ORDIN
Nr. 756 din 3 noiembrie 1997
pentru aprobarea Reglementarii privind evaluarea poluarii mediului
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 303 bis din 6 noiembrie
1997
Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului,
in temeiul prevederilor art. 9, art. 10 alin. 4, art. 14 si art. 64 lit. d)
din Legea protectiei mediului nr. 137/1995,
Ordinului nr. 125/1996 sectiunea 5 pct. 5.4., 5.5. si 5.6. si sectiunea 8
pct. 8.1 si 8.2. al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului, care
a aprobat Procedura de reglementare a activitatilor economico-sociale cu impact
asupra mediului,
Hotararii Guvernului nr. 568/1997 privind organizarea si functionarea
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, cu modificarile
ulterioare,
emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Reglementarea privind evaluarea poluarii mediului, prevazuta
in anexa care face parte integranta din teritoriale, prezentul ordin.
2. Departamentul protectiei mediului prin Directia strategii si
reglementari pentru protectia mediului raspunde de aplicarea prevederilor
prezentului ordin si de instruirea periodica in mod unitar a personalului din
cadrul unitatilor teritoriale, care isi desfasoara activitatea in domeniul
emiterii actelor de reglementare.
3. Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Ioan Oltean
ANEXA 1
Reglementare privind evaluarea poluarii mediului
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta reglementare stabileste procedurile si normele tehnice privind
identificarea prejudiciilor aduse mediului, in scopul determinarii
responsabilitatilor pentru remedierea acestora si se emite in baza prevederilor
art. 36, 42 si 48 din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, precum si a
prevederilor articolului 15 alin. (5) din Legea apelor nr. 107/1996.
Prevederile prezentei reglementari nu se refera la contaminarile cu
microorganisme si/sau substante radioactive care sunt supuse altor prevederi
legale.
Art. 2
In intelesul prezentului ordin, se vor utiliza definitiile urmatoarelor
notiuni:
- Aer ambiental - aer la care sunt expuse persoanele, plantele, animalele
si bunurile materiale, in spatii deschise din afara perimetrului uzinal.
- Autoritate competenta - autoritate de mediu, de ape, sanatate sau alta
autoritate imputernicita potrivit competentelor legale sa execute controlul
reglementarilor in vigoare privind protectia aerului, apelor, solului si
ecosistemelor acvatice sau terestre.
- Emisie de poluanti/emisie - descarcare in atmosfera a poluantilor
proveniti din surse stationare sau mobile
- Evacuare de ape uzate/evacuare - descarcare directa sau indirecta in
receptori acvatici a apelor uzate continand poluanti sau reziduuri care
altereaza caracteristicile fizice, chimice si bacteriologice initiale ale apei
utilizate, precum si a apelor de ploaie ce se scurg de pe terenuri contaminate:
- Evaluare a riscului - analiza probabilitatii si gravitatii principalelor
componente ale unui impact asupra mediului.
- Folosinta sensibila si mai putin sensibila - tipuri de folosinte ale
terenurilor, care implica o anumita calitate a solurilor, caracterizata
printr-un nivel maxim acceptat al poluantilor.
- Impact de mediu - modificarea negativa considerabila a caracteristicilor
fizice, chimice si structurale ale elementelor si factorilor de mediu naturali;
diminuarea diversitatii biologice; modificarea negativa considerabila a
productivitatii ecosistemelor naturale si antropizate; deteriorarea
echilibrului ecologic, reducerea considerabila a calitatii vietii sau
deteriorarea structurilor antropizate, cauzata, in principal, de poluarea
apelor, a aerului si a solului; supraexploatarea resurselor naturale,
gestionarea, folosirea sau planificarea teritoriala necorespunzatoare a
acestora; un astfel de impact poate fi identificat in prezent sau poate avea o
probabilitate de manifestare in viitor, considerata inacceptabila de catre
autoritatile competente.
- Obiective de remediere - concentratii de poluanti, stabilite de
autoritatea competenta, privind reducerea poluarii solului, si care vor
reprezenta concentratiile maxime ale poluantilor din sol dupa operatiunile de
depoluare. Aceste valori se vor situa sub nivelurile de alerta sau interventie
ale agentilor contaminanti, in functie de rezultatele si recomandarile
studiului de evaluare a riscului.
- Poluare potential semnificativa - concentratii de poluanti in mediu, ce
depasesc pragurile de alerta prevazute in reglementarile privind evaluarea
poluarii mediului. Aceste valori definesc nivelul poluarii la care autoritatile
competente considera ca un amplasament poate avea un impact asupra mediului si
stabilesc necesitatea unor studii suplimentare si a masurilor de reducere a
concentratiilor de poluanti in emisii/evacuari.
Poluare semnificativa - concentratii de poluanti in mediu, ce depasesc
pragurile de interventie prevazute in reglementarile privind evaluarea poluarii
mediului.
- Prag de alerta - concentratii de poluanti in aer, apa, sol sau in
emisii/evacuari, care au rolul de a avertiza autoritatile competente asupra
unui impact potential asupra mediului si care determina declansarea unei
monitorizari suplimentare si/sau reducerea concentratiilor de poluanti din
emisii/evacuari.
- Prag de interventie - concentratii de poluanti in aer, apa, sol sau in
emisii/evacuari, la care autoritatile competente vor dispune executarea
studiilor de evaluare a riscului si reducerea concentratiilor de poluanti din
emisii/evacuari.
- Proba de referinta - proba materiala produsa de un institut specializat,
ce poate fi utilizata pentru a identifica precizia si acuratetea tehnicilor de
analiza chimica a solurilor.
- Preceptori acvatici - ape de suprafata interioare, de frontiera sau
costiere, precum si ape subterane, in care sunt evacuate ape uzate, exceptand
zonele de influenta directa sau de amestec ale acestor evacuari.
CAP. 2
Praguri de alerta si praguri de interventie
Art. 3
Prezenta reglementare defineste semnificatia si stabileste dispozitiile
referitoare la pragurile de alerta si la pragurile de interventie pentru
poluantii din: aer, apa si sol.
Art. 4
Dispozitiile referitoare la pragurile de alerta sunt urmatoarele:
a) pragurile de alerta avertizeaza autoritatile competente asupra
existentei, intr-o anumita situatie, a unei poluari potentiale in aer, apa sau
sol;
b) cand concentratia unuia sau mai multor poluanti depaseste un prag de
alerta, autoritatile competente pot dispune, daca se considera necesar, o
monitorizare suplimentara asigurata de catre titularii activitatilor potential
responsabile de poluare, fie prin sisteme proprii, fie prin unitati
specializate. In acelasi timp, autoritatile competente vor solicita si vor
urmari introducerea unor masuri de reducere a concentratiilor de poluanti din emisii/evacuari.
Art. 5
Pragurile de interventie sunt pragurile de poluare la care autoritatile
competente:
a) apreciaza oportunitatea si solicita, daca este necesar, executarea
studiilor de evaluare a riscului;
b) investigheaza consecintele poluarii asupra mediului;
c) impun reducerea poluarii, astfel incat concentratiile de poluanti in
emisii/evacuari sa scada la valorile prevazute de reglementarile in vigoare.
CAP. 3
Reglementari privind poluarea solurilor
Art. 6
Pragurile de alerta si pragurile de interventie pentru concentratiile
agentilor poluanti in soluri sunt cuprinse in anexa la prezentele reglementari.
Aceste valori vor inlocui toate celelalte norme utilizate anterior in Romania,
referitoare la poluarea solurilor.
Art. 7
Importanta poluarii solurilor cu substante chimice si alti agenti poluanti
care nu sunt inclusi in anexa la prezentele reglementari va fi apreciata de
catre autoritatile competente pe baza unor studii efectuate de unitati
specializate.
Art. 8
Prezentele reglementari privind poluarea solurilor se refera atat la
folosinta sensibila, cat si la cea mai putin sensibila a terenurilor,
identificate dupa cum urmeaza:
a) folosinta sensibila a terenurilor este reprezentata de utilizarea
acestora pentru zone rezidentiale si de agrement, in scopuri agricole, ca arii
protejate sau zone sanitare cu regim de restrictii, precum si suprafetele de
terenuri prevazute pentru astfel de utilizari in viitor;
b) folosinta mai putin sensibila a terenurilor include toate utilizarile
industriale si comerciale existente, precum si suprafetele de terenuri
prevazute pentru astfel de utilizari in viitor;
c) in cazul in care exista incertitudini asupra incadrarii unei folosinte
de teren, se vor considera concentratiile pragurilor de alerta si de
interventie pentru folosintele sensibile ale terenurilor.
Art. 9
Relevanta pragurilor de alerta si de interventie va determina urmatoarele
masuri:
a) in situatiile in care concentratiile de poluanti in sol se situeaza sub
valorile de alerta pentru folosinta sensibila a terenurilor, autoritatile
competente nu vor stabili masuri speciale;
b) cand concentratiile unuia sau mai multor poluanti din soluri depasesc
pragurile de alerta, dar se situeaza sub pragurile de interventie pentru
folosinta corespunzatoare a terenului, se considera ca exista impact potential
asupra solului. In aceste situatii, autoritatile competente vor dispune masuri
de prevenire a poluarii in continuare a solului si de monitorizare suplimentara
a surselor potentiale de poluare;
c) cand concentratiile unuia sau mai multor poluanti din soluri depasesc
pragurile de interventie pentru folosinta existenta a terenului, se considera
ca exista impact asupra solului. In aceste situatii, utilizarea zonei afectate
pentru folosinte sensibile nu este permisa si vor fi realizate prevederile art.
10. Dezvoltarea acestor zone pentru folosinte mai putin sensibile ale
terenurilor poate fi permisa, daca concentratiile acestor poluanti nu depasesc
valorile de interventie ale folosintei mai putin sensibile a terenurilor. Daca
sunt depasite valorile de interventie pentru categoria de folosinta mai putin
sensibila a terenurilor, nu se va permite nici o folosinta a terenurilor si vor
fi aplicate prevederile art. 10 si, dupa caz, ale art. 11;
d) pentru situatia in care este necesar pentru o anumita utilizare ca un
teren de folosinta mai putin sensibila sa treaca in categoria de folosinta
sensibila, trebuie satisfacute cerinte speciale. In astfel de situatii,
utilizarea terenurilor pentru folosinte sensibile este posibila, numai daca
concentratiile de poluanti din sol se incadreaza sub nivelul de alerta al
folosintei sensibile a terenurilor si daca sunt satisfacute prevederile art. 10
si, dupa caz, ale art. 11;
e) cand pragurile de interventie sunt depasite la unul sau mai multi
poluanti din sol pentru terenuri cu folosinta sensibila sau mai putin
sensibila, autoritatile competente vor dispune executarea unui studiu de
evaluare a riscului. Obligatia executarii studiului de evaluare a riscului va
fi a titularilor de activitati desfasurate pe zona de teren afectata, cu
exceptia cazurilor in care s-au identificat alti responsabili pentru poluarea
inregistrata;
f) atunci cand sunt implicati mai multi titulari de activitati desfasurate
pe un teren afectat de poluare, autoritatile competente vor solicita un singur
studiu de evaluare a riscului pentru zona in cauza, iar costul acestuia va fi
impartit intre titulari, corespunzator ariei geografice detinute in zona
afectata. In anumite situatii, cand autoritatile competente pot identifica un
titular considerat ca posibil raspunzator de poluare, acestuia i se poate
solicita sa suporte costul total al studiului de evaluare a riscului.
Art. 10
Pentru stabilirea obiectivelor de remediere pe baza interpretarii studiilor
de evaluare a riscului, autoritatile competente trebuie sa decida daca:
a) pot fi dezvoltate in viitor obiective care implica utilizarea
terenurilor pentru folosinta sensibila sau mai putin sensibila a terenurilor;
b) terenul poate ramane in continuare in folosinta curenta, dar folosinta
nu mai poate fi extinsa;
c) trebuie luate masuri de remediere.
Art. 11
In situatiile cand sunt necesare lucrari de remediere, autoritatile
competente vor stabili obiectivele de remediere, luand in considerare
urmatoarele:
a) aceste obiective de remediere, reprezentand concentratiile finale de
poluanti din soluri dupa realizarea lucrarilor de depoluare, se vor situa fie
sub pragurile de alerta fie sub pragurile de interventie. Autoritatile
competente vor stabili, pentru fiecare caz in parte, daca obiectivele de
remediere vor fi valorile de alerta sau valorile de interventie, pe baza
rezultatelor studiului de evaluare a riscului si a estimarii costurilor si
beneficiilor remedierii;
b) cand se executa activitati de remediere, titularul va raspunde de
lucrarile implicate si va prezenta autoritatilor competente dovada ca prin
lucrarile de remediere s-au atins concentratiile de poluanti stabilite ca
obiective de remediere de catre autoritatea competenta.
Art. 12
Prelevarea si analizarea probelor de sol se va face in conformitate cu
urmatoarele prevederi:
a) prelevarea de probe de soluri in scopul estimarii nivelului de poluare se
va face in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului apelor, padurilor
si protectiei mediului nr. 184/1997 privind Procedura de realizare a
bilanturilor de mediu;
b) laboratoarele care executa analize de poluanti din soluri vor utiliza
probe de referinta pentru a confirma acuratetea si precizia tehnicilor
analitice folosite. Aceste probe de referinta trebuie analizate impreuna cu
probe prelevate din fiecare zona a terenului si toate probele vor fi analizate
cu metodologia adecvata, conform standardelor in vigoare;
c) in situatiile in care pentru anumiti poluanti nu exista metode standard
de analiza, se vor folosi metodele analitice agreate la nivel international,
care vor fi difuzate autoritatilor competente de catre autoritatea centrala pentru
protectia mediului;
d) raspunderea pentru acuratetea si precizia rezultatelor analizelor
privind concentratiile agentilor poluanti in soluri va reveni partii care
executa prelevarea probelor si laboratoarelor care executa analizele.
CAP. 4
Reglementari privind evaluarea poluarii aerului
Art. 13
Pragurile de alerta si de interventie privind poluarea atmosferei se
definesc in felul urmator:
a) depasirea concentratiilor maxime admise de poluanti, inscrise in
reglementarile legale, se considera praguri de interventie pentru poluarea
atmosferica;
b) pragurile de alerta pentru concentratiile de poluanti in emisiile
atmosferice si in aerul ambiental sunt stabilite la 70% din pragurile de
interventie ale acelorasi poluanti, luand in considerare perioada de timp
relevanta in care trebuie sa se masoare aceste concentratii.
Art. 14
Importanta existentei in emisiile atmosferice si in aerul ambiental a unor
substante chimice si a altor agenti care nu sunt inscrisi in reglementarile
legale existente va fi estimata prin studii efectuate de institutii
specializate, iar costul acestora va fi suportat de catre unitatea care produce
emisiile continand aceste substante.
Art. 15
Relevanta pragurilor de alerta si de interventie in procesul de
interpretare si decizie al autoritatii competente determina urmatoarele
situatii:
a) cand concentratiile de poluanti in emisiile atmosferice sau in aerul
ambiental se situeaza sub pragurile de alerta, nu este necesara stabilirea unor
masuri speciale de catre autoritatea competenta;
b) cand concentratiile unuia sau mai multor poluanti depasesc pragurile de
alerta, dar se situeaza sub nivelurile de interventie, pentru emisiile
atmosferice sau pentru aerul ambiental, se considera ca exista impact potential
asupra aerului. In aceste situatii, autoritatile competente vor cere reducerea
concentratiilor de poluanti in emisii si monitorizarea suplimentara a surselor
identificate sau potentiale de poluare;
c) cand concentratiile unuia sau mai multor poluanti din emisiile
atmosferice sau din aerul ambiental depasesc pragurile de interventie, se
considera ca exista impact asupra aerului. Cand aceasta situatie se datoreaza
emisiilor atmosferice provenind de la o singura sursa, autoritatile competente
vor dispune reducerea concentratiilor de poluanti, astfel incat sa nu se
depaseasca nivelurile de interventie. Cand emisiile atmosferice provin de la
mai multe surse sau cand aerul ambiental este poluat peste pragul de
interventie si nu este imediat posibila identificarea principalei cauze a
poluarii, autoritatile competente vor dispune monitorizarea suplimentara pentru
identificarea surselor poluarii. Dupa identificarea acestor surse, autoritatile
competente vor dispune reducerea concentratiilor de poluanti in emisii, astfel
incat sa nu se depaseasca pragurile de interventie. Daca este necesar,
autoritatile competente vor stabili obiective de remediere pentru
concentratiile de poluanti in emisii atmosferice sau in aerul ambiental, care
sa se situeze sub valorile pragului de interventie.
Art. 16
Prelevarea probelor de aer trebuie sa tina seama de urmatoarele:
a) laboratoarele care executa analizarea poluantilor in emisii atmosferice
sau in aerul ambiental trebuie sa utilizeze metodologii adecvate, asa cum sunt
stabilite prin standardele si reglementarile in vigoare;
b) in situatiile in care nu exista metodologii de prelevare si analiza
pentru anumiti poluanti, acestea vor fi stabilite, la cererea autoritatilor
competente, prin studii efectuate de institute specializate. Costul acestor
studii va fi suportat de titularul activitatii care genereaza acesti poluanti;
c) raspunderea pentru acuratetea si precizia rezultatelor analitice asupra
concentratiilor de poluanti in emisiile atmosferice sau in aerul ambiental
revine partii care preleveaza probele si laboratorului care executa analizele.
CAP. 5
Reglementari privind evaluarea poluarii apelor de suprafata si subterane
Art. 17
Pragurile de alerta si pragurile de interventie privind poluarea apelor se
definesc in modul urmator:
a) depasirile concentratiilor maxime admise de poluanti, prevazute de
reglementarile in vigoare, reprezinta pragurile de interventie pentru poluarea
apelor de suprafata si subterane, precum si pentru evacuarile de ape uzate;
b) pragurile de alerta pentru concentratiile de poluanti in apele de
suprafata sau subterane, precum si evacuarile de ape uzate reprezinta 70% din
pragurile de interventie ale acelorasi poluanti;
c) importanta poluarii apelor de suprafata si subterane, precum si a
evacuarilor de ape uzate cu substante chimice si alti agenti poluanti, care nu
sunt inscrisi in reglementarile legale existente, vor fi estimate prin studii
efectuate de institutii specializate si costul acestora va fi suportat de catre
unitatea poluatoare.
Art. 18
Relevanta pragurilor de alerta si de interventie in procesul de
interpretare si decizie al autoritatii competente determina urmatoarele
situatii:
a) cand concentratiile de poluanti in apele de suprafata sau subterane,
precum si in evacuarile de ape uzate, se situeaza sub nivelurile de alerta, nu
este necesara stabilirea unor masuri speciale de catre autoritatea competenta;
b) cand concentratiile unuia sau mai multor poluanti depasesc pragul de
alerta, dar se situeaza sub pragul de interventie pentru apele de suprafata si
subterane, precum si pentru evacuarile de ape uzate, se considera ca exista
impact potential asupra apelor. In aceste situatii autoritatile competente pot
dispune reducerea concentratiilor de poluanti in evacuarile de ape uzate si
efectuarea unei monitorizari suplimentare a surselor identificate sau
potentiale de poluare;
c) cand concentratiile unuia sau mai multor poluanti din apele de suprafata
sau subterane sau din evacuarile de ape uzate depasesc pragul de interventie,
se considera ca exista impact asupra apelor. Cand poluarea provine dintr-o
singura sursa, autoritatea competenta va dispune reducerea concentratiilor de
poluanti din evacuarile de ape uzate, astfel incat acestea sa nu depaseasca
valorile pragului de interventie. Cand poluarea provine din contributia mai
multor surse si/sau nu este posibila identificarea imediata a principalei cauze
a poluarii, autoritatea competenta va dispune monitorizarea suplimentara,
pentru a identifica contributia fiecarei surse la poluarea identificata si
efectele cumulative ale acestora. In functie de evaluarea efectelor cumulative,
autoritatea competenta poate stabili reducerea concentratiilor de poluanti in
evacuarile de ape uzate, fixand ca obiective de remediere concentratii de
poluanti in evacuari situate sub valorile concentratiilor maxime admise,
stabilite anterior prin actul de reglementare.
Art. 19
Prelevarea si analizarea probelor de apa trebuie sa tina seama de urmatoarele:
a) analiza concentratiilor de poluanti in apele de suprafata sau subterane,
precum si in evacuarile de ape uzate se va executa prin laboratoare de
specialitate care utilizeaza metodologii adecvate, in conformitate cu
standardele si reglementarile in vigoare;
b) in situatiile in care nu exista metodologii de prelevare si analiza
pentru anumiti poluanti, acestea vor fi stabilite, la cererea autoritatilor
competente, prin studii efectuate de institute specializate. Costul acestor
studii va fi suportat de titularul activitatii care genereaza acesti poluanti;
c) raspunderea pentru acuratetea si precizia rezultatelor analitice privind
concentratiile de poluanti in apele de suprafata si subterane, precum si in
evacuarile de ape uzate revin partii care preleveaza probele si laboratorului
care executa analizele.
ANEXA
la reglementare
Tabelul nr. 1
VALORI DE REFERINTA
pentru urme de elemente chimice in sol
Compusi anorganici
(mg/kg substanta uscata)
-------------------------------------------------------------------------------
Praguri de alerta/ Praguri de interventie/
Urme de Valori Tipuri de folosinte Tipuri de folosinte
element normale -------------------------------------------
Sensibile Mai putin Sensibile Mai putin
sensibile sensibile
-------------------------------------------------------------------------------
I. Metale:
-------------------------------------------------------------------------------
Antimoniu (Sb) 5 12,5 20 20 40
-------------------------------------------------------------------------------
Argint (Ag) 2 10 20 20 40
-------------------------------------------------------------------------------
Arsen (As) 5 15 25 25 50
-------------------------------------------------------------------------------
Bariu (Ba) 200 400 1.000 625 2.000
-------------------------------------------------------------------------------
Beriliu (Be) 1 2 7,5 5 15
-------------------------------------------------------------------------------
Bor solubil (B) 1 2 5 3 10
-------------------------------------------------------------------------------
Cadmiu (Cd) 1 3 5 5 10
-------------------------------------------------------------------------------
Cobalt (Co) 15 30 100 50 250
-------------------------------------------------------------------------------
Crom (Cr):
Crom total 30 100 300 300 600
Crom hexavalent 1 4 10 10 20
-------------------------------------------------------------------------------
Cupru (Cu) 20 100 250 200 500
-------------------------------------------------------------------------------
Mangan (Mn) 900 1.500 2.000 2.500 4.000
-------------------------------------------------------------------------------
Mercur (Hg) 0,1 1 4 2 10
-------------------------------------------------------------------------------
Molibden (Mo) 2 5 15 10 40
-------------------------------------------------------------------------------
Nichel (Ni) 20 75 200 150 500
-------------------------------------------------------------------------------
Plumb (Pb) 20 50 250 100 1.000
-------------------------------------------------------------------------------
Seleniu (Se) 1 3 10 5 20
-------------------------------------------------------------------------------
Staniu (Sn) 20 35 100 50 300
-------------------------------------------------------------------------------
Taliu (Tl) 0,1 0,5 2 2 5
-------------------------------------------------------------------------------
Vanadiu (V) 50 100 200 200 400
-------------------------------------------------------------------------------
Zinc (Zn) 100 300 700 600 1.500
-------------------------------------------------------------------------------
II. Alte elemente:
-------------------------------------------------------------------------------
Cianuri (libere) <1 5 10 10
20
-------------------------------------------------------------------------------
Cianuri (complexe) <5 100 200 250
500
-------------------------------------------------------------------------------
Sulfocianati <0,1 10 20 20
40
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Fluor (F) - 150 500 300 1000
-------------------------------------------------------------------------------
Brom (Br) - 50 100 100 300
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Sulf (elementar) - 400 5.000 1.000 20.000
-------------------------------------------------------------------------------
Sulfuri - 200 400 1.000 2.000
-------------------------------------------------------------------------------
Sulfati - 2.000 5.000 10.000 50.000
-------------------------------------------------------------------------------
Tabelul nr. 2
VALORI DE REFERINTA
pentru urme de elemente chimice in soluri
Hidrocarburi aromatice si poliaromatice, hidrocarburi din petrol
(mg/kg substanta uscata)
-------------------------------------------------------------------------------
Praguri de alerta/ Praguri de interventie/
Urme de Valori Tipuri de folosinte Tipuri de folosinte
poluant normale -------------------------------------------
Sensibile Mai putin Sensibile Mai putin
sensibile sensibile
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6
-------------------------------------------------------------------------------
I. Hidrocarburi aromatice mononucleare:
-------------------------------------------------------------------------------
Benzen <0,01 0,25 0,5 0,5 2
-------------------------------------------------------------------------------
Etilbenzen <0,05 5 10 10 50
-------------------------------------------------------------------------------
Toluen <0,05 15 30 30 100
-------------------------------------------------------------------------------
Xilen <0,05 7,5 15 15 25
-------------------------------------------------------------------------------
II. Hidroxilbenzeni:
-------------------------------------------------------------------------------
Fenol <0,02 5 10 10 40
-------------------------------------------------------------------------------
Catechol <0,05 5 10 10 20
-------------------------------------------------------------------------------
Resorcina <0,05 2,5 5 5 10
-------------------------------------------------------------------------------
Hidrochinona <0,05 2,5 5 5 10
-------------------------------------------------------------------------------
Cresol <0,05 2,5 5 5 10
-------------------------------------------------------------------------------
Total hidrocarburi
aromatice (HA) <0,5 25 50 50 150
-------------------------------------------------------------------------------
III. Hidrocarburi
aromatice polinucleare
(HAP):
-------------------------------------------------------------------------------
Antracene <0,05 5 10 10 100
-------------------------------------------------------------------------------
Benzoantracen <0,02 2 5 5 50
-------------------------------------------------------------------------------
Benzofluoranten <0,02 2 5 5 50
-------------------------------------------------------------------------------
Benzoperilen <0,02 5 10 10 100
-------------------------------------------------------------------------------
Benzopiren <0,02 2 5 5 10
-------------------------------------------------------------------------------
Chrisen <0,02 2 5 5 50
-------------------------------------------------------------------------------
Fluoranten <0,02 5 10 10 100
-------------------------------------------------------------------------------
Indeno (1,2,3) piren <0,02 2 5 5 50
-------------------------------------------------------------------------------
Naftalina <0,02 2 5 5 50
-------------------------------------------------------------------------------
Fenantren <0,05 2 5 5 50
-------------------------------------------------------------------------------
Piren <0,5 5 10 10 100
-------------------------------------------------------------------------------
Total HAP: <0,1 7,5 25 15 150
-------------------------------------------------------------------------------
IV. Hidrocarburi din petrol:
-------------------------------------------------------------------------------
Total hidrocarburi
din petrol <100 200 1.000 500 2.000
-------------------------------------------------------------------------------
Tabelul nr. 3
VALORI DE REFERINTA
pentru urme de elemente chimice in soluri
Compusi organici organoclorurati
(mg/kg substanta uscata)
-------------------------------------------------------------------------------
Praguri de alerta/ Praguri de interventie/
Urme de Valori Tipuri de folosinte Tipuri de folosinte
poluant normale -------------------------------------------
Sensibile Mai putin Sensibile Mai putin
sensibile sensibile
-------------------------------------------------------------------------------
I. Clorbenzeni,
clorfenoli:
-------------------------------------------------------------------------------
Total clorbenzeni <0,1 5 10 10 30
-------------------------------------------------------------------------------
Total clorfenoli <0,02 2,5 5 5 10
-------------------------------------------------------------------------------
II. Bifenili
policlorurati:
-------------------------------------------------------------------------------
PGB 28 <0,0001 0,002 0,01 0,01
0,05
-------------------------------------------------------------------------------
PCB 52 <0,0001 0,002 0,01 0,01
0,05
-------------------------------------------------------------------------------
PCB 101 <0,0004 0,01 0,04 0,04 0,20
-------------------------------------------------------------------------------
PCB 118 <0,0004 0,01 0,04 0,04
0,20
-------------------------------------------------------------------------------
PCB 138 <0,0004 0,01 0,04 0,04
0,20
-------------------------------------------------------------------------------
PCB 153 <0,0004 0,01 0,04 0,04
0,20
-------------------------------------------------------------------------------
PCB 180 <0,0004 0,01 0,04 0,04
0,20
-------------------------------------------------------------------------------
Total bifenili
policlorurati <0,01 0,25 1 1 5
-------------------------------------------------------------------------------
III. Policlordibenzdione
(PCDD),
policlordibenzfurani
(PCDF):
-------------------------------------------------------------------------------
Total PCDD <0,0001 0,0001 0,0001 0,001
0,001
-------------------------------------------------------------------------------
Total PCDF <0,0001 0,0001 0,0001 0,001
0,001
-------------------------------------------------------------------------------
Tabelul nr. 4
VALORI DE REFERINTA
pentru urme de elemente chimice in soluri
Pesticide organoclorurate si triazinice
(mg/kg substanta uscata)
-------------------------------------------------------------------------------
Praguri de alerta/ Praguri de interventie/
Urme de Valori Tipuri de folosinte Tipuri de folosinte
poluant normale -------------------------------------------
Sensibile Mai putin Sensibile Mai putin
sensibile sensibile
-------------------------------------------------------------------------------
1. Pesticide
organoclorurate:
-------------------------------------------------------------------------------
SUMA DDT <0,15 0,5 1,5 1 4
-------------------------------------------------------------------------------
DDT <0,05 0,25 0,75 0,5 2
-------------------------------------------------------------------------------
DDE <0,05 0,25 0,75 0,5 2
-------------------------------------------------------------------------------
DDD <0,05 0,25 0,75 0,5 2
-------------------------------------------------------------------------------
HCH <0,005 0,25 0,75 0,5 2
-------------------------------------------------------------------------------
alfa -HCH <0,002 0,1 0,3 0,2 0,8
-------------------------------------------------------------------------------
beta -HCH <0,001 0,05 0,15 0,1 0,4
-------------------------------------------------------------------------------
gama -HCH <0,0001 0,02 0,05 0,05 0,2
-------------------------------------------------------------------------------
delta -HCH <0,001 0,05 0,15 0,10 0,4
-------------------------------------------------------------------------------
Total pesticide
organoclorurate: <0,2 1 2 2 5
-------------------------------------------------------------------------------
II. Triazinice:
-------------------------------------------------------------------------------
Total triazina <0,1 1 2 2 5