LEGE Nr. 346
din 21 iulie 2006
privind organizarea si
functionarea Ministerului Apararii
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 654 din 28 iulie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ministerul Apărării este organul de
specialitate al administraţiei publice centrale, care conduce şi desfăşoară,
potrivit legii, activităţile în domeniul apărării ţării.
(2) Ministerul Apărării este format din structuri
centrale, structuri şi forţe subordonate acestora.
Art. 2. - Sistemul de structuri centrale, structuri şi
forţe ale Ministerului Apărării constituie Armata României, denumită în
continuare armata.
Art. 3. - (1) Ministerul Apărării are personalitate
juridică şi reprezintă în justiţie structurile armatei care nu au personalitate
juridică. Structurile ministerului care au personalitate juridică, potrivit
legii, pot fi reprezentate în justiţie de organele de specialitate ale Ministerului
Apărării, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului apărării.
(2) Ministerul Apărării are sediul în municipiul
Bucureşti, strada Izvor nr. 3-5, sectorul 5.
(3) Ministerul Apărării răspunde în faţa
Parlamentului, a Guvernului şi a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării pentru
modul de aplicare, în domeniul său de activitate, a prevederilor Constituţiei,
legilor, hotărârilor Guvernului şi ale Consiliului Suprem de Apărare a Ţării,
ale celorlalte acte normative şi ale tratatelor internaţionale la care România
este parte.
Art. 4. - Ministerul Apărării cooperează, pentru
îndeplinirea atribuţiilor sale, cu celelalte ministere şi organe ale
administraţiei publice centrale de specialitate, cu autorităţi ale
administraţiei publice locale, autorităţi administrative autonome, organizaţii
neguvernamentale, operatori economici, cu structurile politico-militare şi de
conducere militară ale altor state, precum şi ale organizaţiilor internaţionale
la care România este parte.
CAPITOLUL II
Atribuţiile şi responsabilităţile Ministerului
Apărării
Art. 5. - (1) Ministerul Apărării are următoarele
atribuţii şi responsabilităţi:
a) constituirea structurii de forţe şi realizarea
capacităţii de luptă a armatei pentru îndeplinirea misiunilor specifice ce revin acesteia;
b) înfiinţarea, desfiinţarea, dislocarea şi
redislocarea de unităţi şi formaţiuni;
c) elaborarea proiectelor de acte normative privind
apărarea ţării;
d) apărarea drepturilor şi intereselor legitime
proprii în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură,
precum şi cu orice persoană fizică sau juridică, română ori străină, prin
structuri proprii;
e) încheierea tratatelor la nivel departamental şi a
înţelegerilor tehnice în domeniul cooperării cu
armatele altor state;
f) coordonarea politicii şi activităţile de integrare
în organizaţiile internaţionale la care România este parte, pentru structurile
proprii, întreţinerea şi dezvoltarea relaţiilor de cooperare politico-militară
cu celelalte state şi asigurarea reprezentării armatei în raporturile cu
armatele altor state;
g) managementul informaţiilor pentru apărare, al
activităţii de informaţii, contrainformaţii şi securitate militare, precum şi
colaborarea cu serviciile/structurile de informaţii, contrainformaţii şi
securitate ale altor state sau organizaţii internaţionale la care România este
parte;
h) realizarea planificării integrate a apărării;
i) finanţarea şi asigurarea execuţiei bugetului
propriu;
j) instruirea comandamentelor şi trupelor, pregătirea
de specialitate a personalului în activitate şi în rezervă;
k) informatizarea tuturor domeniilor sale de activitate;
l) managementul resurselor
umane, organizarea şi conducerea învăţământului militar;
m) protecţia mediului în activităţile pe care le
desfăşoară;
n) organizarea şi conducerea activităţii de informare
şi relaţii publice;
o) emiterea regulamentelor specifice pentru organizarea
şi funcţionarea structurilor militare, a comitetelor şi consiliilor constituite
pentru luarea deciziilor;
p) creşterea calităţii vieţii
personalului, asigurarea asistenţei religioase a personalului militar şi civil,
precum şi a asistenţei sociale, medicale şi juridice a acestuia, în
conformitate cu prevederile legale;
q) implementarea, la nivelul ministerului, a politicilor publice şi a programelor de reformă a administraţiei
publice;
r) conducerea activităţilor de logistică;
s) înzestrarea cu armament, tehnică de luptă,
echipamente şi materiale specifice armatei, relaţiile cu industria naţională de
apărare şi cooperările internaţionale în domeniu;
ş) coordonarea activităţii de comerţ exterior privind
importul şi exportul de produse cu destinaţie militară, în condiţiile legii;
t) aprobarea, în limita competenţei sale, a
documentaţiilor tehnico-economice pentru lucrările de investiţii proprii,
executarea lucrărilor de investiţii proprii, precum şi urmărirea executării, la
termenele stabilite, a tuturor lucrărilor de investiţii;
ţ) mobilizarea armatei, constituirea forţelor de
rezervă, rechiziţionarea de bunuri şi chemarea persoanelor fizice la prestări
de serviciu în interes public;
u) editarea de publicaţii în domeniile proprii de
activitate;
v) cercetarea ştiinţifică, invenţii şi inovaţii în
armată, precum şi protecţia drepturilor de proprietate intelectuală asupra
rezultatelor cercetării;
x) controlul intern şi auditul public intern.
(2) Ministerul Apărării îndeplineşte şi alte atribuţii
prevăzute de lege.
CAPITOLUL III
Organizarea şi funcţionarea structurilor centrale
Art. 6. - (1) Structurile centrale ale Ministerului Apărării, subordonate nemijlocit ministrului apărării,
sunt: Departamentul pentru politica de apărare şi planificare, Departamentul
pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică, Departamentul pentru
armamente, Statul Major General, Secretariatul general, Direcţia generală de
informaţii a apărării, Direcţia management resurse umane, Direcţia
financiar-contabilă, Direcţia instanţelor militare, Corpul de control şi
inspecţie, Direcţia audit intern şi Direcţia medicală.
(2) In subordinea nemijlocită
a ministrului apărării funcţionează consilierii ministrului, Cabinetul
ministrului, Direcţia instanţelor militare şi alte structuri.
(3) Personalul Secţiei
Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi al Secţiei combaterea
infracţiunilor de corupţie săvârşite de militari din cadrul Direcţiei
Naţionale Anticorupţie se subordonează ministrului apărării numai în ceea ce
priveşte aspectele de natură administrativă, stabilite prin ordin comun al
ministrului apărării, al procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie şi al procurorului-şef al Direcţiei Naţionale
Anticorupţie, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Structurile centrale prevăzute la alin. (1) şi
(3) pot avea în compunere, după caz, centre, direcţii generale, direcţii,
oficii, servicii, secţii, birouri sau compartimente, constituite potrivit
criteriilor stabilite prin ordin al ministrului apărării.
(5) Pentru îndeplinirea misiunilor ce revin Ministerului Apărării, prin hotărâre a Guvernului se pot
înfiinţa şi organiza, în condiţiile legii, structuri ale acestuia care îşi
desfăşoară activitatea în străinătate. Pentru aceasta, Ministerul Apărării este
autorizat să achiziţioneze bunuri mobile şi imobile în ţările în care aceste
structuri îşi desfăşoară activitatea.
(6) Pentru executarea conducerii structurilor
prevăzute la alin. (1) -(5) sunt prevăzute în statele de organizare funcţiile
corespunzătoare.
(7) Atribuţiile structurilor centrale se stabilesc prin
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Ministerului Apărării, aprobat
prin ordin al ministrului.
Art. 7. - Structurile centrale au în subordine, după
caz, state majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamente,
direcţii, instituţii militare de învăţământ, instituţii de cercetare
ştiinţifică, formaţiuni şi alte structuri.
CAPITOLUL IV
Domenii de responsabilitate ale structurilor centrale
Art. 8. - Departamentul
pentru politica de apărare şi planificare coordonează
îndeplinirea obligaţiilor internaţionale asumate, asigură aplicarea politicii
de apărare şi planificarea integrată a apărării şi coordonează cooperarea
politico-militară internaţională.
Art. 9. - Departamentul
pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică coordonează relaţia cu Parlamentul şi activitatea legislativă, asigură
asistenţa juridică şi reprezintă interesele Ministerului Apărării în faţa
instanţelor de judecată şi a altor organe cu activitate jurisdicţională,
asigură relaţiile cu alte autorităţi publice, precum şi cu organizaţiile
neguvernamentale, îndrumă activitatea de armonizare a actelor normative şi
asigură asistenţa juridică pentru încheierea înţelegerilor tehnice în vederea
cooperării cu forţele armate străine, conduce activităţile care privesc
informarea publică şi mass-media militare, regimul juridic al patrimoniului
imobiliar al Ministerului Apărării şi coordonează activitatea de soluţionare a
problemelor sociale ale personalului.
Art. 10. - Departamentul pentru armamente elaborează şi coordonează politicile de achiziţii în cadrul
ministerului, în calitate de autoritate de reglementare în domeniu, gestionează
relaţiile cu industria naţională de apărare, asigură managementul programelor
de achiziţii pentru sisteme de armamente şi echipamente majore şi al contractelor
aferente, precum şi al activităţilor de cercetare-dezvoltare, planifică şi
desfăşoară activitatea de cooperare internaţională în domeniul armamentelor,
realizează supravegherea calităţii la furnizorii de echipamente şi tehnică
militară, coordonează activitatea de formare, specializare şi perfecţionare a
ofiţerilor de logistică în domeniul tehnico-ingineresc şi a altor specialişti
necesari armatei, activitatea de metrologie şi standardizare tehnică şi
realizează controlul specific domeniului de competenţă pentru importurile şi
exporturile de produse speciale.
Art. 11. - Fiecare departament este condus de un
secretar de stat, care este şi şef al departamentului.
Art. 12. - (1) Statul Major General asigură, conform legii, conducerea, organizarea, planificarea şi
operaţionalizarea forţelor, ridicarea graduală a capacităţii de luptă şi
mobilizarea armatei, conducerea operaţiilor întrunite, antrenarea
comandamentelor şi trupelor, pregătirea de bază şi de specialitate a
personalului militar în activitate şi în rezervă, managementul carierei
individuale a personalului militar, planificarea armamentelor, standardizarea
în domeniul militar, implementarea sistemului comandă, control, comunicaţii,
computere, informaţii, informatică, supraveghere, recunoaştere, logistică şi
infrastructură, desfăşurarea relaţiilor militare internaţionale, asistenţa religioasă în Ministerul
Apărării şi încheierea înţelegerilor tehnice cu armatele altor state,
promovează valorile specifice culturii militare şi de educaţie civică.
(2) Statul Major General pregăteşte şi conduce
structurile militare care participă la misiuni militare în afara teritoriului
statului naţional.
(3) La nivelul Statului Major General se constituie
Comitetul Şefilor Statelor Majore, cu rol consultativ. Organizarea şi
funcţionarea acestuia se stabilesc prin ordin al ministrului apărării.
Art. 13. - (1) Direcţia
generală de informaţii a apărării asigură
obţinerea, prelucrarea, verificarea, stocarea şi valorificarea informaţiilor şi
datelor referitoare la factorii de risc şi ameninţările interne şi externe,
militare şi non-militare, care pot afecta securitatea naţională în domeniul
militar, coordonează aplicarea măsurilor contrainformative şi cooperarea atât
cu serviciile/structurile departamentale naţionale şi de informaţii, cât şi cu
cele ale statelor membre ale alianţelor, coaliţiilor şi organizaţiilor
internaţionale la care România este parte şi asigură securitatea informaţiilor
clasificate naţionale, NATO şi Uniunea Europeană la nivelul Ministerului
Apărării.
(2) Personalul Direcţiei generale de informaţii a
apărării îşi desfăşoară activitatea deschis sau acoperit, în raport cu nevoile
de realizare a securităţii naţionale în domeniul militar. Pentru culegerea de
informaţii în teatrele de operaţii şi pentru lupta împotriva terorismului,
Direcţia generală de informaţii a apărării poate avea în subordine structuri
combatante.
(3) Direcţia generală de informaţii a apărării este
condusă de un director general, cadru militar în activitate. Directorul general
este numit de către ministrul apărării, cu aprobarea Consiliului Suprem de
Apărare a Ţării. Funcţia de director general este asimilată funcţiei de
secretar de stat.
(4) Unele categorii de tehnică şi bunuri specifice se
achiziţionează, în condiţiile legii, prin structuri specializate proprii, de la
parteneri interni sau externi.
Art. 14. - (1) Secretariatul general asigură realizarea şi coordonarea lucrărilor de secretariat,
gestionează ansamblul relaţiilor şi circulaţia documentelor la nivelul
structurilor centrale, între minister şi autorităţile şi instituţiile publice,
organizaţiile neguvernamentale, persoanele juridice şi fizice, monitorizează
elaborarea şi transmiterea principalelor raportări periodice prevăzute de
reglementările în vigoare.
(2) Secretariatul general asigură implementarea,
monitorizarea şi evaluarea, la nivelul Ministerului Apărării, a prevederilor
cuprinse în strategiile şi programele de reformă ale administraţiei publice,
elaborate pe baza Programului de guvernare, precum şi a sistemului de control
managerial.
(3) Secretariatul general asigură gestionarea şi
diseminarea documentelor clasificate în domeniul apărării, emise de NATO,
Uniunea Europeană, statele membre ale acestora şi alte state, la nivelul
Ministerului Apărării.
Art. 15. - Direcţia
management resurse umane elaborează şi
monitorizează aplicarea strategiilor, politicilor şi reglementărilor în
domeniile managementului resurselor umane, carierei individuale
profesionalizate şi educaţiei militare şi asigură evidenţa unitară a personalului Ministerului
Apărării.
Art. 16. - Corpul de control
şi inspecţie exercită atribuţii specifice de
control general, conform legii, şi evaluarea activităţilor desfăşurate în
Ministerul Apărării, în baza ordinului ministrului apărării.
Art. 17. - Direcţia
financiar-contabilă asigură îndeplinirea
sarcinilor financiar-contabile ce revin ministrului apărării în calitate de
ordonator principal de credite.
Art. 18. - Direcţia
instanţelor militare asigură managementul
funcţiilor militare la nivelul instanţelor militare şi acţionează, împreună cu
structurile de resort din Ministerul Apărării, pentru compatibilizarea
sistemului jurisdicţional militar cu cel din statele membre NATO.
Art. 19. - Direcţia audit
intern execută auditarea administrării patrimoniului
şi utilizării fondurilor publice în Ministerul Apărării, în concordanţă cu
reglementările legale.
Art. 20. - Direcţia medicală
coordonează asigurarea asistenţei medicale şi
sanitar-veterinare, implementează politica naţională de sănătate la nivelul
Ministerului Apărării, elaborează concepţia privind funcţionarea serviciilor
medicale şi sanitar-veterinare.
Art. 21. - (1) Ministrul apărării numeşte, în
condiţiile legii, şefii/directorii structurilor centrale, şeful cabinetului şi
consilierii ministrului, şefii/directorii structurilor prevăzute la art. 6
alin. (4), până la nivel de oficiu inclusiv, precum şi persoanele care sunt
încadrate în funcţii prevăzute în statele de organizare cu grade de general sau
echivalent al acestora.
(2) Se exceptează de la
prevederile alin. (1) secretarii de stat, şeful Statului Major General şi
secretarul general al ministerului.
(3) Ministrul apărării numeşte membrii birourilor
ataşaţilor apărării României în străinătate, la propunerea directorului general
al Direcţiei generale de informaţii a apărării.
CAPITOLUL V
Structura de forţe a armatei
Art. 22. - Structura de forţe a armatei cuprinde
următoarele categorii de forţe: forţele terestre, forţele aeriene şi forţele
navale, precum şi alte forţe.
Art. 23. - Forţele terestre
sunt formate din: Statul Major al Forţelor Terestre, comandamente operaţionale
de nivel operativ şi tactic, structuri luptătoare, structuri de sprijin de
luptă, structuri logistice, structuri pentru operaţii speciale, unităţi de instrucţie,
instituţii militare de învăţământ şi alte structuri stabilite potrivit legii.
Art. 24. - Forţele aeriene se compun din: Statul Major
al Forţelor Aeriene, comandamente operaţionale, structuri luptătoare, structuri
de sprijin de luptă, structuri logistice, structuri pentru operaţii speciale,
unităţi de instrucţie, instituţii militare de învăţământ şi alte structuri
stabilite potrivit legii.
Art. 25. - Forţele navale se compun din: Statul Major
al Forţelor Navale, comandamente operaţionale/de flotă, structuri luptătoare,
structuri de sprijin de luptă, structuri logistice, structuri pentru operaţii
speciale, unităţi de instrucţie,
instituţii militare de învăţământ şi alte structuri stabilite potrivit legii.
Art. 26. - Atribuţiile şi competenţele forţelor armatei
se stabilesc prin ordine ale ministrului apărării sau ale şefului Statului
Major General, atunci când acesta este împuternicit de ministru.
Art. 27. - (1) Potrivit destinaţiei şi nivelului de
operaţionalizare, forţele armatei sunt organizate în forţe dislocabile şi forţe
de generare şi regenerare.
(2) Forţele dislocabile sunt destinate îndeplinirii
întregii game de misiuni, conform angajamentelor internaţionale în domeniul
securităţii şi apărării la care România este parte, şi cuprind forţe luptătoare,
de sprijin, de suport logistic şi pentru operaţii speciale, structurate
modular, cu disponibilităţi acţionale şi de transport în orice teatru de
acţiuni militare, capabile să se autosusţină şi să îşi asigure protecţia,
compatibile cu armatele statelor aliate.
(3) Forţele de generare şi regenerare sunt destinate
sprijinului forţelor dislocabile şi îndeplinirii unor misiuni pe teritoriul
statului naţional şi în proximitatea acestuia şi cuprind structuri luptătoare,
de sprijin de luptă şi suport logistic, precum şi structuri de învăţământ
militar şi instrucţie din toate categoriile de forţe ale armatei.
Art. 28. - Forţele dislocabile sunt formate din
comandamente, mari unităţi şi unităţi cu un nivel de încadrare de cel puţin 90%
la personal şi 100% la tehnică de luptă, faţă de necesarul de război.
Art. 29. - Forţele de generare şi regenerare sunt
formate din comandamente, mari unităţi şi unităţi din toate categoriile de
forţe ale armatei, cu un nivel de încadrare cu personal, în timp de pace, între
40% şi 70%, iar la tehnică de luptă de cel puţin 80%, faţă de necesarul de
război.
Art. 30. - Potrivit misiunilor, structurile de
forţe sunt:
a) structuri luptătoare destinate ducerii acţiunilor
militare, care cuprind: brigăzi mecanizate şi similare, de vânători de munte,
mari unităţi şi unităţi de rachete sol-aer, escadrile de aviaţie, divizioane de
fregate, nave purtătoare de artilerie, rachete torpile şi scafandri, batalioane
de paraşutişti, infanterie marină şi de informaţii, batalioane/companii de operaţii
speciale şi alte structuri constituite pentru luptă;
b) structuri de sprijin de luptă destinate
sprijinului strategic, operativ şi tactic al acţiunilor militare, care cuprind:
brigăzi de artilerie şi geniu, unităţi şi subunităţi de rachete şi artilerie
antiaeriană pentru forţele terestre şi de radiolocaţie, regimente şi batalioane
de geniu, cercetare, de comunicaţii şi informatică, apărare nucleară,
bacteriologică şi chimică, batalioane şi subunităţi de poliţie militară,
divizioane şi nave pentru sprijin maritim şi fluvial, alte unităţi, formaţiuni
şi subunităţi de sprijin de luptă;
c) structuri logistice destinate asigurării
tehnico-materiale, mentenanţei, transporturilor, asistenţei medicale şi
sanitar-veterinare, cazării şi cartiruirii trupelor, care cuprind: brigăzi şi
batalioane logistice, depozite de armament, muniţii şi materiale, spitale
militare de campanie, unităţi de mentenanţă, alte formaţiuni logistice;
d) forţe pentru operaţii speciale, care constituie
componenta specializată de intervenţie rapidă, cu elemente componente din toate categoriile de forţe
ale armatei, instruită şi dotată pentru executarea misiunilor specifice de
cercetare specială, acţiune directă şi asistenţă militară pe teritoriul
statului român sau în alte teatre de operaţii, împreună cu forţele speciale ale
coaliţiilor şi alianţelor la care România este parte, potrivit legii;
e) structuri de învăţământ militar şi instrucţie
destinate instrucţiei individuale de bază şi perfecţionării pregătirii de
specialitate a personalului militar în activitate şi în rezervă.
Art. 31. - (1) Conducerea operaţională a forţelor
pentru operaţii speciale se exercită de şeful Statului Major General, iar în
situaţia participării la operaţii militare în afara teritoriului statului naţional,
potrivit înţelegerilor tehnice încheiate cu partenerii străini.
(2) Forţele pentru operaţii speciale cooperează cu
celelalte structuri specializate ale statului.
CAPITOLUL VI
Conducerea Ministerului Apărării
Art. 32. - (1) Ministerul
Apărării este condus şi reprezentat de ministrul apărării.
(2) In exercitarea conducerii, ministrul apărării este
ajutat de secretarii de stat, de şeful Statului Major General şi de secretarul
general.
(3) Ministrul apărării poate delega prin ordin
competenţa îndeplinirii unor atribuţii aflate în responsabilitatea sa.
(4) Secretarii de stat sunt numiţi şi eliberaţi din
funcţie prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului apărării.
(5) Şeful Statului Major General este militarul cu
rangul de conducere cel mai înalt din armată, numit de Preşedintele României,
la propunerea ministrului apărării, cu avizul primului-ministru, pentru o
perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu până la un an. In funcţia
de şef al Statului Major General poate fi numit locţiitorul acestuia sau unul
dintre şefii categoriilor de forţe ale armatei.
(6) Prevederile alin. (5) referitoare la durata
mandatului nu se aplică în caz de mobilizare sau de război, precum şi pe timpul
stării de asediu sau de urgenţă.
(7) Secretarul general al Ministerului Apărării este
înalt funcţionar public, numit potrivit legii.
(8) In Ministerul Apărării se constituie Colegiul
Ministerului Apărării, cu rol consultativ, precum şi Consiliul de Planificare a
Apărării, Consiliul de Supraveghere a Cerinţelor, Consiliul de Achiziţii şi
Consiliul de Standardizare şi Interoperabilitate, cu rol deliberativ.
Organizarea şi funcţionarea acestora se stabilesc prin ordin al ministrului
apărării.
Art. 33. - (1) In exercitarea
competenţelor conferite de lege, ministrul apărării emite ordine şi
instrucţiuni.
(2) Secretarii de stat, secretarul general al
ministerului, directorul general şi şefii/directorii direcţiilor din
structurile centrale emit dispoziţii, potrivit competenţelor specifice.
(3) Şeful Statului Major General emite ordine cu
conţinut militar şi dispoziţii, potrivit domeniilor de competenţă.
(4) Comandanţii/şefii unităţilor militare înscriu în
ordinul de zi pe unitate, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului apărării, ordinele/dispoziţiile
date în exercitarea misiunilor şi atribuţiilor ce le revin, potrivit legii.
Art. 34. - Pe timpul absenţei ministrului, conducerea
Ministerului Apărării se exercită de către secretarul de stat desemnat de ministru.
Art. 35. - Conducerea structurilor de forţe se
realizează de comandanţi/şefi ai acestora numiţi conform competenţelor
stabilite prin ordin al ministrului apărării.
CAPITOLUL VII
Personalul Ministerului Apărării
Art. 36. - (1) Personalul
Ministerului Apărării este format din personal militar şi personal civil.
(2) Nomenclatorul funcţiilor de general din Armata
României se aprobă de către Consiliul Suprem de Apărare a Ţării.
(3) Transformarea unei funcţii de general într-o
funcţie civilă se aprobă de către Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, la
propunerea ministrului apărării.
Art. 37. - Evidenţa efectivelor Direcţiei generale de
informaţii a apărării se ţine separat de cea a efectivelor Ministerului
Apărării. Finanţarea Direcţiei generale de informaţii a apărării se realizează
din fonduri bugetare aprobate cu această destinaţie. Modul de planificare,
evidenţă şi utilizare a fondurilor necesare se stabileşte de ministrul
apărării, similar reglementărilor privind cheltuielile operative.
Art. 38. - (1) In necesarul de efective ale
Ministerului Apărării nu se includ:
a) cadrele militare care îşi desfăşoară activitatea în
alte structuri ale administraţiei publice centrale de specialitate, alte
structuri centrale şi unităţi bugetare, precum şi în cele subordonate acestora.
Finanţarea lor se asigură în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
b) personalul militar şi civil din structurile
finanţate de la alte capitole bugetare decât „Apărare naţională" din
bugetul Ministerului Apărării, precum şi cel din structurile care se finanţează
integral din venituri proprii;
c) militarii în termen şi cu termen redus, soldaţii
şi gradaţii voluntari, aflaţi în perioada instrucţiei de bază, elevii şi
studenţii instituţiilor militare de învăţământ, cadrele militare aflate la
cursurile de bază. Finanţarea lor se face din bugetul Ministerului Apărării;
d) personalul Oficiului Naţional pentru Cultul
Eroilor.
(2) Evidenţa efectivelor prevăzute la alin. (1) se ţine
separat.
Art. 39. - Personalul Ministerului
Apărării este organizat şi îşi desfăşoară activitatea conform legislaţiei
specifice fiecărei categorii de personal şi reglementărilor interne ale
ministerului.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii comune
Art. 40. - Ministerul Apărării asigură, potrivit legii,
asistenţa medicală a personalului propriu, a cadrelor militare în rezervă şi în
retragere, a familiilor şi urmaşilor acestora, precum şi drepturile la pensie
ale cadrelor militare.
Art. 41. - (1) Cadrele militare în rezervă, cele în
retragere, familiile acestora, precum şi personalul civil din Ministerul
Apărării beneficiază, ca măsură de protecţie socială, de înlesniri stabilite
prin ordin al ministrului apărării în folosirea centrelor de refacere a
capacităţii de muncă, sanatoriilor, căminelor de garnizoană, cluburilor militare
şi altor facilităţi recreative şi sportive.
(2) Personalul poate beneficia de folosirea locuinţelor
de serviciu sau de intervenţie, potrivit ordinului ministrului apărării.
Art. 42. - (1) Pentru rezolvarea situaţiei locative a
cadrelor militare, a soldaţilor şi a gradaţilor voluntari, precum şi a
personalului civil din armată, Ministerul Apărării poate desfăşura programe
pentru construirea de locuinţe proprietate personală, din fondurile
beneficiarilor, pe terenuri disponibile, proprietate publică a statului, aflate
în administrarea ministerului.
(2) Terenurile prevăzute la alin. (1) se trec, în
condiţiile legii, din domeniul public în domeniul privat al statului,
proprietarii locuinţelor dobândind, potrivit hotărârii Guvernului, un drept de
folosinţă oneros asupra terenurilor, pe durata existenţei construcţiilor.
Art. 43. - Celelalte drepturi şi obligaţii ale
personalului militar şi civil sunt prevăzute de lege şi de alte acte normative.
Art. 44. - In cadrul Ministerului Apărării se pot
constitui colegii, consilii, comitete sau comisii profesionale. Organizarea şi
funcţionarea acestora se stabilesc prin ordin al ministrului apărării.
Art. 45. - Statele de organizare ale structurilor
Ministerului Apărării se elaborează, se avizează şi se aprobă conform prevederilor
ordinului ministrului apărării.
Art. 46. - In Ministerul Apărării se organizează
propriul sistem de formare şi perfecţionare a personalului militar şi civil,
integrat în sistemul naţional de învăţământ.
Art. 47. - (1) Ministerul
Apărării are reţea sanitară proprie, cămine de garnizoană, amenajări sportive
şi recreative, sanatorii, centre de refacere a capacităţii de muncă, centre de
instrucţie, locuinţe de serviciu şi de intervenţie, structuri de presă.
Echipamentul şi alte bunuri necesare desfăşurării activităţii specifice pot fi
asigurate de către furnizori specializaţi agreaţi, pe bază de contract, în
condiţiile şi sub formele prevăzute de lege.
(2) Ministerul Apărării poate avea în subordine sau
în coordonare regii autonome, companii naţionale, agenţii, cluburi militare,
formaţii cultural-artistice, cluburi şi asociaţii sportive.
(3) Pe lângă Ministerul Apărării se pot înfiinţa
activităţi finanţate integral din venituri proprii, conform legii.
(4) In cadrul Ministerului
Apărării funcţionează următoarele instituţii de interes naţional: Muzeul
Militar Naţional, Biblioteca Militară Naţională şi Cercul Militar Naţional.
Art. 48. - Ministerul Apărării stabileşte, prin ordin
al ministrului, propriul sistemul de distincţii şi
însemne militare.
Art. 49. - Ministerul Apărării asigură personalul
propriu şi tehnica din dotare împotriva riscurilor specifice, precum şi pentru
cazurile de răspundere civilă stabilite prin ordin al ministrului apărării, în
condiţiile legii.
Art. 50. - (1) Ministerul Apărării
poate valorifica activele corporale şi necorporale excedentare din patrimoniul
său, tehnica, armamentul, muniţiile şi materialele atipice sau excedentare
scoase din înzestrare, în condiţiile concurenţiale prevăzute de lege, prin
Compania Naţională „Romtehnica" - S.A., aflată în coordonarea acestui
minister, şi potrivit regulamentului companiei, aprobat prin hotărâre a
Guvernului.
(2) Sumele obţinute din valorificări se consideră
venituri proprii, se reţin de Ministerul Apărării şi se utilizează pentru finanţarea
cheltuielilor curente şi de capital.
Art. 51. - Ministerul Apărării dispune de un parc
propriu de autovehicule, conform statelor de organizare, de sisteme şi mijloace
de comunicaţii şi informatică, precum şi de alte tipuri de tehnică şi materiale
stabilite prin normele de înzestrare.
Art. 52. - (1) Ministerul Apărării dispune de bunurile
proprietate privată ale acestuia şi administrează bunurile din domeniul public
sau privat al statului, aflate în patrimoniul său, putând să le concesioneze,
să le închirieze ori să le valorifice, în funcţie de regimul lor juridic, în
condiţiile legislaţiei în vigoare.
(2) Ministerul Apărării poate pune la dispoziţie, cu
aprobarea şi în condiţiile stabilite de Guvern, persoanelor juridice române sau
străine, pe termen limitat, bunuri aflate în administrarea sa, în scopul
realizării unor proiecte în beneficiul instituţiei militare.
(3) Prin hotărâre a Guvernului sau prin ordin al
ministrului apărării, după caz, se pot transmite imobile aflate în domeniul
public ori privat al statului şi în administrarea sa, în folosinţă gratuită, pe
termen limitat, organizaţiilor neguvernamentale recunoscute prin hotărâre a
Guvernului ca fiind de utilitate publică şi care îşi desfăşoară activitatea în
domeniul apărării.
Art. 53. - (1) Ministerul Apărării poate angaja şi
executa, la cerere, prin unităţile sale, prestări de servicii pentru persoane
juridice sau pentru persoane fizice, în domeniile şi în condiţiile stabilite
prin ordin al ministrului apărării.
(2) Structurile de forţe
prestează servicii cu caracter obligatoriu prevăzute de lege. Tarifele aferente
acestor servicii, inclusiv cele în regim de urgenţă, se stabilesc prin hotărâre
a Guvernului. Cu sumele rezultate în urma executării acestor activităţi,
încasate în cadrul aceluiaşi exerciţiu financiar, se reconstituie creditele
bugetare utilizate în acest scop.
Art. 54. - (1) La cererea forţelor armate străine,
Ministerul Apărării poate asigura sprijin logistic atât pe teritoriul statului
naţional, cât şi în afara acestuia.
(2) Asigurarea sprijinului logistic se poate realiza
cu suportarea cheltuielilor din bugetul aprobat Ministerului Apărării.
Creditele bugetare utilizate în acest scop se reconstituie cu fondurile
rambursate în cursul aceluiaşi exerciţiu bugetar de forţele armate străine.
(3) In aplicarea prevederilor alin. (1), Ministerul
Apărării este abilitat să încheie contracte în nume propriu sau în numele
partenerilor străini.
Art. 55. - Fondurile necesare desfăşurării
activităţilor în Ministerul Apărării se asigură de la bugetul de stat, precum
şi din alte surse legal constituite.
Art. 56. - Ministerul Apărării are dreptul, numai în
îndeplinirea atribuţiilor sale, să solicite şi să obţină, în condiţiile legii,
de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, de la operatorii
economici şi de la orice alte persoane juridice sau persoane fizice,
informaţii, date ori documente.
Art. 57. - (1) In termen de 60 de zile de la intrarea
în vigoare a prezentei legi, Ministerul Apărării elaborează şi supune spre aprobare
Guvernului proiectul de hotărâre privind organigrama structurilor centrale şi
numărul total de posturi ale acestora.
(2) Numărul de personal şi repartiţia funcţiilor pe
categorii de personal şi corpuri de militari se stabilesc anual prin hotărâre a
Guvernului, cu avizul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.
Art. 58. - (1) Prevederile prezentei legi se
completează cu dispoziţiile Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, în măsura în care acestea nu conţin dispoziţii
contrare.
(2) Prevederile art. 13 alin. (3) referitoare la
asimilarea funcţiei de director general cu cea de secretar de stat intră în
vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2007. Până la această dată, rangul
directorului general al Direcţiei generale de informaţii a apărării este de
subsecretar de stat.
Art. 59. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 14/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 65 din
7 februarie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 389/2001, precum şi
orice alte dispoziţii contrare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia
României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU