HOTARARE Nr. 1315 din 25 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Electrochimie si Materie Condensata - INCEMC Timisoara
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 338 din 11 decembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Electrochimie si Materie Condensata - INCEMC Timisoara, persoana juridica
romana care functioneaza dupa modelul regiilor autonome, conform Legii nr.
51/1996, in coordonarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, prin
reorganizarea Institutului de Electrochimie Timisoara, str. Diaconul Coresi nr.
144, Institutului de Cercetare a Materiei Condensate Timisoara, str. Tarnava
nr. 1, Sectiei de electrochimie din Timisoara - ICECHIM Bucuresti, str. Bocsei
nr. 6, Laboratorului de electrochimie - ICECHIM Bucuresti, Splaiul
Independentei nr. 202, si Centrului de Cercetari in Electrochimie impreuna cu
Colectivul de electrosinteze organice - Universitatea "Babes-Bolyai"
Cluj-Napoca, str. Arany Ianos nr. 11, care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie si Materie
Condensata - INCEMC Timisoara are sediul in municipiul Timisoara, str. Diaconul
Coresi nr. 144, judetul Timis.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie si Materie
Condensata - INCEMC Timisoara are ca obiect principal de activitate efectuarea
de cercetari fundamentale si aplicative, dezvoltarea tehnologica, consultanta,
expertizare, elaborare de studii si reglementari tehnice, obtinerea unor noi
materiale, perfectionarea specialistilor, activitati productive si de
comercializare, in electrochimie, chimie si fizica materiei condensate, precum
si in domeniile interdisciplinare si adiacente.
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Electrochimie si Materie Condensata - INCEMC Timisoara este prevazuta in
anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Electrochimie si Materie Condensata - INCEMC Timisoara, stabilit pe baza
bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 1996, este de 1.653.256 mii
lei, din care: imobilizari corporale si necorporale 1.305.516 mii lei si active
circulante 347.740 mii lei, care se preia pe baza de protocol de
predare-preluare.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie si Materie
Condensata - INCEMC Timisoara isi desfasoara activitatea in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si
functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Electrochimie si Materie Condensata - INCEMC Timisoara se preia prin transfer
in interesul serviciului de la: Institutul de Electrochimie Timisoara,
Institutul de Cercetare a Materiei Condensate Timisoara, ICECHIM Bucuresti si
Universitatea "Babes-Bolyai" Cluj-Napoca si isi pastreaza salariile
avute la data transferului, pana la negocierea noului contract colectiv de
munca.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare
realizarii unor investitii si dotari cu aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministrul industriilor,
Alexandru Stanescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE PENTRU ELECTROCHIMIE SI MATERIE
CONDENSATA - INCEMC TIMISOARA
STRUCTURA ORGANIZATORICA
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - CENTRUL DE CERCETARI IN ELECTROCHIMIE CLUJ-NAPOCA
B - CENTRUL DE CERCETARI IN ELECTROCHIMIE BUCURESTI
____________________________
| CONSILIUL DE ADMINISTRATIE |
|____________________________|
|
_______________________ ________|_________ ______________________
| COMITETUL DE DIRECTIE |___| DIRECTOR GENERAL |____| CONSILIUL STIINTIFIC |
|_______________________| |__________________| |______________________|
____________________________ |
| DEPARTAMENTUL DE PROGNOZA, | | _____________________
| STRATEGIE SI DEZVOLTARE |----------|-----------| DIRECTOR STIINTIFIC |
|____________________________| | |_____________________|
_________________________|________ |
______________|__________ ______|_______ | _____|____
| INSTITUTUL DE CERCETARE | | CONTABIL-SEF | | ____|____ ___|_____
| A MATERIEI CONDENSATE | |______________| | | _______ | | _______ |
| TIMISOARA | | | || SEF || || SEF ||
| | | ______|______ | ||FILIALA|| ||FILIALA||
| _________|_________ | | DEPARTAMENT | | ||_______|| ||_______||
| | DIRECTOR INSTITUT | | | ECONOMIC | | |____A____| |____B____|
| |___________________| | |ADMINISTRATIV| |________
| ______|_______ | |_____________| ____|_____
| ___|_____ ______|__ | ______|_______ | DIRECTOR |
| | SECTIA | |LABORATOR| | | SEF SERVICIU | |__________|
| | FIZICA | |CERCETARE| | |______________| _______|______
| |APLICATA | |FUNDAMEN-| | ______|_______ ______|______ _____|____
| |_________| |TALA | | | SERVICIUL || SECTIA | | SECTIA |
| |_________| | | ECONOMIC ||ELECTROCHIMIE| |TEHNOLOGII|
| | |ADMINISTRATIV || | | CHIMICE |
|_________________________| |______________||_____________| |__________|
ANEXA 2
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie si Materie
Condensata - INCEMC Timisoara
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie si Materie
Condensata - INCEMC Timisoara, denumit in continuare institut, este persoana
juridica romana, aflata in coordonarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, care
functioneaza dupa modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, si isi
desfasoara activitatea pe baza prevederilor legale in vigoare si a prezentului
regulament.
Art. 2
(1) Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 1.315 din 25 noiembrie 1996.
(2) Institutul are, in cadrul structurii sale organizatorice, subunitati
fara personalitate juridica, necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Acestea sunt:
- Institutul de Cercetare a Materiei Condensate Timisoara, str. Tarnava nr.
1, judetul Timis;
- Centrul de Cercetari in Electrochimie Bucuresti, Splaiul Independentei
nr. 202;
- Centrul de Cercetari in Electrochimie Cluj-Napoca, str. Arany Ianos nr.
11, judetul Cluj;
- Colectivul de cercetari in electrosinteze organice Cluj-Napoca, str.
Arany Ianos nr. 11, judetul Cluj.
(3) Institutul poate infiinta, in cadrul structurii sale, si alte
subunitati fara personalitate juridica, necesare realizarii obiectului de
activitate. Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul
institutului si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de
organizare si functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul electrochimiei si al materiei
condensate, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a
domeniului si la realizarea, cu prioritate, a obiectivelor stiintifice si
tehnologice ale Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari fundamentale si aplicative de
interes national in domeniul electrochimiei si al materiei condensate, ce
vizeaza urmatoarele obiective:
- electrosinteza produselor chimice anorganice si organice;
- conversia si stocarea electrochimica a energiei;
- hidroelectrometalurgie;
- cinetica si cataliza reactiilor chimice si electrochimice;
- coroziunea electrochimica a metalelor si aliajelor;
- galvanotehnica;
- recuperarea si reciclarea unor materiale;
- electroprelucrarea materialelor;
- electrochimia analitica;
- ecotehnologii;
- bioelectrochimie, biochimie, biofizica;
- tehnologii conventionale si neconventionale chimice, electrochimice,
fizice etc.;
- fizica starii condensate;
- fizica si tehnologia materialelor;
- optoelectronica;
- tehnologii de explorare a spatiului cosmic;
- metode fizico-chimice de separare si concentrare a produselor chimice;
- noi materiale si substante organice, anorganice si macromoleculare
obtinute prin sinteze chimice, electrochimice, fizice etc.;
- reabilitare zonala.
b) In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari aplicative pentru solutionarea
problemelor din domeniul de activitate:
- dezvoltarea tehnicilor experimentale si a masuratorilor in laborator si
"in situ";
- elaborarea si solutionarea unor norme si reglementari tehnice care stau
la baza activitatii de proiectare, executie, exploatare si de postutilizare a
instalatiilor aferente domeniului de activitate al institutului;
- rezolvarea unor probleme specifice altor domenii de activitate, dar care
implica rezultate ale cercetarilor fundamentale si aplicative proprii
institutului.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare pe care le
desfasoara institutul:
- asistenta tehnica pentru proiectarea si executia obiectivelor si
instalatiilor, precum si consultanta de specialitate in domeniul de activitate;
- expertize de specialitate;
- solutii tehnice si programe de calcul, metodologii de experimentare,
proiectare si executie de aparatura si instalatii de laborator, scule, aparate
si dispozitive;
- certificari de calitate pentru produsele elaborate si/sau utilizate in
domeniul de activitate;
- certificari de conformitate a calitatii pentru fabrici si producatori;
- certificate si rapoarte de calitate asupra testelor, masuratorilor si
analizelor efectuate.
C. Activitatea de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate:
In acest domeniu, institutul desfasoara urmatoarele activitati, potrivit
legii:
- conduceri de doctorate si lucrari de licenta in colaborare cu facultatile
de profil;
- pregatirea si scolarizarea doctoranzilor, in colaborare si la solicitarea
facultatilor de profil;
- pregatire profesionala universitara si postuniversitara, la solicitarea
facultatilor sau a altor institutii de profil;
- specializarea studentilor, la solicitarea facultatilor de profil;
- pregatire profesionala si specializare de nivel mediu, la solicitarea
inspectoratelor scolare.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
- revista stiintifica in domeniul propriu;
- studii, rapoarte, sinteze si alte publicatii in domeniul de activitate.
E. Activitate de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii in domeniul
electrochimiei, chimiei si al materiei condensate:
F. Valorificarea rezultatelor cercetarilor din domeniul recuperarii si
reciclarii materialelor prin elaborarea de tehnologii specifice, reabilitarii
instalatiilor si reactoarelor tehnologice de profil prin executia experimentala
de instalatii, reactoare, materiale de constructie pentru reactoare si
electrozi, precum si lucrari de reparatii, intretinere-urmarire in timp.
G. Activitate de executie in vederea sustinerii cercetarii si dezvoltarii
tehnologice in domeniu prin unicate si serii mici de produse, microproductie
(pentru valorificarea cercetarilor aplicative elaborate), precum si prin
expozitii de profil.
Activitatile mentionate la lit. A - G pot fi derulate si in cadrul unor
contracte internationale.
Institutul poate efectua si activitati comerciale interne si externe pentru
realizarea obiectivelor enumerate mai sus.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 1996, institutul
are un patrimoniu propriu in valoare de 1.653.256 mii lei, din care: imobilizari
corporale si necorporale 1.305.516 mii lei si active circulante 347.740 mii
lei, constituit dupa cum urmeaza:
- Institutul de Electrochimie Timisoara:
- patrimoniu - 1.054.397 mii lei, din care:
- imobilizari corporale si necorporale: 959.656 mii lei;
- active circulante: 94.741 mii lei.
- Institutul de Cercetare a Materiei Condensate Timisoara:
- patrimoniu - 475.870 mii lei, din care:
- imobilizari corporale si necorporale: 244.977 mii lei;
- active circulante: 230.893 mii lei.
- Sectia de electrochimie din Timisoara - ICECHIM Bucuresti:
- patrimoniu - 11.290 mii lei, din care:
- imobilizari corporale si necorporale: 11.281 mii lei;
- active circulante: 9 mii lei.
- Laboratorul de electrochimie - ICECHIM Bucuresti:
- patrimoniu - 88.891 mii lei, din care:
- imobilizari corporale si necorporale: 88.311 mii lei;
- active circulante: 580 mii lei.
- Centrul de Cercetari in Electrochimie si Colectivul de electrosinteze
organice - Universitatea "Babes-Bolyai" Cluj-Napoca:
- patrimoniu - 22.313 mii lei, din care:
- imobilizari corporale si necorporale: 1.291 mii lei;
- active circulante: 21.022 mii lei (constituite din 3.428 mii lei ale
Centrului de Cercetari in Electrochimie si 17.594 mii lei ale Colectivului de
electrosinteze organice).
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite, in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele
utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniului institutului poate fi modificat conform prevederilor
legale in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare,
birouri si alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de
activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului, cu avizul
consiliului de administratie.
Art. 9
Subunitatile din structura institutului raspund in fata consiliului de
administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor atributiilor,
responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre consiliul de
administratie, comitetul de directie si directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de consiliul stiintific, avand ca organ consultativ comitetul de
coordonare-prognoza-strategie-dezvoltare, iar ca organ executiv, directorul
stiintific.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi ingineri,
economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum si reprezentanti ai
agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului cercetarii si tehnologiei.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de acelasi
organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie, nici
participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care institutul
are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat, cu acelasi profil, sau cu care
institutul se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a
doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi recompensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, pe
care il depune la organul coordonator in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice in vederea realizarii
de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care se
incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta organului coordonator propuneri pentru
asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia,
pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice activitatii
institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 alin. (1) si
stabileste modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
o) executa orice ale atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului, si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea
Colegiului Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare, dintre cercetatori
stiintifici principali care lucreaza in domeniu si au pregatire manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a institutului,
cu avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu al institutului;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea in functiile de cercetator
principal gradul I, II si III si cercetator stiintific, la propunerea
consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale; aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte dintre atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 21 de membri reprezentand toate departamentele
stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific poate fi alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi prin vot secret, de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii consiliului. Din
consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si directorul
stiintific ai institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul propriu de activitate;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea in functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradul I, II, III si cercetator stiintific;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual buget de venituri si cheltuieli, bilant
contabil si cont de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget, pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, cu avizul Ministerului
Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractele colective de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul de
stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea organului coordonator, pe baza
avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele normative in
vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
care amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.