HOTARARE Nr. 373 din 18 aprilie 2002
privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare
pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala - A.N.R.S.C.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 272 din 23 aprilie 2002
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 23
alin. (6) din Legea nr. 326/2001 privind serviciile publice de gospodarie
comunala, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de
Gospodarie Comunala, denumita in continuare A.N.R.S.C., este institutie publica
de interes national cu personalitate juridica, se organizeaza si functioneaza
in coordonarea Ministerului Administratiei Publice si are ca scop
reglementarea, monitorizarea si controlul la nivel central al activitatilor din
sfera serviciilor publice de gospodarie comunala care functioneaza in conditii
de monopol natural.
(2) A.N.R.S.C. are sediul central in municipiul Bucuresti; structura
organizatorica a A.N.R.S.C. este prevazuta in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
(3) A.N.R.S.C. isi exercita competentele si atributiile fata de toti
operatorii furnizori si/sau prestatorii de servicii publice de gospodarie
comunala, astfel cum au fost definite de lege, indiferent de forma de
proprietate, organizarea acestora si de modul in care este organizata si se
desfasoara gestiunea serviciilor publice de gospodarie comunala in cadrul
unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 2
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale A.N.R.S.C. se
asigura integral din venituri extrabugetare obtinute, in conditiile legii, din:
a) tarife pentru atestarea/autorizarea operatorilor furnizori/prestatori de
servicii publice de gospodarie comunala;
b) tarife pentru servicii de consultanta;
c) tarife pentru activitatile de pregatire si specializare profesionala a
personalului operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de
gospodarie comunala;
d) contributii ale operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de
gospodarie comunala.
(2) Pentru desfasurarea activitatii A.N.R.S.C. poate folosi mijloace materiale
si banesti primite de la persoane fizice si juridice, in conditiile legii.
(3) Contributiile operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de
gospodarie comunala se fixeaza in cuantum de pana la 0,1% din valoarea
productiei facturate, pe baza unei grile de calcul care va fi aprobata prin
ordin al presedintelui A.N.R.S.C.
(4) Nivelul tarifelor prevazute la alin. (1) se stabileste de A.N.R.S.C.,
se aproba prin ordin al ministrului administratiei publice in fiecare an, in
conditiile legii, si este dat publicitatii.
Art. 3
(1) Numarul maxim de posturi in A.N.R.S.C. este de 70, exclusiv
presedintele.
(2) In cadrul A.N.R.S.C., prin ordin al presedintelui, se pot organiza
servicii, birouri si alte compartimente.
(3) In subordinea A.N.R.S.C. se organizeaza si functioneaza 8 agentii
teritoriale, ca servicii publice descentralizate, fara personalitate juridica.
(4) In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari A.N.R.S.C. va elabora regulamentul de organizare si functionare
propriu ce va fi aprobat prin ordin al ministrului administratiei publice.
Art. 4
A.N.R.S.C. elaboreaza si aplica sistemul de reglementari, obligatoriu la
nivel national, privind organizarea, coordonarea si functionarea sectorului
serviciilor publice de gospodarie comunala, precum si a pietei acestor
servicii, in conditii de eficienta, libera concurenta si transparenta pentru
satisfacerea nevoilor utilizatorilor in conformitate cu standardele europene.
Art. 5
A.N.R.S.C. isi desfasoara activitatea in temeiul urmatoarelor principii:
a) protejarea interesului utilizatorilor;
b) asigurarea unui tratament nediscriminatoriu pentru toti operatorii
furnizori/prestatori de servicii publice de gospodarie comunala;
c) promovarea eficientei economice si a mecanismelor economiei de piata,
crearea si asigurarea unui mediu concurential si stimularea patrunderii
capitalului privat in sfera serviciilor publice de gospodarie comunala;
d) promovarea formelor de gestiune delegata;
e) promovarea parteneriatului public privat si a asocierii intercomunale;
f) descentralizarea serviciilor publice de gospodarie comunala;
g) promovarea si intarirea autonomiei locale;
h) corelarea cerintelor cu resursele;
i) protectia si conservarea mediului natural si/sau construit.
Art. 6
(1) A.N.R.S.C. este investita cu urmatoarele competente:
a) elaborarea proiectelor de acte normative pentru domeniul sau de
activitate;
b) atestarea/autorizarea operatorilor furnizori/prestatori de servicii
publice de gospodarie comunala, indiferent de natura capitalului;
c) elaborarea metodologiilor de stabilire, ajustare si modificare a
preturilor si tarifelor pentru serviciile publice de gospodarie comunala;
d) avizarea si ajustarea nivelului preturilor si tarifelor serviciilor
publice de gospodarie comunala, in functie de evolutia inflatiei, a cursului de
schimb valutar, de modificarea structurii costurilor de productie si
distributie, precum si ca urmare a reorganizarii operatorilor;
e) supravegherea desfasurarii licitatiilor pentru delegarea gestiunii
serviciilor;
f) avizarea proiectelor de acte normative elaborate de alte autoritati ale
administratiei publice centrale, care au implicatii si consecinte asupra
activitatilor din sfera serviciilor publice de gospodarie comunala;
g) organizarea sistemului informational national de culegere, prelucrare si
sinteza a datelor cu privire la serviciile publice de gospodarie comunala, la
infrastructura tehnico-edilitara aferenta acestora, precum si la activitatea
operatorilor, in vederea desfasurarii activitatii proprii si pentru furnizarea
de informatii altor autoritati centrale si/sau locale; datele se dau
publicitatii cu avizul ministrului administratiei publice, in conditiile legii;
h) organizarea sistemului de coordonare, indrumare si control in teritoriu
cu privire la modul de aplicare a Legii serviciilor publice de gospodarie
comunala nr. 326/2001, cu modificarile ulterioare, a legislatiei specifice
fiecarui serviciu public, precum si la respectarea indicatorilor de performanta
a acestora;
i) organizarea revizuirii, elaborarii, avizarii si aprobarii standardelor,
normativelor si prescriptiilor tehnice pentru domeniul gospodariei comunale si
a controlului aplicarii acestora;
j) asigurarea corelarii si armonizarii standardelor, normativelor si
prescriptiilor tehnice pentru domeniul gospodariei comunale cu reglementarile
existente in Uniunea Europeana;
k) elaborarea, potrivit legii, a reglementarilor organizatorice,
administrative, tehnice si economice vizand perfectionarea managementului si a
gestiunii serviciilor publice de gospodarie comunala, precum si a
reglementarilor-cadru privind raporturile dintre operatorii
furnizori/prestatori si utilizatorii serviciilor publice de gospodarie
comunala;
l) initierea actiunilor vizand perfectionarea cadrului legislativ si
institutional necesar intaririi capacitatii decizionale si manageriale a
autoritatilor administratiei publice locale in exercitarea atributiilor ce le
revin, potrivit legii, cu privire la infiintarea, organizarea, coordonarea si
controlul furnizarii/prestarii serviciilor publice de gospodarie comunala si in
ceea ce priveste administrarea si exploatarea bunurilor proprietate publica
si/sau privata din infrastructura tehnico-edilitara a unitatilor
administrativ-teritoriale;
m) promovarea adoptarii si impunerii unor criterii si indicatori de
performanta minimi privind calitatea si cantitatea serviciilor publice de
gospodarie comunala si alinierea acestora la nivelurile serviciilor acceptate
in Uniunea Europeana;
n) initierea unor programe de instruire si pregatire profesionala continua
pentru personalul propriu si pentru cel al operatorilor, precum si pentru
educarea si informarea utilizatorilor, inclusiv cu asistenta tehnica straina;
o) anual prezinta Ministerului Administratiei Publice un raport cu privire
la starea serviciilor publice de gospodarie comunala si la activitatea proprie;
p) colaborarea cu organizatii si autoritati similare din alte tari pe linie
de gospodarie comunala;
q) colaborarea cu autoritatile administratiei publice centrale si/sau
locale care au atributii in domeniul gospodariei comunale sau in legatura cu
aceasta; atragerea organizatiilor profesionale si a societatii civile la
elaborarea si implementarea deciziilor privind sfera serviciilor de gospodarie
comunala.
(2) Competentele prevazute la alin. (1) lit. i) si j) se realizeaza cu
respectarea reglementarilor in vigoare privind protectia mediului, specifice
fiecarui serviciu public de gospodarie comunala.
Art. 7
(1) A.N.R.S.C. are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza si supune aprobarii Ministerului Administratiei Publice
regulamentul de organizare si functionare propriu si stabileste
responsabilitatile personalului, in conformitate cu dispozitiile legale in
vigoare;
b) elaboreaza si supune aprobarii Ministerului Administratiei Publice, in
termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
Regulamentul privind acordarea licentelor si a autorizatiilor in sectorul
serviciilor publice de gospodarie comunala, conditiile de suspendare, de
retragere sau de modificare a acestora, precum si Normele metodologice privind
calculul tarifelor aplicabile produselor si serviciilor publice de gospodarie
comunala si activitatilor cu caracter de monopol natural din domeniul sau de
activitate;
c) aproba contractele-cadru de achizitie si de vanzare a produselor si
serviciilor de gospodarie comunala;
d) elaboreaza, in conformitate cu prevederile legale, regulamentul de
constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise
in domeniul sau de activitate si il supune aprobarii Ministerului
Administratiei Publice;
e) elaboreaza metodologia de solutionare a neintelegerilor precontractuale
privind furnizarea/prestarea serviciilor publice de gospodarie comunala;
f) solicita operatorilor de servicii programe pentru imbunatatirea
activitatii, in cazul in care prestatiile acestora nu corespund parametrilor
stabiliti in licenta de operare, respectiv in contractul de delegare a
gestiunii;
g) retrage licenta de operare in cazul in care operatorul de servicii
publice de gospodarie comunala refuza sa ia masuri in vederea imbunatatirii
activitatii;
h) monitorizeaza, in conditiile legii, incheierea contractelor dintre
operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodarie comunala si
autoritatile administratiei publice locale, in vederea protejarii intereselor
utilizatorilor;
i) limiteaza efectele caracterului de monopol natural al unor servicii
publice de gospodarie comunala si restrange domeniile in care se manifesta
acestea, propunand masuri de prevenire si eliminare a abuzului de pozitie
dominanta pe piata ori de cate ori constata nerespectarea reglementarilor cu
privire la concurenta si transparenta.
(2) A.N.R.S.C. indeplineste orice alte atributii stabilite prin
reglementari legale in domeniul sau de activitate.
(3) In exercitarea prerogativelor si competentelor sale A.N.R.S.C. emite
avize, instructiuni, reglementari si elibereaza licente de atestare/autorizare
cu privire la obiectul sau de activitate, precum si pentru alte activitati
prevazute de lege.
Art. 8
(1) Atestarea/autorizarea operatorilor furnizori/prestatori de servicii
publice de gospodarie comunala si eliberarea licentelor de operare in domeniul
de activitate specific fiecarui serviciu se fac in conformitate cu Regulamentul
privind acordarea licentelor si a autorizatiilor in sectorul serviciilor
publice de gospodarie comunala, care va cuprinde:
a) componenta comisiilor de atestare, corespunzatoare fiecarui serviciu
public de gospodarie comunala, si modul de organizare si functionare a
acestora;
b) criteriile tehnice si financiare pentru atestarea operatorilor si
emiterea licentelor de operare.
(2) Comisiile de atestare se organizeaza si functioneaza pe langa agentiile
teritoriale ale A.N.R.S.C., care asigura activitatea de secretariat.
(3) Din comisiile de atestare fac parte si specialisti desemnati de
asociatiile profesionale ale operatorilor furnizori/prestatori de servicii
publice de gospodarie comunala.
Art. 9
(1) Sediile, structura, atributiile, sarcinile si raspunderile agentiilor
teritoriale ale A.N.R.S.C. se stabilesc prin Regulamentul de organizare si
functionare al A.N.R.S.C.
(2) Infiintarea si desfiintarea agentiilor teritoriale se aproba prin ordin
al ministrului administratiei publice, la propunerea presedintelui A.N.R.S.C.,
in conditiile legii.
(3) Prefectii impreuna cu consiliile judetene, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale vor acorda sprijin A.N.R.S.C.
pentru asigurarea spatiilor necesare desfasurarii activitatii agentiilor sale
teritoriale.
Art. 10
(1) A.N.R.S.C. este condusa de un presedinte a carui functie este asimilata
celei de secretar de stat, numit de primul-ministru la propunerea ministrului
administratiei publice, in conditiile legii. Presedintele este ajutat de un
secretar general care este functionar public de cariera, numit prin concurs sau
prin examen, in conditiile legii.
(2) Presedintele reprezinta A.N.R.S.C. in relatiile cu tertii, persoane
fizice si juridice din tara si din strainatate.
(3) Calitatea de presedinte al A.N.R.S.C. este incompatibila cu exercitarea
oricarei alte functii sau demnitati publice, cu exceptia activitatii didactice
din invatamantul superior; presedintelui ii este interzisa exercitarea, direct
sau prin persoane interpuse, a activitatilor de comert, precum si participarea
la administrarea sau la conducerea unor societati comerciale, regii autonome
sau a unor organizatii cooperatiste.
(4) Presedintele este revocat de catre autoritatea care l-a numit, pentru
incalcarea prevederilor prezentei hotarari sau pentru condamnare penala prin
hotarare judecatoreasca ramasa definitiva.
(5) In exercitarea prerogativelor ce ii revin presedintele A.N.R.S.C. emite
ordine, decizii si instructiuni; presedintele A.N.R.S.C. este ordonator
principal de credite.
(6) Ordinele presedintelui A.N.R.S.C. cu caracter normativ pentru domeniul
serviciilor publice de gospodarie comunala se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(7) In cazul in care presedintele A.N.R.S.C., din diferite motive, nu isi
poate exercita atributiile curente, il deleaga pe secretarul general sa
exercite aceste atributii, instiintandu-l pe ministrul administratiei publice
despre aceasta.
Art. 11
(1) Presedintele A.N.R.S.C. emite ordine, potrivit competentelor si
atributiilor conferite de lege in domeniul serviciilor publice de gospodarie
comunala, cu privire la:
a) atestarea/autorizarea tuturor operatorilor furnizori/prestatori de
servicii publice de gospodarie comunala existenti in sector, precum si a celor
care vor aparea ca urmare a deschiderii pietei serviciilor;
b) culegerea de informatii privind activitatea operatorilor de servicii
publice de gospodarie comunala;
c) controlul documentelor si evidentelor operatorilor furnizori/prestatori
de servicii publice de gospodarie comunala;
d) stabilirea criteriilor si metodelor pentru calculul tarifelor si
preturilor in sectorul serviciilor publice de gospodarie comunala si a
mecanismului de ajustare a acestora in conditiile respectarii contractelor de
delegare a gestiunii;
e) arbitrarea si solutionarea conflictelor dintre operatorii
furnizori/prestatori si utilizatorii serviciilor publice de gospodarie
comunala;
f) monitorizarea si controlul modului de respectare a obligatiilor si
responsabilitatilor asumate de partile contractante prin contractele de
delegare a gestiunii cu privire la: respectarea indicatorilor de performanta si
a nivelurilor serviciilor, ajustarea periodica a tarifelor conform formulelor
de ajustare negociate la incheierea contractelor de delegare a gestiunii,
respectarea legii concurentei, exploatarea eficienta si in conditii de
siguranta a sistemelor publice de gospodarie comunala sau a altor bunuri
apartinand patrimoniului public si/sau privat al unitatilor
administrativ-teritoriale afectate serviciilor, asigurarea protectiei mediului
si a domeniului public, asigurarea protectiei utilizatorilor;
g) aprobarea strategiilor si a programelor de restructurare si imbunatatire
a prestatiilor operatorilor, avand ca obiectiv atingerea si respectarea
parametrilor stabiliti in licenta de operare, respectiv in contractul de
delegare a gestiunii;
h) retragerea licentelor de operare, in cazul in care operatorul de
servicii publice de gospodarie comunala refuza sa ia masuri de imbunatatire a
activitatii;
i) elaborarea procedurilor de licitatie si stabilirea cerintelor si
criteriilor de calificare, eligibilitate si selectie a operatorilor
furnizori/prestatori de servicii publice de gospodarie comunala care participa
cu oferte la licitatiile publice pentru atribuirea contractelor de delegare a
gestiunii;
j) stabilirea normelor tehnice si comerciale cu caracter obligatoriu la
nivel national, pentru operatorii din sector, necesare functionarii eficiente
si transparente a serviciilor publice de gospodarie comunala;
k) controlul indeplinirii ordinelor A.N.R.S.C. de catre agentii economici
din sectorul serviciilor publice de gospodarie comunala si aplicarea
sanctiunilor in cazul nerespectarii acestora;
l) orice alte atributii prevazute de lege sau stabilite prin alte acte
normative in vigoare pentru domeniul sau de activitate.
(2) Ordinele emise de presedintele A.N.R.S.C. in exercitarea atributiilor
sale pot fi atacate in contencios administrativ in termen de 30 de zile de la
data publicarii lor.
Art. 12
(1) Presedintele A.N.R.S.C. este asistat de un consiliu consultativ;
numarul, componenta, sarcinile, atributiile si remunerarea membrilor
consiliului se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare al
A.N.R.S.C.
(2) Consiliul consultativ sprijina armonizarea intereselor operatorilor din
domeniul serviciilor publice de gospodarie comunala cu cele ale utilizatorilor
serviciilor publice de gospodarie comunala si cu cele ale autoritatilor
administratiei publice locale, evalueaza impactul reglementarilor A.N.R.S.C. si
face propuneri de imbunatatire a acestora.
(3) Consiliul se intruneste de regula trimestrial sau la cererea
presedintelui A.N.R.S.C. pentru dezbaterea problemelor privind activitatea
institutiei.
Art. 13
(1) Personalul A.N.R.S.C. este constituit din salariati angajati pe baza de
contract individual de munca si din functionari publici.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului
A.N.R.S.C. se stabilesc, pe baza regulamentului de organizare si functionare,
prin fisa postului semnata de seful ierarhic si de titular.
(3) Angajarea, avansarea, precum si modificarea sau incetarea raporturilor
de munca ale personalului din aparatul propriu al A.N.R.S.C. se aproba prin
ordin al presedintelui, in conditiile legii.
Art. 14
Salarizarea personalului A.N.R.S.C. se stabileste in conformitate cu
reglementarile in vigoare pentru institutiile publice finantate integral din
venituri extrabugetare.
Art. 15
(1) A.N.R.S.C. intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli in
conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor
Publice, care este supus spre aprobare ministrului administratiei publice.
(2) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului de venituri si
cheltuieli al A.N.R.S.C. raman la dispozitia acesteia si se folosesc in anul
urmator cu aceeasi destinatie.
Art. 16
(1) Operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodarie
comunala au obligatia de a pune la dispozitie A.N.R.S.C. informatiile necesare
pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii acesteia.
(2) Furnizarea de informatii incomplete sau eronate constituie contraventie
si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(3) Sanctiunea contraventionala prevazuta la alin. (2) se aplica si
persoanelor juridice.
(4) Constatarea contraventiei prevazute la alin. (2) si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre persoane imputernicite din cadrul A.N.R.S.C.
(5) Contraventiei prevazute la alin. (2) ii sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 17
Pentru indeplinirea atributiilor sale A.N.R.S.C. colaboreaza cu Consiliul
Concurentei, Oficiul Concurentei si Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor, cu ministerele si cu alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale sau locale interesate, cu asociatiile
profesionale din domeniul gospodariei comunale, cu asociatiile utilizatorilor,
cu operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodarie comunala,
cu agentii economici specializati care furnizeaza/presteaza servicii pentru
sector si cu asociatiile patronale.
Art. 18
Finantarea cheltuielilor pentru organizarea, dotarea si functionarea
A.N.R.S.C. in primele 6 luni de activitate se asigura din bugetul aprobat pe
anul 2002 Ministerului Administratiei Publice.
Art. 19
Prezenta hotarare intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
ORGANIGRAMA
Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie
Comunala
(Numarul maxim de posturi = 70, exclusiv presedintele)
______________ _____________________
| PRESEDINTE |_____________|CONSILIUL CONSULTATIV|
|______________| |_____________________|
| ________________________________________
| __| Directia licente - autorizatii |
| | |________________________________________|
| | ________________________________________
| |__| Directia pregatirea personalului |
| | |operatorilor si consultanta in teritoriu|
| | |________________________________________|
| | ________________________________________
| |__| Directia pentru tarife si protectia |
| | | utilizatorilor |
| | |________________________________________|
| | ________________________________________
| |__| Directia reglementari tehnice si |
| | | promovarea eficientei economice |
| | |________________________________________|
| | ________________________________________
| |__| Directia pentru monitorizare contracte |
| | |________________________________________|
______|___________ | ___________
| | | | 8 agentii
|
| SECRETAR GENERAL
|--|--------------------------------------------|teritoriale|
|__________________| |
|___________|
| ________________________________________
|__| Directia control |
| |________________________________________|
| ________________________________________
|__| Serviciul audit intern |
| |________________________________________|
| ________________________________________
|__| Serviciul juridic |
| |________________________________________|
| ________________________________________
|__| Directia financiar, contabilitate, |
| | administrativ |
| |________________________________________|
| ________________________________________
|__| Serviciul resurse umane |
| |________________________________________|
| ________________________________________
|__| Birou comunicare - mass-media si |
| | relatii cu publicul |
| |________________________________________|
| ________________________________________
|__| Serviciul informatic |
|________________________________________|