LEGE
Nr. 40 din 24 mai 1995
pentru ratificarea Conventiei privind interzicerea sau limitarea folosirii
anumitor categorii de arme clasice care ar putea fi considerate ca producand
efecte traumatice excesive sau care ar lovi fara discriminare, semnata de
Romania la New York la 8 aprilie 1982
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 29 mai 1995

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia privind interzicerea sau limitarea folosirii anumitor
categorii de arme clasice care ar putea fi considerate ca producand efecte
traumatice excesive sau care ar lovi fara discriminare, semnata de Romania la
New York la 8 aprilie 1982.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 6 aprilie 1995, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
VALER SUIAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8 mai
1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
CONVENTIE
privind interzicerea sau limitarea folosirii anumitor categorii de arme clasice
care ar putea fi considerate ca producand efecte traumatice excesive sau care
ar lovi fara discriminare*)
*) Traducere.
Inaltele parti contractante,
reamintind ca toate statele au datoria, potrivit Cartei Natiunilor Unite,
de a se abtine, in relatiilor lor internationale, de la recurgerea la
amenintarea sau la folosirea fortei, fie impotriva suveranitatii, integritatii
teritoriale sau independentei politice a oricarui stat, fie in orice alt mod
incompatibil cu scopurile Natiunilor Unite,
reamintind, totodata, principiul general al protectiei persoanelor civile
contra efectelor ostilitatilor,
bazandu-se pe principiul dreptului international potrivit caruia dreptul
partilor intr-un conflict armat de a-si alege metodele sau mijloacele de razboi
nu este nelimitat, pe principiul care interzice folosirea in conflictele armate
a armelor, proiectilelor si materialelor, cat si a metodelor de razboi de
natura sa cauzeze suferinte inutile,
reamintind, de asemenea, ca este interzis sa fie folosite metode sau
mijloace de razboi concepute sa cauzeze sau care ar cauza pagube considerabile,
de durata si grave, mediului inconjurator natural,
confirmand hotararea lor potrivit careia, in cazurile neprevazute de
prezenta conventie si de protocoalele-anexa sau de alte acorduri
internationale, persoanele civile si combatantii vor fi in permanenta sub
protectia si autoritatea principiilor dreptului international, asa cum rezulta
din practicile stabilite, principiile umanitare si exigentele constiintei
publice,
dorind sa contribuie la destinderea internationala, la incetarea cursei
inarmarilor si la instaurarea increderii intre state si, in felul acesta, la
realizarea aspiratiilor tuturor popoarelor de a trai in pace,
recunoscand importanta continuarii tuturor eforturilor care sa contribuie
la realizarea de progrese pe calea dezarmarii generale si totale sub un control
international strict si eficace,
reafirmand necesitatea continuarii codificarii si dezvoltarii progresive a
regulilor dreptului international aplicabile conflictelor armate,
dorind sa interzica sau sa limiteze in continuare folosirea unor categorii
de arme clasice si apreciind ca rezultatele pozitive obtinute in acest domeniu
ar putea facilita principalele tratative de dezarmare in vederea incetarii
productiei, stocarii si proliferarii unor asemenea arme,
subliniind interesul ca toate statele si, indeosebi, statele importante din
punct de vedere militar sa devina parti la prezenta conventie si la
protocoalele-anexa,
considerand ca Adunarea Generala a Natiunilor Unite si Comisia Natiunilor
Unite pentru Dezarmare pot decide sa examineze chestiunea unei posibile largiri
a sferei de aplicare a interdictiilor sau a limitarilor cuprinse in prezenta
conventie si in protocoalele-anexa,
considerand, totodata, ca examinarea problemei adoptarii de noi masuri
privind interzicerea sau limitarea folosirii unor anumite categorii de arme
clasice poate fi hotarata de Comitetul de Dezarmare,
au convenit cele ce urmeaza:
Art. 1
Sfera de aplicare
Prezenta conventie si protocoalele-anexa la aceasta se aplica in situatiile
prevazute in art. 2, comun Conventiilor de la Geneva din 12 august 1949 privind
protectia victimelor de razboi, inclusiv orice situatie prevazuta in paragraful
4 al art. 1 al Protocolului aditional I la Conventiile de la Geneva.
Art. 2
Raporturi cu alte acorduri internationale
Nici o dispozitie a prezentei conventii sau a protocoalelor-anexa nu va fi
interpretata ca diminuand alte obligatii impuse partilor de catre dreptul
international umanitar aplicabil in caz de conflict armat.
Art. 3
Semnarea
Prezenta conventie va fi deschisa spre semnare tuturor statelor la sediul
Organizatiei Natiunilor Unite la New York, timp de 12 luni, incepand cu 10
aprilie 1981.
Art. 4
Ratificarea - acceptarea - aprobarea - aderarea
1. Prezenta conventie este supusa ratificarii, acceptarii sau aprobarii de
catre semnatari. Orice stat care nu a semnat conventia va putea sa adere la
aceasta.
2. Instrumentele de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare
vor fi depuse la depozitarul conventiei.
3. Fiecare stat va putea accepta sa fie legat de oricare dintre
protocoalele-anexa la prezenta conventie, cu conditia ca in momentul depunerii
instrumentului sau de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare la
prezenta conventie sa notifice depozitarului consimtamantul sau de a fi legat
de cel putin doua dintre aceste protocoale.
4. In orice moment dupa depunerea instrumentelor de ratificare, de
acceptare, de aprobare sau de aderare la prezenta conventie, un stat poate
notifica depozitarului consimtamantul de a fi legat de oricare protocol anexat
la care nu este inca parte.
5. Orice protocol care leaga o inalta parte contractanta face parte
integranta din prezenta conventie in ceea ce priveste amintita parte.
Art. 5
Intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va intra in vigoare la 6 luni de la data depunerii
celui de-al douazecilea instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau
de aderare.
2. Pentru oricare stat care depune un instrument de ratificare, de
acceptare, de aprobare sau de aderare dupa data depunerii celui de-al
douazecilea instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare,
conventia va intra in vigoare la 6 luni de la data depunerii acestui
instrument.
3. Fiecare dintre protocoalele-anexa la prezenta conventie va intra in
vigoare la 6 luni de la data la care douazeci de state vor fi notificat
consimtamantul de a fi legate de acest protocol, in conformitate cu
dispozitiile paragrafului 3 sau ale paragrafului 4 ale art. 4 din prezenta
conventie.
4. Pentru oricare stat care notifica consimtamantul sau de a fi legat de un
protocol-anexa la prezenta conventie, dupa data la care douazeci de state au
notificat consimtamantul lor de a fi legate de acel protocol, protocolul va
intra in vigoare dupa 6 luni de la data la care amintitul stat va fi notificat
consimtamantul sau de a fi astfel legat.
Art. 6
Difuzarea
Inaltele parti contractante se angajeaza sa difuzeze, cat mai larg posibil,
in tarile lor, in timp de pace, cat si in perioada de conflict armat, prezenta
conventie si protocoalele-anexa la aceasta, la care sunt parti si, in special,
sa includa studierea acestora in programele lor de instructie militara, astfel
incat aceste instrumente sa fie cunoscute de catre fortele lor armate.
Art. 7
Raporturi conventionale intre parti de la intrarea in vigoare a conventiei
1. Daca una dintre partile in conflict nu este legata de un protocol-anexa
la prezenta conventie, partile care sunt legate prin prezenta conventie si prin
acel protocol raman legate de acestea in relatiile lor reciproce.
2. O inalta parte contractanta este legata de prezenta conventie si de
orice protocol-anexa in vigoare pentru ea, in orice situatie prevazuta la art.
1, in raporturile cu oricare alt stat care nu este parte la prezenta conventie
sau care nu este legat prin protocolul-anexa pertinent, daca acest din urma
stat accepta si aplica prezenta conventie sau protocolul pertinent si notifica
aceasta depozitarului.
3. Depozitarul va informa imediat inaltele parti contractante interesate
despre orice notificare primita potrivit paragrafului 2 al prezentului articol.
4. Prezenta conventie si protocoalele-anexa la aceasta, prin care o inalta
parte contractanta este legata, se aplica oricarui conflict armat impotriva
amintitei parti contractante, de tipul vizat in paragraful 4 al art. 1 al
Protocolului aditional I la Conventiile de la Geneva din 12 august 1949,
relative la protectia victimelor de razboi:
a) cand inalta parte contractanta este, de asemenea, parte la Protocolul
aditional I si cand o autoritate vizata in paragraful 3 al art. 96 al
amintitului protocol s-a angajat sa aplice Conventiile de la Geneva si
Protocolul aditional I, in conformitate cu paragraful 3 al art. 96 al
amintitului protocol, si se angajeaza sa aplice, in ceea ce priveste
respectivul conflict, prezenta conventie si protocoalele pertinente-anexa; sau
b) cand inalta parte contractanta nu este parte la Protocolul aditional I
si cand o autoritate de tipul vizat la alin. a) de mai sus accepta si aplica,
in ceea ce priveste conflictul amintit, obligatiile din Conventiile de la
Geneva, din prezenta conventie si din protocoalele pertinente-anexa.
Aceasta acceptare si aceasta aplicare au, fata de conflictul amintit,
efectele urmatoare:
(i) Conventiile de la Geneva, prezenta conventie si protocoalele
pertinente-anexa dobandesc imediat efect pentru partile in conflict;
(ii) Amintita autoritate exercita aceleasi drepturi si se achita de
aceleasi obligatii ca si o inalta parte contractanta la Conventiile de la
Geneva, la prezenta conventie si la protocoalele pertinente-anexa;
(iii) Conventiile de la Geneva, prezenta conventie si protocoalele
pertinente-anexa leaga, in egala masura, toate partile in conflict.
Inalta parte contractanta si autoritatea pot, de asemenea, sa convina sa
accepte si sa aplice, pe baza de reciprocitate, obligatiile enuntate in
Protocolul aditional I la Conventiile de la Geneva.
Art. 8
Revizuire si amendamente
1. a) Dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii, oricare inalta parte
contractanta poate propune, in orice moment, amendamente la prezenta conventie
sau la oricare dintre protocoalele-anexa prin care este legata.
Orice propunere de amendament este comunicata depozitarului, care notifica
tuturor inaltelor parti contractante, cerandu-le sa indice daca este cazul sa
convoace o conferinta pentru examinarea ei.
Daca o majoritate de cel putin optsprezece inalte parti contractante sunt
de acord, depozitarul va trebui sa convoace in cel mai scurt timp o conferinta
la care vor fi invitate toate inaltele parti contractante. Statele care nu sunt
parti la prezenta conventie vor fi invitate la conferinta in calitate de
observatori.
b) Aceasta conferinta va putea conveni amendamente care vor fi adoptate si
vor intra in vigoare in acelasi mod ca prezenta conventie si
protocoalele-anexa; totusi, amendamentele la prezenta conventie nu vor putea fi
adoptate decat de inaltele parti contractante, iar amendamentele la un
protocol-anexa nu vor putea fi adoptate decat de inaltele parti contractante
care sunt legate prin acest protocol.
2. a) Dupa intrarea in vigoare a acestei conventii, oricare inalta parte
contractanta poate propune, in orice moment, protocoale aditionale privind alte
categorii de arme clasice care nu sunt acoperite de prezentele protocoale.
Orice propunere de protocol aditional este comunicata depozitarului, care o
notifica tuturor inaltelor parti contractante in conformitate cu alin. a) al
paragrafului 1 din prezentul articol. Daca o majoritate de cel putin
optsprezece inalte parti contractante sunt de acord, depozitarul va convoca, in
cel mai scurt timp, o conferinta la care toate statele vor fi invitate.
b) Aceasta conferinta va putea, cu deplina participare a tuturor statelor
reprezentate la conferinta, sa aprobe protocoalele aditionale care vor fi
adoptate in acelasi mod ca si prezenta conventie, vor fi anexate la aceasta si
vor intra in vigoare in conformitate cu dispozitiile paragrafelor 3 si 4 ale
art. 5 din prezenta conventie.
3. a) Daca, 10 ani dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii, nu a
fost convocata nici o conferinta potrivit alin. a) al paragrafului 1 sau alin.
a) al paragrafului 2 ale prezentului articol, orice inalta parte contractanta
va putea cere depozitarului sa convoace o conferinta la care vor fi invitate
toate inaltele partile contractante pentru examinarea sferei de aplicare a
conventiei si a protocoalelor-anexa si studierea oricarei propuneri de amendare
a prezentei conventii si a protocoalelor existente. Statele care nu sunt parti
la prezenta conventie vor fi invitate la conferinta in calitate de observatori.
Conferinta va putea aproba amendamente care vor fi adoptate si vor intra in
vigoare in conformitate cu alin. b) al paragrafului 1 de mai sus.
b) Conferinta va examina, de asemenea, orice propunere de protocoale
aditionale privind alte categorii de arme clasice neacoperite de
protocoalele-anexa existente. Toate statele reprezentate la conferinta vor
putea participa, cu toate drepturile, la aceasta examinare. Protocoalele
aditionale vor fi adoptate in acelasi mod ca si prezenta conventie, vor fi
anexate la ea si vor intra in vigoare in conformitate cu dispozitiile
paragrafelor 3 si 4 ale art. 5 din prezenta conventie.
c) Conferinta amintita va putea examina, daca este cazul, sa prevada convocarea
unei noi conferinte, la cererea unei inalte parti contractante, in cazul in
care, dupa o perioada similara celei vizate la alin. a) al paragrafului 3 din
prezentul articol, nici o conferinta nu a fost convocata in conformitate cu
alin. a) al paragrafului 1 sau cu alin. a) al paragrafului 2 din prezentul
articol.
Art. 9
Denuntarea
1. Oricare inalta parte contractanta poate denunta prezenta conventie sau
oricare dintre protocoalele-anexa, notificand decizia sa depozitarului.
2. Denuntarea astfel facuta nu va produce efect decat dupa un an de la
primirea de catre depozitar a notificarii sau denuntarii. Daca, totusi, la
expirarea termenului de un an, inalta parte contractanta denuntatoare se afla
intr-o situatie vizata in art. 1, ea ramane legata prin obligatiile conventiei
si ale protocoalelor pertinente-anexa pana la incetarea conflictului armat sau
a ocupatiei si, in orice caz, pana la incheierea operatiunilor de eliberare
definitiva, de repatriere sau de stabilire a persoanelor protejate de regulile
dreptului international aplicabile in caz de conflict armat si, in cazul
oricarui protocol-anexa la prezenta conventie, continand dispozitii privind
situatiile in care activitatile de mentinere a pacii, de observare sau functii
similare sunt exercitate de forte sau misiuni ale Natiunilor Unite in regiunea
respectiva, pana la terminarea acestor activitati.
3. Orice denuntare a prezentei conventii se va aplica deopotriva tuturor
protocoalelor-anexa ale caror obligatii au fost acceptate de catre inalta parte
contractanta.
4. Denuntarea nu va avea efecte decat fata de inalta parte contractanta
care denunta.
5. Denuntarea nu va avea efect asupra obligatiilor deja contractate,
intr-un conflict armat prevazut de prezenta conventie si de protocoalele-anexa,
de catre inalta parte contractanta denuntatoare, pentru orice act comis inainte
ca denuntarea amintita sa devina efectiva.
Art. 10
Depozitarul
1. Secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite este depozitarul
prezentei conventii si al protocoalelor-anexa.
2. In afara de exercitarea functiilor sale obisnuite, depozitarul va
notifica tuturor statelor:
a) semnaturile la prezenta conventie, in conformitate cu art. 3;
b) instrumentele de ratificare, de acceptare, de aprobare, sau de aderare
la prezenta conventie, depuse in conformitate cu art. 4;
c) notificarile de acceptare a obligatiilor din protocoalele-anexa la
prezenta conventie, in conformitate cu art. 5;
d) datele de intrare in vigoare a prezentei conventii si a fiecaruia dintre
protocoalele-anexa, in conformitate cu art. 5;
e) notificarile de denuntare primite in conformitate cu art. 9 si datele la
care ele dobandesc efect.
Art. 11
Texte autentice
Originalul prezentei conventii si originalele protocoalelor-anexa, ale
caror texte in limbile: araba, chineza, engleza, franceza, rusa si spaniola
sunt in mod egal autentice, vor fi depuse la depozitar, care va transmite copii
certificate tuturor statelor.
PROTOCOL
privind fragmentele nedetectabile
(PROTOCOLUL I)
Este interzis sa se foloseasca orice arma al carei efect principal este
ranirea prin fragmente care nu sunt detectabile prin raze X in corpul uman.
PROTOCOL
privind interzicerea sau limitarea folosirii minelor, armelor-capcana si a
altor dispozitive
(PROTOCOLUL II)
Art. 1
Sfera de aplicare practica
Prezentul protocol priveste folosirea pe sol a minelor, a armelor-capcana
si altor dispozitive definite in continuare, inclusiv minele amplasate pentru
interzicerea accesului la plaje, a traversarii cailor navigabile sau a
cursurilor de apa, dar ele nu se aplica in cazul folosirii minelor antinava folosite
pe mare sau pe caile navigabile interioare.
Art. 2
Definitii
In scopurile prezentului protocol, se intelege:
1. Prin mina, orice dispozitiv plasat sub sol, pe sol sau in apropiere de
sol sau alta suprafata, conceput pentru a fi detonat sau explodat prin
prezenta, apropierea sau contactul cu o persoana sau vehicul, si prin mine
amplasate de la distanta, orice mina, astfel definita, lansata de catre o piesa
de artilerie, lansatoare de rachete, mortiere sau dispozitive similare sau lansata
dintr-o aeronava.
2. Prin arma-capcana, orice dispozitiv sau material conceput, construit sau
adaptat pentru a ucide sau rani si care actioneaza neasteptat, cand o persoana
deplaseaza un obiect in aparenta inofensiv, sau se apropie de el sau efectueaza
o actiune in aparenta fara pericol.
3. Prin alte dispozitive, munitii si dispozitive amplasate manual si
concepute pentru a ucide, rani sau produce pagube si care sunt declansate prin
comanda de la distanta sau in mod automat dupa un anumit timp.
4. Prin obiectiv militar, in masura in care se au in vedere bunurile, orice
bun care, prin natura sa, amplasare, destinatie sau utilizare aduce o
contributie efectiva la actiunea militara si a carui distrugere partiala sau
totala, capturare sau neutralizare ofera, in conditiile concrete existente, un
avantaj militar sigur.
5. Prin bunuri cu caracter civil, toate bunurile care nu sunt obiective
militare in sensul paragrafului 4.
6. Prin inregistrare, o operatie de ordin material, administrativ si tehnic,
menita sa culeaga, pentru a fi consemnate in documente oficiale, toate
informatiile disponibile care permit localizarea cu usurinta a campurilor de
mine, a minelor si a armelor-capcana.
Art. 3
Restrictii generale pentru folosirea minelor, a armelor-capcana sau a altor
dispozitive
1. Prezentul articol se aplica:
a) minelor;
b) armelor-capcana;
c) altor dispozitive.
2. Este interzisa, in orice imprejurari, indreptarea armelor, la care se
refera prezentul articol, impotriva populatiei civile in general sau impotriva
civililor in mod individual, in actiuni ofensive, defensive sau de represalii.
3. Folosirea fara discriminare a armelor la care se refera prezentul
articol este interzisa. Prin folosirea fara discriminare se intelege amplasarea
acestor arme:
a) in alta parte decat asupra unui obiectiv militar sau in directia
acestuia; sau
b) care implica o metoda sau un mijloc de transport la tinta, ce nu poate
fi directionat asupra unui obiectiv militar specific; sau
c) care pot provoca, in mod incidental, pierderi de vieti omenesti in
randul populatiei civile, raniri ale persoanelor civile, pagube bunurilor cu
caracter civil sau o combinatie intre aceste pierderi si pagube, care ar fi
excesive in raport cu avantajul militar concret si direct asteptat.
4. Toate precautiile posibile vor fi luate pentru protectia civililor fata
de efectele armelor carora li se aplica prezentul articol. Prin precautii
posibile se intelege acelea care sunt practicabile sau sunt practic posibil de
luat, tinand seama de toate conditiile existente in acel moment, indeosebi de
consideratiile de ordin umanitar si de ordin militar.
Art. 4
Restrictii privind folosirea minelor, altele decat minele amplasate de la
distanta, a armelor-capcana si a altor dispozitive in zonele locuite
1. Prezentul articol se aplica:
a) minelor, altele decat minele amplasate de la distanta;
b) armelor-capcana, si
c) altor dispozitive.
2. Este interzisa folosirea armelor, la care se aplica prezentul articol,
in orice oras, orice sat sau orice alta zona unde se afla o concentrare
similara de persoane civile si unde nu sunt angajate lupte intre forte
terestre, sau acestea nu par sa fie iminente, cu exceptia cazurilor in care:
a) ele sunt amplasate asupra unui obiectiv militar sau in apropierea
imediata a unui obiectiv militar apartinand unei parti adverse sau sub
controlul acesteia; sau
b) au fost luate masuri pentru protectia populatiei civile impotriva
efectelor lor, de exemplu prin afisarea de avertismente, plasarea de santinele,
difuzarea de avertismente sau instalarea de imprejmuiri.
Art. 5
Restrictii in folosirea minelor amplasate de la distanta
1. Folosirea minelor amplasate de la distanta este interzisa, cu exceptia cazurilor
cand aceste mine sunt utilizate numai intr-o zona care constituie un obiectiv
militar sau care contine obiective militare si daca:
a) amplasarea lor este inregistrata cu exactitate in conformitate cu alin.
a) al paragrafului 1 din art. 7; sau
b) fiecare dintre mine este prevazuta cu un mecanism eficace de
neutralizare, adica cu un mecanism de autodeclansare conceput pentru
dezamorsare sau pentru autodistrugere, atunci cand exista motive sa se creada
ca nu va mai folosi scopurilor militare pentru care a fost amplasata sau un
mecanism telecomandat conceput pentru dezamorsare sau distrugere, atunci cand
aceasta nu mai serveste scopurilor militare pentru care a fost amplasata.
2. Un preaviz efectiv va fi dat oricarei lansari de mine amplasate de la
distanta, care ar putea avea efecte pentru populatia civila, cu exceptia
cazurilor cand imprejurarile nu permit aceasta.
Art. 6
Interzicerea folosirii anumitor arme-capcana
1. Fara a prejudicia regulile dreptului international aplicabil in
conflictele armate privind actele de viclenie si perfidie, este interzisa, in
orice conditii, folosirea:
a) oricaror arme-capcana avand forma unor obiecte portabile, aparent
inofensive, care sunt in mod special concepute si construite pentru a contine o
incarcatura exploziva si care produc o detonare, cand sunt deplasate sau prin
apropiere de ele, sau
b) armelor-capcana atasate sau asociate in orice fel cu:
(i) embleme, semne sau semnale protectoare, recunoscute pe plan
international;
(ii) bolnavi, raniti sau persoane decedate;
(iii) locuri de inhumare, incinerare sau morminte;
(iv) instalatii, material, furnituri sau mijloace de transport sanitar;
(v) jucarii de copii sau alte obiecte portabile sau produse special
destinate pentru alimentatia, sanatatea, igiena, imbracamintea sau educatia
copiilor;
(vi) alimente si bauturi;
(vii) ustensile de bucatarie sau aparate menajere, cu exceptia celor din
instalatiile militare, din locurile militare si din depozitele de aprovizionare
militara;
(viii) obiecte al caror caracter religios este indiscutabil;
(ix) monumente istorice, lucrari de arta sau locuri de cult, care
constituie patrimoniul cultural si spiritual al popoarelor;
(x) animale sau cadavrele acestora.
2. Este interzisa, in orice conditii, folosirea armelor-capcana care sunt
concepute sa cauzeze raniri sau suferinte inutile.
Art. 7
Inregistrarea si publicarea amplasarii campurilor de mine, a minelor si a
armelor-capcana
1. Partile intr-un conflict vor inregistra amplasarea:
a) tuturor campurilor de mine preplanificate, instalate de catre ele;
b) tuturor zonelor in care ele au utilizat pe scara larga si au
preplanificat folosirea de arme-capcana.
2. Partile se vor stradui sa inregistreze locurile de amplasare a tuturor
altor campuri de mine, a minelor si a armelor-capcana pe care ele le-au plantat
sau amplasat.
3. Toate aceste inregistrari vor fi retinute de catre parti, care vor
trebui:
a) imediat dupa incetarea ostilitatilor active:
(i) sa ia toate masurile necesare si corespunzatoare, inclusiv folosirea
unor astfel de inregistrari, pentru protectia civililor impotriva efectelor
campurilor de mine, minelor si armelor-capcana; si fie
(ii) in cazul in care fortele nici unei parti nu se afla pe teritoriul
partii adverse, sa schimbe intre ele si sa furnizeze secretarului general al
Organizatiei Natiunilor Unite toate informatiile de care dispun privind
amplasarea campurilor de mine, minelor si armelor-capcana ce se gasesc pe
teritoriul partii adverse; sau
(iii) de indata ce fortele partilor vor fi retrase total din teritoriul
partii adverse, sa furnizeze partii adverse amintite si secretarului general al
Organizatiei Natiunilor Unite toate informatiile pe care le detin privind
dispunerea campurilor de mine, minelor si armelor-capcana ce se gasesc pe
teritoriul acestei parti adverse;
b) cand o forta sau o misiune a Natiunilor Unite isi exercita functiile
intr-o zona sau anumite zone, sa furnizeze autoritatii mentionate in art. 8
informatiile cerute prin acest articol;
c) in masura posibilului, prin acord reciproc, sa asigure publicarea de
informatii privind amplasarea campurilor de mine, minelor si armelor-capcana,
in special, in acordurile de incetare a ostilitatilor.
Art. 8
Protectia misiunilor Natiunilor Unite impotriva efectelor campurilor de
mine, minelor si armelor-capcana
1. Cand o forta sau o misiune a Natiunilor Unite indeplineste functii de
mentinere a pacii, de observare sau functii similare intr-o zona, fiecare parte
in conflict trebuie, daca a fost solicitata de seful fortei sau misiunii
Natiunilor Unite din zona respectiva, in masura in care poate:
a) sa inlature sau sa faca inofensive toate armele-capcana sau minele din
zona respectiva;
b) sa ia masurile necesare pentru protectia fortei sau misiunii Natiunilor
Unite impotriva efectelor campurilor de mine, minelor si armelor-capcana, in
timp ce aceasta isi indeplineste sarcinile; si
c) sa puna la dispozitia sefului fortei sau misiunii Natiunilor Unite din
zona respectiva toate informatiile de care dispune privind amplasarea
campurilor de mine, minelor si armelor-capcana ce se gasesc in aceasta zona.
2. Cand o misiune de ancheta a Natiunilor Unite isi exercita functiile
intr-o zona, partea in conflictul in cauza trebuie sa-i acorde protectie, cu
exceptia situatiilor cand, datorita marimii acestei misiuni, ea nu este in
masura sa o faca in mod satisfacator. In acest caz, ea trebuie sa puna la
dispozitia sefului misiunii informatiile de care dispune privind amplasarea
campurilor de mine, minelor si armelor-capcana care se afla in aceasta zona.
Art. 9
Cooperarea internationala pentru indepartarea campurilor de mine, a minelor
si a armelor-capcana
Dupa incetarea ostilitatilor active, partile se vor stradui sa incheie un
acord, atat intre ele cat si, daca este cazul, cu alte state sau organizatii
internationale, privind comunicarea de informatii si acordarea de asistenta
tehnica si materiala - inclusiv, daca imprejurarile o permit, organizarea de
operatii comune - necesare pentru indepartarea sau neutralizarea intr-un alt
mod a campurilor de mine, minelor si armelor-capcana instalate in timpul
conflictului.
ANEXA TEHNICA
la Protocolul privind interzicerea sau limitarea folosirii minelor,
armelor-capcana si a altor dispozitive (Protocolul II)
Principii de inregistrare
Cand protocolul prevede obligatia de inregistrare a amplasarii campurilor
de mine, minelor si armelor-capcana, vor trebui respectate urmatoarele
principii:
1. In ceea ce priveste campurile de mine preplanificate si folosirea pe
scara larga si preplanificata a armelor-capcana:
a) se vor intocmi harti, schite sau alte documente pentru indicarea
intinderii campurilor de mine sau a zonei in care au fost amplasate
arme-capcana; si
b) se va preciza amplasarea campurilor de mine sau a zonei cu arme-capcana
prin raportare la coordonatele unui punct de referinta unic si la dimensiunile
estimate ale zonei continand mine si arme-capcana, raportate la acest punct de
referinta unic.
2. In ceea ce priveste celelalte campuri de mine, mine si arme-capcana,
puse sau amplasate:
In masura posibilului se vor inregistra informatiile pertinente specificate
la paragraful 1 de mai sus, pentru a permite localizarea zonelor continand
campuri de mine, mine si arme-capcana.
PROTOCOL
privind interzicerea sau limitarea folosirii armelor incendiare
(PROTOCOLUL III)
Art. 1
Definitii
In scopurile prezentului protocol:
1. Prin arma incendiara se intelege orice arma sau munitie care este in mod
esential conceputa sa dea foc unor obiecte sau sa cauzeze arsuri persoanelor
prin actiunea flacarilor, caldurii sau unei combinatii intre flacari si
caldura, produse printr-o reactie chimica a unei substante lansate asupra unei
tinte.
a) Armele incendiare pot lua forma, spre exemplu, aruncatoarelor de
flacari, fugaselor, obuzelor, rachetelor, grenadelor, minelor, bombelor sau a
altor conteinere cu substante incendiare;
b) armele incendiare nu cuprind:
(i) munitiile care pot avea efecte incendiare intamplatoare, spre exemplu,
munitiile iluminante, trasoarele, fumigenele sau sistemele de semnalizare;
(ii) munitii care sunt concepute sa combine efectele de penetrare, de suflu
sau de fragmentare cu un efect incendiar, de exemplu, proiectilele perforante,
obuzele cu fragmente, bombele explozive si munitiile similare cu efecte
combinate in care efectul incendiar nu vizeaza in mod expres cauzarea de arsuri
persoanelor, ci obiectivele militare, spre exemplu, vehicule blindate, aeronave
si instalatii sau mijloace de sprijin logistic.
2. Prin concentrarea de civili se intelege o concentrare de civili, fie ea
permanenta sau temporara, asa cum exista in partile locuite ale marilor orase,
oraselor sau satelor locuite, sau ca acelea din lagare si coloane de refugiati
sau evacuati, sau grupuri de nomazi.
3. Prin obiectiv militar se intelege, in masura in care sunt vizate,
bunuri, orice bun care, prin natura, amplasarea, destinatia sau utilizarea sa
are o contributie efectiva la actiunea militara, si a carui distrugere totala
sau partiala, captura sau neutralizare ofera, in conditiile date, un avantaj
militar precis.
4. Prin bunuri cu caracter civil se intelege toate bunurile care nu sunt
obiective militare, in sensul paragrafului 3.
5. Prin precautii posibile se intelege precautiile care sunt practicabile
sau care sunt practic posibil de luat, avand in vedere toate conditiile date,
inclusiv considerentele de ordin umanitar si de ordin militar.
Art. 2
Protectia civililor si a obiectivelor civile
1. Este interzis in orice imprejurare ca populatia civila ca atare, civili
izolati sau bunuri cu caracter civil sa faca obiectul unui atac cu arme
incendiare.
2. Este interzis, in orice imprejurare, ca un obiectiv militar, situat in
interiorul unei concentrari de civili sa faca obiectul unui atac cu arme
incendiare lansate din aer.
3. Este interzis, de asemenea, ca un obiectiv militar situat in interiorul
unei concentrari de civili sa faca obiectul unui atac cu arme incendiare,
altele decat armele incendiare lansate din aer, exceptand cazul cand un
asemenea obiectiv militar este separat in mod clar de concentrarea de civili si
cand au fost luate toate precautiile posibile pentru limitarea efectelor
incendiare la obiectivul militar si pentru evitarea si, in orice caz,
minimalizarea pierderilor accidentale de vieti omenesti in randul populatiei
civile, ranirilor care pot fi cauzate civililor si pagubele ocazionate
bunurilor cu caracter civil.
4. Este interzis ca padurile si alte tipuri de acoperiri vegetale sa faca
obiectul atacurilor cu arme incendiare, exceptand cazurile cand aceste elemente
naturale sunt utilizate pentru acoperirea, disimularea sau camuflarea
combatantilor sau a altor obiective militare, sau cand acestea constituie ele
insele obiective militare.