ORDONANTA Nr. 73 din 29 august 2002
privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu
energie termica produsa centralizat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 650 din 31 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 1 pct.
IV.3 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante
si ale art. 2 alin. (3) din Legea serviciilor publice de gospodarie comunala
nr. 326/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta stabileste cadrul juridic privind infiintarea,
organizarea, gestionarea, reglementarea, finantarea, monitorizarea si controlul
functionarii serviciilor publice de alimentare cu energie termica, produsa
centralizat, a comunelor, oraselor si municipiilor.
(2) Serviciile publice de alimentare cu energie termica produsa
centralizat, denumite in continuare servicii energetice de interes local, fac
parte din sfera serviciilor publice de gospodarie comunala.
(3) Serviciile energetice de interes local cuprind totalitatea actiunilor
si activitatilor desfasurate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale
sub conducerea, coordonarea si controlul autoritatilor administratiei publice
locale, in scopul alimentarii centralizate cu energie termica pentru incalzire
si pentru prepararea apei calde de consum pentru locuinte, institutii publice,
obiective social-culturale si agenti economici.
Art. 2
(1) Serviciile energetice de interes local se furnizeaza prin intermediul
unor sisteme publice centralizate de alimentare cu energie termica, denumite in
continuare sisteme energetice de interes local, destinate producerii,
transportului, distributiei si furnizarii energiei termice pe teritoriul
localitatilor.
(2) Serviciile energetice de interes local se infiinteaza si se organizeaza
la nivelul tuturor localitatilor care dispun de un sistem public centralizat de
alimentare cu energie termica, indiferent de marimea acestuia.
(3) Serviciile energetice de interes local se infiinteaza, se organizeaza
si functioneaza pe baza urmatoarelor principii:
a) autonomia locala;
b) descentralizarea serviciilor publice;
c) restrangerea si reglementarea caracterului de monopol natural;
d) responsabilitatea fata de utilizatori;
e) asigurarea calitatii si continuitatii serviciilor;
f) administrarea eficienta a bunurilor proprietate publica sau privata a
unitatilor administrativ-teritoriale, aferente serviciului;
g) asigurarea eficientei energetice;
h) asigurarea unui mediu concurential;
i) promovarea asocierii intercomunale;
j) promovarea parteneriatului public-privat;
k) corelarea cerintelor cu resursele;
l) conservarea mediului si dezvoltarea durabila;
m) accesul liber la informatiile privind serviciul;
n) participarea si consultarea utilizatorilor.
(4) Serviciile energetice de interes local se gestioneaza si se
administreaza prin intermediul unor agenti economici furnizori/prestatori de
servicii energetice de interes local, specializati si licentiati in conditiile
legii, denumiti in continuare operatori.
(5) Operatorii pot presta una sau mai multe activitati specifice
serviciilor energetice de interes local: fie numai producerea, numai
transportul, numai distributia ori numai furnizarea energiei termice, fie
combinatii ale acestora sau pe toate impreuna.
Art. 3
(1) Sistemele energetice de interes local fac parte din infrastructura
tehnico-edilitara a localitatilor si apartin proprietatii publice a unitatilor
administrativ-teritoriale.
(2) Sistemele energetice de interes local sunt amplasate, de regula, pe
terenuri apartinand domeniului public si/sau privat al unitatilor
administrativ-teritoriale.
(3) Sistemele energetice de interes local constituie un ansamblu tehnologic
si functional unitar, alcatuit din constructii, instalatii tehnologice,
echipamente si dotari specifice, care cuprinde:
a) centrale termice si/sau centrale electrice de termoficare;
b) retele de transport;
c) puncte termice/statii termice;
d) retele de distributie;
e) constructii si instalatii auxiliare;
f) bransamente, pana la punctele de delimitare/separare;
g) sisteme de masura, control si automatizare.
Art. 4
Energia termica furnizata utilizatorilor prin sistemele energetice de
interes local trebuie sa respecte, in punctele de delimitare/separare a
instalatiilor, parametrii tehnologici si programele de furnizare stabilite in
contractele de furnizare si cerintele standardelor de performanta aprobate de
autoritatea de reglementare.
Art. 5
Modul de organizare si functionare a serviciilor energetice de interes
local, pe intregul ciclu tehnologic specific activitatilor de producere,
transport, transformare, distributie si furnizare a energiei termice, inclusiv
a activitatilor privind dezvoltarea, retehnologizarea si reabilitarea
sistemelor energetice de interes local, are ca obiectiv:
a) asigurarea competitiei in producerea si furnizarea energiei termice, in
conditiile accesului reglementat al producatorilor si utilizatorilor la
retelele termice de transport si distributie;
b) cresterea eficientei energetice a sistemului pe intregul ciclu
tehnologic, de la producerea, transportul, transformarea, distributia, pana la
furnizarea si utilizarea energiei termice, precum si asigurarea viabilitatii
economice durabile a sistemului;
c) asigurarea transparentei in stabilirea preturilor si a tarifelor la
energia termica;
d) constituirea stocurilor de combustibili de siguranta pentru sezonul de
iarna;
e) instituirea si respectarea regimului de conducere, exploatare si control
prin intermediul dispeceratelor specializate in gestiunea energiei termice;
f) stimularea participarii sectorului privat, a investitorilor autohtoni si
straini la producerea, transportul, distributia si furnizarea energiei termice;
g) realizarea obiectivelor locale si globale privind protectia mediului
prin reducerea emisiilor de noxe si a gradului de poluare;
h) cresterea sigurantei in functionare a instalatiilor si asigurarea
continuitatii serviciului;
i) proiectarea, executia si exploatarea unitara a sistemelor energetice de
interes local.
Art. 6
(1) In sensul prezentei ordonante, termenii, expresiile si abrevierile de
mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) sistem public de alimentare centralizata cu energie termica - ansamblul
constructiilor, instalatiilor tehnologice si echipamentelor destinate
producerii, transportului, transformarii, distributiei si utilizarii energiei
termice, legate printr-un proces tehnologic si functional comun, realizat in
scopul alimentarii utilizatorilor cu agent termic pentru incalzire si apa calda
de consum;
b) instalatii de producere a energiei termice - totalitatea constructiilor
si instalatiilor din centralele termice sau centralele electrice de
termoficare, care produc un agent termic: abur, apa fierbinte sau apa calda;
c) instalatii de transport si distributie a energiei termice - ansamblul de
conducte, instalatii de pompare (altele decat cele din punctele termice si
centralele termice sau termoelectrice), alte instalatii auxiliare cu ajutorul
carora se transporta, se transforma si se distribuie energia termica de la
producatori la utilizatori;
d) instalatii de transformare a energiei termice - ansamblul instalatiilor
prin care se realizeaza adaptarea parametrilor agentilor termici la
necesitatile utilizatorilor;
e) instalatii de utilizare a energiei termice - totalitatea instalatiilor
si receptoarelor care consuma/utilizeaza energie termica;
f) producator de energie termica - operatorul, titular al unei licente de
producere a energiei termice, care asigura producerea de abur, de apa fierbinte
si/sau apa calda in centrale electrice de termoficare (CET), in centrale
termice (CT) si/sau in alte instalatii de producere a energiei termice
utilizand resurse energetice alternative;
g) transportator de energie termica - operatorul, titular al unei licente
de transport al energiei termice, care asigura activitatea de transport al
aburului, apei fierbinti si/sau al apei calde de la centrale electrice de
termoficare (CET) si/sau de la centrale termice (CT) la o statie termica sau
direct la utilizatori;
h) distribuitor de energie termica - operatorul, titular al unei licente de
distributie a energiei termice, care asigura distributia energiei termice
pentru incalzire si/sau pentru prepararea apei calde de consum de la o statie
termica la utilizatorii de energie;
i) furnizor de energie termica - operatorul, titular al unei licente de
furnizare/comercializare a energiei termice, care asigura, in baza unui
contract, vanzarea energiei termice catre utilizatori si incasarea
contravalorii acesteia;
j) utilizator de energie termica - persoana fizica sau juridica care
cumpara energie termica pe baza de contract si o utilizeaza in instalatiile
proprii legate nemijlocit la instalatiile unui producator sau distribuitor;
k) statie termica - ansamblul instalatiilor prin care se realizeaza
adaptarea parametrilor agentilor termici la necesitatile consumului si prin
intermediul caruia se alimenteaza unul sau mai multi utilizatori; statie
termica poate fi: un punct de distributie, un punct termic de transformare, o
statie centralizata pentru prepararea apei calde de consum sau o statie de
transformare a aburului;
l) retea termica - ansamblul de conducte, instalatii de pompare - altele
decat cele existente la producator - si instalatii auxiliare cu ajutorul carora
energia termica se transporta, in regim continuu si controlat, de la
producatori la utilizatori;
m) racord termic - legatura dintre o retea de transport si/sau de
distributie primara si o statie termica;
n) bransament termic - legatura dintre o retea de distributie secundara si
un utilizator de energie termica;
o) punctul de delimitare/separare a instalatiilor - locul in care se
racordeaza sau se branseaza, dupa caz, instalatiile aflate in proprietatea sau
in administrarea producatorului la instalatiile aflate in proprietatea sau in
administrarea transportatorului/distribuitorului; instalatiile aflate in
proprietatea sau in administrarea transportatorului la instalatiile aflate in
proprietatea sau in administrarea distribuitorului/furnizorului; instalatiile
aflate in proprietatea sau in administrarea distribuitorului la instalatiile
aflate in proprietatea sau in administrarea furnizorului/utilizatorului;
instalatiile aflate in proprietatea furnizorului la instalatiile
utilizatorului; punctul de racordare/bransare constituie in acelasi timp si
locul in care se face delimitarea/separarea instalatiilor din punct de vedere
al proprietatii;
p) standard de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei termice
- norma tehnica ce stabileste indicatorii cantitativi si nivelurile calitative
pentru fiecare activitate specifica serviciilor energetice de interes local;
q) agent termic sau purtator de energie termica - fluidul utilizat pentru
acumularea, transportul si cedarea energiei termice; agent termic poate fi
aburul, apa fierbinte sau apa calda;
r) agent termic primar - fluidul care circula in instalatiile de producere
si transport al energiei termice;
s) agent termic secundar - fluidul care circula in instalatiile de
distributie si de utilizare a energiei termice;
t) apa calda de consum - apa calda utilizata in circuit deschis in scopuri
gospodaresti sau igienico-sanitare;
u) tarif binom - tariful a carui structura se compune dintr-o parte fixa
constanta si o parte variabila proportionala cu consumul;
v) acces la retea - dreptul operatorilor care produc, transporta,
distribuie si/sau furnizeaza energie termica, precum si al utilizatorilor de a
se racorda si de a folosi, in conditiile legii, retelele de transport si/sau de
distributie;
w) licenta - act tehnic si juridic emis de autoritatea de reglementare
competenta prin care se acorda o permisiune unei persoane juridice romane sau
straine de a exploata instalatii autorizate de producere, transport,
distributie si/sau furnizare a energiei termice;
x) autoritati de reglementare competente - ANRSC si ANRE - institutii
publice de interes national, cu personalitate juridica, autonome, aflate in
coordonarea Ministerului Administratiei Publice, respectiv a Ministerului
Industriei si Resurselor;
y) autorizatie - act tehnic si juridic emis de autoritatea de reglementare
competenta prin care se acorda o permisiune unei persoane juridice romane sau
straine de a construi, de a pune si a mentine in functiune ori de a modifica o
instalatie de producere, transport, distributie si/sau de furnizare a energiei
termice.
(2) In text se folosesc urmatoarele prescurtari:
a) CT - centrala termica;
b) CET - centrala electrica de termoficare;
c) ANRSC - Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice
de Gospodarie Comunala;
d) ANRE - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei;
e) RTET - retele de transport al energiei termice.
CAP. 2
Organizarea si functionarea serviciilor energetice de interes local
Art. 7
Infiintarea, organizarea, conducerea, coordonarea si controlul functionarii
serviciilor energetice de interes local constituie dreptul exclusiv al
autoritatilor administratiei publice locale care au totodata atributia si
responsabilitatea de a monitoriza si de a controla gestiunea si administrarea
acestora, precum si modul de functionare si exploatare a infrastructurii
tehnico-edilitare aferente.
Art. 8
(1) Gestiunea serviciilor energetice urbane se poate organiza in
urmatoarele modalitati:
a) gestiune directa;
b) gestiune indirecta sau gestiune delegata.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor energetice de interes local
se face prin hotarare adoptata, in conditiile legii, de consiliile locale,
consiliile judetene sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa
caz.
(3) Indiferent de forma de gestiune adoptata, activitatile specifice
serviciilor energetice de interes local se organizeaza si se desfasoara pe baza
unui caiet de sarcini si a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc
nivelurile de calitate, indicatorii de performanta, conditiile tehnice,
raporturile operator-utilizatori, modul de tarifare, facturare si incasare a
contravalorii serviciilor furnizate, precum si alte elemente specifice
acestora.
(4) Caietul de sarcini si regulamentul de serviciu se elaboreaza si se
aproba de consiliile locale, consiliile judetene, respectiv de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza caietului de sarcini-cadru
si a regulamentului-cadru al serviciilor energetice de interes local, aprobate
prin hotarare a Guvernului.
(5) Autoritatile publice locale se pot asocia intre ele ori cu terte
persoane juridice romane in vederea constituirii unei societati comerciale cu
capital public sau mixt, pentru gestionarea si administrarea serviciilor
energetice de interes local.
Art. 9
(1) In cazul gestiunii directe autoritatile administratiei publice locale
isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile privind organizarea,
conducerea, administrarea, finantarea, gestionarea si controlul serviciilor
energetice de interes local.
(2) Gestiunea directa se realizeaza fie prin compartimente specializate organizate
in cadrul aparatului propriu al consiliului local, consiliului judetean sau al
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, fie prin servicii
publice cu personalitate juridica organizate in subordinea consiliului local,
consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti si
autorizate potrivit legii.
(3) Desfasurarea activitatilor specifice serviciilor energetice de interes
local, organizate si exploatate in sistemul gestiunii directe, se face pe baza
regulamentului de organizare si functionare intocmit si aprobat de consiliile
locale, consiliile judetene sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
in conformitate cu regulamentul-cadru de organizare si functionare a
serviciilor energetice de interes local, aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 10
(1) In cazul gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale
transfera, in totalitate sau numai in parte, sarcinile si responsabilitatile
proprii cu privire la gestiunea serviciilor, respectiv la administrarea si
exploatarea sistemului energetic de interes local, unuia sau mai multor
operatori furnizori/prestatori carora le incredinteaza, in baza unui contract
de delegare a gestiunii, dreptul de operare propriu-zisa a serviciului energetic
de interes local.
(2) Pe durata derularii contractului de delegare a gestiunii, bunurile
mobile si imobile apartinand domeniului public si/sau privat al unitatilor
administrativ-teritoriale, utilizate pentru efectuarea serviciului, se
incredinteaza operatorului caruia i s-a atribuit contractul de delegare a
gestiunii, urmand ca acesta sa achite autoritatilor administratiei publice
locale o redeventa stabilita la incheierea contractului.
(3) Delegarea gestiunii serviciilor energetice de interes local se poate
realiza prin:
a) negociere directa, in cazul operatorilor cu capital al unitatilor
administrativ-teritoriale sau mixt, infiintati de autoritatile administratiei
publice locale sau rezultati ca urmare a reorganizarii administrative din ratiuni
economico-financiare a serviciilor energetice de interes local;
b) licitatie publica, in cazul altor operatori, indiferent de natura
capitalului sau de forma de organizare a acestora; daca procedura licitatiei
publice nu a condus la desemnarea unui castigator si la atribuirea contractului
de delegare a gestiunii, este aplicabila procedura negocierii directe.
(4) Delegarea gestiunii se face potrivit procedurilor de delegare a
gestiunii mentionate la alin. (3) si cu respectarea contractului-cadru si a
regulamentului-cadru de delegare a serviciilor energetice de interes local,
aprobate prin hotarare a Guvernului.
(5) Contractul de delegare a gestiunii intra efectiv in vigoare numai daca,
in termen de 3 luni de la atribuirea serviciului, operatorii au obtinut licenta
de operare emisa de autoritatea competenta.
(6) In realizarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor
energetice de interes local autoritatile locale vor urmari obtinerea celui mai
bun raport cost/calitate, precum si crearea conditiilor pentru atingerea
scopurilor de interes general specifice serviciului.
(7) Prevederile alin. (3) nu se aplica operatorilor care la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante deruleaza contracte de delegare a gestiunii
legal incheiate; exceptarea prevazuta la prezentul alineat opereaza pana la
expirarea sau rezilierea contractului.
(8) Autoritatile administratiei publice locale au dreptul sa ceara
rezilierea contractului si sa organizeze o noua licitatie pentru delegarea
gestiunii in toate cazurile in care, timp de 2 ani consecutivi, operatorii de
servicii nu si-au indeplinit obligatiile contractuale cu privire la calitatea
serviciului si performantele economico-financiare asumate.
Art. 11
(1) Licentierea/autorizarea operatorilor serviciilor energetice de interes
local se face de catre ANRSC, cu exceptia operatorilor care au ca obiect de
activitate producerea energiei termice in cogenerare, in mod exclusiv sau
impreuna cu serviciile de transport, distributie si furnizare a energiei
termice.
(2) Operatorii producatori de energie termica in cogenerare, indiferent de
modul de organizare, de forma de proprietate sau de subordonare, care
desfasoara si alte activitati specifice domeniului serviciilor energetice de
interes local, pot fi licentiati de ANRE atat pentru producerea, cat si pentru
transportul, distributia si furnizarea energiei termice.
(3) Se interzice furnizarea/prestarea serviciilor energetice de interes
local fara licenta si fara contract de delegare a gestiunii incheiat, in
conditiile legii, cu autoritatile administratiei publice locale.
Art. 12
(1) In localitatile in care se realizeaza sisteme energetice de interes
local noi si in care se infiinteaza servicii energetice de interes local
autoritatile administratiei publice locale vor organiza gestiunea,
administrarea si exploatarea acestora numai in modalitatea gestiunii delegate;
selectionarea operatorilor furnizori/prestatori ai serviciilor energetice de
interes local si atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se vor face
numai prin licitatie publica sau negociere directa, in conformitate cu
legislatia in vigoare.
(2) Organizarea si functionarea serviciilor in modalitatea gestiunii
directe sunt aplicabile in cazul in care procedura licitatiei publice sau cea a
negocierii directe pentru delegarea gestiunii nu a condus, indiferent de cauza,
la desemnarea unui castigator si la atribuirea contractului de delegare a
gestiunii.
Art. 13
(1) Functionarea serviciilor energetice de interes local, precum si
exploatarea sistemelor energetice aferente acestora se desfasoara in
conformitate cu reglementarile si normele adoptate de ANRSC, respectiv de ANRE,
pentru activitatile din competenta de reglementare a acesteia.
(2) Regulamentele de serviciu, in baza carora operatorii serviciilor
energetice de interes local efectueaza serviciul si isi desfasoara activitatea
de gestionare, administrare si exploatare a sistemelor energetice de interes
local, se aproba de autoritatile administratiei publice locale, cu exceptia
celor deja in vigoare.
Art. 14
(1) Proiectarea si executarea obiectivelor de investitii pentru extinderea,
reabilitarea sau modernizarea sistemelor energetice de interes local se
realizeaza de catre agenti economici specializati, atestati de autoritatile de
reglementare competente din domeniul producerii, transportului si/sau
distributiei energiei termice, potrivit legii.
(2) Proiectarea si executarea sistemelor de producere, transport sau
distributie centralizata a energiei termice sau a partilor componente ale
acestora se realizeaza in conformitate cu normativele si prescriptiile tehnice
de proiectare si executie in vigoare avizate de autoritatile de reglementare
din domeniile de competenta; la proiectare se va tine seama de reglementarile
in vigoare privind protectia si conservarea mediului.
Art. 15
(1) Autoritatile administratiei publice locale pot hotari delegarea
gestiunii serviciului energetic de interes local in totalitate sau numai a unor
activitati componente ale acestuia: producerea, transportul, transformarea,
distributia sau furnizarea energiei termice; operatorii pot prelua in gestiune
delegata, in baza licentelor de operare, numai activitatile de operare
propriu-zise - gestiunea, administrarea, exploatarea -, precum si activitatile
de pregatire, finantare si realizare a investitiilor aferente serviciului
energetic de interes local.
(2) Operatorii care gestioneaza, administreaza si exploateaza sistemele
energetice de interes local, indiferent de modul de organizare, forma de
proprietate si de subordonare, care desfasoara una sau mai multe activitati
specifice serviciilor energetice de interes local, se afla in competenta de
reglementare a ANRSC.
(3) Prin exceptie, prevederile alin. (2) nu se aplica operatorilor,
indiferent de modul de organizare, forma de proprietate si subordonare, care
desfasoara activitati de producere a energiei termice in cogenerare, in mod
exclusiv sau impreuna cu alte activitati specifice serviciilor energetice de
interes local, si care se afla in competenta de reglementare a ANRE.
Art. 16
(1) In procesul delegarii gestiunii serviciilor energetice de interes
local, in conformitate cu competentele si atributiile ce le revin potrivit
legii, autoritatile administratiei publice locale pastreaza prerogativele
privind adoptarea politicilor si strategiilor de dezvoltare a serviciilor,
respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor energetice de interes local,
precum si dreptul de a urmari, de a controla si de a supraveghea:
a) modul de respectare si de indeplinire a obligatiilor contractuale
asumate de operatori;
b) calitatea si eficienta serviciilor furnizate/prestate, la nivelul
indicatorilor de performanta stabiliti in contractele de delegare a gestiunii;
c) modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere in functiune,
dezvoltare si/sau modernizare a sistemelor energetice de interes local
incredintate prin contractul de delegare a gestiunii.
(2) Aprobarea strategiei locale de dezvoltare a serviciilor energetice de
interes local, a regulamentului de organizare si functionare a acestora, a
criteriilor si procedurilor de exercitare a controlului intra in competenta
exclusiva a consiliilor locale, consiliilor judetene sau a Consiliului General
al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(3) Activitatile de monitorizare si control al modului de respectare a
obligatiilor stabilite in contractele de delegare a gestiunii se incredinteaza
ANRSC care va dezvolta un sistem informational ce va permite compararea continua
a fiecarui indicator de performanta cu nivelul atins de operatorul cel mai
performant in acest domeniu.
(4) La realizarea sistemului informational si implementarea activitatilor
de monitorizare vor fi implicate organizatiile profesionale de interes public.
(5) Autoritatile administratiei publice locale au acces la orice informatie
detinuta de ANRSC cu privire la serviciile energetice de interes local.
(6) ANRSC are in principal sarcina de a reglementa si de a controla
activitatea operatorilor, cu privire la: respectarea indicatorilor de
performanta ai serviciului, fundamentarea preturilor si tarifelor si
respectarea procedurilor de stabilire si ajustare a acestora, asigurarea
protectiei utilizatorilor si exploatarea eficienta a patrimoniului public
si/sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale aferent serviciilor.
Art. 17
Conditiile in care se poate realiza bransarea sau debransarea
utilizatorilor la si de la sistemele energetice de interes local se vor stabili
in conformitate cu prevederile regulamentului-cadru aprobat de autoritatea de
reglementare competenta.
Art. 18
(1) In vederea asigurarii continuitatii serviciilor energetice de interes
local autoritatile administratiei publice locale au responsabilitatea de a planifica
si de a urmari lucrarile de investitii necesare functionarii sistemelor
energetice de interes local in conditii de siguranta si la parametrii ceruti
prin prescriptiile tehnice; in acest scop se vor institui sisteme de
planificare multianuala a investitiilor, plecandu-se de la un plan director si
tinandu-se seama de ciclurile procesului bugetar, in conformitate cu
reglementarile legale.
(2) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ale
autoritatilor administratiei publice locale si ale operatorului in ceea ce
priveste realizarea investitiilor.
(3) Finantarea lucrarilor de investitii se asigura din urmatoarele surse:
a) fonduri proprii ale operatorului si fonduri de la bugetul local, in
conformitate cu obligatiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
b) credite bancare garantate de autoritatile administratiei publice locale
sau de Guvern;
c) sprijin nerambursabil obtinut prin aranjamente bi- sau multilaterale;
d) taxe speciale instituite potrivit legii;
e) participarea capitalului privat in cadrul unor contracte de parteneriat
public-privat;
f) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinantarea
unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern, precum si a unor programe
de urgenta sau cu caracter social;
g) alte surse.
(4) Investitiile straine in sistemele energetice de interes local vor
beneficia de toate facilitatile legale in vigoare in momentul incheierii
tranzactiei. Facilitatile obtinute vor fi mentionate in contractul de delegare
a gestiunii si vor fi valabile pe perioada stabilita la incheierea acestuia; in
situatia obtinerii de catre investitor a unor facilitati ulterioare, contractul
de delegare a gestiunii va fi modificat in mod corespunzator.
(5) Investitiile care se realizeaza din fonduri proprii ale investitorilor
raman in proprietatea acestora pe toata durata contractului, daca la incheierea
acestuia nu s-a convenit altfel; in contractul de delegare a gestiunii se va
mentiona modul de repartitie a acestor bunuri la incetarea, din orice cauza, a
acestuia.
Art. 19
(1) Operatorii de servicii energetice de interes local raspund de
indeplinirea cu buna-credinta a obligatiilor fata de utilizatori.
(2) Pentru neindeplinirea obligatiilor fata de autoritatile administratiei
publice locale si fata de utilizatori, operatorii, in afara raspunderii
contractuale, pot fi sanctionati contraventional in conditiile prezentei
ordonante.
(3) In functie de gradul de neindeplinire a obligatiilor contractuale, se
poate proceda la rezilierea contractului de delegare a gestiunii, in conditiile
legii.
CAP. 3
Reglementari privind functionarea sistemelor energetice de interes local
SECTIUNEA 1
Producerea energiei termice
Art. 20
(1) Producerea energiei termice reprezinta activitatea organizata prin care
se realizeaza in instalatiile din centralele termice sau centralele electrice
de termoficare agent termic sub forma de abur, apa fierbinte sau apa calda,
necesar asigurarii incalzirii si prepararii apei calde de consum pentru
locuinte, institutii publice, agenti economici etc.
(2) Producatorii de energie termica pot fi agenti economici, persoane
juridice romane, compartimente de specialitate din aparatul propriu al
consiliilor locale sau servicii publice din subordinea consiliilor locale,
autorizate si/sau licentiate conform legii, avand ca obiect de activitate
producerea energiei termice, in scopul furnizarii acesteia.
(3) Activitatea de producere a energiei termice se desfasoara in conditii
de tratament egal pentru toti producatorii, fiind interzise orice discriminari.
Art. 21
(1) Producatorii de energie termica au urmatoarele obligatii principale:
a) sa livreze energia termica oricarei persoane fizice sau juridice
solicitante care indeplineste conditiile de autorizare si de licenta pentru a
fi transportator, distribuitor ori furnizor sau care este utilizator de energie
termica, in limita capacitatii instalatiilor si cu respectarea reglementarilor
legale in vigoare si a conditiilor tehnice impuse prin autorizatii si licente
si prin clauzele contractuale;
b) sa asigure livrarea energiei termice in retelele de transport, de
distributie sau in instalatiile utilizatorului, potrivit standardelor si/sau
normelor tehnice in vigoare si contractelor incheiate, precum si controlul
calitativ si cantitativ al acestor parametri;
c) sa mentina o rezerva de combustibil la un nivel suficient, pentru
indeplinirea obligatiilor privind producerea si furnizarea energiei termice
prevazute in autorizatiile si licentele acordate;
d) sa se conformeze, din punct de vedere operativ, cerintelor dispecerului
coordonator si sa infiinteze, dupa caz, trepte proprii de dispecerat; in cazul
centralelor electrice de termoficare, acoperirea sarcinii termice este
prioritara celei electrice;
e) sa asigure eficienta energetica si economia de combustibil in producerea
energiei termice;
f) sa intocmeasca bilantul energiei termice produse si al celei livrate, sa
monitorizeze parametrii acesteia atat la producere, cat si la livrare si sa ia
masuri de eficientizare energetica;
g) sa exploateze instalatiile de producere racordate la sistemele de
transport, distributie sau la instalatiile utilizatorului, astfel incat sa nu
induca in sistem fenomene perturbatoare peste limitele admise de prescriptiile
tehnice in vigoare;
h) sa intervina operativ la obiectivele pe care le detin in cazul unui
pericol potential de producere a unor avarii, explozii sau a altor accidente in
functionare, putand ocupa in mod temporar zona de acces pentru personal si zona
tehnica de lucru, anuntand despre aceasta organele administrative si
institutiile abilitate, precum si detinatorii terenurilor in cauza;
i) sa obtina acordurile si/sau autorizatiile prevazute de lege pentru
instalatii si personal si sa nu dezvolte capacitati de productie suplimentare
decat dupa obtinerea unei noi autorizari;
j) sa schimbe combustibilii utilizati pentru producerea energiei termice,
cu respectarea normelor tehnice specifice si a aprobarilor legale, cand aceasta
schimbare asigura functionarea instalatiilor in conditii de siguranta si
conduce la cresterea randamentului, a eficientei energetice si la reducerea
costurilor de productie, cu conditia respectarii reglementarilor in vigoare
privind protectia mediului;
k) sa intocmeasca si sa urmareasca realizarea programelor de reabilitare si
retehnologizare a instalatiilor de producere a energiei termice existente, in
vederea cresterii eficientei energetice a acestora, reducerii preturilor si
tarifelor, cresterii calitatii energiei termice, asigurarii continuitatii
alimentarii utilizatorilor si incadrarii in normele privind emisiile poluante
si protectia mediului;
l) sa furnizeze autoritatilor administratiei publice locale si autoritatii
nationale de reglementare din domeniul de competenta informatii privind
activitatea de producere a energiei termice;
m) sa pastreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute de la
terti in cursul desfasurarii activitatii;
n) sa colaboreze, la cererea autoritatilor de reglementare competente, la
elaborarea sau revizuirea reglementarilor din domeniu.
(2) Producatorii pot sa desfasoare activitati de informare, consultanta,
finantare si pot executa lucrari la instalatiile consumatorilor, in conditiile
convenite cu acestia, in vederea cresterii eficientei utilizarii
combustibililor si a energiei.
Art. 22
Producatorii de energie termica au urmatoarele drepturi:
a) sa incheie contracte de vanzare-cumparare cu furnizorii sau contracte de
furnizare cu consumatorii, in cazul in care detin licenta de furnizare;
clauzele minime ale acestor contracte se stabilesc de catre autoritatea de
reglementare competenta in contractele-cadru;
b) sa aiba acces la retelele termice de transport si distributie in
conditiile prezentei ordonante;
c) sa obtina culoar de trecere pentru liniile electrice de legatura a
capacitatilor lor de productie cu sistemul national de transport sau cu
retelele electrice de distributie, in cazul centralelor electrice de
termoficare, si/sau pentru conductele de transport al energiei termice intre
capacitatea de productie si operatorii de distributie sau consumatori;
d) sa furnizeze energia termica in retelele de transport, de distributie
si/sau in instalatiile utilizatorilor, potrivit prevederilor legale in vigoare,
ale contractelor incheiate si in limita capacitatii acestora si, dupa caz, sa
suporte in mod echitabil costurile dezvoltarii retelelor de transport;
e) sa desfasoare activitatea de dispecerizare, ca functie operativa, si
activitatea de analiza economica a functionarii sistemului coordonat, cu
asigurarea conditiilor de furnizare specificate in contractele de
vanzare-cumparare incheiate;
f) sa solicite desfiintarea constructiilor si a obiectivelor amplasate
nelegal in zona de protectie, precum si a celor care nu respecta distantele de
siguranta fata de instalatiile si constructiile proprii;
g) sa transfere, motivat, pentru o perioada de cel mult un an, in
conditiile legii, pe baza de contract, in intregime sau in parte, unei alte
persoane juridice drepturile si obligatiile privind producerea energiei
termice; transferul se poate face numai cu acordul autoritatilor administratiei
publice locale si al autoritatilor de reglementare competente;
h) pentru lucrari de investitii, de reabilitare si de retehnologizare
producatorii pot contracta credite bancare; pe durata rambursarii creditelor
producatorii nu vor inregistra cheltuieli cu amortizarea aferenta investitiilor
facute din credite aflate in derulare, aceste cheltuieli fiind esalonate dupa
rambursarea creditului pe o perioada de maximum 5 ani, fara a se depasi
termenul normal de amortizare a investitiilor;
i) sa solicite ajustarea nivelului preturilor in functie de influentele
intervenite in elementele de cost pentru energia termica si sa incaseze
contravaloarea energiei termice livrate la preturile si tarifele legal
stabilite;
j) sa infiinteze si sa mentina un sistem propriu de telecomunicatii pentru
legatura cu capacitatile lor de productie, cu dispeceratele si cu consumatorii
racordati la instalatiile aflate in administrarea lor.
Art. 23
Obligatiile si drepturile prevazute la art. 21 si 22 nu sunt limitative,
acestea putand fi completate, cu acordul partilor, in cadrul contractului de
furnizare a energiei termice.
SECTIUNEA a 2-a
Transportul energiei termice
Art. 24
(1) Transportul energiei termice reprezinta activitatea organizata prin
care energia termica ajunge din instalatiile de producere in instalatiile de
distributie si/sau la instalatiile utilizatorilor finali.
(2) Instalatiile de transport al energiei termice se delimiteaza fizic de
instalatiile de producere sau de distributie prin puncte de separare precizate
in contractele incheiate intre parti, in conformitate cu reglementarile tehnice
in vigoare.
(3) Operatorii de transport al energiei termice sunt persoane juridice
romane, autorizate in conformitate cu prevederile legale, care desfasoara
activitati de transport si/sau de distributie pentru o zona determinata, pe
baza de licente acordate de autoritatea de reglementare competenta.
(4) Activitatea de transport al energiei termice se desfasoara in conditii
de tratament egal pentru toti utilizatorii racordati la RTET, fiind interzise
orice discriminari.
Art. 25
Transportatorii de energie termica au urmatoarele obligatii principale:
a) sa exploateze si sa administreze RTET, in conditii de siguranta,
eficienta si de protectie a mediului, si sa contribuie, conform conventiilor
incheiate cu autoritatile administratiei publice locale, la reabilitarea si
dezvoltarea acestora;
b) sa asigure, in conditii egale si nediscriminatorii, accesul
producatorilor, distribuitorilor si al utilizatorilor la RTET, in limitele
capacitatii de transport si cu respectarea regimurilor de functionare a
acestora;
c) sa asigure, prin planificarea, coordonarea, supravegherea, controlul si
analiza functionarii, echilibrul functional al RTET;
d) sa asigure regimurile optime de transport si livrare a energiei termice,
notificate de producatori, distribuitori si/sau de utilizatori;
e) sa elaboreze conventiile tehnice de exploatare, cuprinzand principalele
conditii tehnice care trebuie indeplinite de producatori, transportatori,
distribuitori si consumatori in vederea executarii in bune conditii a
contractelor de transport, precum si a celor de vanzare-cumparare a energiei
termice;
f) sa intocmeasca si sa urmareasca realizarea bilanturilor energiei termice
la intrarea si la iesirea din sistem;
g) sa elaboreze si sa supuna spre aprobare autoritatilor administratiei
publice locale, cu informarea autoritatilor de reglementare competente,
planurile de perspectiva privind dezvoltarea si/sau modernizarea, in conditii
de eficienta energetica si economica, a RTET, in concordanta cu stadiul actual
si evolutia viitoare a consumului de energie termica; planurile vor contine
modalitati de finantare si realizare a investitiilor de transport, cu luarea in
considerare a planurilor de organizare si amenajare a teritoriului, in
conditiile respectarii intocmai a cerintelor legale privind protectia mediului;
h) sa organizeze supravegherea stricta a modului de functionare a RTET si
sa previna sustragerile de energie termica, deteriorarea retelelor, racordarea
si/sau bransarea clandestina la acestea;
i) sa puna la dispozitie autoritatii administratiei publice locale si
autoritatii nationale de reglementare din domeniul de competenta informatii
privind activitatea de transport al energiei termice;
j) sa pastreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute in
cursul activitatii.
Art. 26
Transportatorii de energie termica au urmatoarele drepturi:
a) sa solicite stabilirea si ajustarea nivelului preturilor si tarifelor si
sa incaseze contravaloarea energiei termice transportate si vandute;
b) sa intrerupa sau sa limiteze transportul energiei termice, in conditiile
in care sunt periclitate siguranta si integritatea RTET;
c) sa intrerupa, pentru timpul strict necesar executarii lucrarilor de
intretinere si de reparatii, functionarea partiala sau totala a RTET, cu
anuntarea prealabila a distribuitorilor si/sau a utilizatorilor;
d) sa avizeze realizarea unui nou racord sau modificarea unui racord
existent, daca in urma realizarii unei analize de specialitate rezulta ca
operatiunea este posibila din punct de vedere tehnic;
e) sa supravegheze si sa previna sustragerea de energie termica,
racordurile sau bransarile clandestine si/sau deteriorarile RTET;
f) sa elaboreze norme tehnice specifice activitatii proprii;
g) sa obtina culoar de trecere pentru conductele de transport al energiei
termice intre unitatea de productie si distribuitori sau utilizatori;
h) sa intrerupa prestatia in cazul nerespectarii clauzelor contractuale.
Art. 27
(1) Dezvoltarea retelelor termice trebuie sa asigure economisirea energiei
si se va face cu respectarea normelor si normativelor tehnice de proiectare,
executie si exploatare in vigoare, a planurilor de urbanism si amenajare a
teritoriului, a reglementarilor in vigoare privind protectia mediului,
sanatatea si igiena publica si a dreptului de proprietate.
(2) Pentru protectia instalatiilor de transport si distributie se interzice
tertilor, persoane fizice sau juridice:
a) sa amplaseze constructii, sa efectueze sapaturi de orice fel sub retele
termice si in zona de protectie a acestora, fara consimtamantul prealabil al
titularilor instalatiilor;
b) se depoziteze materiale in zona de protectie a instalatiilor;
c) sa intervina in orice mod asupra retelelor termice.
(3) Extinderea retelelor de gaze naturale pe strazile pe care exista retele
termice cu apa fierbinte/calda va fi supusa avizarii consiliilor locale, avand
drept criteriu de evaluare economia de combustibil.
SECTIUNEA a 3-a
Distributia si furnizarea energiei termice
Art. 28
(1) Distributia si furnizarea energiei termice reprezinta activitatea prin
care energia termica se preia de la producator sau transportator si, dupa
transformare si procesare, se livreaza utilizatorilor.
(2) Energia termica livrata utilizatorilor se factureaza de catre furnizor
pe baza indicatiilor echipamentelor de inregistrare si masurare. In cazul
consumatorilor casnici echipamentele de inregistrare si masurare sunt
achizitionate si montate prin grija furnizorului, iar in cazul consumatorilor
industriali sau urbani, altii decat cei casnici, prin grija acestora. In toate
cazurile intretinerea echipamentelor este asigurata de operatorul furnizor.
(3) Instalatiile de distributie a energiei termice se delimiteaza fizic de
instalatiile de producere, de cele de transport sau de cele ale utilizatorilor
prin puncte de separare; punctele de separare vor fi precizate in contractele
incheiate intre parti si vor fi prevazute cu echipamente de masurare adecvate,
in conformitate cu reglementarile tehnice in vigoare.
(4) Distribuitorii si furnizorii de energie termica sunt persoane juridice
romane, autorizate si/sau licentiate de autoritatea de reglementare competenta,
avand ca obiect de activitate distributia energiei termice in scopul vanzarii
acesteia; contractul incheiat in acest scop, denumit in cele ce urmeaza
contract de furnizare, se incheie intre furnizor si utilizator si trebuie sa
cuprinda cel putin clauzele minimale, pe categorii de consumatori, stabilite de
autoritatile administratiei publice locale si de autoritatea nationala de
reglementare competenta prin contractele-cadru.
(5) Activitatea de distributie si furnizare a energiei termice se
desfasoara in conditii de tratament egal pentru toti operatorii
distribuitori/furnizori de energie termica, fiind interzise orice discriminari.
(6) Distribuitorii/furnizorii de energie termica au dreptul sa intrerupa
serviciul de distributie/furnizare numai in caz de consum fraudulos, de neplata
a facturilor sau cand utilizatorii nu respecta alte clauze contractuale.
Art. 29
(1) Distribuitorii si furnizorii de energie termica au urmatoarele
obligatii principale:
a) sa opereze, sa intretina, sa repare si sa dezvolte sistemul de
distributie in conditii de siguranta si eficienta energetica, cu respectarea
dreptului de proprietate, a prevederilor legislatiei privind protectia mediului
si sanatatea publica si a normelor tehnice in vigoare;
b) sa racordeze/sa branseze la retelele de distributie aflate in
administrarea sa, in conditiile legii, nediscriminatoriu, oricare solicitant
din zona de operare, persoana fizica sau juridica, prin intermediul unei
instalatii prevazute cu sisteme omologate de masurare-inregistrare a energiei
termice furnizate/consumate si cu dispozitive de reglare a debitului;
c) sa intocmeasca si sa urmareasca bilantul energiei termice la intrarea si
la iesirea din sistemul de distributie;
d) sa solicite desfiintarea constructiilor si a altor obiective amplasate
ilegal in zona de protectie, precum si a celor care nu respecta distantele de
siguranta fata de constructiile si instalatiile proprii aferente activitatii de
distributie;
e) sa furnizeze autoritatii administratiei publice locale si autoritatii
nationale de reglementare competente informatii privind activitatea de
distributie si furnizare a energiei termice;
f) sa efectueze revizia si reglarea periodica a instalatiilor de incalzire
si de alimentare cu apa calda de consum apartinand utilizatorilor, pe baza de
contract;
g) sa actioneze pentru depistarea pierderilor de caldura si de agent termic
din retelele de distributie a energiei termice si, cu precadere, pentru
remedierea defectiunilor si a avariilor;
h) sa asigure achizitionarea si instalarea, exploatarea, intretinerea
periodica si verificarea metrologica a sistemelor proprii de
inregistrare-masurare a energiei termice furnizate utilizatorilor, potrivit
reglementarilor in vigoare;
i) sa monitorizeze si sa evalueze starea tehnica si siguranta in
functionare a instalatiilor aflate in gestiunea si administrarea sa, precum si
a indicatorilor specificati in reglementarile tehnice in vigoare si in
regulamentul de serviciu;
j) sa realizeze lucrari de dezvoltare si de modernizare a instalatiilor
aflate in administrarea si exploatarea sa, pe baza unor programe de perspectiva
aprobate de autoritatile administratiei publice locale;
k) sa anunte utilizatorii afectati de limitarile sau intreruperile
planificate, in modul stabilit prin contracte, si sa comunice durata
planificata pentru intreruperile necesare executarii unor lucrari de
intretinere si reparatii;
l) sa asigure instruirea profesionala si specializarea personalului
propriu;
m) sa pastreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute in
cursul desfasurarii activitatii.
(2) Distribuitorul/furnizorul raspunde pentru toate daunele provocate
utilizatorilor/consumatorilor din culpa sa, in conditiile stabilite prin
contract, si, in special, daca:
a) nu incepe furnizarea energiei termice la termenul contractat sau nu
livreaza energia termica in conditiile stabilite in contract;
b) nu anunta utilizatorul din timp cu privire la limitarile sau la
intreruperile programate pentru lucrarile planificate;
c) dupa sistarea furnizarii energiei termice ceruta de utilizator nu reia
furnizarea in prima zi lucratoare dupa primirea in scris a instiintarii privind
incetarea motivului sistarii;
d) nu respecta parametrii de calitate contractati pentru energia termica
furnizata.
Art. 30
(1) Distribuitorii si furnizorii de energie termica au urmatoarele drepturi
principale:
a) sa desfasoare activitati comerciale legate de vanzarea-cumpararea
energiei termice prin exploatarea retelelor de distributie;
b) sa solicite stabilirea si/sau ajustarea nivelului tarifelor si sa
incaseze contravaloarea energiei termice vandute;
c) sa stabileasca conditiile tehnice de racordare/bransare a utilizatorilor
la instalatiile aflate in administrarea lor, cu respectarea normativelor
tehnice in vigoare si a reglementarilor-cadru aprobate de autoritatea nationala
de reglementare competenta;
d) sa avizeze, in baza unor studii de specialitate din care sa rezulte ca
operatiunea este posibila din punct de vedere tehnic, realizarea noilor
racorduri/bransamente sau modificarea celor existente;
e) sa elaboreze norme tehnice specifice activitatii proprii;
f) sa intrerupa, total sau partial, functionarea retelei de distributie pe
durata strict necesara executarii lucrarilor de intretinere si de reparatii
programate, cu anuntarea prealabila a consumatorilor;
g) sa utilizeze terenurile si alte bunuri aflate in proprietatea unui tert,
cu respectarea prevederilor legale, pentru a asigura functionarea normala a
instalatiilor pe care le administreaza si le exploateaza;
h) sa foloseasca cu titlu gratuit, cu acordul autoritatilor administratiei
publice locale si cu respectarea conditiilor legale, terenurile apartinand
domeniului public si/sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale pentru
realizarea unor lucrari de intretinere si reparatii pe care le executa la
constructiile si instalatiile de distributie;
i) sa transfere, in conditiile legii, pe baza de contract, in intregime sau
in parte, unei terte persoane juridice drepturile si obligatiile privind
exploatarea punctelor termice si a retelelor termice de distributie, cu
aprobarea scrisa prealabila a autoritatilor administratiei publice locale si a
autoritatii de reglementare competente;
j) sa aiba acces, in conditiile legii, la instalatiile de consum ale
utilizatorului, conform contractelor de furnizare, ori de cate ori este
necesara interventia la acestea;
k) sa intrerupa furnizarea energiei termice in cazul nerespectarii
clauzelor contractuale, cu un preaviz de 3 zile lucratoare;
l) sa presteze activitati de informare, consultanta, finantare sau sa
execute lucrari de reparatii si reabilitari la instalatiile utilizatorilor, in
conditiile convenite cu acestia, in scopul cresterii eficientei si utilizarii
rationale a energiei termice.
(2) Operatorii distribuitori/furnizori de energie termica sunt autorizati
sa limiteze sau sa intrerupa, pentru un grup cat mai restrans de utilizatori si
pe o durata cat mai scurta, furnizarea energiei termice in urmatoarele
situatii:
a) cand este periclitata viata sau sanatatea oamenilor ori integritatea
bunurilor materiale;
b) pentru prevenirea, limitarea extinderii sau remedierea avariilor in
sistemul energetic urban;
c) pentru executarea unor manevre si lucrari care nu se pot efectua fara
intreruperi.
(3) Operatorii distribuitori/furnizori de energie termica stabilesc
programul lucrarilor de reparatii si mentenanta planificate la retelele termice
si la instalatiile de distributie/furnizare, corelat cu programele similare ale
producatorilor/transportatorilor cu care au interfata; realizarea lucrarilor se
va programa, de regula, in sezonul cald astfel incat dupa inceperea sezonului
de incalzire sa se asigure continuitatea serviciului.
Art. 31
(1) Pentru asigurarea producerii, distributiei si furnizarii energiei
termice in sistem centralizat, in conditii de competitie si avand la baza
strategia nationala si/sau locala de asigurare cu combustibil si energie
termica, se pot adopta si aplica solutii locale de incalzire si preparare a
apei calde de consum prin executarea de centrale termice si/sau puncte termice
de scara sau imobil, cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) la solicitarea utilizatorului, pentru imobile ale caror bransamente sau
portiuni de retele termice au fost executate initial pe cheltuiala acestuia, cu
un preaviz de 3 luni, dar nu in timpul sezonului rece;
b) la propunerea furnizorului, cu un preaviz de minimum 6 luni, dar nu mai
devreme de sfarsitul sezonului de incalzire, in situatiile in care din punct de
vedere tehnic si/sau economic nu se mai justifica alimentarea cu energie
termica in sistem centralizat;
c) la propunerea autoritatilor administratiei publice locale, cu un preaviz
de minimum 6 luni, dar nu mai devreme de sfarsitul sezonului de incalzire.
(2) Finantarea lucrarilor prevazute la alin. (1) se asigura de
utilizatori/consumatori in cazurile mentionate la lit. a) si b), respectiv de
autoritatile administratiei publice locale, in cazurile mentionate la lit. b)
si c).
Art. 32
(1) Debransarile individuale ale unor apartamente situate in imobile de
locuit tip bloc - condominii -, alimentate cu energie termica prin reteaua
urbana de distributie, indiferent de cauze, se pot realiza in urmatoarele
conditii cumulative:
a) numai cu acceptul scris al asociatiei de proprietari si/sau de locatari,
sub semnatura reprezentantilor legali ai acestora, dar nu in timpul sezonului
de incalzire;
b) dupa obtinerea in prealabil a celorlalte acorduri si avize prevazute de
legislatia in vigoare.
(2) In situatia in care debransarea se face cu intentia inlocuirii
sistemului de incalzire centralizat cu un sistem de incalzire individual pe
baza de gaze naturale sau gaze lichefiate, suplimentar se vor indeplini
urmatoarele conditii:
a) evacuarea gazelor arse se va face printr-un cos care va depasi nivelul
aticului imobilului;
b) proprietarul apartamentului este obligat sa aiba un contract de service
permanent pe toata durata functionarii instalatiei cu o firma autorizata
privind intretinerea si asigurarea bunei functionari a respectivei instalatii;
c) proprietarul impreuna cu firma de service raspund solidar civil si/sau
penal, dupa caz, pentru eventualele pagube sau pierderi de vieti omenesti in
caz de explozie provocata de proasta functionare a instalatiei individuale de
incalzire.
SECTIUNEA a 4-a
Utilizatorii de energie termica
Art. 33
Sunt utilizatori de energie termica persoanele fizice sau juridice care
consuma in instalatiile proprii, pe baza de contract, energia termica livrata
de un distribuitor/furnizor.
Art. 34
Utilizatorii de energie termica au urmatoarele drepturi:
a) sa preia energia termica din instalatiile distribuitorului/furnizorului
in conformitate cu prevederile contractului de furnizare;
b) sa aiba acces la echipamentele de masurare a energiei termice in vederea
decontarii, chiar daca acestea se afla in incinta
distribuitorului/furnizorului, in prezenta imputernicitului acestuia, cu conditia
ca echipamentele de masurare sa se refere strict la utilizatorul care solicita
accesul;
c) sa racordeze la instalatiile proprii, in conditiile legii, alti
consumatori de energie termica, denumiti subconsumatori; racordarea se poate
face numai cu acordul prealabil scris al distribuitorului/furnizorului;
d) sa solicite distribuitorului/furnizorului remedierea defectiunilor si a
deranjamentelor survenite la instalatiile de distributie;
e) sa solicite distribuitorului/furnizorului instalarea, contra cost, a
termostatelor de radiator si a sistemelor de alocare a consumurilor si de
repartizare a costurilor facturii de incalzire in imobile condominiale;
f) sa solicite rezilierea contractului cu un preaviz de 30 de zile
calendaristice.
Art. 35
Utilizatorii de energie termica au urmatoarele obligatii:
a) sa achite integral si la termen facturile emise de furnizor, eventualele
corectii sau regularizari ale acestora urmand sa fie efectuate ulterior;
b) sa comunice in scris distribuitorului/furnizorului orice modificare a
conditiilor care au fost avute in vedere la intocmirea contractului de
furnizare;
c) sa respecte normele si prescriptiile tehnice in vigoare, in vederea
eliminarii efectelor negative asupra calitatii energiei termice furnizate;
d) sa exploateze si sa intretina instalatiile proprii pentru asigurarea
utilizarii eficiente a energiei termice;
e) sa suporte in totalitate consecintele care ii afecteaza pe
subconsumatori, determinate de restrictionarea sau intreruperea furnizarii
energiei termice catre acestia, ca urmare a nerespectarii prevederilor
contractuale, inclusiv in cazul neplatii energiei termice;
f) sa permita distribuitorului/furnizorului, la solicitarea acestuia,
intreruperea programata a alimentarii cu energie termica pentru intretinere,
revizii si reparatii executate la instalatiile acestuia;
g) sa nu modifice instalatiile de incalzire centrala, aferente unui imobil
condominial, decat in baza unei documentatii tehnice care reconsidera ansamblul
instalatiilor termice, aprobata de catre distribuitorul/furnizorul de energie
termica;
h) sa suporte costul remedierilor si al pagubelor produse furnizorului si
altor utilizatori, inclusiv ca urmare a nelivrarii energiei termice atunci cand
s-au produs defectiuni datorate culpei sale;
i) sa permita accesul distribuitorului/furnizorului la instalatiile de
utilizare a energiei termice aflate in folosinta sau pe proprietatea sa, pentru
verificarea functionarii si integritatii acestora sau pentru debransarea
instalatiilor in caz de neplata sau pericol de avarie.
Art. 36
Drepturile si obligatiile prevazute la art. 34 si 35 vor fi dezvoltate in
contractele de furnizare negociate si incheiate cu distribuitorii/furnizorii de
energie termica, avand la baza contractele-cadru elaborate de autoritatea de
reglementare competenta.
CAP. 4
Preturi si tarife
SECTIUNEA 1
Principii pentru stabilirea preturilor si a tarifelor
Art. 37
(1) Preturile si tarifele trebuie sa asigure acoperirea cheltuielilor de
productie, exploatare, intretinere, modernizare si retehnologizare, justificate
economic, si un profit de maximum 10% .
(2) Cota de profit de maximum 10% se aplica la costul total al
activitatilor desfasurate pentru asigurarea serviciilor energetice de interes
local, exclusiv cota de dezvoltare de 3% prevazuta la art. 43.
(3) In pretul de livrare al energiei termice nu se vor include pierderile
de agent termic, datorate defectiunilor tehnologice de pe intregul sistem de
producere, transport si distributie a energiei termice, produse prin acte de
neglijenta sau intentionat.
(4) Preturile si tarifele pentru energia termica livrata utilizatorilor
trebuie sa asigure:
a) utilizarea eficienta a energiei termice;
b) cresterea parametrilor de calitate ai serviciilor energetice de interes
local cu costuri cat mai mici si cu respectarea reglementarilor referitoare la
protectia mediului;
c) egalitate de tratament pentru toti utilizatorii, indiferent de
destinatia pentru care este utilizat agentul termic.
(5) Preturile si tarifele pentru energia termica nu pot fi stabilite
promotional si nu pot include subventia ca instrument de recuperare a
cheltuielilor de la alte categorii de consumatori, pe baza subventiei
incrucisate.
SECTIUNEA a 2-a
Stabilirea si ajustarea preturilor si tarifelor
Art. 38
(1) Stabilirea preturilor si a tarifelor pentru energia termica produsa si
livrata utilizatorilor se face de catre autoritatile de reglementare competente
stabilite potrivit art. 15 alin. (2) si (3), pe baza propunerilor operatorilor
economici care produc, transporta, distribuie si furnizeaza energie termica la
utilizatori, cu avizul prealabil al autoritatilor administratiei publice locale
implicate.
(2) Fundamentarea propunerilor se face pe baza costurilor fixe si variabile
si a cantitatilor de energie termica produsa si livrata.
(3) Autoritatea de reglementare competenta va urmari ca in documentatiile
de fundamentare a preturilor combustibilii sa fie luati in calcul cu cele mai
mici costuri, in conditia de livrare loco centrala termica.
Art. 39
Ajustarea preturilor si a tarifelor se face de catre autoritatea de
reglementare competenta stabilita potrivit art. 15 alin. (2) si (3), pe baza
cererilor de ajustare ale operatorilor insotite de documentatia de fundamentare
a costurilor si de avizul prealabil al autoritatilor administratiei publice
locale implicate sau prin autosesizare.
Art. 40
In cazul in care, dupa ajustarea preturilor si a tarifelor, furnizorii de
combustibili si de energie electrica modifica preturile de livrare, avand ca
efect majorarea costului total al producerii energiei termice, consiliile
locale pot aproba recalcularea corespunzatoare a preturilor de productie
ajustate anterior si implicit a preturilor finale la utilizator, incepand cu
data primei livrari facute la noile preturi, fara modificarea nivelului
costurilor celorlalte elemente de cheltuieli si a cotei de profit, care raman
la nivelurile aprobate de autoritatea de reglementare competenta.
Art. 41
In situatii deosebite, cum ar fi restructurarea sau reorganizarea regiilor
autonome si modificarea structurala a costurilor sau a conditiilor de
productie, la solicitarea operatorilor economici autoritatea de reglementare
competenta va analiza nivelul preturilor si al tarifelor si va hotari, cu
avizul autoritatii administratiei publice locale, asupra solicitarii de
modificare a preturilor si a tarifelor.
Art. 42
In cazurile in care producatorii si/sau transportatorii si distribuitorii
de energie termica desfasoara activitati in cadrul unor programe de
dezvoltare-reabilitare a infrastructurii aferente serviciilor, cu finantare din
imprumuturi externe, sau in cazul concesionarii unor servicii energetice de
interes local pentru care autoritatea administratiei publice locale a stabilit,
cu acordul creditorilor sau al concesionarilor, reguli sau formule de ajustare,
autoritatea de reglementare competenta va aplica regulile sau formulele de
ajustare stabilite in contract.
Art. 43
(1) Cota de dezvoltare, modernizare si retehnologizare a sistemelor
energetice de interes local, inclusiv pentru protectia mediului, se stabileste
la 3% din costul total al productiei, transportului, distributiei si furnizarii
energiei termice aferente utilizatorilor/consumatorilor din economie, cu
exceptia consumatorilor casnici.
(2) Sumele incasate prin preturi si/sau tarife corespunzatoare cotei
prevazute la alin. (1) se constituie intr-un cont distinct al operatorului si
se utilizeaza, cu avizul autoritatii administratiei publice locale implicate,
exclusiv pentru scopul in care a fost deschis.
(3) Operatorii serviciilor energetice de interes local au obligatia sa
asigure finantarea pregatirii profesionale continue a propriilor salariati.
Art. 44
Operatorii din sistemul de producere, transport, distributie si furnizare a
energiei termice, indiferent de subordonare sau de natura capitalului, sunt
obligati sa tina contabilitatea de gestiune distinct, conform normelor legale, pe
activitatile de productie, de transport, de distributie si de furnizare, care
sa permita autoritatilor competente cunoasterea costurilor fixe si a celor
variabile, precum si a veniturilor realizate, pe tipuri de energie produsa, in
functie de combustibilul folosit.
Art. 45
Tinand seama de caracterul sezonier al incalzirii, pentru a veni in
sprijinul populatiei autoritatile administratiei publice locale, precum si
operatorii furnizori de energie termica pot sa decida ca energia termica
livrata sa fie facturata in rate egale pe tot parcursul anului, fara a se
afecta datoriile acestora catre bugetul de stat si bugetele locale. Avand in
vedere ponderea costurilor fixe si variabile, autoritatea nationala de
reglementare competenta va elabora, in termen de 6 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante, metodologia de aplicare a tarifului binom la
facturarea energiei termice furnizate/livrate utilizatorilor.
Art. 46
Tarifele pentru alte servicii, cum sunt eliberarea acordurilor si avizelor,
verificarea documentatiilor, service-ul instalatiilor interioare apartinand
utilizatorilor, sau alte tarife pentru serviciile solicitate se stabilesc prin
hotarari ale consiliilor de administratie sau ale adunarilor generale ale
actionarilor, pe tipuri de lucrari sau servicii furnizate/prestate, si se
incaseaza separat, cu acordul autoritatilor administratiei publice locale.
Art. 47
Controlul respectarii reglementarilor legale in domeniul preturilor si al
tarifelor pentru energia termica produsa si/sau transportata si distribuita de
operatorii serviciilor energetice de interes local se face de autoritatea de
reglementare competenta si de structurile abilitate ale autoritatilor
administratiei publice locale.
CAP. 5
Reglementari privind contorizarea energiei termice
Art. 48
(1) Masurarea cantitatilor de energie termica furnizate prin intermediul
sistemelor energetice de interes local, sub forma de agent termic pentru
incalzire si de apa calda pentru consum, este obligatorie si se realizeaza prin
montarea la nivelul bransamentelor utilizatorilor, in punctul de
delimitare/separare a instalatiilor sau in alt punct stabilit prin acordul de
furnizare, a echipamentelor de masurare-inregistrare si control, cu respectarea
prevederilor specifice in domeniu, emise de autoritatea de reglementare
competenta.
(2) Bransamentele pana la punctele de delimitare/separare, inclusiv
echipamentele de masurare-inregistrare a energiei termice montate la interfata
dintre retelele publice de distributie si instalatiile utilizatorilor, fac
parte, impreuna cu retelele publice de distributie, din domeniul public al
unitatilor administrativ-teritoriale, iar operatorii care asigura distributia
centralizata a energiei termice sunt obligati sa le intretina, sa le verifice
metrologic si sa le inlocuiasca ori de cate ori este nevoie, pe cheltuiala lor.
Art. 49
(1) Echiparea sistemelor energetice de interes local si a imobilelor cu
destinatie de locuinte cu dispozitive de masurare-inregistrare a cantitatilor
de energie termica produse si/sau distribuite se face de catre operatorii
furnizori de energie termica, in mod esalonat, pana la 31 decembrie 2004, pe
baza unor programe elaborate si aprobate de autoritatile administratiei publice
locale in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante.
(2) Autoritatile administratiei publice locale si operatorii pot solicita
si pot obtine credite pentru care vor acorda garantii locale in scopul
finantarii acestor programe.
(3) Pana la finalizarea actiunii de contorizare la bransamentul
utilizatorilor se admite si calculul consumurilor pe baza contoarelor de la
furnizor sau in sistem pausal, conform normelor in vigoare.
(4) Utilizatorii care doresc contorizarea consumurilor de energie termica
in devans fata de programul aprobat pot sa achizitioneze si sa isi monteze
aparate de masurare-inregistrare pe cheltuiala proprie, in baza unei
documentatii aprobate de catre operatorul distribuitor/furnizor de energie
termica; dupa montare si receptie aparatele de masurare a energiei termice se
predau in administrare si exploatare operatorului, contravaloarea acestora
urmand sa fie recuperata de la acesta prin deducere lunara din factura de plata
pana la concurenta sumei investite.
(5) Utilizatorii de tip condominial care doresc contorizare in sistem
integrat - contor general de bransament si contoare secundare pe racordurile
proprii, termostate de radiator si/sau alocatoare de costuri - vor achizitiona
si vor monta aceste dispozitive pe cheltuiala proprie.
(6) Contoarele montate in aval de contorul de bransament sau in aval de
punctul de delimitare/separare dintre retelele publice de distributie si
instalatiile de utilizare apartin utilizatorilor; sarcina asigurarii
intretinerii, inlocuirii si verificarii metrologice a acestora revine
utilizatorilor.
(7) In termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante Ministerul Administratiei Publice va emite un normativ cu privire la
conditiile de montare si exploatare a sistemelor de alocare a costurilor pentru
incalzire si apa calda de consum, montate in imobilele condominiale.
Art. 50
(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se interzic
proiectarea, executia si punerea in functiune a sistemelor energetice de
interes local fara dotarea lor corespunzatoare cu dispozitive de
masurare-inregistrare a cantitatilor produse si/sau distribuite.
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante proiectarea
si realizarea noilor imobile tip condominiu cu destinatie de locuinte sau cu
destinatie mixta - locuinte si spatii cu alta destinatie -, avand sursa comuna
de energie termica sau racordate la retelele publice de distributie, trebuie sa
asigure individualizarea consumurilor si conditiile de montare a sistemelor de
masurare-inregistrare-repartizare a consumurilor pentru intregul imobil si
pentru fiecare apartament sau spatiu cu alta destinatie.
Art. 51
(1) In cazul imobilelor tip condominiu cu destinatie mixta - locuinte si
spatii cu alta destinatie - existente, avand brasamente si instalatii
interioare comune, separarea si individualizarea consumurilor pe categorii de
folosinte sau corespunzator fiecarui spatiu cu alta destinatie se fac pe
cheltuiala detinatorilor spatiilor cu alta destinatie, prin separarea
instalatiilor de utilizare si prin montarea dispozitivelor de
masurare-inregistrare a consumurilor, in decurs de un an de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante, cu respectarea prevederilor art. 35.
(2) Dupa montare aparatele de masurare-inregistrare a energiei termice
instalate in punctele de delimitare/separare a instalatiilor ori la limita de
proprietate se predau in exploatare catre distribuitor/furnizor, in conditiile
prevazute la art. 48.
Art. 52
(1) Furnizarea energiei termice pentru incalzire si prepararea apei calde
de consum se efectueaza contra cost, in baza unui contract de furnizare cu
caracter permanent, denumit in continuare contract-abonament, care constituie
actul juridic prin care se reglementeaza raporturile dintre furnizor si
utilizator cu privire la furnizarea, facturarea, utilizarea si plata
serviciului.
(2) Relatia contractuala operator-utilizator se materializeaza la nivelul
bransamentului, respectiv al racordului, in punctul de delimitare a
instalatiilor; in cazul cladirilor tip condominiu avand bransamente si
instalatii interioare comune, indiferent de destinatie, furnizorul nu are
competenta de a se implica in defalcarea si repartizarea pe detinatorii
spatiilor locative individuale a cheltuielilor aferente condominiului pentru
consumul de energie termica, aceasta activitate revenind, potrivit legii,
asociatiilor de proprietari/locatari.
(3) In cazul imobilelor tip condominiu, indiferent de destinatie, avand
bransamente si instalatii interioare de utilizare comune, calitatea de abonat
titular de contract revine asociatiei proprietarilor legal constituite.
(4) Detinatorii cu orice titlu ai spatiilor locative, indiferent de
destinatie, situate in imobile existente tip condominiu, racordate la retelele
publice de distributie a energiei termice, avand bransamente si instalatii
interioare comune, pot incheia contracte de furnizare in nume propriu numai
daca asigura pe propria cheltuiala conditiile tehnice necesare separarii si
individualizarii consumurilor.
Art. 53
(1) Contravaloarea serviciilor energetice de interes local furnizate
utilizatorilor se incaseaza de la acestia pe baza de factura; factura
reprezinta documentul de plata emis in conformitate cu legislatia fiscala in
vigoare de operatorul furnizor de servicii energetice de interes local.
(2) Facturarea si incasarea contravalorii serviciilor furnizate se fac
lunar sau, daca partile stabilesc altfel, la intervalele prevazute in
contractul-abonament; facturarea si plata consumului casnic de energie termica
livrata pentru incalzire se pot esalona, cu acordul partilor, pe parcursul
intregului an, regularizarile facandu-se semestrial.
(3) Contractele-abonament se incheie cu plata anticipata a unei sume
reprezentand contravaloarea prezumata a cantitatii de energie termica
furnizate/consumate intr-o perioada de 30 de zile.
(4) Suma depusa anticipat se reactualizeaza anual in baza preturilor si
tarifelor aprobate.
(5) Suma achitata anticipat se restituie la incetarea raporturilor
contractuale.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 54
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 55
Constituie contraventii in domeniul serviciilor energetice de interes local
urmatoarele fapte:
a) activitatile care pot pune in pericol viata, sanatatea si/sau bunurile
cetatenilor;
b) intretinerea necorespunzatoare sau neluarea masurilor de protectie
impotriva inghetului a instalatiilor de distributie a energiei termice,
corespunzator obligatiilor ce revin operatorului potrivit prevederilor legale
sau clauzelor contractului de delegare a gestiunii;
c) refuzul utilizatorului de a permite personalului imputernicit al operatorului
accesul la instalatiile proprii in scopul efectuarii controlului, inregistrarii
consumurilor, executarii lucrarilor de intretinere si reparatii, bransarii unor
noi consumatori sau pentru debransarea instalatiilor in caz de neplata;
d) folosirea de catre utilizator a apei calde menajere si a agentului
termic pentru incalzire pentru spalarea autovehiculelor, topirea zapezii sau in
alte scopuri decat cele prevazute in contractele-abonament;
e) executarea lucrarilor de reparatie capitala a instalatiilor de incalzire
centrala sau modificarea acestora fara documentatie tehnica legal aprobata si
fara acordul operatorului;
f) golirea instalatiilor in vederea executarii unor modificari sau
reparatii fara acceptul scris al operatorului;
g) nerespectarea programului de contorizare aprobat potrivit legii;
h) furnizarea agentului termic de catre producator/distribuitor la
parametrii care pun in pericol siguranta instalatiilor de utilizare;
i) producerea, transportul si/sau distributia de energie termica fara
licenta eliberata de autoritatea de reglementare competenta si/sau fara
contract de delegare a serviciului acordat in conditiile legii de autoritatea
administratiei publice locale.
Art. 56
Constituie contraventii in domeniul stabilirii si ajustarii preturilor si
tarifelor pentru energia termica livrata sub forma de agent termic pentru
incalzire si apa calda menajera urmatoarele fapte:
a) practicarea de catre producatori, transportatori, distribuitori si/sau
furnizori a altor preturi sau tarife decat cele stabilite de autoritatea de
reglementare competenta;
b) fundamentarea si sustinerea cererii de stabilire sau de ajustare a
preturilor si tarifelor de catre producatori, transportatori, distribuitori
si/sau furnizori cu date eronate, in scopul obtinerii unor tarife si preturi
mai mari;
c) refuzul operatorilor de servicii energetice urbane - producatori,
transportatori, distribuitori si/sau furnizori - de a se supune controlului
autoritatilor de reglementare abilitate in ceea ce priveste preturile si
tarifele.
Art. 57
Contraventiile prevazute la art. 55 si 56 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei pentru persoanele fizice
si cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoanele juridice,
faptele prevazute la art. 55 lit. d), e) si f);
b) cu amenda de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei pentru persoanele fizice
si de la 4.000.000 lei la 7.000.000 lei pentru persoanele juridice, faptele
prevazute la art. 55 lit. a), b) si c);
c) cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoanele fizice
si de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoanele juridice, faptele
prevazute la art. 56 lit. a), b) si c);
d) cu amenda de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoanele
fizice si de la 150.000.000 lei la 250.000.000 lei pentru persoanele juridice,
faptele prevazute la art. 55 lit. g), h) si i).
Art. 58
(1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 55 si 56 si aplicarea
sanctiunilor prevazute la art. 57 se fac de catre primari si/sau de
imputernicitii acestora, respectiv de autoritatea de reglementare competenta.
(2) In cazul contraventiilor prevazute la art. 56 preturile si tarifele
stabilite gresit se corecteaza, iar sumele incasate in mod necuvenit se
constituie venit la bugetul local.
(3) Cuantumul amenzilor contraventionale prevazute la art. 57 va fi
reactualizat in raport cu rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Ministerului Administratiei Publice.
(4) Dispozitiile referitoare la contraventii prevazute la art. 55 - 58 se
completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002.
Art. 59
In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cele doua autoritati competente,
ANRSC, respectiv ANRE, vor stabili prin protocol modul de predare-primire a
competentelor si atributiilor specifice.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 60
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 90 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 61
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul industriei si resurselor,
Iulian Iancu,
secretar de stat