LEGE Nr
LEGE
Nr. 287 din 27 iunie 2003
pentru aderarea Romaniei la articolul 1, in forma modificata, adoptat la Geneva
la 21 decembrie 2001, la Protocolul privind interzicerea sau limitarea
folosirii minelor, armelor-capcana si altor dispozitive, in forma modificata,
adoptat la Geneva la 3 mai 1996 (Protocolul II modificat la 3 mai 1996), si la
Protocolul aditional privind armele laser care pot provoca orbirea (Protocolul
IV), adoptat la Viena la 13 octombrie 1995, ale Conventiei privind interzicerea
sau limitarea folosirii anumitor categorii de arme clasice care ar putea fi
considerate ca producand efecte traumatice excesive sau care ar lovi fara
discriminare, adoptata la Geneva la 10 octombrie 1980
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 505 din 14 iulie 2003

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Romania adera la articolul 1, in forma modificata, adoptat la Geneva la 21
decembrie 2001, din Conventia privind interzicerea sau limitarea folosirii
anumitor categorii de arme clasice care ar putea fi considerate ca producand
efecte traumatice excesive sau care ar lovi fara discriminare, adoptata la
Geneva la 10 octombrie 1980.
Art. 2
Romania adera la Protocolul privind interzicerea sau limitarea folosirii
minelor, armelor-capcana si altor dispozitive, in forma modificata, adoptat la
Geneva la 3 mai 1996 (Protocolul II modificat la 3 mai 1996), anexat la
Conventia privind interzicerea sau limitarea folosirii anumitor categorii de
arme clasice care ar putea fi considerate ca producand efecte traumatice
excesive sau care ar lovi fara discriminare, adoptata la Geneva la 10 octombrie
1980.
Art. 3
Romania adera la Protocolul aditional privind armele laser care pot provoca
orbirea (Protocolul IV), adoptat la Viena la 13 octombrie 1995, anexat la
Conventia privind interzicerea sau limitarea folosirii anumitor categorii de
arme clasice care ar putea fi considerate ca producand efecte traumatice
excesive sau care ar lovi fara discriminare, adoptata la Geneva la 10 octombrie
1980.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
ARTICOLUL 1, IN FORMA MODIFICATA,
adoptat la Geneva la 21 decembrie 2001, din Conventia privind interzicerea sau
limitarea folosirii anumitor categorii de arme clasice care ar putea fi
considerate ca producand efecte traumatice excesive sau care ar lovi fara
discriminare, adoptata la Geneva la 10 octombrie 1980*)
*) Traducere.
Art. 1
Domeniu de aplicare
(modificat la 21 decembrie 2001)
1. Aceasta conventie si protocoalele anexate se aplica situatiilor la care
se face referire in art. 2 comun conventiilor de la Geneva din 12 august 1949
privind protectia victimelor de razboi, inclusiv situatiilor descrise in art. 1
paragraful 4 din Protocolul aditional I la aceste conventii.
2. In afara situatiilor la care se face referire in paragraful 1 al acestui
articol, aceasta conventie si protocoalele anexate se aplica, de asemenea, si
situatiilor la care se face referire in art. 3 comun conventiilor de la Geneva
din 12 august 1949. Aceasta conventie si protocoalele anexate nu se aplica in
caz de tulburari si tensiuni interne, cum ar fi revolte, acte de violenta
izolate si sporadice si alte acte de natura similara, care nu sunt conflicte
armate.
3. In cazul conflictelor armate care nu au caracter international si care
au loc pe teritoriul uneia dintre inaltele parti contractante, fiecare parte la
conflict este obligata sa aplice interdictiile si restrictiile acestei
conventii si ale protocoalelor sale anexate.
4. Nici o prevedere din aceasta conventie sau din protocoalele sale anexate
nu poate fi invocata in scopul afectarii suveranitatii unui stat sau a
responsabilitatii Guvernului de a mentine sau de a restabili legea si ordinea
in stat prin toate mijloacele legitime sau de a apara unitatea nationala si
integritatea teritoriala a statului.
5. Nici o prevedere din aceasta conventie sau din protocoalele sale anexate
nu va fi invocata ca justificare pentru interventia directa sau indirecta,
indiferent de motiv, in conflictul armat sau in afacerile interne ori externe
ale inaltei parti contractante in teritoriul careia are loc conflictul.
6. Aplicarea prevederilor acestei conventii si ale protocoalelor sale
anexate partilor la un conflict, care nu sunt inalte parti contractante, dar
care au acceptat aceasta conventie sau protocoalele sale anexate, nu va
modifica, explicit sau implicit, statutul lor juridic sau statutul juridic al
unui teritoriu aflat in disputa.
7. Prevederile paragrafelor 2 - 6 ale acestui articol nu trebuie sa
prejudicieze protocoalele aditionale adoptate dupa 1 ianuarie 2002 care pot
aplica, exclude sau modifica domeniul de aplicare a acestora in legatura cu
acest articol.
PROTOCOL
privind interzicerea sau limitarea folosirii minelor, armelor-capcana si altor
dispozitive, in forma modificata, adoptat la Geneva la 3 mai 1996 (Protocolul
II modificat la 3 mai 1996), anexat la Conventia privind interzicerea sau
limitarea folosirii anumitor categorii de arme clasice care ar putea fi
considerate ca producand efecte traumatice excesive sau care ar lovi fara
discriminare, adoptata la Geneva la 10 octombrie 1980*)
*) Traducere.
Art. 1
Protocol modificat
Protocolul privind interzicerea sau limitarea folosirii minelor,
armelor-capcana si altor dispozitive (Protocolul II), anexat la Conventia
privind interzicerea sau limitarea folosirii anumitor categorii de arme clasice
care ar putea fi considerate ca producand efecte traumatice excesive sau care
ar lovi fara discriminare (denumita in continuare Conventia) se modifica.
Textul protocolului modificat este urmatorul:
"PROTOCOL
privind interzicerea sau limitarea folosirii minelor, armelor-capcana si altor
dispozitive, modificat la 3 mai 1996 (Protocolul II modificat la 3 mai 1996)
Art. 1
Domeniu de aplicare
1. Acest protocol se refera la utilizarea pe sol a minelor, armelor-capcana
si a altor dispozitive definite in continuare, inclusiv minele plantate pentru
a interzice accesul la plaje, la traversarea cailor navigabile sau a cursurilor
de apa, dar nu se aplica la utilizarea minelor antinava utilizate in mare sau
pe caile navigabile interioare.
2. Acest protocol se aplica, pe langa situatiile mentionate la art. 1 din
Conventie, situatiilor mentionate la art. 3 comun conventiilor de la Geneva din
12 august 1949. Acest protocol nu se aplica in situatii de tensiuni si
tulburari interne, cum ar fi revolte, acte de violenta izolate si sporadice,
precum si alte acte cu caracter similar, deoarece nu sunt conflicte armate.
3. In cazul conflictelor armate care nu au caracter international si care
se produc pe teritoriul uneia dintre inaltele parti contractante, fiecare parte
la conflict este obligata sa aplice interdictiile si restrictiile prevazute in
acest protocol.
4. Nici o prevedere a acestui protocol nu poate fi invocata in scopul
afectarii suveranitatii unui stat sau a responsabilitatii pe care o are
Guvernul, prin toate mijloacele legitime, pentru mentinerea sau restabilirea
ordinii publice in stat sau pentru apararea unitatii nationale si a
integritatii teritoriale a statului.
5. Nici o prevedere a acestui protocol nu poate fi invocata pentru a
justifica o interventie, directa sau indirecta, indiferent din ce motiv, in
conflictul armat sau in afacerile interne sau externe ale inaltei parti
contractante pe teritoriul careia se produce conflictul.
6. Aplicarea prevederilor acestui protocol pentru partile la un conflict,
care nu sunt inalte parti contractante care au acceptat acest protocol, nu va
modifica in mod explicit sau implicit statutul lor juridic sau statutul juridic
al teritoriului contestat.
Art. 2
Definitii
Pentru scopurile prezentului protocol, se intelege prin:
1. mina - o munitie plasata sub sol, pe sol sau in apropiere de sol ori de
alta suprafata si conceputa pentru a exploda in prezenta, la apropierea sau la
contactul cu o persoana ori un vehicul;
2. mina plasata de la distanta - o mina care nu este amplasata direct, ci
este lansata de o piesa de artilerie, de un lansator de rachete, de un
aruncator de mine sau de o instalatie similara ori lansata dintr-o aeronava.
Minele lansate la mai putin de 500 m dintr-un sistem amplasat pe sol nu sunt
considerate a fi "plasate de la distanta", cu conditia sa fie
utilizate conform art. 5 si celorlalte articole relevante ale acestui protocol;
3. mina antipersonal - o mina conceputa in primul rand pentru a exploda in
prezenta, la apropierea sau contactul cu o persoana si destinata sa scoata din
lupta, sa raneasca ori sa ucida una sau mai multe persoane;
4. arma-capcana - orice dispozitiv sau material care este conceput,
construit ori adaptat pentru a ucide sau a rani si care functioneaza pe
neasteptate cand o persoana atinge sau se apropie de un obiect aparent
inofensiv ori executa o actiune aparent sigura;
5. alte dispozitive - munitii si dispozitive amplasate manual, inclusiv
dispozitive explozive improvizate, concepute pentru a ucide, a rani sau a
produce pagube materiale si care sunt declansate manual, prin comanda de la
distanta ori automat, dupa un anumit interval de timp;
6. obiectiv militar, in masura in care sunt implicate bunuri, orice bun
care, prin natura sa, amplasare, destinatie sau utilizare, aduce o contributie
efectiva la actiunea militara si a carui distrugere totala sau partiala,
captura ori neutralizare ofera in imprejurarea respectiva un avantaj militar
precis;
7. bunuri cu caracter civil - toate bunurile care nu sunt obiective
militare conform definitiei de la paragraful 6;
8. camp de mine - o zona definita in care au fost amplasate mine si zona
minata - o zona periculoasa datorita prezentei minelor; camp de mine fals - o
zona neminata care simuleaza un camp de mine. Termenul camp de mine acopera si
campurile de mine false;
9. inregistrare - o operatiune de ordin material, administrativ si tehnic,
vizand obtinerea, in scopul inregistrarii in documente oficiale, a tuturor
informatiilor disponibile care sa faciliteze localizarea campurilor de mine, a
zonelor minate, a minelor, a armelor-capcana si a altor dispozitive;
10. mecanism de autodistrugere - un mecanism cu functionare automata
incorporat sau atasat in exterior, care asigura distrugerea munitiei in care
este incorporat sau la care este atasat;
11. mecanism de autoneutralizare - un mecanism cu functionare automata
incorporat, care face inutilizabila munitia in care este incorporat;
12. autodezactivare - a face in mod automat ca o munitie sa devina
inoperabila prin epuizarea ireversibila a unui component, de exemplu o baterie,
care este esential pentru functionarea munitiei;
13. telecomanda - controlul prin comenzi transmise de la o anumita
distanta;
14. mecanism antimanuire - un dispozitiv destinat protejarii unei mine si
care este parte a acesteia, legat de, atasat de sau plasat sub mina si care
este activat atunci cand cineva incearca sa intervina asupra minei;
15. transfer - pe langa miscarea fizica a minelor intr-un sau dintr-un
teritoriu national, se intelege si transferul dreptului de proprietate si
control asupra minelor, dar nu implica transferul teritoriului pe care au fost
amplasate minele.
Art. 3
Restrictii generale privind folosirea minelor, a armelor-capcana si a altor
dispozitive
1. Prevederile acestui articol se aplica:
a) minelor;
b) armelor-capcana; si
c) altor dispozitive.
2. Fiecare inalta parte contractanta sau parte la un conflict, in
conformitate cu prevederile acestui protocol, este raspunzatoare pentru toate
minele, armele-capcana si alte dispozitive utilizate de catre ea si se
angajeaza sa le indeparteze, sa le mute, sa le distruga sau sa le intretina asa
cum este specificat in art. 10 al acestui protocol.
3. Se interzice in toate imprejurarile folosirea oricarei mine,
arme-capcana sau a altui dispozitiv care este conceput sau de natura sa cauzeze
rani ori suferinte inutile.
4. Armele care intra sub incidenta acestui articol trebuie sa se conformeze
cu strictete standardelor si limitarilor prevazute in anexa tehnica,
referitoare la fiecare categorie particulara.
5. Este interzisa folosirea minelor, a armelor-capcana sau a altor
dispozitive care folosesc un mecanism ori dispozitiv special conceput pentru a
detona munitia in prezenta detectoarelor obisnuite de mine ca rezultat al
influentei magnetice sau de alta natura care sa nu implice contactul, in timpul
folosirii normale in cadrul operatiunilor de detectie.
6. Este interzisa folosirea minelor cu autodezactivare dotate cu un
mecanism antimanuire astfel conceput incat mecanismul antimanuire sa poata
actiona dupa ce mina a fost scoasa din starea de functionare.
7. Este interzisa in toate imprejurarile, fie in ofensiva, in defensiva sau
ca mijloc de represiune, indreptarea armelor carora li se aplica acest articol
impotriva populatiei civile ca atare ori impotriva civililor izolati sau a
bunurilor cu caracter civil.
8. Folosirea fara discriminare a armelor carora li se aplica acest articol
este interzisa. Folosirea fara discriminare inseamna orice amplasare a acestor
arme:
a) care nu este facuta direct pe sau indreptata impotriva unui obiectiv
militar. In cazul existentei unor dubii ca un bun care este in mod normal
destinat unor activitati civile, cum ar fi un lacas de cult, o casa sau alt tip
de locuinta ori o scoala, este folosit pentru a aduce o contributie efectiva la
o actiune militara, trebuie sa se considere ca acesta nu este folosit in acest
scop;
b) care foloseste o metoda sau mijloace de plasare prin care nu pot fi
directionate impotriva unui obiectiv militar specific; sau
c) care este de asteptat sa cauzeze civililor pierderi accidentale de vieti
sau rani, pagube bunurilor cu caracter civil sau o combinatie a acestora, care
ar fi excesiv de mari comparativ cu avantajul militar concret si direct care
este anticipat.
9. Mai multe obiective militare separate in mod evident si distincte,
situate intr-un municipiu, oras, sat sau intr-o alta zona continand o
concentrare similara de civili sau bunuri cu caracter civil, nu trebuie considerate
ca un obiectiv militar unic.
10. In scopul protejarii civililor impotriva efectelor armelor carora li se
aplica acest articol, trebuie luate toate masurile de precautie posibile.
Precautii posibile sunt acele masuri de prevedere care sunt practic posibile,
luandu-se in considerare toate circumstantele dominante in acel moment,
inclusiv considerentele de ordin umanitar si militar. Aceste circumstante
includ, dar nu se limiteaza la:
a) efectul pe termen scurt si lung al minelor asupra populatiei civile
locale pe durata existentei campului de mine;
b) masurile posibile de protejare a civililor (de exemplu imprejmuirea,
semnele de marcare, avertizarea si monitorizarea);
c) disponibilitatea si posibilitatea folosirii alternativelor; si
d) cerintele militare pe termen scurt si lung pentru un camp de mine.
11. Trebuie realizata o avertizare prealabila eficienta pentru orice
amplasare de mine, arme-capcana si alte dispozitive care pot afecta populatia
civila, cu exceptia situatiilor in care circumstantele nu permit aceasta.
Art. 4
Restrictii privind folosirea minelor antipersonal
Este interzisa folosirea minelor antipersonal care nu sunt detectabile, asa
cum este specificat in paragraful 2 din anexa tehnica.
Art. 5
Restrictii privind folosirea minelor antipersonal, altele decat cele
plasate de la distanta
1. Acest articol se aplica minelor antipersonal, altele decat cele plasate
de la distanta.
2. Este interzisa folosirea armelor carora li se aplica acest articol si
care nu sunt conforme prevederilor anexei tehnice privind autodistrugerea sau
autodezactivarea, cu exceptia cazurilor in care:
a) astfel de arme sunt plasate intr-un perimetru marcat monitorizat de
personal militar si protejat printr-o imprejmuire sau alte mijloace, pentru
asigurarea excluderii efective a civililor din zona. Marcajele trebuie sa fie
clare si durabile si sa fie cel putin vizibile unei persoane care este pe
punctul de a intra in zona perimetrului marcat; si
b) astfel de arme sunt indepartate inainte de evacuarea zonei, cu exceptia
cazurilor in care zona este predata fortelor unui alt stat care accepta
responsabilitatea intretinerii mijloacelor de protectie prevazute in acest
articol si indepartarea ulterioara a acelor arme.
3. O parte la un conflict este scutita de respectarea prevederilor
subparagrafelor 2 a) si 2 b) ale acestui articol numai daca respectarea nu este
posibila datorita pierderii fortate a controlului asupra zonei ca rezultat al
unei actiuni militare a inamicului, incluzand situatiile cand actiunile
militare directe ale inamicului fac imposibila respectarea lor. Daca acea parte
recastiga controlul asupra zonei, ea trebuie sa continue sa se conformeze
prevederilor subparagrafelor 2 a) si 2 b) ale acestui articol.
4. Daca fortele unei parti la un conflict castiga controlul asupra unei
zone in care au fost amplasate arme carora li se aplica acest articol, aceste
forte trebuie, in masura posibilului, sa mentina si, daca este necesar, sa
instaleze masurile de protectie prevazute de acest articol pana cand astfel de
arme sunt indepartate.
5. Trebuie luate toate masurile posibile pentru a impiedica inlaturarea
neautorizata, deteriorarea, distrugerea sau ascunderea oricarui dispozitiv,
sistem ori material folosit pentru marcarea perimetrului unei zone.
6. Armele carora li se aplica acest articol, care proiecteaza fragmente
intr-un arc de cerc orizontal mai mic de 90 grade si care sunt plasate pe sau
deasupra solului, pot fi folosite fara luarea masurilor prevazute in
subparagraful 2 a) al acestui articol, pentru o perioada de maximum 72 de ore,
daca:
a) sunt situate in imediata apropiere a unitatii militare care le-a
amplasat; si
b) zona este supravegheata de personal militar pentru a asigura excluderea
efectiva a civililor.
Art. 6
Restrictii privind folosirea minelor plasate de la distanta
1. Este interzisa folosirea minelor plasate de la distanta, daca nu sunt
inregistrate conform prevederilor subparagrafului 1 b) din anexa tehnica.
2. Este interzisa folosirea minelor antipersonal plasate de la distanta
care nu sunt conforme cu prevederile anexei tehnice privind autodistrugerea si
autodezactivarea.
3. Este interzisa folosirea minelor plasate de la distanta, altele decat
minele antipersonal, daca nu sunt, in masura posibilului, echipate cu un
mecanism eficace de autodistrugere sau autoneutralizare si daca nu au un
dispozitiv suplimentar de dezactivare, conceput astfel ca mina sa nu mai
functioneze ca atare atunci cand nu mai serveste scopurilor militare pentru
care a fost amplasata.
4. Trebuie realizata o avertizare prealabila eficienta privind orice
amplasare sau lansare de mine plasate de la distanta care pot afecta populatia
civila, cu exceptia cazului in care circumstantele nu permit aceasta.
Art. 7
Interzicerea folosirii armelor-capcana si a altor dispozitive
1. Fara a prejudicia reglementarile dreptului international aplicabile in
cazul conflictelor armate referitoare la tradare si perfidie, se interzice in
toate circumstantele folosirea armelor-capcana si a altor dispozitive care sunt
legate sau asociate in orice mod cu:
a) embleme, marcaje sau semnale de protectie recunoscute pe plan
international;
b) persoane bolnave, ranite sau decedate;
c) locuri de inhumare, incinerare sau morminte;
d) instalatii, materiale, furnituri sau transporturi sanitare;
e) jucarii pentru copii sau alte obiecte ori produse portabile special
concepute pentru alimentatia, sanatatea, igiena, imbracarea sau educarea copiilor;
f) alimente sau bauturi;
g) ustensile de bucatarie sau aparate menajere, cu exceptia celor din
unitati, tabere ori depozite militare;
h) obiecte de natura evident religioasa;
i) monumente istorice, opere de arta sau lacasuri de cult care reprezinta
mostenirea culturala sau spirituala a popoarelor; sau
j) animale sau carcasele acestora.
2. Este interzisa utilizarea armelor-capcana sau a altor dispozitive cu
aparenta unor obiecte portabile inofensive, dar care sunt de fapt special concepute
si fabricate pentru a contine material exploziv.
3. Fara a prejudicia prevederile art. 3, este interzisa utilizarea armelor
carora li se aplica acest articol in orice municipiu, oras, sat sau alta zona
cu o concentrare similara de civili, in care nu au loc lupte intre forte
terestre sau nu sunt semne ca acestea sunt iminente, cu exceptia:
a) celor care sunt plasate pe sau in imediata vecinatate a unui obiectiv
militar; sau
b) luarii de masuri pentru protejarea civililor impotriva efectelor
acestora, de exemplu postarea de santinele, lansarea de avertismente sau
amplasarea de garduri.
Art. 8
Transferuri
1. Pentru promovarea scopurilor acestui protocol, fiecare inalta parte
contractanta:
a) se angajeaza sa nu transfere nici o mina a carei utilizare este
interzisa de acest protocol;
b) se obliga sa nu transfere nici o mina vreunui destinatar, altul decat un
stat sau o agentie de stat autorizata sa primeasca astfel de transferuri;
c) se angajeaza sa se abtina de la transferul oricarei mine a carei
utilizare este limitata de acest protocol. In mod deosebit, fiecare inalta
parte contractanta se angajeaza sa nu transfere mine antipersonal statelor care
nu sunt parti la acest protocol, cu exceptia cazului in care statul primitor
accepta sa aplice acest protocol; si
d) se angajeaza sa se asigure ca orice transfer efectuat conform acestui
articol sa aiba loc cu respectarea deplina, atat de catre statul care transfera
minele, cat si de cel care le primeste, a prevederilor relevante ale acestui
protocol, precum si a normelor aplicabile ale dreptului umanitar international.
2. In cazul in care o inalta parte contractanta declara ca va suspenda
respectarea prevederilor specifice referitoare la utilizarea anumitor mine, dupa
cum este prevazut in anexa tehnica, subparagraful 1 a) al acestui articol se va
aplica totusi acelor mine.
3. Pana la intrarea in vigoare a acestui protocol, toate inaltele parti
contractante trebuie sa se abtina de la orice actiuni contrare prevederilor
subparagrafului 1 a) al acestui articol.
Art. 9
Inregistrarea si folosirea informatiilor referitoare la campurile de mine,
zonele minate, mine, arme-capcana si alte dispozitive
1. Toate informatiile referitoare la campurile de mine, zonele minate,
mine, arme-capcana si alte dispozitive trebuie inregistrate conform
prevederilor anexei tehnice.
2. Toate aceste inregistrari trebuie sa fie pastrate de catre partile la un
conflict, care trebuie, imediat dupa incetarea ostilitatilor active, sa ia
toate masurile necesare si adecvate, inclusiv folosirea acestor informatii,
pentru protejarea civililor impotriva efectelor campurilor de mine, zonelor
minate, minelor, armelor-capcana si altor dispozitive din zonele aflate sub
controlul lor. In acelasi timp, ele trebuie sa furnizeze celeilalte sau
celorlalte parti la conflict, precum si secretarului general al O.N.U. toate
informatiile pe care le poseda referitoare la campurile de mine, zonele minate,
minele, armele-capcana si alte dispozitive pe care le-au amplasat in zone care
nu mai sunt sub controlul lor; se intelege totusi, sub rezerva reciprocitatii,
in cazul in care fortele unei parti la un conflict se gasesc pe teritoriul unei
parti adverse, ca oricare dintre parti poate sa nu furnizeze aceste informatii
secretarului general al O.N.U. si celeilalte parti, in masura in care
interesele de securitate necesita aceasta, pana cand nici una dintre parti nu
se mai afla pe teritoriul celeilalte. In acest ultim caz, informatiile pastrate
secrete trebuie comunicate de indata ce interesele de securitate permit
aceasta. Ori de cate ori este posibil, partile la conflict trebuie sa incerce,
de comun acord, sa comunice aceste informatii in cel mai scurt timp posibil,
intr-un mod compatibil cu interesele de securitate ale fiecarei parti.
3. Acest articol se aplica fara a prejudicia prevederile art. 10 si 12 ale
acestui protocol.
Art. 10
Indepartarea campurilor de mine, a zonelor minate, minelor, armelor-capcana
si a altor dispozitive si cooperarea internationala
1. Fara intarziere dupa incetarea ostilitatilor active, toate campurile de
mine, zonele minate, minele, armele-capcana si alte dispozitive trebuie
indepartate, distruse sau intretinute conform art. 3 si art. 5 paragraful 2 ale
acestui protocol.
2. Inaltele parti contractante si partile la un conflict isi asuma aceasta
responsabilitate in ceea ce priveste campurile de mine, zonele minate, minele,
armele-capcana si alte dispozitive situate in zonele pe care le controleaza.
3. In cazul in care o parte nu mai controleaza zonele in care a amplasat
campuri de mine, zone minate, mine, arme-capcana si alte dispozitive, trebuie
sa furnizeze partii care are controlul zonei, conform paragrafului 2 al acestui
articol, in masura in care aceasta parte permite, asistenta tehnica si
materiala de care aceasta are nevoie pentru a se achita de aceasta
responsabilitate.
4. Ori de cate ori este necesar, partile vor depune eforturi pentru a
incheia un acord, atat intre ele, cat si, daca este cazul, cu alte state si cu
organizatii internationale, privind acordarea de asistenta tehnica si
materiala, inclusiv, daca circumstantele permit, privind organizarea de
operatiuni comune necesare indeplinirii acestor responsabilitati.
Art. 11
Cooperarea si asistenta tehnica
1. Fiecare inalta parte contractanta se angajeaza sa faciliteze un schimb
cat mai cuprinzator cu putinta de echipamente, materiale si informatii
stiintifice si tehnice privind aplicarea acestui protocol si mijloacele de
deminare si are dreptul sa participe la un asemenea schimb. In mod deosebit,
inaltele parti contractante nu trebuie sa impuna restrictii nejustificate
furnizarii de echipamente de deminare si informatii tehnice aferente in scopuri
umanitare.
2. Fiecare inalta parte contractanta se angajeaza sa furnizeze bazei de
date privind deminarea, infiintata in cadrul sistemului O.N.U., informatii
asupra deminarii privind in special diferite mijloace si tehnici, precum si
liste cu experti, organisme specializate sau puncte nationale de contact
privind deminarea.
3. Fiecare inalta parte contractanta in masura sa procedeze astfel trebuie
sa furnizeze asistenta pentru deminare prin intermediul sistemului O.N.U. sau
prin alte organisme internationale ori pe baza bilaterala sau sa contribuie la
Fondul voluntar O.N.U. de asistenta pentru deminare.
4. Cererile de asistenta ale inaltelor parti contractante, bazate pe
informatii relevante, pot fi adresate O.N.U., altor organisme adecvate sau
altor state. Aceste cereri pot fi prezentate secretarului general al O.N.U.,
care le transmite tuturor inaltelor parti contractante si organizatiilor
internationale competente.
5. In cazul cererilor care sunt adresate O.N.U., secretarul general al
O.N.U., in limita resurselor de care dispune, poate lua masuri adecvate pentru
a evalua situatia si, in cooperare cu inalta parte contractanta solicitanta,
poate stabili furnizarea corespunzatoare de asistenta pentru deminare sau
pentru implementarea prezentului protocol. Secretarul general poate informa
inaltele parti contractante in legatura cu orice astfel de evaluare, precum si
cu tipul si amploarea asistentei solicitate.
6. Inaltele parti contractante se angajeaza, fara prejudicierea
prevederilor lor constitutionale si a altor prevederi legale, sa coopereze si
sa transfere tehnologii in scopul facilitarii aplicarii interdictiilor si
restrictiilor relevante stabilite in acest protocol.
7. Fiecare inalta parte contractanta are dreptul, daca este cazul, sa
solicite si sa primeasca asistenta tehnica din partea unei alte inalte parti
contractante, in privinta tehnologiei specifice relevante, alta decat
tehnologia armamentelor, conform necesitatilor si posibilitatilor, in scopul
reducerii oricarei perioade de amanare prevazute in anexa tehnica.
Art. 12
Protectia impotriva efectelor campurilor de mine, zonelor minate, minelor,
armelor-capcana si altor dispozitive
1. Aplicare
a) Cu exceptia fortelor si misiunilor la care se face referire in
subparagraful 2 a) (i) al acestui articol, acest articol se aplica numai
misiunilor care exercita functii intr-o zona situata pe teritoriul unei inalte
parti contractante, cu consimtamantul acesteia.
b) Aplicarea prevederilor din acest articol partilor la un conflict, care
nu sunt inalte parti contractante, nu modifica explicit sau implicit statutul
lor juridic sau al unui teritoriu contestat.
c) Prevederile acestui articol se aplica fara a prejudicia prevederile
dreptului umanitar international in vigoare sau alte instrumente internationale
aplicabile ori decizii ale Consiliului de Securitate al O.N.U., care vizeaza
asigurarea unui nivel mai inalt de protectie a personalului care isi desfasoara
activitatea conform acestui articol.
2. Forte si misiuni de mentinere a pacii si anumite alte forte si misiuni
a) Acest paragraf se aplica:
(i) oricarei forte sau misiuni a O.N.U. care exercita functii de mentinere
a pacii, observare sau altele similare in orice zona, conform prevederilor
Cartei Natiunilor Unite; si
(ii) oricarei misiuni constituite in conformitate cu cap. VIII al Cartei
Natiunilor Unite si care isi exercita functiile in zona unui conflict.
b) Fiecare inalta parte contractanta sau parte la un conflict, daca este
solicitata de catre seful unei forte sau misiuni careia i se aplica acest
paragraf:
(i) trebuie sa ia, in masura in care poate, masurile necesare pentru a
proteja in orice zona aflata sub controlul sau forta sau misiunea impotriva
efectelor minelor, armelor-capcana si ale altor dispozitive;
(ii) daca este necesar pentru a proteja eficient acest personal, trebuie sa
inlature sau sa faca inofensive, in masura in care poate, toate minele,
armele-capcana si alte dispozitive din zona in cauza; si
(iii) trebuie sa-l informeze pe seful fortei sau misiunii despre amplasarea
tuturor campurilor de mine, zonelor minate, minelor, armelor-capcana si a altor
dispozitive cunoscute in zona in care forta sau misiunea isi exercita functiile
si, in masura posibilului, sa puna la dispozitia sefului fortei sau misiunii toate
informatiile pe care le poseda privind aceste campuri de mine, zone minate,
mine, arme-capcana si alte dispozitive.
3. Misiuni umanitare si de ancheta ale sistemului O.N.U.
a) Acest paragraf se aplica oricarei misiuni umanitare sau de ancheta a sistemului
O.N.U.
b) Fiecare inalta parte contractanta sau parte la un conflict, daca i se
solicita de catre seful unei misiuni careia i se aplica acest paragraf:
(i) trebuie sa asigure personalului misiunii protectia prevazuta in
subparagraful 2 b) (i) al acestui articol; si
(ii) daca este necesar accesul catre sau prin orice loc aflat sub controlul
sau, in vederea exercitarii functiilor misiunii si in scopul asigurarii unei
treceri sigure a personalului misiunii catre sau prin acel loc:
(aa) daca ostilitatile aflate in desfasurare nu impiedica acest lucru, sa-l
informeze pe seful misiunii in privinta unei rute sigure catre acel loc, daca
asemenea informatii sunt disponibile; sau
(bb) daca nu sunt furnizate informatii privind identificarea unei rute
sigure in conformitate cu subparagraful (aa), in masura in care este necesar si
posibil, trebuie sa creeze un culoar prin campurile de mine.
4. Misiunile Comitetului International al Crucii Rosii
a) Acest paragraf se aplica oricarei misiuni a Comitetului International al
Crucii Rosii care executa functii cu consimtamantul statului sau statelor gazda
conform conventiilor de la Geneva din 12 august 1949 si, daca este cazul,
protocoalelor lor aditionale.
b) Fiecare inalta parte contractanta sau parte la un conflict, daca i se
solicita aceasta de catre seful unei misiuni careia i se aplica acest paragraf:
(i) trebuie sa asigure personalului misiunii protectia prevazuta in
subparagraful 2 b) (i) al acestui articol; si
(ii) trebuie sa ia masurile stabilite in subparagraful 3 b) (ii) al acestui
articol.
5. Alte misiuni umanitare si de ancheta
a) Acest paragraf se aplica misiunilor urmatoare, in masura in care nu li
se aplica paragrafele 2, 3 si 4 ale acestui articol, cand exercita functii in
zona unui conflict sau acorda asistenta victimelor unui conflict:
(i) orice misiune umanitara a unei societati nationale a Crucii Rosii sau a
Semilunii Rosii ori a federatiei internationale a acestora;
(ii) orice misiune a unei organizatii impartiale umanitare, inclusiv orice
misiune umanitara impartiala de deminare; si
(iii) orice misiune de ancheta infiintata prin aplicarea prevederilor
conventiilor de la Geneva din 12 august 1949 si, daca este cazul, ale
protocoalelor lor aditionale.
b) Fiecare inalta parte contractanta sau parte la un conflict, daca i se
solicita aceasta de catre seful unei misiuni careia i se aplica acest paragraf,
in masura in care este posibil:
(i) trebuie sa asigure personalului misiunii protectia prevazuta in
subparagraful 2 b) (i) al acestui articol; si
(ii) trebuie sa ia masurile prevazute in subparagraful 3 b) (ii) al acestui
articol.
6. Confidentialitate
Toate informatiile cu caracter confidential furnizate conform prevederilor
acestui articol trebuie tratate in mod strict confidential de catre primitor si
nu trebuie divulgate in afara fortei sau misiunii respective fara autorizatia
expresa a celui care le-a furnizat.
7. Respectarea legilor si a reglementarilor
Fara a prejudicia privilegiile si imunitatile de care s-ar putea bucura sau
sarcinile de serviciu, personalul participant la forte si misiuni la care se
face referire in acest articol trebuie:
a) sa respecte legile si reglementarile statului gazda; si
b) sa se abtina de la orice actiune sau activitate incompatibila cu
caracterul impartial si international al indatoririlor sale.
Art. 13
Consultari ale inaltelor parti contractante
1. Inaltele parti contractante se angajeaza sa se consulte si sa coopereze
intre ele asupra tuturor problemelor legate de functionarea acestui protocol.
In acest scop, o conferinta a inaltelor parti contractante se va desfasura
anual.
2. Participarea la conferintele anuale trebuie reglementata prin regulile
de procedura convenite.
3. Activitatea conferintei trebuie sa includa:
a) evaluarea aplicarii si a stadiului acestui protocol;
b) examinarea aspectelor reiesite din rapoartele inaltelor parti
contractante, conform paragrafului 4 al acestui articol;
c) pregatirea conferintelor de evaluare; si
d) examinarea evolutiei tehnologiilor pentru protectia civililor impotriva
efectelor nediscriminatorii ale minelor.
4. Inaltele parti contractante trebuie sa prezinte depozitarului, care le
va distribui tuturor inaltelor parti contractante inaintea conferintei,
rapoarte anuale referitoare la oricare dintre urmatoarele aspecte:
a) diseminarea informatiilor privind acest protocol in randul fortelor lor
armate si al populatiei civile;
b) deminarea si programe de reabilitare;
c) masurile luate pentru indeplinirea cerintelor tehnice ale acestui
protocol si orice alte informatii utile relevante;
d) legislatia avand legatura cu acest protocol;
e) masurile luate privind schimbul international de informatii tehnice,
cooperarea internationala pentru deminare, precum si cooperarea si asistenta
tehnica; si
f) alte aspecte relevante.
5. Costurile conferintei se suporta de catre inaltele parti contractante,
cat si de statele care nu sunt parti, dar participa la lucrarile conferintei,
in conformitate cu baremul de contributii al Organizatiei Natiunilor Unite,
ajustat corespunzator.
Art. 14
Respectarea prevederilor
1. Fiecare inalta parte contractanta trebuie sa ia toate masurile
corespunzatoare, inclusiv legislative si de alta natura, pentru a preveni si a
reprima incalcarea prevederilor acestui protocol de catre persoane sau pe
teritoriul aflat sub jurisdictia ori controlul sau.
2. Masurile avute in vedere in paragraful 1 al acestui articol includ
masurile necesare care sa asigure aplicarea de sanctiuni penale impotriva
persoanelor care, in cadrul unui conflict armat si contrar prevederilor acestui
protocol, ucid sau ranesc grav in mod intentionat civili si aducerea acestor
persoane in fata justitiei.
3. Fiecare inalta parte contractanta trebuie, de asemenea, sa ceara
fortelor sale armate sa elaboreze si sa disemineze instructiuni militare si
proceduri de operare relevante si ca personalul fortelor armate sa fie instruit
corespunzator indatoririlor si responsabilitatilor sale, pentru a se conforma
prevederilor acestui protocol.
4. Inaltele parti contractante se angajeaza sa se consulte intre ele si sa
coopereze la nivel bilateral, prin intermediul secretarului general al O.N.U.
sau prin alte proceduri internationale adecvate, in scopul solutionarii
oricaror probleme care ar putea aparea privind interpretarea si aplicarea
prevederilor acestui protocol.
ANEXA TEHNICA
1. Inregistrarea
a) Inregistrarea amplasarii minelor, altele decat cele plasate de la
distanta, a campurilor de mine, zonelor minate, armelor-capcana si a altor
dispozitive trebuie sa fie efectuata in conformitate cu urmatoarele prevederi:
(i) amplasarea campurilor de mine, a zonelor minate si a zonelor cu
arme-capcana si alte dispozitive trebuie indicata cu precizie prin raportare la
coordonatele a cel putin doua puncte de referinta, cu dimensiunile estimate ale
zonei care contine aceste arme raportate la acele puncte de referinta;
(ii) hartile, diagramele sau alte documente trebuie realizate astfel incat
sa indice amplasarea campurilor de mine, a zonelor minate, a armelor-capcana si
a altor dispozitive prin raportare la puncte de referinta; perimetrul si
suprafata lor trebuie, de asemenea, indicate; si
(iii) in scopul detectarii si indepartarii minelor, a armelor-capcana si a
altor dispozitive, hartile, diagramele sau alte documente trebuie sa contina
informatii complete privind tipul, numarul, metoda de amplasare, tipul focosului
si durata de functionare, data si ora amplasarii, dispozitivele antimanuire
(daca este cazul) si alte informatii relevante despre toate aceste arme
amplasate. Ori de cate ori este posibil, documentul referitor la un camp de
mine trebuie sa arate amplasarea exacta a fiecarei mine, cu exceptia campurilor
cu minele dispuse in siruri, caz in care este suficienta amplasarea sirurilor.
Amplasarea exacta si mecanismul de functionare pentru fiecare arma-capcana
amplasata trebuie inregistrate separat.
b) Amplasarea si suprafata estimata ale zonei unde se gasesc minele plasate
de la distanta trebuie sa fie indicate prin raportare la coordonatele punctelor
de referinta (in principiu punctele situate la colturi), apoi verificate si,
atunci cand este posibil, marcate pe teren cu prima ocazie. Numarul total si
tipurile de mine amplasate, data si ora amplasarii, precum si intervalele de
timp de autodistrugere trebuie, de asemenea, inregistrate.
c) Copii ale inregistrarilor vor fi pastrate la un nivel de comanda
adecvat, care sa garanteze pe cat posibil siguranta lor.
d) Utilizarea minelor fabricate dupa intrarea in vigoare a acestui protocol
este interzisa, cu exceptia cazului cand acestea sunt marcate in limba engleza
sau in limba/limbile nationala/nationale respectiva/respective, indicandu-se
urmatoarele informatii:
(i) numele tarii de origine;
(ii) luna si anul fabricatiei; si
(iii) numarul de serie sau numarul de lot.
Marcajul trebuie sa fie vizibil, lizibil, durabil si rezistent la efectele
de mediu, in masura posibilului.
2. Specificatii privind detectabilitatea
a) In ceea ce priveste minele antipersonal fabricate ulterior datei de 1
ianuarie 1997, acestea trebuie sa incorporeze in constructie un material sau
dispozitiv care permite detectarea minei cu ajutorul unui echipament tehnic
obisnuit de detectare a minelor si care furnizeaza un semnal de raspuns
echivalent cu acela primit de la 8 grame sau mai mult de fier formand o unica
masa coerenta.
b) Referitor la minele antipersonal fabricate anterior datei de 1 ianuarie
1997, acestea trebuie sa aiba fie incorporat in structura, fie atasat inainte
de amplasarea lor intr-un mod care sa nu poata fi usor de inlaturat, un
material sau dispozitiv care permite detectarea minei cu ajutorul unui
echipament tehnic obisnuit de detectare a minelor si care furnizeaza un semnal
de raspuns echivalent cu acela primit de la 8 grame sau mai mult de fier
formand o unica masa coerenta.
c) In cazul in care o inalta parte contractanta hotaraste ca nu se poate
conforma imediat prevederilor subparagrafului b), aceasta poate declara, in
momentul notificarii consimtamantului de a respecta prevederile acestui
protocol, ca suspenda respectarea prevederilor subparagrafului b) pentru o
perioada care sa nu depaseasca 9 ani de la intrarea in vigoare a acestui
protocol. In acest interval, aceasta trebuie sa limiteze, pe cat posibil,
utilizarea minelor antipersonal care nu sunt conforme acestei prevederi.
3. Specificatii privind autodistrugerea si autodezactivarea
a) Toate minele antipersonal plasate de la distanta trebuie sa fie
concepute si fabricate astfel incat nu mai mult de 10% din minele activate sa
nu se autodistruga in interval de 30 de zile de la plasarea lor. Fiecare mina
va avea, de asemenea, un dispozitiv complementar de autodezactivare conceput si
fabricat astfel incat, in combinatie cu mecanismul de autodistrugere, nu mai
mult de o mina dintr-o mie de mine activate sa functioneze ca o mina dupa 120
de zile de la amplasare.
b) Toate minele antipersonal care nu sunt plasate de la distanta si sunt
utilizate in afara zonelor marcate conform definitiei de la art. 5 al acestui
protocol trebuie sa se conformeze cerintelor de autodistrugere si
autodezactivare mentionate in subparagraful a).
c) In cazul in care o inalta parte contractanta hotaraste ca nu se poate
conforma imediat prevederilor subparagrafelor a) si/sau b), aceasta poate
declara, in momentul notificarii consimtamantului de a deveni parte la acest
protocol, ca, in privinta minelor fabricate inainte de intrarea in vigoare a
acestui protocol, va amana aplicarea prevederilor subparagrafelor a) si/sau b)
pentru o perioada care sa nu depaseasca 9 ani de la intrarea in vigoare a
acestui protocol.
In cursul acestei perioade de amanare inalta parte contractanta:
(i) se angajeaza sa limiteze, pe cat posibil, utilizarea minelor
antipersonal care nu sunt conforme cu aceste prevederi; si
(ii) in privinta minelor antipersonal plasate de la distanta trebuie sa se
conformeze fie cerintelor de autodistrugere, fie cerintelor de autodezactivare
si, in privinta altor mine antipersonal, trebuie sa se conformeze cel putin
cerintelor de autodezactivare.
4. Semnalizarea internationala a campurilor de mine si a zonelor minate
Indicatoare similare cu exemplul atasat si conform specificatiilor de mai
jos trebuie sa fie utilizate pentru marcarea campurilor de mine si a zonelor
minate, in scopul asigurarii vizibilitatii si recunoasterii acestora de catre
populatia civila:
a) dimensiuni si forma: un triunghi sau patrat nu mai mic de 28 cm (11
inches)/20 cm (7,9 inches) pentru triunghi si 15 cm (6 inches) pentru latura
patratului;
b) culoare: rosie sau portocalie, cu o margine reflectorizanta galbena;
c) simbol: simbolul din exemplul atasat sau alt simbol usor de recunoscut
in zona in care indicatorul urmeaza a fi instalat pentru identificarea zonei
periculoase;
d) limba: indicatorul trebuie sa contina cuvantul "mine" in una
dintre cele sase limbi oficiale ale Conventiei (araba, chineza, engleza,
franceza, rusa si spaniola), precum si in limba sau limbile dominante ale
regiunii; si
e) spatiere: indicatoarele trebuie sa fie plasate in jurul campului de mine
sau zonei minate, la o distanta suficienta pentru a putea fi vazute din orice
punct de catre un civil care se apropie de zona."
Art. 2
Intrare in vigoare
Protocolul modificat intra in vigoare conform prevederilor art. 8
paragraful 1 b) din Conventie.
Figura 1, reprezentand semnalizarea internationala a campurilor de mine si
a zonelor minate, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
505 din 14 iulie 2003, la pagina 9.
PROTOCOL ADITIONAL
privind armele laser care pot provoca orbirea (Protocolul IV), adoptat la Viena
la 13 octombrie 1995, anexat la Conventia privind interzicerea sau limitarea
folosirii anumitor categorii de arme clasice care ar putea fi considerate ca
producand efecte traumatice excesive sau care ar lovi fara discriminare,
adoptata la Geneva la 10 octombrie 1980*)
*) Traducere.
Art. 1
Protocol aditional
Protocolul urmator va fi anexat la Conventia privind interzicerea sau
limitarea folosirii anumitor categorii de arme clasice care ar putea fi
considerate ca producand efecte traumatice excesive sau care ar lovi fara
discriminare (denumita in continuare Conventia), ca Protocolul IV:
"PROTOCOL
privind armele laser care pot provoca orbirea (Protocolul IV)
Art. 1
Este interzisa utilizarea armelor laser special concepute astfel incat
unica lor functie de lupta sau una dintre functiile lor de lupta sa fie
provocarea orbirii permanente persoanelor cu vedere neameliorata, adica celor
care privesc cu ochiul liber sau care poarta lentile de corectie. Inaltele parti
contractante nu trebuie sa transfere asemenea arme nici unui stat sau nici unei
entitati nestatale.
Art. 2
La folosirea sistemelor cu laser, inaltele parti contractante trebuie sa ia
toate precautiile posibile pentru a evita cazurile de orbire permanenta la
persoanele cu vedere neameliorata. Asemenea precautii trebuie sa includa
instruirea fortelor lor armate si alte masuri practice.
Art. 3
Orbirea ca efect fortuit sau colateral al utilizarii militare legitime a
sistemelor cu laser, inclusiv a sistemelor cu laser folosite impotriva
dispozitivelor optice, nu este acoperita de interdictia din acest protocol.
Art. 4
Pentru scopurile acestui protocol, prin orbire permanenta se intelege
pierderea ireversibila si necorectabila a vederii, care este un handicap grav
fara nici o perspectiva de recuperare. Handicapul grav este echivalent cu o
acuitate vizuala mai mica de 20 200, masurata la ambii ochi cu ajutorul
testului Snellen."
Art. 2
Intrare in vigoare
Acest protocol va intra in vigoare conform prevederilor art. 5 paragraful 3
si paragraful 4 din Conventie.
|