LEGE
Nr. 312 din 28 iunie 2004
privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 582 din 30 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Statutul legal
(1) Banca Nationala a Romaniei este banca centrala a Romaniei, avand
personalitate juridica.
(2) Banca Nationala a Romaniei este o institutie publica independenta, cu
sediul central in municipiul Bucuresti si poate avea sucursale si agentii atat
in municipiul Bucuresti, cat si in alte localitati din tara.
Art. 2
Obiectivul fundamental si principalele atributii
(1) Obiectivul fundamental al Bancii Nationale a Romaniei este asigurarea
si mentinerea stabilitatii preturilor.
(2) Principalele atributii ale Bancii Nationale a Romaniei sunt:
a) elaborarea si aplicarea politicii monetare si a politicii de curs de
schimb;
b) autorizarea, reglementarea si supravegherea prudentiala a institutiilor
de credit, promovarea si monitorizarea bunei functionari a sistemelor de plati
pentru asigurarea stabilitatii financiare;
c) emiterea bancnotelor si a monedelor ca mijloace legale de plata pe
teritoriul Romaniei;
d) stabilirea regimului valutar si supravegherea respectarii acestuia;
e) administrarea rezervelor internationale ale Romaniei.
(3) Banca Nationala a Romaniei sprijina politica economica generala a
statului, fara prejudicierea indeplinirii obiectivului sau fundamental privind
asigurarea si mentinerea stabilitatii preturilor.
Art. 3
Colaborarea cu alte autoritati
(1) In indeplinirea atributiilor, Banca Nationala a Romaniei si membrii
organelor sale de conducere nu vor solicita sau primi instructiuni de la
autoritatile publice sau de la orice alta institutie sau autoritate.
(2) Orice proiect de act normativ al autoritatilor publice centrale, care
priveste domeniile in care Banca Nationala a Romaniei are atributii, va fi
adoptat dupa ce in prealabil s-a solicitat avizul Bancii Nationale a Romaniei.
Avizul va fi transmis in termen de cel mult 30 de zile de la solicitare.
(3) Banca Nationala a Romaniei colaboreaza cu Ministerul Finantelor Publice
in vederea stabilirii indicatorilor macroeconomici in baza carora se va elabora
proiectul anual de buget.
(4) Pentru necesitatile proprii, Banca Nationala a Romaniei elaboreaza
studii si analize privind moneda, cursul de schimb, creditul si operatiunile
sistemelor de plati si ale institutiilor de credit.
(5) Pentru indeplinirea angajamentelor rezultate din acorduri, tratate,
conventii la care Romania este parte, Banca Nationala a Romaniei colaboreaza cu
autoritatile din tara si din strainatate prin furnizarea de informatii,
adoptarea de masuri corespunzatoare sau in orice alt mod compatibil cu prezenta
lege.
(6) In scopul aplicarii prevederilor din legislatia privind activitatea
bancara, referitoare la colaborarea cu autoritatile competente din statele
membre ale Uniunii Europene, denumite in continuare state membre, Banca
Nationala a Romaniei va asigura conditiile necesare pentru realizarea
schimbului de informatii cu aceste autoritati. Informatiile care vor fi
furnizate autoritatilor competente din statele membre vor face obiectul
cerintelor referitoare la secretul profesional, prevazute la art. 52 alin. (1).
(7) Banca Nationala a Romaniei poate incheia acorduri de colaborare care se
refera la schimbul de informatii si cu autoritatile competente din terte tari
sau cu alte autoritati sau organisme din terte tari, prevazute la alin. (8), in
conditiile in care informatiile furnizate sunt supuse unor cerinte referitoare
la pastrarea secretului profesional, potrivit art. 52. Schimbul de informatii
trebuie sa fie circumscris exclusiv scopului indeplinirii sarcinilor care le
revin autoritatilor si organismelor respective in domeniul supravegherii.
Informatiile primite de la un stat membru pot fi furnizate numai cu acordul
expres al autoritatii competente de la care au fost obtinute si numai pentru
scopurile pentru care acordul a fost obtinut.
(8) In exercitarea functiei de supraveghere, Banca Nationala a Romaniei va
asigura schimbul de informatii cu:
a) autoritatile responsabile cu supravegherea altor institutii financiare
si a societatilor de asigurari si autoritatile responsabile cu supravegherea
pietelor financiare din Romania si din statele membre;
b) organismele si institutiile, din Romania si din statele membre,
implicate in falimentul si lichidarea institutiilor de credit, precum si in
alte proceduri similare;
c) persoanele din Romania si din statele membre, responsabile cu realizarea
auditului financiar al institutiilor de credit si al altor institutii
financiare;
d) organismele care administreaza scheme de garantare a depozitelor din
Romania si din statele membre.
(9) Banca Nationala a Romaniei poate colabora, inclusiv prin schimb de
informatii, cu autoritati din Romania si din statele membre, responsabile cu:
a) supravegherea institutiilor sau organismelor implicate in falimentul si
lichidarea institutiilor de credit si in alte proceduri similare;
b) supravegherea persoanelor care realizeaza auditul financiar al
institutiilor de credit, al societatilor de servicii de investitii financiare,
al societatilor de asigurari si al altor institutii financiare.
(10) Schimbul de informatii prevazut la alin. (9) se va realiza cu
respectarea urmatoarelor cerinte minime:
a) informatiile vor fi utilizate de catre aceste autoritati, exclusiv in
scopul indeplinirii sarcinilor de supraveghere prevazute la alin. (9);
b) informatiile primite sunt supuse cerintelor referitoare la pastrarea
secretului profesional, prevazute la art. 52;
c) informatiile primite de la un stat membru pot fi furnizate numai cu
acordul expres al autoritatii competente de la care au fost obtinute si numai
pentru scopurile pentru care acordul a fost obtinut.
(11) In scopul intaririi stabilitatii financiare si pastrarii integritatii
sistemului financiar, Banca Nationala a Romaniei poate sa colaboreze, inclusiv
prin realizarea schimbului de informatii, cu autoritatile sau organismele cu
competente legale in domeniul depistarii si investigarii incalcarilor
legislatiei privind societatile comerciale. Schimbul de informatii se va
realiza cu respectarea urmatoarelor cerinte minime:
a) informatiile vor fi utilizate de catre aceste autoritati, exclusiv in
scopul indeplinirii atributiilor;
b) informatiile primite sunt supuse cerintelor referitoare la pastrarea
secretului profesional, prevazute la art. 52;
c) informatiile primite de la un stat membru pot fi furnizate numai cu
acordul expres al autoritatii competente de la care au fost obtinute si numai
pentru scopurile pentru care acordul a fost obtinut.
(12) Banca Nationala a Romaniei va comunica Comisiei Europene si statelor
membre numele autoritatilor din Romania care pot primi informatii, conform
prevederilor alin. (9) - (11).
(13) In scopul exercitarii competentelor Bancii Nationale a Romaniei in
domeniul autorizarii, reglementarii si supravegherii prudentiale a
institutiilor de credit si indeplinirii atributiilor care revin autoritatilor
monetare, bancilor centrale sau organismelor cu functii similare, precum si
altor autoritati publice responsabile cu monitorizarea sistemelor de plati,
Banca Nationala a Romaniei poate realiza schimb de informatii cu aceste
autoritati.
(14) In scopul asigurarii functionarii corespunzatoare a sistemelor de
plati, Banca Nationala a Romaniei poate transmite informatii de natura
secretului profesional caselor de compensare sau altor structuri similare,
constituite in conformitate cu prevederile legii, in vederea asigurarii
serviciilor de compensare si decontare pentru orice piata din Romania sau
dintr-un stat membru.
(15) Informatiile primite de Banca Nationala a Romaniei de la autoritatile
competente din statele membre pot fi furnizate caselor de compensare sau altor
structuri similare numai cu acordul expres al autoritatilor competente de la
care au fost obtinute.
(16) Entitatile carora le-au fost transmise informatii, in situatiile
prevazute la alin. (8) - (11) si alin. (13) si (14), sunt obligate sa asigure
pastrarea secretului profesional.
(17) Institutiile si autoritatile publice vor furniza Bancii Nationale a
Romaniei informatiile pe care le considera necesare sau care sunt solicitate de
aceasta, in scopul realizarii unei supravegheri eficiente si al indeplinirii
obiectivului fundamental si atributiilor Bancii Nationale a Romaniei.
(18) Pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, schimburile de
informatii prevazute in prezentul articol se realizeaza numai in conditii de
reciprocitate.
(19) Prevederile alin. (18) se mentin si dupa data aderarii Romaniei la
Uniunea Europeana, pentru schimbul de informatii cu entitati din terte tari.
Art. 4
Cooperarea internationala
(1) Din imputernicirea Parlamentului, Banca Nationala a Romaniei poate
participa la organizatii internationale cu caracter financiar, bancar, monetar
sau de plati si poate sa devina membru al acestora.
(2) Incepand cu data aderarii Romaniei la Eurosistem, Banca Nationala a
Romaniei poate participa la organizatii internationale cu caracter financiar,
bancar, monetar sau de plati si poate sa devina membru al acestora, fara a
contraveni prevederilor art. 6 alin. (2) din Statutul Sistemului European al
Bancilor Centrale si al Bancii Centrale Europene.
(3) Banca Nationala a Romaniei poate participa, in nume propriu sau in
numele statului, la tratative si negocieri externe in probleme financiare,
monetare, de curs de schimb si de plati, precum si in domeniul autorizarii,
reglementarii si supravegherii prudentiale a institutiilor de credit.
(4) Banca Nationala a Romaniei exercita drepturi si indeplineste obligatii
care revin Romaniei, in calitate de membru al Fondului Monetar International,
inclusiv utilizarea facilitatilor acestei institutii de finantare pe termen
mediu si lung, pentru nevoile balantei de plati si consolidarea rezervelor
internationale ale tarii.
(5) Banca Nationala a Romaniei poate negocia si incheia acorduri, conventii
sau alte intelegeri privind imprumuturi pe termen scurt si alte operatiuni
financiar-bancare cu institutii financiare internationale, banci centrale,
societati bancare si nebancare, cu conditia rambursarii acestora in termen de 1
an.
(6) Banca Nationala a Romaniei poate incheia, in nume propriu sau in numele
statului, acorduri de decontare si de plati sau orice alte conventii de
decontare si de plati cu institutii publice sau private care isi au sediul in
strainatate.
CAP. 2
Politica monetara, politica de curs de schimb si regimul valutar
Art. 5
Politica monetara
In cadrul politicii monetare pe care o promoveaza, Banca Nationala a
Romaniei utilizeaza proceduri si instrumente specifice pentru operatiuni de
piata monetara si de creditare a institutiilor de credit, precum si mecanismul
rezervelor minime obligatorii.
Art. 6
Operatiuni de piata monetara
(1) Se interzice Bancii Nationale a Romaniei achizitionarea de pe piata
primara a creantelor asupra statului, autoritatilor publice centrale si locale,
regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si altor
societati cu capital majoritar de stat.
(2) Incepand cu data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, interdictia
prevazuta la alin. (1) se extinde si la creantele asupra altor organisme si
companii de drept public din statele membre.
(3) Banca Nationala a Romaniei poate efectua pe piata secundara, cu
respectarea prevederilor alin. (1), operatiuni reversibile, cumparari/vanzari
directe sau poate lua in gaj, pentru acordarea de credite colateralizate,
creante asupra sau titluri ale statului, autoritatilor publice centrale si
locale, regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si altor
societati cu capital majoritar de stat, institutiilor de credit sau altor
persoane juridice, poate efectua swap-uri valutare, emite certificate de
depozit si atrage depozite de la institutii de credit, in conditiile pe care le
considera necesare pentru a realiza obiectivele politicii monetare.
Art. 7
Operatiuni de creditare
(1) Banca Nationala a Romaniei poate acorda credite institutiilor de credit
eligibile, in conditii care se stabilesc prin reglementari proprii.
(2) Se interzice Bancii Nationale a Romaniei creditarea pe descoperit de
cont sau orice alt tip de creditare a statului, autoritatilor publice centrale
si locale, regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si
altor societati cu capital majoritar de stat.
(3) Prin exceptie, prevederile alin. (2) nu se aplica institutiilor de
credit cu capital majoritar de stat. Acestea beneficiaza de tratamentul acordat
institutiilor de credit, conform prevederilor alin. (1).
(4) Incepand cu data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, interdictia
prevazuta la alin. (2) se extinde la creditarea pe descoperit de cont sau orice
alt tip de creditare a altor organisme guvernate de legea publica si companii
publice din statele membre.
Art. 8
Rezerve minime obligatorii
(1) Banca Nationala a Romaniei stabileste regimul rezervelor minime
obligatorii pe care institutiile de credit trebuie sa le mentina in conturi
deschise la aceasta.
(2) Pentru resursele in valuta, rezervele minime obligatorii se constituie
numai in valuta.
(3) La rezervele minime obligatorii, Banca Nationala a Romaniei va bonifica
dobanzi cel putin la nivelul ratei dobanzii medii la depunerile la vedere
practicate de institutiile de credit.
(4) Pentru neindeplinirea cerintelor privind nivelul rezervelor minime
obligatorii se calculeaza si se percep dobanzi penalizatoare la nivelul
stabilit de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 9
Politica de curs de schimb
(1) Banca Nationala a Romaniei elaboreaza si aplica politica de curs de
schimb.
(2) Banca Nationala a Romaniei este abilitata:
a) sa elaboreze balanta de plati si alte lucrari privind pozitia
investitionala internationala a tarii;
b) sa stabileasca cursurile de schimb pentru operatiunile proprii pe piata
valutara, sa calculeze si sa publice cursurile medii pentru evidenta
statistica;
c) sa pastreze si sa administreze rezervele internationale ale statului.
Art. 10
Regimul valutar
(1) Banca Nationala a Romaniei poate elabora reglementari privind
monitorizarea si controlul tranzactiilor valutare pe teritoriul tarii si emite
autorizatii pentru operatiuni valutare de capital, tranzactii pe pietele
valutare si alte operatiuni specifice.
(2) Reglementarile Bancii Nationale a Romaniei se refera in principal la:
a) autorizarea si retragerea autorizatiei, precum si supravegherea
persoanelor care au obtinut autorizatia de a efectua tranzactii valutare;
b) stabilirea de plafoane si alte limite pentru detinerea de active externe
si operatiuni cu acestea, pentru persoane juridice si fizice;
c) stabilirea plafonului si a conditiilor indatorarii externe a persoanelor
juridice si fizice care intra sub incidenta regimului valutar.
Art. 11
Monitorizare si raportare
Pentru monitorizarea tranzactiilor valutare, persoanele juridice autorizate
sa desfasoare operatiuni valutare raporteaza Bancii Nationale a Romaniei asupra
tranzactiilor efectuate, prin documente ale caror forma si continut se
stabilesc de catre aceasta.
CAP. 3
Emisiunea monetara
Art. 12
Dreptul exclusiv de emisiune
Banca Nationala a Romaniei este unica institutie autorizata sa emita
insemne monetare, sub forma de bancnote si monede, ca mijloace legale de plata
pe teritoriul Romaniei.
Art. 13
Unitatea monetara
Moneda nationala este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul.
Art. 14
Insemnele monetare
(1) Banca Nationala a Romaniei este singura in drept sa stabileasca
valoarea nominala, dimensiunile, greutatea, desenul si alte caracteristici
tehnice ale bancnotelor si monedelor.
(2) Bancnotele poarta semnatura guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei
si a casierului central.
(3) Falsificarea sau contrafacerea bancnotelor si monedelor se pedepseste
conform legii.
(4) Dispozitiile legale privitoare la titlurile la purtator pierdute sau
furate nu sunt aplicabile bancnotelor si monedelor emise de Banca Nationala a
Romaniei.
(5) Grafica bancnotelor si a monedelor este protejata prin inregistrarea la
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci din Romania. Orice reproducere color a
acestora, la scara 1/1, partiala sau integrala, in scop publicitar, de
informare sau in alte scopuri comerciale se poate face numai cu acordul
prealabil, scris, al Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 15
Programul de emisiune monetara
(1) Banca Nationala a Romaniei elaboreaza programul de emisiune a
bancnotelor si monedelor, astfel incat sa se asigure necesarul de numerar, in
stricta concordanta cu nevoile reale ale circulatiei banesti.
(2) Suma totala a bancnotelor si monedelor in circulatie, care exclude
rezerva de numerar, se evidentiaza ca element de pasiv in contabilitatea Bancii
Nationale a Romaniei.
Art. 16
Mijloace legale de plata
Bancnotele si monedele emise si neretrase din circulatie de catre Banca
Nationala a Romaniei reprezinta insemne monetare care trebuie acceptate la
valoarea nominala pentru plata tuturor obligatiilor publice si private.
Art. 17
Emisiunea si punerea in circulatie a insemnelor monetare
(1) Banca Nationala a Romaniei asigura tiparirea bancnotelor si baterea
monedelor si ia masuri pentru pastrarea in siguranta a celor care nu sunt puse
in circulatie, precum si pentru custodia si distrugerea, cand aceasta este
necesara, a matritelor, cernelurilor si a bancnotelor si monedelor retrase din
circulatie.
(2) Banca Nationala a Romaniei distribuie emisiunea monetara realizata si
administreaza rezerva de numerar sub forma de bancnote si monede.
(3) Bancnotele si monedele uzate sau necorespunzatoare vor fi retrase din
circulatie si distruse de catre Banca Nationala a Romaniei, inlocuindu-se cu
bancnote si/sau cu monede noi.
(4) Banca Nationala a Romaniei inlocuieste, fara taxe si comisioane,
bancnotele si monedele emise si neretrase din circulatie.
(5) Banca Nationala a Romaniei poate refuza inlocuirea bancnotelor si a
monedelor care prezinta deformari, sunt ilizibile sau daca lipseste mai mult de
40% din suprafata lor. Aceste insemne monetare vor fi retrase din circulatie si
distruse, fara acordarea de compensatii detinatorilor, exceptand cazurile
speciale mentionate in regulamentele proprii.
(6) Banca Nationala a Romaniei nu poate fi obligata sa acorde compensatii
pentru bancnotele sau monedele care au fost pierdute, furate, distruse,
contrafacute sau falsificate.
Art. 18
Schimbarea insemnelor monetare
(1) Banca Nationala a Romaniei poate hotari anularea sau retragerea din
circulatie a oricaror bancnote sau monede care au fost emise si, in locul
acestora, punerea in circulatie a altor tipuri de insemne monetare.
(2) Modalitatea si perioada de preschimbare se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, si in cel putin doua cotidiane de circulatie nationala.
(3) La expirarea perioadei de preschimbare, bancnotele si monedele retrase
din circulatie nu mai pot fi utilizate pentru plata obligatiilor publice si
private.
(4) Suma totala a bancnotelor si monedelor retrase din circulatie, dar
nepreschimbate in termenul stabilit, se scade din totalul numerarului in
circulatie inregistrat in evidentele contabile si se inregistreaza ca venit al
Bancii Nationale a Romaniei.
CAP. 4
Operatiuni cu institutiile de credit
Art. 19
Creditarea institutiilor de credit
(1) In cadrul politicii sale monetare si de curs de schimb, Banca Nationala
a Romaniei poate acorda institutiilor de credit credite pe termene ce nu pot
depasi 90 de zile, garantate cu, dar fara a se limita la:
a) titluri de stat provenite din emisiuni publice, prin remiterea lor in
portofoliul Bancii Nationale a Romaniei, sau
b) depozite constituite la Banca Nationala a Romaniei sau la alte persoane
juridice agreate de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Incepand cu data aderarii Romaniei la Eurosistem, sfera de cuprindere a
activelor eligibile pentru garantarea creditelor acordate de Banca Nationala a
Romaniei se extinde la cele doua categorii de active eligibile definite de
Banca Centrala Europeana.
Art. 20
Conditii si costuri de creditare
(1) Banca Nationala a Romaniei stabileste si face publice conditiile de
creditare, nivelul minim al ratei dobanzii la creditele care se acorda
institutiilor de credit si criteriile ce trebuie indeplinite de institutiile de
credit pentru a putea solicita credite de la Banca Nationala a Romaniei pe baze
competitive.
(2) Banca Nationala a Romaniei poate stabili plafoane de creditare,
niveluri ale ratei dobanzii, termene de rambursare si alte conditii in care se
pot acorda credite de catre Banca Nationala a Romaniei pe baze competitive.
(3) Pentru toate operatiunile de creditare efectuate, Banca Nationala a
Romaniei stabileste si incaseaza dobanzi si comisioane.
Art. 21
Conturi deschise la Banca Nationala a Romaniei
(1) Banca Nationala a Romaniei deschide si opereaza conturi ale institutiilor
de credit, ale Trezoreriei Statului, ale caselor de compensare si ale altor
entitati, rezidente si nerezidente, stabilite prin reglementari ale Bancii
Nationale a Romaniei.
(2) Banca Nationala a Romaniei efectueaza decontarea finala, irevocabila si
neconditionata, a transferurilor de fonduri in conturile titularilor.
(3) Pentru toate operatiunile efectuate in conturile deschise in evidentele
sale, cu exceptia conturilor avand ca titulari Comisia Europeana si organisme
financiare internationale, Banca Nationala a Romaniei stabileste si incaseaza
comisioane.
Art. 22
Sisteme de plati
(1) Banca Nationala a Romaniei monitorizeaza sistemele de plati, inclusiv
instrumentele de plata, in scopul asigurarii securitatii si eficientei acestora
si pentru a evita riscul sistemic. Pentru indeplinirea acestei atributii, Banca
Nationala a Romaniei stabileste masurile necesare, le pune in aplicare si
urmareste implementarea acestora, reglementeaza, autorizeaza si supravegheaza
sistemele de plati, si poate reglementa instrumentele de plata.
(2) Banca Nationala a Romaniei reglementeaza, autorizeaza si supravegheaza
administratorii sistemelor de plati si poate emite reglementari privind
instrumentele de plata utilizate in cadrul acestor sisteme.
(3) Banca Nationala a Romaniei poate furniza lichiditati institutiilor de
credit, prin acordarea de facilitati, in conditiile art. 19, si prin cumpararea
de titluri eligibile, in conformitate cu reglementarile proprii.
(4) Incepand cu data aderarii Romaniei la Eurosistem, prevederile alin. (3)
se aplica in mod corespunzator si altor participanti pe piata.
Art. 23
Servicii de compensare, depozitare, decontare si plata
(1) Banca Nationala a Romaniei poate asigura servicii de compensare,
depozitare, decontare si plata prin intermediul conturilor deschise in
evidentele sale, in conditiile art. 21.
(2) Incepand cu data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, Banca
Nationala a Romaniei poate, pe cont propriu ori in numele si pe contul
statului, sa participe la aranjamente de compensare, depozitare, decontare si
plata sau la alte contracte avand acest scop, incheiate cu institutii centrale
sau cu organizatii colective de specialitate, publice si private, avand sediul
in strainatate.
Art. 24
Prevenirea si limitarea riscurilor
Pentru prevenirea si limitarea riscurilor de plata si credit, Banca
Nationala a Romaniei poate presta servicii de colectare si difuzare, la cerere,
contra cost, conform reglementarilor proprii, de date si informatii privind
incidentele de plati si riscurile de creditare in sistemul institutiilor de
credit, in conditii de asigurare a secretului bancar.
CAP. 5
Supravegherea prudentiala a institutiilor de credit
Art. 25
Reglementarea, autorizarea si supravegherea prudentiala a institutiilor de
credit
(1) Banca Nationala a Romaniei are competenta exclusiva de autorizare a
institutiilor de credit si raspunde de supravegherea prudentiala a
institutiilor de credit pe care le-a autorizat sa opereze in Romania, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pentru asigurarea functionarii si viabilitatii sistemului bancar, Banca
Nationala a Romaniei este imputernicita:
a) sa emita reglementari, sa ia masuri pentru impunerea respectarii
acestora si sa aplice sanctiunile legale in cazurile de nerespectare;
b) sa controleze si sa verifice, pe baza raportarilor primite si prin
inspectii la fata locului, registrele, conturile si orice alte documente ale
institutiilor de credit autorizate, pe care le considera necesare.
(3) Membrii Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei si
personalul acesteia, insarcinat sa exercite atributii de supraveghere
prudentiala, nu raspund civil sau penal, dupa caz, daca instantele
judecatoresti constata indeplinirea sau omisiunea indeplinirii de catre aceste
persoane, cu buna-credinta si fara neglijenta, a oricarui act sau fapt in
legatura cu exercitarea, in conditiile legii, a atributiilor de supraveghere
prudentiala.
(4) Cheltuielile de judecata ocazionate de procedurile judiciare initiate
impotriva persoanelor prevazute la alin. (3) se suporta de Banca Nationala a
Romaniei.
(5) Personalului cu atributii de supraveghere ii este interzisa
participarea in cadrul comisiilor de expertiza, precum si la orice alte actiuni
de verificare care excedeaza atributiile si competentele conferite acestuia
prin lege.
Art. 26
Protejarea contra riscului sistemic
In vederea indeplinirii atributiei Bancii Nationale a Romaniei privind
asigurarea stabilitatii financiare, in mod exceptional si numai de la caz la
caz, Banca Nationala a Romaniei poate acorda institutiilor de credit si alte
credite, negarantate sau garantate cu alte active decat cele prevazute la art.
19.
CAP. 6
Operatiuni pe contul statului
Art. 27
Contul curent general al Trezoreriei Statului
(1) Banca Nationala a Romaniei tine in evidentele sale contul curent
general al Trezoreriei Statului, deschis pe numele Ministerului Finantelor
Publice.
(2) Functionarea contului curent general al Trezoreriei Statului si
inregistrarea operatiunilor in acest cont se stabilesc prin conventii incheiate
intre Banca Nationala a Romaniei si Ministerul Finantelor Publice.
Art. 28
Operatiuni cu Trezoreria Statului
(1) Banca Nationala a Romaniei primeste incasarile pentru contul curent
general al Trezoreriei Statului si efectueaza platile in limita
disponibilitatilor existente in acest cont.
(2) Banca Nationala a Romaniei percepe comisioane la decontarea
operatiunilor prin contul curent general al Trezoreriei Statului, deschis in
evidentele sale, si plateste dobanzi la disponibilitatile din acest cont.
(3) Banca Nationala a Romaniei poate actiona ca agent al statului in
stabilirea institutiilor de credit eligibile a primi depozite ale Trezoreriei
Statului, in conditii care vor fi stabilite impreuna cu Ministerul Finantelor
Publice.
Art. 29
Operatiuni cu titluri de stat
(1) Conform prevederilor art. 6 alin. (1), Banca Nationala a Romaniei nu
poate achizitiona titluri de stat de pe piata primara.
(2) In baza conventiilor incheiate in prealabil cu Ministerul Finantelor
Publice si in conformitate cu reglementarile proprii, Banca Nationala a
Romaniei poate actiona, cu perceperea unui comision, ca agent pe contul
statului, in ceea ce priveste:
a) plasarea catre terti a emisiunilor de titluri de stat si alte
instrumente negociabile de indatorare ale statului roman;
b) exercitarea functiilor de agent de inregistrare, depozitare si transfer
al titlurilor de stat;
c) plata capitalului, dobanzilor, comisioanelor si a spezelor aferente;
d) executarea decontarilor in contul curent general al Trezoreriei
Statului;
e) alte operatiuni in conformitate cu obiectivul fundamental si atributiile
bancii centrale;
f) efectuarea de plati aferente celor de mai sus prin conturi deschise in
evidentele sale, inclusiv a celor aferente serviciului datoriei emitentilor si
altor costuri de tranzactionare si operare.
(3) Imprumuturile statului pe baza de titluri de stat se efectueaza conform
conventiilor incheiate intre Banca Nationala a Romaniei si Ministerul
Finantelor Publice, prin care se stabilesc cel putin urmatoarele elemente:
valoarea imprumutului, data scadentei, rata dobanzii si modul de calcul al
dobanzii pe toata durata creditului, costurile serviciului datoriei, precum si
date privind titlurile de stat negociabile, emise pentru fiecare imprumut.
CAP. 7
Operatiuni cu aur si active externe
Art. 30
Rezervele internationale
(1) Banca Nationala a Romaniei, respectand regulile generale privind
lichiditatea si riscul specific activelor externe, stabileste si mentine
rezerve internationale, in astfel de conditii incat sa poata determina periodic
marimea lor exacta, rezerve alcatuite cumulativ ori selectiv din urmatoarele
elemente:
a) aur detinut in tezaur in tara sau depozitat in strainatate;
b) active externe, sub forma de bancnote si monede sau disponibil in
conturi la banci sau la alte institutii financiare in strainatate, exprimate in
acele monede si detinute in acele tari, pe care le stabileste Banca Nationala a
Romaniei;
c) orice alte active de rezerva, recunoscute pe plan international,
inclusiv dreptul de a efectua cumparari de la Fondul Monetar International in
cadrul transei de rezerva, precum si detinerile de drepturi speciale de
tragere;
d) cambii, cecuri, bilete la ordin, precum si obligatiuni si alte valori
mobiliare, negociabile sau nu, emise sau garantate de persoane juridice
nerezidente, clasificate in primele categorii de catre agentiile de apreciere a
riscurilor, recunoscute pe plan international, exprimate si platibile in valuta
in locuri acceptabile pentru Banca Nationala a Romaniei;
e) bonuri de tezaur, obligatiuni si alte titluri de stat, emise sau
garantate de guverne straine sau de institutii financiare interguvernamentale,
negociabile sau nu, exprimate si platibile in valuta in locuri acceptabile
pentru Banca Nationala a Romaniei.
(2) Banca Nationala a Romaniei urmareste mentinerea rezervelor
internationale la un nivel adecvat tranzactiilor externe ale Romaniei.
(3) Daca exista pericolul diminuarii rezervelor internationale, pana la un
nivel care ar periclita tranzactiile internationale ale statului, precum si in
cazul in care diminuarea s-a produs, Banca Nationala a Romaniei va prezenta
Guvernului si Parlamentului un raport privind situatia rezervelor
internationale si cauzele care au condus sau care pot conduce la o astfel de
reducere. Raportul va contine recomandarile Bancii Nationale a Romaniei privind
politicile guvernamentale macroeconomice necesare pentru preintampinarea sau
remedierea situatiei.
Art. 31
Administrarea rezervelor internationale
Banca Nationala a Romaniei este autorizata, in conditiile pe care le
stabileste si le poate modifica periodic, sa efectueze urmatoarele operatiuni:
a) sa cumpere, sa vanda si sa efectueze alte tranzactii cu lingouri si
monede din aur si cu alte metale pretioase;
b) sa cumpere, sa vanda si sa efectueze alte tranzactii cu valute;
c) sa cumpere, sa vanda si sa efectueze alte tranzactii pe piata secundara
cu bonuri de tezaur, obligatiuni si alte titluri emise sau garantate de guverne
straine sau de organizatii financiare interguvernamentale;
d) sa cumpere, sa vanda si sa efectueze alte tranzactii cu valori mobiliare
emise sau garantate de banci centrale, de institutii financiare internationale,
de societati bancare si nebancare;
e) sa deschida si sa mentina conturi la alte banci centrale si autoritati
monetare, societati bancare si la institutii financiare internationale;
f) sa deschida si sa tina conturi si sa efectueze operatiuni de
corespondent pentru institutii financiare internationale, banci centrale si
autoritati monetare, societati financiare si bancare, organizatii financiare
interguvernamentale din strainatate, precum si pentru guverne straine si
agentiile lor.
CAP. 8
Conducerea si administrarea
Art. 32
Conducerea Bancii Nationale a Romaniei
(1) Banca Nationala a Romaniei este condusa de un consiliu de
administratie.
(2) Conducerea executiva a Bancii Nationale a Romaniei, in cadrul
Comitetului de Politica Monetara si a Comitetului de Supraveghere, se exercita
de catre guvernator, prim-viceguvernator si de cei doi viceguvernatori, in
conditiile stabilite prin regulamentul intern, aprobat de consiliul de
administratie.
(3) Activitatea consiliului de administratie este reglementata de
prevederile prezentei legi si de regulamentele Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 33
Consiliul de administratie
(1) Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei hotaraste, in
conditiile legii:
a) politicile in domeniul monetar si al cursului de schimb, urmarind
aducerea la indeplinire a acestora;
b) masurile in domeniul autorizarii, reglementarii si supravegherii
prudentiale a institutiilor de credit si monitorizarii sistemelor de plati pe
care le-a autorizat;
c) directiile principale in conducerea operatiunilor si raspunderile ce
revin personalului Bancii Nationale a Romaniei;
d) organizarea interna, indemnizatiile, salariile si alte drepturi banesti
ale personalului;
e) atributiile si componenta Comitetului de Politica Monetara, Comitetului
de Supraveghere, Comitetului de Administrare a Rezervelor Internationale si
Comitetului de Audit, care functioneaza in cadrul Bancii Nationale a Romaniei;
f) delegarea temporara a competentelor sale catre conducerea executiva,
atunci cand situatii speciale pot impune aceasta solutie.
(2) Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei este compus
din 9 membri, astfel:
a) un presedinte, care este si guvernator al Bancii Nationale a Romaniei;
b) un vicepresedinte, care este si prim-viceguvernator;
c) 7 membri, dintre care 2 sunt si viceguvernatori, iar ceilalti 5 membri
nu sunt salariati ai Bancii Nationale a Romaniei.
(3) Membrii Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, cu
nominalizarea conducerii executive, sunt numiti de Parlament, la propunerea
comisiilor permanente de specialitate ale celor doua Camere ale Parlamentului.
(4) Numirile se fac pe o perioada de 5 ani, cu posibilitatea reinnoirii
mandatului.
(5) In cazul descompletarii consiliului de administratie, completarea
locurilor vacante se face pe functia respectiva, cu respectarea prevederilor
alin. (3) si (4).
(6) Revocarea din functie a oricarui membru al consiliului de administratie
se face de catre Parlament, la propunerea comuna a comisiilor permanente de
specialitate ale celor doua Camere ale Parlamentului, daca acesta inceteaza sa
indeplineasca conditiile necesare pentru exercitarea atributiilor sale sau daca
se face vinovat de abateri grave.
(7) Nici un membru al Consiliului de administratie al Bancii Nationale a
Romaniei nu va fi schimbat din functie din alte motive sau prin alta procedura
decat cea prevazuta la alin. (6).
(8) Numirile, retragerile si revocarile din functie ale membrilor
Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(9) Hotararea de revocare din functie a membrilor Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei poate fi atacata la Inalta Curte
de Casatie si Justitie, in termen de 15 zile de la publicarea acesteia in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(10) La sedintele Consiliului de administratie al Bancii Nationale a
Romaniei pot participa ministrul finantelor publice si un secretar de stat din
Ministerul Finantelor Publice, fara drept de vot.
Art. 34
Incompatibilitati si conflicte de interese
(1) Membrii Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei nu
pot fi deputati ori senatori, sau membri ai unui partid politic si nu pot face
parte din autoritatea judecatoreasca sau din administratia publica.
(2) Incepand cu data aderarii Romaniei la Eurosistem, membrii Consiliului
de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, implicati in exercitarea
atributiilor legate de Sistemul European al Bancilor Centrale, nu pot avea alte
functii care se pot afla in conflict de interese cu obligatiile ce le revin, in
calitate de membri ai consiliului.
(3) Membrii consiliului de administratie si salariatii cu functii de
conducere ai Bancii Nationale a Romaniei sunt supusi regimului
incompatibilitatilor si conflictelor de interese prevazut de lege.
(4) Membrii consiliului de administratie se dedica exclusiv exercitarii
atributiilor lor, cu posibilitatea desfasurarii de activitati didactice si de
cercetare stiintifica.
Art. 35
Atributiile guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei
(1) Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei dispune masuri pentru
executarea dispozitiilor legale, a hotararilor consiliului de administratie,
precum si a altor reglementari privind Banca Nationala a Romaniei. Guvernatorul
poate delega prim-viceguvernatorului si viceguvernatorilor unele dintre
atributiile sale, in conditiile stabilite de consiliul de administratie.
(2) Guvernatorul numeste in functie personalul din aparatul central al
Bancii Nationale a Romaniei si pe directorii sucursalelor si ai agentiilor.
(3) Guvernatorul emite ordine si decizii si reprezinta Banca Nationala a
Romaniei in relatiile cu tertii, semnand, direct sau prin persoane imputernicite
de el, toate tratatele sau conventiile incheiate.
(4) In numele consiliului de administratie, guvernatorul prezinta
Parlamentului, pana la data de 30 iunie a anului urmator, raportul anual al
Bancii Nationale a Romaniei, care cuprinde activitatile Bancii Nationale a
Romaniei, situatiile financiare anuale si raportul de audit, dezbatute, fara a
fi supuse votului, in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului.
(5) In cazul absentei sau imposibilitatii guvernatorului de a actiona,
acesta va fi suplinit de prim-viceguvernator.
Art. 36
Auditarea situatiilor financiare anuale
(1) Situatiile financiare anuale ale Bancii Nationale a Romaniei sunt
supuse auditarii de catre auditori financiari, persoane juridice autorizate de
Camera Auditorilor Financiari din Romania, selectati de catre consiliul de
administratie, pe baza de licitatie.
(2) Raportul auditorului financiar impreuna cu opinia sa vor fi prezentate
Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei si vor fi publicate
impreuna cu situatiile financiare anuale.
CAP. 9
Situatiile financiare anuale si evidenta contabila
Art. 37
Situatii financiare anuale
(1) Situatiile financiare ale Bancii Nationale a Romaniei sunt intocmite
conform principiilor si regulilor contabile prevazute de standardele
internationale de contabilitate, aplicabile bancilor centrale, recunoscute de
Banca Centrala Europeana si trebuie sa cuprinda: bilantul, contul de profit si
pierdere si notele explicative.
(2) Situatiile financiare anuale ale Bancii Nationale a Romaniei trebuie sa
ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei financiare
pentru respectivul exercitiu financiar.
(3) Modelele situatiilor financiare anuale sunt elaborate de Banca Nationala
a Romaniei, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice.
Art. 38
Capitalul Bancii Nationale a Romaniei
(1) Capitalul actual al Bancii Nationale a Romaniei se majoreaza la 300
miliarde lei si apartine in intregime statului.
(2) Majorarea capitalului va fi efectuata la data de 31 decembrie 2004,
prin incorporarea sumelor existente la acea data in fondul de rezerva, astfel
incat sa se atinga nivelul prevazut la alin. (1).
Art. 39
Rezerve statutare
(1) Rezervele statutare se vor constitui prin preluarea sumelor ramase in
fondul de rezerva dupa efectuarea majorarii de capital prevazute la art. 38.
(2) Rezervele statutare se majoreaza anual, conform prevederilor art. 43.
Art. 40
Planul de conturi
(1) Banca Nationala a Romaniei va emite reglementari proprii de organizare
si conducere a contabilitatii, in conformitate cu legislatia in vigoare, cu
avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice.
(2) Operatiunile economico-financiare ale Bancii Nationale a Romaniei sunt
contabilizate, potrivit planului propriu de conturi, cu avizul consultativ al
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 41
Bugetul de venituri si cheltuieli
Bugetul anual de venituri si cheltuieli se aproba de Consiliul de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei si se verifica, in executie, conform practicilor
si procedurilor controlului si auditului intern.
Art. 42
Evaluarea posturilor prevazute in situatiile financiare
(1) Banca Nationala a Romaniei efectueaza periodic, cel putin anual,
evaluarea posturilor cuprinse in situatiile financiare.
(2) Diferentele nete din evaluarea activelor si pasivelor, exprimate in
monede straine, drepturi speciale de tragere, aur, argint si alte metale
pretioase, a monedelor si a altor obiecte din aur, argint, a altor metale si
pietre pretioase, ca urmare a modificarii valorii sau a cursului in lei al
acestora, vor fi evidentiate separat in contul special de reevaluare.
Art. 43
Determinarea si utilizarea profitului
(1) Banca Nationala a Romaniei vireaza la bugetul statului o cota de 80%
din veniturile nete rezultate dupa deducerea urmatoarelor elemente:
a) cheltuielile aferente exercitiului financiar, inclusiv cheltuielile cu
provizioanele constituite conform alin. (3);
b) pierderea exercitiilor precedente ramasa neacoperita dupa aplicarea
prevederilor art. 44.
(2) Plata cotei prevazute la alin. (1) se efectueaza lunar, pana la data de
25 a lunii urmatoare, inclusiv, in baza unei declaratii speciale. Aceasta cota
reprezinta venit la bugetul de stat. Regularizarile aferente exercitiului
financiar vor fi efectuate pana la termenul de depunere a bilantului anual,
conform legii, in baza unei declaratii speciale rectificative.
(3) Banca Nationala a Romaniei constituie provizioane de risc de credit,
conform normelor proprii aprobate de catre Consiliul de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice.
(4) Provizioanele constituite de Banca Nationala a Romaniei conform
normelor proprii aprobate de catre consiliul de administratie, altele decat
cele prevazute la alin. (3), se suporta din profitul ramas dupa aplicarea alin.
(1).
(5) Profitul ramas dupa aplicarea prevederilor alin. (1) si (4) se repartizeaza
pe destinatii, in urmatoarea ordine de prioritate:
a) pentru rezervele statutare - repartizari de pana la 60%;
b) pentru constituirea surselor proprii de finantare - repartizari de pana
la 30%;
c) pentru fondul de participare a salariatilor la profit - un procent de
pana la 10%;
d) sumele eventual ramase dupa repartizarile efectuate conform lit. a) - c)
sunt alocate pentru destinatiile care se stabilesc de catre Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 44
Acoperirea pierderilor
Daca intr-un exercitiu financiar Banca Nationala a Romaniei inregistreaza
pierdere, aceasta se acopera din sursele disponibile, in urmatoarea ordine de
prioritate:
a) contul special de reevaluare;
b) rezervele statutare.
Art. 45
Raspunderea de inregistrare
Pentru eventualele erori la plati sau la inregistrari in conturile
titularilor, Banca Nationala a Romaniei raspunde numai pana la limita sumei
eronat platite sau inregistrate in cont, inclusiv de penalitatile aferente care
se varsa la bugetul de stat, suportate de titularii de cont, in cazurile
prevazute de lege, daca este sesizata cu reclamatie scrisa pana la expirarea
termenului general de prescriptie.
Art. 46
Publicarea situatiilor financiare anuale
Situatiile financiare anuale auditate ale Bancii Nationale a Romaniei, dupa
adoptarea lor de catre consiliul de administratie, se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, impreuna cu raportul auditorului financiar.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 47
Legislatia aplicabila
(1) Operatiunile Bancii Nationale a Romaniei sunt supuse prevederilor
legale aplicabile in materie, in masura in care Legea nr. 58/1998 privind
activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare si prezenta
lege nu dispun altfel.
(2) Operatiunile comerciale efectuate de Banca Nationala a Romaniei, care
se reflecta in bugetul de venituri si cheltuieli si in situatiile financiare
anuale, sunt supuse controlului ulterior al Curtii de Conturi.
Art. 48
Reglementarile Bancii Nationale a Romaniei
(1) Banca Nationala a Romaniei este imputernicita sa emita reglementarile
necesare pentru a pune in aplicare si a impune respectarea prevederilor legale.
(2) Reglementarile Bancii Nationale a Romaniei pot fi sub forma de
regulamente, ordine, norme si circulare, avand caracter obligatoriu pentru
persoanele juridice publice si private, precum si pentru persoanele fizice.
Art. 49
Informatii statistice
(1) Banca Nationala a Romaniei este autorizata sa colecteze date si
informatii statistice primare care sunt necesare pentru aducerea la indeplinire
a atributiilor sale legale.
(2) Banca Nationala a Romaniei este imputernicita sa-si stabileasca
metodologiile privind culegerea, prelucrarea, analiza, difuzarea si
constituirea seriilor de date statistice in domeniile sale de competenta.
(3) Persoanele juridice publice si private, precum si persoanele fizice
sunt obligate sa furnizeze gratuit Bancii Nationale a Romaniei, la termenele,
periodicitatile si in forma solicitata, date si informatii statistice, in
conformitate cu reglementarile si instructiunile emise de Banca Nationala a
Romaniei, in baza prezentei legi. Pentru entitatile fara personalitate
juridica, obligatiile de raportare statistica revin persoanelor desemnate sa
reprezinte aceste entitati.
(4) Banca Nationala a Romaniei are dreptul sa verifice modul de determinare
a datelor si informatiilor raportate si corespondenta lor cu evidentele
detinatorilor de date primare. Daca informatiile si documentatia obtinute nu
sunt adecvate sau exista rezerve cu privire la corectitudinea sau
integralitatea acestora, Banca Nationala a Romaniei va putea cere informatii
suplimentare si explicatii in acest sens.
(5) Datele si informatiile statistice care permit identificarea subiectilor
statistici, in mod direct sau indirect, dezvaluind astfel informatii cu
caracter individual, sunt considerate confidentiale. Datele si informatiile
statistice confidentiale nu pot servi ca probe in justitie sau la stabilirea
unor drepturi sau obligatii pentru subiectii statistici la care se refera.
(6) Datele statistice rezultate din prelucrarea datelor individuale vor
putea fi publicate sau diseminate de Banca Nationala a Romaniei, in intregime
sau in parte, numai in conditiile in care identificarea directa ori indirecta a
persoanelor juridice sau fizice nu este posibila.
(7) Banca Nationala a Romaniei asigura masuri de protectie a datelor care
se refera la subiecti individuali - persoane juridice sau fizice - date
obtinute direct sau indirect, din surse administrative sau din alte surse.
Art. 50
Garantii speciale
(1) Conventiile, contractele sau orice alte aranjamente de creditare
incheiate de Banca Nationala a Romaniei constituie titluri executorii, in caz
de neplata, pentru intregul sold al creantei de platit, inclusiv dobanzile sau
alte costuri aferente.
(2) Organele de executare competente executa creanta Bancii Nationale a
Romaniei pe baza simplei notificari din partea acesteia.
(3) In cazul in care debitorul nu isi indeplineste angajamentele asumate,
Banca Nationala a Romaniei este in drept sa procedeze la recuperarea creantelor
prin executarea garantiilor, astfel:
a) vanzarea totala sau partiala, pe contul debitorului, a titlurilor si
efectelor care i-au fost date in garantie, in termen de maximum 3 zile, dupa o
simpla somatie printr-un act extrajudiciar;
b) din venitul rezultat din vanzare se recupereaza creantele, avansurile,
dobanzile si orice alte cheltuieli efectuate de Banca Nationala a Romaniei, iar
eventualul surplus ramas se remite debitorului.
Art. 51
Operatiuni in favoarea tertilor
(1) Banca Nationala a Romaniei poate efectua unele operatiuni in favoarea
tertilor, numai in conditiile prezentarii documentelor pe care le considera
necesare. Banca Nationala a Romaniei poate, ori de cate ori considera necesar,
sa ceara constituirea de garantii reale sau personale.
(2) Cu exceptia prevederilor art. 7, Banca Nationala a Romaniei nu va
acorda asistenta financiara sub forma de credite, angajamente de resurse,
preluare integrala sau partiala a obligatiilor aferente unui imprumut ori altui
instrument de indatorare, asumare a unei datorii sau a unui pasiv adiacent ori
in vreo alta forma.
(3) Cu respectarea prevederilor alin. (2), Banca Nationala a Romaniei
poate:
a) sa investeasca resursele sale financiare in valori mobiliare cu grad
mare de lichiditate, emise de debitori cu bonitate;
b) sa achizitioneze, in cursul executarii creantelor pe care le are, orice
fel de drepturi care pot fi valorificate;
c) sa acorde salariatilor sai cate un credit pentru locuinte si credite
pentru bunuri de folosinta indelungata, cu dobanda la nivelul dobanzii medii
lunare de la bancile comerciale.
Art. 52
Secretul profesional
(1) Membrii consiliului de administratie si salariatii Bancii Nationale a
Romaniei sunt obligati sa pastreze secretul profesional asupra oricarei
informatii nedestinate publicarii, de care au luat cunostinta in cursul
exercitarii functiilor lor, si nu vor folosi aceste informatii pentru obtinerea
de avantaje personale, orice abatere fiind sanctionata conform legii. Membrii
consiliului de administratie si salariatii Bancii Nationale a Romaniei vor fi
obligati sa pastreze secretul profesional si dupa incetarea activitatii in
cadrul bancii, orice incalcare fiind sanctionata in conditiile legii.
Prevederile prezentului alineat se aplica si auditorilor financiari care sunt
imputerniciti sa efectueze actiuni de supraveghere, in conditiile Legii nr.
58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Furnizarea de informatii de natura celor prevazute la alin. (1) va
putea fi facuta sub semnatura guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei sau a
persoanelor imputernicite in acest sens, in urmatoarele situatii:
a) in cadrul unor proceduri judiciare, la cererea scrisa a organelor
judiciare abilitate sau, dupa caz, a organelor de cercetare penala, cu
autorizarea procurorului;
b) in cadrul negocierii sau al derularii unor acorduri internationale la
care Romania sau Banca Nationala a Romaniei este parte;
c) in cadrul acordurilor de cooperare cu alte autoritati sau din initiativa
Bancii Nationale a Romaniei, in scopul asigurarii indeplinirii atributiilor
specifice de supraveghere si control asupra respectarii prevederilor legale;
d) in cursul procedurilor civile sau comerciale legate de declansarea
falimentului unei institutii de credit sau a lichidarii acesteia ca urmare a
retragerii autorizatiei de functionare, cu exceptia informatiilor care se
refera la tertii implicati in actiuni de redresare a institutiei de credit
respective.
(3) Persoanele abilitate sa solicite si sa primeasca informatii de natura
secretului profesional in domeniul activitatii bancare sunt obligate sa
pastreze confidentialitatea acestora si le pot utiliza numai in scopul pentru
care le-au solicitat sau le-au fost furnizate, potrivit legii ori acordurilor
incheiate, orice abatere fiind sanctionata potrivit legii.
(4) In exercitarea atributiilor sale in domeniul autorizarii, reglementarii
si supravegherii prudentiale a institutiilor de credit, Banca Nationala a
Romaniei poate utiliza informatiile primite, de natura secretului profesional,
numai in urmatoarele situatii:
a) verificarea indeplinirii conditiilor referitoare la constituirea
institutiilor de credit;
b) supravegherea, la nivel individual si consolidat, a activitatii
institutiilor de credit, in special a lichiditatii, solvabilitatii, expunerilor
mari, procedurilor administrative si contabile si a mecanismelor de control
intern ale acestora;
c) aplicarea de sanctiuni;
d) contestarea de catre institutiile de credit a actelor administrative
emise de Banca Nationala a Romaniei;
e) derularea unor proceduri judiciare initiate in baza art. 83 din Legea
nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(5) Cand informatiile provin dintr-un alt stat, acestea vor putea fi
divulgate numai cu acordul expres al autoritatii care le-a furnizat si, dupa
caz, exclusiv in scopul pentru care s-a dat acest acord.
Art. 53
Indemnizatii
Membrii Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei primesc
indemnizatii.
Art. 54
Participatii de capital
Banca Nationala a Romaniei nu poate participa cu capital, direct sau
indirect, la nici o societate comerciala sau regie autonoma, cu exceptia
propriilor sale intreprinderi de imprimare a biletelor de banca si de batere a
monedei si a altor societati care pot contribui la realizarea atributiilor
sale.
Art. 55
Proprietati imobiliare
Banca Nationala a Romaniei poate face investitii imobiliare numai pentru
necesitatile sale de functionare si pentru nevoile colective ale personalului,
stabilite de consiliul sau de administratie.
Art. 56
Comunicarea cu publicul
(1) Toate reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Banca Nationala a Romaniei va deschide si va mentine un registru public
al reglementarilor sale, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Obiectivul comunicarii este de a oferi publicului larg, mediului de
afaceri intern si international, institutiilor administratiei publice si
comunitatii academice, o imagine clara asupra politicilor si masurilor adoptate
de catre Banca Nationala a Romaniei pentru indeplinirea atributiilor sale.
(4) Banca Nationala a Romaniei publica periodic raportul anual, rapoarte
privind balanta de plati si pozitia investitionala internationala a tarii,
raportul asupra inflatiei, buletine si comunicate de presa privind evolutia
monedei si a creditului, studii si alte materiale cuprinzand informatii
destinate publicitatii.
Art. 57
Sanctiuni
(1) Pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi precum si a
reglementarilor si hotararilor Consiliului de administratie al Bancii Nationale
a Romaniei, in cazurile care nu cad sub incidenta Legii nr. 58/1998 privind
activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare, guvernatorul,
prim-viceguvernatorul si viceguvernatorii, in conformitate cu regulamentul
intern aprobat de catre Consiliul de administratie al Bancii Nationale a
Romaniei, pot aplica urmatoarele sanctiuni:
a) avertisment scris;
b) amenda de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei; amenzile incasate se fac
venit la bugetul de stat;
c) suspendarea partiala sau totala, pe un termen de pana la 90 de zile, a
autorizatiei acordate de Banca Nationala a Romaniei;
d) retragerea autorizatiei acordate de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Contestatiile pot fi formulate in termen de 15 zile de la data
comunicarii sanctiunii si se solutioneaza de Consiliul de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei, in maximum 30 de zile de la primirea acestora.
(3) In termen de 15 zile de la comunicare, hotararile Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei pot fi contestate la Curtea de
Apel Bucuresti.
(4) In termenul prevazut la alin. (2), contestatiile pot fi formulate si
direct la Curtea de Apel Bucuresti.
Art. 58
Abrogari
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 101/1998
privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 203 din 1 iunie 1998, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 59
Intrarea in vigoare
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia dispozitiilor art. 36, 37, 39, 40,
art. 42 - 44 si art. 46, care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU