LEGE Nr. 257
din 14 decembrie 2010
privind ratificarea
Scrisorii de intentie semnate de autoritatile romane la Bucuresti la 16 iunie
2010, actualizata prin Scrisoarea suplimentara de intentie, semnata la
Bucuresti la 29 iunie 2010, aprobate prin Decizia Consiliului director al
Fondului Monetar International din 2 iulie 2010, si pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2009 privind ratificarea
Aranjamentului stand-by dintre Romania si Fondul Monetar International,
convenit prin Scrisoarea de intentie transmisa de autoritatile romane, semnata
la Bucuresti la 24 aprilie 2009, si prin Decizia Consiliului director al
Fondului Monetar International din 4 mai 2009, precum si a Scrisorii
suplimentare de intentie, semnata de autoritatile romane la data de 8
septembrie 2009 si aprobata prin Decizia Consiliului director al Fondului
Monetar International din 21 septembrie 2009
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 35 din 14 ianuarie 2011
Parlamentul României adopta
prezenta lege.
Art. 1. - Se ratifica Scrisoarea de intentie*) semnata
de autoritatile române la Bucuresti la 16 iunie 2010, actualizata prin
Scrisoarea suplimentara de intentie*), semnata la Bucuresti la 29 iunie 2010,
aprobate prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International
din 2 iulie 2010 prin care se modifica si se completeaza Scrisoarea de
intentie, semnata de autoritatile române la Bucuresti la 5 februarie 2010 si
aprobata prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International
din 19 februarie 2010, ratificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
10/2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 23
februarie 2010.
Art. 2. -Anexa „Scadentar rambursare Aranjament
stand-by" la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2009 privind
ratificarea Aranjamentului stand-by dintre România si Fondul Monetar
International, convenit prin Scrisoarea de intentie transmisa de autoritatile
române, semnata la Bucuresti la 24 aprilie 2009, si prin Decizia Consiliului
director al Fondului Monetar International din 4 mai 2009, precum si a
Scrisorii suplimentare de intentie, semnata de autoritatile române la data de 8
septembrie 2009 si aprobata prin Decizia Consiliului director al Fondului
Monetar International din 21 septembrie 2009, publicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 629 din 22 septembrie 2009, cu modificarile ulterioare,
se modifica si se înlocuieste cu anexa care face parte integranta din prezenta
lege.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia României, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA
*) Traducere.
ANEXA*)
(Anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
99/2009)
Scadentar rambursare Aranjament stand-by
(DST)
Data
rambursarilor
|
TOTAL
|
Transa I
|
Transa II
|
Transa III
|
Transa IV
|
Transa V
|
Transa VI
|
Transa VII
|
Transa
VIII
|
suma de
rambursat
aferenta
BNR
|
suma de
rambursat
aferenta
MFP
|
suma de
rambursat
aferenta
BNR
|
suma de
rambursat
aferenta
MFP
|
suma de
rambursat
aferenta
BNR
|
suma de
rambursat
aferenta
MFP
|
suma de
rambursat
aferenta
BNR
|
suma de
rambursat
aferenta
BNR
|
suma de
rambursat
aferenta
BNR
|
suma de
rambursat
aferenta
BNR
|
suma de
rambursat
aferenta
BNR
|
6 august 2012
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 noiembrie
2012
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 decembrie
2012
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 februarie
2013
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 martie
2013
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 mai 2013
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 mai 2013
|
271.875.000
|
|
|
|
88 062.500
|
88 062 500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
23 iunie 2013
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375 000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 august 2013
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 august
2013
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.675.000
|
|
|
|
|
23 septembrie
2013
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 octombrie
2013
|
96.000.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
|
|
|
6 noiembrie
2013
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 noiembrie
2013
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.675.000
|
|
|
|
|
15 decembrie
2014
|
96.125.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96.125.000
|
|
|
23 decembrie
2013
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375 000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 ianuarie
2014
|
96.000.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
|
|
|
6 februarie
2014
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 februarie
2014
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
15 martie
2014
|
192.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96.125.000
|
96 125 000
|
|
23 martie
2014
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aprilie 2014
|
96.000.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
|
|
|
6 mai 2014
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 mai 2014
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.675.000
|
|
|
|
|
15 iunie 2014
|
301.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96.125.000
|
96 125 000
|
109.250.000
|
23 iunie 2014
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375 000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 iulie 2014
|
96.000.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
|
|
|
23 august
2014
|
271.875.000
|
|
|
|
88 062500
|
88 062 500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
15 septembrie
2014
|
301.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96.125.000
|
96125 000
|
109.250.000
|
23 septembrie
2014
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 octombrie
2014
|
96.000.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
|
|
|
23 noiembrie
2014
|
271.875.000
|
|
|
|
88 082.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
15 decembrie
2014
|
301.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96.125.000
|
96125 000
|
109.250.000
|
7 ianuarie
2015
|
96.000.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
|
|
|
23 februarie
2015
|
271.675.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.675.000
|
|
|
|
|
15 martie
2015
|
301.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96.125.000
|
96125 000
|
109.250.000
|
7 aprilie
2015
|
96.000.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
|
|
|
15 iunie 2015
|
301.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96.125.000
|
96.125.000
|
109.250,000
|
7 iulie 2015
|
96.000.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
|
|
|
15 septembrie
2015
|
301.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96.125.000
|
96125 000
|
109.250.000
|
15 decembrie
2015
|
205.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96.125.000
|
109.250,000
|
15 martie
2016
|
109.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
109.250.000
|
Subtotal
|
|
|
859.000.000
|
859.000.000
|
704.500.000
|
704 500 000
|
383.000.000
|
383.000.000
|
|
|
|
|
TOTAL
|
11.443.000.000
|
4.370.000.000
|
1.718.000.000
|
1.409.000.000
|
766.000.000
|
768.000.000
|
769.000.000
|
769.000.000
|
874.000.000
|
NOTA:
Datele efectuarii rambursarilor aferente transelor
VI-VIII sunt estimative si vor fi corelate cu datele efectuarii tragerilor. *)
Anexa este reprodusa în facsimil.
ROMÂNIA: SCRISOARE DE INTENTIE
Dl Dominique Strauss-Kahn Bucuresti, 16 iunie 2010
Director general
Fondul Monetar International
Washington, DC, 20431
S.U.A.
Stimate domnule Strauss-Kahn,
1. Programul cuprinzator anticriza sustinut de Fond, UE
si Banca Mondiala a continuat sa joace un rol crucial în normalizarea
conditiilor financiare menite sa conduca la inversarea dezechilibrelor
economice si pregatirea redresarii economice. In pofida acestor îmbunatatiri,
conditiile s-au dovedit a fi mai dificile decât am anticipat. Activitatea
economica a continuat sa fie marcata de recesiune în ultimele luni, datorita
atât cererii interne reduse, cât si unei reveniri lente a partenerilor
comerciali ai României. Incertitudinile legate de criza din Grecia au condus de
asemenea la o crestere a riscurilor de piata. Prin urmare, ne asteptam acum ca
redresarea economica sa devina vizibila mai târziu în cursul acestui an si
proiectam o crestere economica în jur de zero sau usor negativa în 2010.
2. Cresterea economica mai slaba si dificultatile în
colectarea veniturilor, precum si presiunile asupra anumitor categorii de
cheltuieli publice au creat probleme în atingerea tintelor noastre fiscale. Cu
toate acestea, performantele noastre în ceea ce priveste celelalte tinte
cantitative si programul de reforme structurale au fost însemnate (tabelele 1
si 2):
• Criteriile de performanta cantitativa si
mecanismul de consultare pe inflatie. Criteriile de performanta cantitativa
privind activele externe nete si garantiile guvernamentale, precum si criteriul
permanent de performanta privind neacumularea de arierate externe au fost îndeplinite.
Tintele indicative privind cheltuielile curente primare ale bugetului general
consolidat pentru sfârsitul lunii martie 2010 si cele cu privire la soldul
financiar al întreprinderilor de stat (ÎS) cu cele mai mari pierderi au
fost de asemenea îndeplinite. In plus, inflatia a ramas în intervalul interior
al mecanismului de consultare pe inflatie pe tot parcursul perioadei. Criteriul
de performanta privind deficitul bugetului general consolidat a fost ratat cu o
marja foarte mica, ca si criteriul de performanta cantitativa în ce priveste
tinta de arierate a bugetului general consolidat pentru finele lunii martie
(vezi paragraful 3 de mai jos).
• Criterii structurale de referinta. Legea
responsabilitatii fiscale a fost aprobata de Parlament în luna martie si este
în curs de implementare. Modificarile aduse legislatiei bancare si celei
privind procedura de lichidare pentru consolidarea cadrului de închidere a
bancilor au fost de asemenea adoptate în martie 2010. In plus, legislatia si
reglementarile interne necesare pentru punerea în aplicare a reformelor
administratiei fiscale au fost adoptate prin ordonanta de Guvern în luna
aprilie. Discutarea în Parlament a legislatiei privind reforma sistemului de
pensii se afla într-un stadiu avansat si ne asteptam ca acesta sa o adopte pâna
la sfârsitul lunii iunie. Totodata, am înregistrat progrese semnificative în
procesul de elaborare a legislatiei de implementare a legii salarizarii
unitare, precum si în ceea ce priveste alte criterii structurale de referinta din
cadrul programului.
3. Având în vedere aceste rezultate - si actiunile
suplimentare si corective prezentate în aceasta scrisoare -, solicitam
finalizarea celei de-a patra evaluari în cadrul Acordului stand-by. Solicitam o
derogare pentru criteriul de performanta de la finele lunii martie privind
arieratele bugetului general consolidat si pentru balanta bugetului general
consolidat si ca aceste criterii, precum si un adjustoral criteriului active
nete externe sa fie modificate pâna la finele lunii iunie 2010, asa cum se
propune în tabelul 1 atasat.
4. Credem ca politicile stabilite în scrisorile din 24
aprilie 2009, 8 septembrie 2009, 5 februarie 2010 si în aceasta scrisoare sunt
adecvate pentru a realiza obiectivele programului nostru economic, dar Guvernul
este gata sa ia masurile suplimentare ce se impun pentru a asigura realizarea
obiectivelor sale. Asa cum este practica standard în toate acordurile cu FMI,
ne vom consulta cu FMI înainte de a modifica masurile prevazute în aceasta
scrisoare sau de a adopta noi masuri care s-ar abate de la scopurile
programului si vom pune la dispozitia FMI si a Comisiei Europene informatiile
necesare pentru monitorizarea programului.
Cadrul macroeconomic pentru 2010
5. Activitatea economica ramâne slaba si, contrar asteptarilor
anterioare, cresterea economica s-a mentinut negativa în primul trimestru al
anului 2010. Aceasta reflecta în principal cererea interna slaba, precum si
conditiile meteorologice nefavorabile de la începutul anului 2010. Anticipam
acum o îmbunatatire a cresterii economice mai târziu în cursul anului, cu toate
ca incertitudinile de pe pietele externe ramân considerabile. Totusi, pentru
întreg anul 2010 anticipam o crestere economica aproape de zero sau usor
negativa. Inflatia a scazut de la 4,7 procente la sfârsitul anului 2009 la 4,4
procente la sfârsitul lunii mai, mentinându-se în intervalul interior de
inflatie stabilit cu Fondul. La sfârsitul anului 2010 ne asteptam ca inflatia
sa scada în continuare la aproximativ 3% procente datorita cererii interne
slabe si implementarii unei politici monetare prudente. Redresarea mai slaba a
cererii interne a diminuat importurile si prognozam acum un deficit de cont
curent de circa 5 procente din PIB pentru 2010, comparativ cu nivelul estimat
anterior de 51/2 procente. Fluxurile de capital în
2010 ramânând în mare parte neschimbate fata de previziunile noastre initiale,
ne asteptam ca activele externe nete (AEN) sa fie mai mari cu
aproximativ 1 miliard de euro fata de tinta stabilita pentru sfârsitul anului
2010. Cu toate acestea, tinta cu privire la AEN nu va fi revizuita în crestere,
pentru a oferi Bancii Nationale a României (BNR) o mai mare
flexibilitate în a raspunde unor turbulente neasteptate ale pietei.
Sectorul fiscal
6. Un obiectiv central al programului este acela de a
întari angajamentul nostru în ceea ce priveste sustenabilitatea finantelor
publice prin limitarea deficitului fiscal si o reducere credibila a acestuia pe
termen mediu. In acest scop, bugetul anului 2010 a fost conceput pentru a
atinge un deficit de aproape 6 procente din PIB, cu aproximativ 11/2
puncte procentuale din PIB mai mic decât în anul precedent. Din pacate, mai
multi factori au pus în pericol acest obiectiv. In primul rând, revizuirea în
jos a PIB-ului estimat înseamna ca tintele initiale vor conduce la un deficit
bugetar ca pondere în PIB ceva mai mare decât cel initial. In al doilea rând,
redresarea economica sub asteptari a redus colectarea veniturilor si a majorat
cheltuielile pentru ajutorul de somaj, în special în primul trimestru. In al
treilea rând, se pare ca exista probleme generate de cresterea evaziunii
fiscale, veniturile încasate fiind în scadere pentru mai multe impozite
importante (în special accize si TVA). Veniturile fiscale cumulate sunt
considerabil mai mici decât cele proiectate initial (cu 0,8 procente din PIB la
sfârsitul lunii aprilie). Bugetul anului 2010 prevedea venituri nefiscale de
2,4 miliarde lei provenind din rambursarea creditului acordat Rompetrol. Cu
toate acestea, plata efectiva este incerta. Negocierile cu privire la graficul
de rambursare vor fi încheiate pâna la data urmatoarei evaluari. în cele din
urma, desi cheltuielile bugetului general consolidat au fost mentinute mult sub
nivelurile programate In efortul de a atinge tintele fiscale convenite cu FMI
si UE pentru trimestrul I, presiunile existente pe partea de cheltuieli curente
continua sa se acumuleze, în special pe partea de pensii, transferuri sociale
si bunuri si servicii. Aceste presiuni au determinat depasirea tintei de
arierate ale bugetului general consolidat si au generat o disponibilitate
redusa a resurselor pentru investitii. Conjugati, acesti factori pun în pericol
realizarea tintei de deficit bugetar în anul 2010. In cadrul unui scenariu de
baza, fara modificari de politici, deficitul fiscal ar ajunge la 9 procente din
PIB la sfârsitul anului 2010, cu circa 3 puncte procentuale din PIB mai mare
decât cel programat.
7. Având în vedere incertitudinile de pe pietele
internationale si necesitatea de a demonstra angajamentul nostru ferm pentru o
politica bugetara sustenabila, Guvernul se angajeaza sa ia masuri suplimentare
dificile, dar necesare, pentru a reduce deficitul fiscal la 6,8 procente din
PIB 2009 (care corespunde cu 6,5 procente din PIB înainte de revizuirile
acestuia).
• Pe partea de cheltuieli, vom implementa pâna la 1
iunie:
(i) o reducere cu 25 procente a salariilor, sporurilor
si altor plati de natura salariala pentru toti angajatii din sectorul public (1
procent din PIB în acest an);
(ii) o reducere de 15 procente a pensiilor si altor
transferuri sociale (1 procent din PIB);
(iii) reducerea transferurilor catre autoritatile
locale (0,3 procente din PIB); si
(iv) reducerea în continuare a subventiilor pentru încalzire
(0,03 procente din PIB). Economii suplimentare se vor realiza prin înghetarea
temporara a pensionarilor anticipate, prin controale stricte privind pensiile
de invaliditate nou-acordate si prin aprobarea unui nou sistem care sa
reglementeze plata „stimulentelor" (plati de tipul celor nesalariale
acordate anumitor ministere). Am redus deja numarul angajatilor din sectorul
bugetar cu aproximativ 20.000 de persoane în 2010 si intentionam sa continuam
rationalizarea personalului în lunile urmatoare. Schimbarile structurale din
sistemul de sanatate, pensii, educatie si finante publice locale vor genera, de
asemenea, economii (vezi paragrafele 12 si 17-20).
• Pentru a spori veniturile bugetare, vom lua
urmatoarele masuri:
(i) o largire a bazei de impunere pentru impozitul pe
venit si a bazei de contributii sociale [dupa cum se precizeaza în Memorandumul
tehnic de întelegere (MTÎ)];
(ii) introducerea unui impozit pe cifra de afaceri
(clawback) pentru distribuitorii de medicamente.
• Punerea în aplicare a masurilor pe partea de
cheltuieli enumerate la pct. (i)-(iii) si a masurilor de largire a bazelor de
impozitare va constitui o actiune prealabila pentru finalizarea evaluarii. De
asemenea, în urmatoarele luni, vom lua masuri suplimentare de reducere a numarului
de angajati în sectorul public. Daca aceste actiuni se dovedesc insuficiente
pentru a atinge tinta de deficit pentru acest an, vom lua masuri suplimentare,
inclusiv masuri de majorare a impozitelor si taxelor, în functie de necesitati.
8. Pentru a proteja membrii mai vulnerabili ai
societatii, vom mentine neschimbat nivelul salariului minim si pe cel al
pensiei minime si niciun salariu sau pensie nu va fi diminuat(a) sub acest
nivel. De asemenea, vom reforma programele noastre de asistenta sociala în vederea
eficientizarii acestora si a unei mai bune directionari a lor catre cei saraci
si nevoiasi. In acest context, schema de venit minim garantat (VMG), care
este unul dintre programele cele mai bine directionate, va fi exceptata de la
reducerea de 15 procente, în timp ce alte programe - mai putin eficiente - vor
fi reduse cu mai mult pentru a realiza reducerea de cheltuieli pe ansamblu. Mai
concret, vom reduce sau vom directiona mai bine alocatia pentru familia
monoparentala, precum si alocatia complementara pentru copii, asa cum am
convenit cu Banca Mondiala. In paralel, vom lucra în continuare la reducerea
scaparilor din programul VMG si alte programe sociale pentru a mari impactul
acestora de combatere a saraciei.
9. Increderea generata de respectarea programului,
conjugata cu îmbunatatirea conditiilor de piata, ne-a permis în ultimele luni
sa îmbunatatim profilul de maturitate al datoriei publice si sa reducem
semnificativ randamentele noilor împrumuturi. Pentru a dezvolta capacitatea
noastra de a raspunde flexibil la posibile viitoare perturbari ale pietei,
intentionam sa crestem în continuare gradual tamponul (buffer-ul) financiar al
Trezoreriei la aproximativ 4 luni de finantare a deficitului si de rascumparare
a datoriei publice.
10. Stocul arieratelor de plati interne a crescut de la
ultima evaluare. Realizam perfect cât de importanta este neacumularea altor
arierate si eliminarea stocului existent. La nivelul autoritatilor locale,
amendamentele aduse legii finantelor publice locale (vezi paragraful 12) vor
împiedica acumularea de arierate pe viitor. Cea mai mare parte a arieratelor la
nivel local sunt catre furnizori si intentionam sa încheiem acorduri de swap cu
autoritatile locale pentru a putea stinge astfel datoriile reciproce. La nivel
central, cea mai mare parte a arieratelor fiind în sectorul de sanatate, vom
implementa un plan de restructurare a acestuia (vezi paragraful 18). Pentru a
îmbunatati mecanismele de monitorizare si control în vederea eliminarii
arieratelor, atât la nivel central, cât si la nivel local, vom integra sistemul
de raportare contabila cu sistemul de plati în Trezorerie (criteriu de
referinta structural pentru finele lunii martie 2011). Aceasta legatura ne va
permite sa urmarim angajamentele si va contribui la gestionarea si controlul
bugetului. In final, vom solicita ministerelor ordonatoare sa monitorizeze
unitatile aflate în subordinea lor pentru ca acestea sa respecte plafoanele de
angajament si sa aplice sanctiuni împotriva acelor institutii si persoane care
depasesc plafoanele.
Reforme fiscale
11. Suntem ferm hotarâti sa implementam Legea
responsabilitatii fiscale (LRF) aprobata de catre Parlament la sfârsitul
lunii martie 2010. Consiliul fiscal este în curs de constituire si ne vom
asigura ca membrii Consiliului si ai Secretariatului vor beneficia de personal
complet, cu calificarile necesare, cât se poate de curând. Suntem în curs de
elaborare a Strategiei fiscale (SF) pentru perioada 2011-2013 si o vom
înainta Parlamentului pâna la finele lunii iunie. Aceasta strategie va cuprinde
obiectivul de realizare a unei tinte de deficit fiscal de pâna la 4,4 procente
din PIB în 2011 si va elimina al 13-lea salariu platit angajatilor din sectorul
public. Vom limita totodata fondul de salarii în 2011 la 39 miliarde lei si vom
stabili o limita de 1.290.000 total angajati în sectorul public la începutul
anului 2011. Pentru a încuraja disciplina bugetara, ierarhizarea dupa
prioritati a proiectelor si sporirea eficientei, Ministerul Finantelor Publice
va transmite limite orientative de cheltuieli ordonatorilor primari de credite
în procesul de elaborare a SF. Vom stabili o legatura între SF si procesul
bugetar anual si vom înfiinta o echipa de analiza sprijinita de Cabinet, care
sa analizeze propunerile de buget ale ministerelor ordonatoare, sa preseze
aceste ministere în directia îmbunatatirii propunerilor lor si cresterii
productivitatii, a ridicarii calitatii serviciilor oferite si a reglementarilor
în conformitate cu cerintele LRF si a realizarii unui raport privind reducerile
de cheltuieli generatoare de eficienta care sa fie încorporat în bugetul anului
2011.
12. Pentru a întari disciplina fiscala a autoritatilor
locale si a mentine stabilitatea macrofiscala, suntem în curs de a amenda legea
finantelor publice locale. Amendamentele vor include:
(i) modificari ale definitiei juridice a bugetului
echilibrat, de la o definitie bazata pe veniturile si cheltuielile bugetate catre
una bazata pe veniturile realizate si cheltuielile angajate;
(ii) reflectarea într-o singura lege a tuturor
reglementarilor privind împrumuturile contractate la nivel local si
introducerea unor limite prudentiale suplimentare, cum ar fi limita stocului de
datorie si conditia de a avea excedent operational în anii anteriori contractarii
împrumutului;
(iii) aprobarea de limite multianuale pentru împrumut
si pentru transferurile destinate investitiilor de la bugetul de stat, în
vederea îmbunatatirii bugetarii multianuale de capital; si
(iv) introducerea de sanctiuni relevante din LRF (criteriu
de performanta structural pentru finele lunii septembrie 2010). Pentru a ne
conforma cu Legea salarizarii unitare, vom aplica limite privind fondul de
salarii în conformitate cu standardele de personal la nivelul autoritatilor
locale.
13. Sunt necesare eforturi de administrare fiscala
sporite pentru a combate problema scaderii veniturilor colectate pe parcursul
recesiunii. In prima etapa, eforturile noastre s-au concentrat pe frauda si
nerespectarea legii în materie de TVA, printr-o mai buna gestionare a
arieratelor fiscale în crestere si prin sporirea controlului marilor
contribuabili; cadrul de reglementare necesar pentru a sustine aceste eforturi
a fost aprobat de Guvern în luna aprilie 2010. In a doua etapa, ne vom
concentra pe contribuabilii persoane fizice cu venituri mari si vom dezvolta
metodologii de control indirect care sa completeze tehnicile existente de
control în vederea identificarii veniturilor nedeclarate. In mod deosebit, vom
amenda Codul fiscal si Codul de procedura fiscala în sensul:
(i) acordarii Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala a dreptului de acces la evidentele bancare si la evidentele partilor
terte, dupa notificarea corespunzatoare si ulterior parcurgerii procesului
cuvenit, pentru a permite astfel stabilirea corespunzatoare a venitului;
(ii) revizuirea definitiilor venitului, pentru a da
posibilitatea impunerii veniturilor provenite din orice sursa neexceptata prin
lege;
(iii) întarirea obligatiei de declarare a venitului;
precum si
(iv) întarirea dreptului de control în vederea
identificarii venitului nedeclarat (criteriu de performanta structural pentru
finele lunii noiembrie 2010). Vom înfiinta de asemenea un serviciu special ce
va avea ca sarcina coordonarea aspectelor legate de impunerea fiscala a
persoanelor fizice cu venituri mari si dezvoltarea initiativelor sau a
proiectelor pentru a identifica, cuantifica sau îmbunatati conformarea în
segmentul persoanelor fizice cu venituri mari.
14. Pentru a combate evaziunea fiscala si contrabanda
si pentru a îmbunatati colectarea impozitelor si taxelor, vom întreprinde
urmatoarele masuri pâna la finele lunii iunie:
• în ceea ce priveste TVA:
(i) vom stabili standarde minime comune de înregistrare
si scoatere din evidente a contribuabililor ce desfasoara operatiuni intracomunitare,
mai ales achizitii de bunuri; si
(ii) vom crea un registru al operatorilor
intracomunitari;
• vom stabili garantii pentru achizitiile
intracomunitare de bunuri cu risc ridicat de frauda fiscala;
• vom revizui regimul de autorizare a operatorilor care
desfasoara activitati cu bunuri aflate în regim suspensiv de accize prin
introducerea unor conditii mai stricte, inclusiv stabilirea unei garantii
obligatorii pentru producerea, procesarea si detinerea acestor bunuri;
• vom revizui conditiile de transfer de parti
sociale/actiuni în cadrul companiilor, precum si reglementarile ce guverneaza
raspunderea administratorilor, actionarilor si tertilor în vederea combaterii
riscului de frauda;
• vom amenda cadrul legal ce guverneaza comercializarea
bunurilor în regim duty-free, inclusiv prin impunerea unei limitari a
cantitatii pentru anumite bunuri accizabile comercializate în regim duty-free,
prin sporirea supravegherii magazinelor de tip duty-free, prin introducerea
obligativitatii timbrarii bunurilor accizabile comercializate în magazinele de
tip duty-free, prin înasprirea conditiilor de autorizare a magazinelor de tip
duty-free si de pastrare a autorizatiilor deja acordate, prin revizuirea
faptelor ce constituie contraventii si a celor ce atrag revocarea autorizatiei
si majorarea taxelor de functionare;
• vom îmbunatati legislatia privind utilizarea caselor
electronice de marcat;
• vom îmbunatati legislatia privind organizarea si
desfasurarea activitatilor de jocuri de noroc; si
• vom consolida prevederile legislative în vederea
asigurarii unei protectii legale sporite angajatilor din sectorul public care
îsi îndeplinesc atributiile cu buna-credinta.
15. In domeniul monitorizarii si controlului
companiilor de stat ce genereaza cele mai mari pierderi s-au realizat unele
progrese. Se impune însa un efort mai cuprinzator în tratarea costurilor
bugetare si arieratelor acestora. Asadar, Guvernul va reactiva în mod agresiv
programul sau de privatizare, mai ales în domenii precum industria, energia,
transportul, turismul si agricultura. Vom lua urmatoarele masuri suplimentare:
(i) lichidarea companiei energetice Termoelectrica prin
separarea activelor viabile si închiderea restului companiei pâna la finele
lunii iunie 2011;
(ii) privatizarea companiei de cai ferate - marfa pâna
la finele lunii martie 2011. Agentia de privatizare Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului va finaliza vânzarea celor 18 companii mici
aflate integral în portofoliul sau în cursul anului 2010 si va vinde
participarile minoritare pe care le detine în cel putin 150 de alte companii.
Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri va initia de asemenea
vânzarea participarilor minoritare în mai multe companii aflate sub controlul
sau. In cele din urma, în conformitate cu reglementarile UE privind concurenta,
vom retrage treptat subventiile pentru extractia de carbune pâna la finele
anului 2010 si vom elabora o strategie de iesire care sa fie desfasurata pe
urmatorii 5 ani.
16. Legea salarizarii unitare a fost aprobata si este
în vigoare; ea a avut deja ca rezultat o reducere a presiunilor de majorare a
cheltuielilor cu salariile, prin eliminarea unor sporuri si plafonarea altora.
Elaborarea legislatiei de implementare a legii salarizarii unitare pentru a
implementa în totalitate noile trepte de salarizare unitara la nivelul
întregului sector public este în desfasurare. Vom agrea textul acestei
legislatii cu institutiile financiare internationale (IFI) înainte ca
acesta sa fie înaintat Parlamentului, având ca scop aprobarea acestuia prin
lege pâna la finele lunii septembrie 2010 (criteriu de referinta structural).
17. Legea privind reforma pensiilor, aflata în prezent
în Parlament, va genera economii semnificative în anii ce vor urma, contribuind
la aducerea sistemului de pensii la o situatie financiara mai sustenabila. Cu
toate acestea, în ultimele luni s-a înregistrat o crestere a costurilor cu
pensiile, datorita unei cresteri bruste a numarului de persoane ce s-au
pensionat anticipat si a cererilor de pensii de invaliditate. Beneficiarii de
pensii de invaliditate reprezinta acum aproape 4 1/2
procente din forta de munca si acest numar a crescut rapid în ultimii ani. Se
anticipeaza ca majorarea numarului de solicitari de pensionare va spori
deficitul bugetului de pensii din acest an cu peste 1/2
de procent din PIB, acesta ajungând la peste 2 1/4
procente din PIB. Pentru a aduce situatia financiara pe termen scurt a
sistemului sub un control mai bun, vom aproba reglementari legislative care sa
permita acordarea de noi pensii de invaliditate numai daca acestea au fost în
prealabil aprobate de echipele de evaluare medicala din Ministerul Muncii,
Familiei si Protectiei Sociale. Pe termen imediat, vom interzice, de asemenea,
pensionarile anticipate pâna la intrarea în vigoare a noii legi privind reforma
sistemului de pensii în 2011.
Sectorul sanatate
18. Reformele în sistemul public de asistenta medicala
sunt esentiale pentru eficientizarea serviciilor si pentru un mai bun control
al cheltuielilor publice. Pentru a ajuta la îmbunatatirea fluxului de venituri
din sistemul sanitar si pentru solutionarea stocului de arierate, suntem în
continuare hotarâti:
(i) sa introducem pâna anul viitor taxele aferente
serviciilor care se platesc de catre pacienti;
(ii) sa reducem drastic exceptarile de la plata acestor
taxe comparativ cu planul initial;
(iii) sa implementam impozitul pe cifra de afaceri
planificat (clawback) pentru distribuitorii de medicamente;
(iv) sa reducem numarul de paturi în spitale cu 9.200.
Ministerul Sanatatii si Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate vor lua de asemenea toate masurile ce se impun pentru a asigura
functionarea sistemului de sanatate în limitele alocarilor bugetare stabilite
în bugetul pe anul 2010. Vom demara de asemenea reforme structurale profunde în
sectorul de asistenta medicala, în consultare cu Banca Mondiala. Primul punct
al acestor reforme presupune reducerea costurilor produselor farmaceutice prin
promovarea unei treceri în consum catre medicamentele generice si prin recentralizarea
achizitiei de medicamente mai ales pentru programele nationale. Al doilea punct
presupune eficientizarea serviciilor prestate de spitale si a managementului
acestora si include:
(i) descentralizarea administrarii pentru cele mai
multe spitale la autoritatile locale;
(ii) introducerea unui nou mecanism de finantare a
spitalelor, bazat pe standarde de cost pe tipuri de spital, cofinantarea de la
autoritatile locale si stabilirea de plafoane pentru cheltuielile cu salariile,
pentru a se limita depasirile de cheltuieli; si
(iii) reformarea sistemului de asistenta de urgenta
pentru a se elimina bazarea excesiva pe sistemul de asistenta primara. Aceste
reforme vor fi aprobate prin ordonanta de urgenta pâna la finele lunii iulie
2010.
Piata muncii si educatie
19. Pentru a îmbunatati competitivitatea pe termen lung
a economiei românesti, întreprindem reforme în domeniul educatiei si al pietei
muncii, cu scopul de a ridica nivelul de eficienta si productivitate. Vom
introduce pâna la finele anului 2010 un cod al muncii revizuit si o legislatie
revizuita privind contractele colective de munca, cu scopul de a spori
flexibilitatea timpului de lucru si de a reduce costurile angajarii si
concedierii, prin contracte mai flexibile. Ne propunem, de asemenea, sa permitem
o flexibilitate mai mare în ceea ce priveste salariile. De asemenea, Guvernul
va identifica si va aplica masuri de combatere a evaziunii fiscale pe piata
fortei de munca cu scopul de a îmbunatati colectarea contributiilor sociale.
20. Guvernul român vizeaza îmbunatatirea calitatii
educatiei, sporirea productivitatii sistemului educational si reducerea
cheltuielilor publice. Introducerea, începând cu 1 ianuarie 2010, a finantarii percapita
asigura predictibilitatea si sustenabilitatea pe termen lung a salariilor
în sectorul educatie. In acelasi timp, pe baza Pactului national pentru
educatie agreat la nivel politic, Guvernul a înaintat Parlamentului noua Lege a
educatiei ce stabileste o gestionare financiara sanatoasa a resurselor, atât
pentru salarii, cât si pentru cheltuielile scolilor. Aceasta lege va conduce
totodata la o optimizare a retelei scolare.
Sectorul financiar
21. Recesiunea a marcat sistemul bancar din România,
dar nivelurile de solvabilitate se mentin ridicate. Bancile se confrunta cu
presiuni legate de calitatea activelor si de costurile de provizionare în
crestere, care le restrâng profiturile. Imprumuturile neperformante (/A/P) au
crescut la 17,2 procente (reprezentând împrumuturi si dobânzi clasificate ca
îndoielnice sau generatoare de pierderi) în martie 2010, iar acordarea de
împrumuturi catre sectorul privat a continuat sa se contracte. Rata de
deteriorare a calitatii activelor se reduce însa, ceea ce sugereaza ca
deteriorarea s-ar putea sa fi ajuns la nivelul maxim. Sistemul bancar continua
sa fie bine capitalizat dupa plata majorarilor de capital la care s-au angajat
bancile, ceea ce a generat o rata de adecvare a capitalului de 14,7 procente la
nivelul sistemului, toate bancile având o rata de peste 10 procente. Cele mai
mari banci straine au respectat în linii mari conditiile Initiativei de
coordonare a bancilor europene (ICBE). Desi expunerea individuala a
bancilor a fluctuat, ca grup, pâna la finele lui martie 2010, cele 9 banci
si-au mentinut expunerea pentru România la nivelul celei din luna martie 2009.
22. Ca si alte banci centrale europene, ne-am pregatit
pentru posibilitatea unor efecte care sa derive din volatilitatea pietelor si
am realizat planuri de contingenta pentru a putea sa rezolvam episoadele de
posibile tensiuni financiare. Am îmbunatatit monitorizarea lichiditatii prin
raportarea maturitatilor la active si pasive, defalcate pe valute. Am revizuit
conditiile existente de acordare de împrumuturi de urgenta si am extins
garantiile colaterale eligibile pentru toate operatiunile de refinantare,
pentru a include titlurile guvernamentale în euro emise pe piata nationala si,
imediat ce anumite aspecte tehnice nerezolvate vor fi clarificate, le vom
extinde în continuare pentru a include obligatiunile emise de IFI cotate la Bursa
de Valori Mobiliare Bucuresti si eurobondurile emise de Guvernul României.
Pentru a continua dezvoltarea abordarii noastre deja complexe în domeniul
testarii la stres, am solicitat asistenta tehnica de la Departamentul de piete
monetare si de capital al FMI, cu scopul de a îmbunatati metodologiile noastre
de testare la stres în diferite domenii.
23. Ne mentinem angajamentul de a îmbunatati sistemul
de lichidare a institutiilor financiare cu probleme. Am actualizat normele
legale nationale în conformitate cu cerintele UE de consolidare a cadrului de
lichidare a bancilor-problema. Am dezvoltat, de asemenea, competentele
existente ale administratorului special pentru ca acesta sa poata implementa cu
promptitudine o paleta larga de masuri, inclusiv achizitionarea, preluarea,
valorificarea activelor sau transferul depozitelor. Criteriul structural de
referinta pentru luna martie 2010 referitor la amendarea regimului de
insolventa a bancilor a fost îndeplinit.
24. Ne mentinem angajamentul de a promova în continuare
stabilitatea financiara prin majorarea resurselor pentru Fondul de garantare a
depozitelor (FGD). Rata de acoperire vizata pentru finantarea prealabila
va fi majorata la 2 procente. Pentru a realiza aceasta tinta, în timp cotele de
contributie neta ale bancilor vor fi stabilite la 0,3 procente începând din
anul 2011 si liniile de credit stand-by vor fi eliminate (criteriu structural
de referinta pentru septembrie 2010). Vom revizui de asemenea aranjamentele de
guvernanta a FGD pentru a ne asigura ca nici membrii Consiliului si nici
angajatii institutiilor de credit nu participa în Consiliul de administrare al
FGD (finele lunii septembrie 2010). Pentru garantarea depozitelor am acordat
acelasi rang de prioritate de care beneficiaza creantele depozitarilor
(criteriu structural de referinta pentru finele lunii martie 2010). Ne mentinem
angajamentul de a sustine stabilitatea financiara prin retinerea de la
promovarea de initiative legislative (precum actualul proiect al legii
insolvabilitatii personale) ce ar submina disciplina în materie de creditare.
25. Actualul cadru de provizionare este sanatos si BNR
nu considera ca la acest moment ar mai fi necesare alte reglementari
prudentiale noi. BNR va continua sa se consulte cu expertii Fondului si ai CE înainte
de introducerea sau amendarea altor aspecte ale cadrului de reglementare.
Cresterea permanenta si oficiala a nivelului minim al ratei de adecvare a
capitalului de la 8 procente la 10 procente ramâne un obiectiv pe termen mediu.
BNR si Ministerul Finantelor Publice îsi asuma în continuare angajamentul de a
adopta pâna la sfârsitul perioadei programului cadrul legislativ necesar pentru
implementarea cuprinzatoare a Standardelor de raportare financiara
internationale (IFRS), în vederea aplicarii IFRS de la începutul anului
2012.
Politica monetara si valutara
26. Politica monetara se va concentra în continuare pe
mentinerea inflatiei în intervalul tintit. Dezinflatia se mentine conform
parametrilor, ajutata de un nivel al PIB-ului real situat cu mult sub nivelul
PIB-ului potential, de evolutia limitata a salariilor si de recenta deflatie a
preturilor la alimente. Inflatia totala a scazut de la 4,7 procente la
sfârsitul anului 2009 la 4,4 procente în mai 2010, în pofida unei ajustari
semnificative a accizelor la produsele din tutun la începutul acestui an.
Conjugata cu presiunile reduse asupra cursului de schimb, aceasta a permis o
ajustare masurata a politicii monetare, ratele dobânzilor fiind reduse de la 8
procente la sfârsitul lui 2009 la un nivel recent de 6,25 procente, reducerea
cumulata fiind de 400 de puncte de baza din februarie 2009.
27. Ajustarea în continuare a politicii monetare va fi
conditionata de presiuni inflationiste reduse si de evolutia perspectivelor de
redresare. Se proiecteaza o reducere a inflatiei pâna la aproximativ 3%
procente pâna la finele anului 2010, valoare apropiata de mediana intervalului
nostru de tintire a inflatiei de 31/2 procente ±1
punct procentual. Perspectiva benefica în materie de inflatie corespunde
revizuirii în scaderea intervalului nostru de tintire a inflatiei la 3 procente
± 1 punct procentual pentru finele anului 2011. In acelasi timp, se va mentine
o abordare prudenta având în vedere riscurile atasate unor viitoare ajustari
ale preturilor reglementate, majorarilor preturilor la energie si pietelor
financiare turbulente din regiune. Aceste riscuri implica de asemenea o atenta
calibrare a momentelor si ritmului în care se vor reduce în viitor rezervele
minime obligatorii, pentru a se evita perturbarile pe piata monetara si
valutara. In conformitate cu cadrul nostru de tintire a inflatiei, vom mentine
regimul valutar cu flotare administrata existent în prezent.
Modificari ale programului si monitorizare
28. Programul va continua sa fie monitorizat prin
misiuni periodice de evaluare, actiuni prealabile, criterii de performanta
cantitative si tinte orientative si criterii structurale de performanta.
Tintele cantitative pentru finele lunii septembrie si finele lunii iunie 2010
si criteriile de performanta permanente sunt stabilite în tabelul 1, iar
criteriile structurale de performanta sunt stabilite în tabelul 2. Intelegerile
dintre autoritatile române si expertii FMI privind criteriile cantitative de
performanta si masurile structurale descrise în prezenta scrisoare de intentie
sunt specificate în MTÎ anexat.
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu,
ministrul finantelor publice
Mugur Constantin Isarescu,
guvernatorul Bancii Nationale a României
Tabelul 1. România: Tinte cantitative în cadrul
programului
|
2008
|
2009
|
2010
|
Decembrie
realizat
|
Martie
realizat
|
Iunie
realizat
|
Septembrie
realizat
|
Decembrie
realizat
|
Martie
program
|
Martie
estimat
|
Iunie
program
|
Septembrie
program
|
Decembrie
program
|
I. Criterii cantitative de performanta
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Variatia cumulata a activelor externe nete
(milioane euro)1,3
|
25.532
|
-3.500
|
-5.119
|
-4.566
|
-4.874
|
-2.000
|
779
|
-2.500
|
-2.000
|
-2.000
|
2. Soldul cumulat al bugetului general consolidat (milioane lei)2
|
-24.655
|
-8.300
|
-14.456
|
-25.563
|
-36.101
|
-8.250
|
-8.422
|
-18.200
|
-25.700
|
-34.650
|
3. Stocul cumulat al arieratelor bugetului general consolidat de
la sfârsitul anului anterior (miliarde lei)
|
1,06
|
1,41
|
1,55
|
1,4
|
1,50
|
1,27
|
1,76
|
1,09
|
0,81
|
0,48
|
4. Plafonul garantiilor bugetului general consolidat emise în
cursul anului (valoare nominala, în miliarde lei)
|
0,0
|
|
0,02
|
0,7
|
2,2
|
12,0
|
4,6
|
12,0
|
12,0
|
12,0
|
II. Criterii de performanta permanente
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Neacumularea de arierate la datoria externa
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
0
|
0
|
0
|
III. Consultari pe inflatie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Rata inflatiei la 12 luni în preturi de consum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Interval exterior (limita superioara)
|
|
|
8.4
|
7,7
|
6,5
|
6,5
|
6,5
|
6,0
|
5,75
|
5,5
|
Interval interior (limita superioara)
|
|
|
7,4
|
6,7
|
5,5
|
5,5
|
5,5
|
5,0
|
4,75
|
4,5
|
Punct central
|
6,3
|
6,7
|
5,9
|
4,8
|
4,7
|
4,5
|
4,2
|
4,0
|
3,75
|
3,5
|
Interval interior (limita inferioara)
|
|
|
5,4
|
4,7
|
3,5
|
3,5
|
3,5
|
3,0
|
2,75
|
2,5
|
Interval exterior (limita inferioara)
|
|
|
4,4
|
3,7
|
2,5
|
2,5
|
2,5
|
2,0
|
1,75
|
1,5
|
IV. Tinta orientativa
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Cheltuielile primare curente ale bugetului general consolidat
(exclusiv fonduri UE si
asistenta sociala, milioane lei)2
|
92.327
|
22.149
|
43.238
|
63.878
|
85.637
|
32.900
|
32.749
|
66.200
|
95.600
|
126.700
|
8. Soldul operational (venituri fara impozite si dobânzi),
exclusiv subventiile, pentru cele 10 ÎS definite în MTÎ
|
|
|
|
|
|
-1.381
|
-495
|
-2.000
|
-3.000
|
-4.000
|
1 Cifra aferenta
lunii decembrie 2008 reprezinta stocul.
2 Cifra aferenta
lunii decembrie 2008 este valabila pentru tot anul.
3 Tinta de AEN
pentru finele lunii decembrie a fost ajustata deoarece tragerile efective au
fost mai mici cu 1 miliard euro decât proiectia.
Tabelul 2. România: Conditionalitati de performanta
pentru cea de-a patra evaluare si conditionalitati noi propuse
Masura
|
Data vizata
|
Comentariu
|
Actiune prealabila
|
|
|
1. Adoptarea masurilor fiscale convenite (paragraful 7 al
scrisorii de intentie)
|
Actiune prealabila
|
|
Criterii cantitative de performanta
|
|
|
1. Plafon active externe nete
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
2. Plafon sold total al bugetului general consolidat
|
Martie 2010
|
Neîndeplinit
|
3. Plafonul garantiilor bugetului general consolidat
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
4. Plafon al arieratelor interne ale bugetului general consolidat
|
Martie 2010
|
Neîndeplinit
|
5. Neacumularea de arierate externe la plata
|
Martie 2010
|
Iîndeplinit
|
Tinta cantitativa orientativa
|
|
|
1. Cheltuielile primare curente ale
bugetului general consolidat
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
2. Tinta indicativa a soldului operational al ÎS cu cele mai mari
pierderi
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
Interval de consultare pe inflatie
|
|
|
Interval interior
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
Interval exterior
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
Criterii structurale de referinta
|
|
|
1. Aprobarea Legii responsabilitatii fiscale
|
31 martie 2010
|
Indeplinit
|
2. Aprobarea amendamentelor la legislatia bancara si la
legislatia de lichidare pentru a consolida cadrul de închidere a bancilor
|
31 martie 2010
|
Indeplinit
|
3. Aprobarea prin ordonanta a legislatiei si reglementarilor
interne necesare pentru implementarea reformelor administratiei fiscale
|
30 aprilie 2010
|
Indeplinit
|
4. Modificari legislative în vederea îmbunatatirii monitorizarii
si controlului întreprinderilor de stat
|
30 iunie 2010
|
Indeplinit în ianuarie 2010
|
5. Aprobarea reformelor institutionale de contracarare a
riscurilor fiscale aferente autoritatilor locale
|
30 iunie 2010
|
Termen revizuit pentru sfârsitul lunii
septembrie 2010
|
6. Aprobarea legislatiei revizuite a pensiilor
|
30 iunie 2010
|
|
7. Aprobarea legislatiei de implementare a legii organice privind
salarizarea în sectorul public
|
30 septembrie 2010
|
|
Noi conditionalitati propuse
|
|
|
1. Aprobarea reformelor institutionale pentru contracararea
riscurilor fiscale aferente autoritatilor locale
|
30 septembrie 2010
|
Termen amânat de la finele lunii iunie
2010
|
2. Reforma regimului de finantare a FGD prin majorarea cotelor de
contributie a bancilor si eliminarea liniilor de credit stand-by, precum si
revizuirea angajamentelor de guvernanta a FGD (paragraful 24 al scrisorii de
intentie)
|
septembrie 2010
|
|
3. Imbunatatirea metodologiei de administrare fiscala a
persoanelor fizice cu averi mari (paragraful 13 al scrisorii de intentie)
|
30 noiembrie 2010
|
|
4. Integrarea sistemului de raportare contabila cu sistemul de
plati al Trezoreriei (paragraful 10 al scrisorii de intentie)
|
31 martie 2011
|
|
ANEXA la scrisoarea de intentie
ROMÂNIA: MEMORANDUM TEHNIC DE INTELEGERE
16 iunie 2010
1. Prezentul memorandum tehnic de întelegere (MTÎ) actualizeaza
si înlocuieste MTÎ din data de 5 februarie 2010.
Acesta:
(i) defineste variabilele care fac obiectul tintelor
cantitative specificate în Scrisoarea de intentie (SDI);
(ii) descrie metodele care vor fi utilizate pentru
evaluarea performantei programului si informatiile necesare pentru a asigura o
monitorizare adecvata a tintelor (sectiunea I); si
(iii) clarifica unele dintre conditionalitatile
structurale din cadrul programului (sectiunea II). Conform standardului în
cadrul tuturor acordurilor cu Fondul, ne vom consulta cu Fondul înainte de a
modifica masurile continute în aceasta scrisoare sau înaintea adoptarii de noi
masuri care ar devia de la scopul programului si vom furniza Fondului informatiile
necesare pentru monitorizarea programului.
2. In acceptiunea programului ratele de schimb ale
leului românesc (RON) fata de euro se stabilesc la 3,9852 RON = 1 €,
fata de dolarul SUA la 2,8342 RON = 1 $, fata de yenul
japonez la 3,1419 RON = 100 ¥ si fata de lira
sterlina la 4,1169 RON = 1 £, ratele fiind cele
postate pe website-ul Bancii Nationale a României (BNR)
la data de 31 decembrie 2008. Ratele de schimb fata de alte valute, acolo
unde sunt aplicabile, vor fi de asemenea acelea postate pe website-ul BNR în
data de 31 decembrie 2008.
3. In acceptiunea programului, bugetul general
consolidat include entitatile definite în bugetul pe 2010. Acestea sunt:
guvernul central (bugetul de stat, trezoreria, entitatile de stat autofinantate
incluse în buget etc), autoritatile locale, fondurile de asigurari sociale
(pensii, sanatate si somaj), Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri
Nationale din România si administratia Fondului Proprietatea. Prezenta
definitie a bugetului general consolidat include de asemenea orice fonduri noi
sau alte programe speciale bugetare si extrabugetare care pot fi create pe
parcursul perioadei programului pentru a desfasura operatii de natura fiscala,
asa cum se defineste în Manualul FMI pentru statisticile financiare guvernamentale
2001. Autoritatile vor informa imediat personalul FMI cu privire la crearea
oricarui astfel de fond sau programe noi.
I. Criterii de
performanta cantitative, tinta indicativa si criterii de performanta permanente
A. Limita privind activele externe nete
4. In acceptiunea programului, activele externe nete (AEN)
sunt definite ca AEN ale BNR minus obligatiile trezoreriei fata de Fondul
Monetar International.
5. AEN ale BNR sunt definite ca valoarea în euro a
activelor externe brute ale BNR (inclusiv rezervele obligatorii ale sistemului
bancar comercial tinute la BNR) minus pasivele externe brute ale BNR si vor fi
masurate pe baza definitiilor operationale ale BNR, si nu a celor contabile.
Activele si pasivele externe nedenominate în euro vor fi convertite în euro la
ratele de schimb ale programului'.
6. Activele externe brute ale BNR se definesc ca
incluzând detinerile de DST ale BNR, pozitia rezervelor tarii la Fond,
detinerile de numerar, titluri si depozite în strainatate în valute straine
convertibile. Se exclud din rezerva:
(i) aurul si alte metale pretioase;
(ii) activele în valute neconvertibile;
(iii) active nelichide;
(iv) orice active care sunt gajate, colateralizate sau
se afla sub o alta obligatie, daca acestora nu le este asociat si un pasiv
extern brut;
(v) creante asupra rezidentilor; si
(vi) creante în valuta derivând din instrumente
derivate în monede straine vizavi de moneda nationala (cum ar fi operatiuni
futures, forward, swap si de optiuni).
7. Pasivele externe brute ale BNR se definesc ca
totalitatea obligatiilor în valute straine fata de rezidenti si nerezidenti,
inclusiv angajamentele de vânzare de valute straine decurgând din instrumente
derivate (cum ar fi operatiuni futures, forward, swap si de optiuni) si tot
creditul nerambursat de la Fond, dar excluzând:
(i) depozitele în valute straine ale bancilor legate de
rezervele obligatorii; si
(ii) depozitele în valuta ale Guvernului la BNR.
Prezenta definitie are ca scop aducerea conceptului de pasive externe mai
aproape de definitia balantei de plati, pe care se bazeaza tintele.
Limita pentru schimbarile cumulate în
AEN de la începutul anului (în mii. euro)1)
|
|
2009
|
|
20102)
|
|
decembrie
|
martie
|
iunie
|
septembrie
|
decembrie
|
|
(stoc)
|
actual
|
CP
|
CP
|
CP
|
Schimbare cumulata în AEN
|
20.658
|
779
|
-2.500
|
-2.000
|
-2.000
|
Pozitia din memorandum:
|
|
|
|
|
|
Active externe brute
|
28.418
|
3.145
|
700
|
2.100
|
3.000
|
1) CP = criteriu
de performanta; date la finele lunii.
2) Fluxurile în
2010 sunt fata de stocul final din 2009.
8. Tintele AEN vor fi ajustate în crestere (în scadere)
cu surplusul (deficitul) din tragerile în cadrul programului legate de
proiectia de baza. Tragerile în program se definesc ca trageri externe de la
creditorii oficiali (Banca Mondiala si Comisia Europeana) care sunt utilizabile
pentru finantarea întregului buget central de stat. Tintele AEN vor fi de
asemenea ajustate în crestere prin cresterea rezervelor obligatorii ale
bancilor comerciale tinute la BNR fata de finele lui decembrie 2009 (7,878
milioane euro), masurate utilizând ratele de schimb ale programului.
Tragerile externe din Program -
Proiectii de baza (în mii. euro)
|
|
2010
|
|
martie
|
iunie
|
septembrie
|
decembrie
|
Fluxuri cumulate de la finele lui decembrie 2009
|
1.000
|
2.200
|
2.500
|
4.100
|
B. Mecanismul de consultare pentru rata inflatiei la
12 luni
9. Intervalele de consultare trimestriale pentru rata
inflatiei la 12 luni în preturi de consum [asa cum sunt masurate de indexul
preturilor de consum (IPC) publicat de Institutul National de Statistica]
sunt specificate mai jos. In cazul în care rata inflatiei IPC an-pe-an se afla
în afara intervalelor exterioare specificate mai jos, autoritatile vor efectua
o consultare cu Fondul cu privire la politicile propuse ca raspuns înainte de a
solicita alte trageri în cadrul programului. In plus, BNR va avea discutii cu
expertii Fondului în cazul în care rata inflatiei IPC an-pe-an se situeaza în
afara intervalelor interioare specificate pentru finele fiecarui trimestru în
tabelul de mai jos.
|
2008
decembrie (realizat)
|
2009
decembrie (realizat)
|
2010
|
martie (realizat)
|
iunie
|
septembrie
|
decembrie
|
Interval exterior (limita superioara)
|
|
|
|
6,0
|
5,75
|
5,5
|
Interval interior (limita superioara)
|
|
|
|
5,0
|
4,75
|
4,5
|
Punct central
|
6,3
|
4,7
|
4,2
|
4,0
|
3,75
|
3,5
|
Interval exterior (limita inferioara)
|
|
|
|
3,0
|
2,75
|
2,5
|
Interval interior (limita inferioara)
|
|
|
|
2,0
|
1,75
|
1,5
|
C. Criteriu de performanta privind soldul bugetului
general consolidat
10. Deficitul bugetar va fi monitorizat trimestrial
prin soldul cash al bugetului general consolidat. Autoritatile se vor consulta
cu expertii FMI cu privire la masurile de corectie în cazul unor derapaje ale
veniturilor si finantarii guvernamentale.
Limita pentru soldul bugetului general
consolidat
|
(în milioane lei)
|
Finele lui decembrie 2009 (realizat)
|
-36.101
|
Finele lui martie 2010 (realizat)
|
-8.422
|
Finele lui iunie 2010 (criteriu de performanta)
|
-18.200
|
Finele lui septembrie 2010 (criteriu de performanta)
|
-25.700
|
Finele lui decembrie 2010 (criteriu de performanta)
|
-34.650
|
11. Deficitul bugetar va fi masurat de deasupra liniei
utilizându-se datele executiei bugetare. Ministerul Finantelor Publice (MFP)
va furniza de asemenea date lunare pentru a masura deficitul sub linie.
Soldul bugetului general consolidat masurat sub linie va include:
+ (i) finantarea externa neta, excluzând câstigurile si
pierderile din reevaluare;
+ (ii) schimbarile în creditul intern net din sistemul
financiar, excluzând câstigurile si pierderile din reevaluarea depozitelor
denominate în valuta si incluzând ajustari pentru:
+ (a) fonduri UE primite si necheltuite înca (plati în
avans);
+ (b) cereri de rambursare ale guvernului din fonduri
UE;
+ (c) obligatii ale Fondului Proprietatea neplatite
înca;
+ (iii) schimbari în stocul de titluri de stat emise,
net de schimbarile de reevaluare;
+ (iv) schimbari nete ale altor finantari.
12. Daca diferenta dintre deficitul bugetului general consolidat
masurat deasupra liniei si sub linie este mai mare de 200 de milioane de lei pe
fiecare trimestru pe parcursul lui 2010, MFP se va consulta cu expertii FMI.
13. In cazul în care veniturile bugetare exclusiv
fonduri nerambursabile vor depasi valoarea proiectata în cadrul programului,
tinta de deficit va fi ajustata în scadere cu o jumatate din surplus, astfel
încât sa permita cheltuieli suplimentare de capital reducând în acelasi timp
deficitul. Tabelul urmator înfatiseaza veniturile bugetare exclusiv fonduri
nerambursabile cumulate proiectate pentru 2010, fata de care se vor compara
veniturile realizate, exclusiv fonduri nerambursabile.
Venituri cumulate proiectate în
bugetul general consolidat, exclusiv fonduri UE
|
(în milioane lei)
|
Finele lui decembrie 2009 (realizat)
|
151.508
|
Finele lui martie 2010 (realizat)
|
36.355
|
Finele lui iunie 2010 (proiectie)
|
74.950
|
Finele lui septembrie 2010 (proiectie)
|
114.100
|
Finele lui decembrie 2010 (proiectie)
|
154.650
|
14. In cazul în care cheltuielile curente din
trimestrul precedent depasesc tinta indicativa (definita mai jos), tinta de
deficit pentru trimestrul urmator va fi ajustata în scadere cu valoarea
corespunzatoare acestei depasiri.
D. Criteriu de performanta limitând emiterea de
garantii guvernamentale catre sectorul privat ne financiar si întreprinderile
publice
15. Emiterea de garantii guvernamentale catre sectorul
privat nefinanciar si catre întreprinderile publice va fi limitata pe parcursul
duratei programului. Plafonul poate fi ajustat în crestere cu pâna la 4,3
miliarde RON fata de plafonul initial de 7,7 miliarde RON pentru garantii
destinate finantarii platilor în contrapartida în cadrul proiectelor de
investitii finantate de UE sau pentru garantii destinate proiectelor
cofinantate de catre BERD, IFC sau BEI.
Plafon pentru garantiile din bugetul
general consolidat nou-emise de la finele anului 2008 pâna la:
|
(în miliarde lei)
|
Finele lui decembrie 2009 (realizat)
|
2,2
|
Finele lui martie 2010 (realizat)
|
4,6
|
Finele lui iunie 2010 (criteriu de performanta)
|
12
|
Finele lui septembrie 2010 (criteriu de performanta)
|
12
|
Finele lui decembrie 2010 (criteriu de performanta)
|
12
|
E. Criteriu de performanta privind neacumularea de
arierate interne de catre bugetul general consolidat 16. Criteriul de
performanta stabilit cu privire la stocul de arierate interne ale bugetului
general consolidat are în vedere neacumularea de noi arierate si eliminarea lor
pe durata programului. In caz de necesitate, Guvernul va lua masurile corective
pentru a preveni acumularea de noi arierate. In acceptiunea programului,
arierate înseamna sume de plata trecute de scadenta cu 90 de zile (în
conformitate cu definitia cheltuielilor din ESA95).
Stocul de arierate ale bugetului
general consolidat de la finele anului precedent
|
(în miliarde lei)
|
Finele lui noiembrie 2009 (stoc, realizat)
|
1,40
|
Finele lui martie 2010 (realizat)
|
1,76
|
Finele lui iunie 2010 (criteriu de performanta)
|
1,09
|
Finele lui septembrie 2010 (criteriu de performanta)
|
0,81
|
Finele lui decembrie 2009 (criteriu de performanta)
|
0,48
|
Finele lui aprilie 2011 (tinta indicativa)
|
0,00
|
F. Criterii de performanta permanente privind
neacumularea de arierate la platile în contul datoriei externe la nivelul
bugetului general consolidat
17. La nivelul bugetului general consolidat nu se vor
acumula arierate la datoria externa pe durata programului. In acceptiunea
acestui criteriu de performanta, un arierat la plata în contul datoriei externe
va fi definit ca o plata din bugetul general consolidat, care nu a fost
efectuata în rastimp de 7 zile dupa scadenta. Criteriul de performanta se va
aplica pe baza permanenta.
G. Tinta indicativa privind cheltuielile curente
primare ale bugetului general consolidat
18. Tinta indicativa privind cheltuielile curente
primare ale bugetului general consolidat este definita ca incluzând
cheltuielile de personal, cheltuielile cu bunurile si serviciile exclusiv
fonduri UE (specificate în categoria de împrumuturi externe nerambursabile),
subventii, transferuri catre entitati publice, pensii (categoria de asistenta
sociala din bugetul asigurarilor sociale si o treime din aceeasi categorie din
bugetul de stat), ajutorul de stat si alte cheltuieli din categoria alte
transferuri, Fondul de rezerva si alte cheltuieli clasificate în tabelele de
raportare lunara:
Schimbari cumulate în cheltuielile
curente primare ale bugetului general consolidat
|
(în milioane lei)
|
Finele lui decembrie 2009 (realizat)
|
85.637
|
Finele lui martie 2010 (realizat)
|
32.749
|
Finele lui iunie 2010 (tinta indicativa)
|
66.200
|
Finele lui septembrie 2010 (tinta indicativa)
|
95.600
|
Finele lui decembrie 2010 (tinta indicativa)
|
126.700
|
H. Monitorizarea întreprinderilor publice
19. Incepând din anul 2009, Ministerul Finantelor
Publice, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si alte institutii
competente au implementat un sistem de monitorizare a întreprinderilor publice.
Pe parcursul duratei programului, se vor furniza informatii pentru a demonstra
faptul ca sanctiunile - reduceri de remunerare sau eliberarea din functie a
conducerii în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare în domeniul bugetar,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 275/2008, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2008 privind
masuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 203/2009 -sunt impuse în cazul în care
bugetele si tintele companiei pentru restructurare nu sunt respectate.
20. Se va stabili o tinta indicativa trimestriala
pentru 2010 pentru soldul agregat operational (EBIT - earnings before interest
and tax - câstiguri înainte de dobânzi si impozite si taxe), exclusiv subventii
pentru urmatoarele întreprinderi publice:
(1) Compania Nationala Cai Ferate „CFR" - S.A.;
(2) Societatea Nationala Transport Feroviar de Calatori
„CFR Calatori";
(3) Compania Nationala a Huilei - S.A. Petrosani;
(4) Societatea Comerciala „Termoelectrica" - S.A.;
(5) Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri
Nationale;
(6) Societatea Comerciala de Transport cu Metroul
Bucuresti „Metrorex" - S.A.;
(7) Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa
„CFR Marfa" - S.A.;
(8) Societatea Comerciala „Electrocentrale
Bucuresti" - S.A.;
(9) Societatea Comerciala „Electrificare CFR" -
S.A.; si
(10) Administratia Nationala a Imbunatatirilor
Funciare. Datele vor fi furnizate de catre companie, împreuna cu rezultatele
operationale. Tintele pentru iunie 2010, septembrie 2010 si decembrie 2010 vor
fi -2.000, -3.000 si respectiv-4.000.
Cerinte de raportare
21. Performanta în cadrul programului va fi
monitorizata în baza datelor furnizate FMI de BNR si MFP dupa cum este
prezentat în tabelul 1. Autoritatile vor transmite cu promptitudine expertilor
FMI orice revizuiri de date, precum si orice alte informatii necesare pentru
monitorizarea acordului cu FMI.
Tabelul 1. România: Furnizarea de date catre FMI
Articol
|
Periodicitate
|
De furnizat de Ministerul Finantelor
|
Date lunare preliminare privind conturile bugetului general
consolidat
Date finale trimestriale privind conturile bugetului general
consolidat
Deficitul bugetului general consolidat utilizând definitia ESA95
Date preliminare privind finantarea sub linie pentru bugetul
general consolidat
Date finale trimestriale privind finantarea sub linie pentru
bugetul general consolidat
Total sume de plata si arierate totale ale bugetului general
consolidat
Stocul de arierate externe ale guvernului central
Datoria publica si garantii guvernamentale nou-emise
Date lunare preliminare privind cheltuielile primare ale
bugetului general consolidat, net de fonduri UE
Date finale trimestriale privind cheltuielile primare ale
bugetului general consolidat, net de fonduri UE
Din 2010, soldul operational, profituri, arierate si cheltuielile
de personal ale celor mai mari 10 întreprinderi publice dupa total cheltuieli
Date privind granturile pentru proiecte UE (rambursari si
avansuri), cheltuieli de capital si subventii acoperite de avansurile UE sau
eligibile pentru rambursari UE legate de proiecte sprijinite de UE convenite
specific cu UE
|
Lunar, pe 25 a lunii urmatoare
Trimestrial, date cash, în a 35-a zi dupa sfârsitul perioadei
pentru care se raporteaza
Trimestrial, date accrual, în a 55-a zi dupa sfârsitul perioadei
pentru care se raporteaza
Trimestrial, cu un decalaj de 3 luni
Lunar, cu un decalaj de nu mai mult de 35 de zile dupa sfârsitul
perioadei pentru care se raporteaza
Trimestrial, nu mai târziu de 45 de zile dupa sfârsitul perioadei
pentru care se raporteaza
Preliminar lunar, în decursul lunii urmatoare.
Trimestrial, în termen de 55 de zile
Zilnic, cu un decalaj de nu mai mult de 7 zile
Lunar, în termen de o luna
Date lunare preliminare vor fi raportate catre expertii FMI în
termen de 25 de zile
Trimestrial, în termen de 35 de zile de la sfârsitul perioadei
pentru care se raporteaza
Trimestrial, în termen de 55 de zile
Lunar, în termen de 3 saptamâni de la finele fiecarei luni
|
De furnizat de Banca Nationala a României
|
Date AEN, pe componente, atât conform ratei de schimb din
program, cât si celei reale
Date privind analiza monetara în formatul convenit cu expertii
FMI Schema platilor contractuale externe ale sectorului bancar scadente în
urmatoarele 4 trimestre, dobânda si amortizare (pentru împrumuturile pe
termen mediu si lung)
Schema platilor contractuale externe ale sectorului corporatist
scadente în urmatoarele 4 trimestre, dobânda si amortizare (pentru
împrumuturile pe termen mediu si lung)
Stocul datoriei externe pe termen scurt a bancilor si
corporatiilor
Balanta de plati în formatul FMI utilizat actualmente pentru
raportare
Expunerea (depozite, împrumuturi, împrumuturi subordonate) ale:
(i) bancilor-mama straine catre subsidiarele lor din România;
(ii) IFI;si
(iii) altor creditori catre banci din România (în moneda
nationala si straina).
|
Saptamânal, în fiecare luni dupa saptamâna de raportare si cu un
decalaj de 3 zile lucratoare în cazul datelor de final de trimestru
Lunar, în termen de 30 de zile de la finele lunii
Lunar, 45 de zile de la finele fiecarei luni
Lunar, 45 de zile de la finele fiecarei luni
Lunar, 45 de zile de la finele fiecarei luni
Lunar, 45 de zile de la finele fiecarei luni
Lunar, 20 de zile de la finele fiecarei luni
|
II. Conditionalitati
structurale: detaliere
A. Legislatia privind salarizarea în sectorul public
22. In urma aprobarii legii organice a salarizarii în
sectorul public în luna octombrie 2009, o legislatie de implementare a acesteia
va fi aprobata pâna la finele lunii septembrie 2010, legislatie ce va respecta
urmatoarele principii:
a) va asigura respectarea tintelor cantitative
stabilite pentru cheltuielile cu salariile în sectorul public si incluse în
legea organica a salarizarii în sectorul public, iar propunerea respectiva va
fi bazata pe o analiza integrala a costurilor;
b) va asigura simplificarea noii grile de salarizare si
va garanta o remunerare bazata pe responsabilitati si calificari. Noul sistem
de salarizare din sectorul public se va raporta la salariile din sectorul
privat (printr-un studiu al salariilor), pentru a se asigura ca salariile din
sectorul public sunt în general competitive în raport cu celelalte salarii, în
limitele constrângerilor bugetare;
c) legea va introduce treptat o limita de 30% a
cheltuielilor de personal, altele decât salarii, si va limita sporurile individuale
pentru personalul civil. In acceptiunea acestei legi, platile de
„stimulente" vor fi tratate ca sporuri.
B. Largirea bazei de impunere
23. Baza de impunere pentru impozitul pe venitul
personal va fi extinsa în sensul includerii, cel putin, a tichetelor de masa, a
veniturilor din dobânzi, a câstigurilor de capital si a platilor compensatorii.
Vor fi eliminate scutirile de la plata contributiilor de asigurari sociale
pentru beneficiarii „drepturilor de proprietate intelectuala".
ROMÂNIA: SCRISOARE SUPLIMENTARA DE INTENTIE
Dl Dominique Strauss-Kahn Bucuresti, 29 iunie 2010
Director general
Fondul Monetar International
Washington, DC, 20431
S.U.A.
Stimate domnule Strauss-Kahn,
1. Aceasta scrisoare actualizeaza Scrisoarea noastra de
intentie (SI) din data de 16 iunie 2010. Pe data de 25 iunie, Curtea
Constitutionala a invalidat reducerea cu 15% a pensiilor aprobata de Parlament,
care constituia o actiune prealabila (reducerile de salarii si de transferuri
sociale nu au fost afectate). Pentru a acoperi deficitul de finantare generat
de decizia Curtii Constitutionale, am aprobat prin ordonanta de urgenta, care
intra în vigoare imediat, o majorare a cotei de TVA de la 19 la 24 de procente.
Publicarea ordonantei de urgenta care prevede majorarea TVA în Monitorul
Oficial al României reprezinta o actiune prealabila în cadrul celei de-a patra
evaluari prezentate în Consiliul director al FMI. Totodata, ratificarea de
catre Parlament a majorarii TVA si a masurilor pe partea de cheltuieli ce au
fost considerate constitutionale va constitui un criteriu de referinta
structural pentru finele lunii septembrie 2010 (tabelul 2).
2. Modificarea în structura a ajustarii fiscale pentru
acest an afecteaza mai multe tinte din cadrul programului. In mod special:
(i) majorarea TVA va avea un efect temporar, dar
semnificativ asupra inflatiei, pe care o estimam la 31/2-41/2
procente, si va împinge inflatia în afara tintei dorite de BNR;
(ii) tinta orientativa privind cheltuielile primare
curente ale bugetului general consolidat va fi afectata de decizia de
invalidare a reducerilor de pensii; si
(iii) veniturile proiectate utilizate pentru ajustarea
tintei de deficit vor fi afectate de majorarea TVA. Prin urmare, propunem
modificarea acestor tinte si proiectii dupa cum se arata în tabelul 1 anexat
acestei scrisori.
3. Dezbaterea parlamentara de lunga durata a pachetului
de ajustare fiscala a dus la unele întârzieri în aprobarea legislatiei privind
reforma pensiilor. Discutarea acestei legi a fost amânata pâna în luna
septembrie, ceea ce nu a permis îndeplinirea criteriul de referinta structural
pâna la finele lunii iunie. Ne asteptam ca legislatia sa fie aprobata de catre
Parlament pâna la finele lunii septembrie 2010 (restabilirea criteriului de
referinta structural, vezi tabelul 2), reforma urmând a fi implementata din
2011, asa cum s-a stabilit în cadrul programului. Totodata, unele prevederi ale
legii, ce au impact pe termen scurt, cum ar fi eliminarea pensiilor speciale
necontributive si înasprirea procedurilor de acordare a pensiilor de
invaliditate, au fost incluse în legislatia privind pachetul fiscal si vor
intra în vigoare mai devreme decât se anticipase.
4. Solicitam aprobarea unei derogari de aplicabilitate
pentru toate criteriile de performanta stabilite pentru finele lunii iunie
2010, cu exceptia tintei privind activele externe nete, deoarece nu avem înca
informatii despre aceste criterii. Tinta activelor externe nete la finele lunii
iunie 2010, ce a fost îndeplinita, ramâne cea stabilita la finalizarea celei de
a doua si a treia evaluari. Solicitam de asemenea o derogare si pentru
intervalul de consultare pe inflatie la finele lunii iunie 2010, deoarece nu
dispunem înca de informatiile privind inflatia la finele lunii iunie. In final,
am dori sa evidentiem faptul ca Scrisoarea noastra de intentie din data de 16
iunie 2010 facea referire la o tinta fiscala de 6,8 procente pentru 2009
(paragraful 7) si dorim sa precizam ca aceasta tinta se refera la anul 2010.
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu,
ministrul finantelor publice
Mugur Constantin Isarescu,
guvernatorul Bancii Nationale a României
Tabelul 1. România: Tinte cantitative în cadrul
programului (revizuit)
|
2008
|
2009
|
2010
|
Decembrie realizat
|
Martie realizat
|
Iunie realizat
|
Septembrie realizat
|
Decembrie realizat
|
Martie program
|
Martie estimat
|
Iunie program
|
Septembrie proiectie
|
Decembrie program
|
I. Criterii cantitative de performanta
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Variatia cumulata a activelor externe nete
(milioane euro)1/3
|
25.532
|
-3.500
|
-5.119
|
-4.566
|
-4.874
|
-2.000
|
779
|
-2.500
|
-2.000
|
-2.000
|
2. Soldul cumulat al bugetului general consolidat (milioane lei)2
|
-24.655
|
-8.300
|
-14.456
|
-25.563
|
-36.101
|
-8.250
|
-8.422
|
-18.200
|
-25.700
|
-34.650
|
3. Stocul cumulat al arieratelor bugetului general consolidat de
la sfârsitul anului anterior
(miliarde lei)
|
1,06
|
1,41
|
1,55
|
1,4
|
1,50
|
1,27
|
1,76
|
1,09
|
0,81
|
0,48
|
4. Plafonul garantiilor bugetului general consolidat emise în
cursul anului (valoare nominala, în miliarde lei)
|
0,0
|
...
|
0,02
|
0,7
|
2,2
|
12,0
|
4,6
|
12,0
|
12,0
|
12,0
|
II. Criterii de performanta
permanente
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Neacumularea de arierate la datoria externa
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
0
|
0
|
0
|
III. Consultari pe inflatie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Rata inflatiei la 12 luni în preturi de consum Interval
exterior (limita superioara)
|
...
|
...
|
8,4
|
7,7
|
6,5
|
6,5
|
6,5
|
6,0
|
9,5
|
9,5
|
Interval interior (limita superioara)
|
...
|
...
|
7,4
|
6,7
|
5,5
|
5,5
|
5,5
|
5,0
|
8,5
|
8,5
|
Punct central
|
6,3
|
6,7
|
5,9
|
4,8
|
4,7
|
4,5
|
4,2
|
4,0
|
7,5
|
7,5
|
Interval interior (limita inferioara)
|
...
|
...
|
5,4
|
4,7
|
3,5
|
3,5
|
3,5
|
3,0
|
6,5
|
6,5
|
Interval exterior (limita inferioara)
|
...
|
...
|
4,4
|
3,7
|
2,5
|
2,5
|
2,5
|
2,0
|
5,5
|
5,5
|
IV. Tinta orientativa
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Cheltuielile primare curente ale bugetului general consolidat
(exclusiv fonduri UE si asistenta sociala, milioane lei)2
|
92.327
|
22.149
|
43.238
|
63.878
|
85.637
|
32.900
|
32.749
|
66.200
|
98.000
|
130.900
|
8. Soldul operational (venituri fara impozite si dobânzi),
exclusiv subventiile, pentru cele 10 ÎS definite în MTÎ
|
|
|
|
|
|
-1.381
|
-495
|
-2.000
|
-3.000
|
-4.000
|
Articol din memorandum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veniturile cumulate proiectate ale bugetului general consolidat,
fara fonduri UE (milioane lei)
|
...
|
...
|
...
|
...
|
151.508
|
...
|
36.355
|
74.950
|
117.100
|
159.600
|
1 Cifra aferenta
lunii decembrie 2008 reprezinta stocul.
2 Cifra aferenta
lunii decembrie 2008 este pentru tot anul.
3 Tinta de AEN
pentru finele lunii decembrie 2009 a fost ajustata deoarece tragerile efective
au fost mai mici decât proiectia cu 1 miliard euro. De notat ca ajustor AEN
pentru iunie 2010 ramâne cel descris în Scrisoarea de intentie din 5 februarie
2010, în timp ce ajustoarele pentru septembrie si decembrie 2010 sunt stabilite
în Scrisoarea din 16 iunie 2010.
Tabelul 2. România: Conditionalitati de performanta
pentru evaluarea a doua si a treia si conditionalitati noi propuse
Masura
|
Data vizata
|
Comentariu
|
Masura prealabila
|
|
|
1. Promulgarea masurilor fiscale convenite
|
Masura prealabila
|
Indeplinita
|
Criterii cantitative de performanta
|
|
|
1. Plafon active externe nete
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
2. Soldul total al bugetului general consolidat
|
Martie 2010
|
Neîndeplinit
|
3. Plafonul garantiilor bugetului general consolidat
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
4. Plafonul arieratelor interne ale bugetului general consolidat
|
Martie 2010
|
Neîndeplinit
|
5. Neacumularea de arierate externe la plata
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
Tinta cantitativa orientativa
|
|
|
1. Cheltuielile primare curente ale bugetului general
consolidat
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
2. Tinta indicativa a soldului operational al ÎS cu cele mai mari
pierderi
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
Interval de consultare pe inflatie
|
|
|
Interval interior
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
Interval exterior
|
Martie 2010
|
Indeplinit
|
Criterii structurale de referinta
|
|
|
1. Aprobarea Legii responsabilitatii fiscale
|
31 martie 2010
|
Indeplinit
|
2. Aprobarea amendamentelor la legislatia bancara si la
legislatia de lichidare pentru a consolida cadrul de închidere a bancilor
|
31 martie 2010
|
Indeplinit
|
3. Aprobarea prin ordonanta a legislatiei si reglementarilor
interne necesare pentru implementarea reformelor administratiei fiscale
|
30 aprilie 2010
|
Indeplinit
|
4. Modificari legislative de îmbunatatire a monitorizarii si
controlului ÎS
|
30 iunie 2010
|
Indeplinit în ianuarie 2010
|
5. Aprobarea reformelor institutionale de contracarare a
riscurilor fiscale aferente autoritatilor locale
|
30 iunie 2010
|
Revizuit pentru finele lunii
septembrie 2010
|
6. Aprobarea legii pensiilor
|
30 iunie 2010
|
Neîndeplinit; restabilit pentru finele
lunii septembrie 2010
|
7. Aprobarea legislatiei de implementare a legii organice privind
salarizarea în sectorul public
|
30 septembrie 2010
|
|
Noi conditionalitati propuse
|
|
|
1. Aprobarea reformelor institutionale de contracarare a
riscurilor fiscale aferente autoritatilor locale
|
30 septembrie 2010
|
Revizuit de la finele lunii iunie 2010
|
2. Reforma regimului de finantare a FGD prin majorarea cotelor de
contributie a bancilor (paragraful 24 din Scrisoarea de intentie)
|
30 septembrie 2010
|
|
3. Reforma metodologiei de administrare fiscala a persoanelor
fizice cu averi mari (paragraful 13 din Scrisoarea de intentie)
|
30 noiembrie 2010
|
|
4. Integrarea sistemului de raportare contabila cu sistemul de
plati al Trezoreriei (paragraful 10 din Scrisoarea de intentie)
|
31 martie 2011
|
|
5. Ratificarea în Parlament a masurilor fiscale aprobate de
Guvern
|
30 septembrie 2010
|
|
6. Aprobarea legii pensiilor
|
30 septembrie 2010
|
Restabilit de la finele lunii iunie
|