LEGE Nr. 184
din 21 octombrie 2008
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 198/2004 privind unele masuri prealabile lucrarilor de
constructie de autostrazi si drumuri nationale
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 740 din 31 octombrie 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr. 198/2004
privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de autostrăzi şi
drumuri naţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 487 din 31 mai 2004, cu modificările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul legii se
modifică si va avea următorul cuprins:
„LEGE
privind
unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de drumuri de interes
naţional, judeţean şi local"
2. Articolul 1 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Prezenta lege stabileşte cadrul juridic
pentru luarea unor măsuri de
pregătire prealabilă a executării lucrărilor de construcţie de drumuri de
interes naţional, judeţean şi local prevăzute la art. 5 din Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
(2) In sensul prezentei legi,
drumurile de interes naţional sunt considerate de importanţă strategică şi de
securitate naţională.
(3) Coridorul de expropriere cuprinde elementele
drumurilor astfel cum sunt definite la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr.
43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi este
stabilit de autoritatea centrală în domeniul transporturilor, Ministerul
Transporturilor, pentru drumurile de interes naţional, sau de către direcţiile
de specialitate ale consiliilor judeţene, pentru drumurile de interes judeţean
şi local, cu avizul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative."
3. Articolul 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Prin prezenta lege se declară ca fiind
de utilitate publică toate
lucrările de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local;
expropriator este statul român pentru drumurile de interes naţional, judeţele
pentru drumurile de interes judeţean, iar municipiile, oraşele şi comunele
pentru drumurile de interes local. In aplicarea prevederilor prezentei legi, statul
român este reprezentat de Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională
de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., iar unităţile
administrativ-teritoriale sunt reprezentate de autorităţile administraţiei
publice locale.
(2) In înţelesul prezentei legi, prin lucrări de
construcţie de drumuri, denumite în continuare lucrări, se înţelege lucrări de
construire, reabilitare, dezvoltare, modernizare ori extindere a drumurilor de
interes naţional, judeţean şi local.
(3) Fac parte din drumurile de interes naţional,
judeţean şi local elementele drumurilor astfel cum sunt definite în Ordonanţa
Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(4) Terenurile necesare pentru relocarea utilităţilor, pentru drumurile tehnologice, drumurile
temporare, drumurile ocolitoare, precum şi cele necesare gropilor de împrumut
pot fi expropriate şi se supun prevederilor prezentei legi.
(5) Terenurile expropriate conform prevederilor alin. (4) se predau, după finalizarea lucrărilor, autorităţilor publice
locale şi nu pot fi înstrăinate."
4. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Documentaţia tehnico-economică aferentă
lucrărilor de execuţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local se
elaborează în condiţiile Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare, ale Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale celorlalte acte
normative aplicabile în materie de investiţii publice de către Compania
Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. sau de către
autorităţile administraţiei publice locale, după caz, şi va conţine varianta
finală a studiului de fezabilitate.
(2) Deţinătorii cu orice titlu ai imobilelor afectate
de elaborarea studiului de fezabilitate pe coridorul de expropriere sunt
obligaţi, după o prealabilă înştiinţare, să permită accesul pentru efectuarea
măsurătorilor topografice, a studiilor geotehnice şi a oricăror operaţiuni necesare
studiului de fezabilitate.
(3) După avizarea de către Agenţia Naţională de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară, prin unităţile sale teritoriale, a fiecărei
documentaţii cadastral-juridice de expropriere, aceasta are obligaţia de a
transmite unităţilor administrativ-teritoriale lista imobilelor situate pe
coridorul de expropriere. După transmiterea acestei liste se interzice emiterea
oricărui aviz, acord, permis, autorizaţie cu privire la imobilele supuse
exproprierii.
(4) Documentaţiile pentru eliberarea certificatelor de
urbanism necesare construcţiei obiectivelor prevăzute la art. 1 se depun de
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A.,
pentru lucrările de interes naţional, respectiv de către autorităţile administraţiei
publice locale, pentru lucrările de interes judeţean şi local.
(5) Certificatele de urbanism pentru lucrările ce fac
obiectul prezentei legi se eliberează şi se comunică Companiei Naţionale de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., pentru lucrările de interes
naţional, respectiv autorităţilor administraţiei publice locale, pentru
lucrările de interes judeţean şi local, în termen de 10 zile calendaristice de
la data depunerii documentaţiei.
(6) Avizele, acordurile,
permisele şi autorizaţiile solicitate prin certificatele de urbanism, cu
excepţia acordului de mediu, vor fi eliberate şi comunicate Companiei Naţionale
de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., pentru lucrările de
interes naţional, respectiv autorităţilor administraţiei publice locale, pentru
lucrările de interes judeţean şi local, în termen de 25 de zile calendaristice
de la data depunerii documentaţiei pentru eliberarea lor.
(7) In conformitate cu
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura
aprobării tacite, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 486/2003,
certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele şi autorizaţiile se
consideră acordate, dacă acestea nu au fost transmise către Compania Naţională
de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., pentru lucrările de
interes naţional, respectiv către autorităţile administraţiei publice locale, pentru lucrările de interes judeţean şi
local, în termenele menţionate la alin. (5) şi (6).
(8) In cazul aprobării tacite a certificatelor de
urbanism, avizelor, acordurilor, permiselor şi autorizaţiilor, autorităţile
competente sunt obligate să emită documentul oficial în termen de 5 zile
lucrătoare de la data aprobării tacite.
(9) Prin derogare de la
prevederile art. 3 lit. c) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, se exceptează de la eliberarea autorizaţiei de construire
realizarea obiectivelor prevăzute la art. 1.
(10) Proiectele cuprinse în programul Ministerului
Transporturilor sau în cele ale autorităţilor administraţiei publice locale
privind dezvoltarea de drumuri de interes naţional, respectiv de interes
judeţean şi local sunt scutite de taxele către Inspectoratul de Stat în
Construcţii menţionate în Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii,
cu modificările ulterioare, şi în Legea nr. 50/1991, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
(11) Certificatele de urbanism,
avizele, acordurile, permisele sau autorizaţiile sunt valabile până la
finalizarea executării lucrărilor pentru care au fost eliberate, respectiv până
la eliberarea procesului-verbal de recepţie finală a lucrărilor."
5. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Pe baza documentaţiei tehnico-economice
prevăzute la art. 3 alin. (1), Guvernul sau autoritatea publică locală
competentă, după caz, aprobă, prin hotărâre, indicatorii tehnico-economici,
amplasamentul lucrării, conform variantei finale a studiului de fezabilitate,
sursa de finanţare, precum şi declanşarea procedurii de expropriere a tuturor
imobilelor care constituie coridorul de expropriere, suma globală a
despăgubirilor estimată de către expropriator pe baza unui raport de evaluare,
termenul în care aceasta se virează într-un cont deschis pe numele
expropriatorului.
(2) După publicarea hotărârii prevăzute la alin. (1),
expropriatorul întocmeşte documentaţiile cadastral-juridice pentru fiecare
imobil propus spre expropriere, având în vedere şi dispoziţiile Legii
cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată.
Documentaţiile vor cuprinde şi date privind încadrarea lucrării în planurile de
urbanism şi amenajare a teritoriului, precum şi planuri cu amplasamentul
lucrării care se avizează de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară, prin unităţile sale teritoriale. Planul cu amplasamentul lucrării,
pe fiecare unitate administrativ-teritorială, care conţine delimitarea
imobilelor - teren şi/sau construcţii - propuse spre expropriere, cu indicarea
numelor deţinătorilor, precum şi a ofertelor de despăgubire, pe categorii de
imobile, stabilite de evaluatori autorizaţi, se aduce la cunoştinţă publică
prin afişarea la sediul consiliului local respectiv, unde va rămâne afişat până
la finalizarea procedurii de expropriere, şi prin afişare pe pagina proprie de
internet a expropriatorului.
(3) Suma globală estimată a despăgubirilor se virează
la dispoziţia expropriatorului, în termen de cel mult 30 de zile de la data
solicitării acestuia.
(4) Suma prevăzută la alin. (3) poate fi suplimentată,
prin hotărâre a Guvernului sau a autorităţii administraţiei publice locale
competente, după caz, la cererea expropriatorului, ca urmare a realizării
rapoartelor de evaluare a imobilelor supuse exproprierii, pentru fiecare
unitate administrativ-teritorială, pe fiecare categorie de folosinţă, a
modificării numărului de imobile necesar a fi expropriate, precum şi în orice
alte situaţii, temeinic motivate.
(5) Tabelele cu imobilele
proprietate privată supuse exproprierii în condiţiile prezentei legi,
cuprinzând judeţul, localitatea, indicatorul cadastral, suprafaţa (m2) şi numele
proprietarului/deţinătorului, conform documentaţiei cadastral-juridice, se vor
afla la expropriator şi vor fi aduse la cunoştinţă publică prin afişare la sediul consiliului local al fiecărei
unităţi administrativ-teritoriale şi pe pagina proprie de internet a
expropriatorului, cu 10 zile înainte de data începerii activităţii comisiei
prevăzute la art. 6 alin. (1).
(6) Data începerii activităţii comisiei prevăzute la
art. 6 alin. (1) şi data la care vor fi afişate tabelele prevăzute la alin. (5)
se vor aduce la cunoştinţa persoanelor interesate prin publicarea unui anunţ
într-un ziar local.
(7) In situaţia în care, ca urmare a definitivării
proiectului tehnic sau a detaliilor de execuţie, amplasamentul lucrării se
modifică, expropriatorul va proceda la regularizarea datelor de identificare a
imobilelor supuse exproprierii şi la actualizarea tabelelor prevăzute la alin.
(5), cu respectarea reglementărilor în vigoare şi fără a mai fi necesară
modificarea hotărârii Guvernului sau a autorităţii administraţiei publice
locale competente, după caz.
(8) Inainte de data începerii activităţii prevăzute la
art. 6 alin. (1), un evaluator autorizat va întocmi un raport de evaluare a
imobilelor supuse exproprierii, pentru fiecare unitate
administrativ-teritorială, pe fiecare categorie de folosinţă. Raportul de
evaluare a terenurilor forestiere va fi întocmit de un evaluator autorizat, agreat
de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale."
6. La articolul 5,
alineatele (2), (3), (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Cererea pentru plata despăgubirilor va conţine
numele şi prenumele titularilor drepturilor reale, adresa de domiciliu, actele
doveditoare referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului imobil
expropriat. Cererea, împreună cu documentele doveditoare, originale şi/sau
copii legalizate, va fi depusă în termen de 10 zile de la data aducerii la cunoştinţă
publică, prin afişare la sediul consiliului local pe raza căruia se află
imobilul a tabelelor prevăzute la art. 4 alin. (5).
(3) Dovada dreptului de proprietate şi a celorlalte
drepturi reale asupra imobilelor expropriate se face prin orice mijloace de
probă admise de lege, inclusiv în zonele în care se aplică Decretul-lege nr.
115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor referitoare la cărţile funciare, cu
modificările ulterioare, în funcţie de modalitatea de dobândire a drepturilor -
convenţională, judiciară, legală, succesorală, înţelegând prin dobândire şi
constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate în temeiul unor legi
speciale.
(5) In cazul în care
despăgubirile referitoare la acelaşi imobil sunt cerute în concurs sau în
contradictoriu de mai multe persoane aparent îndreptăţite, despăgubirile se vor
consemna pe numele tuturor, urmând să fie împărţite potrivit legii civile.
Despăgubirea va fi eliberată numai titularilor drepturilor dovedite prin acte
autentice şi/sau hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile. Eventualele
litigii amână eliberarea despăgubirilor consemnate, dar nu suspendă transferul
dreptului de proprietate către expropriator.
(6) In situaţia în care
imobilele ce urmează a fi expropriate fac obiectul unei succesiuni, iar
succesorii nu sunt cunoscuţi sau nu pot prezenta certificat de moştenitor, dacă
procedura succesorală este deschisă, despăgubirea se va consemna pe seama
moştenitorilor aparenţi. In ipoteza în care procedura succesorală nu este
deschisă, un reprezentant al expropriatorului este îndreptăţit să solicite
deschiderea succesiunii, iar suma reprezentând despăgubirile va fi consemnată
într-un cont distinct, pe seama moştenitorilor aparenţi. Despăgubirile vor fi eliberate
numai succesorilor care îşi vor dovedi calitatea cu certificatul de moştenitor
sau cu hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă."
7. La articolul 5,
după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu următorul
cuprins:
„(61) Prin derogare de la prevederile art. 21
alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
imobilele pentru care s-au formulat notificări de restituire vor fi expropriate
în condiţiile prezentei legi sau, după caz, transferate în domeniul public al
statului şi în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri
Naţionale - S.A. In ipoteza în care imobilul se află în domeniul privat al
statului, suma reprezentând cuantumul despăgubirii se va consemna pe numele
deţinătorului şi al persoanei care a făcut notificarea. In situaţia în care
imobilul se află în domeniul public al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale,
acesta va face obiectul transferului în condiţiile Legii nr. 213/1998 privind
proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi
completările ulterioare. In această ipoteză persoana îndreptăţită la restituire
va fi despăgubită în condiţiile Legii nr. 10/2001, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare."
8. La articolul 5,
după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alineatele (8) şi (9), cu
următorul cuprins:
„(8) In cazul în care titularul sau unul dintre
titularii dreptului real, aflaţi în concurs, nu este de acord cu despăgubirea
stabilită, suma reprezentând despăgubirea se consemnează pe numele titularului
sau, după caz, al titularilor. Despăgubirea va fi eliberată în baza cererii
formulate în acest sens, însoţită de acte autentice sau de hotărârea
judecătorească definitivă şi irevocabilă de stabilire a cuantumului
despăgubirii ori, după caz, de declaraţia autentică de acceptare a cuantumului
despăgubirii prevăzute în hotărârea de stabilire a despăgubirii.
(9) Identificarea imobilelor supuse exproprierii,
aflate în litigiu, se va face numai în coordonate cadastrale, în conformitate
cu prevederile Legii nr. 7/1996, republicată."
9. Articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) In termen de 5 zile de la data intrării
în vigoare a hotărârii
Guvernului, respectiv de la data publicării hotărârii autorităţii
administraţiei publice locale, prevăzute la art. 4 alin. (1), expropriatorul
numeşte o comisie care verifică dreptul de proprietate ori alt drept real în
temeiul căruia cererea a fost formulată şi constată acceptarea sau, după caz,
neacceptarea cuantumului despăgubirii de către proprietar sau titularii altor
drepturi reale asupra imobilului supus exproprierii.
(2) La cererea comisiei prevăzute la alin. (1),
solicitantul are obligaţia să completeze documentaţia depusă privind calitatea
de titular al dreptului real pentru care solicită despăgubirea, în termen de 15
zile. In caz contrar, comisia prevăzută la alin. (1) va consemna despăgubirea
pe numele solicitantului, însă eliberarea acesteia se va face numai la data la
care solicitantul îşi va dovedi dreptul în condiţiile prezentei legi."
10. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - Hotărârea de stabilire a cuantumului
despăgubirii emisă în
condiţiile prevăzute la art. 5 şi 6 se comunică solicitantului, precum şi
celorlalţi titulari ori, după caz, titulari aparenţi, se afişează în extras la
sediul consiliului local pe raza căruia se află situat imobilul expropriat şi
în extras, pe pagina proprie de internet a expropriatorului."
11. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. -In termen de cel mult 90 de zile de la data
emiterii hotărârii de stabilire a cuantumului
despăgubirilor, expropriatorul efectuează, prin transfer bancar sau numerar,
plata despăgubirilor către titularii drepturilor reale asupra imobilelor
expropriate sau consemnarea acestora, în condiţiile art. 5 alin. (4)-(8) şi ale
art. 6."
12. Articolul 9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Expropriatul nemulţumit de
cuantumul despăgubirii
consemnate în condiţiile art. 5 alin. (4)-(8) şi ale art. 6 alin. (2) se poate
adresa instanţei judecătoreşti competente în termen de 30 de zile de la data la
care i-a fost comunicată hotărârea de stabilire a cuantumului despăgubirii, sub
sancţiunea decăderii, fără a putea contesta transferul
dreptului de proprietate către expropriator asupra
imobilului supus exproprierii, iar exercitarea căilor de atac nu suspendă
efectele hotărârii de stabilire a cuantumului despăgubirii, respectiv
transferul dreptului de proprietate asupra terenului.
(2) In cazul în care hotărârea nu a fost comunicată,
orice persoană care se consideră îndreptăţită la despăgubire pentru exproprierea
imobilului se poate adresa instanţei judecătoreşti competente, în termen de 3
ani de la data afişării hotărârii de stabilire a cuantumului despăgubirii, în
condiţiile art. 7, sub sancţiunea decăderii.
(3) Acţiunea formulată în conformitate cu prevederile
prezentului articol se soluţionează potrivit dispoziţiilor art. 21-27 din Legea
nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, în ceea ce
priveşte stabilirea despăgubirii. La calcularea cuantumului despăgubirii,
experţii şi instanţa de judecată se vor raporta la momentul transferului
dreptului de proprietate, în condiţiile art. 15 din prezenta lege.
(4) Fac excepţie de la prevederile art. 21 alin. (5)
din Legea nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
situaţiile în care imobilele sunt solicitate pentru expropriere în vederea
realizării lucrărilor de utilitate publică privind drumurile. In acest caz,
persoanelor îndreptăţite li se va atribui de expropriator despăgubirea legală.
(5) Lucrările de utilitate publică privind drumurile
care fac obiectul prezentei legi nu pot fi suspendate sau sistate la cererea
vreunei persoane care invocă existenţa unor litigii privind posesia ori
proprietatea imobilului expropriat."
13. La articolul 10,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Cererile adresate instanţei
judecătoreşti pentru stabilirea, în contradictoriu cu statul român sau cu
unităţile administrativ-teritoriale, după caz, a dreptului la despăgubire
pentru expropriere şi a cuantumului acesteia sunt scutite de taxa judiciară de
timbru."
14. Articolul 11 se
abrogă.
15. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 12. - (1) Actele juridice care se încheie după
data comunicării hotărârii de
stabilire a cuantumului despăgubirii sau după data plăţii ori, după caz, a
consemnării sumelor stabilite ca despăgubiri, pentru constituirea sau
transferul de drepturi reale având ca obiect imobilele afectate de expropriere,
sunt lovite de nulitate absolută, cu excepţia celor care clarifică ulterior
exproprierii situaţia juridică a imobilelor, în cazurile prevăzute la art. 5
alin. (4)-(8) şi art. 6 alin. (2) din prezenta lege.
(2) Incepând cu data publicării hotărârii prevăzute la
art. 4 alin. (1), actele juridice prin care se face trecerea din extravilan în
intravilan, precum şi cele prin care se face trecerea din domeniul public în
domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale, referitoare la
imobilele necesar a fi expropriate, potrivit studiului de fezabilitate, sunt
lovite de nulitate absolută."
16. Articolul 13 se
abrogă.
17. După articolul 13 se introduce un nou articol,
articolul 131, cu următorul cuprins:
„Art. 131. -
Scoaterea, definitivă ori temporară, a terenurilor necesare pentru lucrări de
construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local din circuitul
agricol şi, respectiv, din fondul forestier naţional se exceptează de la plata
taxelor prevăzute la art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a taxelor şi
a celorlalte sume datorate potrivit art. 33 alin. (3) lit. h), art. 36 alin.
(2), art. 41 şi 42 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic."
18. Articolul 15 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Transferul imobilelor din proprietatea
privată în proprietatea
publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale şi în
administrarea expropriatorului operează de drept la data plăţii despăgubirilor pentru expropriere sau, după caz, la
data consemnării acestora, în condiţiile prezentei legi."
19. Articolul 17 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - Serviciile privind înregistrarea, avizarea
şi recepţionarea documentaţiilor cadastral-juridice sunt scutite de la plata
taxelor, iar taxele aferente procedurii de intabulare pentru terenurile
necesare realizării lucrărilor de construire de drumuri de interes naţional,
judeţean şi local, precum şi orice alte taxe datorate bugetului de stat sau
bugetelor locale sunt scutite de la plată."
20. După articolul 18
se introduce un nou articol, articolul 181, cu următorul cuprins:
„Art. 181. - (1)
Orice avize, acorduri, permise sau autorizaţii emise unor terţe persoane pentru
imobilele supuse exproprierii de la data avizării de către Agenţia Naţională de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară, prin unităţile sale teritoriale, a
documentaţiilor cadastral-juridice sunt lovite de nulitate absolută.
(2) Neeliberarea în termenele stabilite prin prezenta
lege a certificatelor de urbanism, avizelor,
acordurilor, permiselor şi a autorizaţiilor de autorităţile în a căror sarcină
cade eliberarea lor se sancţionează cu amendă cuprinsă între 5.000 lei şi
10.000 lei.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor
se fac de către prefect, în calitatea sa de autoritate publică, reprezentant al
Guvernului pe plan local.
(4) Dispoziţiile prezentului articol se completează în
mod corespunzător cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) In situaţia în care, din cauza lipsei unui aviz,
acord, permis sau a unei autorizaţii, constructorii înregistrează întârzieri în
executarea lucrărilor definite la art. 1, valoarea daunelor pretinse de către
aceştia va fi suportată de instituţiile care se fac vinovate de depăşirea termenelor stabilite la art. 3 alin. (5), (6)
şi (8).
(6) Dispoziţia prevăzută la alin. (5) se aplică şi în
cazul eliberării unui aviz, acord, permis sau a unei autorizaţii unor terţe
persoane pentru imobilele supuse exproprierii."
21. Articolul 19 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19. -In termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, Ministerul Transporturilor
va elabora normele metodologice de punere în aplicare a prezentei legi, care
vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului."
Art. II. - Pentru lucrările
pentru care procedura de expropriere se află în curs la data intrării în
vigoare a prezentei legi, Guvernul va emite câte o hotărâre pentru fiecare
lucrare, prin care va aproba declanşarea procedurii de expropriere pentru toate
imobilele rămase de expropriat, precum şi suma globală estimată a
despăgubirilor.
Art. III. - Orice documentaţie
tehnică sau de evaluare realizată anterior intrării în vigoare a prezentei legi
se consideră valabilă.
Art. IV. -In termen de 30 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Transporturilor va
modifica normele metodologice prevăzute la art. 19 din Legea nr. 198/2004 privind
unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de autostrăzi şi drumuri
naţionale şi le va supune spre aprobare Guvernului.
Art. V. - Legea nr. 198/2004
privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de autostrăzi şi
drumuri naţionale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 487 din 31 mai 2004, cu
modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin
prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
EUGEN NICOLICEA
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU