ORDONANTA
URGENTA Nr. 30 din 12 aprilie 2006
privind functia de
verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achizitie publica
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 365 din 26 aprilie 2006
Având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri
urgente pentru stabilirea unui sistem de control ex-ante în domeniul
achiziţiilor publice, în contextul angajamentelor asumate de România în cadrul
capitolului 21 „Politica regională şi coordonarea instrumentelor
structurale" şi al recomandărilor Comisiei Europene,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Se desemnează Ministerul Finanţelor
Publice ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale responsabil
pentru îndeplinirea funcţiei de verificare a aspectele procedurale aferente
procesului de atribuire a contractelor care intră sub incidenţa legislaţiei
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), fac obiectul verificării aspectele procedurale aferente procesului de
atribuire a următoarelor contracte:
a) contractele de lucrări şi contractele de concesiune
de lucrări cu valoare estimată, fără TVA, mai mare sau egală cu 250.000 euro;
b) contractele de servicii şi
contractele de concesiune de servicii cu valoare estimată, fără TVA, mai mare
sau egală cu 40.000 euro;
c) contractele de furnizare cu valoare estimată, fără
TVA, mai mare sau egală cu 40.000 euro;
d) acordurile-cadru încheiate în vederea atribuirii contractelor prevăzute la lit. a)-c).
(3) Verificarea priveşte etapele procesului de
achiziţie publică, după publicarea anunţului de participare până la atribuirea
şi semnarea contractului. In situaţiile excepţionale reglementate de lege, în
care este permisă încheierea contractului fără publicarea prealabilă a
anunţului de participare, verificarea priveşte etapele procesului de achiziţie
începând cu transmiterea invitaţiei de participare la negociere până la
atribuirea şi semnarea contractului.
Art. 2. - Ministerul Finanţelor
Publice, prin structurile sale specializate de la nivel central şi teritorial,
efectuează verificarea procesului de atribuire a contractelor în mod selectiv,
pe baza analizei de risc.
Art. 3. - Obiectivul funcţiei de verificare a
achiziţiilor publice este de a contribui la asigurarea conformităţii cu
legislaţia din domeniu a procedurilor derulate în vederea atribuirii
contractelor de achiziţie publică şi a documentelor întocmite în cadrul acestor
proceduri.
Art. 4. - Atribuţiile Ministerului Finanţelor Publice
în vederea îndeplinirii funcţiei de verificare sunt următoarele:
a) urmărirea derulării procedurilor în legătură cu
procesul de atribuire a contractelor prevăzute la art. 1 alin. (2);
b) analiza documentaţiei întocmite de autoritatea
contractantă în scopul atribuirii contractelor prevăzute la art. 1 alin. (2);
c) elaborarea de rapoarte de activitate pentru
fiecare procedură de atribuire a contractelor de achiziţii publice care a fost
supusă verificării;
d) emiterea de avize cu
caracter consultativ în situaţia în care se constată neconcordanţe în aplicarea
legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
Art. 5. - (1) La data iniţierii procedurii de atribuire
a contractelor prevăzute la art. 1 alin. (2), autorităţile contractante au
obligaţia de a înştiinţa Ministerul Finanţelor Publice asupra procedurii ce
urmează a fi derulată.
(2) In vederea îndeplinirii atribuţiilor prevăzute în
prezenta ordonanţă de urgenţă, structurile specializate din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice vor desemna observatori care participă în procesul de
atribuire a contractelor selectate conform prevederilor art. 2.
(3) In exercitarea atribuţiilor lor de serviciu,
observatorii elaborează rapoarte de activitate pentru fiecare procedură de
achiziţie publică la care au participat, pe care le transmit autorităţii
contractante.
(4) In situaţia în care, în exercitarea funcţiei de
verificare, constată neconcordanţe în aplicarea legislaţiei din domeniul
achiziţiilor publice, structurile specializate din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice au dreptul să consulte Autoritatea Naţională pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice înainte de a emite avizul
consultativ prevăzut la art. 4 lit. d).
(5) Structurile specializate din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice au obligaţia de a transmite avizul consultativ autorităţii
contractante, Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice şi, după caz, organului ierarhic superior al autorităţii
contractante.
(6) Pe baza avizului consultativ al structurilor specializate
din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, autoritatea contractantă poate
dispune suspendarea procesului de atribuire a contractului de achiziţie
publică, modificarea, încetarea, revocarea şi anularea actelor în legătură cu
care s-a emis avizul, precum şi orice alte măsuri corective pentru remedierea
neconformităţilor semnalate de observator sau poate decide continuarea
procesului de atribuire a contractului de achiziţie publică, informând de
îndată autorităţile prevăzute la alin. (4).
Art. 6. - Responsabilitatea pentru deciziile adoptate
pe parcursul procesului de atribuire a contractelor care intră sub incidenţa
legii privind atribuirea contractelor de achiziţie publică revine autorităţii
contractante.
Art. 7. - In cazul proiectelor finanţate din fonduri
europene, avizele consultative şi rapoartele de activitate se transmit şi
autorităţii de management competente.
Art. 8. - Observatorii desemnaţi în procesul de
verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achiziţie publică se supun dispoziţiilor legale referitoare la
situaţiile de incompatibilitate sau conflict de interese, aplicabile
persoanelor implicate în procesul de verificare sau evaluare a candidaţilor sau
ofertanţilor prevăzute în cadrul legal privind atribuirea contractelor de
achiziţie publică.
Art. 9. - Observatorii care vor verifica procedurile de
atribuire a contractelor de achiziţie publică beneficiază de salarii de bază
majorate cu 75% faţă de cele prevăzute de lege.
Art. 10. - (1) Constituie contravenţii şi se
sancţionează următoarele fapte:
a) încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1), cu amendă
de la 3.000 lei (RON) la 5.000 lei (RON);
b) netrimiterea în termen de
3 zile a documentelor şi informaţiilor referitoare la procesul de atribuire a
contractului care face obiectul verificării, solicitate de observatori
desemnaţi potrivit prevederilor art. 5 alin. (2), cu amendă de la 5.000 lei
(RON) la 7.000 lei (RON).
(2) Constatarea şi aplicarea sancţiunilor sunt de
competenţa observatorilor desemnaţi pentru verificarea aspectelor procedurale
aferente procesului de atribuire a contractelor.
Art. 11. - Prevederile art. 10 referitoare la
contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 12. - Ministerul Finanţelor Publice elaborează
norme de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pe care le supune spre
adoptare Guvernului în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 13. - In termen de 30 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe de urgenţă,
Ministerul Finanţelor Publice prezintă spre aprobare propuneri de modificare a
Hotărârii Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 14. - Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la data de 30 iunie 2006, cu excepţia art. 1 alin. (1), art. 12 şi 13
care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul finanţelor publice,
Claudiu Doltu,
secretar de stat
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Preşedintele Autorităţii
Naţionale pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Alexandru Ştefan Cojocaru