HOTARARE Nr.
833 din 25 iulie 2007
privind normele de
organizare si functionare a comisiilor paritare si incheierea acordurilor
colective
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 565 din 16 august 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 73 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată, şi al art. VII alin. (1) lit. c) din Legea
nr. 251/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind
Statutul funcţionarilor publici,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre reglementează normele
privind modul de constituire, componenţa, atribuţiile şi procedura de lucru ale
comisiilor paritare, precum şi normele referitoare la încheierea acordurilor
colective în cadrul
autorităţilor şi instituţiilor publice.
Art. 2. - Scopul prezentei hotărâri îl constituie
reglementarea cadrului normativ şi organizatoric privind asigurarea dialogului
social în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, prin participarea
funcţionarilor publici în comisiile paritare, precum şi la încheierea
acordurilor colective, în condiţiile prevăzute de lege şi de prezenta hotărâre.
CAPITOLUL II
Constituirea, organizarea şi funcţionarea comisiilor paritare
SECŢIUNEA 1
Constituirea si componenţa comisiilor paritare
Art. 3. - Comisiile paritare se constituie în cadrul
fiecărei autorităţi sau instituţii publice, prin act administrativ al
conducătorului autorităţii ori instituţiei publice.
Art. 4. - Comisiile paritare sunt compuse dintr-un număr de 2-6 membri titulari şi câte 2 membri supleanţi, astfel:
a) 2 membri titulari şi 2 membri supleanţi, în cazul în
care autoritatea sau instituţia publică are pâna la 15 funcţionari publici;
b) 4 membri titulari şi 2 membri supleanţi, în cazul în
care autoritatea sau instituţia publică are până la 150 de funcţionari publici;
c) 6 membri titulari şi 2 membri supleanţi, în cazul
în care autoritatea sau instituţia publică are peste 150 de funcţionari
publici.
Art. 5. - Conducătorul autorităţii sau instituţiei
publice stabileşte prin act administrativ perioada în care se desemnează
reprezentanţii funcţionarilor publici în comisia paritară. Actul administrativ
se afişează la sediul autorităţii sau instituţiei publice, în termen de 3 zile
lucrătoare de la luarea deciziei,' şi rămâne afişat până la finalizarea procedurii
de constituire a comisiei paritare.
Art. 6. - (1) Membrii titulari ai comisiei paritare
sunt desemnaţi astfel:
a) jumătate, de către conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice;
b) jumătate, de către organizaţia sindicală
reprezentativă a funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei
publice, în condiţiile legii, ori prin votul majorităţii funcţionarilor publici
din respectiva autoritate sau instituţie publică, în cazul în care sindicatul
nu este reprezentativ sau funcţionarii publici nu sunt organizaţi în sindicat.
Alegerea reprezentanţilor funcţionarilor publici se face prin vot secret.
(2) Membrii supleanţi sunt desemnaţi cu respectarea
principiului parităţii şi al asigurării reprezentativităţii părţilor.
(3) In cazul în care la nivelul autorităţii sau
instituţiei publice sunt
constituite cel puţin două sindicate reprezentative ale funcţionarilor publici,
desemnarea reprezentanţilor în comisia paritară se face prin acord scris, încheiat între toate sindicatele reprezentative.
(4) In cazul în care, cu 30 de zile înainte de
expirarea mandatului membrilor comisiei paritare, sindicatele reprezentative nu
au încheiat un acord în condiţiile prevăzute la alin. (3), alegerea
reprezentanţilor funcţionarilor publici se face dintre candidaţii propuşi de'
fiecare' organizaţie sindicală reprezentativă, procedura de alegere fiind cea
prevăzută la alin. (1)lit. b).
Art. 7. - (1) Preşedintele comisiei paritare este ales
prin votul membrilor titulari ai acesteia, pe o perioadă de un an, iar mandatul
său nu poate fi reînnoit succesiv. Rezultatul alegerii se aduce de îndată la
cunoştinţă persoanelor care au desemnat membrii în comisia paritară', potrivit
art. 6 alin. (1).
(2) In situaţia prevăzută la art. 4 lit. a),
preşedintele este desemnat de catre conducătorul autorităţii sau instituţiei
publice, prin actul de constituire a comisiei paritare.
Art. 8. - (1) Pot fi membri în comisia paritară numai
funcţionarii publici definitivi care au o buna reputaţie profesională.
(2) Nu poate fi membru al comisiei paritare
funcţionarul public care se află în următoarele situaţii:
a) este soţ, rudă până la gradul al patrulea inclusiv
sau afin cu conducătorul autorităţii ori instituţiei publice sau cu membrii
organelor de conducere ale sindicatului reprezentativ al funcţionarilor
publici;
b) este membru, membru supleant sau preşedinte al
comisiei de disciplină;
c) a fost sancţionat disciplinar, iar sancţiunea
disciplinară nu a fost radiată, în condiţiile legii;
d) a fost condamnat prin sentinţă definitivă şi irevocabilă
pentru fapte de natură penală, cu excepţia situaţiei în care a intervenit
reabilitarea.
(3) Prevederile alin. (2) lit. b) nu se aplică în
cazul în care autoritatea sau instituţia publică are până la 15 funcţionari
publici.
Art. 9. - (1) Fiecare comisie paritară are un secretar
titular şi un secretar supleant, numiţi de conducătorul autorităţii sau
instituţiei publice prin actul administrativ de constituire a comisiei
paritafe. Secretarul titular şi secretarul supleant sunt funcţionari publici în
cadrul autorităţii sau instituţiei publice pentru care se organizează comisia
paritară şi nu sunt membri ai acesteia.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în
măsura în care numărul redus al'funcţionarilor publici nu permite desemnarea
secretarului din rândul acestora, poate fi numită secretar al comisiei paritare
o persoană angajată cu contract individual de muncă din cadrul autorităţii sau
instituţiei publice pentru care se organizează comisia paritară.
Art. 10. - (1) Contestaţiile cu privire la procedura de
desemnare a reprezentanţilor funcţionarilor publici în comisia paritară pot fi
depuse la conducătorul autorităţii sau instituţiei publice de orice funcţionar
public interesat din cadrul acesteia, în scris şi motivat, în termen de două
zile lucrătoare de la data încheierii procedurii de desemnare.
(2) Conducătorul autorităţii sau instituţiei publice
verifică contestaţiile, iar în cazul în care le consideră întemeiate anulează
rezultatul procedurii de desemnare, dispunând reluarea
acesteia.
Art. 11. -In urma finalizării procedurii de desemnare
şi a soluţionării contestaţiilor depuse, membrii şi secretarul comisiei
paritare, precum şi supleanţii acestora sunt numiţi prin actul administrativ al
conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în termen de 15 zile
lucrătoare.
Art. 12. - (1) Nerespectarea procedurii de constituire
a comisiei paritare poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ
competentă, în condiţiile legii, de orice persoană interesată.
(2) Cu 30 de zile lucrătoare înainte de data expirării
mandatului membrilor comisiei paritare se va proceda la constituirea viitoarei
comisii paritare, în condiţiile prezentei hotărâri.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile comisiilor paritare
Art. 13. - (1) Comisia paritară este consultată în
situaţiile prevăzute la art. 74 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind
Statutul funcţionarilor publici, republicată. In acest sens, comisia paritară
are următoarele atribuţii principale:
a) propune periodic măsuri de
îmbunătăţire a activităţii autorităţii sau instituţiei publice;
b) analizează şi avizează planul anual de
perfecţionare profesională, precum şi orice măsură privind pregătirea
profesională a funcţionarilor publici, în condiţiile în care aceasta implică
utilizarea fondurilor bugetare ale autorităţii sau instituţiei publice;
c) analizează şi, dacă este cazul, formulează
propuneri privind flexibilizarea programului de lucru al funcţionarilor
publici, pe care le supune spre aprobare conducerii autorităţii sau instituţiei
publice;
d) participă, cu rol consultativ, la negocierea
acordurilor colective de către autoritatea sau instituţia publică cu
sindicatele reprezentative ale funcţionarilor publici sau cu reprezentanţii
acestora şi elaborează proiectul acordului colectiv;
e) urmăreşte permanent realizarea acordurilor
colective încheiate între autoritatea sau instituţia publică cu sindicatele
reprezentative sau cu reprezentanţii funcţionarilor publici;
f) întocmeşte rapoarte trimestriale cu privire la
respectarea acordurilor încheiate în condiţiile legii, pe care le comunică
conducerii autorităţii sau instituţiei publice, precum şi conducerii
sindicatelor reprezentative ale funcţionarilor publici sau reprezentanţilor
funcţionarilor publici;
g) îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale, comisia paritară
emite avize consultative. Avizul se adoptă cu votul a jumătate plus unu din
numărul membrilor comisiei paritare.
(3) Comisia paritară constituită potrivit art. 4 lit.
a) adoptă avize cu unanimitate de voturi.
(4) Avizul comisiei paritare este întotdeauna scris şi
motivat. Avizul poate fi favorabil, favorabil cu obiectiuni sau nefavorabil.
Art. 14. - (1) Preşedintele comisiei paritare are
următoarele atribuţii:
a) susţine iniţiativele fundamentate ale membrilor
comisiei paritare şi dispune cu privire la oportunitatea convocării comisiei
paritare In scopul dezbaterii acestora;
b) solicită convocarea comisiei paritare;
c) propune ordinea de zi a şedinţei;
d) conduce şedinţele comisiei paritare;
e) coordonează activitatea comisiei paritare;
f) reprezintă comisia paritară în relaţia cu
conducătorul autorităţii sau al instituţiei publice.
(2) Secretarul comisiei paritare are următoarele
atribuţii:
a) înregistrează solicitările
de întrunire a comisiei paritare într-un registru special;
b) convoacă, la solicitarea preşedintelui comisiei
paritare ori a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, membrii
comisiei paritare şi comunică propunerea pentru ordinea de zi a şedinţei;
c) pregăteşte desfăşurarea în bune condiţii a şedinţei;
d) întocmeşte, redactează şi semnează alături de
membrii comisiei paritare procesul-verbal al şedinţei;
e) redactează avizele sau propunerile emise de comisia
paritară şi le înaintează spre semnare membrilor acesteia, în termen de două
zile lucrătoare de la data la care a avut loc şedinţa în care s-a votat avizul.
(3) In cazul în care secretarul titular al comisiei
paritare se află în imposibilitate de a-şi îndeplini atribuţiile, acestea sunt îndeplinite de secretarul supleant.
SECŢIUNEA a 3-a
Funcţionarea comisiilor paritare
Art. 15. - (1) Membrii comisiei paritare sunt numiţi pe
o perioadă de 3 ani. Mandatul lor poate fi reînnoit o singura dată.
(2) Comisia paritară îşi exercită mandatul de la data
constituirii până la data constituirii comisiei paritare nou-alese.
Art. 16. - (1) Comisia paritară se poate întruni la
solicitarea:
a) conducătorului autorităţii sau instituţiei publice;
b) preşedintelui comisiei paritare;
c) sindicatului reprezentativ
al funcţionarilor publici sau, după caz, reprezentanţilor funcţionarilor
publici;
d) majorităţii funcţionarilor publici.
(2) Convocarea membrilor comisiei paritare şi
comunicarea ordinii de zi propuse se fac în scris de către preşedintele
acesteia, prin intermediul secretarului comisiei paritare, în termen de două
zile lucrătoare de la data înregistrării solicitării de întrunire a comisiei
paritare.
Art. 17. - (1) Comisia paritară este valabil întrunită
în prezenta tuturor membrilor titulari.
(2) In cazul în care, în urma convocării, membrii
titulari comunică în scris că din motive obiective nu pot participa la şedinţa
comisiei paritare, preşedintele va convoca membrii supleanţi.
(3) Prezenţa membrilor convocaţi la şedinţă este obligatorie.
Art. 18. -(1) Comisia paritară se întruneşte în şedinţă
la data stabilită de
preşedintele comisiei şi comunicată'de secretarul acesteia prin adresa de
convocare!
(2) Preşedintele comisiei paritare poate solicita
participarea la şedinţele comisiei paritare, în calitate de invitat, a persoanelor
care pot asigura o expertiză în soluţionarea problemelor stabilite pe ordinea
de zi a şedinţei.
Art. 19. - (1) Lucrările comisiei paritare se
consemnează într-un proces-verbal.
(2) Procesul-verbal al şedinţei comisiei paritare
cuprinde următoarele:
a) data şi ora la care s-a întrunit comisia paritară;
b) ordinea de zi aprobată de membrii comisiei paritare;
c) menţiuni privind respectarea procedurii de
convocare a membrilor comisiei paritare;
d) problemele discutate şi
soluţiile adoptate;
e) avizul emis de comisia paritară în urma
desfăşurării şedinţei acesteia;
f) opiniile separate;
g) numele şi semnătura membrilor care au participat la
şedinţa comisiei paritare.
SECŢIUNEA a 4-a
Incetarea si suspendarea calităţii de membru al comisiei paritare
Art. 20. - (1) Mandatul de membru al comisiei paritare
se suspendă de drept în următoarele situaţii:
a) raporturile de serviciu ale funcţionarului public
sunt modificate prin delegare sau detaşare, In condiţiile legii, pe o perioadă
de cel mult 60 de zile calendaristice consecutive;
b) funcţionarul public a săvârşit o faptă care
constituie obiectul sesizării comisiei de disciplină;
c) funcţionarul public a săvârşit o faptă pentru care
s-a dispus începerea'urmăririi penale.
(2) Mandatul de membru al comisiei paritare se
suspendă, la iniţiativa acestuia, în următoarele situaţii:
a) la cererea motivată a funcţionarului public numit în
comisia paritară, pentru perioada solicitată de acesta;
b) funcţionarul public, membru al comisiei paritare se
află în conflict de'interese, conform legii.
(3) In cazul prevăzut la alin. (2) lit. a), cererea de
suspendare se face în scris şi se înaintează pentru aprobare conducătorului
autorităţii sau instituţiei publice.
(4) In cazul prevăzut la alin. (2) lit. b), conflictul
de interese poate fi sesizat de membrul comisiei paritare care se află în această situaţie sau de orice altă
persoană interesată, prin cerere de suspendare înaintată în scris
conducătorului autorităţii sau instituţiei publice.
(5) Pe durata suspendării mandatului membrului titular,
potrivit alin. (1) şi (2), atribuţiile acestuia sunt exercitate de membrul
supleant corespunzător, astfel încât să fie respectat principiul parităţii.
Art. 21. - (1) Mandatul de
membru al comisiei paritare încetează în următoarele situaţii:
a) la încheierea perioadei pentru care a fost numit
membru în comisia paritară, dacă nu a fost reînnoit mandatul;
b) la data modificării prin transfer, mutare în cadrul
altei structuri fără personalitate juridică a autorităţii sau instituţiei
publice, precum şi a încetării raporturilor de serviciu dintre funcţionarul
public'membru al comisiei paritare şi instituţia sau autoritatea publică;
c) la data la care a intervenit o situaţie care a
determinat încetarea îndeplinirii uneia dintre condiţiile prevăzute la art. 8
alin. (2);
d) la data solicitată de funcţionarul public membru al
comisiei paritare prin cerere scrisă privind renunţarea la calitatea de membru
în comisia paritară;
e) în cazul în care
funcţionarul public absentează nejustificat la două şedinţe consecutive ale
comisiei paritare în condiţiile art. 17;
f) dacă s-a ivit un motiv legal de incompatibilitate
sau conflict de interese şi nu acţionează pentru încetarea acestuia, în termen
de 10 zile calendaristice de la data constatării;
g) raporturile de serviciu ale funcţionarului public
sunt modificate prin delegare sau detaşare, in condiţiile legii, pe o perioadă
mai mare decât cea prevăzută la art. 20 alin. (1) lit. a).
(2) In cazul în care are loc
încetarea calităţii de membru titular al comisiei paritare în condiţiile
prevăzute la alin. (1), membrii supleanţi corespunzători sunt titularizaţi,
astfel încât să fie respectat principiul parităţii.
(3) In cazul în care un membru supleant este titularizat în condiţiile alin. (2), se desemnează un alt
membru supleant corespunzător.
CAPITOLUL III
Acorduri colective
Art. 22. - (1) Acordul colectiv este convenţia încheiată în formă scrisă între autoritatea sau
instituţia publica, reprezentată prin conducătorul acesteia, şi funcţionarii
publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice respective, prin
sindicatele reprezentative ale acestora ori prin reprezentanţii aleşi, în care
sunt stabilite anual măsuri referitoare la:
a) constituirea şi folosirea
fondurilor destinate îmbunătăţirii condiţiilor la locul de muncă;
b) sănătatea şi securitatea în muncă;
c) programul zilnic de lucru;
d) perfecţionarea profesională;
e) alte masuri decât cele prevăzute de lege,
referitoare la protecţia celor aleşi în organele de conducere ale
organizaţiilor sindicale sau desemnaţi ca reprezentanţi ai funcţionarilor
publici.
(2) Desemnarea reprezentanţilor'în vederea încheierii
acordului colectiv se face de către organizaţia sindicală reprezentativă a
funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice ori prin
votul majorităţii funcţionarilor publici din respectiva autoritate sau
instituţie publică', în cazul în care sindicatul nu este reprezentativ sau
funcţionarii publici nu sunt organizaţi în sindicat.
(3) Alegerea reprezentanţilor funcţionarilor publici,
în cazul în care sindicatul nu este reprezentativ'sau funcţionarii publici nu
sunt organizaţi în sindicat, se face prin vot secfet.
(4) In cazul în care la nivelul autorităţii sau
instituţiei publice sunt constituite cel puţin două sindicate reprezentative
ale funcţionarilor publici, desemnarea reprezentanţilor acestora în vederea
negocierii şi încheierii acordului colectiv se face prin acord scris,
încheiat'între toate sindicatele reprezentative.
(5) In cazul în care sindicatele reprezentative nu au
încheiat un acord în condiţiile prevăzute la alin. (4), alegerea
reprezentanţilor funcţionarilor publici se face dintre candidaţii propuşi de fiecare organizaţie sindicală
reprezentativă, procedura de alegere fiind cea prevăzută la art. 6 alin. (1)
lit. b).
(6) Autoritatea sau instituţia publică va furniza
sindicatelor reprezentative sau reprezentanţilor funcţionarilor publici toate
informaţiile necesare pentru încheierea acordului colectiv.
Art. 23. - Negocierea acordului colectiv este
obligatorie atunci când este expres solicitată de către una dintre cele două
părţi semnatare, în termen de 30 de zile deja data aprobării bugetului
autorităţii sau instituţiei publice. In cazul în care reprezentanţii funcţionarilor
publici sau conducătorul autorităţii ori instituţiei publice nu solicită
demararea procedurilor aferente încheierii'acordului colectiv în acest termen,
se consideră că s-a renunţat de comun acord la dreptul de încheiere a acestuia
pentru anul următor.
Art. 24. - (1) Negocierea clauzelor şi încheierea
acordurilor colective se fac în mod liber de către parti, acestea aflându-se pe
poziţie de egalitate juridică.
(2) Acordul colectiv se poate încheia exclusiv la
nivelul unei autorităţi sau instituţii publice, clauzele acestuia producându-şi
efectele numai pentru funcţionarii publici din cadrul autorităţii sau
instituţiei publice respective.
Art. 25. - Acordurile colective nu pot conţine
prevederi contrare, drepturi şi obligaţii sub nivelul minim stabilit prin acte
normative. Clauzele acordurilor colective nu pot exceda sau, după caz, nu pot
stabili îngrădirea drepturilor şi obligaţiilor reglementate prin lege sau
drepturi ori obligaţii suplimentare faţă de cele reglementate prin lege în derularea raporturilor de serviciu.
Art. 26. - Acordurile colective se încheie după
aprobarea bugetului autorităţii sau instituţiei publice, pe o perioadă
determinată, de regulă corespunzătoare exerciţiului bugetar. Cu titlu de
excepţie, acorduri colective se pot încheia şi pe perioade determinate mai mari
de un an, sub rezerva justificării necesităţii şi oportunităţii depăşirii
perioadei aferente exerciţiului bugetar respectiv.
Art. 27. - (1) Acordurile colective se încheie în două
exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte, şi trebuie să cuprindă cel
puţin următoarele:
a) informaţii referitoare la cele două părţi, inclusiv
calitatea persoanelor semnatare şi actul în baza căruia respectivele persoane
au drept de reprezentare;
b) perioada pentru care se încheie acordul colectiv;
c) domeniul de aplicare;
d) obligaţiile asumate de cele două părţi, pe fiecare
dintre domeniile pentru care s-a negociat;
e) data încheierii şi semnăturile reprezentanţilor;
f) alte informaţii, conform obligaţiilor instituite prin lege.
(2) Informaţiile menţionate cu titlu de obligaţie
minimală pot fi completate cu alte'informaţii considerate'necesare sau
relevante, inclusiv sub forma anexelor.
(3) O copie a acordului colectiv, încheiat în
condiţiile legii şi ale prezentei hotărâri, se transmite comisiei paritare.'
(4) Acordurile colective încheiate în condiţiile legii
şi ale prezentei hotărâri de către autorităţi şi instituţii publice constituie
informaţii de interes public şi se aduc la cunoştinţă publicului din oficiu,
prin afişare la sediul autorităţii sau instituţiei publice, în locurile special
amenajate în acest scop, şi, în cazul în care autoritatea sau instituţia
publică are pagină de internet proprie, prin publicarea acordului colectiv la
secţiunea dedicată informaţiilor de interes public.
Art. 28. - (1) Executarea acordului colectiv este
obligatorie pentru ambele părţi. Neîndeplinirea obligaţiilor asumate atrage
răspunderea civilă'şi, după caz, disciplinară, a părţilor care se fac vinovate
de aceasta.
(2) Clauzele acordului colectiv
pot fi modificate pe parcursul executării acestuia, în condiţiile legii, ori de
câte ori părţile convin acest lucru. Noul acord colectiv este considerat nul'de
drept dacă modificarea este rezultatul unei presiuni exercitate de o parte
asupra celeilalte părţi în scopul acceptării solicitării de modificare.
Nulitatea se constată de instanţa de contencios administrativ competentă, în
condiţiile legii.
(3) Orice modificare a conţinutului acordului colectiv
se face cu acordul ambelor părţi şi se aduce la cunoştinţă persoanelor
interesate, în termen de 15 zile calendaristice de la data modificării, prin act adiţional, care se
aduce la cunoştinţă publicului, cu respectarea procedurii prevăzute la art. 27 alin. (4).
(4) La negocierea, încheierea sau modificarea acordului colectiv, oricare dintre părţi poate fi
asistată de terţi, conform propriilor opţiuni, sub condiţia semnării de către
terţa parte a unui angajament de confidenţialitate.
(5) Drepturile şi obligaţiile individuale ale
funcţionarilor publici rezultate din aplicarea măsurilor negociate se stabilesc
prin raportare la clauzele acordului colectiv în vigoare la data acordării
drepturilor sau, după caz, la data îndeplinirii obligaţiilor respective.
Art. 29. - (1) Aplicarea acordului colectiv se suspendă în următoarele situaţii:
a) în caz de forţă majoră;
b) prin acordul de voinţă al părţilor, dacă măsurile
stabilite nu mai pot fi realizate din cauza unor restricţii financiare sau
modificări legislative cu privire la drepturile ori obligaţiile din domeniile
prevăzute în acordul colectiv, intervenite ulterior încheierii acestora.
(2) Acordul colectiv poate fi suspendat numai până la
încetarea cauzelor care au determinat suspendarea. Art. 30. -Acordul colectiv
încetează:
a) la împlinirea termenului
pentru care a fost încheiat, dacă părţile nu stabilesc altfel;
b) la data desfiinţării sau reorganizării autorităţii
ori instituţiei publice;
c) prin acordul părţilor;
d) la data rămânerii definitive şi irevocabile a
hotărârii instanţei judecătoreşti privind constatarea nulităţii acordului
colectiv.
Art. 31. - Orice persoană interesată se poate adresa,
în condiţiile legii, instanţei de contencios administrativ competente pentru
constatarea nulităţii acordului colectiv.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 32. - (1) Mandatul membrilor comisiilor paritare
constituite în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.210/2003 privind
organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplină şi a comisiilor paritare
din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice încetează de drept la 30 de
zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) In termenul prevăzut la alin. (1) autorităţile şi
instituţiile publice au obligaţia de a constitui comisiile paritare în
condiţiile prezentei hotărâri.
(3) Persoanele care au avut calitatea de membru în
comisiile paritare au obligaţia de a preda membrilor noilor comisii, constituite potrivit prevederilor
prezentei hotărâri, documentele rezultate din activitatea comisiilor
respective, pe bază de proces-verbal de
predare-preluare.
Art. 33. - Pentru activitatea desfăşurată în cadrul
comisiei paritare, preşedintele, membrii şi secretarul comisiei paritare au
dreptul la un spor lunar de 5%, care se aplică la salariul de bază al fiecăruia
şi se acordă doar în lunile în care comisia paritară îşi desfăşoară
activitatea, pe baza proceselor-verbale ale şedinţelor acesteia.
Art. 34. -In cadrul autorităţilor şi instituţiilor
publice în care îşi desfăşoară activitatea poliţişti care au calitatea de
funcţionar public'cu statut special se pot constitui comisii paritare pentru
această categorie de personal, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor
prezentei hotărâri.
Art. 35. - (1) Autorităţile şi instituţiile publice vor
afişa la sediul propriu şi, în cazul în care aceasta există, pe pagina de
internet proprie actul administrativ de constituire a comisiei paritare, care
se comunică şi Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(2) Modificările intervenite în componenţa comisiei
paritare se afişează şi se comunică în condiţiile prevăzute la alin. (1).
(3) Termenul de comunicare este de 10 zile lucrătoare
de la data constituirii comisiei paritare, respectiv de la data modificării
componenţei acesteia.
Art. 36.- (1) In scopul realizării rolului şi
atribuţiilor care îi revin, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
coordonează metodologic, monitorizează, verifică şi controlează aplicarea şi
respectarea prevederilor prezentei hotărâri de către autorităţile şi
instituţiile publice.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice vor comunica
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici datele solicitate de aceasta.
Formatul standard, termenele şi modalitatea de transmitere a datelor se
stabilesc prin ordin afpreşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 37. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30
de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia art. 3-11 şi a art. 12 alin.
(1), care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) La 30 de zile calendaristice de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri se abrogă art. 39-53, precum şi toate
celelalte dispoziţii referitoare la comisiile paritare din Hotărârea Guvernului
nr. 1.210/2003 privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplină şi
a comisiilor paritare din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice,
publicată în Monitorul Oficial al României,'Partea I,
nr. 757 din 29 octombrie 2003.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Jozsef Birtalan
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian