HOTARARE Nr. 1319 din 25 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Tehnologii Criogenice si Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 335 din 11 decembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Tehnologii Criogenice si Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea, persoana juridica
romana aflata in coordonarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, care
functioneaza dupa modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea
Institutului de Criogenie si Separari Izotopice, care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si
Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea are sediul in municipiul Ramnicu Valcea
(Casuta postala nr. 10), judetul Valcea.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si
Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea are ca obiect principal de activitate:
cercetarea stiintifica, dezvoltarea tehnologica cu caracter fundamental si
aplicativ si valorificarea cercetarilor proprii printr-o activitate de transfer
tehnologic, proiectare, microproductie, lucrari de investitii, asistenta
tehnica, consultanta de specialitate, participarea la elaborarea strategiei de
dezvoltare a domeniului sau si la realizarea cu prioritate a obiectivelor
stiintifice si tehnologice ale Programului national de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica.
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea este
prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii
Criogenice si Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea, stabilit pe baza bilantului
contabil incheiat la 30 septembrie 1996, este de 10.875.024 mii lei, din care:
7.501.127 mii lei - imobilizari corporale si necorporale si 2.537.116 mii lei -
active circulante, si se preia pe baza de protocol de predare-preluare de la Institutul
de Criogenie si Separari Izotopice.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si
Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea isi desfasoara activitatea in conformitate
cu reglementarile legale in vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si
functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii
Criogenice si Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea se preia prin transfer de la
Institutul de Criogenie si Separari Izotopice si isi pastreaza salariile avute
la data transferului, pana la negocierea noului contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare
realizarii unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU TEHNOLOGII CRIOGENICE SI IZOTOPICE -
I.C.S.I. RAMNICU VALCEA
STRUCTURA ORGANIZATORICA
Semnificatia coloanelor din schema de mai jos este urmatoarea:
A = SECTIA-PILOT CRIOGENIC, STANDURI EXPERIMENTALE, TRANSFER
TEHNOLOGIC
B = SECTIA PRODUCTIE APARATURA SI ECHIPAMENTE SPECIFICE, GAZE PURE,
AMESTECURI DE GAZE, SULFURA DE SODIU
____________________________
| CONSILIUL DE ADMINISTRATIE |
|____________________________|
|
______________|____________
| CONSILIUL STIINTIFIC |
|___________________________|
|
______________|____________
| DIRECTOR GENERAL |
|___________________________|
|
____________ |
| CONSILIERI |_________|
|____________| |
|
_______________________________|_______________________________
| | |
| _________|_______ _____|____
| | DIRECTOR TEHNIC | | DIRECTOR |
| |_________________| | ECONOMIC |
| | |__________|
| ________________|________________________ |
______|______ ______|______ ____|_______ ____|______ _|_ _|_ |
|COMPARTIMENTE||COMPARTIMENTE|| SECTIA || SECTIA || A || B | |
|STRATEGIE, ||FUNCTIONALE ||CERCETARE ||PROIECTARE,||___||___| |
|PROGRAME DE || ||FUNDAMENTALA||ATELIERE | ________|____
|CERCETARE, || ||APLICATIVA || | | SERVICIUL |
|RESURSE UMANE|| || || | | ECONOMIC, |
|_____________||_____________||____________||___________| | FINANCIAR, |
|CONTABILITATE|
|_____________|
ANEXA 2
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si
Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si
Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea, denumit in continuare institut, este
persoana juridica romana, aflata in coordonarea Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei, care functioneaza dupa modelul regiilor autonome, conform Legii
nr. 51/1996, prezentului regulament, precum si celorlalte prevederi legale in
vigoare.
Art. 2
(1) Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 1.319 din 25 noiembrie 1996.
(2) Institutul poate avea sau infiinta in structura sa subunitati fara
personalitate juridica, necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul institutului
si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatilor de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica cu caracter fundamental si aplicativ si
de valorificare a cercetarilor proprii printr-o activitate de transfer
tehnologic, productie, asistenta tehnica, participarea la elaborarea strategiei
de dezvoltare a domeniului si la realizarea cu prioritate a obiectivelor
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
Institutul efectueaza cercetari fundamentale si aplicative care fac parte
din Programul national de cercetare-dezvoltare ORIZONT 2000.
a) Programul de apa grea
Reactorii nucleari de tip CANDU, cu combustibil uraniu natural, utilizeaza
ca moderator apa grea. Problemele ridicate de apa grea in cadrul acestei<
filiere, in care ea este moderator si agent termic primar, sunt:
- producerea apei grele;
- gospodarirea (managementul) apei grele in reactorii nucleari;
- controlul instalatiilor de separare, analize si etaloane izotopice;
- dezvoltare.
In acest scop, institutul efectueaza cercetari pentru:
- dezvoltarea de tehnologii nepoluante pentru separarea apei grele;
- cresterea sigurantei de functionare prin elaborarea de studii de
fiabilitate, disponibilitate si risc si implementarea acestora in cadrul Regiei
Autonome "Romag" Drobeta-Turnu Severin;
- elaborarea de solutii tehnologice pentru prelungirea duratei de viata a
coloanelor de schimb izotopic GS (repiritizari, conservari, legaturi
tehnologice etc.);
- realizarea de echipamente tehnologice;
- dezvoltarea aparaturii de analiza specifica a apei grele (densitate,
conductivitate, viscozitate, concentratie izotopica etc.);
- verificarea comportarii in timp a elementelor de contact pentru procesul
distilarii apei grele (DW);
- transferul tehnologic catre tarile care isi introduc in programele nucleare
reactoarele CANDU.
b) Programul de tritiu
Pentru mentinerea calitatii apei grele intr-un reactor CANDU, gospodarirea
(managementul) ei formeaza parte componenta din exploatarea reactorului si
consta in:
- reconcentrarea moderatorului;
- recuperarea apei grele;
- purificarea chimica;
- detritierea apei grele.
In cadrul programului de tritiu, institutul efectueaza cercetari
fundamentale si aplicative cu privire la:
- dezvoltarea procesului de distilare criogenica a hidrogenului lichid
pentru separarea tritiului;
- dezvoltarea procesului de schimb izotopic apa-hidrogen pentru separarea
tritiului;
- elaborarea de noi tipuri de catalizatori hidrofobi specifici reactiilor
de schimb izotopic apa-hidrogen;
- recuperarea si stocarea tritiului din compusi gazosi, solizi si lichizi
pe compusi metalici si intermetalici;
- echilibrarea catalitica a speciilor hidrogenului (HT, HD);
- elaborarea si asimilarea de analizoare izotopice pentru tritiu;
- elaborarea metodelor de urmarire a operarii unei instalatii de separare a
tritiului prin analize izotopice;
- asimilarea si implementarea normelor de radioprotectie la manipularea
produsilor tritiati;
- comportarea utilajelor dinamice si statice in conditiile contactului cu
apa tritiata;
- metodele si procedeele de decontaminare a personalului si materialelor
contaminate cu produsi tritiati.
c) Programul de criogenie
Pentru sustinerea Programului national de energetica nucleara, prin
rezolvarea problemelor specifice proceselor criogenice de separare a
deuteriului si tritiului, institutul efectueaza cercetari fundamentale si
aplicative pentru:
- caracterizarea proprietatilor fizice ale gazelor in domeniul criogenic;
- studiul teoretic si experimental al echilibrelor si proceselor de
separare a izotopilor hidrogenului;
- studiul teoretic si experimental al echilibrelor si proceselor de
separare a gazelor rare, a hidrogenului si aerului;
- stabilirea de tehnologii pentru separarea si purificarea gazelor;
- realizarea de aparatura de masura si control specifica proceselor
criogenice;
- realizarea de instalatii si componente criogenice necesare efectuarii
testelor de supraconductibilitate;
- proiectarea si realizarea echipamentelor specifice pentru instalatiile de
criopompaj si echiparea sistemelor de vid ultrainalt;
- realizarea de instalatii criogenice pentru determinarea caracteristicilor
mecanice ale materialelor la temperaturi criogenice;
- transportul la distanta al gazelor lichefiate;
- instalatii experimentale;
- pilotul criogenic.
d) Programul de separari si purificari de gaze
Institutul efectueaza studii si cercetari experimentale pentru:
- elaborarea si dezvoltarea metodelor de analiza a gazelor in general si a
gazelor rare in special, individual si in amestecuri;
- obtinerea datelor de proiectare si realizarea instalatiilor experimentale
in vederea stabilirii performantelor la adsorbtia fizica a gazelor;
- separarea gazelor rare din sursele de gaze reziduale industriale.
- prelucrarea adsorbantilor si determinarea caracteristicilor de separare a
gazelor;
- realizarea si modificarea structurii interne a adsorbantilor selectivi pe
baza de carbune, cu proprietati de sita moleculara;
- separarea gazelor prin adsorbtii selective: O2/N2 din aer, CO2 din gaze
naturale, H2 si He din gaze reziduale industriale;
- prelucrarea gazelor subterane in scopul imbogatirii in metan si
lichefierii acestuia;
- dezvoltarea proceselor necriogenice pentru separarea si purificarea
gazelor - adsorbantii la presiune variabila (PSA);
- determinarea coeficientilor de difuzie in structuri microporoase si
stabilirea selectivitatii adsorbantilor;
- prepararea amestecurilor de gaze, determinarea compozitiei acestora si
utilizarea lor in scopuri analitice si tehnica sudurilor;
- realizarea structurilor compacte de carbon-fulereni.
e) Programe de risc industrial
Institutul desfasoara activitati cu privire la:
- investigarea, identificarea si evaluarea riscului prin sisteme expert
pentru analiza structurata, tehnici de identificare si evaluare probabilistica
a riscului si baza de date;
- prevenirea riscului si sisteme de siguranta;
- dezvoltarea unui sistem conex de control in scopul rezolvarii riscurilor
inerente.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare pe care le
desfasoara institutul:
- asistenta tehnica pentru proiectarea si executia utilajelor si
instalatiilor pentru separarea gazelor;
- expertize privind starea tehnica a utilajelor, echipamentelor si
instalatiilor GS din Regia Autonoma "Romag" Drobeta-Turnu Severin;
- imbunatatirea functionarii instalatiilor Regiei Autonome
"Romag" Drobeta-Turnu Severin si a cresterii sigurantei in functionare
a acestora;
- evaluarea productiei de apa grea si reducerea preturilor de cost;
- asistenta tehnica si consultanta de specialitate pentru punerea in
functiune a aparaturii de analiza a izotopilor hidrogenului;
- verificarea periodica a etaloanelor de D2O de la Regia Autonoma
"Romag" Drobeta-Turnu Severin si Centrala Nuclearo-Electrica
Cernavoda;
- reducerea continutului de tritiu si a impactului generat de acesta la
Centrala Nuclearo-Electrica Cernavoda;
- influenta biologica a deuteriului;
- solutii tehnice si programe de calcul, metodologii de experimentare,
proiectare si executie de aparatura de laborator si dispozitive.
Institutul, in calitate de Institut national de cercetare-dezvoltare si in
consens cu Sistemul national de certificare a calitatii implementeaza sistemul
calitatii in laboratoare.
In acest sens, institutul elaboreaza:
- certificari de calitate pentru microproductia ce se livreaza la Centrala
Nuclearo-Electrica Cernavoda;
- certificari de calitate pentru gama de produse realizate;
- certificari de calitate a gazelor si a amestecurilor de gaze.
C. Activitatea de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate:
In institut se desfasoara activitatea de pregatire profesionala prin
doctorantura.
D. Activitatea de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii din
domeniul criogenic, separarilor izotopice, separarilor si purificarilor de
gaze:
- elemente de contact pentru instalatii de distilare si tehnologii de
activare a acestora;
- tehnologia de curatare chimica a instalatiilor de schimb apa-hidrogen
sulfurat in vederea repiritizarii instalatiilor GS de la Regia Autonoma
"Romag" Drobeta-Turnu Severin;
- etansari mecanice cu lichid de baraj-apa pentru compresoarele etajelor I
GS de la Regia Autonoma "Romag" Drobeta-Turnu Severin;
- turbodetentor criogenic;
-7 -10
- echipamente pentru vid ultrainalt (10 - 10 ) bar;
- tehnologii de separare si purificare a gazelor, cu utilizari in scopuri
criogenice, analitice si tehnica sudurii.
E. Valorificarea rezultatelor cercetarii proprii prin realizarea:
- instalatiilor de purificare inaintata a hidrogenului in scopuri analitice
si pentru alimentarea instalatiilor criogenice;
- instalatiilor pentru producerea amestecurilor de gaze pentru sudura;
- aparaturii de masurare a temperaturilor foarte coborate;
- pompelor turbomoleculare;
- catalizatorilor pentru instalatiile de schimb izotopic apa-hidrogen si
conversia catalitica a hidrogenului la apa din pilotul criogenic;
- umpluturilor mixte;
- liniei de producere a apei saracite in deuteriu sub 50 ppm;
- etansarilor mecanice cu inel alunecator dublu si fluid de baraj-apa, destinate
compresoarelor ce vehiculeaza hidrogenul sulfurat in etajele I GS de la Regia
Autonoma "Romag" Drobeta-Turnu Severin;
- compresoarelor cu membrana metalica destinate vehicularii si/sau
imbutelierii gazelor pure si ultrapure (exceptie oxigenul).
F. Activitatea de executie si productie a unei game largi de produse:
- sulfura de sodiu;
- gaze ultrapure (H2, CO2, Ar, He etc.);
- amestecuri de gaze pentru sudura;
- robinete de izolare si reglare (pentru hidrogen sulfurat si hidrogen);
- etaloane de apa grea si apa usoara;
- pompe turbomoleculare;
- compresoare cu membrana metalica;
- etansari mecanice cu inel alunecator dublu si lichid de baraj-apa,
destinate compresoarelor care vehiculeaza hidrogenul sulfurat;
- pompe dozatoare cu silfon sau cu membrana.
Activitatile mentionate la lit. A - F pot fi efectuate si in cadrul unor
colaborari internationale.
G. Institutul poate efectua si activitati de import-export.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Institutul, conform bilantului contabil incheiat la data de 30 septembrie
1996, are un patrimoniu in valoare de 10.875.024 mii lei, din care: imobilizari
corporale si necorporale 7.501.127 mii lei si active circulante 2.537.116 mii
lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se inregistreaza
in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor
legale.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului, cu avizul
consiliului de administratie.
Art. 9
Subunitatile din structura institutului raspund in fata consiliului de
administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor atributiilor,
responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri in consiliul de administratie pot fi ingineri,
economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum si reprezentanti ai
agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului cercetarii si tehnologiei.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de acelasi
organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie sau
participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care institutul
are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin o treime din numarul membrilor
consiliului.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie poate hotari in prezenta a doua treimi din
numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta conditie pentru
adoptarea hotararilor, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat reprezentantul
sindicatului.
Art. 18
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de institut pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau abateri
de la dispozitiile legale, pentru abaterile de la regulament sau pentru greseli
in administrarea institutului. In astfel de situatii ei pot fi revocati prin
ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei.
Art. 19
(1) Membrii Consiliului de administratie sunt raspunzatori pentru indeplinirea
tuturor atributiilor si a obligatiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, Ministerul Cercetarii
si Tehnologiei.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 12 lit. c) si d) vor raspunde pentru daunele ce au rezultat, din acestea,
pentru institut.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) analizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de compartimente,
respectiv de subunitati din structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, pe
care il depune la Ministerul Cercetarii si Tehnologiei in vederea aprobarii
prin hotarare a Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Cercetarii si Tehnologiei
propuneri pentru asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si cheltuieli
al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice
activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului coordonator, cu acordul ministrului cercetarii
si tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare
Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica, dintre cercetatorii stiintifici principali
care lucreaza in domeniu si au pregatire manageriala.
Art. 24
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice, din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a institutului,
cu avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul institutului;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
stiintific principal gradul I, II si III si cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la buget, in conditiile art. 21 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele proprii specializate.
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii ce-i sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 25
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 26
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 27
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 28
(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare aprobat de consiliul de
administratie al institutului si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de conducerea institutului si aprobate de consiliul de
administratie.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 11 membri reprezentand toate
directiile stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific poate fi alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi de catre membrii consiliului pe o durata de 2 ani, prin vot secret. Din
consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si directorul
stiintific al institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, in domeniul propriu de activitate;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea in functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradul I, II, III si cercetator stiintific
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, cu avizul Ministerului Finantelor
si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 35
Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea organului coordonator, pe baza
avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin reglementarile
actelor normative in vigoare.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.