LEGE
Nr. 3 din 22 februarie 2000
privind organizarea si desfasurarea referendumului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 84 din 24 februarie 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In Romania suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o
exercita prin organele sale reprezentative si prin referendum.
Art. 2
(1) Referendumul national constituie forma si mijlocul de consultare
directa si de exprimare a vointei suverane a poporului roman cu privire la:
a) revizuirea Constitutiei;
b) demiterea Presedintelui Romaniei;
c) probleme de interes national.
(2) In conditiile prezentei legi se poate organiza si desfasura si
referendum local asupra unor probleme de interes deosebit pentru unitatile
administrativ-teritoriale.
(3) In cadrul referendumului populatia poate fi consultata cu privire la
una sau la mai multe probleme, precum si cu privire la o problema de interes
national si o problema de interes local, pe buletine de vot separate.
Art. 3
Problemele care, potrivit art. 148 din Constitutie, nu pot fi supuse
revizuirii nu pot face obiectul referendumului.
Art. 4
Au dreptul de a participa la referendum toti cetatenii romani care au
implinit varsta de 18 ani pana in ziua referendumului inclusiv, cu exceptia
debililor sau a alienatilor mintal pusi sub interdictie, precum si a
persoanelor condamnate prin hotarare judecatoreasca definitiva la pierderea
drepturilor electorale.
Art. 5
(1) Referendumul national si referendumul local se organizeaza si se
desfasoara potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Referendumul este valabil daca la acesta participa cel putin jumatate plus
unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale.
CAP. 2
Organizarea referendumului national
SECTIUNEA 1
Referendumul privind revizuirea Constitutiei
Art. 6
(1) Initiativa si procedura revizuirii Constitutiei sunt supuse normelor
prevazute la art. 146 si 147 din Constitutie, iar organizarea si desfasurarea
referendumului se stabilesc prin lege.
(2) Organizarea si desfasurarea referendumului cu privire la revizuirea
Constitutiei, precum si rezultatul acestuia sunt obligatorii.
Art. 7
(1) Cetatenii care participa la referendum au dreptul sa se pronunte prin
"DA" sau "NU" la urmatoarea intrebare inscrisa pe buletinul
de vot: "Sunteti de acord cu legea de revizuire a Constitutiei Romaniei in
forma aprobata de Parlament?"
(2) Rezultatul referendumului se stabileste in functie de majoritatea
voturilor valabil exprimate pe intreaga tara, astfel:
___________________________________________________________
Cifre
absolute Procente
___________________________________________________________
a) Numarul persoanelor inscrise
in listele pentru referendum
b) Numarul participantilor
c) Numarul voturilor valabil
exprimate la raspunsul "DA"
d) Numarul voturilor valabil
exprimate la raspunsul "NU"
e) Numarul voturilor nule
___________________________________________________________
SECTIUNEA a 2-a
Referendumul privind demiterea Presedintelui Romaniei
Art. 8
Referendumul pentru demiterea Presedintelui Romaniei este obligatoriu si se
stabileste prin hotarare a Parlamentului, in conditiile prevazute la art. 95
din Constitutie.
Art. 9
Cetatenii care participa la referendum au dreptul sa se pronunte prin
"DA" sau "NU" la urmatoarea intrebare inscrisa pe buletinul
de vot: "Sunteti de acord cu demiterea Presedintelui Romaniei?"
Art. 10
Demiterea Presedintelui Romaniei este aprobata, daca a intrunit majoritatea
voturilor cetatenilor inscrisi in listele electorale.
SECTIUNEA a 3-a
Referendumul cu privire la probleme de interes national
Art. 11
(1) Presedintele Romaniei, dupa consultarea Parlamentului, poate cere
poporului sa isi exprime vointa prin referendum cu privire la probleme de
interes national.
(2) Problemele care se supun referendumului si data desfasurarii acestuia
se stabilesc de Presedintele Romaniei, prin decret.
(3) Punctul de vedere al Parlamentului asupra referendumului initiat de
Presedintele Romaniei urmeaza sa fie exprimat, printr-o hotarare adoptata in
sedinta comuna a celor doua Camere, cu votul majoritatii deputatilor si
senatorilor.
Art. 12
(1) Sunt considerate probleme de interes national in sensul art. 11:
A. Adoptarea unor masuri privind reforma si strategia economica a tarii
B. Adoptarea unor decizii politice deosebite cu privire la:
a) regimul general al proprietatii publice si private;
b) organizarea administratiei publice locale, a teritoriului, precum si
regimul general privind autonomia locala;
c) organizarea generala a invatamantului;
d) structura sistemului national de aparare, organizarea armatei,
participarea fortelor armate la unele operatiuni internationale;
e) incheierea, semnarea sau ratificarea unor acte internationale pe durata
nedeterminata sau pe o perioada mai mare de 10 ani;
f) integrarea Romaniei in structurile europene si euroatlantice;
g) regimul general al cultelor.
(2) Cetatenii sunt chemati sa se pronunte prin "DA" sau
"NU" asupra problemei supuse referendumului, decizand cu majoritatea
voturilor valabil exprimate la nivelul tarii.
CAP. 3
Referendumul local
Art. 13
(1) Problemele de interes deosebit din unitatile administrativ-teritoriale
si subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor pot fi supuse, in
conditiile prezentei legi, aprobarii locuitorilor, prin referendum local.
(2) Referendumul local se poate organiza in toate satele si localitatile
componente ale comunei sau orasului ori numai in unele dintre acestea. In cazul
referendumului la nivel judetean, acesta se poate desfasura in toate comunele
si orasele din judet ori numai in unele dintre acestea, care sunt direct
interesate.
(3) Proiectele de lege sau propunerile legislative privind modificarea limitelor
teritoriale ale comunelor, oraselor si judetelor se inainteaza Parlamentului
spre adoptare numai dupa consultarea prealabila a cetatenilor din unitatile
administrativ-teritoriale respective, prin referendum. In acest caz organizarea
referendumului este obligatorie.
Art. 14
(1) Problemele supuse referendumului local se stabilesc de consiliile
locale sau judetene, dupa caz, la propunerea primarului, respectiv a
presedintelui consiliului judetean.
(2) Cetatenii sunt chemati sa se pronunte prin "DA" sau
"NU" asupra problemei supuse referendumului, decizand cu majoritatea
voturilor valabil exprimate la nivelul unitatii administrativ-teritoriale
respective.
CAP. 4
Dispozitii comune cu privire la desfasurarea referendumului
Art. 15
(1) Obiectul si data referendumului national se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) prin lege, in cazul referendumului privind revizuirea Constitutiei, cu
respectarea art. 147 alin. (3) din Constitutie;
b) prin hotarare a Parlamentului, in cazul referendumului privind demiterea
Presedintelui Romaniei, cu respectarea art. 95 alin. (3) din Constitutie;
c) prin decret al Presedintelui Romaniei, in cazul referendumului cu
privire la probleme de interes national.
(2) Aducerea la cunostinta publica a datei referendumului national se face
prin Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si prin presa, radio si
televiziune.
Art. 16
(1) Obiectul si data referendumului local se stabilesc si se aduc la
cunostinta publica cu cel putin 20 de zile inainte de ziua desfasurarii
acestuia.
(2) Referendumul local se poate organiza intr-o singura zi, care poate fi
numai duminica.
(3) Aducerea la cunostinta publica a datei referendumului local se face
prin orice mijloace de informare in masa.
Art. 17
(1) Operatiunile pentru desfasurarea referendumului au loc in
circumscriptiile electorale si la sectiile de votare, organizate potrivit
prevederilor Legii nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, respectiv ale Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale,
republicata, cu modificarile ulterioare, pe baza copiilor de pe listele
electorale permanente, a listelor electorale speciale si a celorlalte liste
electorale prevazute de lege.
(2) Reactualizarea listelor electorale permanente se face de catre primari,
potrivit prevederilor Legii nr. 68/1992, respectiv ale Legii nr. 70/1991,
republicata, cu modificarile ulterioare, in termen de cel mult 5 zile de la
data stabilirii zilei referendumului.
Art. 18
Afisarea listelor electorale, daca legea prevede o asemenea operatiune,
delimitarea, numerotarea si aducerea la cunostinta publica a sectiilor de
votare si a localurilor de vot se fac potrivit prevederilor Legii nr. 68/1992
si ale Legii nr. 70/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, in cel mult
48 de ore de la indeplinirea termenului prevazut la art. 17 alin. (2).
Art. 19
(1) Cetatenii au dreptul sa verifice inscrierea in listele electorale.
Intampinarile impotriva omisiunilor, inscrierilor gresite si oricaror erori din
liste se fac la autoritatile publice care au intocmit listele, acestea fiind
obligate sa se pronunte pe loc sau in cel mult 24 de ore de la inregistrare.
(2) Contestatiile indreptate impotriva dispozitiilor luate de autoritatile
publice prevazute la alin. (1) se solutioneaza in cel mult 48 de ore de
judecatoria in a carei raza teritoriala domiciliaza participantul la referendum
sau, in cazul celor inscrisi in listele suplimentare, de catre judecatoria in a
carei raza teritoriala se afla biroul electoral al sectiei de votare care a
intocmit lista. Hotararea judecatoreasca este irevocabila si executorie; ea se
comunica persoanelor interesate in cel mult 24 de ore de la pronuntare.
Art. 20
(1) Cetatenii care locuiesc in alta localitate decat cea in care isi au
domiciliul pot solicita primarului din acea localitate inscrierea lor in liste
electorale suplimentare. Cu 3 zile inainte de data referendumului nu se mai pot
face inscrieri in aceste liste.
(2) Organul care intocmeste listele electorale prevazute la alin. (1) este
obligat sa ceara primariei localitatii de domiciliu radierea persoanelor in
cauza de pe listele electorale ale acelei localitati.
Art. 21
Cetateanul care, in ziua referendumului national, se afla intr-o alta localitate
decat cea in care este inscris in lista electorala poate sa isi exercite
dreptul de vot in localitatea respectiva, la orice sectie de votare, urmand a
fi inscris intr-o lista suplimentara de catre presedintele biroului electoral
al sectiei de votare, pe baza actului de identitate sau a adeverintei care tine
loc de act de identitate.
Art. 22
(1) Autoritatile publice care au intocmit listele electorale le vor inainta
birourilor electorale ale sectiilor de votare cu doua zile inainte de data desfasurarii
referendumului.
(2) Orice modificare ulterioara se comunica de indata birourilor electorale
ale sectiilor de votare.
Art. 23
Pentru organizarea si desfasurarea referendumului, in termen de 5 zile de
la data stabilirii zilei referendumului se infiinteaza, dupa caz: Biroul
Electoral Central, birouri electorale de circumscriptie, precum si birouri
electorale ale sectiilor de votare.
Art. 24
(1) Biroul Electoral Central este alcatuit din 7 judecatori ai Curtii
Supreme de Justitie, dintre care unul va indeplini functia de presedinte,
precum si din cate un delegat al fiecarui partid politic reprezentat in
Parlament.
(2) Desemnarea celor 7 judecatori se va face in cel mult 3 zile de la data
stabilirii zilei referendumului de catre presedintele Curtii Supreme de
Justitie, prin tragere la sorti, de pe o lista cuprinzand toti judecatorii in
exercitiu ai Curtii.
(3) Presedintele Biroului Electoral Central este ales prin vot secret de
catre membrii acestuia in cel mult 24 de ore de la desemnare.
Art. 25
(1) Biroul Electoral Central vegheaza la reactualizarea listelor electorale
permanente, la intocmirea copiilor de pe acestea si la transmiterea lor la
birourile electorale ale sectiilor de votare, supravegheaza corecta desfasurare
a referendumului, centralizeaza la nivel national rezultatele acestuia, pe care
le inainteaza Curtii Constitutionale.
(2) Biroul Electoral Central solutioneaza contestatiile care ii sunt
adresate, cu exceptia celor care sunt date in competenta altor birouri
electorale sau a instantelor judecatoresti.
(3) In cazul in care constata o frauda electorala la o sectie de votare sau
intr-o circumscriptie electorala, Biroul Electoral Central dispune anularea
rezultatelor referendumului in cadrul acelei sectii de votare sau, dupa caz, in
cadrul circumscriptiei electorale respective.
(4) Biroul Electoral Central acrediteaza si retrage acreditarea
reprezentantilor mijloacelor de comunicare in masa.
Art. 26
(1) Birourile electorale de circumscriptie ale judetelor si al municipiului
Bucuresti, ale comunelor, oraselor si municipiilor, precum si birourile
electorale ale sectiilor de votare se compun dintr-un presedinte si cel mult 6
delegati ai partidelor politice reprezentate in Parlament, in cazul referendumului
national, sau ai partidelor politice reprezentate in consiliul local sau
judetean, in cazul referendumului local.
(2) Presedintii birourilor electorale sunt stabiliti de catre presedintele
tribunalului judetean sau al municipiului Bucuresti, dupa caz, in cel mult 3
zile de la stabilirea zilei referendumului, prin tragere la sorti.
(3) Tragerea la sorti se face de pe o lista care va cuprinde, in urmatoarea
ordine: judecatorii si procurorii, precum si alti juristi din judet sau din
municipiul Bucuresti, care nu fac parte dintr-un partid politic.
(4) Daca numarul juristilor este insuficient, tragerea la sorti se face de
pe o alta lista care va cuprinde persoane de alta specialitate, cu o reputatie
nestirbita si care nu fac parte din nici un partid politic.
(5) Lista cuprinzand alti juristi decat judecatorii si procurorii, precum
si lista cuprinzand persoanele prevazute la alineatul precedent vor fi
intocmite de prefect, la propunerea primarilor, si vor fi transmise
presedintelui tribunalului judetean sau al municipiului Bucuresti in cel mult
48 de ore de la stabilirea zilei referendumului.
(6) Stabilirea persoanelor prevazute la alin. (3) si (4) se va face
tinandu-se seama si de domiciliul acestora.
Art. 27
(1) Desemnarea delegatilor partidelor politice, potrivit art. 24 si 26,
este obligatorie si se comunica in scris presedintelui biroului electoral, in
cel mult 5 zile de la stabilirea zilei referendumului.
(2) In cazul in care partidele politice nu isi pot desemna, de comun acord,
reprezentantii in birourile electorale, se va organiza tragerea la sorti a
acestora de catre presedintele biroului electoral respectiv, in prezenta
delegatilor partidelor.
(3) Daca birourile electorale nu se pot completa potrivit alineatului
precedent, ele vor functiona cu numarul de membri existenti.
Art. 28
(1) Birourile electorale de circumscriptie ale judetelor si al municipiului
Bucuresti, ale comunelor, oraselor si municipiilor indeplinesc urmatoarele
atributii principale:
a) fac publicatiile si afisarile necesare;
b) rezolva, de indata sau in cel mult 24 de ore de la sesizare,
intampinarile referitoare la propria activitate si contestatiile cu privire la
operatiunile birourilor electorale ale sectiilor de votare;
c) totalizeaza rezultatele referendumului de la sectiile de votare din
judet sau, dupa caz, din municipiul Bucuresti si, in cel mult 24 de ore de la
inchiderea scrutinului, le inainteaza Biroului Electoral Central, in cazul
referendumului national, impreuna cu documentele care stau la baza acestora.
(2) In cazul referendumului local birourile electorale de circumscriptie
ale judetelor si al municipiului Bucuresti indeplinesc, in mod corespunzator,
atributiile Biroului Electoral Central.
Art. 29
Birourile electorale lucreaza in prezenta a jumatate plus unul din numarul
total al membrilor lor si iau hotarari cu majoritatea membrilor prezenti.
Art. 30
(1) Campania pentru referendum incepe la data aducerii la cunostinta
publica a datei referendumului si se incheie cu o zi inainte de data acestuia.
(2) In campania pentru referendum partidele politice si cetatenii au
dreptul sa isi exprime opiniile in mod liber si fara nici o discriminare, prin
mitinguri, prin adunari publice si prin mijloace de informare in masa.
(3) Mijloacele folosite in campania pentru referendum nu trebuie sa
contravina ordinii de drept.
Art. 31
(1) Fiecare sectie de votare trebuie sa aiba un numar suficient de cabine,
urne si stampile de votare.
(2) Cabinele si urnele trebuie asezate in aceeasi incapere in care se afla
biroul presedintelui. Cabinele, urnele si stampilele se vor asigura de catre
primarii comunelor, oraselor, municipiilor si ai sectoarelor municipiului
Bucuresti, impreuna cu prefectii.
(3) Modelul stampilelor care vor fi folosite la referendumul national
trebuie sa fie conform modelului celor aprobate prin Legea nr. 68/1992, iar
pentru referendumul local este cel aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
270/1996.
(4) Presedintele biroului electoral al sectiei de votare trebuie sa fie
prezent la sediul sectiei de votare in ajunul zilei referendumului, la ora
18,00, si este obligat sa ia masurile necesare pentru pregatirea operatiunilor
de votare.
(5) Presedintele va dispune fixarea posturilor de paza in jurul localului
de vot.
Art. 32
(1) In ziua referendumului, la ora 7,00, presedintele biroului electoral al
sectiei de votare, in prezenta celorlalti membri, verifica urnele, existenta
listelor electorale, a buletinelor de vot si a stampilelor, dupa care inchide
si sigileaza urnele, aplicand stampila de control a sectiei de votare.
(2) Presedintele este obligat sa asigure aplicarea stampilei de control pe
buletinele de vot, pe ultima pagina a acestuia, care va ramane alba.
Art. 33
(1) Presedintele biroului electoral al sectiei de votare este obligat sa ia
masurile necesare pentru ca desfasurarea referendumului sa decurga in bune
conditii.
(2) Puterile presedintelui, in aceasta privinta, se intind si in afara
localului de vot, in curtea acestuia, la intrarile in curte, in jurul localului
de vot, precum si pe strazi si in piete publice, pana la o distanta de 500 de
metri.
(3) In afara de membrii biroului electoral al sectiei de votare si de
delegatii acreditati de Biroul Electoral Central nici o alta persoana nu poate
stationa in locurile publice din zona de votare sau in localul de vot peste
timpul necesar pentru efectuarea operatiunii de votare.
(4) Pentru mentinerea ordinii presedintele biroului electoral al sectiei de
votare va avea la dispozitie mijloacele de ordine necesare, asigurate de
prefecti, impreuna cu Ministerul de Interne.
Art. 34
Scrutinul se va deschide la ora 8,00 si se va incheia la ora 20,00.
Art. 35
Cetatenii care participa la referendum vor primi un buletin de vot, ale
carui dimensiuni se vor stabili de Biroul Electoral Central, in cazul
referendumului la nivel national, respectiv de biroul electoral de
circumscriptie, in cazul referendumului local. Textul buletinului de vot se va
tipari cu litere corp 24, romane verzale drepte, de culoare neagra. Patratul cu
mentiunea "DA" sau "NU" va avea latura de 4 cm. Modelele
buletinelor de vot sunt prevazute in anexele nr. 1A si 1B.
Art. 36
Cetatenii sunt chemati sa se pronunte prin "DA" sau
"NU" asupra problemei supuse referendumului.
Art. 37
(1) Accesul participantilor la referendum in sala de vot are loc in serii
corespunzatoare numarului cabinelor. Fiecare participant va prezenta biroului
electoral al sectiei de votare actul de identitate sau adeverinta care tine loc
de act de identitate. Biroul electoral, dupa verificarea inscrierii in lista
electorala sau dupa inscrierea in lista electorala suplimentara prevazuta la
art. 21, va inmana participantului buletinul de vot si stampila cu mentiunea
"Votat".
(2) Participantul la referendum isi va exprima vointa in mod individual,
intr-o cabina inchisa, aplicand stampila "Votat" numai in unul dintre
cele doua patrate ale buletinului de vot, corespunzator optiunii sale.
(3) Dupa ce a votat participantul la referendum va indoi buletinul de vot,
astfel ca pagina alba, care poarta stampila de control, sa ramana in afara,
dupa care il va introduce in urna, avand grija sa nu se deschida.
(4) Stampila incredintata pentru votare se restituie presedintelui, care va
aplica pe cartea de alegator stampila de control a sectiei de votare.
(5) Presedintele poate sa ia masuri ca stationarea celui care voteaza in
cabina de votare sa nu se prelungeasca nejustificat.
Art. 38
(1) Presedintele biroului electoral al sectiei de votare poate suspenda
votarea pentru motive temeinice.
(2) Suspendarea nu poate depasi o ora si va fi anuntata prin afisare pe usa
localului de vot. Durata tuturor suspendarilor nu poate depasi doua ore.
(3) In timpul suspendarii urnele de votare, stampilele, buletinele de vot
si toate lucrarile biroului electoral vor ramane sub paza permanenta.
Art. 39
(1) Prezenta oricarei persoane in cabinele de vot in afara celei care
voteaza este interzisa.
(2) Participantul la referendum, care, din motive temeinice, constatate de
presedintele biroului electoral al sectiei de votare, nu poate sa voteze
singur, are dreptul sa cheme in cabina de votare un insotitor ales de el, in
scopul de a-l ajuta.
Art. 40
Pentru persoanele netransportabile din cauza de boala sau invaliditate, la
cererea celor aflati in aceasta situatie sau la cererea organelor de conducere
ale institutiilor sanitare sau de ocrotiri sociale, in care cei
netransportabili se afla internati, presedintele biroului electoral al sectiei
de votare desemneaza din cadrul biroului un numar de membri care se deplaseaza
cu o urna speciala si cu materialul necesar votarii la locul unde se afla cel
in cauza, pentru a se efectua votarea.
Art. 41
(1) Dupa inchiderea votarii presedintele biroului electoral al sectiei de
votare va proceda la anularea buletinelor de vot neintrebuintate si la
deschiderea urnelor, in prezenta membrilor biroului si, dupa caz, a persoanelor
acreditate sa asiste la referendum.
(2) Presedintele va citi cu voce tare, la deschiderea fiecarui buletin,
raspunsul votat si va arata buletinul de vot celor prezenti.
(3) Sunt nule buletinele de vot care nu poarta stampila de control a
sectiei de votare, buletinele de un alt model decat cel legal aprobat, cele pe
care stampila "Votat" a fost aplicata in ambele patrate sau nu a fost
aplicata pe nici unul dintre ele. Daca stampila depaseste laturile patratului,
insa optiunea este evidenta, buletinul nu va fi socotit nul.
(4) Buletinele nule nu intra in calculul voturilor valabil exprimate.
(5) Dupa incheierea numararii voturilor se va incheia un proces-verbal care
se semneaza de presedinte si ceilalti membri ai biroului si se inainteaza, in
cel mult 24 de ore, biroului electoral de circumscriptie.
Art. 42
(1) In timpul operatiunilor de votare si de deschidere a urnelor se pot
face intampinari si contestatii cu privire la aceste operatiuni.
(2) Contestatiile se formuleaza in scris si se prezinta presedintelui
biroului electoral al sectiei de votare, care va elibera dovada de primire.
(3) Presedintele biroului electoral al sectiei de votare va hotari de
indata asupra contestatiilor a caror rezolvare nu sufera intarziere.
Art. 43
(1) Pentru consemnarea rezultatelor referendumului national se intocmesc
procese-verbale ale caror modele sunt prevazute in anexele nr. 2 - 4.
(2) Rezultatul referendumului local se consemneaza in procese-verbale ale
caror modele sunt prevazute in anexele nr. 5 si 6.
Art. 44
Rezultatele centralizate la nivel national de catre Biroul Electoral
Central, cuprinzand numarul voturilor valabil exprimate pentru fiecare raspuns
de pe buletinul de vot si numarul voturilor nule, se inainteaza, cu paza
militara, la Curtea Constitutionala, in termen de 24 de ore de la incheierea
centralizarii.
Art. 45
(1) Curtea Constitutionala prezinta Parlamentului un raport cu privire la
respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului
national si confirma rezultatele acestuia.
(2) Legea de revizuire a Constitutiei sau, dupa caz, masura demiterii din
functie a Presedintelui Romaniei intra in vigoare la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a hotararii Curtii Constitutionale de
confirmare a rezultatelor referendumului.
(3) Curtea Constitutionala publica rezultatul referendumului in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, si in presa.
Art. 46
(1) Prefectul va supraveghea organizarea si desfasurarea referendumului local,
inclusiv respectarea termenelor pentru realizarea activitatilor prevazute in
prezenta lege.
(2) In termen de 24 de ore de la primirea hotararii consiliului local sau
judetean, prin care se stabileste organizarea referendumului local, prefectul
va informa Departamentul pentru Administratie Publica Locala din cadrul
Ministerului Functiei Publice.
Art. 47
Ministerul Functiei Publice va informa Guvernul despre rezultatul
referendumului local.
Art. 48
Masurile tehnico-organizatorice privitoare la referendumul national se
stabilesc de Guvernul Romaniei in termen de 10 zile de la data la care a fost
anuntat referendumul.
CAP. 5
Contraventii si infractiuni
Art. 49
Constituie contraventii, in masura in care, potrivit legii, nu sunt
infractiuni, urmatoarele fapte:
a) inscrierea, cu buna stiinta, a unei persoane in mai multe liste
electorale ale localitatii de domiciliu; inscrierea in listele electorale a
unor persoane fictive ori care nu au drept de vot;
b) refuzul de a se conforma dispozitiilor presedintelui biroului electoral
al sectiei de votare cu privire la asigurarea ordinii din localul de vot si in
imprejurimi, potrivit dispozitiilor art. 33 alin. (2) si (3);
c) refuzul nejustificat de a inmana buletinul de vot si stampila de votare
persoanei inscrise in lista si care prezinta act de identitate, precum si
inmanarea buletinului de vot unei persoane care nu prezinta acest act;
d) parasirea localului sectiei de votare inainte de stabilirea rezultatului
referendumului si de semnarea procesului-verbal de catre membrii biroului
electoral al sectiei de votare;
e) absenta nejustificata a presedintelui sau a membrilor birourilor
electorale, stabiliti potrivit prevederilor prezentei legi, de la activitatea
acestora.
Art. 50
Contraventiile prevazute la art. 49 lit. a), b) si c) se sanctioneaza cu
inchisoare contraventionala de la o luna la 6 luni sau cu amenda de la 300.000
lei la 1.200.000 lei, contraventia prevazuta la lit. d), cu amenda de la
100.000 lei la 300.000 lei, iar cea prevazuta la lit. e), cu amenda de la
40.000 lei la 100.000 lei.
Art. 51
(1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 49 se face prin
proces-verbal intocmit de:
a) ofiterii si subofiterii de politie, pentru faptele prevazute la lit. a),
b) si c);
b) presedintele biroului electoral de circumscriptie, pentru fapta
prevazuta la lit. d);
c) presedintele biroului electoral, in cazul membrilor acestuia, precum si
presedintele biroului electoral ierarhic superior, in cazul presedintilor
birourilor electorale ierarhic inferioare.
(2) In cazul contraventiilor prevazute la art. 49 lit. d) si e), o data cu
incheierea procesului-verbal agentul constatator va aplica si amenda.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 49 le sunt aplicabile si dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
(4) Procesul-verbal de constatare a contraventiilor prevazute la art. 49
lit. a), b) si c) va fi inaintat judecatoriei in a carei raza teritoriala a
fost savarsita contraventia, care va aplica sanctiunea, tinand seama si de
dispozitiile Legii nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor
norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice, republicata, cu
modificarile ulterioare.
Art. 52
(1) Impiedicarea prin orice mijloace a liberului exercitiu al dreptului de
a participa la referendum se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani si
interzicerea unor drepturi.
(2) In cazul in care prin fapta prevazuta la alin. (1) s-a pricinuit o
vatamare a integritatii corporale sau a sanatatii, care necesita pentru
vindecare ingrijiri mai mult de 60 de zile sau care a produs vreuna dintre
urmatoarele consecinte: pierderea unui simt sau organ, incetarea functionarii
acestora, o infirmitate permanenta fizica ori psihica, slutirea, avortul ori
punerea in primejdie a vietii persoanei, pedeapsa este inchisoarea de la 3 ani
la 10 ani.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 53
(1) Violarea prin orice mijloace a secretului votului de catre membrii
biroului electoral al sectiei de votare ori de catre alte persoane se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
(2) Tentativa se pedepseste.
Art. 54
(1) Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori de alte foloase in scopul
de a determina alegatorul sa voteze sau sa nu voteze in cadrul referendumului
se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
(2) Pedeapsa prevazuta la alin. (1) se aplica si persoanei care voteaza
fara a avea drept de vot ori alegatorului care voteaza de mai multe ori in ziua
referendumului.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 55
(1) Tiparirea si utilizarea de buletine de vot false, introducerea in urna
a unui numar suplimentar de buletine decat cele votate de alegatori sau falsificarea
prin orice mijloace a documentelor de la birourile electorale se pedepsesc cu
inchisoare de la 2 ani la 7 ani.
(2) Tentativa se pedepseste.
Art. 56
(1) Atacul prin orice mijloace asupra localului sectiei de votare, furtul
urnei sau al documentelor electorale se pedepsesc cu inchisoare de la 2 ani la
7 ani, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava.
(2) Tentativa se pedepseste.
Art. 57
(1) Deschiderea urnei inainte de ora stabilita pentru incheierea votarii se
pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani.
(2) Tentativa se pedepseste.
Art. 58
Pentru toate infractiunile savarsite in legatura cu organizarea si
desfasurarea referendumului actiunea penala se pune in miscare din oficiu.
Art. 59
Bunurile destinate sau folosite la savarsirea contraventiilor prevazute la
art. 49 sau a infractiunilor prevazute la art. 53 - 58 ori rezultate din
comiterea acestora se confisca.
Art. 60
Anexele nr. 1A, 1B si 2 - 6 fac parte integranta din prezenta lege.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 61
Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea referendumului se suporta
dupa cum urmeaza:
a) din bugetul de stat, pentru referendumul national;
b) din bugetul comunei, orasului sau judetului, dupa caz, pentru
referendumul organizat la nivel local.
Art. 62
Prevederile cap. XII din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului si ale cap. VI din Legea nr. 70/1991 privind
alegerile locale se aplica in mod corespunzator, in masura in care prin
prezenta lege nu se dispune altfel.
Art. 63
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe aceeasi data se abroga Decretul-lege nr. 29/1990 privind instituirea
referendumului national, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 11 din 17 ianuarie 1990, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26
octombrie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale art. 145
din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ION DIACONESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 8 februarie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale art. 145 din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
ANEXA 1A
ROMANIA
BULETIN DE VOT
pentru Referendumul national din data de ................ asupra ...........
__________
| |
| |
| DA |
| |
|__________|
Problema supusa referendumului .............
__________
| |
| |
| NU |
| |
|__________|
ANEXA 1B
ROMANIA
BULETIN DE VOT
pentru Referendumul local din data de ................ asupra ...........
__________
| |
| |
| DA |
| |
|__________|
Problema supusa referendumului .............
__________
| |
| |
| NU |
| |
|__________|
ANEXA 2
Judetul*) ...................................
Comuna (orasul, municipiul, sectorul
municipiului Bucuresti)......................
Sectia de votare nr. ........
PROCES-VERBAL
privind rezultatele referendumului national asupra .....................
1. Numarul persoanelor inscrise in lista pentru referendum ...............
2. Numarul participantilor*) .......................
3. Numarul de buletine de vot primite pentru a fi intrebuintate ..........
4. Numarul de buletine de vot ramase neintrebuintate .....................
5. Numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "DA"
.................
6. Numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "NU"
.................
7. Numarul voturilor nule .............
8. Numarul voturilor contestate .......
9. Numarul intampinarilor si contestatiilor primite ................
10. Numarul intampinarilor si contestatiilor solutionate ..........
11. Numarul intampinarilor si contestatiilor inaintate biroului electoral
de circumscriptie ............
12. Expunerea pe scurt a modului de solutionare a intampinarilor si
contestatiilor ............
Presedintele Biroului electoral,
...........................................
(numele, prenumele, semnatura si stampila)
Membri:
.................................
(numele, prenumele si semnatura)
Data .................
------------
*) Municipiul Bucuresti in cazul in care sectia de votare face parte din
acest municipiu.
*) Numarul participantilor trebuie sa fie egal cu suma ce rezulta din
aditionarea cifrelor de la pct. 5, 6 si 7.
ANEXA 3
Biroul electoral de circumscriptie
..................................
PROCES-VERBAL
privind rezultatele referendumului national asupra .....................
1. Numarul persoanelor inscrise in lista pentru referendum ...............
2. Numarul participantilor*) .......................
3. Numarul de buletine de vot primite pentru a fi intrebuintate ..........
4. Numarul de buletine de vot ramase neintrebuintate .....................
5. Numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "DA"
.................
6. Numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "NU"
.................
7. Numarul voturilor nule .............
8. Numarul voturilor contestate .......
9. Numarul total al intampinarilor si contestatiilor .................
10. Numarul intampinarilor si contestatiilor solutionate de catre birourile
electorale ale sectiilor de votare .....................
11. Expunerea pe scurt a modului de solutionare a intampinarilor si
contestatiilor de catre birourile electorale ale sectiilor de votare ..........
12. Numarul intampinarilor si contestatiilor inaintate biroului electoral
de circumscriptie ...............
13. Expunerea pe scurt a modului de solutionare a intampinarilor si
contestatiilor de catre biroul electoral de circumscriptie ...................
Presedintele Biroului electoral,
...........................................
(numele, prenumele, semnatura si stampila)
Membri:
.................................
(numele, prenumele si semnatura)
Data .................
------------
*) Numarul participantilor trebuie sa fie egal cu suma ce rezulta din
aditionarea cifrelor de la pct. 5, 6 si 7.
ANEXA 4
Biroul Electoral Central
........................
PROCES-VERBAL
privind rezultatele referendumului national asupra .....................
1. Numarul persoanelor inscrise in lista pentru referendum ...............
2. Numarul participantilor*) .......................
3. Numarul de buletine de vot primite pentru a fi intrebuintate ..........
4. Numarul de buletine de vot ramase neintrebuintate .....................
5. Numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "DA"
.................
6. Numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "NU"
.................
7. Numarul voturilor nule .............
8. Numarul voturilor contestate .......
9. Numarul total al intampinarilor si contestatiilor .....................
10. Numarul intampinarilor si contestatiilor solutionate de catre birourile
electorale de circumscriptie .................
11. Expunerea pe scurt a modului de solutionare a intampinarilor si
contestatiilor de catre birourile electorale de circumscriptie ...............
12. Numarul intampinarilor si contestatiilor inaintate Biroului Electoral
Central ...................
13. Expunerea pe scurt a modului de solutionare a intampinarilor si
contestatiilor de catre Biroul Electoral Central .........................
Presedintele Biroului Electoral Central,
..........................................
(numele, prenumele, semnatura si stampila)
Membri:
.................................
(numele, prenumele si semnatura)
Data .................
------------
*) Numarul participantilor trebuie sa fie egal cu suma ce rezulta din
aditionarea cifrelor de la pct. 5, 6 si 7.
ANEXA 5
Judetul*) ...................................
Comuna (orasul, municipiul, sectorul
municipiului Bucuresti)......................
Sectia de votare nr. ........
PROCES-VERBAL
privind rezultatele referendumului local asupra .....................
1. Numarul persoanelor inscrise in lista pentru referendum ...............
2. Numarul participantilor*) .......................
3. Numarul de buletine de vot primite pentru a fi intrebuintate ..........
4. Numarul de buletine de vot ramase neintrebuintate .....................
5. Numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "DA"
.................
6. Numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "NU"
.................
7. Numarul voturilor nule ................
8. Numarul voturilor contestate ..........
9. Numarul intampinarilor si contestatiilor primite ................
10. Numarul intampinarilor si contestatiilor solutionate ...........
11. Expunerea pe scurt a modului de solutionare a intampinarilor si
contestatiilor .................
Presedintele Biroului electoral,
..........................................
(numele, prenumele, semnatura si stampila)
Membri:
.................................
(numele, prenumele si semnatura)
Data .................
------------
*) Municipiul Bucuresti, in cazul in care referendumul se organizeaza la
nivelul acestuia.
*) Numarul participantilor trebuie sa fie egal cu suma ce rezulta din
aditionarea cifrelor de la pct. 5, 6 si 7.
ANEXA 6
Judetul*) ...................................
Comuna (orasul, municipiul, sectorul
municipiului Bucuresti)......................
Circumscriptia ..............................
PROCES-VERBAL
privind rezultatele referendumului local asupra .....................
1. Numarul persoanelor inscrise in lista pentru referendum ...............
2. Numarul participantilor*) .......................
3. Numarul de buletine de vot primite pentru a fi intrebuintate ..........
4. Numarul de buletine de vot ramase neintrebuintate .....................
5. Numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "DA"
.................
6. Numarul voturilor valabil exprimate la raspunsul "NU"
.................
7. Numarul voturilor nule ................
8. Numarul voturilor contestate ..........
9. Numarul intampinarilor si contestatiilor primite ..................
10. Numarul intampinarilor si contestatiilor solutionate .............
11. Expunerea pe scurt a modului de solutionare a intampinarilor si
contestatiilor .......................
Presedintele Biroului electoral,
..........................................
(numele, prenumele, semnatura si stampila)
Membri:
.................................
(numele, prenumele si semnatura)
Data .................
------------
*) Municipiul Bucuresti, in cazul in care referendumul se organizeaza la
nivelul acestuia.
*) Numarul participantilor trebuie sa fie egal cu suma ce rezulta din
aditionarea cifrelor de la pct. 5, 6 si 7.