HOTARARE Nr. 1667 din 7 octombrie 2004
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare Chimico-Farmaceutica - ICCF Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 973 din 22 octombrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 19
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare al Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare Chimico-Farmaceutica - ICCF Bucuresti, cu
sediul in municipiul Bucuresti, calea Vitan nr. 112, sectorul 3, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
Chimico-Farmaceutica - ICCF Bucuresti, stabilit pe baza bilantului contabil
incheiat la data de 31 decembrie 2003, este de 41.024.361 mii lei, din care
imobilizari corporale si necorporale de 17.981.901 mii lei si active circulante
de 23.042.460 mii lei.
Art. 3
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 4, sintagma
"prevazut in anexa nr. 2" din finalul art. 6, art. 9, anexa nr. 1
"Structura organizatorica" si anexa nr. 2 "Regulamentul de
organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
Chimico-Farmaceutica - ICCF Bucuresti la Hotararea Guvernului nr. 1.314/1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
Chimico-Farmaceutica - ICCF Bucuresti, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 336 din 11 decembrie 1996, cu modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
Chimico-Farmaceutica - ICCF Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Chimico-Farmaceutica - ICCF
Bucuresti, denumit in continuare institut national, este persoana juridica
romana aflata in coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, denumit in
continuare minister coordonator.
(2) Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, calculeaza amortismente si conduce evidenta contabila in
regim economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul national desfasoara activitati de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica in domeniul specific de activitate, corespunzator
Hotararii Guvernului nr. 1.314/1996, cu modificarile ulterioare.
(2) Institutul national contribuie, in principal, la elaborarea strategiei
de dezvoltare a domeniului specific, potrivit hotararii de infiintare, si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice stabilite
prin programele nationale de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde, in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare:
1. cercetare fundamentala de baza si orientata, realizata in scopul
cresterii nivelului cunostintelor in chimie, biologie, genetica, biotehnologii
si medicina;
2. cercetare aplicativa de tip precompetitiv, pentru elaborarea de noi
tehnologii de obtinere a unor substante active medicamentoase de uz uman si
veterinar, noi (originale) sau cunoscute, produse cosmetice si odorante,
biostimulatori zootehnici, produse igienico-sanitare dezinfectante si
optimizarea tehnologiilor existente prin sinteza chimica, biotehnologii,
biosinteza, extracte fito- sau opoterapeutice (din plante sau organe animale),
precum si tehnologii genetice cu rol de suport pentru cercetarile aplicative
viitoare din mai multe ramuri, sectoare sau activitati;
3. studii si cercetari privind izolarea din diverse biotipuri,
caracterizarea si ameliorarea in scop bioproductiv a unor antibiotice, enzime,
aminoacizi, alcooli, pesticide, fixatoare de azot, hormoni si alte substante
biologic active;
4. cercetari pentru elaborarea de tehnologii de conditionare a
medicamentelor in stare solida (comprimate, drajeuri, capsule, supozitoare,
granule), lichida (solutii buvabile, injectabile, colire, siropuri, solutii de
uz extern), unguente;
5. cercetare farmacologica (teste toxicologice si studii farmacologice);
6. cercetare analitica (dezvoltare de metode analitice pentru controlul
calitatii);
7. cercetari privind obtinerea de reactivi puri si teste de diagnostic;
8. cercetari pentru obtinerea unor substante farmaceutice cu utilizari si
in alte domenii;
9. elaborarea de studii si cercetari aplicative in vederea restructurarii,
retehnologizarii si modernizarii sectorului industriei de medicamente;
10. elaborarea de strategii, studii de diagnoza, prognoza privind
dezvoltarea domeniilor stiintei si tehnologiei;
11. elaborarea de standarde referitoare la calitatea produselor ce intra in
sfera de activitate a institutului national;
b) in afara Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare,
activitati de cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica pentru
solutionarea cu prioritate a unor probleme concrete in domeniul sau de
activitate, la solicitarea unor beneficiari, prin contracte directe.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
a) asigura asistenta tehnica de profil (de specialitate), in vederea
experimentarii si aplicarii tehnologiilor elaborate;
b) furnizeaza servicii stiintifice si tehnologice agentilor economici sau
oricaror beneficiari interesati;
c) executa prestari de servicii, testare si certificare de produse;
d) stabileste relatii de colaborare cu autoritatile competente pentru
obtinerea avizelor si autorizatiilor necesare desfasurarii activitatilor
specifice;
e) urmareste si sprijina din punct de vedere organizatoric si material
difuzarea rezultatelor stiintifice proprii in circuitul stiintific national si
international prin:
1. organizarea de manifestari stiintifice proprii;
2. editarea si tiparirea publicatiilor de specialitate;
3. sprijinirea afilierii membrilor institutului national la societati
stiintifice nationale si internationale;
4. promovarea si sprijinirea comunicarii si publicarii in tara si in
strainatate a rezultatelor stiintifice obtinute de salariatii institutului
national;
f) asigura, conform prevederilor legale, protectia rezultatelor stiintifice
brevetabile.
C. Formare si specializare de cercetatori in domeniul propriu de
activitate:
a) organizeaza cursuri, seminarii, stagii, schimburi de experienta, la care
participa specialisti proprii si/sau invitati din tara si din strainatate;
b) asigura conditii pentru specializarea si perfectionarea personalului
propriu prin stagii si schimburi de experienta in alte institutii de profil din
tara si din strainatate, precum si pentru pregatirea profesionala de nivel
universitar, postuniversitar si doctorat.
D. Executie de unicate si serii mici in cadrul activitatii de microproductie:
a) executa productie de mic tonaj in vederea sustinerii si valorificarii
activitatii de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica desfasurata in
institutul national;
b) comercializeaza, pe baza de comanda sau de contract cu beneficiarii:
tehnologiile realizate prin cercetare, medicamente de uz uman si veterinar,
substante active medicamentoase si intermediari, reactivi puri, teste de
diagnostic clinic, substante de uz cosmetic, executate in institutul national.
E. Executa activitati de transfer tehnologic cu rezultatele cercetarii
efectuate, din domeniul propriu.
F. Desfasoara activitati de comert interior si de import-export, aferente
obiectului sau de activitate, in conditiile legii.
(2) Activitatile mentionate la lit. A - F pot fi efectuate in asociatie cu
alti agenti economici sau cu institutii din tara si din strainatate, pe baza de
conventii sau contracte de cooperare stiintifica.
(3) In cadrul obiectului sau de activitate institutul national poate
colabora si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind
domeniile strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte
activitati conexe, cu aprobarea ministerului coordonator si cu avizul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(4) Obiectul de activitate al institutului national, conform Hotararii
Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificarii activitatilor din
economia nationala - CAEN, cu modificarile ulterioare, este constituit din
urmatoarele activitati:
Domeniul principal de activitate cod CAEN:
731 - cercetare-dezvoltare in stiinte fizice si naturale.
Activitate principala:
7310 - cercetare-dezvoltare in stiinte fizice si naturale, precum fizica,
chimie, stiinte biologice, stiinte medicale, executa analize fizico-chimice
pentru controlul calitatii;
Activitate secundara:
a) 2414 - fabricarea altor produse chimice organice de baza, precum
medicamente, teste de diagnostic si reactivi puri chimici;
b) 2441 - fabricarea produselor farmaceutice de baza;
c) 2463 - fabricarea uleiurilor esentiale, precum extracte de plante
medicinale si aromatice;
d) 5146 - comert cu ridicata al produselor farmaceutice;
e) 5155 - comert cu ridicata al produselor chimice;
f) 7482 - activitati de ambalare;
g) 7487 - alte activitati de servicii prestate in principal
intreprinderilor, precum asigurarea asistentei tehnice de profil, in vederea
experimentarii si aplicarii tehnologiilor elaborate; furnizarea de servicii
stiintifice si tehnologice agentilor economici sau oricaror beneficiari
interesati; executarea de testari si certificari produse si analize
farmacotoxicologice;
h) 8042 - alte forme de invatamant, precum formare si specializare de
cercetatori in domeniul propriu de activitate;
i) 8520 - activitati veterinare, precum utilizarea animalelor de experienta
in cercetarea stiintifica.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
(1) Conform bilantului contabil la 31 decembrie 2003, institutul national
are un patrimoniu propriu in valoare de 8.993.765 mii lei, format din capital
propriu in valoare de 4.510.359 mii lei si patrimoniu public in valoare de
4.483.406 mii lei, din care imobilizari corporale si necorporale de 17.981.901
mii lei si active circulante de 23.042.460 mii lei.
(2) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunurile proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din
venituri proprii, dupa caz, prevazute in hotararea Guvernului de infiintare a
institutului national, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(3) Rezultatele cercetarilor obtinute in baza unui contract finantat din
fonduri publice apartin institutului national, in calitate de persoana juridica
executanta, si ordonatorului principal de credite, in egala masura, daca prin
contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea, inregistrarea in evidenta
contabila a institutului national, precum si instrainarea, inchirierea sau
concesionarea si casarea rezultatelor cercetarilor obtinute in baza derularii
unui contract finantat din fonduri publice se fac potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(4) In exercitarea drepturilor sale institutul national poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
(5) Institutul national poate efectua prestari de servicii sau activitati
de microproductie prin asociere in participatiune sau alte forme de
parteneriat, in conditiile legii, in scopul stimularii valorificarii
rezultatelor cercetarii, cu aprobarea ministerului coordonator si a autoritatii
de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(6) Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform
prevederilor legale in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 5
(1) Institutul national poate avea in structura subunitati, cu sau fara
personalitate juridica, departamente, sectii, laboratoare si alte structuri
organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin
al ministerului coordonator, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare
a prezentei hotarari, si cuprinde, pe langa structura organizatorica prevazuta
la alin. (1), si urmatoarele compartimente: compartimentul juridic,
compartimentul de marketing, compartimentul financiar-contabil, compartimentul
de audit si control financiar, compartimentul de diseminare a informatiilor,
relatii publice si mass-media.
(3) In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului
general, cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 6
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 7
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 8
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
Consiliul de administratie
Art. 9
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al conducatorului ministerului coordonator, la propunerea
conducerii autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani,
care poate fi reinnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei;
f) 2 specialisti din domeniu, propusi de ministerul coordonator.
(3) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 10
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau la unitatea de la care provine, precum si toate drepturile si
obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitate de membru al consiliului de
administratie acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil ori cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia
generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierdere, pe care le supune spre aprobare ministerului coordonator, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institutul national in
anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 32 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite
potrivit prevederilor legale.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de ministerul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste de regula o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau la solicitarea unei treimi din numarul membrilor consiliului
de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
acestuia, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedintele ales de membrii
consiliului de administratie.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al
membrilor.
Art. 15
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care incalca prevederile art. 10
alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului
national ca urmare a acestui fapt.
Art. 18
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
ministerului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 19
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in Regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 20
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducatorii
principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 21
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 22
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului national o impun, la convocarea directorului general sau, dupa
caz, a inlocuitorului acestuia.
Art. 23
(1) La nivelul subunitatilor din institutul national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de
consiliul de administratie al institutului national, si este prezidat de
directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 24
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada
de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al conducatorului ministerului coordonator.
Art. 25
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii organizatorice
si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui coordonator de credite pentru
sumele alocate institutului national de la bugetul de stat;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 26
(1) Consiliul stiintific este format din minimum 5 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national, care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe o perioada
de 4 ani prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institutul
national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si de un
vicepresedinte, alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 27
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestora. Relatii financiare
Art. 28
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli,
situatiile financiare anuale, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de catre ministerul coordonator,
in conditiile legii.
Art. 29
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de ministerul coordonator si se aproba prin ordin al
ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 30
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 31
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
ministrului coordonator, la propunerea consiliului de administratie, potrivit
reglementarilor legale in vigoare.
Art. 32
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 33
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, achizitionari
de aparatura, echipamente si instalatii pentru institutul national.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 34
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania si
prin unitati de trezorerie.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin actele
normative in vigoare.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitatile
bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 35
Institutul national isi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 36
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau persoane juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun sau instantelor straine, in cazuri
speciale.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 37
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului
de activitate al institutului national.