HOTARARE Nr. 2082 din 24 noiembrie 2004
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Stiinte Biologice Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1220 din 20 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 19
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Stiinte Biologice Bucuresti, persoana juridica
romana, cu sediul in municipiul Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 296,
sectorul 6, aflat in coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, prevazut
in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Stiinte Biologice Bucuresti se aproba prin ordin al conducatorului
ministerului coordonator la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 4, art. 6,
art. 9, anexa nr. 1 "Structura organizatorica" si anexa nr. 2
"Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Stiinte Biologice Bucuresti" la Hotararea
Guvernului nr. 1.317/1996 privind infiintarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Stiinte Biologice Bucuresti, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 335 din 11 decembrie 1996, cu modificarile
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Radu Damian,
secretar de stat
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Valentin Mocanu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Stiinte Biologice Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Stiinte Biologice
Bucuresti, denumit in continuare institut national, este persoana juridica
romana aflata in coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, denumit in
continuare minister coordonator.
(2) Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, calculeaza amortismente, conduce evidenta contabila in
regim economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si cu prevederile prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul national este infiintat in scopul desfasurarii activitatii
de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul specific de
activitate.
(2) Institutul national contribuie, in principal, la elaborarea strategiei
de dezvoltare a domeniului specific si la realizarea cu prioritate a
obiectivelor stiintifice si tehnologice stabilite prin programele nationale de
cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde, in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare si inovare:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare:
I. cercetari fundamentale si aplicative in domeniul stiintelor vietii, in
scopul aprofundarii cunoasterii proceselor de baza ale viului, a dezvoltarii
organismelor in conditii specifice de mediu, a biodiversitatii si conservarii
genofondului national, si identificarea pe aceasta baza a:
I.1 posibilitatilor de reglare, dirijare si utilizare a proceselor
biologice;
I.2 interrelatiilor organismelor cu factorii ambientali si mecanismelor
functionale ale ecosistemelor;
I.3 implicatiilor la nivel celular si molecular al produselor si sistemelor
de natura biologica, in vederea elaborarii de procese biotehnologice si
obtinerii de substante utile;
II. efectuarea de cercetari complexe, interdisciplinare, pentru
fundamentarea si realizarea de modele experimentale, metode si tehnologii de
valorificare durabila a bioresurselor naturale, de refacere, mentinere si
protectie a cadrului natural;
III. elaborarea de cercetari si studii de specialitate in vederea
caracterizarii proceselor de natura biologica pe baza de procedee si tehnici
specifice vizand obtinerea si controlul substantelor de natura biologica;
IV. elaborarea de strategii, de studii de diagnoza si prognoza ale
domeniului stiintelor biologice si disciplinelor conexe, pe termen mediu si
lung, in concordanta cu Strategia nationala;
V. realizarea si dezvoltarea unui capital tehnologic si logistic competitiv
si implementarea rezultatelor cercetarii in medicina umana si veterinara, in
agricultura, refacerea si protectia mediului, biotehnologie, industria
chimico-farmaceutica, cosmetica, industria alimentara;
b) alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica:
I. realizarea si coordonarea de teme, proiecte si de programe prioritare
cuprinse in Programul national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica;
II. elaborarea metodologiilor si procedurilor necesare stiintelor biologice
si incadrarii in cerintele normelor si reglementarilor europene si
internationale;
c) participarea la realizarea planurilor sectoriale si a
programelor-nucleu;
d) participarea in cadrul programelor internationale de
cercetare-dezvoltare.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
a) colaborarea si cooperarea cu parteneri din alte unitati de
cercetare-dezvoltare, de invatamant superior, cu organisme stiintifice
neguvernamentale si agenti economici din tara si din strainatate;
b) organizarea si dezvoltarea de investitii, de servicii stiintifice si
tehnologice de nivel laborator si pilot;
c) experimentarea, omologarea si valorificarea capitalului tehnologic si
logistic propriu;
d) dezvoltarea sistemului informational, a sistemelor de banci de date, a
prelucrarii de date si imagini, a modelarii si simularii proceselor biologice;
e) activitati de testare, certificare si stabilire a normelor de calitate,
control si valorificare a bioresurselor si produselor biologic active;
f) prestari de servicii:
I. incubare tehnologica si de afaceri, audit, evaluare si prognoza
stiintifica si tehnica;
II. elaborare de documentatii, marketing si consultanta in domeniile de
activitate si conexe;
III. organizarea de manifestari stiintifice si saloane de inovare si
transfer tehnologic la nivel national si cu participare internationala.
C. Activitati de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate:
a) cursuri si lucrari experimentale pentru calificarea si recalificarea
profesionala;
b) participarea la activitati de pregatire de nivel universitar si
postuniversitar prin parteneriate cu institutii de invatamant superior
acreditate, potrivit legii;
c) colaborarea la programe de formare continua, practica studenteasca si la
alte asemenea activitati.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
a) reviste si carti de specialitate;
b) cataloage, ghiduri, studii, rapoarte si sinteze, volume de comunicari
stiintifice.
E. Activitati de demonstrare, diseminare si transfer tehnologic al
rezultatelor cercetarilor din domeniul de activitate
F. Activitati de valorificare a rezultatelor cercetarii-dezvoltarii si
inovarii in domeniul stiintelor vietii si conexe
G. Activitati pentru sustinerea cercetarii-dezvoltarii si inovarii in
domeniul propriu de activitate:
a) executie de unicate si serii mici de produse, biopreparate si
biomateriale;
b) microproductie pentru valorificarea rezultatelor cercetarilor
experimentale;
c) executie de lucrari si servicii, expozitii de profil, inchirieri de
echipamente sau spatii.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) pot fi efectuate si in cadrul unor
programe sau contracte externe. Institutul national poate efectua activitati de
comert exterior si de import-export, de cooperare economica si stiintifica
internationala, exclusiv pentru realizarea obiectului sau de activitate, potrivit
legii.
(3) In cadrul obiectului sau de activitate institutul national poate
colabora si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind
domeniile strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte
activitati conexe, cu aprobarea ministerului coordonator.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
(1) Patrimoniul actualizat al institutului national, stabilit pe baza
situatiilor financiare la data de 30 iunie 2004, este de 45.240.064 mii lei,
din care: imobilizari corporale si necorporale 32.359.785 mii lei si active
circulante 12.880.279 mii lei.
(2) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunuri proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica a statului, administrate de institutul national, precum si
bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri
proprii, dupa caz, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(3) Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice apartin institutului national, in calitate de
persoana juridica executanta, precum si ordonatorului principal de credite, in
egala masura, daca prin contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea,
inregistrarea in evidenta contabila a institutului national, precum si
instrainarea, inchirierea sau concesionarea si casarea rezultatelor
cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract finantat din fonduri
publice se fac potrivit Ordonantei Guvernului nr. 57/2002.
(4) In exercitarea atributiilor sale institutul national poseda si
foloseste bunuri aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
(5) Institutul national poate realiza servicii sau activitati de
microproductie prin asociere in participatiune, in scopul stimularii
valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea ministerului coordonator si
a autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(6) Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform
prevederilor legale in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 5
(1) Institutul national, in cadrul structurii sale organizatorice, are
urmatoarele subunitati necesare realizarii obiectului sau de activitate:
a) Institutul de Cercetari Biologice, municipiul Iasi, bd. Copou nr. 20A,
judetul Iasi, 6600 - filiala cu personalitate juridica;
b) Institutul de Cercetari Biologice, municipiul Cluj-Napoca, Str.
Republicii nr. 48, judetul Cluj, 3400 - filiala cu personalitate juridica;
c) Centrul de Cercetari Biologice "Stejarul", municipiul
Piatra-Neamt, str. Alexandru cel Bun nr. 6, judetul Neamt - sucursala fara
personalitate juridica.
(2) Structura organizatorica a institutului national si modificarea ei se
aproba prin ordin al conducatorului ministerului coordonator.
(3) In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului general,
cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 6
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 7
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 8
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
SECTIUNEA 1
Consiliul de administratie
Art. 9
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al conducatorului ministerului coordonator, la propunerea
conducerii autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare de la care acestia
provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei.
(3) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
domeniu, propusi de ministerul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri ori de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 10
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitate de membru al consiliului de
administratie, acesta beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil ori cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale, pe care le supune
spre aprobare ministerului coordonator, si aproba raportul de gestiune asupra
activitatii desfasurate de institutul national in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitii care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 32 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice atributii stabilite, potrivit
prevederilor legale.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de ministerul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste, de regula, o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui, precum si la solicitarea a
cel putin 3 membri.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
acestuia, iar in lipsa lui, de catre vicepresedintele ales de membrii acestuia.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin 5 membri. Daca nu este indeplinita aceasta conditie, sedinta consiliului
de administratie poate fi reprogramata intr-un interval de cel mult 15 zile,
avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de 4 membri.
Art. 15
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
10 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
institutului national ca urmare a acestui fapt.
Art. 18
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
ministerului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 19
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
SECTIUNEA a 2-a
Comitetul de directie
Art. 20
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducatorii
principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 21
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 22
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului o impun, la convocarea directorului general sau, dupa caz, a
inlocuitorului acestuia.
Art. 23
(1) La nivelul subunitatilor din institutul national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de
consiliul de administratie al institutului national, si este prezidat de
directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
SECTIUNEA a 3-a
Directorul general
Art. 24
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada
de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al conducatorului ministerului coordonator.
Art. 25
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si al departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) este ordonator de credite, in conditiile prevazute de lege;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
SECTIUNEA a 4-a
Consiliul stiintific
Art. 26
(1) Consiliul stiintific este format din 17 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national, care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani prin
vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific ai institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte, ajutat de un
vicepresedinte, alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 27
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 28
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli
si situatiile financiare anuale, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de ministerul coordonator, in
conditiile legii.
Art. 29
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de ministerul coordonator si se aproba prin ordin al
conducatorului ministerului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice si al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 30
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 31
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
conducatorului ministerului coordonator, potrivit reglementarilor legale in
vigoare.
Art. 32
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 33
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, achizitionari
de aparatura, echipamente si instalatii pentru institutul national.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 34
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania si
prin unitati de trezorerie.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele
normative in vigoare.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 35
Institutul national isi organizeaza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 36
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 37
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la
modificarea obiectului de activitate al institutului national.