ORDIN
Nr. 20 din 12 februarie 2003
pentru aprobarea Metodologiei de solutionare a neintelegerilor precontractuale
privind furnizarea/prestarea serviciilor publice de gospodarie comunala
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI PUBLICE
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE PUBLICE
DE GOSPODARIE COMUNALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 112 din 21 februarie 2003
Avand in vedere dispozitiile art. 23 alin. (4) lit. f) din Legea
serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale art. 7 alin. (1) lit. e) din Hotararea
Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea si functionarea Autoritatii
Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala -
A.N.R.S.C., cu modificarile ulterioare,
in temeiul art. 10 alin. (5) si (6) din Hotararea Guvernului nr. 373/2002,
cu modificarile ulterioare,
presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile
Publice de Gospodarie Comunala emite prezentul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia de solutionare a neintelegerilor precontractuale
privind furnizarea/prestarea serviciilor publice de gospodarie comunala,
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodarie comunala
si utilizatorii acestor servicii vor respecta prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Directia reglementari tehnice si promovarea eficientei economice, Directia
pentru tarife si protectia utilizatorilor si Serviciul juridic din cadrul
Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie
Comunala vor asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare
pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala,
Ioan Radu
ANEXA 1
METODOLOGIA
de solutionare a neintelegerilor precontractuale privind furnizarea/prestarea
serviciilor publice de gospodarie comunala
CAP. 1
Scop
Art. 1
Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de
Gospodarie Comunala solutioneaza prin procedura necontencioasa neintelegerile
care pot interveni la incheierea contractelor in sectorul serviciilor publice
de gospodarie comunala, in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) lit. e)
din Hotararea Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie
Comunala - A.N.R.S.C., cu modificarile ulterioare.
Art. 2
Metodologia de solutionare a neintelegerilor precontractuale aparute in
sectorul serviciilor publice de gospodarie comunala, astfel cum sunt definite
de legislatia in vigoare, denumita in continuare metodologie, este elaborata in
scopul crearii unui mecanism de solutionare operativa, eficienta si
echidistanta a neintelegerilor precontractuale dintre operatorii
furnizori/prestatori de servicii publice de gospodarie comunala ce intra in
sfera de reglementare a A.N.R.S.C. si utilizatori.
CAP. 2
Domeniul de aplicare
Art. 3
Metodologia stabileste tipurile neintelegerilor aparute la incheierea
contractelor de furnizare/prestare a serviciilor publice de gospodarie comunala
intre operatorii si utilizatorii acestor servicii, care sunt supuse spre
conciliere A.N.R.S.C., precum si modalitatile si etapele de solutionare a
acestora.
Art. 4
Neintelegerile pot avea ca obiect:
a) clauze noi pe care partile doresc sa le includa in contractele pe care
le incheie;
b) clauzele minimale din contractele-cadru, carora partile le dau
interpretari diferite.
CAP. 3
Glosar de termeni, abrevieri
Art. 5
Termenii utilizati in prezenta metodologie sunt definiti in anexa nr. 1.
CAP. 4
Acte normative de referinta
Art. 6
Dispozitiile prezentei metodologii se completeaza cu prevederile
urmatoarelor acte normative:
- Legea serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001, cu
modificarile ulterioare;
- Ordonanta Guvernului nr. 87/2001 privind serviciile publice de
salubrizare a localitatilor, aprobata si modificata prin Legea nr. 139/2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 32/2002 privind organizarea si functionarea
serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 634/2002, cu modificarile ulterioare;
- Ordonanta Guvernului nr. 73/2002 privind organizarea si functionarea
serviciilor publice de alimentare cu energie termica produsa centralizat;
- Hotararea Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie
Comunala - A.N.R.S.C., cu modificarile ulterioare.
CAP. 5
Solutionarea neintelegerilor precontractuale
Art. 7
Metodologia de solutionare a neintelegerilor precontractuale cuprinde trei
etape:
a) medierea la nivelul operatorului;
b) procedura prealabila;
c) procedura de conciliere.
SECTIUNEA 1
Medierea la nivelul operatorului
Art. 8
(1) In cazul divergentelor aparute in cadrul negocierii contractelor la
nivelul operatorului, utilizatorul va prezenta o cerere de mediere care va fi
supusa spre solutionare operatorului.
(2) Operatorul va analiza divergentele si va formula solutii in termen de
15 zile calendaristice de la inregistrarea cererii de mediere.
Art. 9
Dupa formularea solutiei de mediere partile au urmatoarele optiuni:
a) daca isi insusesc solutia data la mediere, incheie contractul;
b) daca una sau ambele parti sunt nemultumite de solutia de la mediere, vor
declansa procedura prealabila la nivelul A.N.R.S.C.
SECTIUNEA a 2-a
Procedura prealabila
Art. 10
(1) Declansarea procedurii prealabile are loc in momentul primirii la
A.N.R.S.C. a cererii prin care una sau ambele parti implicate solicita
A.N.R.S.C. punctul de vedere cu privire la modul de solutionare a
neintelegerilor aparute la incheierea contractelor.
(2) Cererea va fi insotita de documentele pe care partea/partile isi
intemeiaza sustinerile si, in conditiile art. 8 al prezentei metodologii, de solutia
data de operator sau de dovada sesizarii acestuia in cazul neprimirii unei
solutii in termen de 15 zile calendaristice.
Art. 11
Etapele procedurii prealabile sunt:
a) numirea de catre presedintele A.N.R.S.C. a persoanei care va analiza cererea
solicitantilor si care va redacta scrisoarea de raspuns;
b) atunci cand se considera necesar, se pot cere partilor documente
suplimentare, referitoare la neintelegerea reclamata, in termen de cel mult 5
zile de la data inregistrarii cererii.
Art. 12
(1) Raspunsul va fi comunicat atat solicitantului, cat si celeilalte parti
implicate.
(2) Comunicarea se va face prin scrisoare recomandata cu confirmare postala
de primire sau prin fax.
Art. 13
Dupa primirea recomandarilor facute de A.N.R.S.C. partile au urmatoarele
optiuni:
a) isi insusesc in totalitate recomandarile A.N.R.S.C. si vor incheia
contractul;
b) isi insusesc partial sau nu isi insusesc recomandarile primite, caz in
care vor incheia un proces-verbal in care vor include clauzele ramase in
divergenta si pozitia fiecareia dintre parti, cu argumentele pe care isi
intemeiaza sustinerile;
c) in situatia in care nu isi insusesc recomandarile, iar una dintre parti
refuza incheierea procesului-verbal, cealalta parte va instiinta A.N.R.S.C.
despre aceasta imprejurare, o data cu formularea cererii de conciliere.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura de conciliere
Art. 14
Declansarea concilierii are loc in momentul primirii la A.N.R.S.C. a
cererii de conciliere prin care una sau ambele parti solicita solutionarea
neintelegerii aparute la incheierea contractului.
Art. 15
(1) Modelul cererii de conciliere este cuprins in anexa nr. 2.
(2) Cererea de conciliere va fi insotita de procesul-verbal redactat de parti
in conformitate cu dispozitiile art. 13 lit. b).
(3) In cazul in care concilierea este solicitata doar de una dintre parti,
aceasta va depune un exemplar al cererii pentru a fi comunicat si celeilalte
parti, in care va indica motivul pentru care nu a fost redactat procesul-verbal
mentionat mai sus.
(4) La cerere vor fi anexate documente justificative legate de
neintelegere, de natura sa clarifice situatia, respectiv: documente financiare,
corespondenta financiara dintre parti, decizii ale organelor jurisdictionale,
extrase din reglementarile legale in vigoare si alte documente cuprinzand
informatii tehnice sau de alta natura, necesare pentru solutionarea
neintelegerii.
(5) Documentele vor fi depuse in doua exemplare, unul pentru comisia de conciliere
si al doilea pentru cealalta parte.
(6) Daca cererea sau documentele sunt formulate intr-o limba straina,
A.N.R.S.C. va solicita prezentarea unei traduceri legalizate.
Art. 16
(1) Presedintele A.N.R.S.C. numeste comisia de conciliere.
(2) Comisia de conciliere este alcatuita din minimum 3 membri, respectiv
presedinte si 2 membri. In toate cazurile comisia de conciliere va avea un
numar impar de membri cu drept de vot.
(3) Comisia de conciliere va fi compusa din angajati ai A.N.R.S.C. care au
cunostinte tehnice, financiare sau juridice necesare pentru solutionarea
neintelegerilor aparute la incheierea contractelor si, dupa caz, din terte
persoane specializate in diverse domenii - juridic, tehnic, financiar si
altele.
(4) Membrii comisiei de conciliere trebuie sa fie persoane fizice, cetateni
romani, care au capacitate deplina de exercitiu, fara antecedente penale si
care nu sunt in conflict de interese cu partile.
(5) Pentru solutionarea neintelegerilor A.N.R.S.C. poate apela si la
consultanti, persoane fizice sau juridice. Consultantii nu vor face parte din
comisia de conciliere.
(6) Presedintele A.N.R.S.C. desemneaza si un secretar al comisiei de
conciliere fara drept de vot.
(7) Atributiile secretarului comisiei de conciliere sunt urmatoarele:
- formarea dosarului cuprinzand cererea de solutionare a neintelegerilor
precontractuale, documentele pe care partile isi intemeiaza sustinerile,
informatiile si celelalte date avute in vedere de comisia de conciliere, precum
si dovezile de convocare/comunicare;
- pregatirea audierii si convocarea partilor;
- completarea dosarului, la solicitarea comisiei de conciliere;
- redactarea procesului-verbal al sedintei de conciliere, a hotararii
comisiei de conciliere si a deciziei A.N.R.S.C.;
- comunicarea deciziei A.N.R.S.C. partilor implicate.
Art. 17
(1) La solicitarea membrilor comisiei de conciliere secretarul poate cere
partilor completarea cererii sau a documentatiei depuse si, dupa caz, precizari
scrise, in termen de cel mult 5 zile de la primirea cererii de conciliere.
(2) In situatia in care concilierea a fost solicitata doar de una dintre
parti, in termen de cel mult 5 zile de la primirea cererii secretarul va
transmite celeilalte parti un exemplar al cererii si al documentelor
insotitoare, urmand ca acesta sa comunice in scris, in termen de 5 zile,
punctul de vedere cu privire la solicitarea celeilalte parti. Acesta va fi
transmis partii care a solicitat concilierea, in termen de 5 zile.
(3) Termenul pentru audiere va fi fixat de secretar in urma consultarii
membrilor comisiei de conciliere.
(4) Secretarul va convoca partile in vederea audierii, cu cel putin doua
zile lucratoare inainte de termenul fixat.
(5) Comunicarea convocarii se va face prin scrisoare recomandata cu
confirmare postala de primire, prin telegrama, telex, fax sau prin orice alt
mijloc ce permite stabilirea probei comunicarii.
(6) Comunicarile se fac la adresele indicate de parti in cerere.
Schimbarile de adresa nu vor fi luate in considerare decat daca A.N.R.S.C. este
instiintata in prealabil.
Art. 18
Audierea are loc la sediul A.N.R.S.C., in termen de cel mult 30 de zile de
la data inregistrarii cererii.
Art. 19
(1) Partile vor participa la audiere personal sau prin reprezentanti legali
si, atunci cand este cazul, prin interpreti pentru persoanele de alta cetatenie
si necunoscatoare ale limbii romane.
(2) Oricare dintre parti poate cere ca solutionarea cererii sa se faca in
lipsa ei, pe baza cererii si a actelor depuse.
(3) Lipsa uneia dintre parti la dezbateri nu determina luarea unei hotarari
in defavoarea ei.
(4) Daca ambele parti, desi au fost instiintate, nu se prezinta la
dezbateri, comisia de conciliere va solutiona cererea, in afara de cazul in
care s-a cerut amanarea pentru motive temeinice.
(5) Comisia de conciliere, la cererea oricareia dintre parti, poate acorda
o singura amanare pe parcursul desfasurarii procedurii de conciliere, audierea
programata putand fi amanata pentru motive temeinice, care sa justifice
imposibilitatea partii in cauza de a se prezenta la dezbateri.
(6) Cea de-a doua audiere va avea loc in termen de cel mult 5 zile de la
data fixata pentru prima audiere, cu convocarea partilor.
Art. 20
(1) Pe parcursul solutionarii cererii partile vor fi tratate in mod egal.
(2) In cadrul audierii partile isi pot exprima punctele de vedere.
(3) Prezentarea va fi clara si concisa, argumentata cu fapte si cu acte
pertinente.
(4) Dupa ce fiecare parte isi precizeaza pozitia, partile si/sau membrii
comisiei de conciliere pot pune intrebari pentru clarificarea aspectelor
divergente.
(5) Dupa epuizarea intrebarilor se vor consemna in procesul-verbal pozitia
finala a partilor, modul in care se doreste solutionarea neintelegerii si
argumentele fiecarei parti.
(6) Procesul-verbal va fi semnat de parti si/sau de reprezentantii
acestora, precum si de membrii comisiei de conciliere.
(7) In situatia in care una dintre parti nu este prezenta sau refuza
semnarea procesului-verbal, secretarul va face precizarea corespunzatoare in
procesul-verbal.
Art. 21
(1) In vederea apararii intereselor legitime ale partilor, membrii comisiei
de conciliere si consultantii au obligatia de a nu publica si de a nu divulga
datele si informatiile cu caracter confidential de care iau cunostinta in
aceasta calitate.
(2) Dosarul este confidential. Nici o terta persoana nu are acces la dosar
fara acordul scris al partilor si fara incuviintarea comisiei de conciliere.
Art. 22
(1) Hotararea va fi pronuntata in termen de 5 zile lucratoare de la data
audierii.
(2) Hotararea se va lua cu majoritate simpla de voturi.
(3) Hotararea va cuprinde concluziile la care au ajuns membrii comisiei de
conciliere in urma audierii partilor, va face referire la faptele, sustinerile
si actele care au dus la fundamentarea solutiei, solutia la care s-a ajuns si
argumentele pe care se intemeiaza.
(4) Hotararea va fi semnata de toti membrii comisiei de conciliere si de
secretar.
(5) Membrii comisiei de conciliere care au avut o alta opinie vor redacta
si vor semna separat un proces-verbal, cu aratarea considerentelor pe care
aceasta se sprijina.
(6) Hotararea va fi redactata de secretarul comisiei de conciliere si va fi
semnata de presedintele comisiei.
(7) Hotararea va cuprinde: numele partilor, domiciliul sau resedinta lor
ori, dupa caz, denumirea si sediul, precum si numele reprezentantilor partilor,
obiectul neintelegerii, solutia data, motivele de fapt si de drept.
Art. 23
(1) Hotararea va fi comunicata partilor prin scrisoare recomandata cu
confirmare postala de primire, in termen de cel mult 5 zile de la redactare.
(2) Prin comunicarea hotararii catre ambele parti se incheie procedura de conciliere.
Art. 24
(1) Hotararea A.N.R.S.C. prin care se solutioneaza neintelegerea
precontractuala are caracter obligatoriu fata de parti.
(2) Hotararea poate fi contestata de partea care se considera vatamata, in
termen de 15 zile de la data comunicarii acesteia. Solutionarea contestatiei se
va face prin ordin al presedintelui A.N.R.S.C. in termen de cel mult 15 zile de
la inregistrare.
(3) Daca petitionarul este nemultumit de solutia data contestatiei sale,
acesta se poate adresa curtii de apel - sectia de contencios administrativ,
conform prevederilor legale in vigoare.
(4) A.N.R.S.C. nu va putea modifica fondul hotararii dupa comunicarea
acesteia catre parti. A.N.R.S.C. poate indrepta eventualele greseli materiale
din cuprinsul ei, cum ar fi greseli in privinta numelui/denumirii, calitatii
partilor, precum si alte greseli materiale.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 25
(1) Pe parcursul concilierii, dar nu mai tarziu de data emiterii hotararii
A.N.R.S.C., partile pot solutiona pe cale amiabila neintelegerea aparuta la
incheierea contractului.
(2) Partile vor comunica A.N.R.S.C. intelegerea la care au ajuns, inaintea
termenului preconizat pentru emiterea hotararii de solutionare a neintelegerii
de catre A.N.R.S.C.
Art. 26
(1) Dosarul se pastreaza la sediul A.N.R.S.C. cel putin 5 ani de la data
redactarii deciziei prin care este solutionata neintelegerea.
(2) Evidenta dosarelor si a hotararilor A.N.R.S.C. se va tine in registre
speciale de catre serviciul de specialitate.
Art. 27
(1) Prevederile prezentei metodologii se completeaza cu dispozitiile legale
in vigoare.
(2) Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta metodologie.
ANEXA 1
la metodologie
GLOSAR
de termeni si abrevieri
A.N.R.S.C. - Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile
Publice de Gospodarie Comunala
Neintelegere precontractuala - divergenta aparuta la incheierea
contractelor de furnizare/prestare de serviciu public de gospodarie comunala
Audiere - etapa a procedurii de conciliere, in cadrul careia partea/partile
isi expun punctele de vedere si argumentele prezentate in sustinerea acestora,
depun documente suplimentare considerate relevante pentru solutionarea
neintelegerii, cu posibilitatea de a formula intrebari pentru clarificarea
neintelegerii
Hotarare - document cu caracter obligatoriu prin care comisia de conciliere
solutioneaza neintelegerea precontractuala
Ordin - actul prin care presedintele A.N.R.S.C. solutioneaza contestatia
formulata de parte/parti impotriva hotararii comisiei de conciliere
Recomandare - punctul de vedere al A.N.R.S.C. cu privire la modul de
solutionare a neintelegerii
Zile - zile lucratoare.
ANEXA 2
la metodologie
CERERE DE SOLUTIONARE
1. Subsemnatul/Subscrisa
...........................................................................,
(numele/denumirea; numele reprezentantilor legali; domiciliul/sediul;
numarul de inmatriculare la registrul comertului; telefon/fax)
prin reprezentantul legal
.................................................,
si
2. Subscrisa
...........................................................................,
(denumirea; sediul; numarul de inmatriculare la registrul comertului;
telefon/fax)
prin reprezentantul legal
.................................................,
solicitam analiza si solutionarea neintelegerii/neintelegerilor intervenite
cu ocazia negocierilor desfasurate pentru incheierea contractului de
prestare/furnizare
.............................................................
(se va indica contractul)
(Urmeaza expunerea pe scurt a obiectului neintelegerii, cu indicarea
clauzelor divergente si a datelor aferente.)
Solicitam solutionarea prezentei cereri in lipsa, pe baza actelor depuse la
dosar:
_
|_| DA
_
|_| NU
Data ........................
Semnatura partii 1 Semnatura partii 2
.................... ....................