ORDONANTA Nr. 87 din 30 august 2001
privind serviciile publice de salubrizare a localitatilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 543 din 1 septembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV.1 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta are ca obiect stabilirea cadrului pentru organizarea,
gestionarea, reglementarea si monitorizarea serviciului public de salubrizare
in localitati, tinandu-se seama de strategia nationala cu privire la deseurile
solide si de prevederile directivelor Uniunii Europene.
Art. 2
Salubrizarea localitatilor este un serviciu public local de gospodarie
comunala, organizat, coordonat, reglementat, condus, monitorizat si controlat
de autoritatile administratiei publice locale.
Art. 3
Serviciul public de salubrizare, parte componenta a serviciilor publice de
gospodarie comunala, este organizat si functioneaza pe baza urmatoarelor
principii:
a) protectia sanatatii publice;
b) autonomia locala si descentralizarea;
c) responsabilitatea fata de cetateni;
d) conservarea si protectia mediului inconjurator;
e) calitatea si continuitatea serviciului;
f) tarife echitabile si accesibile tuturor consumatorilor;
g) nediscriminarea si egalitatea tuturor consumatorilor;
h) transparenta, consultarea si antrenarea in decizii a cetatenilor;
i) administrarea corecta si eficienta a bunurilor din proprietatea publica
si a banilor publici;
j) securitatea serviciului;
k) dezvoltarea durabila.
Art. 4
Serviciul public de salubrizare cuprinde urmatoarele activitati:
a) precolectarea, colectarea, transportul si depozitarea reziduurilor
solide, cu exceptia deseurilor toxice, periculoase si a celor cu regim special;
b) infiintarea si administrarea depozitelor ecologice de reziduuri si
producerea de compost;
c) incinerarea si producerea de energie termica;
d) maturatul, spalatul cailor publice, intretinerea spatiilor verzi si a
parcurilor;
e) curatarea si transportul zapezii de pe caile publice si mentinerea in
functiune a acestora pe timp de polei sau de inghet;
f) preselectarea si organizarea reciclarii deseurilor;
g) dezinsectia, dezinfectia si deratizarea.
Art. 5
Pentru asigurarea dezvoltarii durabile in domeniul salubritatii consiliile locale
stabilesc strategia de dezvoltare si functionare pe termen mediu si lung a
serviciilor de salubrizare, tinandu-se seama de planurile de urbanism si de
programele de dezvoltare economico-sociala a unitatii
administrativ-teritoriale.
Art. 6
(1) Serviciile publice de salubrizare se organizeaza pentru satisfacerea
nevoilor populatiei, ale institutiilor publice si ale agentilor economici.
(2) Nu fac obiectul prezentei ordonante serviciile de colectare, transport
si neutralizare a deseurilor toxice si/sau periculoase.
Art. 7
(1) Statul sprijina prin masuri legislative si economice dezvoltarea
cantitativa si calitativa a serviciilor publice de salubrizare, precum si a
infrastructurii specifice acestora.
(2) Prin modul de organizare si desfasurare a activitatii serviciilor
publice de salubrizare autoritatile publice locale sunt obligate sa asigure
realizarea urmatoarelor obiective:
a) imbunatatirea conditiilor de viata ale cetatenilor prin promovarea
calitatii si eficientei acestor servicii;
b) cresterea calitatii vietii cetatenilor prin sustinerea dezvoltarii
economice a localitatilor, in principal prin stimularea mecanismelor economiei
de piata si prin realizarea unei infrastructuri edilitare moderne, ca baza a
dezvoltarii economice si in scopul atragerii investitiilor profitabile pentru
comunitatile locale;
c) dezvoltarea durabila a serviciilor;
d) protectia mediului inconjurator.
CAP. 2
Organizarea si functionarea serviciilor publice de salubrizare
SECTIUNEA 1
Gestiunea serviciilor publice de salubrizare
Art. 8
(1) Relatiile dintre prestatorii de servicii de salubrizare si utilizatori
se desfasoara pe baze contractuale.
(2) Intre autoritatile administratiei publice locale si prestatorii de
servicii de salubrizare se pot incheia contracte de delegare de gestiune.
Art. 9
(1) Gestiunea serviciilor publice de salubrizare se realizeaza in
urmatoarele modalitati:
a) gestiune directa;
b) gestiune indirecta sau gestiune delegata.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor publice de salubrizare se
face prin hotarare a consiliilor locale sau judetene, dupa caz.
Art. 10
(1) In cadrul gestiunii directe autoritatile administratiei publice locale
isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile privind organizarea,
conducerea, administrarea si gestionarea serviciilor publice de salubrizare.
(2) Gestiunea directa se realizeaza prin compartimente ale consiliului
local, organizate ca servicii publice si autorizate conform legii.
(3) Desfasurarea activitatilor specifice serviciilor publice de
salubrizare, organizate si exploatate in sistemul gestiunii directe, se face pe
baza unui regulament de organizare si functionare aprobat de catre consiliul
local.
Art. 11
(1) In cazul gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale
pot apela, pentru realizarea serviciilor de salubrizare, la unul sau mai multi
operatori de servicii publice, carora le incredinteaza, in baza unui contract
de delegare a gestiunii sau de concesiune, gestiunea propriu-zisa a serviciilor
de salubrizare, precum si administrarea si exploatarea sistemelor publice
necesare in vederea realizarii acestora.
(2) Delegarea gestiunii sau concesiunea se face in conditiile respectarii
contractului-cadru de delegare sau de concesiune si a regulamentului-cadru de
delegare sau de concesiune a serviciilor publice locale. Contractul-cadru si
regulamentul-cadru de delegare sau concesiune a serviciilor publice locale se
aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei
Publice, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
ordonante.
Art. 12
(1) In procesul delegarii, in conformitate cu competentele si atributiile
ce le revin potrivit legii, autoritatile administratiei publice locale
pastreaza prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor de
dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a serviciilor
de salubrizare, precum si dreptul de a urmari, controla si supraveghea:
a) modul de respectare si de indeplinire a obligatiilor contractuale
asumate de operatorii furnizori/prestatori de servicii publice;
b) calitatea serviciilor furnizate/prestate;
c) parametrii serviciilor furnizate/prestate;
d) modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere in functiune,
dezvoltare si/sau modernizare a sistemelor publice din infrastructura
edilitar-urbana incredintata prin contractul de delegare a gestiunii sau de
concesiune;
e) modul de formare si de stabilire a tarifelor pentru serviciile publice.
(2) Aprobarea strategiei de dezvoltare a serviciului public de salubrizare,
a regulamentului de organizare si functionare a acestuia, a criteriilor si
procedurilor de exercitare a controlului, precum si a actelor de autoritate
stabilite de lege intra in competenta exclusiva a consiliului local sau
judetean, dupa caz.
(3) Consiliile locale sau judetene pot delega integral sau partial numai
activitatile de operare, gestionare si administrare a serviciilor publice de
salubrizare, pregatirea si realizarea investitiilor aferente acestora, precum
si colectarea sumelor datorate de utilizatori.
Art. 13
(1) Finantarea si realizarea investitiilor aferente serviciilor publice de
salubrizare se fac cu respectarea legislatiei in vigoare privind initierea,
fundamentarea, promovarea si aprobarea investitiilor publice, in temeiul
principiilor prevazute la art. 8 din Legea serviciilor publice de gospodarie
comunala nr. 326/2001, precum si al principiilor autonomiei financiare a
prestatorilor, al suportabilitatii utilizatorilor si al recuperarii integrale
prin tarif a costurilor de exploatare, reabilitare si dezvoltare.
(2) Pentru finantarea investitiilor necesare in vederea dezvoltarii si
modernizarii infrastructurii serviciilor de salubrizare autoritatile
administratiei publice locale pot apela la credite interne si/sau externe sau
se pot adresa unor investitori privati carora le pot concesiona serviciul
respectiv pe o perioada limitata, in functie de specificul activitatii, astfel:
a) pentru o perioada de 5 ani - activitatile de amenajare, intretinere si
curatare a spatiilor verzi, precum si dezinsectia, dezinfectia si deratizarea
in localitati;
b) pentru o perioada de 8 ani - activitatile de precolectare, colectare si
transport al deseurilor menajere, precum si curatenia si stropitul cailor
publice rutiere, deszapezirea si intretinerea acestora pe timp de iarna in
conditii de inghet sau de polei;
c) pentru o perioada de 20 de ani - activitatile de incinerare a deseurilor
si de producere a energiei termice prin acest procedeu, precum si infiintarea
si administrarea depozitelor ecologice, inclusiv selectarea si reciclarea
deseurilor;
(3) Mijloacele materiale pe care investitorul privat le realizeaza din
fonduri proprii raman in proprietatea acestuia pe toata perioada derularii
contractului de concesiune, precum si dupa expirarea acestuia, daca nu s-a
stabilit altfel.
SECTIUNEA a 2-a
Operatorii de servicii publice de salubrizare
Art. 14
(1) Pot fi operatori de servicii publice de salubrizare societatile
comerciale autorizate sa furnizeze/presteze servicii publice in conditiile
stabilite de autoritatile administratiei publice locale, cu respectarea
prevederilor Legii serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001 si
ale prezentei ordonante.
(2) Operatorii de servicii publice de salubrizare beneficiaza, in temeiul
prezentei ordonante, de acelasi regim juridic, indiferent de forma de
organizare sau de proprietate.
(3) Operatorii de servicii publice de salubrizare vor fi atestati de catre
o comisie organizata in cadrul Ministerului Administratiei Publice. Componenta
comisiei de atestare, regulamentul de functionare, precum si criteriile pentru
eliberarea licentei de operare vor fi stabilite prin ordin al ministrului
administratiei publice.
(4) Se excepteaza de la prevederile alin. (3) operatorii de servicii
publice care au obtinut pe baza de licitatie publica contracte de delegare sau
de concesiune, incheiate inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
Exceptarea opereaza pana la expirarea termenului pentru care a fost incheiat
contractul respectiv.
(5) Delegarea gestiunii si concesionarea serviciilor publice de salubrizare
catre operatorii atestati se fac prin licitatie publica, in conformitate cu
prevederile regulamentului de delegare a serviciilor publice locale.
Art. 15
(1) Operatorii de servicii publice de salubrizare pot fi privatizati in
conditiile legii.
(2) Hotararea de privatizare apartine consiliului local sau judetean sub a
carui autoritate isi desfasoara activitatea operatorul de servicii publice de
salubrizare.
(3) Privatizarea, respectiv vanzarea bunurilor din domeniul privat al
unitatii administrativ-teritoriale, in parte sau in totalitate, se poate face
numai prin procedura de licitatie publica, concomitent cu delegarea serviciului
public de salubrizare sau cu concesiunea acestuia.
Art. 16
(1) Societatile comerciale de gospodarie comunala infiintate de consiliile
locale sau judetene potrivit legii pot fi de interes local sau judetean, in
functie de limitele teritoriale in care isi desfasoara activitatea.
(2) Societatile comerciale de gospodarie comunala infiintate de consiliile
locale isi pot desfasura activitatea si in alte localitati, pe baze
contractuale.
(3) Operatorul care presteaza mai multe tipuri de servicii va tine evidente
distincte pe fiecare activitate, avand contabilitate separata pentru fiecare
tip de serviciu si localitate de operare.
(4) Consiliile locale se pot asocia in vederea organizarii unor servicii
publice de salubrizare sau a realizarii unor obiective specifice comune.
CAP. 3
Drepturi si obligatii ale utilizatorilor si operatorilor
Art. 17
(1) Garantarea dreptului de a beneficia de serviciul public de salubrizare
pentru toti utilizatorii, persoane fizice si juridice, se stabileste prin
regulamentul de organizare si functionare a serviciului public de salubrizare,
care va fi elaborat prin hotarare a consiliului local sau judetean, dupa caz,
cu respectarea regulamentului-cadru aprobat de Guvern.
(2) Utilizatorii vor avea dreptul de acces fara discriminare la
informatiile publice cu privire la serviciile publice de salubrizare, atat
prestatorul cat si autoritatea locala avand obligatia de a comunica informatii
cu privire la indicatorii de calitate ai serviciului, la structura tarifara si
la clauzele contractuale.
(3) Hotararile autoritatilor administratiei publice locale cu privire la
serviciul public de salubrizare vor fi aduse la cunostinta publica si orice
utilizator din aria de prestare a serviciului public de salubrizare are dreptul
sa conteste prevederile acestora, in conditiile legii.
(4) Utilizatorii au obligatia sa respecte clauzele contractului de salubrizare
si sa isi achite obligatiile de plata in conformitate cu prevederile acestuia.
Art. 18
Drepturile prestatorilor de servicii publice de salubrizare se inscriu in
contractele de delegare sau in regulamentele de functionare, pentru serviciile aflate
in administrare directa, sau in contractele de concesiune, pentru serviciile
cedate spre administrare agentilor economici, urmarindu-se asigurarea
echilibrului contractual pe baza urmatoarelor principii:
a) incasarea tarifului aferent serviciului public prestat si actualizarea
periodica a acestuia in raport cu indicele de inflatie;
b) modificarea tarifului in situatiile de schimbare semnificativa a
echilibrului contractual.
Art. 19
(1) Agentii economici care opereaza in domeniul serviciilor publice de
salubrizare urbana trebuie sa faca dovada competentei tehnice si sa aiba o
dotare tehnico-materiala care sa corespunda tipurilor de servicii pe care
urmeaza sa le presteze.
(2) Agentii economici trebuie sa faca dovada bonitatii lor materiale, iar
persoanele fizice care au calitatea de administrator al agentilor economici nu
trebuie sa aiba cazier judiciar.
(3) Prestatorii de servicii publice de salubrizare vor fi atestati in
termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
(4) Vor fi supuse atestarii atat compartimentele consiliului local,
organizate ca servicii publice, cat si operatorii furnizori/prestatori de
servicii publice de salubrizare existenti, precum si compartimentele
consiliului local si operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de
salubrizare care se vor infiinta dupa intrarea in vigoare a prezentei
ordonante.
(5) Pot participa la licitatii pentru obtinerea contractelor de delegare a
serviciului public de salubrizare numai agentii economici atestati.
(6) Atestatul este valabil 5 ani, indiferent de specificul activitatii
pentru care s-a facut atestarea.
Art. 20
Prestatorii de servicii publice de salubrizare au fata de utilizatori
urmatoarele obligatii:
a) sa respecte regulile asumate prin contractul de delegare;
b) sa presteze serviciul la utilizatorii cu care a incheiat contract de
accesare si utilizare a serviciului;
c) sa serveasca toti utilizatorii din aria de acoperire pentru care a fost
autorizat/atestat, in conditiile prevederilor regulamentului local de utilizare
a serviciilor publice de salubrizare;
d) sa respecte angajamentele luate prin contractele de delegare cu privire
la nivelurile de servicii (parametrii de performanta) stabilite de autoritatile
administratiei publice locale;
e) sa furnizeze autoritatii administratiei publice locale informatiile
solicitate si sa asigure accesul la toate informatiile necesare in vederea
verificarii si evaluarii functionarii si dezvoltarii serviciilor publice de salubrizare,
in conformitate cu clauzele contractului de delegare si/sau de concesiune si cu
prevederile legale in vigoare;
f) sa puna in aplicare metode performante de management, care sa conduca la
reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor
concurentiale prevazute de normele legale in vigoare pentru achizitiile de
lucrari, bunuri si servicii.
CAP. 4
Drepturi si obligatii ale autoritatii administratiei publice locale
Art. 21
In exercitarea atributiilor ce le revin in domeniul administrarii si
conducerii serviciilor publice de salubrizare autoritatile administratiei
publice locale pot adopta hotarari sau pot emite dispozitii privitoare la:
a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere si modernizare a
dotarilor existente, precum si a programelor de infiintare a unor noi sisteme
publice de salubrizare, in conditiile legii;
b) coordonarea proiectarii si executiei lucrarilor de investitii in scopul
realizarii acestora intr-o conceptie unitara, corelata cu programele de
dezvoltare economico-sociala a localitatilor, de amenajare a teritoriului,
urbanism si mediu;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, extinderea si
modernizarea dotarilor publice aferente serviciilor publice de salubrizare;
d) asocierea intercomunala in vederea realizarii unor investitii de interes
comun din infrastructura tehnico-edilitara aferenta serviciilor publice de
salubrizare;
e) delegarea gestiunii serviciilor publice de salubrizare, precum si incredintarea
spre administrare a bunurilor apartinand patrimoniului public din
infrastructura aferenta; operatiunile de delegare si incredintare se pot
realiza numai prin licitatie publica organizata in conditiile legii.
f) participarea cu capital sau cu bunuri la societati comerciale pentru
realizarea de lucrari si servicii publice de salubrizare;
g) contractarea sau garantarea imprumuturilor pentru finantarea programelor
de investitii din infrastructura aferenta serviciilor publice de salubrizare, extinderi,
dezvoltari de capacitati, reabilitari si modernizari;
h) elaborarea si aprobarea normelor locale si a regulamentelor de serviciu
pe baza normelor-cadru elaborate de Ministerul Administratiei Publice;
i) stabilirea taxelor si aprobarea tarifelor pentru serviciile publice de
salubrizare, cu respectarea reglementarilor in vigoare;
Art. 22
Contractul de delegare a serviciului public de salubrizare va cuprinde in
mod obligatoriu clauze referitoare la cantitatea si calitatea serviciului prestat
si la indicatorii de performanta: ritmicitatea serviciului, tarifele practicate
si modul de incasare a facturilor, redevente, raspunderea contractuala, forta
majora, durata contractului, clauze speciale privind rezilierea contractului
etc.
Art. 23
(1) Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatorii de
servicii publice de salubrizare urmatoarele drepturi:
a) sa aprobe ajustarile de pret propuse de operator;
b) sa sanctioneze operatorul de servicii publice de salubrizare in cazul in
care acesta nu opereaza la parametrii de eficienta la care s-a obligat.
(2) In cazuri deosebite autoritatile administratiei publice locale pot
solicita comisiei de atestare retragerea licentei operatorului cu care au
incheiat contract de concesiune a serviciului de salubrizare.
Art. 24
In exercitarea competentelor si a responsabilitatilor ce le revin
autoritatile administratiei publice vor urmari cu prioritate:
a) gestionarea serviciilor publice de salubrizare pe criterii de competitivitate
si de eficienta manageriala;
b) promovarea reabilitarii infrastructurii aferente serviciilor publice de
salubrizare;
c) monitorizarea obiectiva si controlul periodic al activitatilor de
prestare a serviciilor publice de salubrizare si luarea de masuri in cazul in
care operatorul nu asigura performanta pentru care s-a obligat;
d) elaborarea nivelurilor de servicii publice de salubrizare si aprobarea
acestora numai dupa ce au fost supuse dezbaterii publice;
e) consultarea cu utilizatorii de servicii publice de salubrizare in
vederea stabilirii politicilor si strategiilor locale, adoptarea normelor
locale si negocierea contractelor de delegare a gestiunii;
f) informarea periodica a utilizatorilor de servicii publice de salubrizare
asupra politicilor de dezvoltare din acest domeniu, precum si asupra
necesitatii de instituire a unor taxe;
g) medierea conflictelor dintre utilizatorul si operatorul de servicii
publice de salubrizare, la cererea uneia dintre parti.
Art. 25
Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatorii de
servicii publice de salubrizare urmatoarele obligatii:
a) sa asigure tratament egal pentru toti operatorii de servicii publice de
salubrizare din cadrul comunitatii respective si sa asigure prin normele locale
adoptate in exercitarea prerogativelor stabilite prin prezenta lege un mediu de
afaceri transparent;
b) sa asigure publicitatea si accesul liber la informatiile publice, cu
precadere la acele informatii care asigura pregatirea ofertelor si participarea
la licitatii;
c) sa aduca la cunostinta publica, in conditiile Legii administratiei
publice locale nr. 215/2001, hotararile si dispozitiile avand ca obiect
serviciul public de salubrizare;
d) sa stabileasca partenerii privati pentru proiectele de asociere sau de
formare de societati mixte, numai pe baza de licitatie organizata in
conformitate cu prevederile legale;
e) sa achite operatorilor de servicii publice de salubrizare sumele
convenite prin contract pentru prestatiile pe care acestia le efectueaza;
f) sa pastreze confidentialitatea informatiilor, altele decat cele publice,
cu privire la activitatea operatorilor de servicii publice de salubrizare;
g) sa achite contravaloarea prestatiilor pe care le-au efectuat pe baza de
contract.
Art. 26
Patrimoniul public si patrimoniul privat al unitatilor
administrativ-teritoriale, utilizate pentru prestarea serviciilor publice de
salubrizare, vor fi incredintate spre administrare, pe perioada contractului de
concesiune sau de delegare de gestiune, prestatorului de servicii publice de
salubrizare cu care s-a incheiat contractul, iar acesta va plati proprietarului
o redeventa.
Art. 27
Impotriva hotararilor consiliilor locale sau judetene, adoptate in aplicarea
prezentei ordonante, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa
instantei de contencios administrativ, in conditiile legii.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 28
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage raspunderea disciplinara,
materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 29
(1) Sunt considerate contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de
conditii incat sa constituie infractiune potrivit Codului penal, si se
sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte:
a) prestarea uneia dintre activitatile reglementate de prezenta ordonanta
fara existenta atestarii legale sau fara contract de concesiune, cu amenda de
la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) incredintarea unui contract de delegare de gestiune sau de concesiune
pentru una dintre activitatile de salubrizare fara licitatie publica sau unui
operator neatestat, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(2) Consiliile locale si consiliile judetene vor stabili faptele care constituie
contraventii in domeniul serviciilor publice de salubrizare, altele decat cele
prevazute la alin. (1), potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 30
Contraventiilor prevazute la art. 29 li se aplica prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 31
Constatarea contraventiilor prevazute de prezenta ordonanta si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite de Ministerul
Administratiei Publice, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, de primari
sau de imputernicitii acestora.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 32
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 60 de zile de la
publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 33
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
P. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat