ORDONANTA
URGENTA Nr. 92 din 24 iunie 2008
privind statutul
functionarului public denumit manager public
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 484 din 30 iunie 2008
In vederea respectării angajamentelor Guvernului
României, asumate prin strategia actualizată de accelerare a reformei
administraţiei publice cu privire la dezvoltarea unui corp profesionist şi
apolitic de funcţionari publici denumiţi manageri publici, precum şi a prevederilor
Programului de guvernare pe perioada 2005-2008, referitoare la depolitizarea
administraţiei publice prin asigurarea unui mecanism obiectiv şi a unor
structuri specializate în monitorizarea carierei şi a altor aspecte ce ţin de
gestiunea corpului managerilor publici,
pentru înlăturarea unor disfuncţionalităţi apărute în
gestionarea corpului profesionist al managerilor publici, ce atrage riscul
scăderii interesului pentru accesul şi rămânerea în acest corp profesionist,
în vederea întăririi capacităţii administrative a
administraţiei publice din România şi a procesului de reformă în general, prin
dezvoltarea unui sistem coerent al managerilor publici, bazat pe merit şi
performanţă, lărgirea bazei de selecţie la întregul sector public care să
atragă şi să reţină în sistem persoane cu abilităţile şi potenţialul necesare,
pentru respectarea angajamentelor asumate de România, prin Acordul de finanţare din 30 mai 2007 dintre
Guvernul României şi Comisia Europeană referitor la Programul Naţional PHARE
2005 şi prin măsurile adoptate de Comitetul mixt de monitorizare (JMC) a
Programelor PHARE privind asigurarea unui cadru normativ îmbunătăţit necesar
desfăşurării proiectului PHARE RO 2005/017-553.01.03.02 „Adaptarea Schemei
tinerilor profesionişti la necesităţile reformei funcţiei publice", în
valoare de 3,5 milioane euro, şi menţinerii finanţării din partea Comisiei
Europene, de natură a facilita implementarea celui de-al treilea ciclu al
Schemei tinerilor profesionişti, precum şi a ciclurilor subsecvente, având în vedere
programarea multianuală a proiectului, elemente care vizează interesul public
şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă
reglementează statutul funcţionarilor publici numiţi într-o funcţie publică
specifică de manager public.
(2) Statutul managerilor
publici este conferit de rolul, atribuţiile şi responsabilităţile ce le revin
ca agenţi ai schimbării în domeniul reformei administraţiei publice.
(3) In exercitarea funcţiei publice specifice,
managerul public are rolul de a asigura sprijin pentru politicile de reformă
ale Guvernului României în ceea ce priveşte proiectarea si implementarea de la nivelurile strategice la cele
operaţionale a procedurilor şi activităţilor vizând accelerarea reformei
administraţiei publice centrale şi locale.
(4) In îndeplinirea rolului prevăzut la alin. (3),
managerii publici au responsabilităţi ce privesc coordonarea de programe,
proiecte şi activităţi menite să dezvolte capacitatea administrativă, să
promoveze descentralizarea competenţelor şi să modernizeze administraţia
publică centrală şi locală, cu scopul de a creşte calitatea actului
administrativ şi a serviciilor publice furnizate cetăţeanului.
Art. 2. - (1) Prin prezentul
statut se stabilesc reguli specifice privind recrutarea, selecţia, programele
de formare, evaluarea, numirea, salarizarea şi promovarea rapidă a managerilor
publici.
(2) In sensul prezentului statut, prin sistemul de
promovare rapidă a managerilor publici se înţelege:
a) ocuparea unei funcţii
publice specifice de manager public superioare celei deţinute, ca urmare a
rezultatelor evaluării profesionale individuale;
b) ocuparea unei funcţii publice generale de conducere
sau, după caz, din categoria înalţilor funcţionari publici, în condiţiile
legii.
CAPITOLUL II
Condiţii pentru ocuparea funcţiei publice specifice
de manager public
Art. 3. - (1) Pot ocupa o funcţie publică specifică de
manager public, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, absolvenţii
următoarelor programe:
a) programul de formare
specializată în administraţia publică, cu durata de 2 ani, organizat pentru
obţinerea statutului de manager public;
b) programul de formare
specializată în administraţia publică, cu durata de un an, organizat pentru
obţinerea statutului de manager public;
c) programul Bursa specială „Guvernul României",
organizat pentru formarea managerilor din sectorul public, cu condiţia ca
acesta să fie urmat de un program intensiv de formare specializată în
administraţia publică, în România, ca o completare a cursurilor prevăzute la
art. 32 din Hotărârea Guvernului nr. 1.516/2004 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 157/2004 privind instituirea bursei
speciale „Guvernul României" pentru formarea managerilor din sectorul
public, cu modificările şi completările ulterioare, care să permită evaluarea
absolvenţilor acestei burse în aceleaşi condiţii şi respectând aceleaşi
criterii utilizate în cazul absolvenţilor programelor prevăzute la lit. a) şi
b). Decizia privind echivalarea şi modulele necesar a fi urmate se ia de către
Institutul Naţional de Administraţie, în calitate de organizator al programelor
de formare specializată prevăzute la lit. a) şi b).
(2) Prin programele de formare prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi, respectiv, prin programul
intensiv prevăzut la alin. (1) lit. c), organizate de către Institutul Naţional
de Administraţie, denumite în continuare programe de
formare, se înţelege: activităţi de formare în
ţară şi, după caz, în străinătate, stagii practice în ţară şi, după caz, în'
străinătate, inclusiv perioada vacanţelor şi perioada de la absolvirea
programelor respective până la numirea, în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă, în funcţia publică specifică de manager
public.
Art. 4. - Promovarea programelor de formare prevăzute
la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b) se realizează de către Ministerul Internelor
şi Reformei Administrative, prin Unitatea centrală pentru reforma
administraţiei publice.
Art. 5. - Numărul de locuri pentru programele de
formare prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b) se stabileşte de către
Unitatea centrală pentru reforma administraţiei publice, pe baza propunerii
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, formulate în condiţiile prevăzute la art. 28 alin. (1) lit. b) pct. 3.
Art. 6. - (1) Recrutarea şi selecţia pentru programele
de formare prevăzute la art. 3 alin. (1) lit, a) şi b) se realizează de către
Institutul Naţional de Administraţie, prin concurs naţional, organizat în
condiţiile legii şi potrivit normelor de aplicare a prezentei ordonanţe de
urgenţă.
(2) In vederea participării la programele de formare
prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b), pot fi recrutate persoanele care
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) pentru programul de formare
prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. a), să fie absolvenţi cu diplomă ai studiilor
universitare de licenţă, respectiv absolvenţi cu diplomă de licenţă sau
echivalentă ai studiilor superioare de lungă durată;
b) pentru programul de formare
prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. b), să fie funcţionari publici sau personal
contractual din sectorul public, cu experienţă de minimum un an în sectorul
public, în specialitatea studiilor universitare de licenţă absolvite cu
diplomă, respectiv în specialitatea studiilor superioare de lungă durată
absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă;
c) sa îndeplinească condiţiile prevăzute de art. 2
alin. (2) lit. a) din Legea tinerilor nr. 350/2006, cu modificările ulterioare;
d) să aibă cetăţenie română şi domiciliul în România;
e) să cunoască limba româna, scris şi vorbit;
f) să aibă capacitatea deplină de exerciţiu;
g) să aibă o stare de sănătate corespunzătoare,
atestată pe bază de examen medical de specialitate;
h) să nu fi fost condamnate pentru săvârşirea unei
infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, de
serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiţiei, de
fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie,
care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei publice, cu excepţia
situaţiei în care a intervenit reabilitarea;
i) să nu fi deţinut calitatea de lucrător sau
colaborator al securităţii, aşa cum sunt definite în Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
securităţii;
j) să nu fi fost destituite dintr-o funcţie publică sau
să nu le fi încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare
în ultimii 7 ani;
k) să cunoască o limbă de circulaţie europeană;
l) să nu aibă restricţii de a
călători în străinătate pentru acele ţări avute în vedere de către programul de
formare la care participă.
(3) Selecţia participanţilor la programele de formare
prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b) se face în urma parcurgerii
următoarelor etape, ce se detaliază în normele de aplicare a prezentei
ordonanţe de urgenţă:
a) verificarea şi selecţia dosarelor de înscriere;
b) proba scrisă;
c) interviu;
d) testare specifică destinată
evaluării abilităţilor candidaţilor raportată la specificul funcţiei publice de
manager public.
Art. 7. - Participanţii la programul intensiv prevăzut
la art. 3 alin. (1) lit. c) trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la
art. 6 alin. (2) lit. c) - I).
Art. 8. - (1) Participanţii declaraţi admişi la unul
dintre programele de formare prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b)
semnează, înainte de începerea programului respectiv, un angajament cu
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, prin care se obligă să
lucreze 5 ani în administraţia publică. Termenul de 5 ani se calculează
începând cu data primei numiri în funcţia publică specifică de manager public,
efectuată în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Persoanele care au semnat
angajamentul prevăzut la alin. (1) ale căror raporturi de serviciu încetează
potrivit dispoziţiilor art. 97 lit. b), d) şi e), ale art. 98 alin. (1) lit. f)
şi g) sau ale art. 99 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 188/1999 privind statutul
funcţionarilor publici, republicată, înainte de împlinirea termenului prevăzut
la alin. (1), sunt obligate să restituie contravaloarea cheltuielilor efectuate
pentru formarea acestora, calculate proporţional cu perioada rămasă până la
împlinirea termenului.
(3) Modelul angajamentului
prevăzut la alin. (1) se stabileşte prin normele de aplicare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(4) Participanţii la programul
intensiv de formare prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. c) respectă obligaţiile
prevăzute în contractul semnat pentru acordarea bursei speciale „Guvernul
României".
(5) Urmărirea creanţelor în cazul nerespectării
clauzelor contractule prevăzute la alin. (4) revin iniţiatorului programului
Bursa specială „Guvernul României".
(6) Obligaţia prevăzută la
alin. (1) se consideră îndeplinită şi în situaţiile în care managerii publici
îşi desfăşoară activitatea în cadrul autorităţilor autonome, structurilor de
specialitate ale Parlamentului României, respectiv în cadrul aparatului
Administraţiei Prezidenţiale.
Art. 9. - (1) Participanţii la programele de formare se
denumesc după cum urmează:
a) cursanţi, participanţii la programul prevăzut la
art. 3 alin. (1) lit. a);
b) stagiari, participanţii la programul prevăzut la
art. 3 alin. (1) lit. b).
(2) Pe întreaga perioadă de formare şi până la data
numirii în funcţia publică specifică de manager public, cursanţii şi stagiarii
au drepturile şi obligaţiile stabilite prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
Perioada de formare până la numirea în funcţia publică specifică de manager
public constituie vechime în funcţia publică şi în specialitatea
studiilor absolvite.
(3) Pe întreaga perioadă în
care urmează programele de formare specializată prevăzute la art. 3 alin. (1)
lit. a) şi b), cursanţii şi stagiarii primesc o bursă stabilită prin hotărâre a
Guvernului, asigurată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, şi plătită de către Institutul Naţional
de Administraţie.
(4) La absolvirea programelor de formare prevăzute la
art. 3 alin. (1) lit. a) şi b), Institutul Naţional de Administraţie eliberează
fiecărui absolvent:
a) un certificat care să ateste
absolvirea programului de formare specializată organizat pentru obţinerea
statutului de manager public;
b) o adeverinţă care să ateste
perioada de desfăşurare a programului de formare specializată în administraţia
publică.'
(5) Compartimentele de resurse
umane din cadrul instituţiilor sau autorităţilor publice, la care managerii
publici sunt repartizaţi după absolvirea programelor de formare prevăzute la
art. 3 alin. (1) lit. a) şi b), în baza adeverinţei prevăzute la alin. (4) lit.
b), au obligaţia să înscrie în carnetele de muncă ale acestora, ca vechime în
funcţia publică şi în specialitatea studiilor, perioada de formare.
(6) Participanţii la programele de formare sunt
obligaţi să respecte regulamentul de ordine interioară şi regulamentele de
studii ale Institutului Naţional de Administraţie.
Art. 10. - Raporturile de serviciu şi contractele de
muncă dintre participanţii la programele de formare şi autorităţile şi
instituţiile publice unde aceştia şi-au desfăşurat activitatea ca funcţionari
publici sau personal contractual, anterior selecţiei, încetează în condiţiile
legii.
Art. 11. - (1) Pe perioada stagiilor în administraţia
publică din cadrul programelor de formare, participanţii sunt sprijiniţi şi
coordonaţi de către funcţionari publici de conducere, denumiţi în continuare mentori, desemnaţi în condiţiile
prevăzute prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Activitatea de mentorat este considerată activitate
în domeniul didactic şi se desfăşoară pe baza unui acord instituţional,
încheiat în condiţiile'legii, între'Institutul Naţional de Administraţie şi
autoritatea sau instituţia în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea
mentorul. Pentru activitatea de mentorat desfăşurată, mentorii au dreptul la o
indemnizaţie, al cărei cuantum este stabilit prin normele de aplicare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Pot fi mentori funcţionarii
publici prevăzuţi la alin. (1) care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) nu au în cazierul administrativ
o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile legii;
b) nu sunt rude sau afini, până la gradul IV inclusiv, şi nici soţ sau soţie cu
participantul la stagiu.
(4) Mentorul are următoarele atribuţii:
a) urmăreşte atingerea obiectivelor perioadei de
stagiu, precum şi respectarea domeniilor şi tipurilor de activităţi specifice;
b) asigură condiţiile necesare
bunei desfăşurări a activităţii participantului la programele de formare, pe
durata stagiului;
c) întocmeşte un raport de evaluare la sfârşitul perioadei de stagiu.
(5) Domeniile şi tipurile de activităţi specifice pe
care mentorul este obligat să le includă în programul stagiilor prevăzute la
alin. (1) sunt stabilite de către Institutul Naţional de Administraţie, în
colaborare cu autorităţile şi instituţiile publice în cadrul cărora îşi
desfăşoară activitatea.
(6) Modelul de acord instituţional prevăzut la alin.
(2) se stabileşte prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 12. - Pe perioada prevăzută la art. 11 alin. (1),
participanţii la programele de formare nu beneficiază de drepturi băneşti din
partea autorităţilor şi instituţiilor publice la care îşi desfăşoară stagiul.
Art. 13. - (1) Calitatea de participant la programele
de formare încetează în următoarele situaţii:
a) absentarea nemotivată în mod
repetat de la programele sau de la activităţile de formare;
b) cererea scrisă a
participantului de a renunţa la programele de formare;
c) abateri disciplinare;
d) neabsolvirea programelor de formare din alte motive
imputabile participantului;
e) eliminarea de la programul de formare, în cazul
intervenirii unor situaţii de natura celor prevăzute la art. 94 alin. (1) lit.
a), e) - m) şi o) şi la art. 95 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 188/1999,
republicată, dacă nu se poate relua programul respectiv de formare, la
încetarea situaţiilor respective.
(2) Participanţii la programele de formare sunt
obligaţi să ramburseze toate cheltuielile aferente, efectuate pe perioada
programului de formare şi până la data excluderii din programul de formare, în
următoarele situaţii:
a) cele prevăzute la alin. (1) lit. a) - d);
b) cele de natura celor prevăzute la art. 94 alin. (1)
lit. a), e), f) şi m) din Legea nr. 188/1999, republicată, dacă nu se poate
relua programul respectiv de formare, la încetarea situaţiilor respective.
(3) Condiţiile de rambursare a cheltuielilor prevăzute la
alin. (2) se stabilesc prin angajamentul prevăzut la art. 8.
Art. 14. - (1) La absolvirea programelor de formare se
iau în considerare rezultatele finale obţinute în urma calculării mediei
ponderate dintre:
a) rezultatele evaluării de la
absolvirea programelor de formare, rămase definitive în condiţiile
regulamentelor de studii, cu o pondere de 70%; şi
b) rezultatele evaluării
abilităţilor manageriale, realizate de către grupurile de experţi independenţi
pentru evaluarea abilităţilor manageriale, cu o pondere de 30%.
(2) Grupurile de experţi
independenţi pentru evaluarea abilităţilor manageriale, prevăzute la alin. (1)
lit. b), se constituie şi funcţionează conform procedurilor dezvoltate cu
sprijinul asistenţei tehnice cu finanţare externă pentru programele de formare
anterioare, aprobate şi însuşite de către Institutul Naţional de Administraţie.
(3) Rezultatele finale obţinute în urma calculării
mediei ponderate în condiţiile prevăzute la alin. (1) se comunică, individual,
participanţilor la programele de formare care le pot contesta la Institutul
Naţional de Administraţie, în termen de 3 zile de la data comunicării.
(4) Rezultatele contestaţiilor
se stabilesc şi se comunică celor în cauză de către Institutul Naţional de
Administraţie, în termen de 10 zile de la depunerea lor, şi se aduc la
cunoştinţă publică, dată la care rămân definitive.
(5) Pe baza rezultatelor rămase
definitive în condiţiile alin. (4), se întocmeşte clasamentul final, care se
face public de către Institutul Naţional' de Administraţie şi se transmite
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(6) Participanţii la programele
de formare sunt consideraţi absolvenţi ai acestora la data aducerii la
cunoştinţă publică a clasamentului final.
Art. 15. - (1) In vederea repartizării absolvenţilor
programelor de formare prevăzute la art. 3 alin. (1), Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici întocmeşte, pe baza propunerilor înaintate de
autorităţile şi instituţiile publice, planul de repartizare a managerilor
publici, pe care îl supune aprobării Guvernului cu cel puţin 3 luni înainte de
data absolvirii programelor.
(2) Participanţii la programele
de formare comunică Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici opţiunile
individuale, în vederea repartizării acestora în funcţiile publice specifice de
manageri publici, în limita posturilor aprobate în planul de repartizare
prevăzut la alin. (1).
(3) Repartizarea absolvenţilor
programelor de formare se face, în limita numărului de posturi prevăzute în
planul de repartizare a managerilor publici, în funcţie de următoarele
criterii, a căror aplicare se face în mod succesiv:
a) clasamentul final;
b) opţiunile absolvenţilor.
(4) Instituţiile şi
autorităţile administraţiei publice asigură posturile necesare repartizării
managerilor publici.
(5) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
transmite autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la alin. (4), în
termen de 10 zile de la data aducerii la cunoştinţă publică a clasamentului
final în condiţiile art. 14 alin. (5), propunerile de numire a absolvenţilor
programelor de formare în funcţii publice specifice de manager public.
(6) In vederea emiterii actului administrativ de numire
în funcţia publică specifică de manager public, fiecare absolvent al
programelor de formare are obligaţia să se prezinte la autoritatea sau
instituţia publică unde a fost repartizat, în termen de 5 zile de la data
primirii comunicării transmise în termenul prevăzut la alin. (5) de către
Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
(7) Instrucţiunile pentru
întocmirea Planului de repartizare a managerilor publici se aprobă prin ordin
al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
CAPITOLUL III
Cariera în funcţia publică specifică de manager
public
Art. 16. - Numirea în funcţia publică specifică de
manager public se face în termen de 15 zile de la data primirii propunerii de
numire transmise de Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici, prin act administrativ al conducătorului
autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia urmează şă-şi desfăşoare
activitatea.
Art. 17. - (1) Funcţia publică specifică de manager
public este structurată pe 3 grade profesionale, după cum urmează:
a) asistent;
b) principal;
c) superior, ca nivel maxim.
(2) Numirea în funcţia publică specifică de manager
public se face începând cu gradul profesional „asistent".
Art. 18. - (1) Managerul public îşi desfăşoară
activitatea în subordinea directă a unui înalt funcţionar public.
(2) In cazul în care în
instituţia sau autoritatea publică unde a fost repartizat managerul public nu
există un înalt funcţionar public, acesta îşi desfăşoară activitatea în
subordinea funcţionarului public de conducere situat pe cel mai înalt nivel din
cadrul autorităţii sau instituţiei publice respective, dar nu mai puţin de
funcţia de director sau funcţiile publice specifice asimilate acesteia.
Art. 19. - Pentru posturile de manageri publici,
superiorul ierarhic prevăzut la art. 18 întocmeşte fişa postului, pe baza
atribuţiilor şi responsabilităţilor generale şi a celor specifice minimale,
prevăzute în normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi a
obiectivelor specifice ale autorităţii sau instituţiei publice respective.
Art. 20. - (1) Managerii publici sunt evaluaţi profesional anual.
(2) Evaluarea profesională
individuală a managerilor publici cuprinde o componentă internă şi o componentă
externă, astfel:
a) componenta internă constă în
evaluarea performanţelor individuale ale managerului public efectuată conform
legislaţiei privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici,
de către superiorul ierarhic prevăzut la art. 18, şi care se comunică Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici în termen de 5 zile de la data rămânerii
definitive în urma soluţionării eventualelor contestaţii conform
reglementărilor privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor
publici;
b) componenta externă constă în
evaluarea efectuată de către evaluatori externi, în trimestrul I al anului următor celui pentru care se
face evaluarea, în condiţiile prevăzute de normele de aplicare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, şi care se comunică Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici în termen de 5 zile de la data rămânerii definitive în urma
soluţionării eventualelor contestaţii.
(3) Contestaţiile depuse cu
privire la rezultatele componentei externe a evaluării profesionale individuale
se soluţionează de către evaluatori externi, desemnaţi de Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici.
Art. 21. - (1) Evaluatorul
extern prevăzut la art. 20 alin. (2) lit. b) este persoana selectată şi
pregătită în tehnici de intervievare şi evaluare, în condiţiile normelor de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Evaluatorul extern trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii specifice:
a) să fie absolvent al
învăţământului superior de lungă durată, absolvit cu diplomă de licenţă sau
echivalentă, în domenii sau cu specializări postuniversitare relevante,
detaliate în normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) să aibă vechime în
specialitatea studiilor absolvite de minimum 5 ani;
c) să nu să se afle în situaţii de conflict de
interese, prevăzute de lege, cu managerii publici evaluaţi.
(3) Evaluatorul extern are următoarele atribuţii
principale:
a) efectuează evaluarea externă, în condiţiile
prevăzute de normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, şi
consemnează rezultatele acesteia într-un raport de evaluare;
b) soluţionează contestaţiile
privind evaluarea externă a managerilor publici şi consemnează rezultatele
acestora, motivate corespunzător, într-un raport.
(4) Un evaluator extern nu
poate îndeplini simultan atribuţiile prevăzute la alin. (3) lit. a) şi b) în
cadrul aceleiaşi sesiuni de evaluare.
(5) Remuneraţia sau indemnizaţia, după caz, a
evaluatorului extern este asigurată din bugetul de stat, prin bugetul Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici, în cuantumul prevăzut de normele de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(6) Obligaţiile, procedurile de selecţie şi modul de
funcţionare ale corpului de evaluatori externi, prevăzute la art. 20 alin. (2)
lit. b), se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de
urgenţă.
Art. 22. - (1) In urma evaluării profesionale
individuale prevăzute la art. 20 alin. (2), managerii publici pot obţine
următoarele rezultate, detaliate în normele de aplicare a prezentei ordonanţe
de urgenţă:
a) reconfirmarea statutului de manager public şi
promovarea în grad profesional;
b) reconfirmarea statutului de
manager public şi reconfirmarea în grad profesional;
c) reconfirmarea statutului de
manager public şi retrogradarea în grad profesional;
d) pierderea statutului de manager public.
(2) Rezultatele evaluării
profesionale individuale a managerilor publici se constată, se centralizează şi
se comunică acestora în mod individual, în termen de 10 zile de la data
evaluării, de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici. Rezultatele pot
fi contestate de către cei evaluaţi la Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici în termen de 3 zile de la data comunicării lor. Rezultatele
soluţionării contestaţiilor se comunică individual contestatarului în termen de
15 zile de la depunerea contestaţiei, dată la care rămân definitive.
(3) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici comunică
rezultatele evaluării profesionale individuale rămase definitive autorităţilor
sau instituţiilor publice în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea managerii
publici evaluaţi. In termen de 15 zile de la data comunicării, conducătorii
acestora emit actele administrative corespunzătoare rezultatelor obţinute.
(4) Managerii publici pot promova succesiv în gradele
profesionale, anual, în urma evaluării profesionale individuale, prevăzută la
art. 20 alin. (2).
(5) In urma promovării în grad profesional, se
stabilesc, în termenul prevăzut în normele de aplicare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, atribuţiile şi responsabilităţile sporite ce se vor include în fişa
postului managerului public respectiv, cu respectarea condiţiilor prevăzute la
art. 19.
(6) Managerii publici aflaţi în situaţia prevăzută la
alin. (1) lit. d), care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru ocuparea
unei funcţii publice de execuţie, pot solicita Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici să ia măsurile necesare în vederea redistribuirii lor pe
funcţii publice de execuţie, în limita funcţiilor publice vacante.
(7) Prevederile alin. (1) lit.
d) se aplică şi în cazul în care, în urma evaluării profesionale individuale,
managerul public aflat pe gradul profesional asistent obţine rezultate care
conduc la retrogradarea în grad profesional.
Art. 23. - (1) Managerii publici care îndeplinesc
condiţiile prevăzute de lege pot participa la concursurile organizate pentru
ocuparea funcţiilor publice de conducere sau, după caz, pentru ocuparea
funcţiilor publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, cu
aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 9 alin. (2) referitoare la
vechimea în funcţia publică şi în specialitatea studiilor absolvite.
(2) In vederea ocupării unei
funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici,
managerii publici care nu au urmat un program de formare specializată pentru
ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari
publici în condiţiile Legii nr. 188/1999, republicată, beneficiază de
echivalarea modulelor comune acestui program şi programelor de formare specializată
în administraţia publică prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b), urmând să
efectueze doar modulele specifice. Decizia privind' echivalarea şi modulele
necesar a fi urmate se ia de către Institutul Naţional de Administraţie, în
calitate de organizator al celor două programe.
(3) Intreaga activitate
desfăşurată ca manager public constituie vechime în funcţia publică şi în specialitatea studiilor absolvite.
Art. 24. - (1) Raportul de serviciu al managerului
public încetează de la data numirii în funcţia publică de conducere sau, după
caz, în cea de înalt funcţionar public.
(2) După intrarea în categoria
funcţionarilor publici de conducere sau a înalţilor funcţionari publici,
persoanelor care au deţinut anterior funcţia publică specifică de manager public
le sunt aplicabile dispoziţiile legale referitoare la aceste categorii.
(3) In cazul eliberării din funcţia publică de
conducere sau, după caz, din funcţia publică corespunzătoare categoriei
înalţilor funcţionari publici,
în condiţiile art. 99 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 188/1999,
republicată, persoana în cauză are dreptul, în condiţiile prezentului statut,
să fie numită într-o funcţie publică specifică de manager public de acelaşi
grad profesional cu cel deţinut anterior, în cadrul instituţiei unde a
îndeplinit funcţia publică de conducere, respectiv de înalt funcţionar public.
(4) In cazul în care persoanele prevăzute la alin. (3)
nu pot fi numite în funcţii publice specifice de manageri publici în cadrul
aceleiaşi instituţii, acestea au dreptul, în condiţiile prezentului statut, să
fie numite în funcţii publice specifice de manageri publici de acelaşi grad
profesional cu cel deţinut anterior în orice alte autorităţi sau instituţii
publice, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
Art. 25. - Managerii publici al căror raport de
serviciu a încetat din motive neimputabile lor pot solicita Agenţiei Naţionale
a Funcţionarilor Publici repartizarea pe o funcţie publică specifică de manager
public de acelaşi grad profesional cu cel deţinut anterior încetării raportului
de serviciu.
Art. 26. - (1) Neprezentarea din motive imputabile a
absolvenţilor programelor de formare în termenul prevăzut la art. 15 alin. (6)
în vederea numirii atrage decăderea din dreptul de a fi numit în funcţia
publică specifică de manager public în care a fost repartizat, constituind
motiv imputabil de nerespectare a obligaţiilor asumate prin angajamentul
prevăzut la art. 8.
(2) Refuzul nejustificat al
participării la evaluarea externă anuală obligatorie sau neprezentarea
nejustificată la aceasta în termenul pentru care a fost anunţată derularea
procedurilor de evaluare constituie motiv imputabil de
încetare a raporturilor de serviciu.
(3) In situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), precum
şi în situaţia încetării raportului de serviciu în condiţiile art. 97 lit. e)
din Legea nr. 188/1999, republicată, obligaţia persoanelor care au încheiat
angajamentul prevăzut la art. 8 subzistă pentru perioada rămasă până la
împlinirea termenului de 5 ani prevăzut în acesta.
CAPITOLUL IV
Drepturi salariale
Art. 27. - (1) Pentru activitatea desfăşurată,
persoanele numite în funcţii publice specifice de manager public au dreptul la
un salariu stabilit în condiţiile prevăzute la art. 31 din Legea nr. 188/1999,
republicată, care se aplică în mod corespunzător.
(2) Managerii publici beneficiază de prime, spor de
vechime şi alte drepturi salariale, în condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Cadrul instituţional
Art. 28. - (1) Pentru aplicarea prezentei ordonanţe de
urgenţă, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative exercită următoarele
atribuţii principale:
a) prin Unitatea centrală pentru reforma administraţiei
publice:
1. urmăreşte modul de aplicare
a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi a normelor de aplicare a
acesteia, în ceea ce priveşte promovarea programelor de formare, recrutarea şi
selecţia participanţilor la acestea;
2. stabileşte, pe baza propunerii Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici, numărul de participanţi la programele de formare
prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b), în limita bugetului alocat;
3. identifică, programează,
elaborează şi monitorizează implementarea programelor cu finanţare externă sau
internă privind dezvoltarea corpului de manageri publici şi asigură gestionarea
acestor programe;
4. implementează, în colaborare
cu Institutul Naţional de Administraţie şi Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici, programele prevăzute la pct. 3;
5. promovează programele de
formare prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b);
b) prin Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici:
1. monitorizează şi controlează
modul de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi a normelor
de aplicare a acesteia, în ceea ce priveşte cariera managerilor publici;
2. elaborează şi îmbunătăţeşte, în colaborare cu
Unitatea centrală pentru reforma administraţiei publice şi Institutul Naţional de Administraţie, politicile publice şi
legislaţia privind statutul şi funcţia publică specifică de manager public;
3. identifică şi centralizează nevoile autorităţilor şi
instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală privind
înfiinţarea posturilor de manageri publici şi propune, pe baza efectuării unei
analize anuale a acestor nevoi instituţionale, numărul de participanţi la
programele de formare, precum şi profilurile acestora;
4. elaborează Planul de repartizare a managerilor
publici, pe baza nevoilor identificate la pct. 3, şi colectează opţiunile
participanţilor la programele de formare prevăzute la art. 3 alin. (1);
5. transmite către autorităţile
şi instituţiile publice propunerile de numire în funcţia publică specifică de
manager public a absolvenţilor programelor de formare;
6. asigură, în condiţiile
legii, aplicarea prevederilor referitoare la redistribuire, în condiţiile art.
22 alin. (6);
7. asigură soluţionarea contestaţiilor privind
procedura de evaluare profesională individuală, în condiţiile art. 22 alin.
(2);
8. acordă asistenţă
autorităţilor şi instituţiilor publice la elaborarea fişei postului de manager
public;
9. constituie şi gestionează corpul de evaluatori
externi, asigurând selectarea, evidenţa şi perfecţionarea acestora;
10. asigură condiţiile necesare desfăşurării evaluării
externe;
11. centralizează şi comunică
autorităţilor şi instituţiilor publice în care îşi desfăşoară activitatea
managerii publici evaluaţi rezultatele rămase definitive în urma evaluării
acestora;
12. emite comunicările
prevăzute la art. 22 alin. (2) şi (3), în baza rezultatelor obţinute în urma
evaluării profesionale individuale;
13. asigură repartizarea, în termenul prevăzut de lege,
a managerilor publici, în situaţiile prevăzute la art. 24 alin. (3) şi (4);
14. soluţionează, în condiţiile
prezentului statut, solicitările de reîncadrare într-o funcţie publică
specifică de manager public;
15. identifică domeniile
generale de perfecţionare profesională a managerilor publici;
16. pune la dispoziţia
Institutului Naţional de Administraţie, Unităţii centrale pentru reforma
administraţiei publice şi altor structuri din subordinea Ministerului
Internelor şi Reformei' Administrative, cu responsabilităţi în aplicarea
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi a normelor de aplicare a
acesteia, datele şi informaţiile deţinute, necesare pentru exercitarea atribuţiilor
acestora;
c) prin Institutul Naţional de Administraţie:
1. realizează recrutarea şi
selecţia participanţilor la programele de formare prevăzute la art. 3 alin. (1)
lit. a) şi b), cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 6 alin. (2);
2. urmăreşte respectarea
condiţiilor prevăzute la art. 7, în ceea ce priveşte participanţii la
programele de formare prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c);
3. asigură organizarea,
derularea şi finanţarea programelor de formare prevăzute la art. 3 alin. (1)
lit. a) şi b), evaluarea finală şi stabilirea clasamentului final al
absolvenţilor, pe care îl transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici;
4. aprobă şi urmăreşte
aplicarea regulamentelor de studii ale programelor de formare, asigurând
echivalenţa metodelor, criteriilor şi procedurilor de evaluare aplicate cu cele
stabilite în acest sens de către echipele de asistenţă tehnică a proiectelor
din domeniul reformei funcţiei publice, cu finanţare externă;
5. aprobă înmatricularea la programele de formare a
participanţilor admişi în urma selecţiei şi comunică, dacă este cazul, această
situaţie autorităţilor şi instituţiilor publice unde aceştia şi-au desfăşurat
activitatea;
6. constituie şi gestionează
corpul mentorilor prevăzuţi la art. 11, asigurând selectarea, evidenţa şi
perfecţionarea acestora;
7. asigură coordonarea activităţii mentorilor;
8. îşi însuşeşte şi asigură
aplicarea procedurilor de constituire şi funcţionare a'grupurilor de experţi
independenţi pentru evaluarea abilităţilor manageriale, prevăzute la art. 14
alin. (2);
9. asigură plata bursei prevăzute la art. 9 alin. (3);
10. asigură instruirea
corespunzătoare, în condiţiile legii, a persoanelor prevăzute la art. 11 alin.
(1), art. 14 alin. (2) si, respectiv, art. 20 alin. (2)
lit. b);
d) prin Direcţia generală
juridică, acţionează pentru recuperarea debitelor provenite din nerespectarea
prevederilor angajamentului semnat
potrivit art. 8. Această atribuţie poate fi îndeplinită şi prin externalizarea
serviciilor de asistenţă juridică, în condiţiile legii.
(2) Unitatea centrală pentru reforma administraţiei
publice, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi Institutul Naţional de
Administraţie îndeplinesc şi alte atribuţii şi obligaţii care decurg din
prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă sau care sunt stabilite prin normele
de aplicare a acesteia.
Art. 29. - (1) Finanţarea cheltuielilor necesare
derulării programelor de formare prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b) şi
exercitării atribuţiilor şi îndeplinirii obligaţiilor stabilite prin prezenta
ordonanţă de urgenţă se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, bugetul Institutului
Naţional de Administraţie şi, respectiv, bugetul Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici, care se asigură în mod corespunzător, sau, dacă este
cazul, din surse externe.
(2) Finanţarea cheltuielilor necesare derulării
programului de formare prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. c) se asigură în
condiţiile prevăzute de legislaţia aplicabilă programului Bursa specială „Guvernul
României".
Art. 30. - (1) Autorităţile şi instituţiile publice din
administraţia publică identifică nevoile privind angajarea de manageri publici
şi profilurile acestora şi le comunică Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici.
(2) Autorităţile şi
instituţiile publice din administraţia publică înfiinţează, în condiţiile
legii, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, posturile
corespunzătoare funcţiilor publice specifice de manager
public, pe baza Planului de repartizare.
(3) Posturile prevăzute la alin. (2) se înfiinţează
prin transformarea funcţiilor publice vacante în funcţii publice specifice de
manager public sau prin crearea de noi posturi, în condiţiile legii.
(4) Autorităţile şi instituţiile publice colaborează,
în condiţiile legii, cu Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici în vederea
asigurării managementului funcţiilor publice specifice de manager public şi
persoanelor care ocupa aceste funcţii şi transmit acesteia, în termen de 10
zile lucrătoare, orice modificare intervenită în derularea raporturilor de
serviciu ale managerilor publici.
(5) In vederea luării măsurilor
necesare recuperării debitelor provenite din nerespectarea prevederilor
angajamentului semnat potrivit art. 8 alin. (1), Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici comunică de îndată Direcţiei generale juridice din cadrul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative încetarea raportului de serviciu al
persoanelor care au deţinut calitatea de manager public, cu precizarea
perioadei în care acestea au ocupat o funcţie publică, în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(6) Instituţiile şi autorităţile administraţiei publice
comunică Direcţiei generale juridice din cadrul Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative încheierea şi încetarea contractelor de muncă cu
persoanele care au deţinut'anterior calitatea de manager public, în termen de
10 zile de la data încheierii, respectiv încetării acestor contracte, în
vederea calculării perioadei prevăzute la art. 8 alin. (1).
Art. 31. - Nerespectarea obligaţiilor şi termenelor
stabilite conform prezentei ordonanţe de urgenţă de către autorităţile şi
instituţiile publice, în a căror sarcină cade îndeplinirea acestora, atrage
răspunderea disciplinară, contravenţională, civilă sau penală, după caz.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 32. - (1) Pe durata derulării proiectelor cu
finanţare integrală din alte surse decât bugetul de stat, pentru programele de
formare prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b), prin excepţie de la prevederile
art. 4, respectiv de la prevederile art. 6 alin. (1) şi art. 28 alin. (1) lit.
c) pct. 1, promovarea şi derularea acestor programe şi, respectiv, recrutarea
şi selecţia, prin concurs naţional, se fac în condiţiile stabilite prin
contractele de finanţare a acestor proiecte.
(2) Pe durata prevăzută la alin. (1), prin excepţie de
la prevederile art. 14 alin. (2), art. 21 alin. (3) şi (6), art. 28 alin. (1)
lit. b) pct. 9 şi 10 şi lit. c) pct. 6 şi 7, Unitatea centrală pentru reforma
administraţiei publice, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi
Institutul Naţional de Administraţie, după caz, monitorizează modul de aplicare
a procedurilor stabilite prin contractele de finanţare a proiectelor prevăzute
la alin. (1), care privesc:
a) evaluarea participanţilor la programele de formare
prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b) şi a managerilor publici;
b) constituirea, funcţionarea
şi gestionarea grupurilor de experţi independenţi de evaluare a abilităţilor
manageriale, a grupurilor şi a corpului de evaluatori externi şi a corpului de
mentori.
(3) Pe durata prevăzută la alin. (1), prin excepţie de
la prevederile art. 28 alin. (1) lit. b) pct. 7, 9,10,15 şi ale art. 29,
finanţarea cheltuielilor respective se asigură de la bugetul de stat, prin
bugetul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici şi, respectiv, prin bugetul
Institutului Naţional de Administraţie, dacă nu este asigurată din alte surse
de finanţare.
Art. 33. - Pe durata studiilor
sau stagiilor din străinătate, atunci când mijloacele de subzistenţă sunt
asigurate prin proiectele cu finanţare din alte surse, se suspendă plata bursei
prevăzute la art. 9 alin. (3).
Art. 34. - In termen de 90 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aprobă, prin hotărâre a Guvernului,
la propunerea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, normele de
aplicare a acesteia.
Art. 35. -Angajamentele prevăzute la art. 8 alin. (1),
încheiate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă de
către participanţii la programele de formare, îşi menţin valabilitatea în
condiţiile în care au fost încheiate.
Art. 36. - (1) Managerii publici încadraţi în gradele
profesionale prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2004 privind
crearea statutului special al funcţionarului public denumit manager public,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 452/2004, cu modificările
şi completările ulterioare, se încadrează în gradele profesionale prevăzute la
art. 17 alin. (1), după cum urmează:
a) din gradul profesional asistent în gradul profesional
asistent;
b) din gradele profesionale special sau principal în
gradul profesional principal;
c) din gradele profesionale superior sau general în
gradul profesional superior.
(2) Incadrarea conform alin. (1) se face prin
transformarea postului ocupat de managerul public ca urmare a aplicării
dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Fişa postului managerului
public care a fost încadrat conform alin. (1) se modifică în mod corespunzător.
(4) Autorităţile şi instituţiile publice în care sunt
încadrate persoanele prevăzute la alin. (1) au obligaţia finalizării
procedurilor corespunzătoare aplicării alin. (2) şi (3).
Art. 37. - (1) Până la data intrării în vigoare a legii
privind stabilirea sistemului unitar de salarizare pentru funcţionarii publici,
prevăzută la art. 31 alin. (3) din Legea nr. 188/1999, republicată, stabilirea
drepturilor salariale şi de natură salarială ale managerilor publici numiţi în
temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2004, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 452/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale managerilor publici numiţi în temeiul prezentei ordonanţe de
urgenţă se face după cum urmează:
a) pentru funcţia publică
specifică de manager public grad profesional asistent, salariul de bază este cu
25% mai mare decât salariul de bază prevăzut în anexa nr. 2 lit. B „Salarii de
bază pentru funcţii publice de execuţie" din Ordonanţa Guvernului nr.
6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici,
precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul
2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, cu modificările
ulterioare, pentru funcţia publică de consilier superior, treapta 1 de
salarizare;
b) pentru funcţia publică
specifică de manager public grad profesional principal, salariul de bază este
cu 40% mai mare decât salariul de bază prevăzut în anexa nr. 2 lit. B „Salarii
de bază pentru funcţii publice de execuţie" din Ordonanţa Guvernului nr.
6/2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, cu modificările
ulterioare, pentru funcţia publică de consilier superior, treapta 1 de
salarizare;
c) pentru funcţia publică
specifică de manager public grad profesional superior, salariul de bază este cu
55% mai mare decât salariul de
bază prevăzut în anexa nr. 2 lit. B „Salarii de bază pentru funcţii publice de
execuţie" din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 232/2007, cu modificările ulterioare, pentru funcţia publică de
consilier superior, treapta 1 de salarizare.
(2) Pentru activitatea desfăşurată, managerii publici
beneficiază de un spor de manager public de 55% aplicat la salariul de bază şi
care nu face parte din acesta, precum şi de prime, spor de vechime şi alte
drepturi salariale, în condiţiile legii.
(3) Drepturile de natură salarială care nu au caracter
permanent şi au fost acordate persoanelor prevăzute la alin. (1) anterior
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se acordă în continuare
până la finalizarea perioadei pentru care au fost iniţial prevăzute.
(4) Managerii publici numiţi în
temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2004, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 452/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, care la data intrării în vigoare beneficiază de un salariu mai mare
decât cel stabilit potrivit prevederilor alin. (1)-(3), îşi menţin salariul
avut.
Art. 38. - (1) Comisia pentru managerii publici,
înfiinţată potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2004, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 452/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, şi numită prin Decizia primului-ministru nr. 461/2005
privind aprobarea componenţei nominale a Comisiei pentru managerii publici, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi secretariatul tehnic al
Comisiei continuă să funcţioneze exclusiv în vederea asigurării:
a) finalizării procedurilor de evaluare demarate
anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi emiterii
deciziilor corespunzătoare evaluărilor managerilor publici până la data de 15
august 2008;
b) continuării litigiilor
aflate pe rol la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă până
la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârilor judecătoreşti
pronunţate în cadrul acestora.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice, precum şi
celelalte organizaţii care au reprezentanţi în cadrul Comisiei pentru managerii
publici au obligaţia de a asigura prezenţa acestora la lucrările Comisiei.
(3) Nerespectarea obligaţiilor
prevăzute la alin. (1) atrage răspunderea administrativă, civilă sau penală a
membrilor comisiei, individuală ori solidară şi indivizibilă, după caz.
(4) In cazul nerespectării de către Comisia pentru
managerii publici a termenului prevăzut la alin. (1) lit. a), devin aplicabile
dispoziţiile prevăzute la art. 39 alin. (1)-(3).
Art. 39. - (1) Managerii publici ale căror performanţe
profesionale individuale au fost evaluate înainte de data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă şi care au obţinut calificativele necesare
promovării, dacă nu au fost promovaţi din motive neimputabile lor, promovează
în treaptă, respectiv grad profesional corespunzător evaluării aferente
fiecărui an de activitate.
(2) Managerii publici ale căror performanţe
profesionale individuale au fost evaluate înainte de data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă şi care nu au obţinut calificativele necesare
promovării sunt reconfirmaţi în treaptă, respectiv în gradul profesional.
(3) Managerii publici ale căror performanţe
profesionale individuale au fost evaluate înainte de data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de
urgenţă şi care au obţinut calificative necorespunzătoare sunt retrogradaţi în
gradul profesional, prin trecerea pe un grad profesional inferior celui deţinut
la data evaluării.
(4) Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice
unde îşi desfăşoară activitatea managerii publici evaluaţi în condiţiile art.
38 alin. (1) lit. a), respectiv ale alin. (1)-(3) emit în termen de 10 zile de
la data promovării actul administrativ de promovare, reconfirmare sau
retrogradare, după caz.
Art. 40. - Documentele rezultate din activitatea
Comisiei pentru managerii publici, înfiinţată potrivit Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 56/2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
452/2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi din activitatea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, potrivit aceluiaşi act
normativ se predau instituţiilor publice responsabile potrivit prezentei
ordonanţe de urgenţă, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de 30
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 41. - (1) In vederea realizării atribuţiilor
prevăzute prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se suplimentează cu 10 numărul de
posturi prevăzut în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu
modificările ulterioare, prin redistribuire, în cadrul numărului maxim de
posturi aprobat Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
(2) Finanţarea posturilor prevăzute la alin. (1) se
face începând cu data de 1 ianuarie 2009.
(3) In vederea pregătirii
implementării atribuţiilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici poate solicita Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative asigurarea resurselor umane necesare, în condiţiile
legii.
Art. 42. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I, cu excepţia art. 36 şi 37, care
intră în vigoare la data de 31 august 2008.
(2) Dispoziţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă se completează în mod corespunzător cu prevederile Legii
nr. 188/1999, republicată.
(3) Pe data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 56/2004 privind crearea statutului special al funcţionarului public denumit
manager public, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 590 din 1 iulie 2004, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 452/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, cu excepţia art. 11 alin. (1) şi (2), art. 14 alin.
(2) şi (4), art. 19 şi a anexei la aceasta, care se abrogă la data de 31 august
2008, şi a art. 3 alin. (1), (4)-(7), care se abrogă la data îndeplinirii
obligaţiilor prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. b).
(4) Până la data intrării în vigoare a normelor de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică în mod corespunzător
prevederile Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 56/2004 privind crearea statutului special al funcţionarului
public denumit manager public, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 783/2005,
cu modificările ulterioare, în măsura în care acestea nu contravin prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Eugen Coifan
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat