LEGE
Nr. 101 din 26 mai 1998
privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 203 din 1 iunie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Statutul legal
(1) Banca Nationala a Romaniei este banca centrala a statului roman, avand
personalitate juridica.
(2) Banca Nationala a Romaniei are sediul central in Bucuresti si poate
avea sucursale si agentii in capitala si in alte localitati din tara.
Art. 2
Obiectivul fundamental
(1) Obiectivul fundamental al Bancii Nationale a Romaniei este asigurarea
stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(2) Pentru atingerea obiectivului sau fundamental, Banca Nationala a
Romaniei elaboreaza, aplica si raspunde de politica monetara, valutara, de
credit, de plati, precum si de autorizarea si supravegherea prudentiala
bancara, in cadrul politicii generale a statului, urmarind functionarea normala
a sistemului bancar si participarea la promovarea unui sistem financiar
specific economiei de piata.
Art. 3
Colaborarea cu autoritatile statului
(1) Banca Nationala a Romaniei colaboreaza cu autoritatile publice centrale
si locale pentru indeplinirea obiectivelor sale.
(2) In vederea indeplinirii obiectivului sau fundamental, Bancii Nationale
a Romaniei i se va solicita punctul de vedere asupra actelor normative ale
autoritatilor publice, care privesc direct politica monetara, activitatea
bancara, regimul valutar si datoria publica.
(3) La elaborarea proiectelor bugetelor administratiei publice centrale,
Banca Nationala a Romaniei este consultata in ceea ce priveste stabilirea
conditiilor imprumuturilor sectorului public.
(4) Pentru necesitatile proprii si ale autoritatilor publice, Banca
Nationala a Romaniei elaboreaza studii si analize privind moneda, regimul
valutar, creditul si operatiunile sistemului bancar si de plati.
Art. 4
Cooperarea internationala
(1) Din imputernicirea Parlamentului, Banca Nationala a Romaniei poate
participa la organizatii internationale cu caracter financiar, bancar, monetar
sau de plati si poate sa devina membru al acestora.
(2) Banca Nationala a Romaniei poate participa, in numele statului, la
tratative si negocieri externe in probleme financiare, monetare, valutare, de
credit si de plati, precum si in domeniul autorizarii si supravegherii bancare.
(3) Banca Nationala a Romaniei exercita drepturi si indeplineste obligatii
care revin Romaniei in calitate de membru al Fondului Monetar International,
inclusiv utilizarea facilitatilor acestei institutii de finantare pe termen
mediu si lung pentru nevoile balantei de plati si consolidarea rezervelor internationale
ale tarii.
(4) Banca Nationala a Romaniei poate negocia si incheia acorduri, conventii
sau alte intelegeri privind imprumuturi pe termen scurt si alte operatiuni
financiar-bancare cu institutii financiare internationale, banci centrale, societati
bancare si nebancare, cu conditia rambursarii acestora in termen de un an.
(5) Banca Nationala a Romaniei poate incheia in nume propriu sau in numele
statului, in contul si din dispozitia acestuia, acorduri de decontare si de
plati sau orice alte contracte avand acelasi scop cu institutii publice sau
private care isi au sediul in strainatate.
CAP. 2
Politica monetara si valutara
Art. 5
Politica monetara
In cadrul politicii monetare pe care o promoveaza, Banca Nationala a Romaniei
utilizeaza proceduri si instrumente specifice pentru operatiuni de piata
monetara, de creditare a bancilor si de control al lichiditatii prin rezerve
minime obligatorii.
Art. 6
Operatiuni de piata monetara
Banca Nationala a Romaniei poate sconta, dobandi, lua in gaj sau vinde
creante, titluri sau alte valori asupra statului, bancilor sau altor persoane
juridice si poate atrage depozite de la banci, in conditiile pe care le
considera necesare pentru a realiza obiectivele politicii monetare.
Art. 7
Operatiuni de creditare
(1) Banca Nationala a Romaniei poate acorda credite in conditii de
rambursare, garantare si dobanda, care se stabilesc prin reglementari proprii,
in conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Creditarea de catre Banca Nationala a Romaniei pe descoperit de cont
este interzisa.
Art. 8
Rezerve minime obligatorii
(1) Banca Nationala a Romaniei stabileste regimul rezervelor minime
obligatorii pe care bancile trebuie sa le mentina in conturi deschise la
aceasta.
(2) Pentru depozitele in valuta, rezervele minime obligatorii se constituie
numai in valuta.
(3) La rezervele minime obligatorii, Banca Nationala a Romaniei va bonifica
dobanzi cel putin la nivelul ratei dobanzii medii la depunerile la vedere
practicate de bancile comerciale.
Art. 9
Politica valutara
(1) Banca Nationala a Romaniei elaboreaza si aplica politica privind cursul
de schimb, stabileste si urmareste aplicarea regimului valutar pe teritoriul
Romaniei.
(2) Banca Nationala a Romaniei este agent al statului in ceea ce priveste
aplicarea reglementarilor legale vizand controlul valutar la persoanele
juridice carora le-a acordat autorizatie si de la care este in drept sa
solicite si sa primeasca toate informatiile si orice documente necesare
indeplinirii atributiilor ce-i revin, fiind imputernicita a lua masuri pentru
impunerea respectarii reglementarilor sale.
Art. 10
Stabilirea regimului valutar
In administrarea regimului valutar, Banca Nationala a Romaniei raspunde de:
a) emiterea reglementarilor cu privire la operatiunile cu active externe si
aur, in vederea protejarii monedei nationale;
b) elaborarea balantei de plati si a altor lucrari privind pozitia
investitionala internationala a tarii;
c) stabilirea cursurilor de schimb pentru operatiuni proprii pe piata
valutara, calcularea si publicarea cursurilor medii pentru evidenta statistica;
d) autorizarea si retragerea autorizatiei, precum si supravegherea
persoanelor juridice care au obtinut autorizatia de a efectua tranzactii
valutare;
e) stabilirea de plafoane si alte limite pentru detinerea de active externe
si operatiuni cu aur si active externe pentru persoane juridice si fizice;
f) stabilirea plafonului si a conditiilor indatorarii externe a persoanelor
juridice si fizice care intra sub incidenta regimului valutar;
g) pastrarea si administrarea rezervelor internationale ale statului.
Art. 11
Reglementari valutare
Banca Nationala a Romaniei elaboreaza reglementari privind monitorizarea,
controlul tranzactiilor valutare pe teritoriul tarii si emite autorizatii
pentru transferuri in strainatate, tranzactii pe pietele valutare si pentru
alte operatiuni specifice.
Art. 12
Monitorizare si raportare
Pentru monitorizarea tranzactiilor valutare, persoanele juridice autorizate
sa desfasoare operatiuni valutare raporteaza Bancii Nationale a Romaniei asupra
tranzactiilor efectuate, prin documente ale caror forma si continut se
stabilesc de aceasta.
CAP. 3
Emisiunea monetara
Art. 13
Dreptul exclusiv de emisiune
Banca Nationala a Romaniei este unica institutie autorizata sa emita
insemne monetare, sub forma de bancnote si monede metalice, ca mijloace legale
de plata pe teritoriul Romaniei.
Art. 14
Unitatea monetara
Moneda nationala este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul.
Art. 15
Insemnele monetare
(1) Banca Nationala a Romaniei este singura in drept sa stabileasca
valoarea nominala, dimensiunile, greutatea, desenul si alte caracteristici
tehnice ale bancnotelor si monedelor metalice.
(2) Bancnotele poarta semnatura guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei
si a casierului central.
(3) Falsificarea sau contrafacerea bancnotelor si monedelor metalice
constituie infractiune si se pedepseste conform legii.
(4) Dispozitiile legale privitoare la titlurile la purtator pierdute sau
furate nu sunt aplicabile bancnotelor si monedelor metalice emise de Banca
Nationala a Romaniei.
(5) Grafica bancnotelor si a monedelor metalice este protejata prin
inregistrarea la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci din Romania. Orice
reproducere color a acestora, la scara 1/1, partiala sau integrala, in scop
publicitar, de informare sau in alte scopuri comerciale se poate face numai cu
acordul prealabil, in scris, al Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 16
Programul de emisiune monetara
(1) Banca Nationala a Romaniei elaboreaza programul de emisiune a
bancnotelor si a monedelor metalice, astfel incat sa se asigure necesarul de
numerar in stricta concordanta cu nevoile reale ale circulatiei banesti.
(2) Suma totala a bancnotelor si monedelor metalice in circulatie, care
exclude rezerva de numerar, se evidentiaza ca pasiv in contabilitatea Bancii
Nationale a Romaniei.
(3) Transa de numerar in circulatie, emisa de Banca Nationala a Romaniei
peste nivelul rezervelor internationale stabilite si mentinute conform
prevederilor art. 31, trebuie acoperita integral de urmatoarele active:
a) titluri de stat detinute in portofoliul de investitii;
b) active rezultate din credite acordate bancilor si altor persoane
juridice, in conditiile legii;
c) cecuri, cambii si alte titluri de credit scontate sau detinute in
portofoliu.
Art. 17
Mijloace legale de plata
Bancnotele si monedele metalice emise si neretrase din circulatie de catre
Banca Nationala a Romaniei reprezinta insemne monetare care trebuie acceptate
la valoarea nominala pentru plata tuturor obligatiilor publice si private.
Art. 18
Emisiunea si punerea in circulatie a insemnelor monetare
(1) Banca Nationala a Romaniei asigura tiparirea bancnotelor si baterea
monedelor metalice si ia masuri pentru pastrarea in siguranta a celor care nu
sunt puse in circulatie, precum si pentru custodia si distrugerea, cand aceasta
este necesara, a matritelor, cernelurilor si a bancnotelor si monedelor
metalice retrase din circulatie.
(2) Banca Nationala a Romaniei distribuie emisiunea monetara realizata si
administreaza rezerva de numerar sub forma de bancnote si monede metalice.
(3) Bancnotele si monedele metalice uzate sau necorespunzatoare vor fi
retrase din circulatie si distruse de catre Banca Nationala a Romaniei,
inlocuindu-se cu bancnote si/sau cu monede metalice noi.
(4) Banca Nationala a Romaniei inlocuieste, fara taxe si comisioane,
bancnotele si monedele metalice emise si neretrase din circulatie.
(5) Banca Nationala a Romaniei poate refuza inlocuirea bancnotelor si a
monedelor metalice care prezinta deformari, sunt ilizibile sau daca lipseste
mai mult de 40% din suprafata lor. Aceste insemne monetare vor fi retrase din
circulatie si distruse fara acordarea de compensatii detinatorilor, exceptand
cazurile speciale mentionate in regulamentele proprii.
(6) Banca Nationala a Romaniei nu poate fi obligata sa acorde compensatii
pentru bancnotele sau monedele metalice care au fost pierdute, furate,
distruse, contrafacute sau falsificate.
Art. 19
Schimbarea insemnelor monetare
(1) Banca Nationala a Romaniei poate hotari anularea sau retragerea din
circulatie a oricaror bancnote sau monede metalice care au fost emise si, in
locul acestora, punerea in circulatie a altor tipuri de insemne monetare.
(2) Modalitatea si perioada de preschimbare se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei si in cel putin doua ziare de circulatie nationala.
(3) La expirarea perioadei de preschimbare, bancnotele si monedele metalice
retrase din circulatie, fara a intra in contradictie cu prevederile art. 17, nu
mai pot fi utilizate pentru plata obligatiilor publice si private.
(4) Suma totala a bancnotelor si monedelor metalice retrase din circulatie,
dar nepreschimbate in termenul stabilit, se scade din totalul numerarului in
circulatie inregistrat in evidentele contabile si se inregistreaza ca venit al
Bancii Nationale a Romaniei.
CAP. 4
Operatiuni cu bancile
Art. 20
Creditarea bancilor
In cadrul politicii sale monetare, valutare, de credit si plati, Banca
Nationala a Romaniei poate acorda bancilor credite pe termene ce nu pot depasi
90 de zile, garantate cu:
a) titluri de stat provenite din emisiuni publice cu scadente de plata in
termen de maximum un an de la data constituirii garantiei prin remiterea lor in
portofoliul Bancii Nationale a Romaniei;
b) cambii si bilete la ordin trase sau subscrise pentru plata unor
prestatii comerciale, industriale sau agricole de catre persoane juridice
eligibile, potrivit normelor emise de Banca Nationala a Romaniei;
c) warante sau recipise de depozit emise cu privire la bunuri fungibile sau
alte bunuri valabil asigurate contra riscurilor de pierdere, distrugere sau
deteriorare;
d) depozite constituite la Banca Nationala a Romaniei sau la alte persoane
juridice agreate de Banca Nationala a Romaniei, constand din orice active pe
care aceasta le poate vinde, cumpara, ori tranzactiona.
Art. 21
Conditii si costuri de creditare
(1) Banca Nationala a Romaniei stabileste si face publice conditiile de
creditare, nivelul minim al ratei dobanzii la creditele care se acorda bancilor
si criteriile ce trebuie indeplinite de banci pentru a putea solicita credite
pe baze competitive.
(2) Banca Nationala a Romaniei poate stabili plafoane de creditare,
niveluri ale ratei dobanzii, termene de rambursare si alte conditii in care se
pot acorda credite discretionare sau pe baze competitive.
(3) Pentru toate operatiunile efectuate, Banca Nationala a Romaniei
stabileste si incaseaza dobanzi, comisioane si alte forme de acoperire a
costurilor de functionare si a riscurilor asumate, cu exceptia operatiunilor
efectuate prin contul curent general al Trezoreriei statului.
Art. 22
Conturi bancare
(1) Banca Nationala a Romaniei deschide cate un cont curent pentru
Trezoreria statului, pentru fiecare banca si pentru fiecare sucursala a unei
banci, persoana juridica straina, autorizata sa functioneze in Romania.
(2) Banca Nationala a Romaniei poate deschide conturi curente de decontare
si alte conturi pentru case de compensatii interbancare rezidente, precum si
pentru banci centrale si institutii internationale nerezidente.
(3) Prin conturile curente se efectueaza decontarea finala si irevocabila a
operatiunilor de incasari si plati intre titularii de conturi.
Art. 23
Sisteme de plati
Banca Nationala a Romaniei emite reglementari generale privind
instrumentele de plata, coordoneaza si supravegheaza sistemele de plati de
interes national si stabileste masurile necesare pentru prevenirea si
eliminarea oricarei situatii care pericliteaza buna functionare a sistemelor de
plati.
Art. 24
Servicii de compensare, depozitare si plata
(1) Banca Nationala a Romaniei poate asigura servicii de compensare,
depozitare si plata prin intermediul conturilor deschise in evidentele sale.
(2) Banca Nationala a Romaniei poate, pe cont propriu ori in numele si pe
contul statului, sa participe la aranjamente de compensare, depozitare si plata
sau la alte contracte avand acest scop, incheiate cu institutii centrale sau cu
organizatii colective de specialitate, publice si private, avand sediul in
strainatate.
Art. 25
Prevenirea si limitarea riscurilor
Pentru prevenirea si limitarea riscurilor de plata si credit, Banca
Nationala a Romaniei presteaza servicii de colectare si difuzare, la cerere,
contra cost, de date si informatii privind incidentele de plati si riscurile de
creditare in sistemul bancar, in conditii de asigurare a secretului
operatiunilor bancare.
CAP. 5
Supravegherea bancara
Art. 26
Autorizarea si supravegherea prudentiala bancara
(1) Banca Nationala a Romaniei are competenta exclusiva de autorizare a
functionarii bancilor si raspunde de supravegherea prudentiala a bancilor pe
care le-a autorizat sa opereze in Romania, in conformitate cu prevederile Legii
bancare.
(2) Pentru asigurarea viabilitatii si functionarii sistemului bancar, Banca
Nationala a Romaniei este imputernicita:
a) sa emita reglementari, sa ia masuri pentru impunerea respectarii
acestora si sa aplice sanctiunile legale in cazurile de nerespectare;
b) sa controleze si sa verifice pe baza raportarilor primite si prin
inspectii la fata locului registrele, conturile si orice alte documente ale
bancilor autorizate, pe care le considera necesare pentru indeplinirea
atributiilor sale de supraveghere.
Art. 27
Protejarea contra riscului de sistem bancar
In scopul limitarii riscului de sistem bancar si de plati, in mod
exceptional si numai de la caz la caz, Banca Nationala a Romaniei poate acorda
bancilor si alte credite negarantate sau garantate cu alte active decat cele
prevazute la art. 20.
CAP. 6
Operatiuni pe contul statului
Art. 28
Contul Trezoreriei statului
(1) Banca Nationala a Romaniei tine in evidentele sale contul curent
general al Trezoreriei statului, deschis pe numele Ministerului Finantelor.
(2) Functionarea contului curent general al Trezoreriei statului si
inregistrarea operatiunilor in acest cont se stabilesc prin conventii incheiate
intre Banca Nationala a Romaniei si Ministerul Finantelor.
Art. 29
Operatiuni cu Trezoreria statului
(1) Banca Nationala a Romaniei primeste incasarile pentru contul curent
general al Trezoreriei statului si efectueaza platile in limita
disponibilitatilor existente in acest cont.
(2) Banca Nationala a Romaniei nu percepe comisioane la decontarea
operatiunilor prin contul curent general al Trezoreriei statului, deschis in
evidentele sale, si plateste dobanzi la disponibilitatile din acest cont.
(3) In cursul exercitiului financiar anual, pentru acoperirea decalajului
temporar dintre incasarile si platile din contul curent general al Trezoreriei
statului, Banca Nationala a Romaniei poate acorda imprumuturi cu termene de
rambursare de cel mult 180 de zile si in conditii de dobanda la nivelul pietei,
pe baza de conventii incheiate cu Ministerul Finantelor.
(4) Suma totala a imprumuturilor acordate nu poate depasi in nici un
exercitiu financiar anual echivalentul a 7% din veniturile bugetului de stat
realizate in anul precedent, iar soldul permanent al imprumuturilor acordate si
nerambursate nu poate depasi in nici un moment suma totala rezultata din
dublarea capitalului si a fondului de rezerva al Bancii Nationale a Romaniei.
(5) Banca Nationala a Romaniei poate actiona ca agent al statului in
stabilirea bancilor eligibile a primi depozite ale Trezoreriei statului, in
conditii care vor fi stabilite impreuna cu Ministerul Finantelor.
Art. 30
Operatiuni cu titluri de stat
(1) In baza conventiilor incheiate in prealabil cu Ministerul Finantelor si
in conformitate cu reglementarile proprii, Banca Nationala a Romaniei poate
actiona ca agent pe contul statului, in ceea ce priveste:
a) plasarea emisiunilor de titluri de stat si alte efecte negociabile de
indatorare a statului roman;
b) exercitarea functiilor de agent de inregistrare, depozitare si transfer
al titlurilor de stat;
c) plata capitalului, dobanzilor, comisioanelor si a spezelor aferente;
d) executarea decontarilor in contul curent general al Trezoreriei
statului;
e) alte operatiuni in conformitate cu obiectivele si responsabilitatile
principale ale bancii centrale;
f) efectuarea de plati aferente celor de mai sus prin conturi deschise in
evidentele sale, inclusiv a celor aferente serviciului datoriei emitentilor si
altor costuri de tranzactionare si operare.
(2) Imprumuturile pe baza de titluri de stat se efectueaza conform
conventiilor incheiate intre Banca Nationala a Romaniei si Ministerul
Finantelor, prin care se stabilesc cel putin urmatoarele elemente: valoarea
imprumutului, data scadentei, rata dobanzii si modul de calcul al dobanzii pe
toata durata creditului, costurile serviciului datoriei, precum si date privind
titlurile de stat negociabile, emise pentru fiecare imprumut.
CAP. 7
Operatiuni cu aur si active externe
Art. 31
Rezervele internationale
(1) Banca Nationala a Romaniei, respectand regulile generale privind
lichiditatea si riscul specific activelor externe, stabileste si mentine
rezerve internationale, in astfel de conditii inca sa poata determina periodic
marimea lor exacta, rezerve alcatuite cumulativ ori selectiv din urmatoarele
elemente:
a) aur detinut in tezaur in tara sau depozitat in strainatate;
b) active externe, sub forma de bancnote si monede metalice sau disponibil
in conturi la banci sau la alte institutii financiare in strainatate, exprimate
in acele monede si detinute in acele tari pe care le stabileste Banca Nationala
a Romaniei;
c) orice alte active de rezerva recunoscute pe plan international, inclusiv
dreptul de a efectua cumparari de la Fondul Monetar International in cadrul
transei de rezerva, precum si detinerile de drepturi speciale de tragere;
d) cambii, cecuri, bilete la ordin, precum si obligatiuni si alte valori
mobiliare, negociabile sau nu, emise sau garantate de persoane juridice
nerezidente, clasificate in primele categorii de catre agentiile de apreciere a
riscurilor, recunoscute pe plan international, exprimate si platibile in valuta
in locuri acceptabile pentru Banca Nationala a Romaniei;
e) bonuri de tezaur, obligatiuni si alte titluri de stat, emise sau
garantate de guverne straine sau de institutii financiare interguvernamentale,
negociabile sau nu, exprimate si platibile in valuta in locuri acceptabile
pentru Banca Nationala a Romaniei.
(2) Banca Nationala a Romaniei, urmareste, impreuna cu Ministerul
Finantelor, mentinerea rezervelor internationale la un nivel pe care il
apreciaza ca fiind adecvat tranzactiilor externe ale statului.
(3) Daca exista pericolul diminuarii rezervelor internationale pana la un
nivel care ar periclita tranzactiile internationale ale statului, precum si in
cazul in care diminuarea s-a produs, Banca Nationala a Romaniei va prezenta
Guvernului si Parlamentului un raport privind situatia rezervelor
internationale si cauzele care au condus sau care pot conduce la o astfel de
reducere. Raportul va contine recomandari si propuneri de masuri ale Bancii
Nationale a Romaniei, necesare pentru preintampinarea sau remedierea situatiei.
Art. 32
Administrarea rezervelor internationale
Banca Nationala a Romaniei este autorizata, in conditiile pe care le
stabileste si le poate modifica periodic, sa efectueze urmatoarele operatiuni:
a) sa cumpere, sa vanda si sa faca alte tranzactii cu lingouri si monede
din aur si cu alte metale pretioase;
b) sa cumpere, sa vanda si sa faca alte tranzactii cu valute;
c) sa cumpere, sa vanda si sa faca alte tranzactii cu bonuri de tezaur,
obligatiuni si alte titluri emise sau garantate de guverne straine sau de
organizatii financiare interguvernamentale;
d) sa cumpere, sa vanda si sa faca alte tranzactii cu valori mobiliare
emise sau garantate de banci centrale, de institutii financiare internationale,
de societati bancare si nebancare;
e) sa deschida si sa mentina conturi la banci centrale si autoritati
monetare, societati bancare si la institutii financiare internationale;
f) sa deschida si sa tina conturi si sa efectueze operatiuni de
corespondent pentru institutii financiare internationale, banci centrale si
autoritati monetare, societati financiare si bancare, organizatii financiare
interguvernamentale din strainatate, precum si pentru guverne straine si
agentiile lor.
CAP. 8
Conducerea si administrarea
Art. 33
Conducerea Bancii Nationale a Romaniei
(1) Banca Nationala a Romaniei este condusa de un consiliu de
administratie.
(2) Conducerea executiva a Bancii Nationale a Romaniei se exercita de catre
guvernator, prim-viceguvernator si de doi viceguvernatori, in conditiile
stabilite prin regulamentul intern aprobat de consiliul de administratie.
(3) Activitatea consiliului de administratie este reglementata de
prevederile prezentei legi si de regulamentele Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 34
Consiliul de administratie
(1) Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei hotaraste, in
conditiile legii:
a) politicile in domeniile monetar, valutar, de credit si plati, urmarind
aducerea la indeplinire a acestora;
b) masurile in domeniul autorizarii si supravegherii prudentiale a bancilor
pe care le-a autorizat;
c) directiile principale in conducerea operatiunilor si raspunderile ce
revin personalului Bancii Nationale a Romaniei;
d) organizarea interna, indemnizatiile, salariile si alte drepturi banesti
ale personalului;
e) delegarea temporara a competentelor sale catre conducerea executiva,
atunci cand situatii speciale pot impune aceasta solutie.
(2) Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei este compus
din 9 membri, astfel:
a) un presedinte, care este si guvernator al Bancii Nationale a Romaniei;
b) un vicepresedinte, care este si prim-viceguvernator;
c) sapte membri, dintre care doi sunt si viceguvernatori, iar ceilalti
cinci membri nu sunt salariati ai Bancii Nationale a Romaniei.
(3) Membrii Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, cu
nominalizarea conducerii executive, sunt numiti de Parlament, la propunerea
comisiilor permanente de specialitate ale celor doua Camere ale Parlamentului.
(4) Numirile se fac pe o perioada de 6 ani, cu posibilitatea reinnoirii
mandatului.
(5) In cazul descompletarii Consiliului de administratie, completarea
locurilor vacante se face pe functia respectiva si numai pentru perioada ramasa
pana la expirarea mandatului celor inlocuiti, cu respectarea prevederilor alin.
(3).
(6) Revocarea din functie a oricarui membru al consiliului de administratie
se face de Parlament, la propunerea comisiilor permanente de specialitate ale
celor doua Camere ale Parlamentului, pentru fiecare caz in parte, daca:
a) nu mai este eligibil in conformitate cu prevederile art. 35;
b) impotriva acestuia a fost pronuntata o condamnare penala cu pedeapsa
privativa de libertate si daca hotararea este definitiva;
c) in timpul mandatului s-a angajat in actiuni vadit inadecvate, care
prejudiciaza in mod substantial interesele Bancii Nationale a Romaniei.
(7) Nici un membru al Consiliului de administratie al Bancii Nationale a
Romaniei nu va fi schimbat din functie din alte motive sau prin alta procedura
decat cea prevazuta la alin. (6).
(8) Numirile, retragerile si revocarile din functie ale membrilor
Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
(9) La sedintele Consiliului de administratie al Bancii Nationale a
Romaniei pot participa ministrul finantelor si directorul Trezoreriei statului,
fara drept de vot.
Art. 35
Incompatibilitati si conflicte de interese
(1) Membrii Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei nu
pot fi parlamentari sau membri ai unui partid politic si nu pot face parte din
autoritatea judecatoreasca sau din administratia publica.
(2) Membrilor consiliului de administratie si angajatilor cu functii de
conducere ai Bancii Nationale a Romaniei li se interzice sa reprezinte, direct
sau indirect, vreun interes financiar, comercial sau de alta natura care i-ar
pune intr-o pozitie in care interesul lor personal ar intra in conflict cu
obligatiile si indatoririle lor fata de Banca Nationala a Romaniei.
(3) Fara aprobarea expresa a Consiliului de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei:
a) pe timpul mandatului lor, guvernatorul, prim-viceguvernatorul si
viceguvernatorii nu isi vor consacra capacitatile profesionale altor interese
decat celor ale Bancii Nationale a Romaniei si nu vor putea ocupa nici o alta
functie, remunerata sau onorifica, in societati comerciale financiare, bancare
sau nebancare, cu exceptia activitatii didactice;
b) pe durata cat este angajat cu contract individual de munca la Banca
Nationala a Romaniei, nici un salariat al acesteia nu va putea detine
concomitent o alta functie, remunerata sau onorifica, la o societate comerciala
sau la alt agent economic care, prin activitatea sa statutara, urmareste
obtinerea de profit.
Art. 36
Atributiile guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei
(1) Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei dispune masuri pentru
executarea dispozitiilor legale, a hotararilor consiliului de administratie,
precum si a altor reglementari privind Banca Nationala a Romaniei. Guvernatorul
poate delega prim-viceguvernatorului si viceguvernatorilor unele dintre
atributiile sale, in conditiile stabilite de consiliul de administratie.
(2) Guvernatorul numeste in functie personalul din aparatul central al
Bancii Nationale a Romaniei si pe directorii sucursalelor si ai agentiilor.
(3) Guvernatorul reprezinta Banca Nationala a Romaniei in relatiile cu
tertii, semnand, direct sau prin persoane imputernicite de el, toate tratatele
sau conventiile incheiate.
(4) In numele consiliului de administratie, guvernatorul prezinta
Parlamentului, pana la data de 30 iunie a anului urmator, raportul anual al
Bancii Nationale a Romaniei, care cuprinde:
a) principalele evolutii economice, financiare, monetare si valutare;
b) politica monetara in anul precedent si orientarile pentru anul urmator;
c) reglementarea si supravegherea prudentiala bancara;
d) activitatile Bancii Nationale a Romaniei, bilantul anual si contul de
profit si pierderi.
(5) In cazul absentei sau imposibilitatii guvernatorului de a actiona,
acesta va fi suplinit de prim-viceguvernator.
Art. 37
Comisia de cenzori
(1) Comisia de cenzori, formata din 5 membri, dintre care unul este
presedinte, se numeste in conditiile art. 34 alin. (3) si (4).
(2) Comisia de cenzori verifica respectarea normelor legale privind
evaluarea patrimoniului Bancii Nationale a Romaniei, intocmirea bilantului
contabil si a contului de profit si pierderi, in concordanta cu registrele,
existenta valorilor in casa, precum si a titlurilor in proprietate sau primite
in gaj, cautiune sau custodie, precum si executia bugetului de venituri si
cheltuieli.
(3) Anual, comisia de cenzori intocmeste un raport asupra bilantului
contabil si contului de profit si pierderi, precum si asupra executiei
bugetului de venituri si cheltuieli.
Art. 38
Expertiza externa
Conturile si evidentele Bancii Nationale a Romaniei vor putea fi supuse
analizei unor firme de audit financiar, care vor fi selectate de catre
consiliul de administratie pe baza de licitatie.
CAP. 9
Situatii financiare
Art. 39
Capitalul Bancii Nationale a Romaniei
(1) Capitalul Bancii Nationale a Romaniei este de 100 miliarde lei si
apartine in intregime statului. Majorarea capitalului va fi efectuata prin
utilizarea partiala a profitului net anual, pana la un nivel echivalent cu 5%
din pasivele monetare agregate din bilantul de la sfarsitul fiecarui exercitiu
financiar anual.
(2) Capitalul de 100 miliarde lei se constituie prin preluarea capitalului
inregistrat la data de 31 decembrie 1997, de 5 miliarde lei, si prin alocarea
sumei de 95 miliarde lei de la fondul de rezerva al Bancii Nationale a Romaniei.
(3) Pasivele monetare agregate ale Bancii Nationale a Romaniei se stabilesc
ca suma totala a bancnotelor si monedelor metalice in circulatie si a valorilor
mobiliare emise, precum si a soldurilor creditoare ale tuturor conturilor
deschise, pe titulari, in evidentele sale.
Art. 40
Fondul de rezerva
Fondul de rezerva al Bancii Nationale a Romaniei se constituie in limita
unei cote de 20% din profitul brut pana cand acesta ajunge sa fie egal cu
capitalul propriu, dupa care cota respectiva se reduce la 10% pana cand fondul
de rezerva ajunge sa fie egal cu dublul capitalului propriu si, ulterior, cota
se stabileste la 5% .
Art. 41
Planul de conturi
(1) Operatiunile Bancii Nationale a Romaniei sunt contabilizate potrivit
planului propriu de conturi, avizat de Ministerul Finantelor, pe exercitii
financiare anuale, incepand cu data de 1 ianuarie si terminand cu data de 31
decembrie.
(2) Banca Nationala a Romaniei va mentine conturi si evidente si va intocmi
rapoarte anuale care sa reflecte operatiunile si rezultatele financiare,
inclusiv provizioanele constituite pentru credite neperformante, in
conformitate cu legislatia in domeniu si cu principiile contabile acceptate pe
plan international pentru bancile centrale.
Art. 42
Bugetul de venituri si cheltuieli
Bugetul anual de venituri si cheltuieli se aproba de Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei si se verifica in executie de
comisia de cenzori.
Art. 43
Contul de profit si pierderi
(1) Pentru fiecare exercitiu financiar anual, profitul sau pierderea Bancii
Nationale a Romaniei se calculeaza, in concordanta cu standardele contabile
internationale, ca diferenta intre veniturile si cheltuielile din activitatea
operationala.
(2) In cazul in care in bilantul Bancii Nationale a Romaniei valoarea
activelor scade sub suma angajamentelor, fondului de rezerva si a capitalului
propriu, Ministerul Finantelor va transfera Bancii Nationale a Romaniei, la
cererea acesteia, titluri de stat negociabile la pretul pietei, in suma
necesara acoperirii acestui deficit. In termen de 5 ani aceste titluri de stat
vor fi rascumparate prin utilizarea profiturilor nete realizate de Banca
Nationala a Romaniei sau vor fi renegociate.
Art. 44
Reevaluarea activelor si pasivelor
Banca Nationala a Romaniei efectueaza anual reevaluarea activelor si
pasivelor exprimate in aur, argint, alte metale si pietre pretioase, drepturi
speciale de tragere si monede straine, ca urmare a modificarii valorii sau a
cursului in lei al acestora, iar diferentele rezultate se evidentiaza intr-un
cont special de reevaluari.
Art. 45
Determinarea si utilizarea profitului net
(1) Profitul brut al Bancii Nationale a Romaniei se constituie numai din
veniturile nete din activitatea operationala.
(2) Diferentele favorabile nete din reevaluari, dupa deducerea pierderilor
nete din operatiuni, se aloca contului special de reevaluari.
(3) Profitul net al Bancii Nationale a Romaniei se aloca si se utilizeaza
in urmatoarea ordine de prioritate:
a) pentru cresterea capitalului propriu pana la un nivel echivalent cu 5%
din pasivele monetare agregate, inregistrate in bilant la sfarsitul fiecarui
exercitiu financiar anual;
b) pentru rascumpararea titlurilor de stat transferate Bancii Nationale a
Romaniei de catre Ministerul Finantelor, in conditiile prevazute la art. 43
alin. (2);
c) pentru constituirea fondului de dezvoltare;
d) pentru fondul de participare a salariatilor la profit, in limita a 10%;
e) pentru alte destinatii care se stabilesc de catre Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei;
f) profitul ramas se vireaza in totalitate la bugetul de stat, pana cel mai
tarziu la data de 1 iunie a urmatorului exercitiu financiar anual.
Art. 46
Repartizarea pierderilor nete
Daca intr-un exercitiu financiar anual Banca Nationala a Romaniei
inregistreaza o pierdere neta, aceasta se repartizeaza astfel:
a) daca pierderea neta este compusa din pierderi nete din operatiuni si
diferente nefavorabile nete din reevaluari, suma pierderilor nete din
operatiuni se suporta, in ordine, din fondul de rezerva si din capitalul
propriu, iar suma diferentelor nefavorabile nete din reevaluari se aloca
contului special de reevaluari;
b) daca pierderea neta este compusa din venituri nete din operatiuni si
diferente nefavorabile nete din reevaluari, veniturile nete din operatiuni se
constituie in profit brut, iar diferentele nefavorabile nete din reevaluari vor
fi alocate contului special de reevaluari;
c) daca pierderea neta este compusa din pierderi nete din operatiuni si
diferente favorabile nete din reevaluari, pierderea neta se acopera, in ordine,
din fondul de rezerva si din capitalul propriu;
d) daca pierderea neta nu se acopera din fondul de rezerva, capitalul
propriu si disponibilul din contul special de reevaluari, pentru suma ramasa
Ministerul Finantelor va transfera Bancii Nationale a Romaniei titluri de stat,
in conditiile prevazute la art. 43 alin. (2).
Art. 47
Raspunderea de inregistrare
Pentru eventualele erori la plati sau la inregistrari in conturile
titularilor, Banca Nationala a Romaniei raspunde numai pana la limita sumei
eronat platite sau inregistrate in cont, inclusiv de penalitatile aferente care
se varsa la bugetul de stat, suportate de titularii de cont in cazurile
prevazute de lege, daca este sesizata cu reclamatie scrisa pana la expirarea
termenului stabilit si comunicat titularilor de cont.
Art. 48
Publicarea bilantului
Bilantul anual si contul de profit si pierderi al Bancii Nationale a
Romaniei, certificate de comisia de cenzori, dupa adoptarea lor de catre
consiliul de administratie, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 49
Legislatia aplicabila
(1) Operatiunile Bancii Nationale a Romaniei sunt supuse legislatiei
generale, in masura in care Legea bancara si prezenta lege nu dispun altfel.
(2) Operatiunile comerciale efectuate de Banca Nationala a Romaniei, care
se reflecta in bugetul de venituri si cheltuieli, in bilantul anual si in
contul de profit si pierderi, sunt supuse controlului ulterior al Curtii de
Conturi.
Art. 50
Reglementarile Bancii Nationale a Romaniei
(1) Banca Nationala a Romaniei este imputernicita sa emita reglementarile
necesare pentru a pune in aplicare si a impune respectarea prevederilor legale.
(2) Reglementarile Bancii Nationale a Romaniei pot fi sub forma de
regulamente, ordine, norme si circulare, avand caracter obligatoriu pentru
persoanele juridice publice si private, precum si pentru persoanele fizice.
Art. 51
Informatii statistice
(1) Banca Nationala a Romaniei va contribui la armonizarea regulilor si
practicilor privind colectarea, prelucrarea si distribuirea informatiilor statistice
in domeniile sale de competenta.
(2) Banca Nationala a Romaniei colecteaza informatii statistice primare,
care sunt necesare pentru aducerea la indeplinire a atributiilor sale legale,
de la autoritatile publice, banci, institutii financiare si alte persoane
juridice si fizice.
(3) Bancile si celelalte persoane juridice publice sau private, care au
fost autorizate sau care au conturi la Banca Nationala a Romaniei, sunt
obligate sa furnizeze acesteia orice date sau informatii solicitate pentru
aducerea la indeplinire a atributiilor stabilite prin lege.
(4) Banca Nationala a Romaniei poate publica astfel de date si informatii,
in intregime sau in parte, dar numai in forma agregata.
Art. 52
Garantii speciale
(1) Conventiile, contractele sau orice alte aranjamente de creditare
incheiate de Banca Nationala a Romaniei constituie titluri executorii, in caz
de neplata pentru intregul sold al creantei de platit, inclusiv dobanzile sau
alte costuri aferente.
(2) Organele de stat financiare sau judecatoresti executa creanta Bancii
Nationale a Romaniei pe baza simplei notificari din partea acesteia.
(3) In cazul in care debitorul nu isi indeplineste angajamentele asumate,
Banca Nationala a Romaniei este in drept sa procedeze la recuperarea creantelor
prin executarea garantiilor, astfel:
a) vanzarea totala sau partiala, pe contul debitorului, a titlurilor si
efectelor care i-au fost date in garantie, in termen de maximum 3 zile, dupa o
simpla somatie printr-un act extrajudiciar;
b) din venitul rezultat din vanzare se recupereaza creantele, avansurile,
dobanzile si orice alte cheltuieli efectuate de Banca Nationala a Romaniei, iar
eventualul surplus ramas se remite debitorului.
Art. 53
Operatiuni in favoarea tertilor
(1) Banca Nationala a Romaniei poate efectua unele operatiuni in favoarea
tertilor, numai in conditiile prezentarii documentelor pe care le considera
necesare. Banca Nationala a Romaniei poate, ori de cate ori considera necesar,
sa ceara constituirea de garantii reale sau personale.
(2) Cu exceptia cazurilor in care prezenta lege autorizeaza in mod expres
aceasta, Banca Nationala a Romaniei nu va acorda asistenta financiara sub forma
de credite, angajamente de resurse, preluare integrala sau partiala a
obligatiilor aferente unui imprumut ori altui instrument de indatorare, asumare
a unei datorii sau a unui pasiv adiacent ori in vreo alta forma.
(3) Cu respectarea prevederilor de la alin. (2), Banca Nationala a Romaniei
poate:
a) sa investeasca resursele sale financiare in valori mobiliare cu grad
mare de lichiditate, emise de debitori cu bonitate;
b) sa achizitioneze, in cursul executarii creantelor pe care le are, orice
fel de drepturi care pot fi valorificate;
c) sa acorde salariatilor sai cate un credit pentru locuinte si credite
pentru bunuri de folosinta indelungata, cu dobanda la nivelul dobanzii medii
lunare de la bancile comerciale.
Art. 54
Facilitati fiscale
Capitalul Bancii Nationale a Romaniei, fondul de rezerva si provizioanele
de risc, lingourile, monedele si alte obiecte din aur, argint si din alte
metale si pietre pretioase sunt scutite de taxe si impozite.
Art. 55
Secretul profesional bancar
(1) Membrii Consiliului de administratie si salariatii Bancii Nationale a
Romaniei sunt obligati sa pastreze secretul asupra oricarei informatii
nedestinate publicarii, de care au luat cunostinta in cursul exercitarii
functiilor lor, si nu vor folosi aceste informatii pentru obtinerea de avantaje
personale, orice abatere fiind pedepsita conform legii.
(2) Dezvaluirea secretului profesional bancar se poate face in cadrul unei
proceduri judiciare, numai in conditiile aprobate de Consiliul de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 56
Indemnizatii
Membrii Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei si
cenzorii primesc indemnizatii.
Art. 57
Participatii de capital
Banca Nationala a Romaniei nu poate participa cu capital, direct sau
indirect, la nici o societate comerciala sau regie autonoma, cu exceptia
propriilor sale intreprinderi de imprimare a biletelor de banca si de batere a
monedei metalice si a altor societati care pot contribui la realizarea
atributiilor sale.
Art. 58
Proprietati imobiliare
Banca Nationala a Romaniei poate face investitii imobiliare numai pentru
necesitatile sale de functionare si pentru nevoile colective ale personalului,
stabilite de consiliul sau de administratie.
Art. 59
Comunicarea cu publicul
(1) Toate reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Banca Nationala a Romaniei va deschide si va mentine un registru public
al reglementarilor sale publicate in Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Banca Nationala a Romaniei publica periodic raportul anual, rapoarte
privind balanta de plati si pozitia investitionala internationala a tarii,
buletine privind evolutia monedei si a creditului, studii si alte materiale
cuprinzand informatii destinate publicitatii.
Art. 60
Sanctiuni
(1) Pentru nerespectarea reglementarilor emise de catre Banca Nationala a
Romaniei, in cazurile care nu cad sub incidenta Legii bancare, conducerea
executiva a Bancii Nationale a Romaniei poate aplica urmatoarele sanctiuni:
a) avertisment scris;
b) amenda de la 1 milion lei la 100 milioane lei; amenzile incasate se fac
venit la bugetul de stat;
c) suspendarea, pe un termen de pana la 90 de zile, partiala sau totala, a
autorizatiei acordate de Banca Nationala a Romaniei;
d) retragerea autorizatiei acordate de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Contestatiile pot fi formulate in termen de 15 zile de la data
comunicarii sanctiunii si se solutioneaza de Consiliul de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei in maximum 30 de zile de la primirea acestora.
(3) In termen de 15 zile de la comunicare, deciziile Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei pot fi contestate la Curtea
Suprema de Justitie.
Art. 61
Intrarea in vigoare
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 62
Abrogari
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 34/1991
privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 70 din 3 aprilie 1991, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
din 5 mai 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) si ale art. 76
alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
PAULA MARIA IVANESCU
p. PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU QUINTUS