LEGE
Nr. 4 din 1 iulie 1981
Legea gospodariei comunale
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 48 din 9 iulie 1981

In temeiul articolului 57 din Constitutia Republicii Socialiste Romania
semnam si dispunem sa fie publicata in Buletinul Oficial al Republicii
Socialiste Romania Legea gospodariei comunale nr. 4 din 1 iulie 1981.
NICOLAE CEAUSESCU
PRESEDINTELE
REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
Programul Partidului Comunist Roman de faurire a societatii socialiste
multilateral dezvoltate si inaintare a Romaniei spre comunism situeaza, in
centrul intregii opere de edificare a noii orinduiri, bunastarea si fericirea omului,
progresul material si spiritual al intregului popor.
Repartizarea judicioasa a mijloacelor de productie pe intreg teritoriul
tarii, cresterea in ritm inalt a fortelor de productie, dezvoltarea
economico-sociala impetuoasa a tuturor localitatilor urbane si rurale, asigura
cetatenilor conditii tot mai bune de munca, de locuit si de viata.
Statul aloca o parte importanta din venitul national pentru infaptuirea
unui complex de masuri economice si sociale care sa asigure buna gospodarire a
localitatilor, satisfacerea in tot mai mare masura a cerintelor generale de
munca si viata ale locuitorilor oraselor si comunelor patriei.
In concordanta cu ritmul de dezvoltare a localitatilor si in cadrul
obiectivelor inscrise in planul national unic de dezvoltare economico-sociala
este necesar ca gospodaria comunala sa se perfectioneze permanent pe baza
principiilor autoconducerii muncitoresti, autogestiunii economico-financiare si
al autofinantarii. In acelasi timp este necesar sa se asigure folosirea cu maxima
eficienta a mijloacelor materiale si financiare, imbunatatirea calitativa si
diversificarea serviciilor publice si cresterea nivelului de dotare
tehnico-edilitara a localitatilor.
Intreaga activitate de gospodarie comunala trebuie sa se realizeze sub
conducerea directa a consiliilor populare care raspund de buna organizare si
desfasurare a acesteia, de antrenarea tuturor cetatenilor la solutionarea
problemelor de interes obstesc din viata fiecarei localitati.
Toti cetatenii, in calitate de proprietari, producatori si beneficiari ai
avutiei nationale, au indatorirea patriotica de a participa activ la
autogospodarirea localitatilor in care traiesc si muncesc, la realizarea prin
munca a unor lucrari tehnico-edilitare, de a contribui material, potrivit
legii, la dezvoltarea edilitara si infrumusetarea tuturor municipiilor,
oraselor si comunelor.
In vederea stabilirii cadrului juridic unitar de desfasurare si
perfectionare a gospodariei comunale, intaririi raspunderii ce revine
consiliilor populare, unitatilor de gospodarie comunala, celorlalte unitati
socialiste si cetatenilor,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Principii de baza
Art. 1
Gospodaria comunala se infaptuieste potrivit politicii partidului si
statului de dezvoltare economico-sociala a localitatilor patriei, intr-o
conceptie unitara, in vederea organizarii rationale, modernizarii,
infrumusetarii si dezvoltarii armonioase a tuturor localitatilor, asigurarii
autogospodaririi, folosirii cu maxima eficienta a mijloacelor materiale si
financiare, punerii in valoare a resurselor locale pentru crearea unor conditii
tot mai bune de munca, de locuit si de viata cetatenilor, corespunzator
programului de ridicare a nivelului de trai al populatiei.
Art. 2
Intreaga activitate de gospodarie comunala se desfasoara in conformitate cu
prevederile planului de dezvoltare economico-sociala in profil teritorial,
parte integranta a planului national unic de dezvoltare economico-sociala, cu
respectarea stricta a studiilor, schitelor si detaliilor de sistematizare a
teritoriului si a localitatilor, aprobate potrivit legii.
Art. 3
In functie de caracterul urban sau rural al localitatii, de marimea,
importanta si perspectivele de dezvoltare ale acesteia, de conditiile specifice
economico-sociale, activitatea de gospodarie comunala se organizeaza si se
desfasoara in mod diferentiat, dupa cum urmeaza:
a) in municipiul Bucuresti;
b) in municipiile resedinta de judete si in celelalte municipii;
c) in orase;
d) in comune.
Art. 4
Executarea lucrarilor de gospodarie comunala precum si a celorlalte lucrari
tehnico-edilitare se face in mod etapizat, in raport cu posibilitatile
economiei nationale, prin utilizarea in cat mai mare masura a resurselor
locale, asigurandu-se folosirea economicoasa a terenurilor, cu respectarea
stricta a perimetrelor construibile, potrivit programelor de dezvoltare
economico-sociala a localitatilor, in perspectiva disparitiei treptate a deosebirilor
esentiale dintre sat si oras.
Art. 5
Consiliile populare asigura coordonarea proiectarii si realizarii corelate
a tuturor lucrarilor edilitare indiferent de beneficiarii sau executantii
acestora in conditiile prevazute de lege, in scopul realizarii intr-o conceptie
unitara a lucrarilor tehnico-edilitare, conservarii si mentinerii in stare de
functionare a dotarilor existente, evitarii desfacerii si refacerii repetate a
partii carosabile si a trotuarelor strazilor, a celorlalte cai de comunicatie,
precum si al prevenirii degradarii acestora.
Art. 6
Consiliile populare raspund de conducerea, indrumarea si coordonarea
intregii activitati de gospodarie comunala din municipii, orase si comune si
asigura organizarea acestei activitati pe baza principiilor autoconducerii
muncitoresti, autogestiunii economico-financiare si autofinantarii.
Pentru aplicarea ferma a noului mecanism economico-financiar in activitatea
unitatilor de gospodarie comunala, consiliile populare sunt obligate sa ia
masuri pentru buna gospodarire si folosire a mijloacelor materiale si
financiare ce le sunt incredintate, respectarea stricta a normelor de consum
stabilite potrivit legii, reducerea consumurilor materiale si eliminarea
pierderilor, indeosebi de energie, combustibili si apa, precum si pentru
sporirea continua a veniturilor la bugetele locale provenite din activitatea de
gospodarire comunala, in scopul acoperirii in intregime a cheltuielilor
necesare bunei desfasurari a acestei activitati.
Mijloacele materiale si financiare ale unitatilor de gospodarie comunala se
asigura prin prestarea, catre populatie si unitati socialiste, de activitati
economice si servicii rentabile, precum si prin participarea cetatenilor la
executarea unor lucrari si plata taxelor comunale stabilite potrivit legii.
Art. 7
Activitatea de gospodarie comunala trebuie sa urmareasca realizarea, in
conditiile legii, a alimentarii cu apa potabila, transportului local,
incalzirii locuintelor si obiectivelor social-culturale, administrarii si
intretinerii fondului locativ proprietate de stat, iluminatului public, precum
si salubrizarea, intretinerea strazilor, celorlalte cai de comunicatie si a
zonelor verzi si de agrement, protectia mediului inconjurator, reciclarea
materialelor refolosibile, organizarea si dezvoltarea altor activitati care
contribuie la buna deservire a cetatenilor de pe teritoriul localitatii
respective.
Art. 8
In exercitarea atributiilor ce le revin in domeniul gospodariei comunale,
consiliile populare isi intemeiaza intreaga activitate pe intarirea continua a
legaturii cu cetatenii, stimulind initiativa si participarea acestora la
realizarea lucrarilor de regularizari de albii, consolidari de maluri,
alimentari cu apa, canalizari, amenajari de zone verzi si locuri de agrement,
la punerea in valoare a tuturor resurselor locale, precum si la alte lucrari
care sa contribuie la buna gospodarire si infrumusetare a localitatilor.
Art. 9
Locuitorii municipiilor, oraselor si comunelor au indatorirea de a-si aduce
contributia materiala si in munca, in conditiile prevazute de lege, la
efectuarea unor lucrari de constructii, reparatii si intretinere a dotarilor
tehnico-edilitare si la executarea altor lucrari de interes obstesc si
exercita, potrivit legii, controlul oamenilor muncii asupra modului in care se
realizeaza activitatile de gospodarie comunala.
Consiliile populare sunt obligate sa organizeze, potrivit legii, adunarile
cetatenilor in care primarii comunelor, oraselor si municipiilor, precum si presedintii
comitetelor executive ale consiliilor populare judetene, vor prezenta, spre
dezbatere, programele de dezvoltare a localitatilor, raportate cu privire la
indeplinirea hotararilor adoptate, precum si masurile pentru participarea
cetatenilor la executarea la timp si in bune conditii a lucrarilor
edilitar-gospodaresti.
Consiliile populare organizeaza colective alcatuite din oameni ai muncii,
specialisti din diferite domenii de activitate, deputati din cei mai buni
gospodari care, impreuna cu reprezentanti ai organizatiilor democratiei si
unitati socialiste si ai comitetelor de cetateni, controleaza aplicarea
dispozitiilor legale in domeniul gospodariei comunale.
CAP. 2
Organizarea si desfasurarea activitatilor de gospodarie comunala in municipiul
Bucuresti
Art. 10
In municipiul Bucuresti, capitala Republicii Socialiste Romania, se
organizeaza, corespunzator importantei politice, sociale si economice a
acestuia, urmatoarele activitati principale de gospodarie comunala:
a) alimentarea cu apa potabila si industriala, prin retele comunale in
sistem centralizat, a populatiei si a unitatilor socialiste; canalizarea si
epurarea apelor uzate menajere si pluviale; dezvoltarea in perspectiva a unei
retele moderne de apa si canalizare;
b) transportul in comun cu tramvaie, troleibuze, autobuze si metroul,
precum si transportul de marfuri si alte bunuri pentru populatie din unitatile
socialiste;
c) construirea, modernizarea si intretinerea strazilor si a celorlalte
artere de circulatie; realizarea in perspectiva a unei retele stradale si
pietonale moderne, a unor legaturi directe intre principalele cartiere de
locuit, zona centrala, precum si cu platformele industriale;
d) organizarea si optimizarea circulatiei rutiere si a celei pietonale,
introducerea unor sisteme moderne de dirijare circulatiei;
e) incalzirea locuintelor si a unitatilor social-economice prin termoficare
si alte sisteme de incalzire, valorificarea cu randamente superioare a
resurselor de combustibil si energie, utilizarea unor noi surse de energie;
f) iluminatul public;
g) administrarea si intretinerea fondului locativ proprietatea de stat;
h) dezvoltarea unei retele complexe de prestari de servicii catre populatie
si unitati socialiste cuprinzand spalatorii si curatatorii chimice, reparatii
auto, coserit, servicii casnice si altele; modernizarea continua a unitatilor
prestatoare de servicii;
i) realizarea actiunilor de salubrizare, de colectare si valorificare a
reziduurilor menajere si stradale, desecarea locurilor cu ape stagnante,
efectuarea deratizarii si dezinsectiei;
j) protectia mediului inconjurator, diminuarea noxelor si combaterea
celorlalti factori poluanti;
k) intretinerea zonelor verzi, parcurilor, gradinilor publice, terenurilor
de sport, locurilor de agrement, de joaca pentru copii, buna folosire a
lacurilor proprii, dezvoltarea bazelor de odihna si agrement din jurul
Capitalei, potrivit schitelor de sistematizare aprobate:
l) administrarea cimitirelor si crematoriului, potrivit reglementarilor
legale.
Art. 11
Consiliul popular al municipiului Bucuresti raspunde de buna organizare si
realizare a gospodariei comunale, de folosirea eficienta a tuturor mijloacelor
si instalatiilor utilizate in aceasta activitate, de asigurarea unor servicii
si lucrari de gospodarie comunala de calitate superioara, in care scop exercita
urmatoarele atributii principale:
a) asigura, in sistem centralizat, alimentarea cu apa potabila si
industriala, realizarea corespunzatoare a conexiunilor dintre diferite surse de
alimentare, supravegherea calitatii surselor de apa la preluarea din rauri,
fronturile de captari subterane si din lacuri, organizarea sistemelor de
pompare si a statiilor de hidrofor pentru furnizarea apei la nivelurile superioare
ale imobilelor si a obiectivelor amplasate la cote ridicate; ia masuri de
folosire rationala a surselor de apa si pentru evitarea risipei si a
pierderilor in retelele de aductiune, de distributie si la consumatori;
b) controleaza respectarea de catre unitatile industriale si celelalte
unitati socialiste a obligatiilor ce le revin, potrivit legii, pentru
asigurarea apei industriale din surse proprii, recircularea acesteia si
epurarea apelor uzate;
c) organizeaza circulatia rutiera prin realizarea de trasee optimizate, a
fluiditatii transportului, asigurand prioritate zonelor industriale si
imbunatatirii circulatiei in perioadele de varf; ia masuri pentru exploatarea
rationala a parcului auto si a celorlalte mijloace de transport de folosinta
locala, cresterea coeficientului de utilizare a acestuia, respectarea stricta a
normelor de consum si perfectionarea pregatirii profesionale a personalului;
urmareste corelarea transportului in comun cu transportul interurban, feroviar
si aerian;
d) ia masuri pentru repararea si intretinerea strazilor, remedierea
operativa a degradarilor pentru desfasurarea in bune conditii a circulatiei
rutiere si pietonale; asigura, in conformitate cu prevederile schitelor de
sistematizare, modernizarea si construirea arterelor de circulatie, acordand
prioritate celor pe care se desfasoara transportul in comun; stabileste
locurile de parcare si de afisaj public;
e) asigura incalzirea locuintelor si a unitatilor social-economice prin
dezvoltarea retelei de termoficare, folosirea cat mai eficienta a celorlalte
sisteme de incalzire, cresterea randamentelor in utilizarea resurselor
energetice, folosirea de noi surse de energie; ia masuri pentru automatizarea
centralelor si punctelor termice, functionarea economicoasa a acestora, precum
si pentru valorificarea surselor de caldura refolosibile de pe platformele
industriale, incadrarea in consumurile normate de energie si combustibili,
efectuarea reparatiilor si reviziilor in perioadele de vara, realizarea de
economii de combustibil care sa fie folosite in perioadele friguroase ale
anului, atragerea asociatiilor de locatari si a cetatenilor la actiunile de
economisire a combustibililor si energiei;
f) ia masuri pentru asigurarea iluminatului public, in conditiile prevazute
de lege;
g) ia masuri pentru buna administrare si intretinere a fondului locativ,
controleaza modul in care cetatenii respecta dispozitiile legale cu privire la
folosirea locuintelor, igienizarea si curatenia acestora, a curtilor
interioare, a aleilor si spatiilor verzi aferente imobilelor, raspunde de
administrarea si efectuarea lucrarilor de intretinere si reparare a fondului
locativ de stat, in conditiile prevazute de lege;
h) asigura curatenia strazilor, pietelor si a celorlalte locuri publice,
indepartarea zapezii, organizarea sistemului de preluare, colectare in
recipienti tipizati, transport si depozitare a reziduurilor menajere si
stradale, de sortare si valorificare a resurselor materiale refolosibile prin
centre si unitati specializate; ia masuri de mecanizare a activitatilor de
salubrizare;
i) dezvolta si diversifica industria mica si prestarile de servicii catre
populatie si unitati socialiste in domeniul gospodariei comunale;
j) ia masurile prevazute de lege pentru protectia mediului inconjurator,
organizeaza cu sprijinul larg al cetatenilor actiuni de intretinere si
gospodarire a zonelor verzi, a parcurilor, gradinilor publice, terenurilor de
sport, a locurilor de agrement, de joaca pentru copii, a bazelor de productie
dendrofloricola, a lacurilor si a bazelor de odihna si agrement din jurul
Capitalei si ia masuri de dezvoltare a acestora, in stricta concordanta cu
schitele si detaliile de sistematizare aprobate, potrivit legii;
k) stabileste, potrivit legii, preturi si tarife pentru activitatile de
gospodarie comunala;
l) asigura, potrivit legii, fundamentarea si realizarea investitiilor in
domeniul gospodariei comunale, urmarind folosirea in comun a dotarilor necesare
zonelor sau platformelor industriale si ansamblurilor de locuinte din
vecinatatea acestora;
m) stabileste activitatile de gospodarie comunala ce se realizeaza de
consiliile populare ale sectoarelor municipiului, stimulind initiativa acestora
in realizarea unor actiuni eficiente de gospodarie comunala;
n) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege in domeniul
gospodariei comunale.
Consiliul popular al municipiului Bucuresti poarta intreaga raspundere in
fata locuitorilor municipiului pentru buna organizare si desfasurare a
activitatilor de gospodarie comunala.
CAP. 3
Organizarea si desfasurarea activitatilor de gospodarie comunala in judete,
municipii, orase si comune
SECTIUNEA 1
Rolul consiliilor populare judetene in organizarea si desfasurarea
activitatii de gospodarie comunala
Art. 12
Consiliile populare judetene raspund pentru intreaga activitate de
gospodarie comunala ce se desfasoara in municipiile, orasele si comunele din
cadrul judetului si au obligatia de a stabili masurile necesare pentru
realizarea lucrarilor tehnico-edilitare si a celorlalte activitati de
gospodarie comunala cu respectarea planurilor si schitelor de sistematizare,
tinand seama de conditiile specifice, caracterul urban sau rural, marimea,
importanta si perspectivele de dezvoltare ale localitatilor.
Art. 13
Consiliile populare judetene initiaza studii si programe privind
dezvoltarea gospodariei comunale corelat cu directiile de dezvoltare
economico-sociala a unitatilor administrativ-teritoriale si includerea intregii
activitati de gospodarie comunala in planurile de dezvoltare economico-sociala
in profil teritorial.
Art. 14
Consiliile populare judetene sunt obligate sa repartizeze pentru
activitatea de gospodarie comunala din fiecare municipiu, oras si comuna
mijloacele materiale si celelalte resurse asigurate prin plan, cu respectarea
normelor si normativelor de consum aprobate si sa ia masurile necesare pentru
introducerea unui regim sever de economii, reducerea consumurilor normate de
materiale, combustibili si energie, folosirea cu spirit gospodaresc a bazei
materiale, atragerea in circuitul economic a noi resurse materiale si
energetice.
Art. 15
In realizarea activitatilor de gospodarie comunala, consiliile populare
judetene au obligatia sa asigure cresterea gradului de utilizare a tuturor
surselor de materii prime, materiale si energie existente pe plan local,
urmarind indeosebi:
a) alimentarea cu apa prin folosirea de sisteme simple, din rauri, panze
freatice si alte surse apropiate;
b) intrebuintarea materialelor locale pentru intretinerea locuintelor,
drumurilor, podurilor, podetelor, asanarea terenurilor insalubre, regularizarea
cursurilor de apa, construirea si intretinerea digurilor de aparare impotriva
inundatiilor;
c) incalzirea locuintelor prin utilizarea unor materiale combustibile
rezultate din igienizarea padurilor sau din reziduuri ce nu pot fi valorificate
eficient in alt mod, precum si prin valorificarea unor noi surse de energie;
d) dezvoltarea activitatilor de colectare si valorificare a resurselor
materiale refolosibile.
Art. 16
Consiliile populare judetene raspund, potrivit legii, de indrumarea si
coordonarea intregii activitati de prestari de servicii din fiecare municipiu,
oras si comuna, de buna organizare a unitatilor prestatoare, indiferent de
subordonare, in vederea valorificarii eficiente a resurselor materiale si a
fortei de munca locale si satisfacerii in bune conditii a cerintelor
populatiei.
In cadrul programelor de dezvoltare a serviciilor pentru populatie, consiliile
populare judetene sunt obligate sa ia masuri de crestere a volumului
prestarilor de servicii de gospodarie comunala si de extindere a gamei
acestora, in conditii care sa asigure executarea lucrarilor cu costuri cat mai
reduse si obtinerea unor rentabilitati sporite.
Art. 17
Consiliile populare judetene sunt obligate sa asigure constituirea
mijloacelor financiare necesare pentru acoperirea integrala a cheltuielilor de
gospodarie comunala la nivelul fiecarei localitati, prin dezvoltarea unor activitati
rentabile, asigurarea incasarii tarifelor si a taxelor comunale, precum si prin
folosirea altor resurse, stabilite potrivit legii.
De asemenea, consiliile populare judetene sunt obligate sa controleze si sa
urmareasca executarea, in conformitate cu prevederile de plan, a bugetelor de
venituri si cheltuieli ale unitatilor de gospodarie comunala, incadrarea si
reducerea costurilor de productie si exploatare planificate, utilizarea
eficienta a tuturor mijloacelor de care dispun, desfasurarea unor activitati
rentabile care sa asigure cresterea participarii activitatii de gospodarie
comunala la constituirea veniturilor cuvenite bugetului local.
Consiliile populare judetene stabilesc, potrivit legii, preturi si tarife
pentru activitatile de gospodarie comunala ce se desfasoara in cadrul
judetelor.
Art. 18
Consiliile populare judetene raspund de buna organizare a activitatii de
administrare si intretinere a fondului locativ, controleaza modul in care
consiliile populare din municipii, orase si comune isi indeplinesc obligatiile
ce le revin in acest domeniu si urmaresc respectarea de catre cetateni a
prevederilor legale privind igiena si curatenia locuintelor, anexelor
gospodaresti, curtilor, imprejmuirilor, a partii carosabile si trotuarelor din
fata imobilelor.
Art. 19
Consiliile populare judetene sunt obligate sa urmareasca si sa controleze
modul in care consiliile populare din municipii, orase si comune asigura
participarea cetatenilor la lucrarile interesand buna gospodarire a localitatilor,
precum si respectarea stricta a dispozitiilor legale privind exercitarea
controlului oamenilor muncii asupra realizarii actiunilor de gospodarie
comunala.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea activitatilor de gospodarie comunala in municipii, orase si
comune
A. In municipii
Art. 20
In municipii se organizeaza, in functie de importanta economico-sociala, de
marimea si gradul de dezvoltare al acestora, urmatoarele activitati principale
de gospodarie comunala:
a) alimentarea prin reteaua publica cu apa potabila si industriala,
dezvoltarea retelei de alimentare din surse apropiate, canalizarea si epurarea
apelor uzate, menajere, industriale si pluviale;
b) transportul in comun de persoane, precum si transportul de marfuri si alte
bunuri pentru populatie in cuprinsul localitatii, in conditiile prevazute de
lege;
c) construirea si intretinerea strazilor si a celorlalte cai de
comunicatie, modernizarea acestora, indeosebi a arterelor magistrale;
d) incalzirea locuintelor si a unitatilor social-economice diferentiat,
prin termoficare cat si prin alte sisteme, cu valorificare posibilitatilor
locale si a resurselor energetice refolosibile, precum si prin utilizarea de
noi surse de energie;
e) iluminatul public;
f) administrarea si intretinerea fondului locativ proprietate de stat;
g) prestari de servicii cuprinzand spalatorii si curatatorii chimice,
reparatii auto, bai publice, coserit, servicii casnice si alte prestari de
servicii pentru populatie si unitati socialiste;
h) salubrizarea localitatii, indepartarea zapezii inclusiv prin antrenarea
cetatenilor colectarea, transportul si depozitarea, sortarea si valorificarea
ca resurse refolosibile a reziduurilor menajere si stradale:
i) protectia mediului inconjurator, diminuarea noxelor si combaterea
oricaror factori de poluare;
j) intretinerea parcurilor, gradinilor publice, a celorlalte zone verzi, de
agrement si de joaca pentru copii;
k) administrarea cimitirelor si crematoriilor, potrivit reglementarilor
legale.
B. In orase
Art. 21
In orase, activitatile de gospodarie comunala se realizeaza in raport cu
dotarile tehnico-edilitare existente, cu numarul locuitorilor, cu
posibilitatile materiale pe plan local si cu perspectivele de dezvoltare ale
localitatii.
Art. 22
Principalele activitati de gospodarie comunala ce se organizeaza in orase
sunt urmatoarele:
a) alimentarea cu apa potabila, indeosebi prin folosirea unor sisteme
simple de captare a surselor apropiate, prin construirea de fintini si puturi,
prin executarea unor instalatii de aductiune de la surse locale si de tratare a
apei cu costuri minime;
b) evacuarea apelor menajere si pluviale prin sisteme locale simple,
epurarea acestora;
c) transportul de persoane, de marfuri si alte bunuri pentru populatie si
unitati socialiste, de regula, in orasele si in statiunile balneoclimaterice cu
o populatie de peste 15.000 locuitori; in celelalte orase si statiuni
balneoclimaterice transportul se poate organiza, in conditiile legii, de
consiliile populare judetene tinand seama de distantele de deplasare, de
configuratia geografica a localitatii si de amplasarea obiectivelor economice
si a zonelor de locuinte;
d) iluminatul public;
e) administrarea si intretinerea fondului locativ proprietate de stat;
f) intretinerea, modernizarea si construirea strazilor, podurilor si
podetelor, indeosebi prin impietruire, prin utilizarea de imbracaminti usoare
si a unor materiale locale;
g) prestari de servicii si de industrie mica pentru populatie si unitatile
socialiste, diferentiate in functie de dezvoltarea si specificul orasului;
h) folosirea, cu prioritate, a resurselor locale pentru incalzitul
locuintelor si al altor obiective social-economice;
i) curatenia strazilor, indepartarea zapezii si efectuarea altor actiuni de
salubrizare;
j) colectarea, sortarea, depozitarea, valorificarea resurselor materiale
refolosibile, a reziduurilor menajere si stradale;
k) protectia mediului inconjurator, asanarea terenurilor insalubre si
consolidarea malurilor apelor.
Activitatile de gospodarie comunala in orase se efectueaza, de regula, cu
contributia materiala si in munca a locuitorilor.
C. In comune
Art. 23
In comune, activitatile de gospodarie comunala se realizeaza indeosebi cu
participarea directa, prin munca, a locuitorilor. Principalele activitati de
gospodarie comunala ce se organizeaza si se desfasoara in comune sunt
urmatoarele:
a) asigurarea apei potabile, de regula prin fintini, puturi, captari de
izvoare din surse apropiate, in conditii de respectare a normativelor
igienico-sanitare si de protectie impotriva agentilor poluanti; evacuarea
apelor pluviale prin canale deschise si santuri, colectarea apelor uzate in
fose septice si alte asemenea lucrari, cu asigurarea protectiei calitatii
pinzei de apa freatica;
b) intretinerea si repararea drumurilor, podurilor, podetelor indeosebi
prin impietruire, amenajari din pamant si alte lucrari, cu folosirea
materialelor locale; mentinerea curateniei drumurilor, amenajarea si adancirea
santurilor, indepartarea zapezii, efectuarea altor actiuni de salubrizare;
c) colectarea, sortarea si depozitarea resurselor materiale refolosibile in
conditii care sa nu afecteze terenurile agricole;
d) valorificarea pentru incalzire a unor resurse locale, crengi, vreascuri
si alte resturi lemnoase rezultate din igienizarea padurilor, precum si a
resurselor materiale si energetice refolosibile de la unitatile de mecanizare a
agriculturii sau alte dotari din zona;
e) asigurarea iluminatului public;
f) evacuarea reziduurilor menajere prin grija fiecarei gospodarii, cu
folosirea lor, dupa caz, ca ingrasaminte;
g) consolidarea digurilor, malurilor de ape si a altor lucrari de protectie
contra inundatiilor, asanarea terenurilor insalubre, curatirea santurilor,
realizarea unor actiuni de infrumusetare a satelor;
h) amenajarea de bai publice comunale si efectuarea altor prestari de
servicii pentru populatie.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile consiliilor populare ale municipiilor, oraselor si comunelor in
domeniul gospodariei comunale
A. Atributiile consiliilor populare ale municipiilor si oraselor
Art. 24
Consiliile populare ale municipiilor si oraselor raspund de intreaga
activitate de gospodarie comunala in care scop exercita, in principal,
urmatoarele atributii:
a) asigura alimentarea cu apa potabila si industriala, intretinerea si
exploatarea corespunzatoare a instalatiilor, evitarea risipei si a pierderilor
din retelele de apa, valorificarea de noi surse de apa din zone cat mai
apropiate, fiind interzise aductiunile de la distante mari, acolo unde exista
panze de apa freatica;
b) iau masuri pentru intretinerea instalatiilor de canalizare si de epurare
a apelor uzate;
c) controleaza indeplinirea de catre unitatile socialiste a obligatiilor ce
le revin, potrivit legii, pentru asigurarea cu apa industriala din surse
proprii, recircularea acesteia si epurarea apelor uzate;
d) asigura cresterea coeficientului de utilizare a mijloacelor de transport
de folosinta locala, precum si exploatarea acestor mijloace in conditiile
prevazute de lege;
e) iau masuri pentru intretinerea, modernizarea si construirea strazilor si
a celorlalte cai de comunicatie din administrare; organizeaza circulatia
rutiera asigurand trasee de circulatie optimizate si fluiditate circulatiei;
stabilesc locurile de parcare si de afisaj public;
f) iau masuri pentru asigurarea incalzirii locuintelor si a unitatilor
economico-sociale, precum si pentru prepararea si furnizarea apei calde
menajere, respectarea normelor de consum; urmaresc valorificarea rezervelor de
capacitate din sistemele de incalzire existente, economisirea combustibililor
si a energiei si utilizarea unor noi surse de energie;
g) iau masuri pentru asigurarea iluminatului public in conditiile prevazute
de lege;
h) iau masuri, potrivit legii, pentru administrarea si intretinerea
fondului locativ, controleaza modul in care cetatenii respecta normele privind
igiena si curatenia locuintelor, a anexelor gospodaresti, a curtilor, a
imprejmuirilor, precum si modul in care acestia isi respecta obligatiile legale
ce le revin, in calitate de locatari;
i) iau masuri pentru realizarea actiunilor de salubrizare, precum si pentru
colectarea si valorificarea reziduurilor menajere si stradale, recuperarea unor
materiale si a resurselor energetice refolosibile, asanarea terenurilor
mlastinoase, desecarea apelor stagnante, deratizare si dezinsectie;
j) dezvolta si diversifica industria mica si prestarile de servicii catre
populatie si unitati socialiste in domeniul gospodariei comunale;
k) iau masurile prevazute de lege pentru protectia mediului inconjurator,
organizeaza cu sprijinul larg al cetatenilor actiuni de intretinere a zonelor
verzi, de odihna si agrement din administrarea municipiilor si oraselor, precum
si pentru amenajarea acestora, in stricta concordanta cu schitele si detaliile
de sistematizare aprobate, potrivit legii;
l) indeplinesc orice alte atributii prevazute de lege in domeniul
gospodariei comunale.
B. Atributiile consiliilor populare ale comunelor
Art. 25
Consiliile populare ale comunelor organizeaza, conduc si coordoneaza toate
activitatile de gospodarie comunala din localitatile competente ale acestora,
in care scop:
a) supun dezbaterii si aprobarii in adunarile cetatenesti programele si
masurile necesare pentru buna gospodarire a comunelor;
b) iau masuri pentru mobilizarea locuitorilor comunelor la efectuarea
transportului, cu atelajele acestora, al pietrei sparte, balastului si al altor
materiale si la efectuarea unor lucrari proprii, pentru intretinerea si
repararea drumurilor, podurilor, podetelor, curatirea si amenajarea santurilor,
consolidarea malurilor de ape, intretinerea digurilor de protectie impotriva
inundatiilor si pentru alte asemenea lucrari;
c) controleaza respectarea de catre toti cetatenii a obligatiilor ce le
revin, potrivit legii, pentru buna intretinere a locuintelor, anexelor
gospodaresti, curtilor si imprejmuirilor, pentru ingrijirea, curatenia si
igienizarea acestora, precum si pentru intretinerea si curatenia strazilor,
drumurilor si santurilor;
d) controleaza si asigura, impreuna cu organele sanitare, respectarea
normelor de igiena la intretinerea fintinilor, puturilor si celorlalte surse de
apa potabila, depozitarea reziduurilor menajere, deversarea apelor reziduale,
deratizarea, dezinsectia, precum si asanarea focarelor de infectie;
e) mobilizeaza locuitorii la actiuni de curatire si igienizare a padurilor,
stringerea crengilor, inlaturarea cioturilor si altor resturi lemnoase; asigura
repartizarea intre locuitori a materialului lemnos rezultat in raport de
contributia in munca a fiecaruia, spre a fi folosit drept combustibil;
f) sprijina cetatenii pentru executarea de instalatii simple in vederea
utilizarii unor noi surse de energie - solara, a vantului, biogazului si altele
asemenea -, precum si folosirea tuturor caderilor de apa in scopul construirii
de microhidrocentrale;
g) iau masuri in vederea antrenarii locuitorilor, in cadrul intrecerilor
organizate intre comune, la efectuarea unor lucrari de infrumusetare si buna
gospodarire a localitatilor;
h) asigura identificarea si punerea in valoare a resurselor locale in
scopul realizarii activitatilor de gospodarire comunala;
i) conlucreaza cu unitatile de transport interurban ale Ministerului
Transporturilor si Telecomunicatiilor in organizarea transportului cetatenilor
spre celelalte localitati;
j) urmaresc executarea la termenele stabilite a lucrarilor de gospodarie
comunala aprobate; prezinta rapoarte in adunarile cetatenesti asupra modului de
realizare a activitatilor de gospodarie comunala.
CAP. 4
Modul de realizare a principalelor activitati de gospodarie comunala
SECTIUNEA 1
In domeniul alimentarii cu apa si canalizarii
Art. 26
In localitatile in care se organizeaza retele de alimentare cu apa si
canalizare, unitatile de gospodarie comunala asigura:
a) exploatarea instalatiilor de alimentare cu apa potabila si industriala -
captare, tratare, pompare, transport, inmagazinare si distributie a apei - in
scopul satisfacerii cantitative si calitative a cerintelor populatiei si
unitatilor socialiste, prin valorificarea cu prioritate a surselor locale si
folosirea unor sisteme simple - fintini, puturi, captari de izvoare;
b) preluarea apei din subteran, din rauri sau lacuri, precum si evacuarea
apelor uzate si meteorice dupa epurare, prin adoptarea unor solutii
tehnico-economice optime de folosire a surselor de alimentare, a receptorilor
cei mai apropiati si a traseelor cele mai scurte;
c) evitarea realizarii de aductiuni de apa de la surse indepartate sau in
conditii neeconomice;
d) supravegherea zonelor de protectie a captarilor, instalatiilor de
tratare, rezervoarelor, statiilor de pompare, apeductelor si celorlalte
constructii speciale de alimentare cu apa si raspund, in conditiile prevazute
de lege, de potabilitatea acesteia;
e) corelarea lucrarilor noi de alimentare cu apa si de dezvoltare a
capacitatilor existente cu lucrarile de canalizare si de epurare a apelor
uzate, precum si realizarea concomitenta a acestora; dezvoltarea retelelor de
distributie a apei potabile si de canalizare indeosebi pentru satisfacerea
cerintelor impuse de realizarea noilor ansambluri de locuinte;
f) realizarea si exploatarea instalatiilor si a retelelor de colectare,
transport, epurare si evacuare a apelor uzate si pluviale, a sistemelor locale
de canalizare - rigole, santuri de garda, fose septice si altele -, precum si a
bailor, strandurilor si a altor instalatii publice.
Art. 27
Alimentarea cu apa potabila a populatiei se asigura cu prioritate fata de
orice alte folosinte ale apei.
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti pot aproba folosirea apei potabile si in alte scopuri, in masura in
care exista disponibilitati fata de necesarul de apa potabila pentru populatie.
Art. 28
Unitatile de gospodarie comunala, in vederea folosirii judicioase a apei,
raspund pentru:
a) exploatarea rationala a instalatiilor, corespunzator parametrilor
tehnologici cantitativi si calitativi proiectati;
b) intretinerea si mentinerea instalatiilor si a intregului sistem de
alimentare cu apa in stare de permanenta functionare, precum si a sistemului de
canalizare si epurare a apelor uzate pentru evitarea inundarii strazilor si a
celorlalte cai de comunicatie;
c) inlaturarea pierderilor din retelele de distributie si eliminarea
risipei de apa la consumatori.
Art. 29
Unitatile de gospodarie comunala, in vederea asigurarii indeplinirii
obligatiilor ce revin, potrivit legii, unitatilor socialiste in gospodarirea
apei, au masuri pentru:
a) urmarirea indeplinirii integrale a sarcinilor ce revin, potrivit legii,
unitatilor industriale privind asigurarea cu apa industriala din surse proprii
si epurarea apelor uzate ce urmeaza a fi evacuate in reteaua publica de
canalizare;
b) controlul permanent asupra modului in care unitatile socialiste
racordate la retelele publice de alimentare cu apa potabila si industriala
indeplinesc sarcinile ce le revin cu privire la folosirea rationala a apei
preluate, diminuarea consumurilor de apa prin folosirea repetata a acesteia,
incadrarea in debitele aprobate, inlocuirea in procesul de productie a apei
potabile cu apa industriala, folosirea la intreaga capacitate a surselor
proprii de apa, intretinerea in stare perfecta de functionare a instalatiilor
interioare;
c) urmarirea permanenta a modului in care unitatile care au surse proprii
de apa, ce indeplinesc conditiile de potabilitate, le mentin in stare de
functionare;
d) interzicerea evacuarii in reteaua publica de canalizare a apelor uzate
cu debite sau concentratii de substante poluante care depasesc pe cele admise
de normele tehnice sau care sunt prevazute in contractele incheiate pentru
efectuarea acestei prestari de servicii;
e) conlucrarea, cu unitatile ce evacueaza ape uzate in reteaua publica de
canalizare, in efectuarea de catre acestea de studii, cercetari, experimentari
si elaborarea de proiecte, in vederea stabilirii si realizarii celor mai
eficiente tehnologii, instalatii, utilaje si aparatura pentru epurarea apelor
uzate si tratarea namolurilor.
SECTIUNEA a 2-a
In domeniul transportului local de persoane si marfuri
Art. 30
In localitatile in care se organizeaza transportul local de persoane, de
materiale si de marfuri, unitatile de transport local asigura:
a) studierea si determinarea cerintelor de transport ale populatiei si
unitatilor socialiste, urmarirea permanenta a modificarilor acestor cerinte
pentru dimensionarea parcului de vehicule necesar, a bazelor de intretinere si
reparatii, a necesarului pieselor de schimb si a fortei de munca;
b) stabilirea traseelor pentru circulatia tramvaielor, troleibuzelor si
autobuzelor, elaborarea graficelor de circulatie corelate cu necesitatile de
deplasare in bune conditii ale populatiei;
c) optimizarea utilizarii mijloacelor de transport in comun prin reducerea
la minimum necesar a numarului de opriri, sporirea vitezei de circulatie,
asigurare ritmicitatii si sigurantei circulatiei, reducerea consumului de
carburanti si energie electrica, intarirea disciplinei personalului;
d) supravegherea si controlul circulatiei vehiculelor pe trasee, intervenind
operativ pentru depanarea vehiculelor si instalatiilor defecte si pentru
deblocare traseelor.
Art. 31
In vederea exploatarii rationale si eficiente a mijloacelor de transport,
unitatile de transport local raspund pentru:
a) mentinerea starii tehnice corespunzatoare a vehiculelor si instalatiilor
auxiliare, cresterea coeficientilor de utilizare a parcului de vehicule;
b) curatenia si aspectul corespunzator al vehiculelor;
c) perfectionarea sistemului de autotaxare la mijloacele de transport in
comun al persoanelor si efectuarea controlului aplicarii acestui sistem;
d) incadrarea consumurilor de carburanti, lubrifianti si energie electrica
in normele aprobate, economisirea acestora si inlaturarea oricarei risipe;
e) dotarea corespunzatoare a bazelor de intretinere si reparatii a
vehiculelor in vederea efectuarii operative si de calitate corespunzatoare a
lucrarilor de intretinere si reparatii;
f) cresterea eficientei transportului local prin folosirea cu randament
sporit a bazei materiale, asigurarea unor conditii optime de calatorie si
reducerea cheltuielilor de exploatare.
Art. 32
In scopul intaririi disciplinei in activitatea de transporturi locale,
unitatile sunt obligate sa asigure conditii de lucru si de pregatire a
personalului muncitor, perfectionarea pregatirii profesionale a acestuia,
respectarea ordinii si sigurantei in circulatia rutiera.
Personalul muncitor din transportul local este obligat sa contribuie activ
la realizarea tuturor sarcinilor unitatii, sa manifeste solicitudine si sa aiba
o comportare demna in relatiile cu cetatenii, sa asigure buna exploatare si
intretinere a mijloacelor de transport, a instalatiilor si a celorlalte utilaje
de care raspunde, sa respecte cu strictete programul de lucru, graficul de
parcurs, regulile de circulatie si sa contribuie la economisirea
combustibililor, lubrifiantilor si energiei electrice.
SECTIUNEA a 3-a
In domeniul producerii si distributiei energiei termice
Art. 33
In localitatile in care se organizeaza producerea si distribuirea energiei
termice, unitatile de gospodarie comunala asigura;
a) distributia energiei termice produse in centralele electrice de
termoficare subordonate Ministerului Energiei Electrice, in unitatile
subordonate altor ministere sau consiliilor populare, in scopul incalzirii
locuintelor, a unitatilor social-culturale si altor unitati consumatoare,
precum si in scopul prepararii si furnizarii apei calde menajere.
Unitatile socialiste si celelalte persoane juridice pot sa realizeze, in
conditiile legii, surse de energie termica pentru consumul propriu, in cazul
cand unitatea de gospodarie comunala nu le pot asigura integral alimentarea cu
energie termica;
b) limitarea centralelor care functioneaza cu combustibil lichid, cresterea
randamentului instalatiilor din centralele termice, inlaturarea deficientelor
in intretinerea si exploatarea cazanelor, retelelor si punctelor termice,
inlocuirea instalatiilor cu consumuri mari si concentrarea centralelor mici in
centrale mari; luarea de masuri pentru trecerea treptata pe carbune a
centralelor care functioneaza cu hidrocarburi;
c) functionarea optima, in conditii de siguranta si cu eficienta economica
sporita, a instalatiilor de producere si distribuire a energiei termice, in
vederea reducerii consumului de combustibili si energie electrica, precum si
pentru incadrarea in normele de consum aprobate potrivit legii;
d) exploatarea rationala a instalatiilor de producere si distribuire a
energiei termice corespunzator parametrilor de functionare si reglarea
calitativa a acestor parametri in functie de temperatura exterioara, astfel
incat sa se asigure temperaturile pentru incalzit prevazute de lege;
e) imbunatatirea randamentului si modernizarea utilajelor si instalatiilor
de producere a energiei termice, inlaturarea pierderilor de energie,
economisirea combustibilului, extinderea folosirii combustibililor solizi si a
altor surse de energie;
f) respectarea stricta a normelor de consum de combustibil stabilite pentru
incalzitul locuintelor si prepararea ape calde menajere, cu introducerea unei
discipline riguroase in acest domeniu, si eliminarea oricarei forme de risipa;
g) constituirea din economiile realizate in perioadele calde ale anului,
fata de normele de consum, a unei rezerve de combustibil pentru a fi utilizata
in lunile de iarna, antrenind, in acest scop, asociatiile de locatari si
cetatenii.
Art. 34
Unitatile de gospodarie comunala sunt obligate sa efectueze in perioadele
de vara lucrarile de intretinere si reparatii ale centralelor, punctelor
termice si retelelor de distributie a energiei termice, in vederea obtinerii
unor randamente optime, reducerii consumurilor de combustibili, eliminarii
risipei de orice fel si incadrarii riguroase in normele de consum aprobate,
precum si pentru buna servire si aprovizionare cu energie termica a populatiei.
Art. 35
Unitatile de gospodarie comunala sunt obligate sa ia masuri de extindere a
sistemului de incalzire individuala cu sobe, combustibili solizi locali
inferiori si orice alte sisteme locale care valorifica asemenea combustibili.
SECTIUNEA a 4-a
In domeniul administrarii si intretinerii fondului locativ proprietate de
stat
Art. 36
Administrarea fondului locativ proprietate de stat se asigura, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 5/1973 privind administrarea fondului
locativ si reglementarea raporturilor dintre proprietari si chiriasi, de catre
consiliile populare prin unitatile specializate aflate in subordinea acestora.
Art. 37
Cetatenii, in calitate de beneficiari ai locuintelor din fondul locativ de
stat, au obligatia de a respecta cu strictete prevederile legale in vigoare cu
privire la administrarea fondului locativ si reglementarea raporturilor dintre
proprietari si chiriasi.
Pentru buna intretinere si gospodarire a locuintelor, cetatenii au
indatorirea:
a) sa foloseasca, in mod corespunzator, elementele de constructii si
instalatii precum si partile de folosinta comuna ale cladirii si anexele
acesteia;
b) sa efectueze la timp lucrarile de intretinere, reparare si inlocuire a
elementelor de constructii si instalatii, potrivit normelor legale in vigoare;
c) sa pastreze si sa intretina curatenia si igiena locuintelor, a curtilor
interioare si a spatiilor verzi aferente cladirii;
d) sa plateasca cu regularitate chiria stabilita, cotele ce le revin din
cheltuielile de intretinere si reparare a partilor si instalatiilor de
folosinta comuna ale cladirii, precum si celelalte cheltuieli ce decurg din folosirea
locuintei, in conditiile prevazute de lege;
e) sa respecte normele de convietuire socialista si sa contribuie la
prevenirea si aplanarea unor neintelegeri de ordin locativ.
Neindeplinirea obligatiilor legale ce revin locatarilor cu privire la
folosirea locuintelor inchiriate din fondul locativ de stat atrage evacuarea
acestora in cazurile si in conditiile prevazute de Legea nr. 5/1973 privind
administrarea fondului locativ si reglementarea raporturilor dintre proprietari
si chiriasi.
Art. 38
In vederea bunei gospodariri a fondului locativ proprietate de stat din
administrarea consiliilor populare, unitatile specializate subordonate acestora
asigura:
a) efectuarea la timp si in conditii corespunzatoare de calitate a
lucrarilor de intretinere si reparare a fatadelor cladirilor, anexelor si a
elementelor de constructii si instalatii aferente ce revin in sarcina acestor
unitati, in conditiile prevazute de lege;
b) folosirea suprafetelor locative potrivit destinatiei acestora cu respectarea
normelor legale in vigoare;
c) indrumarea si sprijinirea asociatiilor locatarilor in desfasurarea
activitatilor cu participarea acestora, la buna gospodarire si intretinere a
locuintelor, a partilor si instalatiilor de folosinta comuna, potrivit legii.
Art. 39
Consiliile populare raspund de buna gospodarire a fondului locativ aflat in
administrarea lor si au obligatia de a exercita controlul permanent asupra
modului in care unitatile specializate isi indeplinesc sarcinile ce le revin, potrivit
legii, in acest domeniu, si de a lua masurile ce se impun.
Totodata, consiliile populare sunt obligate sa ia masuri pentru respectarea
stricta a normelor de igiena publica si sa controleze modul in care cetatenii
asigura igiena si curatenia locuintelor, curtilor, anexelor gospodaresti,
imprejmuirilor, trotuarelor si partilor carosabile din fata imobilelor.
SECTIUNEA a 5-a
In domeniul iluminatului public
Art. 40
Iluminatul public al localitatilor se asigura, pe baza contractelor
incheiate, potrivit legii, intre consiliile populare si unitatile Ministerului
Energiei Electrice, diferentiat, in functie de categoria si importanta
localitatilor.
Art. 41
Consiliile populare sunt obligate sa controleze respectarea stricta a normelor
tehnice de iluminat public referitoare la amplasarea instalatiilor de iluminat
si realizarea intensitatii normate a acesteia si sa ia masuri pentru asigurarea
iluminatului public in conditii de economicitate, diferentiat pentru perioadele
de vara si de iarna, cu respectarea stricta a normelor de consum de energie
electrica aprobate potrivit legii, cu evitarea oricarei forme de risipa.
Art. 42
Consiliile populare au obligatia de a controla folosirea rationala a
retelelor electrice de iluminat public, executarea lucrarilor de intretinere,
reparare si modernizare a acestora, precum si a celor pentru mentinerea
aspectului estetic si functional al instalatiilor.
SECTIUNEA a 6-a
In domeniul intretinerii, modernizarii si construirii strazilor, drumurilor
si celorlalte cai de comunicatie si al organizarii circulatiei rutiere
Art. 43
In activitatea de intretinere, construire si modernizare a strazilor si a
celorlalte cai de comunicatie, unitatile de gospodarie comunala asigura
executarea lucrarilor in stricta concordanta cu schitele de sistematizare si
realizarea de noi obiective, pe baza studiilor de circulatie.
De asemenea, unitatile de gospodarie comunala sunt obligate sa asigure
identificarea degradarilor la reteaua stradala si remedierea acestora in cel
mai scurt timp de la data producerii lor, precum si utilizarea judicioasa a
fondurilor banesti, a utilajelor, mijloacelor de transport, instalatiilor si
materialelor, prin adoptarea de solutii si tehnologii economice, cu durata redusa
de executie, urmarindu-se valorificarea si utilizarea in cat mai mare masura a
materialelor locale.
La organizarea fronturilor de lucru in vederea executarii lucrarilor de
construire, modernizare si intretinere a retelei rutiere stradale, unitatile de
gospodarie comunala raspund de stabilirea masurilor necesare pentru evitarea
stinjenirii traficului rutier.
Art. 44
In organizarea circulatiei rutiere din interiorul localitatilor, unitatile
de gospodarie comunala sunt obligate sa stabileasca masuri pentru:
a) elaborarea, impreuna cu organele de specialitate a studiilor generale de
trafic in concordanta cu schitele de sistematizare a localitatilor,
corespunzator etapelor de dezvoltare economico-sociala a acestora;
b) organizarea circulatiei rutiere in localitati pe baza studiilor generale
de trafic, in scopul asigurarii unor trasee de circulatie optimizate, a
fluiditatii si sigurantei vehiculelor si pietonilor prin lucrari si amenajari
rutiere, instalatii de dirijare a circulatiei, indicatoare rutiere, marcaje si
alte instalatii si amenajari;
c) asigurarea bazei tehnico-materiale si a personalului de specialitate
necesar pentru realizarea lucrarilor de modernizare, intretinere si instalare a
mijloacelor de semnalizare si dirijare a circulatiei, precum si a celorlalte
lucrari necesare desfasurarii fluente si in siguranta a traficului rutier din
localitati;
d) executarea si intretinerea in perfecta stare de functionare a
instalatiilor de dirijare a circulatiei, a indicatoarelor rutiere si a
marcajelor, perfectionarea si modernizarea mijloacelor de semnalizare rutiera,
precum si amenajarea, intretinerea si exploatarea locurilor de parcare;
e) organizarea parcarii vehiculelor in localitati pe locuri amenajate in
acest scop, pe strazi si alte spatii publice, in conditiile stabilite de
comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti;
f) popularizarea regulilor de circulatie in randul cetatenilor.
SECTIUNEA a 7-a
In domeniul salubrizarii localitatilor
Art. 45
In vederea organizarii salubrizarii localitatilor, unitatile de gospodarie
comunala asigura:
a) curatirea cailor publice, colectarea si transportul la intervalele de
timp si in locurile stabilite de comitetele si birourile executive ale
consiliilor populare a reziduurilor menajere si stradale si a celor de aceeasi
categorie, a molozului si a resturilor rezultate din demolari, precum si
neutralizarea si valorificarea acestora cu respectarea normelor
igienico-sanitare;
b) colectarea, la locurile stabilite sau, dupa caz, de la domiciliul
cetatenilor, a obiectelor de uz casnic ce nu mai sunt necesare gospodariilor
populatiei, a celorlalte resurse materiale refolosibile, precum si sortarea,
depozitarea si valorificarea acestora;
c) folosirea eficienta a utilajelor, materialelor si personalului muncitor
in scopul asigurarii permanente a salubritatii localitatilor;
d) interventia imediata cu unelte, utilaje, forta de munca si cu
participarea populatiei in scopul evacuarii zapezii, pentru functionarea
normala a retelei stradale si de drumuri;
e) organizarea actiunilor de ecarisaj in localitatile unde nu sunt
organizate unitati specializate;
f) combaterea insectelor daunatoare din zonele de agrement, parcuri si alte
spatii verzi, deratizarea locurilor publice, desecarea locurilor cu ape
stagnante, asanarea terenurilor mlastinoase si luarea masurilor necesare pentru
evitarea formarii acestora in localitati;
g) realizarea lucrarilor de salubrizare a localitatilor, astfel incat sa se
evite poluarea factorilor de mediu.
Art. 46
In realizarea actiunilor de salubrizare a localitatilor, deputatii si
comisiile permanente ale consiliilor populare, comitetele de cetateni,
unitatile socialiste, organizatiile obstesti, de tineret, precum si asociatiile
de locatari, sunt obligate sa antreneze populatia la participarea, prin munca,
cu atelaje si alte mijloace necesare desfasurarii in bune conditii a acestor
actiuni.
SECTIUNEA a 8-a
In domeniul amenajarii zonelor verzi
Art. 47
Intretinerea si amenajarea zonelor verzi si a locurilor de agrement se fac
de unitatile de gospodarie comunala cu respectarea stricta a schitelor si
detaliilor de sistematizare, aprobate potrivit legii.
Art. 48
Unitatile de gospodarie comunala, cu participarea larga a cetatenilor, iau
masuri pentru:
a) conservarea si protejarea fondului vegetal existent, infrumusetarea
zonelor verzi si a locurilor de agrement;
b) producerea materialului dendrofloricol necesar zonelor verzi,
dezvoltarea cu precadere a plantelor perene si arbustilor;
c) intretinerea suprafetelor si a malurilor lacurilor de agrement, precum
si a celorlalte lacuri si balti din administrarea localitatilor;
d) intretinerea si exploatarea ambarcatiunilor de agrement si a altor
dotari destinate manifestarilor cultural-educative.
CAP. 5
Participarea cetatenilor la realizarea activitatilor de gospodarie comunala
Art. 49
Locuitorii municipiilor, oraselor si comunelor participa la stabilirea si
infaptuirea tuturor masurilor privind realizarea autogospodaririi
localitatilor, modernizarea, infrumusetarea si dezvoltarea edilitara a
acestora.
Cetatenii participa la adunarile organizate, potrivit legii, pentru
dezbaterea programelor de dezvoltare tehnico-edilitara a localitatilor si a
rapoartelor prezentate de consiliile populare in domeniul gospodariei comunale,
precum si la adoptarea hotararilor cu privire la lucrarile edilitare ce se
realizeaza cu contributia materiala si in munca a populatiei, la dezbaterea
tuturor problemelor referitoare la buna gospodarire a localitatii.
Art. 50
In scopul infaptuirii unor lucrari edilitar-gospodaresti, oamenii muncii au
indatorirea sa participe prin munca, cu unelte, atelaje si alte mijloace proprii,
in functie de specificul lucrarilor, la actiunile organizate de consiliile
populare, cu sprijinul deputatilor, comisiilor permanente, comitetelor de
cetateni si asociatiilor locatarilor.
Pentru satisfacerea unor nevoi generale ale localitatilor, locuitorii
platesc taxele comunale stabilite potrivit legii si isi aduc contributia
baneasca hotarata in adunarile cetatenesti, pentru realizarea unor lucrari de
interes obstesc.
Art. 51
Asociatiile de locatari, forme organizate de participare a cetatenilor la
buna gospodarire si intretinere a locuintelor si la realizarea diferitelor
actiuni edilitare, sunt obligate sa ia masuri in vederea mobilizarii membrilor
asociatiilor si persoanelor care locuiesc cu acestia la actiuni de amenajare,
intretinere si infrumusetare a spatiilor verzi, a locurilor de joaca pentru
copii, la curatirea trotuarelor si aleilor, la indepartarea zapezii si ghetii,
la plantari de arbori si alte asemenea actiuni.
Adunarile generale si comitetele asociatiilor de locatari urmaresc
permanent modul in care membrii acestora, proprietari sau chiriasi, respecta
reglementarile referitoare la economisirea consumului de apa potabila, energie
electrica si termica si de gaze naturale, luand masurile ce se impun pentru
inlaturarea oricaror pierderi sau forme de risipa.
Art. 52
Echipele de control ale oamenilor muncii isi exercita, in conditiile legii,
atributiile de control in unitatile de gospodarie comunala asupra activitatilor
de alimentare cu apa si energie termica, transport in comun, salubrizare,
amenajare si intretinere a parcurilor, gradinilor publice si spatiilor verzi,
de colectare, depozitare, sortare si valorificare a resurselor materiale
refolosibile si asupra altor activitati de gospodarie comunala.
Cetatenii au dreptul de a sesiza, potrivit legii, organelor competente
orice deficiente produse in activitatea de gospodarie comunala si de a face
propuneri pentru inlaturarea acestora si imbunatatirea activitatii.
Art. 53
Principalele activitati de gospodarie comunala care se realizeaza cu
participarea cetatenilor sunt:
a) lucrari de alimentare cu apa, amenajarea de noi surse de apa,
intretinerea acestora, construirea de fintini, puturi, captari de izvoare,
aductiuni si alte asemenea lucrari;
b) amenajarea si regularizarea cursurilor de apa, construirea si
intretinerea digurilor, executarea altor lucrari de aparare impotriva
inundatiilor;
c) intretinerea si repararea strazilor, drumurilor, santurilor, podurilor
si podetelor;
d) curatenia strazilor, indepartarea zapezii, asanarea terenurilor
mlastinoase, consolidarea terenurilor alunecatoare;
e) intretinerea zonelor verzi, locurilor de agrement, terenurilor de sport
si de joaca pentru copii, plantarea de pomi fructiferi, specii melifere,
arbori, arbusti si flori;
f) colectarea materialelor refolosibile, depozitarea si sortarea acestora
la locurile stabilite.
Art. 54
Locuitorii municipiilor, oraselor si comunelor raspund de intretinerea
starii de curatenie in gospodariile proprii, in incintele cladirilor de locuit,
precum si pe trotuare si partea carosabila din dreptul acestora, de asigurarea
aspectului estetic corespunzator al locuintelor si imprejmuirilor, de
ingrijirea plantatiilor din curti si de la fatade si au obligatia de a participa
la actiunile de deratizare si dezinsectie.
De asemenea, cetatenii sunt obligati sa predea unitatilor de colectare
materialele si obiectele uzate din gospodariile proprii, care nu le mai sunt
necesare, sa depoziteze reziduurile menajere in locurile stabilite si sa
intretina curatenia in aceste locuri.
Obligatiile prevazute la alin. 1 referitoare la asigurarea curateniei, a
aspectului estetic si a conditiilor igienico-sanitare revin, in mod
corespunzator, si unitatilor socialiste.
Art. 55
Cetatenii care folosesc bransamentele de apa si de energie termica, precum
si racordurile de canalizare, au urmatoarele obligatii:
a) sa respecte normele tehnice privind buna functionare a acestor
instalatii, a aparatelor de masura si control si sa evite degradarea lor;
b) sa contribuie la gospodarirea judicioasa a apei si energiei termice
furnizate, eliminind orice forma de risipa a acestora;
c) sa mentina curatenia in caminele de vizitare a instalatiilor si sa
asigure posibilitatea de acces la acestea;
d) sa permita personalului imputernicit de conducerea unitatilor de
gospodarie comunala accesul la caminul de vizitare si la instalatii, in vederea
efectuarii controlului, inregistrarii consumurilor si executarii lucrarilor de
intretinere si reparatii.
CAP. 6
Raporturile unitatilor de gospodarie comunala cu cetatenii, unitatile
socialiste si cu celelalte persoane juridice
Art. 56
Consiliile populare si unitatile de gospodarie comunala din municipii,
orase si comune, in scopul satisfacerii cerintelor cetatenilor, au, in
principal, urmatoarele obligatii:
a) sa raspunda cu promptitudine la solicitarile cetatenilor si sa asigure
solutionarea cererilor, propunerilor si sesizarilor intemeiate ale acestora;
b) sa ia masuri pentru realizarea operativa a lucrarilor si remedierilor
solicitate de cetateni si pentru restabilirea neintarziata a serviciilor
intrerupte temporar;
c) sa asigure apa potabila, caldura si celelalte utilitati, cu respectarea
normelor stabilite potrivit legii, precum si canalizarea, ridicarea
reziduurilor menajere si prestarea celorlalte servicii de gospodarie comunala
cu caracter permanent sau periodic;
d) sa ia masuri pentru imbunatatirea continua a calitatii prestatiilor de
gospodarie comunala, corespunzator cerintelor locuitorilor.
Art. 57
In indeplinirea atributiilor ce le revin unitatile de gospodarie comunala:
a) emit, potrivit legii, autorizatii sau acorduri pentru efectuarea unor
servicii si lucrari de gospodarie comunala, precum si pentru executarea
instalatiilor interioare de alimentare cu apa, energie termica si canalizare;
b) stabilesc conditii de folosire a terenurilor sub care se afla sau care
sunt invecinate cu constructiile sau instalatiile de alimentare cu apa, energie
termica, canalizare si transport, sau interzic detinatorilor acestor terenuri
efectuarea oricaror lucrari sau depozitarea de materiale care ar putea stanjeni
buna functionare a acestor constructii sau instalatii;
c) introduc restrictii de consum al apei sau energiei termice sau intrerup
furnizarea acestora in cazuri de forta majora ori de folosire nerationala sau
abuziva, instiintand, in timp util, pe beneficiari;
d) instaleaza pe cladiri si pe alte constructii, indiferent de titlul pe
baza caruia sunt detinute, suporti, ancoraje si tablite indicatoare pentru
retele de gospodarie comunala;
e) indeparteaza, cu respectarea normelor legale, crengile, radacinile si
arbustii, daca apropierea acestora de retelele si instalatiile edilitare ar
putea produce stricaciuni sau ar stanjeni buna lor functionare.
In scopul exercitarii controlului asupra modului de functionare si a starii
tehnice a instalatiilor de gospodarie comunala si pentru executarea lucrarilor
de intretinere si reparare a lor, personalul imputernicit de unitatile de
gospodarie comunala are acces la constructiile si in incintele detinatorilor
acestora, in conditiile prevazute in contract.
Daca, prin modul de exercitare a atributiilor ce le revin, unitatile de
gospodarie comunala produc vreo paguba, cel prejudiciat va fi despagubit
potrivit legii.
Art. 58
Construirea de noi retele pentru alimentarea cu apa, canalizare,
distributia de energie termica si electrica, transport si alte lucrari de
gospodarie comunala, precum si dezvoltarea retelelor existente, se fac, in
conditiile si cu aprobarile prevazute de lege, intr-o conceptie unitara, cu
gruparea traseelor, evitarea incrucisarilor si respectarea riguroasa a normelor
legale privind folosirea terenului si sistematizarea retelelor edilitare,
astfel incat sa se elimine interventiile repetate in structura cailor de
circulatie publica sau degradarea acestora.
Persoanele fizice sau juridice sunt obligate sa permita folosirea
temporara, in conditiile stabilite de lege, a terenurilor pe care le detin, in
scopul efectuarii lucrarilor de intretinere sau reparare a constructiilor si
instalatiilor de alimentare cu apa, energie termica, canalizare, salubrizare,
transport si altor lucrari de gospodarie comunala.
Art. 59
Ocuparea de terenuri agricole sau din fondul forestier, in vederea
folosirii acestora de catre unitatile de gospodarie comunala in indeplinirea
atributiilor ce le revin, se face numai cu aprobarea si in conditiile prevazute
de lege pentru scoaterea din productia agricola vegetala sau din fondul
forestier, urmarindu-se ca lucrarile sa se efectueze, de regula, in perioadele
in care pe terenurile agricole nu sunt recolte.
Lucrarile de interventii urgente pentru remedierea avariilor sau
deranjamentelor la constructiile sau instalatiile de gospodarie comunala
situate pe terenuri agricole sau care fac parte din fondul forestier se pot
efectua de indata, cu instiintarea detinatorilor acestor terenuri.
In cazurile prevazute la alin. 2, unitatile de gospodarie comunala vor cere
comitetelor executive ale consiliilor populare judetene sau al municipiului
Bucuresti, in termen de 24 de ore din momentul producerii avariilor sau
deranjamentelor, aprobarea continuarii lucrarilor de interventii. Aprobarea se
da in termen de 48 de ore de la solicitare.
Art. 60
Pentru folosirea temporara, pe o durata mai mare de 30 de zile, a
terenurilor, indiferent de detinatorii acestora, unitatile de gospodarie
comunala vor plati chirie.
Pentru terenurile proprietate de stat chiria este egala cu taxa pentru
folosirea terenurilor prevazute in anexa nr. 2 la Legea nr. 59/1974 cu privire
la fondul funciar. In cazul terenurilor detinute de unitatile economice
obligate sa plateasca taxa pentru folosirea acestora, chiria se va plati in
contul acestei taxe.
Pentru terenurile proprietatea unor organizatii cooperatiste sau altor
persoane fizice sau juridice, comitetele executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti vor stabili tarife pentru chiria anuala,
fara sa depaseasca tariful maxim prevazut de normele legale pentru suprafetele
curtilor si gradinilor care nu se inchiriaza odata cu locuintele.
Art. 61
Unitatile de gospodarie comunala sunt obligate ca, dupa terminarea
lucrarilor, sa aduca terenurile si obiectivele care au fost afectate in starea
in care erau inainte de inceperea acestor lucrari.
Art. 62
Furnizarea apei potabile si industriale, a energiei termice, preluarea in
reteaua publica de canalizare a apelor uzate menajere si pluviale, ridicarea
reziduurilor menajere, stradale si a celor de aceeasi categorie, precum si
prestarea altor servicii de gospodarie comunala, cu caracter permanent sau
periodic, se efectueaza pe baza de contract incheiat intre unitatile de
gospodarie comunala si beneficiari.
Contractele incheiate cu persoanele juridice sau fizice, beneficiare ale
prestarilor de servicii de alimentare cu apa sau de canalizare, vor cuprinde
conditiile privind cantitatea si calitatea apelor furnizate sau evacuate,
precum si masurile ce se aplica, potrivit legii, in cazul nerespectarii acestor
conditii.
In cazul in care beneficiarii sunt persoane fizice sau persoane juridice,
altele decat unitatile socialiste, contractul se incheie cu plata anticipata a
unei sume, care nu poate depasi valoarea consumului mediu sau a serviciului pe
timp de 45 de zile.
Suma platita potrivit alin. 3 se restituie la incetarea contractului, dupa
scaderea debitelor datorate.
Art. 63
Unitatile de gospodarie comunala au dreptul, in exclusivitate, de a executa
lucrari de bransamente sau racorduri de alimentare cu apa, energie termica si
canalizare, precum si de a monta aparate de masura si control. In cazul
extinderii retelelor edilitare, aceste lucrari pot fi realizate si de unitatile
de constructii-montaj, cu acordul prealabil al unitatilor de gospodarie
comunala.
Costul integral al bransamentelor, racordurilor si al aparatelor de masura
si control, calculat la preturile aplicabile unitatilor socialiste de stat, se
suporta de titularii dreptului de proprietate sau de administrare a imobilelor
la care se executa astfel de lucrari.
Bransamentele si racordurile executate in conditiile prezentului articol,
precum si aparatele de masura si control montate, se inregistreaza ca fonduri
fixe in inventarul unitatilor de gospodarie comunala, iar cheltuielile
efectuate pentru repararea sau inlocuirea lor se suporta din fondurile acestor
unitati.
Art. 64
Consumurile de apa si energie termica se stabilesc, de regula, pe baza
inregistrarilor aparatelor de masura si control. Pana la instalarea acestor
aparate, stabilirea consumurilor se face in sistem pausal, prin comparatie cu
consumurile abonatilor similari dotati cu astfel de aparate, potrivit
criteriilor stabilite de Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare.
In cazul in care exista un singur aparat de masura si control pentru mai
multi beneficiari, acestia pot sa instaleze, pe cont propriu, astfel de
aparate, pentru decontarea intre beneficiari a consumului fiecaruia.
Unitatile socialiste au obligatia de a procura din fondurile proprii si de
a cere unitatilor de gospodarie comunala montarea aparatelor de masura si
control pentru serviciile prevazute la alin. 1.
Art. 65
Unitatile socialiste sunt obligate sa-si creeze, in conditiile legii,
captari de apa potabila, in cazul cand specificul productiei o impune, sau de
apa industriala si sa mentina in stare de functionare sursele de apa potabila,
cu indeplinirea conditiilor de potabilitate.
Unitatile socialiste racordate la retelele publice de alimentare cu apa
potabila si industriala sunt obligate, in vederea folosirii cat mai rationale a
apei preluate, sa ia masuri pentru diminuarea consumurilor de apa prin
folosirea repetata a acesteia, incadrarea in debitele aprobate, inlocuirea in
procesul de productie a apei potabile cu apa industriala, folosirea la intreaga
capacitate a surselor proprii de apa, intretinerea in stare de functionare a
instalatiilor interioare cu respectarea normelor tehnice in vigoare.
De asemenea, unitatile socialiste participa, in conditiile prevazute de
lege, la realizarea unor lucrari edilitar-gospodaresti.
Art. 66
Plata serviciilor de gospodarie comunala se face pe baza tarifelor
stabilite potrivit legii.
Pentru serviciile de gospodarie comunala prestate pe baza de contract
scris, stabilirea sumelor de plata se face lunar sau trimestrial. Plata sumelor
datorate de unitatile socialiste se poate face si decadal sau chenzinal,
regularizarea sumelor de plata urmand sa se faca la finele lunii sau
trimestrului expirat.
Art. 67
Persoanele fizice si persoanele juridice, altele decat unitatile
socialiste, beneficiare ale serviciilor de gospodarie comunala, sunt obligate
sa achite valoarea facturilor in termen de 5 zile de la inmanarea avizului de
plata. Plata se poate face si din conturile curente la Casa de Economii si
Consemnatiuni sau la unitatile bancare.
Intarzierea in achitarea sumelor datorate dupa expirarea termenului de
plata atrage majorari de 1% pentru fiecare zi de intarziere.
Daca sumele datorate, inclusiv majorarile, nu au fost achitate in 40 de
zile de la expirarea termenului prevazut la alin. 1, unitatea de gospodarie
comunala prestatoare poate suspenda executarea contractului.
Art. 68
Titularii dreptului de folosinta a imobilelor care nu au instalatii de
alimentare cu apa si canalizare, dar care sunt situate in zona strazilor dotate
cu cismele publice si retele de canalizare, sunt considerati abonati de drept
pentru aceste servicii si obligati la plata lor, potrivit criteriilor stabilite
de Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare.
Titularii dreptului de folosinta asupra imobilelor pentru care se
efectueaza serviciul de ridicare a reziduurilor menajere, stradale si a celor
de aceeasi categorie sunt considerati abonati de drept pentru acest serviciu si
obligati la plata.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 69
Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare asigura infaptuirea
unitara a politicii partidului si statului in domeniul gospodariei comunale si
indeplineste functia de organ central coordonator pe economia nationala, in
acest domeniu.
In indeplinirea atributiilor ce ii revin, Comitetul pentru Problemele
Consiliilor Populare colaboreaza cu ministerele si celelalte organe centrale interesate
si emite norme tehnice privind exploatarea si intretinerea constructiilor,
instalatiilor si utilajelor de gospodarie comunala, controlul functionarii
acestora, precum si norme privind executarea, modificarea, revizuirea si
repararea instalatiilor interioare de apa, canalizare si energie termica ce se
executa de catre unitatile socialiste profilate pentru astfel de lucrari si de
catre instalatori autorizati.
Administrarea cimitirelor si crematoriilor localitatilor se face pe baza
regulamentului tip elaborat de Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare
impreuna cu Ministerul Sanatatii.
Art. 70
Unitatile de gospodarie comunala organizate pe principiul autoconducerii
muncitoresti si autogestiunii eonomico-financiare isi intocmesc, potrivit
legii, bugetele proprii de venituri si cheltuieli, care fac parte integranta
din bugetele locale.
Art. 71
Unitatile de gospodarie comunala se organizeaza in functie de volumul si
complexitatea activitatilor, in subordinea consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, cu respectarea normelor unitare de structura stabilite
potrivit legii.
Subunitatile de gospodarie comunala raspund pentru activitatea pe care o
desfasoara si fata de consiliile populare ale localitatilor in care functioneaza.
Art. 72
Stabilirea si sanctionarea contraventiilor in domeniul gospodariei comunale
se fac prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 73
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a celor vinovati.
Art. 74
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 129/1938
de organizarea exploatarilor comunale, republicata in Monitorul Oficial nr. 48
din 26 februarie 1944, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte
dispozitii legale anterioare din domeniul reglementat prin prezenta lege.
Aceasta lege a fost adoptata de Marea Adunare Nationala in sedinta din 1
iulie 1981.
Presedintele
Marii Adunari Nationale,
NICOLAE GIOSAN