LEGE Nr. 263
din 19 iulie 2007
privind infiintarea,
organizarea si functionarea creselor
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 507 din 30 iulie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Creşele sunt structuri care oferă servicii sociale specializate pentru
creşterea, îngrijirea şi educarea timpurie a copiilor în vârstă de până la 3
ani.
(2) Beneficiarii serviciilor acordate de creşe sunt
copiii cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în România.
(3) De serviciile furnizate de
creşe beneficiază şi copiii cetăţenilor altor state sau ai apatrizilor care au
domiciliul sau reşedinţa stabilite în România potrivit legii, precum şi copiii
cetăţenilor străini aflaţi temporar pe teritoriul României.
Art. 2. - (1) Creşele se înfiinţează, se organizează şi
funcţionează ca centre cu program de lucru zilnic sau săptămânal, în sistem
public ori privat.
(2) Creşele în sistem public se înfiinţează prin
hotărâre a consiliului local, în subordinea acestuia, ca unităţi cu sau fără
personalitate juridică.
(3) Creşele în sistem privat se înfiinţează de către
societăţi comerciale, regii autonome, organizaţii neguvernamentale, persoane
fizice autorizate sau alte persoane juridice, cu respectarea prevederilor
legale în vigoare referitoare la serviciile sociale.
(4) Serviciile sociale furnizate de autorităţile
administraţiei publice locale, precum şi de instituţiile şi persoanele
prevăzute la alin. (2) şi (3) se acreditează în condiţiile legii.
(5) Creşele, ca servicii sociale specializate,
trebuie să îndeplinească standarde minime de calitate.
(6) Coordonarea metodologică a serviciilor furnizate de
creşe se realizează de Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse,
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Ministerul Sănătăţii Publice.
(7) Pentru asigurarea calităţii serviciilor,
activitatea creşelor se supune controlului instituţiilor abilitate, conform
legii.
Art. 3. - (1) In îndeplinirea scopului lor, creşele
realizează, în principal, următoarele activităţi:
a) asigură servicii de îngrijire şi supraveghere a
copiilor în vârstă de până la 3 ani;
b) asigură un program de educaţie timpurie adecvat
vârstei, nevoilor, potenţialului de dezvoltare şi particularităţilor copiilor
în vârstă de până la 3 ani;
c) asigură supravegherea stării de sănătate şi de
igienă a copiilor şi acordă primul ajutor şi îngrijirile medicale necesare în
caz de îmbolnăvire, până la momentul preluării copilului de către susţinătorul
legal sau al internării într-o unitate medicală, după caz;
d) asigură nutriţia copiilor cu
respectarea normelor legale în vigoare;
e) colaborează cu familiile copiilor care frecventează
creşa şi realizează o relaţie de parteneriat activ cu părinţii/reprezentanţii
legali în respectarea interesului copilului;
f) asigură consiliere şi sprijin pentru
părinţii/reprezentanţii legali ai copiilor;
g) contribuie la depistarea precoce a situaţiilor de
risc care pot determina separarea copilului de părinţii săi.
(2) Evidenţa îndeplinirii atribuţiilor prevăzute la
alin. (1) se realizează pe baza unor documente, care se
stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
Art. 4. - (1) Creşele sunt organizate din punct de
vedere educaţional pe grupe de
vârstă, astfel:
a) grupa mică, până la împlinirea vârstei de un an;
b) grupa mijlocie, între un an şi 2 ani;
c) grupa mare, între 2 ani şi 3 ani.
(2) In cadrul unei grupe de vârstă pot exista mai multe
grupe, în funcţie de numărul de copii, în conformitate cu capacitatea creşei
aprobată prin actul de înfiinţare.
(3) Prin standardele minime de calitate
se specifică numărul maxim de copii ai unei grupe, prevăzut la alin. (2), şi
numărul minim de personal de specialitate necesar realizării activităţilor
desfăşurate de creşă, raportat la numărul de copii.
Art. 5. - (1) Creşele organizate cu program de lucru
zilnic funcţionează în intervalul orar 7,00-19,00.
(2) Creşele prevăzute la alin. (1) pot funcţiona şi cu
program flexibil, la solicitarea părinţilor/reprezentanţilor legali, în funcţie
de opţiunile acestora, cu asigurarea condiţiilor de siguranţa a copiilor.
(3) Creşele organizate cu program de lucru săptămânal
funcţionează 5 zile lucrătoare pe săptămână.
(4) Prin program de lucru
săptămânal se înţelege perioada de îngrijire şi
educare a copiilor, cuprinsă între ora 7,00 a zilei de luni şi ora 19,00 a
zilei de vineri.
(5) Creşele organizate cu program de lucru săptămânal
asigură, pe lângă serviciile prevăzute la art. 1 alin. (1), găzduirea copiilor
pe timpul nopţii.
(6) Creşele funcţionează pe tot parcursul anului.
(7) Creşele îşi pot înterupe
funcţionarea pe o perioadă de 30 de zile de vacanţă pe timpul verii, precum şi
în perioada sărbătorilor legale.
(8) Perioadele de vacanţă se stabilesc în urma
consultării părinţilor/reprezentanţilor legali ai copiilor sau a comitetului de
părinţi, după caz.
(9) Perioadele de vacanţă se afişează de către
conducerea creşei la loc vizibil părinţilor/reprezentanţilor legali ai copiilor
cu cel puţin 30 de zile înainte de data începerii acestora.
(10) Activităţile de igienizare şi, după caz,
lucrările de reparaţii şi de întreţinere ale clădirii se realizează, de regulă,
în perioadele de vacanţă.
Art. 6. - (1) Inscrierea copiilor la creşă se face pe
tot parcursul anului, cu excepţia perioadei de vacanţă, în funcţie de numărul
de locuri, pe grupe de copii.
(2) Pentru asigurarea de servicii de calitate nu se
înscriu la creşă mai mulţi copii decât numărul aprobat prin actul de înfiinţare
şi pentru care a fost acordată acreditarea.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în
cazul în care se solicită înscrierea fraţilor sau a copiilor crescuţi de
aceiaşi părinţi/reprezentanţi legali şi nu este liber decât un loc la grupa de vârstă a copiilor, se va
suplimenta numărul de locuri din grupa de vârstă corespunzătoare cu numărul de
copii aflaţi în această situaţie.
Art. 7. - (1) Inscrierea copiilor la creşă este
realizată în temeiul unui contract de furnizare de servicii, încheiat între
părinţi/reprezentanţii legali ai copiilor şi creşă, reprezentată de
conducătorul acesteia.
(2) Prin contractul prevăzut la
alin. (1) se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor.
(3) Contractul prevăzut la alin. (1) are la bază
modelul de contract încheiat între furnizorul de servicii sociale şi
beneficiar, aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse.
(4) Pentru reprezentarea intereselor copiilor în
relaţia cu creşa, părinţii/reprezentanţii legali ai copiilor înscrişi la creşă
se pot constitui într-un
comitet de părinţi.
(5) Reprezentanţii comitetului de părinţi sunt
consultaţi obligatoriu de către conducerea creşei cu privire la activităţile şi
serviciile destinate copiilor, precum şi la creşterea eficienţei managementului
creşei.
CAPITOLUL II
Finanţarea creşelor
Art. 8. - (1) Finanţarea cheltuielilor necesare
organizării şi funcţionării creşelor din sistemul public se realizează din
următoarele surse:
a) bugete ale consiliilor locale;
b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de
stat;
c) contribuţii lunare ale părinţilor/reprezentanţilor
legali;
d) donaţii;
e) sponsorizări;
f) alte surse legal constituite.
(2) Proporţia şi, după caz, cuantumul sumelor necesare
finanţării creşelor din sistemul public se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului.
(3) Cheltuielile privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea creşelor din sistemul privat se suportă din bugetele instituţiilor
sau persoanelor care le-au înfiinţat, din contribuţia părinţilor/reprezentanţilor
legali, precum şi din alte surse prevăzute de lege.
(4) Sumele încasate din contribuţiile
părinţilor/reprezentanţilor legali reprezintă venit la dispoziţia creşei direct
sau, după caz, prin instituţia care a înfiinţat-o.
Art. 9.- (1)
Părinţii/reprezentanţii legali ai copiilor au obligaţia să plătească o
contribuţie lunară de întreţinere pentru fiecare copil înscris la creşă şi care
beneficiază de serviciile acesteia.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
consiliul local va suporta contribuţiile părinţilor/reprezentanţilor legali ai
copilului înscris la creşă şi expus riscului abandonului.
(3) Contribuţia lunară se calculează în baza costului
mediu lunar de întreţinere în creşă.
(4) Costul mediu lunar de întreţinere se calculează în
funcţie de cheltuielile de întreţinere, hrană şi gospodărie, obiecte de
inventar, echipament şi cazarmament, materiale igienico-sanitare şi altele
asemenea, iar în cazul creşelor private, inclusiv cheltuielile aferente plăţii
salariilor pentru personalul angajat în creşă.
(5) Costul mediu lunar de întreţinere se stabileşte
diferenţiat, în funcţie de tipul creşei, respectiv centru de zi sau centru
rezidenţial, şi se aprobă anual prin act administrativ al instituţiei care are
în administrare creşa.
(6) Nivelul costului mediu lunar de întreţinere se
revizuieşte anual pe baza valorii cheltuielilor prevăzute la alin. (4).
Art. 10. - (1) Valoarea contribuţiei lunare de
întreţinere datorate de părinţii/reprezentanţii legali ai copiilor înscrişi la
creşa organizată în sistem public se stabileşte în funcţie de veniturile
familiei şi de numărul de copii aflaţi în întreţinerea acesteia.
(2) Contribuţia lunară de întreţinere datorată de
părinţii/reprezentanţii legali ai copiilor pentru serviciile furnizate de creşă
pentru un copil se determină în funcţie de numărul de zile în care copilul
frecventează creşa.
(3) Contribuţia lunară de întreţinere prevăzută la
alin. (1) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse.
Art. 11. - Contribuţia lunară de întreţinere datorată
de părinţii/reprezentanţii legali ai copilului poate fi achitată şi prin
tichete de creşă, potrivit legii.
CAPITOLUL III
Structura de personal
Art. 12. - (1) Structura organizatorică, numărul de
posturi şi categoriile de personal pentru creşe se aprobă, după caz, prin
hotărâre a consiliului local sau prin hotărâre a organelor de conducere a
instituţiilor publice sau a persoanelor fizice şi juridice care le înfiinţează.
(2) Pachetul de servicii
aferente creşelor se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a
prezentei legi.
Art. 13. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, Ministerul Sănătăţii Publice şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea
Forţei de Muncă elaborează şi implementează, în condiţiile legii, programele de
formare, calificare, recalificare, reconversie profesională şi perfecţionare în
domeniul puericulturii.
Art. 14. -Atribuţiile personalului de specialitate
angajat în creşă se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei
legi, în conformitate cu specificul profesiei/ocupaţiei şi tipul serviciilor
acordate.
Art. 15. -Activitatea de supraveghere a stării de
sănătate a copiilor şi acordarea, în caz de îmbolnăvire/accidentare, a
îngrijirilor medicale în regim de urgenţă se organizează cu respectarea
prevederilor legale în vigoare.
Art. 16. - (1) Conducerea creşelor înfiinţate de
consiliile locale este asigurată, după caz, de un director sau un şef de
centru.
(2) Numirea directorului şi a şefului de centru se face
pe bază de concurs sau examen, după caz, în condiţiile legii, de către
instituţia angajatoare.
(3) Candidaţii pentru ocuparea posturilor prevăzute
la alin. (1) trebuie să fie absolvenţi ai învăţământului universitar cu diplomă
de licenţă, de preferinţă de orientare socioumană, medicală sau economică.
CAPITOLUL IV
Contravenţii şi sancţiuni
Art. 17. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (4) şi (5);
b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (10);
c) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (2).
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către instituţiile prevăzute la art. 20 alin. (1).
Art. 18. - Contravenţiile prevăzute la art. 17 se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 500 de lei
la 2.000 de lei, cele prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b);
b) cu amendă de la 1.000 de lei la 3.000 de lei, cea
prevăzută la alin. (1) lit. c).
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 19. - (1) Pentru asigurarea programului de educaţie timpurie a copiilor, creşele organizate în
sistem public şi privat care funcţionează la data intrării în vigoare a
prezentei legi au obligaţia să se reorganizeze în termen de 6 luni de la
aprobarea normelor metodologice de aplicare a prezentei
legi.
(2) Personalul care, la data intrării în vigoare a
prezentei legi, este încadrat în creşe rămâne pe posturile existente până la
reorganizarea creşei în conformitate cu dispoziţiile alin. (1).
(3) In termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi se organizează concursul sau, după caz, examenul
pentru ocuparea funcţiei de şef de centru sau de director.
(4) Personalul angajat în creşe beneficiază de cursuri
de formare, calificare, recalificare, reconversie profesională şi perfecţionare
în domeniul puericulturii.
(5) Contravaloarea cursurilor prevăzute la alin. (4)
este suportată de către instituţia angajatoare.
Art. 20. - (1) Serviciile publice de asistenţă socială
organizate la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale, inspectoratele
şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, Inspecţia Socială şi direcţiile
sanitare judeţene şi a municipiului Bucureşti monitorizează activitatea
desfăşurată de creşe.
(2) Activităţile supuse monitorizării şi atribuţiile
specifice instituţiilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 21. - (1) Creşele care sunt înfiinţate şi
funcţionează cu finanţare atât în sistem public, cât şi în sistem privat,
anterior intrării în vigoare a prezentei legi, pot funcţiona fără acreditare pe
o perioadă de 3 luni de la publicarea normelor metodologice de aplicare a
prezentei legi şi se consideră licenţiate provizoriu pentru o perioadă de 12
luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) In termen de 12 luni de la data intrării în vigoare
a prezentei legi, Inspecţia Socială are obligaţia de a efectua câte o inspecţie
tuturor serviciilor sociale comunitare de creşă. Inspecţia se consemnează
într-un raport de inspecţie.
Art. 22. - Părinţii/reprezentanţii
legali ai copilului îngrijit în creşă sunt informaţi periodic, în scris, cu
privire la gradul de dezvoltare psihomotorie a copilului, precum şi asupra
stării de sănătate a acestuia.
Art. 23. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
legi se abrogă dispoziţiile referitoare la creşe din Hotărârea Guvernului nr.
360/1991 privind organizarea activităţii creşelor şi grădiniţelor şi stabilirea
contribuţiei părinţilor la întreţinerea copiilor din aceste unităţi, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din
31 mai 1991.
(2) In termen de 30 de zile de la publicarea normelor
metodologice de aplicare a prezentei legi, Ministerul Sănătăţii Publice
modifică corespunzător Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.955/1995 pentru
aprobarea Normelor de igienă privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi
instruirea copiilor şi tinerilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 24. -In termen de 120 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, Ministerul Muncii, Familiei
şi Egalităţii de Şanse împreună cu Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, Ministerul Sănătăţii Publice şi Ministerul Internelor şi Reformei Administrative elaborează normele
metodologice de aplicare a prezentei legi, care se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 25. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU