ORDONANTA Nr. 119 din 31 august 1999 * Republicata
privind controlul intern si controlul financiar preventiv
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 799 din 12 noiembrie 2003
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 84/2003 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul public intern
si controlul financiar preventiv, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 195 din 26 martie 2003.
Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 430 din 31 august 1999 si a fost aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 301/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 339 din 22 mai 2002.
Ulterior adoptarii, Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 a mai suferit
modificari si completari prin urmatoarele acte normative:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 46/2000 pentru modificarea lit. a)
din alin. (3) al art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul
intern si controlul financiar preventiv, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 203 din 11 mai 2000, respinsa prin Legea nr. 149/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 339 din 22 mai 2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 85/2000 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul
financiar preventiv, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
421 din 1 septembrie 2000, respinsa prin Legea nr. 141/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 339 din 22 mai 2002;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 225/2000 pentru completarea
Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul
financiar preventiv, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
606 din 25 noiembrie 2000 (aprobata prin Legea nr. 486/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 28 septembrie 2001),
abrogata prin Legea nr. 301/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv;
- Ordonanta Guvernului nr. 72/2001 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul
financiar preventiv, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
540 din 1 septembrie 2001, respinsa prin Legea nr. 132/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 339 din 22 mai 2002;
- Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002;
- Legea nr. 84/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 119/1999 privind auditul public intern si controlul financiar preventiv,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 195 din 26 martie
2003.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Scopul ordonantei
Prezenta ordonanta reglementeaza controlul intern si controlul financiar
preventiv la entitatile publice si cu privire la utilizarea fondurilor publice
si administrarea patrimoniului public.
Art. 2
Definitii
In intelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se
definesc dupa cum urmeaza:
a) angajament legal - orice act cu efect juridic, din care rezulta sau ar
putea rezulta o obligatie pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului
public;
b) conformitate - caracteristica unei operatiuni, a unor acte sau fapte
administrative produse in cadrul unei entitati publice de a corespunde
politicii asumate in mod expres in domeniul respectiv de catre entitatea in
cauza sau de catre o autoritate superioara acesteia, potrivit legii;
c) control financiar preventiv - activitatea prin care se verifica
legalitatea si regularitatea operatiunilor efectuate pe seama fondurilor
publice sau a patrimoniului public, inainte de aprobarea acestora;
d) control intern - ansamblul formelor de control exercitate la nivelul
entitatii publice, inclusiv auditul intern, stabilite de conducere in
concordanta cu obiectivele acesteia si cu reglementarile legale, in vederea
asigurarii administrarii fondurilor in mod economic, eficient si eficace;
acesta include, de asemenea, structurile organizatorice, metodele si
procedurile;
e) controlor delegat - functionarul public al Ministerului Finantelor
Publice, care exercita atributii de control financiar preventiv delegat, in mod
independent, potrivit prezentei ordonante;
f) credit de angajament - limita maxima a cheltuielilor ce pot fi angajate
in timpul exercitiului bugetar, in limitele aprobate;
g) credit bugetar - suma aprobata prin buget, reprezentand limita maxima
pana la care se pot ordonanta si efectua plati in cursul anului bugetar pentru
angajamentele contractate in cursul exercitiului bugetar si/sau din exercitii
anterioare pentru actiuni multianuale, respectiv se pot angaja, ordonanta si
efectua plati din buget pentru celelalte actiuni;
h) economicitate - minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea
rezultatelor estimate ale unei activitati, cu mentinerea calitatii
corespunzatoare a acestor rezultate;
i) eficacitate - gradul de indeplinire a obiectivelor programate pentru
fiecare dintre activitati si raportul dintre efectul proiectat si rezultatul
efectiv al activitatii respective;
j) eficienta - maximizarea rezultatelor unei activitati in relatie cu resursele
utilizate;
k) fonduri publice - sumele alocate din bugetul de stat, bugetele locale,
bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul
trezoreriei statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele
institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz,
bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul
fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si
ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice,
bugetul fondurilor externe nerambursabile, credite externe contractate sau
garantate de autoritatile administratiei publice locale, imprumuturi interne
contractate de autoritatile administratiei publice locale, precum si din
bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetele
locale;
l) inspectie - verificarea efectuata la fata locului, in scopul constatarii
unor eventuale abateri de la legalitate si al luarii de masuri pentru
protejarea fondurilor publice si a patrimoniului public si pentru repararea
prejudiciului produs, dupa caz;
m) entitate publica - autoritate publica, institutie publica,
companie/societate nationala, regie autonoma, societate comerciala la care
statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar majoritar, cu
personalitate juridica, care utilizeaza/administreaza fonduri publice si/sau
patrimoniu public;
n) institutie publica - Parlamentul, Administratia Prezidentiala,
ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte
autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din
subordinea acestora, indiferent de modul de finantare a acestora;
o) legalitate - caracteristica unei operatiuni de a respecta toate
prevederile legale care ii sunt aplicabile, in vigoare la data efectuarii
acesteia;
p) operatiune - orice actiune cu efect financiar pe seama fondurilor
publice sau a patrimoniului public, indiferent de natura acesteia;
q) oportunitate - caracteristica unei operatiuni de a servi in mod adecvat,
in circumstante date, realizarii unor obiective ale politicilor asumate;
r) ordonator de credite - persoana imputernicita prin lege sau prin
delegare, potrivit legii, sa dispuna si sa aprobe operatiuni;
s) patrimoniu public - totalitatea drepturilor si obligatiilor statului,
unitatilor administrativ-teritoriale sau ale entitatilor publice ale acestora,
dobandite sau asumate cu orice titlu. Drepturile si obligatiile statului si ale
unitatilor administrativ-teritoriale se refera atat la bunurile din domeniul
public, cat si la cele din domeniul privat al statului si al unitatilor
administrativ-teritoriale;
t) persoana desemnata cu exercitarea controlului financiar preventiv
propriu - persoana din cadrul compartimentelor de specialitate, numita de
conducatorul entitatii publice pentru exercitarea controlului financiar
preventiv propriu sau persoana care indeplineste aceasta atributie pe baza de
contract, in conditiile legii;
u) proiect de operatiune - orice document prin care se urmareste efectuarea
unei operatiuni, in forma pregatita in vederea aprobarii sale de catre
autoritatea competenta, potrivit legii;
v) regularitate - caracteristica unei operatiuni de a respecta sub toate
aspectele ansamblul principiilor si regulilor procedurale si metodologice care
sunt aplicabile categoriei de operatiuni din care face parte.
Art. 3
Obiectivele generale ale controlului intern
Controlul intern are urmatoarele obiective generale:
- realizarea, la un nivel corespunzator de calitate, a atributiilor
institutiilor publice, stabilite in concordanta cu propria lor misiune, in
conditii de regularitate, eficacitate, economicitate si eficienta;
- protejarea fondurilor publice impotriva pierderilor datorate erorii,
risipei, abuzului sau fraudei;
- respectarea legii, a reglementarilor si deciziilor conducerii;
- dezvoltarea si intretinerea unor sisteme de colectare, stocare,
prelucrare, actualizare si difuzare a datelor si informatiilor financiare si de
conducere, precum si a unor sisteme si proceduri de informare publica adecvata
prin rapoarte periodice.
Art. 4
Obligatiile conducatorului institutiei publice in domeniul controlului
intern; cerintele controlului intern
(1) Conducatorul institutiei publice trebuie sa asigure elaborarea,
aprobarea, aplicarea si perfectionarea structurilor organizatorice,
reglementarilor metodologice, procedurilor si criteriilor de evaluare, pentru a
satisface cerintele generale si specifice de control intern.
(2) Cerintele generale si specifice de control intern sunt, in principal,
urmatoarele:
a) cerinte generale:
- asigurarea indeplinirii obiectivelor generale prevazute la art. 3 prin
evaluarea sistematica si mentinerea la un nivel considerat acceptabil a
riscurilor asociate structurilor, programelor, proiectelor sau operatiunilor;
- asigurarea unei atitudini cooperante a personalului de conducere si de
executie, acesta avand obligatia sa raspunda in orice moment solicitarilor
conducerii si sa sprijine efectiv controlul intern;
- asigurarea integritatii si competentei personalului de conducere si de
executie, a cunoasterii si intelegerii de catre acesta a importantei si rolului
controlului intern;
- stabilirea obiectivelor specifice ale controlului intern, astfel incat
acestea sa fie adecvate, cuprinzatoare, rezonabile si integrate misiunii
institutiei si obiectivelor de ansamblu ale acesteia;
- supravegherea continua de catre personalul de conducere a tuturor
activitatilor si indeplinirea de catre personalul de conducere a obligatiei de
a actiona corectiv, prompt si responsabil ori de cate ori se constata incalcari
ale legalitatii si regularitatii in efectuarea unor operatiuni sau in
realizarea unor activitati in mod neeconomic, ineficace sau ineficient;
b) cerinte specifice:
- reflectarea in documente scrise a organizarii controlului intern, a
tuturor operatiunilor institutiei si a tuturor evenimentelor semnificative,
precum si inregistrarea si pastrarea in mod adecvat a documentelor, astfel
incat acestea sa fie disponibile cu promptitudine pentru a fi examinate de
catre cei in drept;
- inregistrarea de indata si in mod corect a tuturor operatiunilor si
evenimentelor semnificative;
- asigurarea aprobarii si efectuarii operatiunilor exclusiv de catre
persoane special imputernicite in acest sens;
- separarea atributiilor privind efectuarea de operatiuni intre persoane,
astfel incat atributiile de aprobare, control si inregistrare sa fie, intr-o
masura adecvata, incredintate unor persoane diferite;
- asigurarea unei conduceri competente la toate nivelurile;
- accesarea resurselor si documentelor numai de catre persoane indreptatite
si responsabile in legatura cu utilizarea si pastrarea lor.
Art. 5
Buna gestiune financiara
(1) Persoanele care gestioneaza fonduri publice sau patrimoniul public au
obligatia sa realizeze o buna gestiune financiara prin asigurarea legalitatii,
regularitatii, economicitatii, eficacitatii si eficientei in utilizarea
fondurilor publice si in administrarea patrimoniului public.
(2) Ministerul Finantelor Publice este autoritatea administratiei publice
centrale de specialitate care are responsabilitatea elaborarii si implementarii
politicii in domeniul gestiunii financiare. Ministerul Finantelor Publice
indruma metodologic, coordoneaza si supravegheaza asigurarea bunei gestiuni
financiare in utilizarea fondurilor publice si in administrarea patrimoniului
public.
CAP. 2
Dispozitii privind controlul financiar preventiv
SECTIUNEA I
Dispozitii generale privind controlul financiar preventiv
Art. 6
Obiectul controlului financiar preventiv
(1) Fac obiectul controlului financiar preventiv proiectele de operatiuni
care vizeaza, in principal:
a) angajamente legale si credite bugetare sau credite de angajament, dupa
caz;
b) deschiderea si repartizarea de credite bugetare;
c) modificarea repartizarii pe trimestre si pe subdiviziuni ale
clasificatiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin virari de credite;
d) ordonantarea cheltuielilor;
e) efectuarea de incasari in numerar;
f) constituirea veniturilor publice, in privinta autorizarii si a stabilirii
titlurilor de incasare;
g) reducerea, esalonarea sau anularea titlurilor de incasare;
h) constituirea resurselor proprii ale bugetului Uniunii Europene,
reprezentand contributia viitoare a Romaniei la acest organism;
i) recuperarea sumelor avansate si care ulterior au devenit necuvenite;
j) vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul
privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
k) concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul public al statului
sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
l) alte tipuri de operatiuni, stabilite prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(2) In functie de specificul entitatii publice, conducatorul acesteia poate
decide exercitarea controlului financiar preventiv si asupra altor tipuri de
proiecte de operatiuni decat cele prevazute la alin. (1).
Art. 7
Continutul controlului financiar preventiv
Controlul financiar preventiv consta in verificarea sistematica a
proiectelor de operatiuni care fac obiectul acestuia potrivit art. 6 din
punctul de vedere al:
a) legalitatii si regularitatii;
b) incadrarii in limitele creditelor bugetare sau creditelor de angajament,
dupa caz, stabilite potrivit legii.
Art. 8
Organizarea controlului financiar preventiv
(1) Ministerul Finantelor Publice este autoritatea de coordonare si
reglementare a controlului financiar preventiv pentru toate entitatile publice.
(2) Controlul financiar preventiv se organizeaza si se exercita de
autoritati competente, in mod unitar, potrivit prevederilor prezentei ordonante
si ale actelor normative emise in aplicarea acesteia.
(3) Controlul financiar preventiv se organizeaza si se exercita in
urmatoarele forme:
a) controlul financiar preventiv propriu, la toate entitatile publice si
asupra tuturor operatiunilor cu impact financiar asupra fondurilor publice si a
patrimoniului public;
b) controlul financiar preventiv delegat, la ordonatorii principali de
credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, precum si
ai bugetului oricarui fond special, la Fondul national si la agentiile de
implementare a fondurilor comunitare, precum si la alte entitati publice cu
risc ridicat, prin controlori delegati ai Ministerului Finantelor Publice.
(4) Controlul financiar preventiv se va integra in mod treptat in sfera
raspunderii manageriale, proces ce trebuie finalizat pana la data aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana, pe masura ce controlul managerial va asigura
eliminarea riscurilor in administrarea fondurilor publice. Atingerea acestui
nivel va fi evaluata de auditul public intern din cadrul Ministerului
Finantelor Publice.
SECTIUNEA a II-a
Dispozitii privind controlul financiar preventiv propriu
Art. 9
Organizarea controlului financiar preventiv propriu
(1) Entitatile publice, prin conducatorii acestora, au obligatia de a
organiza controlul financiar preventiv propriu si evidenta angajamentelor in
cadrul compartimentului contabil.
(2) Conducatorii entitatilor publice au obligatia sa stabileasca proiectele
de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6,
documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor
legale.
(3) Evidenta angajamentelor se organizeaza, se tine, se actualizeaza si se
raporteaza conform normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(4) Ministerul Finantelor Publice organizeaza controlul financiar preventiv
propriu si pentru operatiunile privind bugetul trezoreriei statului,
operatiunile privind datoria publica si alte operatiuni specifice Ministerului
Finantelor Publice.
(5) Controlul financiar preventiv propriu se exercita, prin viza, de
persoane din cadrul compartimentelor de specialitate, desemnate in acest sens
de catre conducatorul entitatii publice. Actul de numire va cuprinde si
limitele de competenta in exercitarea controlului financiar preventiv propriu.
Persoanele desemnate sa efectueze aceasta activitate sunt altele decat cele
care initiaza operatiunea supusa vizei.
(6) Numirea, suspendarea, destituirea sau schimbarea personalului care
desfasoara activitati de control financiar preventiv propriu se face de catre
conducatorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice superioare, iar in
cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de
credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al
bugetului oricarui fond special, cu acordul Ministerului Finantelor Publice.
Persoanele desemnate cu exercitarea activitatii de control financiar preventiv
propriu trebuie sa aiba competentele profesionale solicitate de aceasta
activitate. Ele vor respecta un cod specific de norme profesionale, elaborat de
Ministerul Finantelor Publice, care va cuprinde si conditiile si criteriile
unitare pe care entitatile publice trebuie sa le respecte in cazul numirii,
suspendarii, destituirii sau schimbarii personalului care desfasoara aceasta
activitate.
(7) Prin decizie interna a conducatorului entitatii publice, persoanele
desemnate sa efectueze controlul financiar preventiv propriu pot beneficia de
un spor pentru complexitatea muncii de pana la 25% aplicat la salariul de baza
brut lunar.
(8) Evaluarea activitatii persoanei care desfasoara activitati de control
financiar preventiv propriu se face de catre conducatorul entitatii publice, cu
acordul entitatii publice care a avizat numirea, anual, prin calificative, pe
baza informatiilor cuprinse in rapoartele auditului public intern si in
rapoartele Curtii de Conturi, unde este cazul.
(9) Ministerul Finantelor Publice va elabora norme metodologice privind
cadrul general al atributiilor si exercitarii controlului financiar preventiv
propriu. De asemenea, Ministerul Finantelor Publice va aviza norme metodologice
specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv
propriu, elaborate de ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat,
ai bugetului asigurarilor sociale de stat, ai bugetului oricarui fond special,
precum si pentru operatiunile Fondului national si ale agentiilor de
implementare care deruleaza fonduri comunitare.
(10) Ministerul Finantelor Publice va coordona sistemul de pregatire
profesionala a persoanelor desemnate sa efectueze controlul financiar preventiv.
Art. 10
Viza de control financiar preventiv propriu
(1) Se supun aprobarii ordonatorului de credite numai proiectele de
operatiuni care respecta intru totul cerintele de legalitate, regularitate si
incadrare in limitele creditelor bugetare sau creditelor de angajament
aprobate, dupa caz, care poarta viza de control financiar preventiv propriu.
(2) Viza de control financiar preventiv propriu se exercita prin semnatura
persoanelor in drept, competente in acest sens potrivit prezentei ordonante, si
prin aplicarea de catre acestea a sigiliului personal.
(3) In vederea acordarii vizei de control financiar preventiv propriu,
proiectele de operatiuni se prezinta insotite de documentele justificative
corespunzatoare, certificate in privinta realitatii si legalitatii prin
semnatura conducatorilor compartimentelor de specialitate care initiaza
operatiunea respectiva.
(4) Conducatorii compartimentelor de specialitate prevazuti la alin. (3)
raspund pentru realitatea, regularitatea si legalitatea operatiunilor ale caror
documente justificative le-au certificat. Obtinerea vizei de control financiar
preventiv propriu pe documente care cuprind date nereale sau inexacte si/sau
care se dovedesc ulterior nelegale nu exonereaza de raspundere pe sefii
compartimentelor de specialitate care le-au intocmit.
(5) Persoanele in drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu
raspund, potrivit legii, in raport de culpa lor, pentru legalitatea,
regularitatea si incadrarea in limitele creditelor bugetare sau creditelor de
angajament aprobate, dupa caz, in privinta operatiunilor pentru care au acordat
viza de control financiar preventiv propriu.
(6) In cazurile in care dispozitiile legale prevad avizarea operatiunilor
de catre compartimentul de specialitate juridica, proiectul de operatiune va fi
prezentat pentru control financiar preventiv propriu cu viza sefului
compartimentului juridic. Persoanele in drept sa exercite controlul financiar
preventiv propriu pot cere avizul compartimentului de specialitate juridica ori
de cate ori considera ca necesitatile o impun.
Art. 11
Separarea atributiilor
Persoana care exercita controlul financiar preventiv propriu nu trebuie sa
fie implicata, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea operatiunii supuse
controlului financiar preventiv propriu.
SECTIUNEA a III-a
Dispozitii privind controlul financiar preventiv delegat
Art. 12
Organizarea controlului financiar preventiv delegat
(1) Controlul financiar preventiv delegat se organizeaza si se exercita de
catre Ministerul Finantelor Publice prin controlori delegati.
(2) Ministrul finantelor publice numeste, pentru fiecare institutie publica
in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de
stat, bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond
special, unul sau mai multi controlori delegati, in functie de volumul si de
complexitatea activitatii institutiei publice respective. De asemenea,
ministrul finantelor publice numeste unul sau mai multi controlori delegati
pentru operatiunile derulate prin bugetul trezoreriei statului, pentru
operatiuni privind datoria publica si pentru alte operatiuni specifice
Ministerului Finantelor Publice. Numirea controlorilor delegati se face prin ordin
al ministrului finantelor publice.
(3) Prin norme metodologice aprobate de ministrul finantelor publice se
stabilesc:
a) tipurile de operatiuni ale caror proiecte se supun controlului financiar
preventiv delegat;
b) limitele valorice peste care se efectueaza controlul financiar preventiv
delegat, pe tipuri de operatiuni;
c) documentele justificative care trebuie sa insoteasca diferitele tipuri
de operatiuni;
d) modul in care trebuie efectuat controlul financiar preventiv delegat
pentru fiecare tip de operatiune.
(4) Tipurile de operatiuni ce se supun controlului financiar preventiv
delegat si, dupa caz, limitele valorice corespunzatoare acestora pot diferi de
la o institutie publica la alta.
(5) Controlorii delegati exercita viza de control financiar preventiv
delegat asupra proiectelor de operatiuni vizate in prealabil de catre controlul
financiar preventiv propriu al institutiei publice.
(6) Controlorii delegati isi desfasoara activitatea la sediul institutiilor
publice la care au fost numiti. Institutiile publice prevazute la alin. (2)
asigura controlorului/controlorilor delegat/delegati spatiul de lucru si
dotarea necesara, precum si cooperarea personalului propriu, indeosebi a
personalului desemnat sa exercite controlul financiar preventiv propriu, pentru
indeplinirea in bune conditii a atributiilor de control financiar preventiv
delegat.
(7) In cazul absentei temporare de la post a unui controlor delegat,
ministrul finantelor publice numeste un alt controlor delegat care sa
indeplineasca atributiile celui dintai pe durata absentei acestuia.
Art. 13
Viza de control financiar preventiv delegat
(1) Operatiunile care, potrivit art. 12 alin. (3) si (4), fac obiectul
controlului financiar preventiv delegat se supun aprobarii ordonatorului de
credite numai insotite de viza de control financiar preventiv delegat.
(2) Viza de control financiar preventiv delegat se acorda sau se refuza in
scris, pe formular tipizat, si trebuie sa poarte semnatura si sigiliul personal
al controlorului delegat competent.
(3) Persoanele in drept sa exercite controlul financiar preventiv delegat
raspund, potrivit legii, in raport de culpa lor, pentru legalitatea,
regularitatea si incadrarea in limitele creditelor de angajament si creditelor
bugetare aprobate, in privinta operatiunilor pentru care au acordat viza.
(4) Inainte de a emite un refuz de viza, controlorul delegat are obligatia
sa informeze, in scris, in legatura cu intentia sa ordonatorul de credite,
precizand motivele refuzului.
(5) Daca ordonatorul de credite prezinta in scris argumente in favoarea
efectuarii operatiunii pentru care se intentioneaza refuzul de viza,
controlorul delegat poate consulta, inainte de a inregistra oficial refuzul de
viza, opinia neutra asupra cazului. Pentru formularea opiniei neutre se
constituie ad-hoc o comisie formata din 3 membri ai Corpului controlorilor
delegati, prin decizie a controlorului financiar sef.
(6) Opinia neutra se motiveaza si se formuleaza in scris si are rol consultativ,
solutia finala fiind de competenta exclusiva a controlorului delegat, potrivit
principiului exercitarii in mod independent a atributiilor de control financiar
preventiv delegat.
Art. 14
Durata controlului financiar preventiv delegat
(1) Controlul financiar preventiv delegat se efectueaza in termenul cel mai
scurt, permis de durata efectiva a verificarilor necesare, astfel incat sa nu
afecteze desfasurarea in bune conditii si in termen a operatiunii al carei
proiect se supune controlului financiar preventiv delegat.
(2) Perioada maxima pentru acordarea sau, dupa caz, pentru refuzul vizei de
control financiar preventiv delegat este de 3 zile lucratoare de la prezentarea
proiectului unei operatiuni, insotit de toate documentele justificative.
(3) Perioada prevazuta la alin. (2) este suspendata de la inregistrarea
informarii prevazute la art. 13 alin. (4) pana la primirea raspunsului
ordonatorului de credite. Perioada de suspendare se aplica si pentru intervalul
necesar in vederea formularii opiniei neutre, care insa nu poate depasi 3 zile
lucratoare.
(4) In cazuri exceptionale controlorul delegat are dreptul sa prelungeasca
perioada prevazuta la alin. (2) cu maximum 5 zile lucratoare, pe baza unui
referat de justificare pe care are obligatia sa il transmita de indata spre
informare controlorului financiar sef si ordonatorului de credite.
SECTIUNEA a IV-a
Dispozitii privind controlorii delegati
Art. 15
Functia de controlor delegat
(1) Controlorul delegat este functionar public, angajat al Ministerului
Finantelor Publice. Numarul de posturi de controlor delegat se stabileste de
catre ministrul finantelor publice, in functie de necesitati, in limita
numarului total de posturi si a bugetului anual, aprobate.
(2) Pot fi incadrate in functia de controlor delegat numai persoanele care
au studii superioare economice sau juridice si o vechime efectiva in domeniul
finantelor publice de minimum 7 ani. Candidatii pentru functia de controlor
delegat trebuie sa prezinte cazier judiciar, informatii si recomandari, din
care sa rezulte ca au un profil moral si profesional corespunzator cerintelor
functiei.
Art. 16
Incompatibilitati
(1) Controlorii delegati nu pot fi soti, rude sau afini pana la gradul al
patrulea inclusiv cu ordonatorul de credite pe langa care sunt numiti.
(2) Controlorilor delegati le sunt interzise exercitarea, direct sau prin
persoane interpuse, a activitatilor de comert, precum si participarea la
administrarea sau conducerea unor societati comerciale sau civile. Ei nu pot
exercita functia de expert judiciar sau arbitru desemnat de parti intr-un
arbitraj.
(3) Functia de controlor delegat este incompatibila cu orice alta functie
publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul
superior.
(4) Se interzice controlorilor delegati sa faca parte din partide politice
sau sa desfasoare activitati publice cu caracter politic.
(5) Controlorul delegat care se gaseste intr-una din situatiile prevazute
la alin. (1) - (4) are obligatia de a informa de indata, in scris, ministrul
finantelor publice si controlorul financiar sef.
Art. 17
Atributiile controlorului delegat
(1) Atributiile controlorului delegat sunt, in principal, urmatoarele:
a) exercitarea controlului financiar preventiv delegat asupra proiectelor
de operatiuni ale ordonatorului de credite, in conformitate cu ordinul de
numire si cu normele metodologice aprobate potrivit prezentei ordonante;
b) supravegherea organizarii, tinerii, actualizarii si raportarii evidentei
angajamentelor;
c) prezentarea de rapoarte lunare controlorului financiar sef cu privire la
situatia curenta a angajamentelor efectuate, vizele acordate si situatiile
intentiilor si refuzurilor de viza, formularea de avize cu caracter
consultativ, precum si aspectele deosebite ale derularii operatiunilor
financiare;
d) formularea de avize cu caracter consultativ, la solicitarea
ordonatorului de credite pe langa care este numit sau la cererea ministrului
finantelor publice, precum si din initiativa proprie, in privinta
conformitatii, economicitatii, eficacitatii sau eficientei unor operatiuni ori
proiecte de acte normative;
e) monitorizarea si indrumarea metodologica a controlului financiar
preventiv propriu;
f) elaborarea de propuneri si proiecte privind perfectionarea controlului
financiar preventiv;
g) participarea la activitatile Corpului controlorilor delegati;
h) indeplinirea altor atributii, stabilite prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(2) Controlorul delegat nu se pronunta asupra oportunitatii operatiunilor
ce fac obiectul controlului financiar preventiv delegat.
(3) Controlorul delegat este obligat sa isi exercite atributiile cu
buna-credinta si cu deplina responsabilitate. Pentru actele sale, intreprinse
cu buna-credinta in exercitiul atributiilor sale si in limita acestora,
controlorul delegat nu poate fi sanctionat sau trecut in alta functie.
(4) Controlorul delegat isi exercita atributiile in mod independent. El il
poate informa in mod direct pe ministrul finantelor publice asupra situatiilor
deosebite aparute in activitatea sa si nu i se poate impune, pe nici o cale,
acordarea ori refuzul vizei de control financiar preventiv delegat.
(5) Controlorul delegat este obligat sa pastreze secretul de stat, secretul
de serviciu si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau
documentele de care ia cunostinta in exercitarea functiei.
(6) Evaluarea activitatii controlorului delegat se face anual prin
calificative, pe baza informatiilor cuprinse in rapoartele anuale privind
activitatea controlorilor delegati, rapoartele structurilor de audit public
intern ale Ministerului Finantelor Publice si in rapoartele Curtii de Conturi.
Calificativele anuale primite de fiecare controlor delegat se pastreaza pe
toata durata exercitarii de catre acesta a atributiilor functiei. Ministrul
finantelor publice il demite de indata pe controlorul delegat care a
inregistrat calificativul "insuficient" sau, de 3 ori consecutiv, calificativul
"satisfacator".
(7) Controlorul delegat raspunde disciplinar pentru abateri de la
indatoririle de serviciu, potrivit reglementarilor in vigoare.
Art. 18
Gradele profesionale si salarizarea controlorilor delegati
(1) In functie de performantele profesionale atestate de calificativele
inregistrate in baza evaluarilor anuale si de vechimea in functie, controlorii
delegati se incadreaza in gradele profesionale I, II si III. Cerintele minime
si conditiile promovarii de la un grad profesional la altul se stabilesc prin
ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Salariile de baza, sporurile si celelalte drepturi salariale ale
controlorilor delegati se stabilesc prin asimilare cu functia de controlor
financiar din structura Curtii de Conturi, respectiv pentru gradul I, II sau
III.
(3) Controlorul financiar sef primeste o indemnizatie de conducere
echivalenta cu cea de director general in Ministerul Finantelor Publice, iar
adjunctii acestuia, o indemnizatie de conducere echivalenta cu cea de director
in Ministerul Finantelor Publice.
(4) Pana la aplicarea legii privind salarizarea functionarilor publici
salariile de baza, sporurile si celelalte drepturi salariale ale controlorilor
delegati se mentin la nivelul stabilit anterior intrarii in vigoare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 160/2000*) privind salarizarea
controlorilor financiari din cadrul Curtii de Conturi, potrivit prevederilor
alin. (2) si evaluarii performantelor profesionale individuale.
------------
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 160/2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 19 octombrie 2000, a fost aprobata
prin Legea nr. 711/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curtii de
Conturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 785 din 11
decembrie 2001.
Art. 19
Corpul controlorilor delegati
(1) Corpul controlorilor delegati se organizeaza ca un compartiment distinct
in structura Ministerului Finantelor Publice, la nivel central si teritorial,
si cuprinde ansamblul controlorilor delegati.
(2) Corpul controlorilor delegati asigura, in principal:
a) aplicarea si dezvoltarea principiilor si practicilor avansate de buna
conduita financiara;
b) colaborarea si schimburile profesionale intre controlorii delegati;
c) colaborarea si schimburile profesionale cu alte structuri de profil
interne, externe si internationale.
(3) Corpul controlorilor delegati este condus de controlorul financiar sef.
(4) Controlorul financiar sef are 2 adjuncti ale caror atributii se
stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea
controlorului financiar sef.
(5) Tot in structura Ministerului Finantelor Publice, pe langa Corpul
controlorilor delegati si in subordinea controlorului financiar sef,
functioneaza o directie de specialitate care asigura suportul metodologic si
informational necesar in activitatea Corpului controlorilor delegati si ale
carei atributii se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice, la
propunerea controlorului financiar sef.
(6) Controlorul financiar sef si adjunctii acestuia sunt numiti prin
hotarare a Guvernului pentru un mandat de 6 ani, pe baza propunerii nominale
facute de catre ministrul finantelor publice in urma intervievarii a 6
candidati desemnati din randul controlorilor delegati de catre Corpul
controlorilor delegati, in sedinta plenara, cu majoritate simpla. La data
sedintei plenare de desemnare a celor 6 candidati este obligatoriu ca numarul
controlorilor delegati incadrati efectiv si efectiv prezenti la sedinta sa fie
cel putin jumatate din numarul de posturi de controlor delegat, stabilit
potrivit prevederilor art. 15 alin. (1).
(7) Aceeasi persoana nu poate indeplini mai mult de un mandat in functia de
controlor financiar sef; de asemenea, aceeasi persoana nu poate indeplini mai
mult de un mandat in functia de controlor financiar sef adjunct.
(8) Controlorul financiar sef indeplineste, in principal, urmatoarele
atributii:
a) sustine, in fata ministrului finantelor publice, a Guvernului si a altor
autoritati, dupa caz, solutiile date in exercitiul atributiilor sale de catre
oricare dintre controlorii delegati;
b) organizeaza sistemul informational si urmareste realizarea in mod
efectiv si in timp util a schimbului de informatii intre controlorii delegati;
c) prezinta ministrului finantelor publice, trimestrial, rapoarte privind
activitatea controlorilor delegati, situatia intentiilor si refuzurilor de
viza, precum si aspectele importante privind utilizarea fondurilor publice;
d) asigura formularea de opinii neutre, potrivit prevederilor art. 13 alin.
(5);
e) organizeaza si urmareste colectarea, prelucrarea si inregistrarea statistica
a informatiilor privind activitatea de control financiar preventiv delegat si
efectueaza evaluarea acesteia;
f) dispune masuri pentru aplicarea in activitatea controlorilor delegati a
principiilor si practicilor avansate de buna conduita financiara si pentru
valorificarea propunerilor si contributiilor acestora la dezvoltarea si la
perfectionarea de standarde in domeniu;
g) asigura indrumarea metodologica in domeniul controlului financiar
preventiv;
h) prezinta Guvernului, pana la sfarsitul trimestrului I al anului curent
pentru anul precedent, un raport anual privind activitatea controlorilor
delegati, care trebuie sa cuprinda, intre altele, o analiza, din perspectiva
anilor precedenti, a modului de solutionare a refuzurilor de viza de control
financiar preventiv delegat, precum si propuneri de imbunatatire a legislatiei
financiare;
i) elaboreaza raportul national anual privind controlul preventiv, pe care
il prezinta spre dezbatere Guvernului;
j) evalueaza activitatea fiecarui controlor delegat si propune ministrului
finantelor publice acordarea aprecierilor anuale;
k) alte atributii, stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
SECTIUNEA a V-a
Regimul refuzului de viza
Art. 20
Refuzul de viza
(1) Persoana in drept sa exercite viza de control financiar preventiv are
dreptul si obligatia de a refuza viza de control financiar preventiv in toate
cazurile in care, in urma verificarilor, apreciaza ca proiectul de operatiune
care face obiectul controlului financiar preventiv nu indeplineste conditiile
de legalitate, regularitate si incadrare in limita creditelor bugetare sau
creditelor de angajament, dupa caz, pentru acordarea vizei de control financiar
preventiv.
(2) Refuzul de viza trebuie sa fie in toate cazurile motivat in scris.
(3) Persoanele in drept sa exercite viza de control financiar preventiv au
obligatia de a tine evidenta proiectelor de operatiuni refuzate la viza de
control financiar preventiv.
Art. 21
Autorizarea efectuarii unor operatiuni pentru care se refuza viza de
control financiar preventiv
(1) O operatiune pentru care s-a refuzat viza de control financiar
preventiv se poate efectua de catre ordonatorul de credite pe propria
raspundere, numai daca prin aceasta nu se depaseste creditul bugetar aprobat.
Ordonatorul de credite poate decide efectuarea operatiunii numai in baza unui
act de decizie interna, emis in forma scrisa, prin care dispune, pe propria
raspundere, efectuarea operatiunii. O copie a actului de decizie interna se
transmite compartimentului de audit public intern al entitatii publice, precum
si controlorului delegat, dupa caz.
(2) In toate cazurile in care, ca urmare a unui refuz de viza de control
financiar preventiv propriu, conducatorii persoanelor juridice dispun, in
conditiile prevazute de prezenta ordonanta, efectuarea operatiunii pe propria
raspundere, persoana desemnata sa efectueze controlul financiar preventiv
propriu are obligatia sa informeze in scris Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor
Publice si, dupa caz, organul ierarhic superior al institutiei publice, numai
in aceasta situatie persoana respectiva fiind exonerata de raspundere.
(3) Pentru operatiunile care se supun si controlului financiar preventiv
delegat al Ministerului Finantelor Publice, refuzul vizei de control financiar
preventiv propriu face ca proiectul de operatiune sa nu poata fi supus
controlului preventiv delegat. In aceste conditii ordonatorul de credite va
solicita controlorului delegat formularea unui aviz consultativ. Ordonatorul de
credite va analiza punctul de vedere al controlorului delegat, exprimat in
avizul consultativ, si va decide in conditiile prevazute la alin. (1).
(4) In toate cazurile in care, ca urmare a unui refuz de viza de control
financiar preventiv delegat, conducatorii persoanelor juridice dispun, in
conditiile prevazute de prezenta ordonanta, efectuarea operatiunii pe propria
raspundere, controlorul delegat are obligatia sa informeze in scris Curtea de
Conturi si Ministerul Finantelor Publice.
(5) Documentele privind proiectele de operatiuni supuse controlului
financiar preventiv, care nu au fost vizate, nu pot fi aprobate decat cu
asumarea raspunderii ordonatorului de credite.
(6) Operatiunile efectuate pe propria raspundere a ordonatorului de credite
se inregistreaza si intr-un cont in afara bilantului.
CAP. 3
Dispozitii comune
Art. 22
Masuri operative
(1) Ministerul Finantelor Publice efectueaza inspectii ori de cate ori
exista indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea
de operatiuni, in sensul prezentei ordonante.
(2) Ministerul Finantelor Publice efectueaza inspectii in toate cazurile in
care este sesizat de catre un contabil-sef in legatura cu efectuarea de
operatiuni pe propria raspundere a ordonatorului de credite fara viza de
control financiar preventiv.
(3) Ministerul Finantelor Publice va declansa inspectia in toate
institutiile publice atunci cand este sesizat de seful structurii de audit
public intern al acestora in legatura cu efectuarea de operatiuni nelegale care
au viza de control financiar preventiv delegat, situatie rezultata in urma
efectuarii unei misiuni de audit public intern.
(4) Inspectiile se efectueaza de catre persoane din structura Ministerului
Finantelor Publice, in baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finantelor
publice, sau de catre persoane delegate in acest sens de catre ministrul
finantelor publice.
(5) Ordinul de serviciu prevazut la alin. (4) va preciza, in mod obligatoriu,
scopul si obiectivele inspectiei, durata inspectiei, persoana sau persoanele
desemnate sa efectueze inspectia.
(6) Institutiile publice sunt obligate sa asigure accesul reprezentantilor
Ministerului Finantelor Publice la toate documentele, datele si informatiile
relevante pentru scopul si obiectivele inspectiei, la inspectarea bunurilor ce
fac obiectul operatiunilor controlate, precum si in spatiile unde se gasesc
asemenea bunuri, documente sau informatii relevante.
(7) Organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in
efectuarea acestora se aproba prin hotarare a Guvernului, iar atributiile de
detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru, prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(8) In cazul in care in urma inspectiei efectuate se constata abateri de la
legalitate care au produs pagube pe seama fondurilor publice sau a
patrimoniului public, se va intocmi proces-verbal de inspectie. Impotriva
procesului-verbal de inspectie se poate formula contestatie in termen de 15
zile lucratoare de la data comunicarii acestuia. Contestatia se va depune la
structura care a efectuat inspectia. Contestatiile vor fi solutionate prin
decizie motivata, in termen de 30 de zile lucratoare de la data inregistrarii.
Decizia este definitiva. Daca prin solutionare contestatia a fost respinsa,
procesul-verbal de inspectie devine titlu executoriu si va fi transmis spre
executare organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul
contestatorul. Impotriva deciziei se poate formula actiune in termen de 15 zile
lucratoare de la comunicarea acesteia, conform Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare, la curtea de apel in a
carei raza teritoriala isi are domiciliul reclamantul.
(9) In situatiile in care s-a constatat savarsirea unor fapte calificate de
lege ca fiind contraventii se va intocmi proces-verbal de contraventie.
Art. 23
Masuri speciale
In cazul in care printr-un acord, tratat sau alte asemenea documente de
finantare externa se prevad masuri specifice de control financiar, Guvernul
este autorizat sa emita, la propunerea Ministerului Finantelor Publice,
hotarari cu caracter derogatoriu la prezenta ordonanta.
Art. 24
Dispozitii cu privire la regiile autonome, societatile comerciale cu
capital majoritar de stat si societatile comerciale care beneficiaza de
drepturi exclusive sau speciale
Numirea contabililor-sefi ai regiilor autonome, societatilor comerciale la
care statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine mai mult de
70% din numarul voturilor in adunarea generala si ai societatilor comerciale
care beneficiaza de drepturi exclusive sau speciale atribuite de catre o
institutie publica se face cu respectarea conditiilor si criteriilor unitare,
aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice. Destituirea, suspendarea
sau schimbarea din functie a contabililor-sefi de la aceste regii autonome si
societati comerciale se face numai cu aprobarea conducatorului institutiei
publice in coordonarea careia functioneaza regia autonoma, care exercita, in
numele statului sau al unei autoritati a administratiei publice locale,
drepturile actionarului la societatile comerciale la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale detine mai mult de 70% din numarul
voturilor in adunarea generala sau care a atribuit societatii comerciale
drepturi exclusive sau speciale.
Art. 25
Controlul financiar preventiv delegat al unor operatiuni cu risc important
Prin ordin, ministrul finantelor publice poate decide exercitarea
controlului financiar preventiv delegat de catre controlori delegati si asupra
operatiunilor finantate sau cofinantate din fonduri publice, ale altor
institutii publice decat cele prevazute la art. 12 alin. (2) sau ale unor
persoane juridice de drept privat.
Art. 26
Alte dispozitii
Prevederile prezentei ordonante se aplica si altor persoane juridice decat
institutiile publice, daca aceste persoane juridice gestioneaza fonduri publice
cu orice titlu si/sau administreaza patrimoniul public in privinta gestionarii
fondurilor publice si administrarii patrimoniului public in cauza.
CAP. 4
Contraventii si sanctiuni
Art. 27
Contraventii
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni:
a) neindeplinirea de catre conducatorul entitatii publice a obligatiei de a
organiza controlul financiar preventiv propriu si evidenta angajamentelor,
conform prevederilor art. 9 alin. (1);
b) nerespectarea obligatiei privind stabilirea proiectelor de operatiuni
supuse controlului financiar preventiv, precum si omisiunea de evidentiere a
angajamentelor, conform art. 9 alin. (2) si (3);
c) prezentarea spre aprobare ordonatorului de credite a proiectelor de
operatiuni fara viza de control financiar preventiv;
d) depasirea termenului prevazut la art. 14 alin. (2) - (4);
e) nerespectarea prevederilor art. 17 alin. (5);
f) emiterea unui refuz de viza fara motivare, conform art. 20 alin. (2);
g) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (2);
h) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (5);
i) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (6).
Art. 28
Sanctionarea contraventiilor
Contraventiile prevazute la art. 27 lit. a), b) si d) - i) se sanctioneaza
cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei, iar contraventia prevazuta la
lit. c), cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Art. 29
Constatarea contraventiilor, stabilirea si aplicarea amenzilor, cai de
atac, actualizarea nivelului amenzilor
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre:
a) persoanele cu atributii de inspectie din cadrul Ministerului Finantelor
Publice, pentru contraventiile prevazute la art. 27;
b) controlorii din cadrul Corpului controlorilor delegati, pentru
contraventiile prevazute la art. 27 lit. a) si h).
(2) Nivelul amenzilor prevazute la art. 28 se actualizeaza prin hotarare a
Guvernului, in raport cu rata inflatiei.
(3) Amenzile prevazute ca sanctiuni pentru savarsirea contraventiilor
mentionate la art. 27 pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si
persoanelor juridice.
(4) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor si de
aplicare a sanctiunilor, intocmit conform competentelor stabilite la alin. (1),
se poate face plangere in termen de 15 zile de la data inmanarii sau a
comunicarii acestuia. Plangerea, insotita de copia procesului-verbal de
constatare a contraventiei, se depune la organul din care face parte agentul
constatator, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare. Plangerea impreuna cu dosarul
cauzei se trimit de indata judecatoriei in a carei circumscriptie a fost
savarsita contraventia.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 30
Incadrarea in functia de controlor delegat a persoanelor care detin functia
de controlor financiar in structura Curtii de Conturi
(1) Persoana care la data publicarii prezentei ordonante detine functia de
controlor financiar in cadrul sectiei de control financiar preventiv a Curtii
de Conturi are dreptul de a fi incadrata cu data de 1 ianuarie 2000, la cererea
sa, in functia de controlor delegat, direct la gradul profesional pe care il
detine in structura Curtii de Conturi si fara concurs, dar numai daca persoana
in cauza:
- depune cererea de a fi incadrata in calitate de controlor delegat in
structura Ministerului Finantelor Publice in cel mult 15 zile de la data
publicarii prezentei ordonante;
- nu se afla intr-una dintre situatiile de incompatibilitate prevazute la
art. 16;
- nu a fost sanctionata pe intreaga durata cat a exercitat functia de
controlor financiar in structura Curtii de Conturi.
(2) Incetarea atributiilor Curtii de Conturi in domeniul controlului
financiar preventiv, asa cum este reglementat prin prevederile art. I pct. 3,
4, 10, 11 si 21 din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice, devine efectiva de la data de 1 ianuarie 2000.
Art. 31
Masuri pentru numirea primului controlor financiar sef si a adjunctilor
acestuia
(1) Numirea controlorului financiar sef si a adjunctilor acestuia, potrivit
prevederilor art. 19 alin. (6), se face pana la data de 29 februarie 2000, dar
nu mai devreme de 31 ianuarie 2000.
(2) Pana la aplicarea prevederilor alin. (1) atributiile controlorului
financiar sef se exercita de catre o persoana imputernicita in acest scop prin
ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 32
Masuri exceptionale
Pentru asigurarea controlului financiar preventiv delegat al operatiunilor
institutiilor publice si unitatilor care au calitatea de agentie de
implementare potrivit memorandumurilor de finantare incheiate de Guvernul
Romaniei cu Comisia Europeana, precum si al operatiunilor Fondului national,
ministrul finantelor publice numeste cate un controlor delegat pentru fiecare
agentie de implementare si pentru Fondul national.
Art. 33
Masuri pentru pregatirea aplicarii prezentei ordonante
Ministerul Finantelor Publice initiaza si coordoneaza masurile necesare
pentru pregatirea aplicarii prezentei ordonante; pentru aceasta ministrul
finantelor publice emite ordine si, dupa caz, propune spre aprobare Guvernului
proiecte de hotarari.
Art. 34
Intrarea in vigoare a ordonantei
Prezenta ordonanta intra in vigoare de la 1 ianuarie 2000, cu urmatoarele
exceptii:
a) prevederile art. 15, 16, 18, art. 19 alin. (1), (2) si (5), art. 30 si
ale art. 33, care se aplica de la data publicarii;
b) prevederile art. 31 alin. (2) si ale art. 32, care se aplica in termen
de 30 de zile de la data publicarii.
Art. 35
Abrogari
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga art. 2, art. 5
lit. a) si alte prevederi referitoare la institutiile publice din Legea nr.
30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii
financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 64 din 27
martie 1991.