LEGE
Nr. 224 din 23 aprilie 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 38/2000 privind implementarea
standardelor internationale pentru siguranta navelor, prevenirea poluarii si
asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul navelor maritime care
utilizeaza porturile romanesti sau care navigheaza in apele nationale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 312 din 13 mai 2002

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 38 din 30 ianuarie 2000 privind
implementarea standardelor internationale pentru siguranta navelor, prevenirea
poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul navelor maritime
care utilizeaza porturile romanesti sau care navigheaza in apele nationale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie
2000, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA
privind implementarea standardelor internationale pentru siguranta navelor,
prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul
navelor maritime sub pavilion strain care utilizeaza porturile sau instalatiile
romanesti din largul marii, care opereaza pe sau deasupra platoului continental
romanesc"
2. La articolul 1, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) implementarea standardelor internationale pentru siguranta
navelor, prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la
bordul navelor maritime sub pavilion strain care utilizeaza porturile romanesti
sau instalatiile romanesti din largul marii, care opereaza pe sau deasupra
platoului continental romanesc in scopul reducerii cazurilor de operare a
navelor maritime substandard;"
3. Dupa articolul 1 se introduce articolul 1^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 1^1
Activitatea de control al statului portului - PSC constituie o obligatie a
Guvernului Romaniei, care deriva din Conventia internationala Solas 74 si se
organizeaza in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei."
4. La articolul 2, punctele 2, 3, 6 si 8 - 14 vor avea urmatorul cuprins:
"2. autoritate competenta - Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, in calitate de organ de specialitate al
administratiei publice centrale si avand rol de autoritate de stat in domeniul
transporturilor maritime;
3. certificate statutare - certificate prevazute de conventiile aplicabile,
eliberate de autoritatea competenta a statului de pavilion sau de societatea de
clasificare imputernicita in acest sens de autoritatea competenta, care contin
date concrete si corecte, indeplinesc prevederile conventiilor si carora le
corespund particularitatile navei, echipajul si echipamentele acesteia;
................................................................................
6. inspectie - verificarea la bordul unei nave a valabilitatii
certificatelor statutare a documentelor necesare, a starii navei, a
echipamentelor sale si a echipajului acesteia, precum si a conditiilor de viata
si de munca ale echipajului;
................................................................................
8. inspector PSC - persoana fizica autorizata de Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei sa efectueze inspectii in cadrul
controlului statului portului - PSC si care isi angajeaza raspunderea in fata
autoritatii competente;
9. instalatii romanesti din largul marii - instalatii fixe sau mobile care
opereaza pe sau deasupra platoului continental romanesc;
10. nava - orice nava maritima careia i se aplica una sau mai multe
conventii aplicabile si care arboreaza pavilionul unei tari straine;
11. nava substandard - nava ale carei corp, masini, echipamente sau
siguranta operationala sunt in mod substantial sub standardele cerute prin
conventiile aplicabile sau al carei echipaj nu este in conformitate cu
documentul privind echipajul minim de siguranta la bord;
12. societate de clasificare - o societate imputernicita de autoritatea
competenta a statului de pavilion sa elibereze certificatele statutare,
prevazute de conventiile aplicabile, navelor care arboreaza pavilionul sau;
13. retinere - masura luata de autoritatea competenta atunci cand starea
navei sau a echipajului acesteia nu corespunde in mod substantial prevederilor
conventiilor aplicabile, indiferent daca aceasta masura afecteaza sau nu
programul normal al navei;
14. stoparea operatiunilor - interdictia pentru o nava de a opera datorita
deficientelor constatate care, in parte sau in totalitate, ar imprima un
caracter de periculozitate pentru nava, pentru porturi sau pentru instalatiile
romanesti din largul marii."
5. La articolul 2, partea introductiva a punctului 4 va avea urmatorul
cuprins:
"4. conventii aplicabile:"
6. La articolul 3 alineatul (1), literele a) si b) vor avea urmatorul
cuprins:
"a) face escala intr-un port romanesc sau la instalatii romanesti din
largul marii;
b) ancoreaza intr-un port romanesc sau la instalatii romanesti din largul
marii."
7. La articolul 3, alineatele (3) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(3) La efectuarea inspectiei unei nave care arboreaza pavilionul unui
stat care nu este membru al uneia dintre conventiile aplicabile autoritatea
competenta trebuie sa se asigure ca tratamentul aplicat unei astfel de nave si
echipamentului sau nu este mai favorabil decat cel aplicat unei nave care
arboreaza pavilionul unui stat membru la acea conventie aplicabila.
(4) Navele de pescuit, navele militare, navele auxiliare, navele construite
din lemn, navele guvernamentale exploatate in scopuri necomerciale, precum si
navele de agrement care nu sunt angajate in comert nu fac obiectul prevederilor
acestei ordonante."
8. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Dotarile necesare desfasurarii activitatii de control al statului portului
- PSC se vor finanta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei."
9. La articolul 6, alineatele (1) - (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Inspectorii PSC vor efectua inspectii care vor consta intr-o vizita la
bordul navei in vederea verificarii validitatii certificatelor statutare si a
altor documente care trebuie sa existe la bordul navei in original, in
conformitate cu prevederile conventiilor aplicabile, a starii navei, a
echipamentului si echipajului sau, precum si a conditiilor de viata si de munca
ale echipajului.
(2) Daca certificatele statutare si documentele prevazute la alin. (1) sunt
valabile si inspectorul PSC este satisfacut de starea generala a navei,
inclusiv de cea a compartimentului masinilor si de conditiile de munca si viata
ale echipajului si pasagerilor, inspectia se va limita la deficientele
raportate sau observate, in cazul existentei acestora.
(3) Atunci cand inspectorul PSC are motive intemeiate de a crede, in baza
observatiilor facute la bord, ca starea navei, a echipamentului sau a
echipajului acesteia nu indeplineste in mod substantial cerintele unei conventii
aplicabile, va fi efectuata o inspectie detaliata."
10. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca toate deficientele
confirmate sau descoperite in timpul inspectiei sunt remediate in conformitate
cu prevederile conventiilor aplicabile.
(2) In cazul unor deficiente care pun in pericol, in mod obiectiv,
siguranta, sanatatea sau mediul, autoritatea competenta, prin nota scrisa, va
lua masura retinerii navei sau a stoparii operatiunilor. Nota scrisa privind
retinerea navei sau stoparea operatiunilor va fi comunicata imediat
comandantului navei si reprezentantului proprietarului ori, dupa caz,
operatorului navei in Romania. Nota scrisa privind retinerea navei sau stoparea
operatiunilor va fi retrasa numai atunci cand pericolul este inlaturat ori
atunci cand autoritatea competenta hotaraste ca nava poate pleca sau ca
operatiunile pot fi terminate fara nici un risc pentru siguranta si sanatatea
pasagerilor ori a echipajului, fara a prezenta un pericol pentru alte nave sau
un pericol de poluare a mediului marin.
(3) In circumstante exceptionale, atunci cand starea generala a unei nave
este in mod evident substandard, autoritatea competenta poate suspenda
inspectia acesteia pana cand comandantul, proprietarul sau operatorul navei ori
reprezentantii acestora au luat masurile necesare in vederea conformarii cu
prevederile corespunzatoare ale conventiilor aplicabile.
(4) In cazul in care autoritatea competenta a luat masura retinerii navei,
aceasta va informa imediat, prin nota scrisa, administratia statului de
pavilion si consulul sau, in absenta acestuia, urmatorul reprezentant
diplomatic al statului de pavilion despre toate circumstantele in care a fost
emisa nota de retinere a navei. Acolo unde este necesar va fi informata si
societatea de clasificare responsabila de eliberarea certificatelor statutare
ale navei.
(5) Prevederile prezentei ordonante nu vor aduce atingere nici unor
prevederi aditionale ale conventiilor aplicabile cu privire la procedurile de
notificare si de raportare referitoare la controlul statului portului - PSC.
(6) In exercitarea controlului statului portului - PSC, conform
prevederilor prezentei ordonante, autoritatea competenta va face tot posibilul
pentru a evita retinerea sau intarzierea nejustificata a unei nave. Daca o nava
este retinuta sau intarziata in mod nejustificat, proprietarul ori operatorul
acesteia are dreptul la despagubire pentru orice pierdere sau prejudiciu
suferit. In toate aceste cazuri proba retinerii sau intarzierii nejustificate a
navei este in sarcina reclamantului.
(7) Autoritatea care a luat masura retinerii navei sau stoparea
operatiunilor este direct raspunzatoare daca aceasta masura se dovedeste ca a
fost luata in mod nejustificat.
(8) In cazul in care comandantul, proprietarul sau agentul unei nave
notifica autoritatii competente, inainte sau imediat dupa intrarea navei in
port, orice deficiente ale navei care intra sub incidenta conventiilor
aplicabile, a caror remediere urmeaza sa fie facuta inainte de plecarea navei
din port, retinerea acesteia va fi hotarata numai daca deficientele care o
justifica au fost descoperite dupa ce comandantul a anuntat ca nava este
pregatita pentru inspectie. Aceeasi procedura va fi aplicata atunci cand
autoritatea competenta primeste notificarea ca nava este programata in vederea
efectuarii inspectiilor de clasa sau a celor conforme prevederilor legislatiei
statului pavilionului."
11. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Proprietarul sau operatorul unei nave ori reprezentantii acestora in
Romania au dreptul de a contesta nota de retinere a navei data de autoritatea
competenta. Contestatia nu determina suspendarea masurii de retinere.
(2) Contestarea notei de retinere se face in conformitate cu prevederile
Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) O data cu emiterea notei de retinere autoritatea competenta va informa
comandantul navei despre dreptul sau de a face contestatie."
12. La articolul 10 alineatul (3), litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) care refuza sa se conformeze cerintelor conventiilor aplicabile,
neindreptandu-se spre santierul de reparatii indicat, li se va refuza accesul
in toate porturile romanesti pana cand proprietarul sau operatorul nu va
furniza autoritatii competente proba indeplinirii in totalitate a cerintelor
conventiilor aplicabile. In aceste circumstante autoritatea competenta va
informa imediat toate autoritatile competente ale celorlalte state membre ale
acordului."
13. La articolul 11, alineatele (1), (4) si (5) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Inspectiile vor fi efectuate de inspectori PSC, autorizati in acest
sens de autoritatea competenta.
................................................................................
(4) Fiecare inspector PSC va detine in timpul exercitarii atributiilor sale
o legitimatie speciala, eliberata de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, care atesta faptul ca inspectorul PSC este
autorizat sa efectueze inspectii in cadrul controlului statului portului - PSC.
(5) Inspectorii PSC vor urma cursuri de pregatire speciala pentru a
aprofunda cunostintele necesare privind prevederile conventiilor aplicabile si
efectuarea inspectiilor. De asemenea, inspectorii PSC vor participa la
seminarii periodice pentru actualizarea cunostintelor."
14. La articolul 14 alineatul (2), litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) societatea de clasificare, imputernicita in acest sens de
autoritatea competenta care a eliberat navei certificatele statutare, in
conformitate cu prevederile conventiilor aplicabile, in numele statului de
pavilion;"
15. La articolul 15, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Daca in urma efectuarii inspectiilor prevazute la art. 6 alin. (1) si
(3) se confirma sau se descopera deficiente care reclama retinerea navei, in
conformitate cu prevederile uneia dintre conventiile aplicabile, contravaloarea
prestatiilor legate de efectuarea inspectiilor pentru anularea masurii de
retinere a navei va fi suportata de proprietarul sau de operatorul navei ori de
reprezentantul acestuia in portul in care s-a facut inspectia.
(2) Contravaloarea prestatiilor legate de efectuarea inspectiilor prevazute
la art. 10 alin. (4) va fi suportata de proprietarul sau de operatorul
navei."
16. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prevederilor
prezentei ordonante Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
va elabora regulamentul de aplicare a prevederilor prezentei ordonante, care va
fi aprobat prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei asigura
direct sau prin delegare de competenta, prin institutii publice subordonate,
aplicarea prevederilor prezentei ordonante."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 38/2000, cu modificarile si completarile aduse
prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 2 aprilie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 3 aprilie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU