LEGE Nr. 350
din 3 decembrie 2007
privind modelele de
utilitate
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 851 din 12 decembrie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Modelul de utilitate protejează, în
condiţiile prezentei legi, orice invenţie tehnică, cu condiţia să fie nouă, să
depăşească nivelul simplei îndemânări profesionale şi să fie susceptibilă de
aplicare industrială.
(2) Nu sunt considerate invenţii, în sensul alin. (1),
în special:
a) descoperirile, teoriile ştiinţifice şi metodele
matematice;
b) creaţiile estetice;
c) planurile, principiile şi metodele în exercitarea de
activităţi mentale, de jocuri sau în domeniul activităţilor economice, precum
şi programele de calculator;
d) prezentările de informaţii.
(3) Prevederile alin. (2) nu exclud protecţia prin
model de utilitate a obiectelor sau activităţilor prevăzute, decât în măsura în
care cererea de model de utilitate sau modelul de utilitate se referă la astfel
de obiecte sau activităţi considerate în sine.
(4) Nu pot fi protejate prin înregistrare ca model de
utilitate:
a) invenţiile a căror exploatare comercială este
contrară ordinii publice sau bunelor moravuri, inclusiv cele dăunătoare
sănătăţii ori vieţii persoanelor, animalelor sau plantelor ori care sunt de
natură să aducă atingeri grave mediului, cu condiţia ca această excludere să nu
depindă numai de faptul că exploatarea lor este interzisă printr-o dispoziţie
legală;
b) soiurile de plante şi rasele de animale;
c) invenţiile având ca obiect un material biologic;
d) invenţiile având ca obiect un produs constând
într-o substanţă chimică sau farmaceutică;
e) invenţiile având ca obiect
un procedeu sau o metodă.
Art. 2. - Dreptul la modelul de utilitate aparţine
inventatorului sau
succesorului său în drepturi.
Art. 3. - (1) O invenţie este nouă dacă nu este
cuprinsă în stadiul tehnicii.
(2) Stadiul tehnicii cuprinde
toate cunoştinţele care au devenit accesibile publicului printr-o descriere
scrisă sau orală, prin folosire sau în orice alt mod, până la data depozitului
cererii de model de utilitate.
(3) Stadiul tehnicii cuprinde, de asemenea, conţinutul
cererilor de model de utilitate, al cererilor de brevet de invenţie depuse la
Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, denumit în continuare O.S.I.M., precum şi pe cel al cererilor
care au efect în România, aşa cum acestea au fost depuse, care au o dată de
depozit anterioară celei prevăzute la alin. (2) şi care au fost publicate la
sau după această dată, conform legii.
(4) In aplicarea prevederilor alin. (2) şi (3),
divulgarea invenţiei nu este luată în considerare dacă a intervenit în
intervalul de 6 luni înaintea datei de depozit a cererii de model de utilitate
şi dacă rezultă, direct sau indirect:
a) de la solicitant ori de la predecesorul său în
drepturi; ori
b) ca urmare a unui abuz evident asupra solicitantului
sau predecesorului său în drepturi.
Art. 4. - O invenţie este
susceptibilă de aplicare industrială dacă obiectul său poate fi fabricat sau
folosit în orice tip de industrie, inclusiv în agricultură.
Art. 5. - (1) Modelul de utilitate înregistrat conferă
titularului său un drept exclusiv de exploatare a invenţiei pe întreaga durată
şi de a interzice efectuarea fără consimţământul său a următoarelor acte:
fabricarea, folosirea, oferirea spre vânzare, vânzarea sau importul în vederea
folosirii, oferirii spre vânzare ori vânzării invenţiei protejate prin model de utilitate.
(2) Titularul are, de asemenea, dreptul de a interzice
oricărui terţ care nu are consimţământul său să furnizeze sau să ofere altor
persoane decât celor îndreptăţite să exploateze invenţia protejată prin model
de utilitate mijloace de aplicare a invenţiei pe teritoriul României,
referitoare la un element esenţial al invenţiei, când terţul ştie sau, în
împrejurările date, ar fi trebuit să ştie că mijloacele sunt adecvate şi
destinate aplicării invenţiei.
(3) Dispoziţiile alin. (2) nu se aplică produselor
comerciale de larg consum, cu excepţia situaţiilor în care terţul încearcă să
determine săvârşirea unor fapte care ar încălca dreptul exclusiv prevăzut la
alin. (1).
(4) In cazul în care elementele esenţiale ale unui
model de utilitate au fost preluate din descrierea, desenele, modelele
experimentale, dispozitivele sau echipamentele aparţinând altei persoane decât
titularului, fără consimţământul acesteia, protecţia acordată nu poate fi
folosită în detrimentul acelei persoane.
Art. 6. - (1) Drepturile
conferite de un model de utilitate înregistrat nu se extind la actele prevăzute
la art. 5 alin. (1) privind produsul protejat, efectuate după ce produsul a
fost comercializat într-un stat membru al Uniunii Europene, de către titular
sau cu consimţământul acestuia.
(2) Totuşi, drepturile conferite de un model de
utilitate se extind la actele prevăzute la art. 5 alin. (1) privind produsul
protejat, efectuate după ce produsul a fost comercializat în afara unui stat
membru al Uniunii Europene, de către titular sau cu consimţământul acestuia.
Art. 7. - (1) Durata unui model de utilitate este de 6
ani, cu începere de la data de depozit.
(2) Titularul dreptului poate să obţină, pe baza unei
solicitări făcute în scris la O.S.I.M., reînnoirea protecţiei prin modelul de
utilitate pentru încă o perioadă de 2 ani, dar nu mai devreme de un an şi nu
mai târziu de 6 luni înainte de expirarea duratei prevăzute la alin. (1).
(3) Titularul dreptului poate să obţină, pe baza unei
solicitări făcute în scris la O.S.I.M., reînnoirea protecţiei prin model de
utilitate pentru o a doua şi ultimă perioadă de 2 ani, dar nu mai devreme de un
an şi nu mai târziu de 6 luni înainte de expirarea duratei prevăzute la alin.
(2).
(4) Durata modelului de utilitate nu poate depăşi 10
ani de la data de depozit.
(5) Taxa de reînnoire poate fi plătită până la data
expirării duratei prevăzute la alin. (1) sau, după caz, la alin. (2) ori
într-un termen de 6 luni de la oricare dintre aceste date, cu o majorare de 50%
din cuantumul taxei legale.
(6) Titularul modelului de utilitate poate achita
cumulativ taxele de menţinere în vigoare şi taxele de reînnoire pentru toată
perioada de protecţie.
(7) Menţiunea reînnoirii protecţiei conform
prevederilor alin. (2) şi (3) se publică în Buletinul oficial de proprietate
industrială, denumit în continuare B.O.P.I.
Art. 8. - (1) Dreptul la modelul de utilitate, dreptul
la înregistrarea modelului de utilitate şi drepturile care decurg din
înregistrarea modelului de utilitate pot fi transmise în tot sau în parte.
(2) Modelul de utilitate poate face obiectul unei
garanţii reale sau al unor măsuri de executare silită.
Art. 9. - (1) Protecţia prin model de utilitate
încetează prin:
a) expirarea duratei;
b) neplata taxelor de reînnoire a protecţiei;
c) renunţarea titularului la
modelul de utilitate înregistrat.
(2) Incetarea protecţiei prevăzute la alin. (1) produce
efectele din ziua următoare:
a) datei expirării duratei modelului de utilitate, în
cazul prevăzut la alin. (1) lit. a) şi b);
b) comunicării de către titular a renunţării, în cazul
prevăzut la alin. (1) lit. c).
(3) Dacă renunţarea conform prevederilor alin. (1)
lit. c) se referă numai la anumite părţi ale modelului de utilitate, acesta
rămâne în vigoare în ceea ce priveşte celelalte părţi. O.S.I.M. ia act de
renunţare, fără a examina dacă părţile rămase ale modelului de utilitate
continuă să îndeplinească cerinţele prezentei legi şi dacă limitarea este
admisibilă.
(4) Modelul de utilitate este considerat a nu avea
efect retroactiv de la data de depozit, în cazul în care
se acordă brevet de invenţie pentru o cerere:
a) în care este revendicată prioritatea cererii de
model de utilitate; sau
b) care a fost transformată în cerere de model de
utilitate, iar solicitantul nu a cerut în mod expres retragerea cererii de brevet.
CAPITOLUL II
Procedura de înregistrare. Publicarea şi eliberarea certificatului
Art. 10. - (1) Cererea de model de utilitate se
redactează în limba română şi se depune la O.S.I.M., la alegerea
solicitantului, pe suport hârtie sau sub o altă formă şi printr-un mijloc de
transmitere prevăzut în regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(2) Cererea conţine:
a) datele de identificare ale solicitantului;
b) solicitarea protecţiei prin model de utilitate,
însoţită de titlul invenţiei;
c) o descriere a invenţiei;
d) una sau mai multe revendicări;
e) desenele la care se face referire în descriere sau
în revendicări.
(3) Cererea de model de utilitate conţine indicaţii
care să permită stabilirea identităţii inventatorului.
(4) Dacă solicitantul nu este acelaşi cu inventatorul,
acesta trebuie să îl declare şi să facă dovada, printr-un document depus la
O.S.I.M., până la luarea unei hotărâri, că este îndreptăţit la înregistrarea
modelului de utilitate.
(5) In toate procedurile în faţa O.S.I.M.,
solicitantul este considerat a fi persoana îndreptăţită la înregistrarea
modelului de utilitate.
(6) Pentru fiecare invenţie se depune câte o cerere de
model de utilitate.
(7) Revendicările trebuie să definească în mod clar
obiectul protecţiei solicitate, să fie concise şi să fie susţinute în întregime
de descrierea invenţiei.
(8) Cererea este însoţită de un rezumat al invenţiei.
Rezumatul trebuie să conţină o scurtă prezentare a invenţiei; acesta serveşte
exclusiv informării tehnice şi nu poate fi luat în considerare pentru alte scopuri, în special pentru determinarea
întinderii protecţiei.
(9) Până la data hotărârii de înregistrare a modelului
de utilitate sunt permise modificări ale cererii în măsura în care acestea nu
extind obiectul cererii. Din modificări care extind obiectul
cererii nu pot rezulta niciun fel de drepturi.
Art. 11. - Invenţia trebuie să fie dezvăluită în
cererea de model de utilitate suficient de clar şi complet, astfel încât o
persoană de specialitate în domeniu să o poată realiza.
Art. 12. - (1) Data de depozit
a cererii de model de utilitate este data la care au fost depuse la O.S.I.M.
următoarele:
a) o indicaţie explicită sau implicită, potrivit căreia
se solicită un model de utilitate;
b) indicaţii care să permită stabilirea identităţii
solicitantului sau care să permită contactarea acestuia de către O.S.I.M.;
c) o parte care, la prima vedere, să pară a fi o
descriere a invenţiei.
(2) Revendicările şi desenele privind invenţia pot fi
depuse şi în termen de două luni de la data de depozit.
(3) In cazul în care nu sunt îndeplinite cerinţele
prevăzute la alin. (1) lit. a) şi/sau c), O.S.I.M. notifică solicitantului
deficienţele constatate şi îi solicită remedierea acestora în termen de două
luni de la data la care cel puţin cerinţa prevăzută la alin. (1) lit. b) a fost
îndeplinită.
(4) Data de depozit a cererii de model de utilitate
este data la care sunt depuse la O.S.I.M. documentele ce cuprind remedierea
deficienţelor semnalate în notificarea transmisă conform prevederilor alin.
(3).
(5) Dacă deficienţele
semnalate nu au fost remediate în termenul acordat sau dacă deficienţele se
referă la cerinţa prevăzută la alin. (1) lit. b), nu se acordă data de depozit,
iar cererea de model de utilitate este considerată a nu fi fost depusă.
Art. 13. - Depozitul cererii de
model de utilitate are valoarea unui depozit naţional reglementar de la data de
depozit, acordată conform prevederilor art. 12, dacă sunt îndeplinite
prevederile art. 10 alin. (2).
Art. 14. - (1) O cerere de model de utilitate poate rezulta şi dintr-o cerere de brevet având ca obiect aceeaşi
invenţie, dacă solicitantul depune o cerere de transformare:
a) pe parcursul procedurii de examinare a cererii de
brevet până la încheierea pregătirilor tehnice pentru publicarea menţiunii hotărârii
de acordare a brevetului de invenţie sau de respingere a cererii de brevet;
b) într-o perioadă de 3 luni de la data la care
O.S.I.M. publică menţiunea unei hotărâri de anulare a brevetului de invenţie
rămase definitivă şi irevocabilă pe motivul lipsei activităţii inventive.
(2) Dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alin.
(1), cererea de model de utilitate rezultată din transformare beneficiază de
aceeaşi dată de depozit şi de dreptul de prioritate născut din cererea de
brevet de invenţie.
(3) Transformarea prevăzută la
alin. (2) nu are efect după expirarea unei perioade de 10 ani calculate de la
data de depozit a cererii de brevet.
(4) Pentru o cerere de brevet de invenţie transformată
într-o cerere de model de utilitate, procedura de examinare se continuă dacă
solicitantul nu cere în mod expres retragerea cererii de brevet.
(5) Pot fi transformate în cereri de model de utilitate
şi cererile de brevet european aflate în situaţiile prevăzute la art. 135 din
Convenţia privind eliberarea brevetelor europene (Convenţia brevetului european), adoptată
la Munchen la 5 octombrie 1973, la care România a aderat prin Legea nr.
611/2002, cu revizuirile ulterioare, în condiţiile prevăzute de regulamentul de
aplicare a prezentei legi.
Art. 15. - (1) Solicitantul
unui model de utilitate poate cere, până la luarea unei hotărâri privind
înregistrarea, conversia acestuia într-o cerere de brevet de invenţie, în
condiţiile prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(2) O cerere de brevet de invenţie, rezultată în
condiţiile prevăzute la alin. (1), beneficiază de aceeaşi dată de depozit şi de
dreptul de prioritate născut din cererea de model de utilitate.
(3) Conversia unei cereri de model de utilitate în
cerere de brevet de invenţie nu este permisă în cazul în care cererea de model
de utilitate a rezultat din transformarea unei cereri de brevet de invenţie,
conform prevederilor art. 14.
Art. 16. - (1) O cerere de model de utilitate trebuie
să se refere la o singură invenţie.
(2) Cererea de model de utilitate care conţine două sau mai multe invenţii trebuie divizată de către
solicitant, din proprie iniţiativă sau la cererea O.S.I.M., până la luarea unei
hotărâri privind această cerere.
(3) In situaţia în care, până la luarea unei hotărâri
asupra cererii iniţiale, solicitantul nu o divizează prin depunerea
revendicărilor care să definească protecţia unei singure invenţii, obiect al
cererii iniţiale, O.S.I.M. declară cererea ca fiind considerată retrasă.
Art. 17. - (1) O.S.I.M. examinează dacă cererea de
model de utilitate îndeplineşte:
a) prevederile art. 10 alin. (3) privind stabilirea
identităţii inventatorului;
b) prevederile art. 10 alin. (4) privind dreptul la
înregistrarea modelului de utilitate;
c) prevederile art. 10 alin. (2) referitoare la
conţinutul cererii de model de utilitate;
d) condiţiile privind depozitul, prevăzute la art. 12
şi 13;
e) condiţiile pentru recunoaşterea priorităţii;
f) condiţiile privind existenta unei singure invenţii,
prevăzută la art. 16 alin. (1).
(2) O.S.I.M. examinează dacă invenţia care constituie
obiectul cererii:
a) nu este exclusă de la protecţia prin model de
utilitate, conform prevederilor art. 1 alin. (2), sau nu poate fi protejată
conform prevederilor art. 1 alin. (4);
b) este dezvăluită, potrivit prevederilor art. 11.
(3) O.S.I.M. nu examinează obiectul cererii de model
de utilitate sub aspectul îndeplinirii condiţiilor privind noutatea, depăşirea
nivelului simplei îndemânări profesionale, precum şi aplicabilitatea
industrială.
Art. 18. - (1) Pentru toate cererile de model de
utilitate pentru care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 17 alin.
(1) şi (2) privind înregistrarea modelului de utilitate, O.S.I.M. întocmeşte,
în termen de 6 luni de la data de depozit, un raport de documentare în care
sunt menţionate documentele luate în considerare sub aspectul condiţiilor
prevăzute la art. 1.
(2) Pentru întocmirea raportului de documentare,
solicitantul va depune la O.S.I.M., în termen de două luni de la data depunerii
cererii sau, după caz, de la data de depozit, dovada plăţii taxei legale.
(3) Nu se întocmeşte raport de documentare pentru
cererile provenite din transformarea unei cereri de brevet de invenţie care
avea deja un raport de documentare întocmit şi publicat de către O.S.I.M..
(4) Raportul de documentare, însoţit de copii ale
documentelor citate, se transmite solicitantului împreună cu notificarea
O.S.I.M. ca solicitantul să depună în termen de două luni dovada plăţii taxei
de publicare şi eliberare a certificatului şi de menţinere în vigoare a
modelului de utilitate pentru primii 6 ani de protecţie. La cererea motivată a
solicitantului, acest termen poate fi prelungit o singură dată cu încă două
luni.
(5) Solicitantul poate modifica revendicările în
termenul prevăzut la alin. (4) prin depunerea unui nou set de revendicări.
In astfel de cazuri, O.S.I.M. nu efectuează un
supliment sau o modificare a raportului de documentare.
(6) Dacă în termenul prevăzut la alin. (4), la
O.S.I.M. nu a fost depusă dovada plăţii taxei, cererea este declarată ca fiind
considerată retrasă.
(7) In cazul în care raportul de documentare nu a fost
făcut public odată cu publicarea documentaţiei prevăzute la art. 19 alin. (8),
acesta se publică ulterior, în condiţiile prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
Art. 19. - (1) Hotărârile privind cererea de model de
utilitate se iau de către o comisie de examinare de specialitate a Direcţiei
brevete de invenţie din cadrul O.S.I.M., pe baza raportului de examinare a
cererii.
(2) O.S.I.M. hotărăşte
înregistrarea modelului de utilitate, dacă sunt îndeplinite condiţiile
prevăzute la art. 17 alin. (1) şi (2) şi dacă a fost achitată taxa de publicare
a modelului de utilitate, de eliberare a certificatului şi de menţinere în
vigoare a modelului de utilitate pentru primii 6 ani de protecţie.
(3) La cererea solicitantului, luarea hotărârii privind
înregistrarea poate fi amânată, fără a se depăşi un termen de 18 luni de la
data de depozit a cererii sau de la data de la care aceasta a fost depusă, în
condiţiile prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(4) O.S.I.M. hotărăşte respingerea înregistrării
modelului de utilitate în următoarele situaţii:
a) invenţia, obiect al cererii, este exclusă de la
protecţia prin model de utilitate, conform prevederilor art. 1 alin. (2), sau
nu poate fi protejată, conform prevederilor art. 1 alin. (4);
b) cererea de model de utilitate nu îndeplineşte
prevederile art. 10 alin. (1) si/sau (2) ori ale alin. (7) sau ale art. 11 ori
ale art. 12;
c) solicitantul a deschis faza
naţională după expirarea termenului prevăzut la art. 26 alin. (1) sau (2), după
caz;
d) solicitantul, altul decât inventatorul, nu a făcut
dovada în termenul prevăzut la art. 10 alin. (4), că este îndreptăţit la
înregistrarea modelului de utilitate.
(5) Sunt declarate ca fiind considerate retrase
cererile de model de utilitate aflate în următoarele situaţii:
a) inventatorii nu au fost indicaţi în conformitate cu
prevederile art. 10 alin. (3) şi (4);
b) cererea a constituit baza revendicării priorităţii
într-o cerere ulterioară depusă pe cale naţională sau pentru care s-a deschis
fază naţională în România;
c) solicitantul nu a depus revendicările şi/sau
desenele în termen de două luni de la data de depozit a cererii de model de
utilitate;
d) cererea de model de utilitate a rezultat din
transformarea unei cereri de brevet de invenţie pentru care, ulterior
transformării, a fost luată o hotărâre de acordare a brevetului;
e) una dintre taxele legale nu a fost plătită în
cuantumul şi la termenele prevăzute de prezenta lege şi de Ordonanţa Guvernului
nr. 41/1998 privind taxele în domeniul proprietăţii industriale şi regimul de
utilizare a acestora, republicată, cu modificările ulterioare;
f) solicitantul nu a divizat cererea de model de
utilitate neunitară, conform art. 16 alin. (2).
(6) Invenţia care face obiectul cererii de model de
utilitate are caracterul stabilit de legea specială şi nu poate fi divulgată
fără acordul solicitantului până la publicare. O.S.I.M. păstrează nivelul de
clasificare atribuit de instituţiile în drept documentelor depuse. In situaţia
în care documentele nu sunt declasificate înainte de publicarea înregistrării
modelului de utilitate, O.S.I.M. publică înregistrarea modelului de utilitate
în termen de o lună de la data comunicării declasificării informaţiilor.
(7) Menţiunea hotărârii de înregistrare a modelului de
utilitate sau de respingere a cererii de model se publică în B.O.P.I., în
termen de o lună de la data la care a expirat termenul prevăzut de lege pentru formularea contestaţiei şi
în condiţiile prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(8) Odată cu publicarea menţiunii hotărârii de
înregistrare a modelului de utilitate se pun la dispoziţia publicului
descrierea, revendicările sau, după caz, revendicările amendate şi desenele,
precum şi raportul de documentare, dacă acesta nu se publică ulterior.
(9) Orice persoană poate solicita la O.S.I.M., cu plata
taxei legale, efectuarea unui raport de documentare pe baza revendicărilor amendate.
(10) O.S.I.M. nu publică
modificările efectuate ulterior datei de depozit, care au extins obiectul
cererii.
Art. 20. - (1) In temeiul hotărârii de înregistrare a
modelului de utilitate, luate de comisia de examinare de specialitate, O.S.I.M.
eliberează titularului certificatul de model de utilitate, împreună cu
descrierea, revendicările şi, după caz, desenele modelului de utilitate.
(2) Data eliberării certificatului este data publicării
menţiunii hotărârii de înregistrare.
(3) Certificatul de model de utilitate este un titlu de protecţie acordat fără examinarea condiţiilor prevăzute la
art. 1 alin. (1), iar exercitarea drepturilor exclusive se face pe răspunderea
titularului, ţinându-se cont de raportul de documentare întocmit de O.S.I.M.
Art. 21. - (1) O.S.I.M. este deţinătorul Registrului
naţional al cererilor de model de utilitate depuse şi al Registrului naţional
al modelelor de utilitate înregistrate.
(2) Condiţiile de înscriere în registrele naţionale
prevăzute la alin. (1), de eliberare de copii sau de extrase ale datelor
înscrise în aceste registre, precum şi de inspecţie publică a datelor înscrise
sunt stabilite prin regulamentul de aplicare a prezentei legi.
CAPITOLUL III
Apărarea drepturilor
Art. 22. - (1) Hotărârile luate conform prevederilor
art. 19 alin. (2) şi (4) pot fi contestate la O.S.I.M. în scris şi motivat de
către solicitantul cererii sau de către titularul modelului de utilitate, în
termen de două luni de la comunicare.
(2) Contestaţia se soluţionează la O.S.I.M. de către o
comisie de reexaminare din cadrul Departamentului de
apeluri.
(3) Comisia de reexaminare hotărăşte asupra admiterii
sau respingerii contestaţiei şi comunică hotărârea solicitantului.
Art. 23. - (1) Un model de utilitate înregistrat la
O.S.I.M. poate fi anulat pe toată durata, la cerere, dacă se constată că:
a) obiectul modelului de utilitate nu îndeplineşte
cerinţele prevăzute la art. 1 alin. (1) ori face parte din categoriile
prezentate la art. 1 alin. (2) sau (4), după caz;
b) obiectul modelului de utilitate nu dezvăluie
invenţia suficient de clar şi complet, astfel încât o persoană de specialitate
în domeniu să o poată realiza, potrivit art. 11;
c) obiectul modelului de utilitate depăşeşte conţinutul
cererii, aşa cum a fost depusă;
d) titularul nu era îndreptăţit la înregistrarea modelului de utilitate;
e) protecţia conferită de modelul de utilitate a fost
extinsă.
(2) Dacă motivele de anulare se referă numai la o
parte a modelului de utilitate, acesta va fi anulat în parte.
(3) Anularea se soluţionează la O.S.I.M. de către o comisie de reexaminare din cadrul Departamentului de apeluri.
(4) Hotărârea comisiei de reexaminare, motivată, se
comunică părţilor în termen de 15 zile de la pronunţare şi poate fi atacată cu
apel la Tribunalul Bucureşti în termen de 30 de zile de la comunicare.
(5) In termen de 15 zile de la comunicare, hotărârile
Tribunalului Bucureşti pot fi atacate cu recurs la Curtea de Apel Bucureşti.
(6) Anularea are efect începând cu data de depozit a
cererii de model de utilitate.
Art. 24. - (1) Orice persoană care marchează produsele
sau ambalajul acestora cu un semn de natură să creeze impresia că produsele
sunt protejate ca modele de utilitate, conform prezentei legi, sau orice
persoană care foloseşte un astfel de semn ca antet pe corespondenţa oficială,
pe firmă, pe carduri de afaceri sau în anunţuri are obligaţia ca, la cererea
oricărei persoane interesate, să dea informaţii referitoare la modelul de
utilitate pe care se bazează utilizarea semnului.
(2) La cererea instanţei judecătoreşti, O.S.I.M. este
obligat să înainteze actele, documentele şi informaţiile necesare judecării
cauzei cu care a fost învestită, recuperând aceste acte în final. Citarea în
instanţă se va face numai în acest scop.
(3) Cererile în justiţie în domeniul drepturilor de
proprietate industrială sunt scutite de taxe judiciare.
CAPITOLUL IV
Cereri internaţionale de protecţie prin model de
utilitate
Art. 25. - (1) O cerere internaţională care a primit
dată de depozit internaţional la un oficiu receptor şi în care România este
stat desemnat are acelaşi efect ca o cerere de model de utilitate care a fost
depusă la O.S.I.M. la aceeaşi dată.
(2) O cerere internaţională nu are efecte în România în
cazurile prevăzute la art. 24 alin. (1) pct. (i) şi (ii) din Tratatul de
cooperare în domeniul brevetelor, adoptat la Conferinţa diplomatică de la
Washington la 19 iunie 1970, ratificat de România prin Decretul Consiliului de
Stat nr. 81/1979.
Art. 26. - (1) Dacă solicitantul doreşte să continue
cererea internaţională în România, trebuie ca, în termen de 30 de luni de la
data de depozit internaţional sau, dacă o prioritate a fost revendicată, de la
data priorităţii, să deschidă faza naţională în România pentru un model de
utilitate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care
solicitantul, din motive justificate, deschide faza naţională în termen de două
luni de la data expirării termenului de 30 de luni, cu plata taxei de
deschidere întârziată a fazei naţionale.
(3) Pentru deschiderea fazei naţionale în România,
solicitantul depune o cerere care trebuie să conţină solicitarea explicită sau
implicită a deschiderii fazei naţionale pentru un model de utilitate,
traducerea conformă în limba română a descrierii, a revendicărilor şi a
desenelor cererii internaţionale şi plăteşte taxa de depunere.
(4) După deschiderea fazei
naţionale, cererea internaţională este supusă procedurilor prevăzute de
prezenta lege şi de regulamentul de aplicare a acesteia.
(5) In cazul în care solicitantul nu a îndeplinit
cerinţele prevăzute la alin. (1) sau (2), după caz, cererea internaţională este
considerată că nu a produs niciodată în România efectele unei cereri de model
de utilitate.
Art. 27. - Un solicitant, persoană fizică ori persoană
juridică română sau cu rezidenţă în România ori având o întreprindere
industrială sau comercială reală şi serioasă în România, în sensul art. 3 din
Convenţia de la Paris pentru protecţia proprietăţii industriale, din 1883, la
care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 1.177/1968, poate depune
la O.S.I.M., în calitate de oficiu receptor, o cerere internaţională.
Prioritatea poate fi revendicată fie pe baza unei cereri de model de utilitate,
fie a unei cereri de brevet de invenţie.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 28. - Dispoziţiile Legii nr. 64/1991 privind
brevetele de invenţie, republicată, referitoare la:
a) definiţii;
b) dreptul la brevet;
c) înregistrarea şi examinarea cererii de brevet,
inclusiv la priorităţi, şi la retragerea cererii;
d) drepturile conferite de brevet şi obligaţiile
corelative, precum şi drepturile de folosire anterioară;
e) transmiterea drepturilor;
f) apărarea drepturilor,
se aplică prin analogie modelelor de utilitate şi în
conformitate cu regulamentul de aplicare a prezentei legi.
Art. 29. - Cererile de brevet de invenţie având data de
depozit anterioară datei intrării în vigoare a prezentei legi nu pot fi
transformate în cereri de model de utilitate, conform prevederilor art. 14.
Art. 30. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 90 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) In termenul prevăzut la alin. (1), Guvernul va
aproba, prin hotărâre, regulamentul de aplicare a prezentei legi.
Art. 31. - La data intrării în vigoare a prezentei
legi, Ordonanţa Guvernului nr. 41/1998 privind taxele în domeniul proprietăţii
industriale şi regimul de utilizare a acestora, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 29 noiembrie 2006, cu modificările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1. Articolul 15 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Prevederile art. 2 nu se aplică pentru
procedurile prevăzute la pct.
5 şi la pct. 6 lit. a) şi b) din anexa nr. 2."
2. Articolul 16 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - Taxele pentru reînnoirea protecţiei modelelor de utilitate se plătesc odată cu taxa
de menţinere în vigoare sau pe grupe de ani, potrivit anexei nr. 2."
3. Anexa nr. 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
..ANEXA Nr. 2
CUANTUMUL ŞI
TERMENELE
privind plata taxelor pentru cererile şi certificatele de înregistrare de model de utilitate
Nr. crt.
|
Obiectul plăţii
|
Termenul de plată
|
Cuantumul
|
(lei)
|
(euro)
|
1.
|
Depunerea cererii de model de utilitate
a) pe suport hârtie
b) prin mijloace electronice
|
două luni de la data depunerii
|
108
|
30
|
72
|
20
|
2.
|
Deschiderea întârziată a fazei naţionale
|
două luni de la data expirării termenului de 30 de luni de la
data priorităţii revendicate în cererea internaţională
|
324
|
90
|
3.
|
Intocmirea şi publicarea unui raport de documentare
|
două luni de la data de depozit sau odată cu depunerea
solicitării de către un terţ
|
360
|
100
|
4.
|
Conversia unei cereri de model de utilitate într-o cerere de
brevet de invenţie
|
două luni de la data depunerii cererii de conversie
|
36
|
10
|
5.
|
Publicarea modelului de utilitate
(descriere, revendicări, desene însoţite de raportul de documentare, care
nu depăşesc 20 de pagini), eliberarea certificatului de model de utilitate şi
menţinerea în vigoare a modelului pentru primii 6 ani de protecţie
|
două luni de la data transmiterii către solicitant a raportului
de documentare
|
1.440
|
400
|
- pentru fiecare pagină în plus
|
18
|
5
|
6.
|
a) Reînnoirea protecţiei pentru anii 7-8
|
până la începerea perioadei de protecţie
|
720
|
200
|
b) Reînnoirea protecţiei pentru anii 9-10
|
până la începerea perioadei de protecţie
|
1.080
|
300"
|
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU