LEGE
Nr. 301 din 17 mai 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si
controlul financiar preventiv
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 22 mai 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 119 din 31 august 1999 privind auditul
intern si controlul financiar preventiv, adoptata in temeiul art. 1 lit. D pct.
26 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 430 din 31 august
1999, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA
privind auditul public intern si controlul financiar preventiv"
2. Litera o) a articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"o) inspectie - verificare efectuata la fata locului in scopul
constatarii unor eventuale abateri de la legalitate si al luarii de masuri pentru
protejarea fondurilor publice si a patrimoniului public si pentru repararea
prejudiciului produs, dupa caz;"
3. Alineatul (3) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Compartimentul de audit public intern trebuie sa exercite
urmatoarele atributii:
a) certificarea anuala a bilantului contabil si a contului de executie
bugetara;
b) examinarea legalitatii, regularitatii si conformitatii operatiunilor,
identificand erorile, risipa, gestiunea defectuoasa si fraudele si, pe aceasta
baza, propunerea de masuri si solutii pentru recuperarea pagubelor si
sanctionarea celor vinovati, dupa caz;
c) examinarea sistemului contabil si a fiabilitatii acestuia, ca principal
instrument de cunoastere, gestiune si control patrimonial si al rezultatelor
obtinute;
d) examinarea regularitatii sistemelor de fundamentare a deciziilor, de
planificare, programare, organizare, coordonare, urmarire si control al
indeplinirii deciziilor;
e) evaluarea economicitatii, eficacitatii si eficientei cu care sistemele
de conducere si executie din cadrul institutiei publice si la nivelul unui
program/proiect utilizeaza resursele financiare, umane sau materiale pentru
indeplinirea obiectivelor si obtinerea rezultatelor stabilite;
f) identificarea slabiciunilor sistemelor de conducere si de control,
precum si a riscurilor asociate unor astfel de sisteme, unor programe/proiecte
sau unor operatiuni si propunerea de masuri pentru corectarea acestora si
pentru diminuarea riscurilor, dupa caz."
4. Dupa alineatul (3) al articolului 7 se introduc alineatele (4) si (5) cu
urmatorul cuprins:
"(4) Compartimentul de audit public intern este obligat sa auditeze,
fara a se limita numai la acestea, urmatoarele activitati si operatiuni:
a) deschiderea si repartizarea creditelor bugetare;
b) angajamentele bugetare si legale din care deriva, direct sau indirect,
obligatii de plata, inclusiv din fondurile comunitare;
c) vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul
privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
d) concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul public al statului
sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
e) platile din fonduri publice, inclusiv din fonduri de la Comunitatea
Europeana;
f) constituirea veniturilor publice in legatura cu autorizarea si
stabilirea titlurilor de creanta, precum si facilitatile acordate la incasarea
titlurilor de creanta.
(5) Activitatile si operatiunile prevazute la alin. (4) vor fi auditate cel
putin o data la 3 ani."
5. Dupa alineatul (6) al articolului 8 se introduce alineatul (6^1) cu
urmatorul cuprins:
"(6^1) In situatiile in care s-a constatat savarsirea unor fapte
calificate de lege ca fiind contraventii se va intocmi proces-verbal de constatare
si de sanctionare a contraventiilor."
6. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Institutiile publice, prin conducatorii acestora, au obligatia de a
organiza controlul financiar preventiv propriu si evidenta angajamentelor in
cadrul compartimentului contabil."
7. Dupa alineatul (6) al articolului 13 se introduce alineatul (7) cu
urmatorul cuprins:
"(7) Ministerul Finantelor Publice va elabora norme metodologice
privind cadrul general al atributiilor si exercitarii controlului financiar
preventiv propriu."
8. Alineatul (3) al articolului 17 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Inainte de a emite un refuz de viza controlorul delegat are
obligatia sa il informeze in scris, in legatura cu intentia sa, pe ordonatorul
de credite, precizand motivele refuzului. Daca ordonatorul de credite prezinta
in scris argumente in favoarea efectuarii operatiunii pentru care se
intentioneaza refuzul de viza, controlorul delegat poate consulta, inainte de a
inregistra oficial refuzul de viza, opinia neutra a altor controlori financiari
asupra cazului. Opinia neutra se motiveaza si se formuleaza in scris si are rol
consultativ, solutia finala fiind de competenta exclusiva a controlorului
delegat competent, potrivit principiului exercitarii in mod independent a
atributiilor de control financiar preventiv delegat. In cazul consultarii
neutre se constituie ad-hoc o comisie, prin decizia controlorului financiar
sef. Comisia este formata din 3 membri ai Corpului controlorilor delegati,
dintre care 2 controlori delegati, altii decat cei care exercita viza la
institutia publica de la care s-au primit argumentele pentru efectuarea
operatiunii, precum si controlorul financiar sef sau unul dintre adjunctii
acestuia."
9. Alineatul (3) al articolului 18 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Perioada prevazuta la alin. (2) este suspendata de la
inregistrarea informarii prevazute la art. 17 alin. (3) pana la primirea
raspunsului ordonatorului de credite. Perioada de suspendare se aplica si
pentru intervalul necesar in vederea formularii opiniei neutre, care insa nu
poate depasi 3 zile lucratoare."
10. Litera c) a alineatului (1) al articolului 21 va avea urmatorul
cuprins:
"c) prezentarea de rapoarte lunare controlorului financiar sef cu
privire la situatia curenta a angajamentelor efectuate, vizele acordate si
situatiile intentiilor si refuzurilor de viza, formularea de avize cu caracter
consultativ, precum si aspectele deosebite ale derularii operatiunilor
financiare;"
11. Alineatul (4) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Controlorul delegat isi exercita atributiile in mod independent.
El il poate informa in mod direct pe ministrul finantelor publice asupra
situatiilor deosebite aparute in activitatea sa si nu i se poate impune, pe
nici o cale, acordarea ori refuzul vizei de control financiar preventiv
delegat."
12. Dupa alineatul (3) al articolului 22 se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) Pana la aplicarea legii privind salarizarea functionarilor
publici salariile de baza, sporurile si celelalte drepturi salariale ale
controlorilor delegati se mentin la nivelul stabilit anterior intrarii in
vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea
controlorilor financiari din cadrul Curtii de Conturi, potrivit prevederilor
alin. (2) si evaluarii performantelor profesionale individuale."
13. Alineatele (4) si (5) ale articolului 23 vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Controlorul financiar sef are 2 adjuncti ale caror atributii se
stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea
controlorului financiar sef.
(5) Tot in structura Ministerului Finantelor Publice, pe langa Corpul
controlorilor delegati si in subordinea controlorului financiar sef,
functioneaza o directie de specialitate care asigura suportul metodologic si
informational necesar in activitatea Corpului controlorilor delegati si ale
carei atributii se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice, la
propunerea controlorului financiar sef."
14. La articolul 23 alineatul (8), dupa litera b) se introduce litera b^1)
cu urmatorul cuprins:
"b^1) prezinta ministrului finantelor publice, trimestrial, rapoarte
privind activitatea controlorilor delegati, situatia intentiilor si refuzurilor
de viza, precum si aspectele importante privind utilizarea fondurilor
publice;"
15. Alineatele (1), (4), (5) si (7) ale articolului 25 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 25
(1) O operatiune pentru care s-a refuzat viza de control financiar
preventiv delegat se poate efectua daca este autorizata prin hotarare a
Guvernului, la propunerea institutiei publice din cadrul administratiei publice
centrale in care se exercita functia de ordonator de credite. In sedinta
Guvernului controlorul financiar sef prezinta punctul de vedere al
controlorului delegat implicat, precum si opinia neutra. Guvernul se pronunta
in maximum 15 zile lucratoare de la data inregistrarii proiectului hotararii la
Secretariatul General al Guvernului. Initiatorul proiectului hotararii are
obligatia sa transmita si controlorului financiar sef o copie de pe proiectul
hotararii si de pe nota de fundamentare o data cu depunerea acestora la
Secretariatul General al Guvernului, in vederea includerii in ordinea de zi a
sedintelor de Guvern. Controlorul financiar sef depune la Secretariatul General
al Guvernului, cu cel putin 3 zile lucratoare inainte de discutarea proiectului
de hotarare in sedinta Guvernului, refuzul de viza si opinia neutra.
...........................................................................
(4) In toate cazurile in care, ca urmare a unui refuz de control financiar
preventiv, conducatorii persoanelor juridice prevazute la art. 16 alin. (2),
art. 30 si la art. 37 alin. (1) dispun, in conditiile prevazute de prezenta
ordonanta, efectuarea operatiunii pe propria raspundere, contabilul-sef al
persoanei juridice aflate in aceasta situatie avand obligatia sa informeze in
scris Ministerul Finantelor Publice si, dupa caz, organul ierarhic superior al
institutiei publice.
(5) Documentele privind proiecte de operatiuni supuse controlului financiar
preventiv, care nu au fost vizate, nu pot fi aprobate si efectuate.
...........................................................................
(7) Operatiunile efectuate in conditiile prevederilor alin. (6) se
inregistreaza si intr-un cont in afara bilantului."
16. Dupa alineatul (2) al articolului 26 se introduce alineatul (2^1) cu
urmatorul cuprins:
"(2^1) Ministerul Finantelor Publice va declansa inspectia in toate
institutiile publice atunci cand este sesizat de seful structurii de audit
public intern al acestora in legatura cu efectuarea de operatiuni nelegale care
au viza de control financiar preventiv delegat, situatie rezultata in urma
efectuarii unei misiuni de audit public intern."
17. Alineatul (7) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"(7) In cazul in care in urma inspectiei efectuate se constata abateri
de la legalitate care au produs pagube pe seama fondurilor publice sau a
patrimoniului public, se va intocmi proces-verbal de inspectie. Impotriva
procesului-verbal de inspectie se poate formula contestatie in termen de 15
zile lucratoare de la data comunicarii acestuia. Contestatia se va depune la
structura care a efectuat inspectia. Contestatiile vor fi solutionate prin
decizie motivata, in termen de 30 de zile lucratoare de la data inregistrarii.
Decizia este definitiva. Daca prin solutionare contestatia a fost respinsa,
procesul-verbal de inspectie devine titlu executoriu si va fi transmis spre
executare organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul
contestatorul. Impotriva deciziei se poate formula actiune in termen de 15 zile
lucratoare de la comunicarea acesteia, conform Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare, la curtea de apel in a
carei raza teritoriala isi are domiciliul reclamantul."
18. Alineatul (8) al articolului 26 se abroga.
19. Dupa alineatul (8) al articolului 26 se introduce alineatul (9) cu
urmatorul cuprins:
"(9) In situatiile in care s-a constatat savarsirea unor fapte
calificate de lege ca fiind contraventii se va intocmi proces-verbal de
contraventie."
20. Alineatul (2) al articolului 28 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Institutia publica cu un numar de posturi mai mic de 25, care nu
este in subordinea unei alte institutii publice, poate decide sa nu organizeze
distinct activitatea de audit public intern. Conducatorul institutiei publice
care a decis neorganizarea activitatii de audit are obligatia sa solicite
efectuarea certificarii anuale a bilantului contabil si a contului de executie
bugetara de catre persoane desemnate din cadrul serviciilor publice
descentralizate ale Ministerului Finantelor Publice ori pe baza de contract
incheiat de institutia publica in cauza cu persoane fizice sau juridice agreate
potrivit normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor
publice."
21. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
Contraventii
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni:
a) incalcarea obligatiei de a avea, la nivelul institutiei publice,
structuri organizatorice functionale de audit public intern, conform cerintelor
art. 6;
b) neorganizarea structurii functionale de audit public intern in termen de
90 de zile de la data infiintarii institutiei publice, potrivit prevederilor
art. 6 alin. (1);
c) aprobarea bilantului contabil si a contului de executie bugetara fara
certificare si raport de certificare;
d) neelaborarea planului de audit, conform prevederilor art. 8 alin. (1) -
(3);
e) refuzul de a prezenta auditorilor si persoanelor cu atributii de
inspectie documentele solicitate cu ocazia efectuarii misiunilor de audit si a
inspectiilor, conform prevederilor art. 8 alin. (5) si ale art. 26 alin. (5);
f) neindeplinirea obligatiei, de catre conducatorul institutiei, de a
organiza controlul financiar preventiv propriu si evidenta angajamentelor,
conform prevederilor art. 13 alin. (1);
g) nerespectarea obligatiei privind stabilirea proiectelor de operatiuni
supuse controlului financiar preventiv, precum si omisiunea de evidentiere a
angajamentelor, conform art. 13 alin. (2) si (3);
h) prezentarea spre aprobare ordonatorului de credite a proiectelor de
operatiuni fara viza de control financiar preventiv;
i) depasirea termenului prevazut la art. 18 alin. (2) - (4);
j) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (5);
k) emiterea unui refuz de viza fara motivare, conform art. 24 alin. (2);
l) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (5);
m) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (4);
n) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (7)."
22. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Sanctionarea contraventiilor
Contraventiile prevazute la art. 32 lit. a) - c), e) - g) si k) se
sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei, iar cele prevazute
la lit. d), h) - j) si l) - n), cu amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000
lei."
23. Titlul articolului 34 va avea urmatorul cuprins:
"Constatarea contraventiilor, stabilirea si aplicarea amenzilor, cai
de atac, actualizarea nivelului amenzilor"
24. Alineatele (1) si (4) ale articolului 34 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se vor face de
catre:
a) auditorii din cadrul structurilor de audit public intern ale Ministerului
Finantelor Publice, pentru contraventiile prevazute la art. 32 lit. a), b) -
g), i) - l) si n);
b) auditorii din cadrul structurilor de audit public intern ale fiecarei
institutii publice, pe criteriul de competenta a acestora, pentru contraventiile
prevazute la art. 32 lit. a), c) - h) si l) - n);
c) persoanele cu atributii de inspectie din cadrul Ministerului Finantelor
Publice, pentru contraventiile prevazute la art. 32 lit. e), f), h), l) si m);
d) controlorii financiari din cadrul Corpului controlorilor delegati,
pentru contraventiile prevazute la art. 32 lit. f) si l).
...........................................................................
(4) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor si de
aplicare a sanctiunilor, intocmit conform competentelor stabilite potrivit
alin. (1), se poate face plangere in termen de 15 zile de la data inmanarii sau
a comunicarii acestuia. Plangerea, insotita de copia de pe procesul-verbal de
constatare a contraventiei, se depune la organul din care face parte agentul
constatator, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor. Plangerea, impreuna cu dosarul cauzei, se
trimit de indata judecatoriei in a carei circumscriptie a fost savarsita
contraventia."
25. Alineatul (2) al articolului 37 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru asigurarea controlului financiar preventiv delegat,
prevazut la alin. (1), se asimileaza reglementarile cuprinse in prezenta
ordonanta, aplicabile institutiilor publice prevazute la art. 17 alin. (3) si
la art. 25 alin. (1)."
26. In tot cuprinsul ordonantei denumirea Ministerul Finantelor se va
inlocui cu denumirea Ministerul Finantelor Publice, sintagma ministrul
finantelor, cu sintagma ministrul finantelor publice, iar expresia audit
intern, cu expresia audit public intern.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 225/2000 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999
privind auditul intern si controlul financiar preventiv, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 606 din 25 noiembrie 2000, si Legea nr.
486/2001 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 225/2000
pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si
controlul financiar preventiv, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 614 din 28 septembrie 2001.
Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar
preventiv, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 aprilie 2002, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25
aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU