ORDONANTA Nr. 38 din 30 ianuarie 2000 * Republicata
privind implementarea standardelor internationale pentru siguranta navelor,
prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul
navelor maritime sub pavilion strain care utilizeaza porturile sau instalatiile
romanesti din largul marii, care opereaza pe sau deasupra platoului continental
romanesc
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 717 din 2 octombrie 2002

*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 224 din 23 aprilie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 312 din 13 mai 2002,
dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 38 din 30 ianuarie 2000 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie 2000.
Art. 1
Obiectul prezentei ordonante il constituie:
a) implementarea standardelor internationale pentru siguranta navelor,
prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul
navelor maritime sub pavilion strain care utilizeaza porturile romanesti sau
instalatiile romanesti din largul marii, care opereaza pe sau deasupra
platoului continental romanesc in scopul reducerii cazurilor de operare a
navelor maritime substandard;
b) instituirea controlului navelor maritime sub pavilion strain, denumit
controlul statului portului - PSC, in conformitate cu reglementarile europene
si internationale privind procedurile armonizate de inspectie si retinere a
navelor.
Art. 2
Activitatea de control al statului portului - PSC constituie o obligatie a
Guvernului Romaniei, care deriva din Conventia internationala SOLAS 74 si se
organizeaza in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei.
Art. 3
In sensul prezentei ordonante, termenii utilizati au urmatoarele
semnificatii:
1. ape nationale - ape nationale navigabile ale Romaniei, astfel cum sunt
definite prin Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia civila;
2. autoritate competenta - Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, in calitate de organ de specialitate al administratiei publice
centrale si avand rol de autoritate de stat in domeniul transporturilor
maritime;
3. certificate statutare - certificate prevazute de conventiile aplicabile,
eliberate de autoritatea competenta a statului de pavilion sau de societatea de
clasificare imputernicita in acest sens de autoritatea competenta, care contin
date concrete si corecte, indeplinesc prevederile conventiilor si carora le
corespund particularitatile navei, echipajul si echipamentele acesteia;
4. conventii aplicabile:
a) Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe
mare, incheiata la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 74), la care Romania a
aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;
b) Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre
nave, modificata prin Protocolul din 1978, incheiat la Londra la 17 februarie
1978 (MARPOL 73/78), la care Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993;
c) Conventia internationala din 1966 asupra liniilor de incarcare,
incheiata la Londra la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care Romania a aderat prin
Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971;
d) Conventia internationala privind standardele de pregatire a
navigatorilor, brevetare/atestare si efectuare a serviciului de cart, adoptata
la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 78), la care Romania a aderat prin Legea nr.
107/1992;
e) Conventia referitoare la Regulamentul international din 1972 pentru
prevenirea abordajelor pe mare, incheiata la Londra la 20 octombrie 1972, la
care Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974;
f) Conventia internationala asupra masurarii tonajului navelor, incheiata
la Londra la 23 iunie 1969 (TONNAGE 69), la care Romania a aderat prin Decretul
Consiliului de Stat nr. 23/1976;
g) Conventia nr. 147/1976 privind standardele minime la bordul navelor
comerciale, adoptata la Conferinta Generala a Organizatiei Internationale a
Muncii la Geneva la 29 octombrie 1976 (ILO 147), ratificata de Romania prin
Ordonanta Guvernului nr. 56/1999;
h) protocoalele si amendamentele la conventiile prevazute la lit. a) - g),
la care Romania este parte, precum si codurile de aplicare obligatorie
prevazute de aceste conventii;
5. deficienta - o stare care nu este conforma cu cerintele unei conventii;
6. inspectie - verificarea la bordul unei nave a valabilitatii
certificatelor statutare a documentelor necesare, a starii navei, a
echipamentelor sale si a echipajului acesteia, precum si a conditiilor de viata
si de munca ale echipajului;
7. inspectie detaliata - inspectie in care nava, echipamentele si echipajul
acesteia, in totalitate sau in parte, in conditiile prevazute la art. 7 alin.
(3), fac obiectul unei inspectii mai amanuntite, care include constructia si
echipamentele navei, echipajul, conditiile de viata si de munca ale acestuia,
precum si conformitatea cu procedurile operationale la bord;
8. inspector PSC - persoana fizica autorizata de Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei sa efectueze inspectii in cadrul
controlului statului portului - PSC si care isi angajeaza raspunderea in fata
autoritatii competente;
9. instalatii romanesti din largul marii - instalatii fixe sau mobile care
opereaza pe sau deasupra platoului continental romanesc;
10. nava - orice nava maritima careia i se aplica una sau mai multe
conventii aplicabile si care arboreaza pavilionul unei tari straine;
11. nava substandard - nava ale carei corp, masini, echipamente sau
siguranta operationala sunt in mod substantial sub standardele cerute prin
conventiile aplicabile sau al carei echipaj nu este in conformitate cu
documentul privind echipajul minim de siguranta la bord;
12. societate de clasificare - o societate imputernicita de autoritatea
competenta a statului de pavilion sa elibereze certificatele statutare,
prevazute de conventiile aplicabile, navelor care arboreaza pavilionul sau;
13. retinere - masura luata de autoritatea competenta atunci cand starea
navei sau a echipajului acesteia nu corespunde in mod substantial prevederilor
conventiilor aplicabile, indiferent daca aceasta masura afecteaza sau nu
programul normal al navei;
14. stoparea operatiunilor - interdictia pentru o nava de a opera datorita
deficientelor constatate care, in parte sau in totalitate, ar imprima un
caracter de periculozitate pentru nava, pentru porturi sau pentru instalatiile
romanesti din largul marii.
Art. 4
(1) Prevederile prezentei ordonante se aplica oricarei nave, inclusiv
echipajului acesteia, care:
a) face escala intr-un port romanesc sau la instalatii romanesti din largul
marii;
b) ancoreaza intr-un port romanesc sau la instalatii romanesti din largul
marii.
(2) In cazul navelor cu un tonaj brut mai mic de 500, autoritatea
competenta va aplica acele cerinte ale conventiilor care sunt aplicabile si, in
masura in care una dintre conventii nu este aplicabila, va lua toate masurile
necesare pentru a asigura ca respectiva nava nu pune in pericol siguranta,
sanatatea sau mediul.
(3) La efectuarea inspectiei unei nave care arboreaza pavilionul unui stat
care nu este membru al uneia dintre conventiile aplicabile autoritatea
competenta trebuie sa se asigure ca tratamentul aplicat unei astfel de nave si
echipamentului sau nu este mai favorabil decat cel aplicat unei nave care
arboreaza pavilionul unui stat membru la acea conventie aplicabila.
(4) Navele de pescuit, navele militare, navele auxiliare, navele construite
din lemn, navele guvernamentale exploatate in scopuri necomerciale, precum si
navele de agrement care nu sunt angajate in comert nu fac obiectul prevederilor
acestei ordonante.
Art. 5
Dotarile necesare desfasurarii activitatii de control al statului portului
- PSC se vor finanta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 6
(1) Anual autoritatea competenta va asigura controlul a minimum 25% din
numarul total de nave sub pavilion strain care intra in porturile romanesti.
(2) Inspectiile la nave vor fi efectuate ca urmare a:
a) initiativei autoritatii competente;
b) cererii sau informatiei asupra navei, furnizata de un alt stat parte la
una dintre conventii; sau
c) informatiei asupra navei, furnizata de un membru al echipajului, de un
organism profesional, o asociatie, un sindicat sau de orice alta entitate care
are interese in ceea ce priveste siguranta navei, a echipajului si a pasagerilor
sai sau protectia mediului marin.
Art. 7
(1) Inspectorii PSC vor efectua inspectii care vor consta intr-o vizita la
bordul navei in vederea verificarii validitatii certificatelor statutare si a
altor documente care trebuie sa existe la bordul navei in original, in
conformitate cu prevederile conventiilor aplicabile, a starii navei, a
echipamentului si echipajului sau, precum si a conditiilor de viata si de munca
ale echipajului.
(2) Daca certificatele statutare si documentele prevazute la alin. (1) sunt
valabile si inspectorul PSC este satisfacut de starea generala a navei,
inclusiv de cea a compartimentului masinilor si de conditiile de munca si viata
ale echipajului si pasagerilor, inspectia se va limita la deficientele
raportate sau observate, in cazul existentei acestora.
(3) Atunci cand inspectorul PSC are motive intemeiate de a crede, in baza
observatiilor facute la bord, ca starea navei, a echipamentului sau a
echipajului acesteia nu indeplineste in mod substantial cerintele unei conventii
aplicabile, va fi efectuata o inspectie detaliata.
(4) Motive intemeiate exista atunci cand inspectorul PSC descopera probe
care, in baza judecatii sale profesionale, justifica o inspectie detaliata a
navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia.
Art. 8
(1) La terminarea inspectiei sau a inspectiei detaliate inspectorul PSC
trebuie sa transmita comandantului navei un document care va contine
rezultatele inspectiei si detalii asupra oricaror decizii luate de inspectorul
PSC, precum si orice actiuni de remediere care trebuie luate de comandantul,
proprietarul sau de operatorul navei.
(2) In cazul existentei unor deficiente care necesita retinerea navei,
documentul care se transmite comandantului navei, in conformitate cu alin. (1),
va include mentiunea ca masura retinerii navei va fi publicata in conformitate
cu prevederile art. 15.
Art. 9
(1) Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca toate deficientele
confirmate sau descoperite in timpul inspectiei sunt remediate in conformitate
cu prevederile conventiilor aplicabile.
(2) In cazul unor deficiente care pun in pericol, in mod obiectiv,
siguranta, sanatatea sau mediul, autoritatea competenta, prin nota scrisa, va
lua masura retinerii navei sau a stoparii operatiunilor. Nota scrisa privind
retinerea navei sau stoparea operatiunilor va fi comunicata imediat
comandantului navei si reprezentantului proprietarului ori, dupa caz,
operatorului navei in Romania. Nota scrisa privind retinerea navei sau stoparea
operatiunilor va fi retrasa numai atunci cand pericolul este inlaturat ori
atunci cand autoritatea competenta hotaraste ca nava poate pleca sau ca
operatiunile pot fi terminate fara nici un risc pentru siguranta si sanatatea
pasagerilor ori a echipajului, fara a prezenta un pericol pentru alte nave sau
un pericol de poluare a mediului marin.
(3) In circumstante exceptionale, atunci cand starea generala a unei nave
este in mod evident substandard, autoritatea competenta poate suspenda
inspectia acesteia pana cand comandantul, proprietarul sau operatorul navei ori
reprezentantii acestora au luat masurile necesare in vederea conformarii cu
prevederile corespunzatoare ale conventiilor aplicabile.
(4) In cazul in care autoritatea competenta a luat masura retinerii navei,
aceasta va informa imediat, prin nota scrisa, administratia statului de
pavilion si consulul sau, in absenta acestuia, urmatorul reprezentant
diplomatic al statului de pavilion despre toate circumstantele in care a fost
emisa nota de retinere a navei. Acolo unde este necesar va fi informata si
societatea de clasificare responsabila de eliberarea certificatelor statutare
ale navei.
(5) Prevederile prezentei ordonante nu vor aduce atingere nici unor
prevederi aditionale ale conventiilor aplicabile cu privire la procedurile de
notificare si de raportare referitoare la controlul statului portului - PSC.
(6) In exercitarea controlului statului portului - PSC, conform
prevederilor prezentei ordonante, autoritatea competenta va face tot posibilul
pentru a evita retinerea sau intarzierea nejustificata a unei nave. Daca o nava
este retinuta sau intarziata in mod nejustificat, proprietarul ori operatorul
acesteia are dreptul la despagubire pentru orice pierdere sau prejudiciu
suferit. In toate aceste cazuri proba retinerii sau intarzierii nejustificate a
navei este in sarcina reclamantului.
(7) Autoritatea care a luat masura retinerii navei sau stoparea
operatiunilor este direct raspunzatoare daca aceasta masura se dovedeste ca a
fost luata in mod nejustificat.
(8) In cazul in care comandantul, proprietarul sau agentul unei nave
notifica autoritatii competente, inainte sau imediat dupa intrarea navei in
port, orice deficiente ale navei care intra sub incidenta conventiilor
aplicabile, a caror remediere urmeaza sa fie facuta inainte de plecarea navei
din port, retinerea acesteia va fi hotarata numai daca deficientele care o
justifica au fost descoperite dupa ce comandantul a anuntat ca nava este
pregatita pentru inspectie. Aceeasi procedura va fi aplicata atunci cand
autoritatea competenta primeste notificarea ca nava este programata in vederea
efectuarii inspectiilor de clasa sau a celor conforme prevederilor legislatiei
statului pavilionului.
Art. 10
(1) Proprietarul sau operatorul unei nave ori reprezentantii acestora in
Romania au dreptul de a contesta nota de retinere a navei data de autoritatea
competenta. Contestatia nu determina suspendarea masurii de retinere.
(2) Contestarea notei de retinere se face in conformitate cu prevederile
Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) O data cu emiterea notei de retinere autoritatea competenta va informa
comandantul navei despre dreptul sau de a face contestatie.
Art. 11
(1) Atunci cand deficientele prevazute la art. 9 alin. (2) nu pot fi
remediate in portul in care se exercita controlul statului portului - PSC,
autoritatea competenta poate permite navei respective sa plece spre cel mai
apropiat santier de reparatii disponibil, numai daca sunt respectate conditiile
specifice determinate de acesta in vederea asigurarii plecarii navei intr-o
stare care nu prezinta nici un risc pentru siguranta si sanatatea pasagerilor
sau a echipajului si nici un pericol pentru alte nave sau nici un pericol de
poluare a mediului marin.
(2) In conditiile prevazute la alin. (1), atunci cand portul spre care se
indreapta nava in vederea remedierii deficientelor se afla intr-un alt stat,
autoritatea competenta va informa in scris autoritatea competenta a acelui
stat, partile prevazute la art. 9 alin. (4) si orice alta autoritate implicata,
cu privire la starea navei, in scopul asigurarii tuturor conditiilor pentru
plecarea acesteia.
(3) In cazul existentei unui acord international privind controlul statului
portului - PSC, la care Romania este parte, autoritatea competenta va lua
masuri pentru a asigura ca navelor prevazute la alin. (1) care pleaca:
a) fara sa se fi conformat conditiilor determinate de autoritatea
competenta a unuia dintre statele membre ale acestui acord; sau
b) care refuza sa se conformeze cerintelor conventiilor aplicabile,
neindreptandu-se spre santierul de reparatii indicat, li se va refuza accesul
in toate porturile romanesti pana cand proprietarul sau operatorul nu va furniza
autoritatii competente proba indeplinirii in totalitate a cerintelor
conventiilor aplicabile. In aceste circumstante autoritatea competenta va
informa imediat toate autoritatile competente ale celorlalte state membre ale
acordului.
(4) In cazuri de forta majora accesul navelor prevazute la alin. (3) poate
fi permis in scopul reducerii pericolului pentru viata omeneasca sau a riscului
de poluare. Autoritatea competenta va efectua in mod obligatoriu inspectia
acestor nave.
Art. 12
(1) Inspectiile vor fi efectuate de inspectori PSC, autorizati in acest
sens de autoritatea competenta.
(2) Inspectorul PSC poate fi asistat de specialisti avand calificarea si
experienta corespunzatoare, atunci cand expertiza profesionala necesara nu
poate fi asigurata de autoritatea competenta.
(3) Inspectorii PSC si persoanele care ii asista in conformitate cu
prevederile alin. (2) nu trebuie sa aiba nici un interes comercial in portul in
care se efectueaza inspectia sau cu privire la nava inspectata. Inspectorii PSC
nu vor fi angajati si nici nu vor desfasura activitati pentru organizatii
neguvernamentale care elibereaza certificate statutare sau de clasa ori care
efectueaza inspectii necesare in vederea eliberarii acestor certificate pentru
nave.
(4) Fiecare inspector PSC va detine in timpul exercitarii atributiilor sale
o legitimatie speciala, eliberata de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, care atesta faptul ca inspectorul PSC este
autorizat sa efectueze inspectii in cadrul controlului statului portului - PSC.
(5) Inspectorii PSC vor urma cursuri de pregatire speciala pentru a
aprofunda cunostintele necesare privind prevederile conventiilor aplicabile si
efectuarea inspectiilor. De asemenea, inspectorii PSC vor participa la seminarii
periodice pentru actualizarea cunostintelor.
Art. 13
(1) Pilotii angajati in vederea intrarii, iesirii sau efectuarii de manevre
in port vor informa imediat autoritatea competenta despre orice deficiente
constatate in timpul desfasurarii activitatilor specifice, care ar pune in
pericol siguranta navigatiei sau ar reprezenta un pericol de poluare a mediului
marin.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) revine si administratiei portului.
Art. 14
(1) Administratiile porturilor, celelalte organe portuare si societatile
comerciale care isi desfasoara activitatea in porturi vor furniza, la
solicitarea autoritatii competente, informatiile necesare in vederea efectuarii
activitatii de control al statului portului - PSC si vor coopera cu aceasta,
daca este cazul, in vederea clarificarii aspectelor legate de retinerea navelor
sau de stoparea operatiunilor.
(2) Autoritatea competenta va coopera si va mentine schimbul de informatii
cu autoritatile competente ale altor state, in conformitate cu prevederile
prezentei ordonante si cu acordurile privind controlul statului portului - PSC
la care Romania este parte.
(3) Autoritatea competenta va informa Organizatia Maritima Internationala,
respectiv Biroul International al Muncii, despre retinerile navelor si despre
toate circumstantele in care au fost luate masurile de retinere, in
conformitate cu cerintele specifice ale fiecarei conventii.
Art. 15
(1) Autoritatea competenta va publica un buletin in fiecare trimestru al
anului, care va cuprinde informatiile privind navele retinute pe perioada celor
3 luni premergatoare, precum si navele care au fost retinute de cel putin doua
ori in ultimele 24 de luni.
(2) Informatiile publicate vor include:
a) numele navei;
b) numele proprietarului sau al operatorului navei;
c) numarul dat de Organizatia Maritima Internationala;
d) statul pavilionului;
e) societatea de clasificare, imputernicita in acest sens de autoritatea
competenta care a eliberat navei certificatele statutare, in conformitate cu
prevederile conventiilor aplicabile, in numele statului de pavilion;
f) motivele retinerii;
g) portul si data la care s-a facut retinerea.
Art. 16
(1) Daca in urma efectuarii inspectiilor prevazute la art. 7 alin. (1) si
(3) se confirma sau se descopera deficiente care reclama retinerea navei, in
conformitate cu prevederile uneia dintre conventiile aplicabile, contravaloarea
prestatiilor legate de efectuarea inspectiilor pentru anularea masurii de
retinere a navei va fi suportata de proprietarul sau de operatorul navei ori de
reprezentantul acestuia in portul in care s-a facut inspectia.
(2) Contravaloarea prestatiilor legate de efectuarea inspectiilor prevazute
la art. 11 alin. (4) va fi suportata de proprietarul sau de operatorul navei.
(3) Retinerea navei nu va inceta decat in urma efectuarii in totalitate a
platii sau in schimbul unei garantii suficiente de rambursare a contravalorii
prestatiilor prevazute la alin. (1) si (2).
Art. 17
(1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prevederilor
prezentei ordonante Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
va elabora regulamentul de aplicare a prevederilor prezentei ordonante, care va
fi aprobat prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei asigura
direct sau prin delegare de competenta, prin institutii publice subordonate,
aplicarea prevederilor prezentei ordonante.