LEGE
Nr. 326 din 28 iunie 2001
Legea serviciilor publice de gospodarie comunala
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 359 din 4 iulie 2001
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege stabileste cadrul juridic unitar privind infiintarea,
organizarea, monitorizarea si controlul functionarii serviciilor publice de
gospodarie comunala in judete, orase si comune.
Art. 2
(1) Serviciile publice de gospodarie comunala reprezinta ansamblul
activitatilor si actiunilor de utilitate si de interes local, desfasurate sub
autoritatea administratiei publice locale, avand drept scop furnizarea de
servicii de utilitate publica, prin care se asigura:
a) alimentarea cu apa;
b) canalizarea si epurarea apelor uzate si pluviale;
c) salubrizarea localitatilor;
d) alimentarea cu energie termica produsa centralizat;
e) alimentarea cu gaze naturale;
f) alimentarea cu energie electrica;
g) transportul public local;
h) administrarea fondului locativ public;
i) administrarea domeniului public.
(2) In functie de necesitati, prin hotarare a consiliului judetean,
respectiv prin hotarare a consiliului local, se pot infiinta si alte servicii
publice de gospodarie comunala, avand ca obiect alte activitati decat cele
prevazute la alin. (1).
(3) Domeniile mentionate la alin. (1) si (2) vor fi detaliate prin legi
speciale sau prin hotarari ale Guvernului, dupa caz.
(4) La organizarea, functionarea si dezvoltarea serviciilor publice de
gospodarie comunala interesul general al cetatenilor este prioritar.
Art. 3
(1) Serviciile publice de gospodarie comunala se realizeaza prin
intermediul unui ansamblu de constructii, instalatii tehnologice, echipamente
functionale si dotari specifice, denumite in continuare sisteme publice de
gospodarie comunala; aceste sisteme fac parte integranta din infrastructura
edilitara a localitatilor.
(2) Sistemele publice de gospodarie comunala, inclusiv terenurile aferente,
fiind de folosinta, interes sau utilitate publica, apartin, prin natura lor sau
potrivit legii, domeniului public si/sau privat al unitatilor
administrativ-teritoriale.
(3) Daca amplasarea si realizarea sistemelor publice de gospodarie
comunala, respectiv dezvoltarea celor existente, impun ocuparea definitiva a
unor terenuri sau dezafectarea unor cladiri, altele decat cele apartinand
domeniului public, acestea vor fi trecute in proprietate publica, potrivit
legii.
Art. 4
Sistemele publice de gospodarie comunala, inclusiv terenurile aferente, se
evidentiaza si se inventariaza in cadastrele imobiliar-edilitare organizate la
nivelul unitatilor administrativ-teritoriale conform legii, in vederea
identificarii, inregistrarii si reprezentarii pe harti si planuri cadastrale,
precum si pe planurile urbanistice generale.
Art. 5
Serviciile publice de gospodarie comunala se organizeaza si se
administreaza cu respectarea urmatoarelor principii:
a) principiul dezvoltarii durabile;
b) principiul autonomiei locale;
c) principiul descentralizarii serviciilor publice;
d) principiul responsabilitatii si legalitatii;
e) principiul participarii si consultarii cetatenilor;
f) principiul asocierii intercomunale si parteneriatului;
g) principiul corelarii cerintelor cu resursele;
h) principiul protectiei si conservarii mediului natural si construit;
i) principiul administrarii eficiente a bunurilor din proprietatea publica
a unitatilor administrativ-teritoriale;
j) principiul asigurarii mediului concurential;
k) principiul liberului acces la informatii privind aceste servicii
publice.
Art. 6
Prin prezenta lege se garanteaza tuturor persoanelor dreptul de a utiliza
serviciile publice de gospodarie comunala, prin:
a) accesibilitate egala la servicii publice de gospodarie comunala;
b) accesul la informatiile privind serviciile publice de gospodarie
comunala;
c) dreptul de asociere in organizatii neguvernamentale pentru apararea,
promovarea si sustinerea intereselor utilizatorilor;
d) dreptul de a fi consultate direct sau prin intermediul organizatiilor
neguvernamentale ale utilizatorilor in procesul de elaborare si adoptare a
deciziilor, strategiilor si reglementarilor privind activitatile din sectorul
serviciilor publice de gospodarie comunala;
e) dreptul de a se adresa, direct sau prin intermediul unor organizatii
neguvernamentale, autoritatilor administratiei publice ori instantelor judecatoresti
in vederea prevenirii sau repararii unui prejudiciu direct ori indirect.
Art. 7
Statul sprijina prin masuri legislative si economice asigurarea dezvoltarii
si imbunatatirii cantitative si calitative a serviciilor publice de gospodarie
comunala, precum si a infrastructurii edilitare a localitatilor.
Art. 8
(1) Finantarea si realizarea investitiilor aferente sistemelor publice de
gospodarie comunala se fac cu respectarea legislatiei in vigoare privind
initierea, fundamentarea, promovarea si aprobarea investitiilor publice, in
temeiul urmatoarelor principii:
a) promovarea rentabilitatii si eficientei economice si manageriale prin
pastrarea unei parti a veniturilor realizate din aceste activitati la nivelul
comunitatilor locale;
b) intarirea autonomiei fiscale locale pentru crearea mijloacelor
financiare necesare in vederea functionarii utilitatilor publice;
c) promovarea crearii pietelor locale de capital;
d) intarirea autonomiei locale privind contractarea si garantarea unor
imprumuturi necesare pentru finantarea utilitatilor publice, in conditiile
legii.
(2) Finantarea cheltuielilor curente de capital ale sistemelor publice
locale de gospodarie comunala se asigura din bugetele de venituri si cheltuieli
ale operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de gospodarie
comunala, prin incasarea de la utilizatori a sumelor reprezentand
contravaloarea serviciilor furnizate/prestate si prin instituirea unor taxe
speciale, potrivit legii, iar in completare, din alocatii bugetare acordate de
Guvern sau, dupa caz, din bugetele locale.
Art. 9
(1) Serviciile publice de gospodarie comunala sunt realizate de operatori
furnizori/prestatori de servicii publice locale de gospodarie comunala
specializati, care pot fi:
a) compartimente de specialitate din aparatul propriu al consiliilor
locale, autorizate in conditiile legii de catre autoritatile nationale de
reglementare sau de catre autoritatea administratiei publice locale, pentru
activitatile care nu intra in competenta autoritatii nationale de reglementare;
b) agenti economici atestati in conditiile prezentei legi de catre
autoritatile nationale de reglementare sau de catre autoritatea administratiei
publice locale, pentru activitatile care nu intra in competenta autoritatii
nationale de reglementare.
(2) Atestarea, respectiv autorizarea agentilor economici operatorii
furnizori/prestatori de servicii publice de gospodarie comunala va urmari ca
acestia sa prezinte suficiente garantii financiare si aptitudini manageriale si
se va face de comisii de specialitate ale caror organizare si functionare se
vor stabili prin hotarare a Guvernului.
(3) Atestarea, respectiv autorizarea se refera atat la operatori
furnizori/prestatori de servicii publice de gospodarie comunala aflati sub
autoritatea administratiei publice locale, cat si la operatorii
furnizori/prestatori care se vor infiinta dupa data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
Art. 10
Serviciile publice de gospodarie comunala aflate sub autoritatea administratiei
publice locale se organizeaza, in conditiile prezentei legi, in functie de
importanta economico-sociala a localitatilor, de marimea si de gradul de
dezvoltare a acestora si in raport cu dotarile si echiparile edilitare
existente.
Art. 11
(1) Serviciile publice de gospodarie comunala trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii esentiale:
a) continuitate din punct de vedere cantitativ si calitativ, in conditii
contractuale;
b) adaptabilitate la cerintele consumatorilor;
c) accesibilitate egala la serviciul public, in conditii contractuale;
d) asigurarea sanatatii publice si a calitatii vietii.
(2) Organizarea, exploatarea si functionarea serviciilor publice de
gospodarie comunala trebuie sa asigure:
a) satisfacerea cerintelor cantitative si calitative ale utilizatorilor,
corespunzator prevederilor contractuale;
b) functionarea optima, in conditii de siguranta, rentabilitate si
eficienta economica, a constructiilor, echipamentelor, instalatiilor si
dotarilor, corespunzator parametrilor tehnologici proiectati si in conformitate
cu caietele de sarcini, cu instructiunile de exploatare si cu regulamentele de
organizare si functionare;
c) protejarea domeniului public si a mediului prin respectarea
reglementarilor legale;
d) informarea si consultarea cetatenilor in vederea protejarii sanatatii
populatiei care beneficiaza de serviciile respective.
(3) Obligatiile operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de
gospodarie comunala fata de consumator sunt, in principal, urmatoarele:
a) sa opereze cu sistemul de utilitate publica;
b) sa serveasca toti utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost
autorizati/atestati;
c) sa respecte parametrii de performanta stabiliti de autoritatile administratiei
publice locale, respectiv de autoritatea nationala de reglementare;
d) sa furnizeze autoritatii administratiei publice locale, respectiv
autoritatii nationale de reglementare, informatiile solicitate si sa asigure
accesul la documentatiile utilitatilor respective, in conformitate cu clauzele
contractului de operare.
CAP. 2
Atributiile si raspunderile autoritatilor administratiei publice in
domeniul serviciilor publice de gospodarie comunala
SECTIUNEA 1
Atributii si raspunderi ale autoritatilor administratiei publice locale
Art. 12
(1) Autoritatile administratiei publice locale au competenta exclusiva cu
privire la infiintarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea si controlul
functionarii serviciilor publice de gospodarie comunala, precum si la crearea,
administrarea si exploatarea bunurilor proprietate publica din infrastructura
edilitara a unitatilor administrativ-teritoriale.
(2) Administrarea bunurilor din patrimoniul public, specifice sistemelor
publice de gospodarie comunala ale unitatilor administrativ-teritoriale, se
face cu diligenta unui bun proprietar.
(3) Autoritatile administratiei publice locale pot adopta hotarari in
legatura cu:
a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere si modernizare a
dotarilor existente, precum si a programelor de infiintare a unor noi sisteme
publice de gospodarie comunala, in conditiile legii;
b) coordonarea proiectarii si executiei lucrarilor tehnico-edilitare in
scopul realizarii acestora intr-o conceptie unitara si corelata cu programele
de dezvoltare economico-sociala a localitatilor, de amenajare a teritoriului,
urbanism si mediu;
c) asocierea intercomunala in vederea realizarii unor investitii de interes
comun din infrastructura tehnico-edilitara;
d) delegarea gestiunii serviciilor publice de gospodarie comunala, precum
si a bunurilor apartinand patrimoniului public din infrastructura
tehnico-edilitara;
e) participarea autoritatilor administratiei publice locale cu capital
social sau cu bunuri la societati comerciale pentru realizarea de lucrari si
servicii de interes public local sau judetean, dupa caz, pe baza de conventii
in care se prevad si resursele financiare reprezentand contributia fiecarei
autoritati a administratiei publice locale implicate. Conventiile se incheie de
catre ordonatorii principali de credite, in conditiile mandatelor aprobate de
fiecare consiliu local, judetean sau de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, implicat in colaborare sau in asociere;
f) contractarea sau garantarea, in conditiile legii, a imprumuturilor
pentru finantarea programelor de investitii din infrastructura de gospodarie
comunala a localitatilor cu privire la lucrari noi, extinderi, dezvoltari de
capacitati, reabilitarea, modernizarea si reechiparea sistemelor existente;
g) garantarea, in conditiile legii, a imprumuturilor contractate de
prestatorii serviciilor publice de gospodarie comunala pentru formarea si
asigurarea stocurilor de combustibil lichid pentru sezonul rece;
h) elaborarea si aprobarea normelor locale si a regulamentelor de
functionare a prestatorilor de servicii privind reglementarea activitatii de
gospodarie comunala, pe baza normelor-cadru elaborate de autoritatea centrala;
i) stabilirea taxelor si avizarea tarifelor pentru serviciile de gospodarie
comunala, cu respectarea reglementarilor in vigoare.
Art. 13
(1) In exercitarea competentei si a responsabilitatii autoritatile
administratiei publice locale au urmatoarele obligatii fata de utilizatorii
serviciilor publice de gospodarie comunala:
a) delegarea gestiunii, respectiv gestiunea directa a serviciilor publice
de gospodarie comunala, pe criterii de competitivitate si eficienta
manageriala;
b) promovarea reabilitarii infrastructurii din sectorul utilitatilor
publice de gospodarie comunala;
c) monitorizarea si controlul periodic ale activitatilor de prestare a
serviciilor publice de gospodarie comunala si luarea de masuri in cazul in care
operatorul nu asigura performanta pentru care s-a obligat;
d) asigurarea continuitatii serviciilor publice de gospodarie comunala;
e) consultarea cu utilizatorii de servicii publice de gospodarie comunala
in stabilirea politicilor si strategiilor locale, adoptarea normelor locale si
negocierea contractelor de delegare a gestiunii;
f) informarea periodica a utilizatorilor asupra politicilor de dezvoltare
din domeniul utilitatilor publice de gospodarie comunala si asupra situatiei
serviciilor publice de gospodarie comunala, precum si asupra necesitatii de
instituire a unor taxe;
g) medierea conflictelor dintre utilizatorul si operatorul de servicii, la
cererea uneia dintre parti.
(2) Drepturile autoritatilor administratiei publice locale fata de
operatorii de servicii publice de gospodarie comunala sunt urmatoarele:
a) sa solicite informatii privind nivelul si calitatea serviciului oferit;
b) sa invite pentru audieri operatorul de servicii in vederea concilierii
diferendelor dintre consumator si operator;
c) sa se pronunte asupra ajustarilor de pret propuse de operator;
d) sa sanctioneze operatorul de servicii publice de gospodarie comunala in
cazul in care acesta nu opereaza la parametrii de eficienta la care s-a
obligat, prin:
- refuzul de a aproba ajustarile de tarif propuse de operatorul de
servicii;
- propunerea facuta autoritatii nationale de reglementare de a revoca
licenta de operare;
- revocarea hotararii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune.
(3) Obligatiile autoritatilor administratiei publice locale fata de
operatorii de servicii publice de gospodarie comunala sunt urmatoarele:
a) sa asigure tratament egal pentru toti operatorii de servicii publice de
gospodarie comunala din cadrul comunitatii respective;
b) sa asigure un mediu de afaceri transparent prin normele locale adoptate
in exercitarea prerogativelor stabilite prin prezenta lege;
c) sa pastreze confidentialitatea informatiilor cu privire la activitatea
operatorilor de servicii publice de gospodarie comunala.
(4) Impotriva hotararilor autoritatilor administratiei publice locale,
adoptate in aplicarea prezentei legi, persoanele fizice sau juridice interesate
se pot adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Atributii si raspunderi ale autoritatilor administratiei publice centrale
Art. 14
(1) Guvernul asigura realizarea politicii generale a statului in domeniul
gospodariei comunale, in concordanta cu programul de guvernare si cu
obiectivele strategiei economico-sociale a tarii, prin:
a) initierea si supunerea spre adoptare a unor proiecte de lege privind
reglementarea activitatii din sectorul gospodariei comunale;
b) adoptarea unor hotarari pentru aprobarea de norme, regulamente si
normative din domeniul gospodariei comunale, acolo unde se impune reglementarea
la nivel central;
c) sprijinirea autoritatilor administratiei publice locale pentru
infiintarea, dezvoltarea si imbunatatirea serviciilor publice de gospodarie
comunala, respectiv a infrastructurii din acest domeniu.
(2) Guvernul examineaza periodic starea serviciilor publice de gospodarie
comunala si stabileste masuri pentru dezvoltarea durabila si cresterea
calitatii acestora corespunzator cerintelor utilizatorilor si nevoilor
localitatilor, pe baza unor strategii specifice.
(3) Guvernul isi exercita atributiile mentionate la alin. (1) in temeiul
urmatoarelor principii:
a) armonizarea strategiilor si politicilor in domeniul gospodariei comunale
cu cele privind dezvoltarea socioeconomica, urbanismul si amenajarea
teritoriului, protectia si conservarea mediului;
b) descentralizarea serviciilor publice de gospodarie comunala si
consolidarea autonomiei locale privind infiintarea, organizarea, monitorizarea
si controlul activitatii din domeniul serviciilor publice;
c) elaborarea strategiilor si politicilor locale cu privire la aceste
servicii in temeiul principiului subsidiaritatii;
d) implementarea in sfera serviciilor publice de gospodarie comunala a
mecanismelor specifice economiei de piata, prin crearea unui mediu
concurential, atragerea capitalului privat, promovarea formelor de gestiune
delegata;
e) intarirea capacitatii decizionale si manageriale a autoritatilor
administratiei publice locale in exercitarea atributiilor acestora privind
infiintarea, coordonarea si controlul functionarii serviciilor publice de
gospodarie comunala;
f) promovarea parteneriatului si asocierii intercomunale pentru infiintarea
si exploatarea unor sisteme tehnico-edilitare zonale;
g) promovarea parteneriatului si asocierii autoritatilor administratiei
publice locale si a operatorilor de gospodarie comunala cu capital privat -
roman sau strain - pentru finantarea, creditarea si exploatarea in comun a unor
servicii publice de gospodarie comunala;
h) descentralizarea serviciilor publice, restrangerea si reglementarea
ariilor unde prevaleaza conditiile de monopol natural;
i) stabilirea cadrului legal in fixarea tarifelor si urmarirea evolutiei
acestora pentru serviciile publice cu caracter de monopol natural.
(4) Guvernul va sprijini autoritatile administratiei publice locale pentru
infiintarea si organizarea serviciilor publice de gospodarie comunala, la
solicitarea acestora, in scopul administrarii eficiente a serviciilor respective.
Sprijinul va fi acordat prin departamentele specializate ale autoritatilor
administratiei publice centrale competente, sub forma asistentei tehnice si
financiare.
CAP. 3
Organizarea si functionarea serviciilor publice de gospodarie comunala
SECTIUNEA 1
Administrarea si gestionarea serviciilor publice de gospodarie comunala
Art. 15
Organizarea, conducerea, administrarea, gestionarea, coordonarea si
controlul functionarii serviciilor publice de gospodarie comunala sunt atribute
ale autoritatilor administratiei publice locale.
Art. 16
(1) Gestiunea serviciilor publice de gospodarie comunala se poate organiza
in urmatoarele modalitati:
a) gestiune directa;
b) gestiune indirecta sau gestiune delegata.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor publice de gospodarie
comunala se face prin hotarare a autoritatilor administratiei publice locale,
in functie de natura serviciului, de interesele actuale si de perspectiva ale
unitatilor administrativ-teritoriale, precum si de marimea si complexitatea
sistemelor publice de gospodarie comunala.
Art. 17
(1) In cadrul gestiunii directe autoritatile administratiei publice locale
isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile privind organizarea,
conducerea, administrarea si gestionarea serviciilor publice de gospodarie
comunala.
(2) Gestiunea directa se realizeaza prin compartimente specializate
organizate in cadrul aparatului propriu al consiliului local, autorizate
conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a).
(3) Desfasurarea activitatilor specifice fiecarui serviciu public de
gospodarie comunala, organizat si exploatat in sistemul gestiunii directe, se
face pe baza unui regulament de organizare si functionare. Regulamentul de
organizare si functionare se elaboreaza de compartimentul specializat si se
aproba de consiliul local.
Art. 18
(1) In cazul gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale
pot apela, pentru realizarea serviciilor, la unul sau mai multi operatori de
servicii publice, carora le incredinteaza - in baza unui contract de delegare a
gestiunii - gestiunea propriu-zisa a serviciilor, precum si administrarea si
exploatarea sistemelor publice tehnico-edilitare necesare in vederea realizarii
acestora.
(2) Delegarea gestiunii se face in conditiile legii.
(3) In conformitate cu competentele si atributiile ce le revin potrivit
legii autoritatile administratiei publice locale pastreaza prerogativele
privind adoptarea politicilor si strategiilor de dezvoltare a serviciilor,
respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor publice de gospodarie
comunala, precum si dreptul de a urmari, de a controla si de a supraveghea:
a) modul de respectare si de indeplinire a obligatiilor contractuale
asumate de operatorii furnizori/prestatori de servicii publice;
b) calitatea serviciilor furnizate/prestate;
c) parametrii serviciilor furnizate/prestate;
d) modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere in functiune,
dezvoltare si/sau modernizare a sistemelor publice din infrastructura
edilitar-urbana incredintata prin contractul de concesionare;
e) modul de formare si de stabilire a tarifelor pentru serviciile publice.
Art. 19
Desfasurarea activitatilor specifice fiecarui serviciu public de gospodarie
comunala, organizat si realizat in sistemul de delegare a gestiunii, se face pe
baza de contract.
SECTIUNEA a 2-a
Operatorii de servicii publice de gospodarie comunala
Art. 20
(1) Operatorii de servicii publice de gospodarie comunala sunt societati
comerciale autorizate sa furnizeze/sa presteze servicii publice in conditiile
stabilite de autoritatile administratiei publice locale, in temeiul prezentei
legi.
(2) Operatorii de servicii publice de gospodarie comunala beneficiaza, in
temeiul prezentei legi, de acelasi regim juridic, indiferent de forma de
organizare sau de proprietate.
(3) Operatorii de servicii publice de gospodarie comunala a caror
activitate se desfasoara intr-un domeniu aflat sub coordonarea unei autoritati
nationale de reglementare vor fi atestati de aceasta.
(4) Delegarea gestiunii serviciilor publice de gospodarie comunala catre
operatori atestati se va face in conditii de transparenta, prin licitatie
publica organizata conform legii.
Art. 21
(1) Societatile comerciale de gospodarie comunala aflate sub autoritatea
administratiei publice locale pot fi privatizate in conditiile legii.
(2) Actiunile societatilor comerciale de gospodarie comunala, detinute de
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, vor
fi transferate in proprietatea privata a unitatilor administrativ-teritoriale
in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi. In
acelasi termen bunurile apartinand domeniului public a caror valoare a fost
inclusa in aceste actiuni vor fi reintegrate in patrimoniul public al
unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 22
(1) Societatile comerciale de gospodarie comunala infiintate de
autoritatile administratiei publice locale, conform legii, in functie de
limitele teritoriale in care actioneaza, pot fi de interes local, respectiv
judetean.
(2) Societatile comerciale de gospodarie comunala de interes local se afla
sub coordonarea consiliilor locale si se organizeaza pentru unul sau mai multe
servicii de utilitate publica, in functie de marimea localitatilor, de gradul
de echipare tehnico-edilitara a acestora si de alti factori specifici locali.
(3) Societatile comerciale de gospodarie comunala de interes judetean se
organizeaza, de regula, sub autoritatea consiliilor judetene, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, pentru urmatoarele activitati:
a) construirea, intretinerea, modernizarea si exploatarea drumurilor si
podurilor de interes judetean;
b) alimentarea cu apa, respectiv canalizarea si epurarea apelor uzate in
sistem regional;
c) producerea si distributia energiei termice in sistem regional;
d) colectarea, transportul, valorificarea, depozitarea si neutralizarea
deseurilor menajere in sistem regional;
e) alimentarea cu gaze naturale in sistem regional;
f) producerea, transportul si alimentarea cu energie electrica in sistem
regional;
g) transportul de persoane, inclusiv transportul de elevi intre
localitatile judetului.
(4) Societatile comerciale de gospodarie comunala infiintate de
autoritatile administratiei publice locale isi pot desfasura activitatea si in
alte limite teritoriale, participand astfel la dezvoltarea pietei libere a
operatorilor furnizori/prestatori de servicii.
(5) In cazul prestarii mai multor tipuri de servicii operatorul va tine o
evidenta separata a activitatilor desfasurate, cu o contabilitate distincta
pentru fiecare tip de serviciu si localitate de operare, dupa caz, astfel incat
activitatile sale din diferite sectoare sa fie usor de evaluat, monitorizat si
controlat.
Art. 23
(1) Se infiinteaza Autoritatea Nationala de Reglementare pentru serviciile
publice de gospodarie comunala, care functioneaza in conditii de monopol
natural.
(2) Autoritatea Nationala de Reglementare este institutie publica cu
personalitate juridica si functioneaza sub coordonarea Ministerului
Administratiei Publice. Autoritatea este finantata din fondurile extrabugetare
obtinute din acordarea licentelor de atestare/autorizare, precum si din alte
activitati prevazute de lege.
(3) Autoritatea Nationala de Reglementare isi desfasoara activitatea in
temeiul urmatoarelor principii:
a) promovarea eficientei economice in sectorul serviciilor publice de
gospodarie comunala si protejarea intereselor consumatorilor;
b) asigurarea unui tratament nediscriminatoriu din partea autoritatilor
administratiei publice locale pentru toti operatorii furnizori/prestatori de
servicii publice de gospodarie comunala;
c) conservarea resurselor si protectia mediului.
(4) Autoritatea Nationala de Reglementare are urmatoarele atributii
principale:
a) atestarea/autorizarea operatorilor de servicii publice de gospodarie
comunala;
b) culegerea de informatii privind activitatea operatorilor de servicii
publice de gospodarie comunala si publicarea acestora;
c) controlul documentelor si evidentelor operatorilor de servicii publice
de gospodarie comunala;
d) stabilirea mecanismului de ajustare a tarifelor in conditiile
respectarii contractelor de delegare a gestiunii;
e) efectuarea de ajustari de tarife la cererea uneia dintre partile
contractante, in conditiile legii;
f) solutionarea conflictelor dintre operatorul si consumatorul de servicii
publice de gospodarie comunala;
g) solicitarea de la operatorii de servicii a programelor de imbunatatire a
activitatii, in cazul in care prestatiile acestora nu corespund parametrilor
stabiliti in licenta de operare, respectiv in contractul de delegare a
gestiunii;
h) retragerea licentelor de operare, in cazul in care operatorul de
servicii publice de gospodarie comunala refuza sa ia masuri in vederea
imbunatatirii activitatii.
(5) Autoritatea Nationala de Reglementare isi exercita prerogativele
conferite prin prezenta lege fata de toti operatorii, indiferent de forma in
care se desfasoara gestiunea serviciului in cadrul comunitatii locale
respective.
(6) Modul de organizare si functionare a Autoritatii Nationale de
Reglementare se va stabili prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei Publice.
Art. 24
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara,
materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 25
(1) Persoanele fizice si juridice beneficiare ale serviciilor de gospodarie
comunala, precum si persoanele juridice consumatoare de energie electrica si
termica, gaze naturale si combustibili sunt obligate sa achite contravaloarea
facturilor reprezentand serviciile prestate, respectiv utilitatile furnizate,
in termen de 30 de zile de la data emiterii facturii.
(2) Intarzierea in achitarea sumelor datorate, dupa expirarea termenului
prevazut la alin. (1), atrage majorari de intarziere egale cu cele utilizate
pentru neplata obligatiilor fata de bugetul de stat; valoarea penalitatilor nu
va depasi cuantumul debitului si se constituie venit al prestatorului.
(3) Daca sumele datorate, inclusiv majorarile, nu au fost achitate in termen
de 30 de zile calendaristice de la expirarea termenului prevazut la alin. (1),
furnizorul/prestatorul de servicii publice poate suspenda executarea
contractului, cu un preaviz de 5 zile lucratoare.
(4) Reluarea furnizarii/prestarii serviciului se va face in termen de
maximum 3 zile lucratoare de la efectuarea platii; cheltuielile aferente
suspendarii, respectiv reluarii furnizarii/prestarii serviciului vor fi
suportate de abonat.
Art. 26
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia art. 2 alin. (3), art. 9
alin. (2) si a art. 23 alin. (6), care intra in vigoare de la data publicarii.
Art. 27
Reglementarile legale necesare in vederea aplicarii prevederilor prezentei
legi se vor elabora de Guvern in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a acesteia.
Art. 28
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea gospodariei
comunale nr. 4/1981, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 48 din 9
iulie 1981, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 14 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA