E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 73 din 29 august 2002

privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu energie termica produsa centralizat

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 650 din 31 august 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 1 pct. IV.3 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si ale art. 2 alin. (3) din Legea serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta ordonanta stabileste cadrul juridic privind infiintarea, organizarea, gestionarea, reglementarea, finantarea, monitorizarea si controlul functionarii serviciilor publice de alimentare cu energie termica, produsa centralizat, a comunelor, oraselor si municipiilor.
    (2) Serviciile publice de alimentare cu energie termica produsa centralizat, denumite in continuare servicii energetice de interes local, fac parte din sfera serviciilor publice de gospodarie comunala.
    (3) Serviciile energetice de interes local cuprind totalitatea actiunilor si activitatilor desfasurate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale sub conducerea, coordonarea si controlul autoritatilor administratiei publice locale, in scopul alimentarii centralizate cu energie termica pentru incalzire si pentru prepararea apei calde de consum pentru locuinte, institutii publice, obiective social-culturale si agenti economici.
    Art. 2
    (1) Serviciile energetice de interes local se furnizeaza prin intermediul unor sisteme publice centralizate de alimentare cu energie termica, denumite in continuare sisteme energetice de interes local, destinate producerii, transportului, distributiei si furnizarii energiei termice pe teritoriul localitatilor.
    (2) Serviciile energetice de interes local se infiinteaza si se organizeaza la nivelul tuturor localitatilor care dispun de un sistem public centralizat de alimentare cu energie termica, indiferent de marimea acestuia.
    (3) Serviciile energetice de interes local se infiinteaza, se organizeaza si functioneaza pe baza urmatoarelor principii:
    a) autonomia locala;
    b) descentralizarea serviciilor publice;
    c) restrangerea si reglementarea caracterului de monopol natural;
    d) responsabilitatea fata de utilizatori;
    e) asigurarea calitatii si continuitatii serviciilor;
    f) administrarea eficienta a bunurilor proprietate publica sau privata a unitatilor administrativ-teritoriale, aferente serviciului;
    g) asigurarea eficientei energetice;
    h) asigurarea unui mediu concurential;
    i) promovarea asocierii intercomunale;
    j) promovarea parteneriatului public-privat;
    k) corelarea cerintelor cu resursele;
    l) conservarea mediului si dezvoltarea durabila;
    m) accesul liber la informatiile privind serviciul;
    n) participarea si consultarea utilizatorilor.
    (4) Serviciile energetice de interes local se gestioneaza si se administreaza prin intermediul unor agenti economici furnizori/prestatori de servicii energetice de interes local, specializati si licentiati in conditiile legii, denumiti in continuare operatori.
    (5) Operatorii pot presta una sau mai multe activitati specifice serviciilor energetice de interes local: fie numai producerea, numai transportul, numai distributia ori numai furnizarea energiei termice, fie combinatii ale acestora sau pe toate impreuna.
    Art. 3
    (1) Sistemele energetice de interes local fac parte din infrastructura tehnico-edilitara a localitatilor si apartin proprietatii publice a unitatilor administrativ-teritoriale.
    (2) Sistemele energetice de interes local sunt amplasate, de regula, pe terenuri apartinand domeniului public si/sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale.
    (3) Sistemele energetice de interes local constituie un ansamblu tehnologic si functional unitar, alcatuit din constructii, instalatii tehnologice, echipamente si dotari specifice, care cuprinde:
    a) centrale termice si/sau centrale electrice de termoficare;
    b) retele de transport;
    c) puncte termice/statii termice;
    d) retele de distributie;
    e) constructii si instalatii auxiliare;
    f) bransamente, pana la punctele de delimitare/separare;
    g) sisteme de masura, control si automatizare.
    Art. 4
    Energia termica furnizata utilizatorilor prin sistemele energetice de interes local trebuie sa respecte, in punctele de delimitare/separare a instalatiilor, parametrii tehnologici si programele de furnizare stabilite in contractele de furnizare si cerintele standardelor de performanta aprobate de autoritatea de reglementare.
    Art. 5
    Modul de organizare si functionare a serviciilor energetice de interes local, pe intregul ciclu tehnologic specific activitatilor de producere, transport, transformare, distributie si furnizare a energiei termice, inclusiv a activitatilor privind dezvoltarea, retehnologizarea si reabilitarea sistemelor energetice de interes local, are ca obiectiv:
    a) asigurarea competitiei in producerea si furnizarea energiei termice, in conditiile accesului reglementat al producatorilor si utilizatorilor la retelele termice de transport si distributie;
    b) cresterea eficientei energetice a sistemului pe intregul ciclu tehnologic, de la producerea, transportul, transformarea, distributia, pana la furnizarea si utilizarea energiei termice, precum si asigurarea viabilitatii economice durabile a sistemului;
    c) asigurarea transparentei in stabilirea preturilor si a tarifelor la energia termica;
    d) constituirea stocurilor de combustibili de siguranta pentru sezonul de iarna;
    e) instituirea si respectarea regimului de conducere, exploatare si control prin intermediul dispeceratelor specializate in gestiunea energiei termice;
    f) stimularea participarii sectorului privat, a investitorilor autohtoni si straini la producerea, transportul, distributia si furnizarea energiei termice;
    g) realizarea obiectivelor locale si globale privind protectia mediului prin reducerea emisiilor de noxe si a gradului de poluare;
    h) cresterea sigurantei in functionare a instalatiilor si asigurarea continuitatii serviciului;
    i) proiectarea, executia si exploatarea unitara a sistemelor energetice de interes local.
    Art. 6
    (1) In sensul prezentei ordonante, termenii, expresiile si abrevierile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
    a) sistem public de alimentare centralizata cu energie termica - ansamblul constructiilor, instalatiilor tehnologice si echipamentelor destinate producerii, transportului, transformarii, distributiei si utilizarii energiei termice, legate printr-un proces tehnologic si functional comun, realizat in scopul alimentarii utilizatorilor cu agent termic pentru incalzire si apa calda de consum;
    b) instalatii de producere a energiei termice - totalitatea constructiilor si instalatiilor din centralele termice sau centralele electrice de termoficare, care produc un agent termic: abur, apa fierbinte sau apa calda;
    c) instalatii de transport si distributie a energiei termice - ansamblul de conducte, instalatii de pompare (altele decat cele din punctele termice si centralele termice sau termoelectrice), alte instalatii auxiliare cu ajutorul carora se transporta, se transforma si se distribuie energia termica de la producatori la utilizatori;
    d) instalatii de transformare a energiei termice - ansamblul instalatiilor prin care se realizeaza adaptarea parametrilor agentilor termici la necesitatile utilizatorilor;
    e) instalatii de utilizare a energiei termice - totalitatea instalatiilor si receptoarelor care consuma/utilizeaza energie termica;
    f) producator de energie termica - operatorul, titular al unei licente de producere a energiei termice, care asigura producerea de abur, de apa fierbinte si/sau apa calda in centrale electrice de termoficare (CET), in centrale termice (CT) si/sau in alte instalatii de producere a energiei termice utilizand resurse energetice alternative;
    g) transportator de energie termica - operatorul, titular al unei licente de transport al energiei termice, care asigura activitatea de transport al aburului, apei fierbinti si/sau al apei calde de la centrale electrice de termoficare (CET) si/sau de la centrale termice (CT) la o statie termica sau direct la utilizatori;
    h) distribuitor de energie termica - operatorul, titular al unei licente de distributie a energiei termice, care asigura distributia energiei termice pentru incalzire si/sau pentru prepararea apei calde de consum de la o statie termica la utilizatorii de energie;
    i) furnizor de energie termica - operatorul, titular al unei licente de furnizare/comercializare a energiei termice, care asigura, in baza unui contract, vanzarea energiei termice catre utilizatori si incasarea contravalorii acesteia;
    j) utilizator de energie termica - persoana fizica sau juridica care cumpara energie termica pe baza de contract si o utilizeaza in instalatiile proprii legate nemijlocit la instalatiile unui producator sau distribuitor;
    k) statie termica - ansamblul instalatiilor prin care se realizeaza adaptarea parametrilor agentilor termici la necesitatile consumului si prin intermediul caruia se alimenteaza unul sau mai multi utilizatori; statie termica poate fi: un punct de distributie, un punct termic de transformare, o statie centralizata pentru prepararea apei calde de consum sau o statie de transformare a aburului;
    l) retea termica - ansamblul de conducte, instalatii de pompare - altele decat cele existente la producator - si instalatii auxiliare cu ajutorul carora energia termica se transporta, in regim continuu si controlat, de la producatori la utilizatori;
    m) racord termic - legatura dintre o retea de transport si/sau de distributie primara si o statie termica;
    n) bransament termic - legatura dintre o retea de distributie secundara si un utilizator de energie termica;
    o) punctul de delimitare/separare a instalatiilor - locul in care se racordeaza sau se branseaza, dupa caz, instalatiile aflate in proprietatea sau in administrarea producatorului la instalatiile aflate in proprietatea sau in administrarea transportatorului/distribuitorului; instalatiile aflate in proprietatea sau in administrarea transportatorului la instalatiile aflate in proprietatea sau in administrarea distribuitorului/furnizorului; instalatiile aflate in proprietatea sau in administrarea distribuitorului la instalatiile aflate in proprietatea sau in administrarea furnizorului/utilizatorului; instalatiile aflate in proprietatea furnizorului la instalatiile utilizatorului; punctul de racordare/bransare constituie in acelasi timp si locul in care se face delimitarea/separarea instalatiilor din punct de vedere al proprietatii;
    p) standard de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei termice - norma tehnica ce stabileste indicatorii cantitativi si nivelurile calitative pentru fiecare activitate specifica serviciilor energetice de interes local;
    q) agent termic sau purtator de energie termica - fluidul utilizat pentru acumularea, transportul si cedarea energiei termice; agent termic poate fi aburul, apa fierbinte sau apa calda;
    r) agent termic primar - fluidul care circula in instalatiile de producere si transport al energiei termice;
    s) agent termic secundar - fluidul care circula in instalatiile de distributie si de utilizare a energiei termice;
    t) apa calda de consum - apa calda utilizata in circuit deschis in scopuri gospodaresti sau igienico-sanitare;
    u) tarif binom - tariful a carui structura se compune dintr-o parte fixa constanta si o parte variabila proportionala cu consumul;
    v) acces la retea - dreptul operatorilor care produc, transporta, distribuie si/sau furnizeaza energie termica, precum si al utilizatorilor de a se racorda si de a folosi, in conditiile legii, retelele de transport si/sau de distributie;
    w) licenta - act tehnic si juridic emis de autoritatea de reglementare competenta prin care se acorda o permisiune unei persoane juridice romane sau straine de a exploata instalatii autorizate de producere, transport, distributie si/sau furnizare a energiei termice;
    x) autoritati de reglementare competente - ANRSC si ANRE - institutii publice de interes national, cu personalitate juridica, autonome, aflate in coordonarea Ministerului Administratiei Publice, respectiv a Ministerului Industriei si Resurselor;
    y) autorizatie - act tehnic si juridic emis de autoritatea de reglementare competenta prin care se acorda o permisiune unei persoane juridice romane sau straine de a construi, de a pune si a mentine in functiune ori de a modifica o instalatie de producere, transport, distributie si/sau de furnizare a energiei termice.
    (2) In text se folosesc urmatoarele prescurtari:
    a) CT - centrala termica;
    b) CET - centrala electrica de termoficare;
    c) ANRSC - Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala;
    d) ANRE - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei;
    e) RTET - retele de transport al energiei termice.

    CAP. 2
    Organizarea si functionarea serviciilor energetice de interes local

    Art. 7
    Infiintarea, organizarea, conducerea, coordonarea si controlul functionarii serviciilor energetice de interes local constituie dreptul exclusiv al autoritatilor administratiei publice locale care au totodata atributia si responsabilitatea de a monitoriza si de a controla gestiunea si administrarea acestora, precum si modul de functionare si exploatare a infrastructurii tehnico-edilitare aferente.
    Art. 8
    (1) Gestiunea serviciilor energetice urbane se poate organiza in urmatoarele modalitati:
    a) gestiune directa;
    b) gestiune indirecta sau gestiune delegata.
    (2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor energetice de interes local se face prin hotarare adoptata, in conditiile legii, de consiliile locale, consiliile judetene sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
    (3) Indiferent de forma de gestiune adoptata, activitatile specifice serviciilor energetice de interes local se organizeaza si se desfasoara pe baza unui caiet de sarcini si a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc nivelurile de calitate, indicatorii de performanta, conditiile tehnice, raporturile operator-utilizatori, modul de tarifare, facturare si incasare a contravalorii serviciilor furnizate, precum si alte elemente specifice acestora.
    (4) Caietul de sarcini si regulamentul de serviciu se elaboreaza si se aproba de consiliile locale, consiliile judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza caietului de sarcini-cadru si a regulamentului-cadru al serviciilor energetice de interes local, aprobate prin hotarare a Guvernului.
    (5) Autoritatile publice locale se pot asocia intre ele ori cu terte persoane juridice romane in vederea constituirii unei societati comerciale cu capital public sau mixt, pentru gestionarea si administrarea serviciilor energetice de interes local.
    Art. 9
    (1) In cazul gestiunii directe autoritatile administratiei publice locale isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile privind organizarea, conducerea, administrarea, finantarea, gestionarea si controlul serviciilor energetice de interes local.
    (2) Gestiunea directa se realizeaza fie prin compartimente specializate organizate in cadrul aparatului propriu al consiliului local, consiliului judetean sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, fie prin servicii publice cu personalitate juridica organizate in subordinea consiliului local, consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti si autorizate potrivit legii.
    (3) Desfasurarea activitatilor specifice serviciilor energetice de interes local, organizate si exploatate in sistemul gestiunii directe, se face pe baza regulamentului de organizare si functionare intocmit si aprobat de consiliile locale, consiliile judetene sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in conformitate cu regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciilor energetice de interes local, aprobat prin hotarare a Guvernului.
    Art. 10
    (1) In cazul gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale transfera, in totalitate sau numai in parte, sarcinile si responsabilitatile proprii cu privire la gestiunea serviciilor, respectiv la administrarea si exploatarea sistemului energetic de interes local, unuia sau mai multor operatori furnizori/prestatori carora le incredinteaza, in baza unui contract de delegare a gestiunii, dreptul de operare propriu-zisa a serviciului energetic de interes local.
    (2) Pe durata derularii contractului de delegare a gestiunii, bunurile mobile si imobile apartinand domeniului public si/sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale, utilizate pentru efectuarea serviciului, se incredinteaza operatorului caruia i s-a atribuit contractul de delegare a gestiunii, urmand ca acesta sa achite autoritatilor administratiei publice locale o redeventa stabilita la incheierea contractului.
    (3) Delegarea gestiunii serviciilor energetice de interes local se poate realiza prin:
    a) negociere directa, in cazul operatorilor cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale sau mixt, infiintati de autoritatile administratiei publice locale sau rezultati ca urmare a reorganizarii administrative din ratiuni economico-financiare a serviciilor energetice de interes local;
    b) licitatie publica, in cazul altor operatori, indiferent de natura capitalului sau de forma de organizare a acestora; daca procedura licitatiei publice nu a condus la desemnarea unui castigator si la atribuirea contractului de delegare a gestiunii, este aplicabila procedura negocierii directe.
    (4) Delegarea gestiunii se face potrivit procedurilor de delegare a gestiunii mentionate la alin. (3) si cu respectarea contractului-cadru si a regulamentului-cadru de delegare a serviciilor energetice de interes local, aprobate prin hotarare a Guvernului.
    (5) Contractul de delegare a gestiunii intra efectiv in vigoare numai daca, in termen de 3 luni de la atribuirea serviciului, operatorii au obtinut licenta de operare emisa de autoritatea competenta.
    (6) In realizarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor energetice de interes local autoritatile locale vor urmari obtinerea celui mai bun raport cost/calitate, precum si crearea conditiilor pentru atingerea scopurilor de interes general specifice serviciului.
    (7) Prevederile alin. (3) nu se aplica operatorilor care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante deruleaza contracte de delegare a gestiunii legal incheiate; exceptarea prevazuta la prezentul alineat opereaza pana la expirarea sau rezilierea contractului.
    (8) Autoritatile administratiei publice locale au dreptul sa ceara rezilierea contractului si sa organizeze o noua licitatie pentru delegarea gestiunii in toate cazurile in care, timp de 2 ani consecutivi, operatorii de servicii nu si-au indeplinit obligatiile contractuale cu privire la calitatea serviciului si performantele economico-financiare asumate.
    Art. 11
    (1) Licentierea/autorizarea operatorilor serviciilor energetice de interes local se face de catre ANRSC, cu exceptia operatorilor care au ca obiect de activitate producerea energiei termice in cogenerare, in mod exclusiv sau impreuna cu serviciile de transport, distributie si furnizare a energiei termice.
    (2) Operatorii producatori de energie termica in cogenerare, indiferent de modul de organizare, de forma de proprietate sau de subordonare, care desfasoara si alte activitati specifice domeniului serviciilor energetice de interes local, pot fi licentiati de ANRE atat pentru producerea, cat si pentru transportul, distributia si furnizarea energiei termice.
    (3) Se interzice furnizarea/prestarea serviciilor energetice de interes local fara licenta si fara contract de delegare a gestiunii incheiat, in conditiile legii, cu autoritatile administratiei publice locale.
    Art. 12
    (1) In localitatile in care se realizeaza sisteme energetice de interes local noi si in care se infiinteaza servicii energetice de interes local autoritatile administratiei publice locale vor organiza gestiunea, administrarea si exploatarea acestora numai in modalitatea gestiunii delegate; selectionarea operatorilor furnizori/prestatori ai serviciilor energetice de interes local si atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se vor face numai prin licitatie publica sau negociere directa, in conformitate cu legislatia in vigoare.
    (2) Organizarea si functionarea serviciilor in modalitatea gestiunii directe sunt aplicabile in cazul in care procedura licitatiei publice sau cea a negocierii directe pentru delegarea gestiunii nu a condus, indiferent de cauza, la desemnarea unui castigator si la atribuirea contractului de delegare a gestiunii.
    Art. 13
    (1) Functionarea serviciilor energetice de interes local, precum si exploatarea sistemelor energetice aferente acestora se desfasoara in conformitate cu reglementarile si normele adoptate de ANRSC, respectiv de ANRE, pentru activitatile din competenta de reglementare a acesteia.
    (2) Regulamentele de serviciu, in baza carora operatorii serviciilor energetice de interes local efectueaza serviciul si isi desfasoara activitatea de gestionare, administrare si exploatare a sistemelor energetice de interes local, se aproba de autoritatile administratiei publice locale, cu exceptia celor deja in vigoare.
    Art. 14
    (1) Proiectarea si executarea obiectivelor de investitii pentru extinderea, reabilitarea sau modernizarea sistemelor energetice de interes local se realizeaza de catre agenti economici specializati, atestati de autoritatile de reglementare competente din domeniul producerii, transportului si/sau distributiei energiei termice, potrivit legii.
    (2) Proiectarea si executarea sistemelor de producere, transport sau distributie centralizata a energiei termice sau a partilor componente ale acestora se realizeaza in conformitate cu normativele si prescriptiile tehnice de proiectare si executie in vigoare avizate de autoritatile de reglementare din domeniile de competenta; la proiectare se va tine seama de reglementarile in vigoare privind protectia si conservarea mediului.
    Art. 15
    (1) Autoritatile administratiei publice locale pot hotari delegarea gestiunii serviciului energetic de interes local in totalitate sau numai a unor activitati componente ale acestuia: producerea, transportul, transformarea, distributia sau furnizarea energiei termice; operatorii pot prelua in gestiune delegata, in baza licentelor de operare, numai activitatile de operare propriu-zise - gestiunea, administrarea, exploatarea -, precum si activitatile de pregatire, finantare si realizare a investitiilor aferente serviciului energetic de interes local.
    (2) Operatorii care gestioneaza, administreaza si exploateaza sistemele energetice de interes local, indiferent de modul de organizare, forma de proprietate si de subordonare, care desfasoara una sau mai multe activitati specifice serviciilor energetice de interes local, se afla in competenta de reglementare a ANRSC.
    (3) Prin exceptie, prevederile alin. (2) nu se aplica operatorilor, indiferent de modul de organizare, forma de proprietate si subordonare, care desfasoara activitati de producere a energiei termice in cogenerare, in mod exclusiv sau impreuna cu alte activitati specifice serviciilor energetice de interes local, si care se afla in competenta de reglementare a ANRE.
    Art. 16
    (1) In procesul delegarii gestiunii serviciilor energetice de interes local, in conformitate cu competentele si atributiile ce le revin potrivit legii, autoritatile administratiei publice locale pastreaza prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor de dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor energetice de interes local, precum si dreptul de a urmari, de a controla si de a supraveghea:
    a) modul de respectare si de indeplinire a obligatiilor contractuale asumate de operatori;
    b) calitatea si eficienta serviciilor furnizate/prestate, la nivelul indicatorilor de performanta stabiliti in contractele de delegare a gestiunii;
    c) modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere in functiune, dezvoltare si/sau modernizare a sistemelor energetice de interes local incredintate prin contractul de delegare a gestiunii.
    (2) Aprobarea strategiei locale de dezvoltare a serviciilor energetice de interes local, a regulamentului de organizare si functionare a acestora, a criteriilor si procedurilor de exercitare a controlului intra in competenta exclusiva a consiliilor locale, consiliilor judetene sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
    (3) Activitatile de monitorizare si control al modului de respectare a obligatiilor stabilite in contractele de delegare a gestiunii se incredinteaza ANRSC care va dezvolta un sistem informational ce va permite compararea continua a fiecarui indicator de performanta cu nivelul atins de operatorul cel mai performant in acest domeniu.
    (4) La realizarea sistemului informational si implementarea activitatilor de monitorizare vor fi implicate organizatiile profesionale de interes public.
    (5) Autoritatile administratiei publice locale au acces la orice informatie detinuta de ANRSC cu privire la serviciile energetice de interes local.
    (6) ANRSC are in principal sarcina de a reglementa si de a controla activitatea operatorilor, cu privire la: respectarea indicatorilor de performanta ai serviciului, fundamentarea preturilor si tarifelor si respectarea procedurilor de stabilire si ajustare a acestora, asigurarea protectiei utilizatorilor si exploatarea eficienta a patrimoniului public si/sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale aferent serviciilor.
    Art. 17
    Conditiile in care se poate realiza bransarea sau debransarea utilizatorilor la si de la sistemele energetice de interes local se vor stabili in conformitate cu prevederile regulamentului-cadru aprobat de autoritatea de reglementare competenta.
    Art. 18
    (1) In vederea asigurarii continuitatii serviciilor energetice de interes local autoritatile administratiei publice locale au responsabilitatea de a planifica si de a urmari lucrarile de investitii necesare functionarii sistemelor energetice de interes local in conditii de siguranta si la parametrii ceruti prin prescriptiile tehnice; in acest scop se vor institui sisteme de planificare multianuala a investitiilor, plecandu-se de la un plan director si tinandu-se seama de ciclurile procesului bugetar, in conformitate cu reglementarile legale.
    (2) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ale autoritatilor administratiei publice locale si ale operatorului in ceea ce priveste realizarea investitiilor.
    (3) Finantarea lucrarilor de investitii se asigura din urmatoarele surse:
    a) fonduri proprii ale operatorului si fonduri de la bugetul local, in conformitate cu obligatiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
    b) credite bancare garantate de autoritatile administratiei publice locale sau de Guvern;
    c) sprijin nerambursabil obtinut prin aranjamente bi- sau multilaterale;
    d) taxe speciale instituite potrivit legii;
    e) participarea capitalului privat in cadrul unor contracte de parteneriat public-privat;
    f) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinantarea unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern, precum si a unor programe de urgenta sau cu caracter social;
    g) alte surse.
    (4) Investitiile straine in sistemele energetice de interes local vor beneficia de toate facilitatile legale in vigoare in momentul incheierii tranzactiei. Facilitatile obtinute vor fi mentionate in contractul de delegare a gestiunii si vor fi valabile pe perioada stabilita la incheierea acestuia; in situatia obtinerii de catre investitor a unor facilitati ulterioare, contractul de delegare a gestiunii va fi modificat in mod corespunzator.
    (5) Investitiile care se realizeaza din fonduri proprii ale investitorilor raman in proprietatea acestora pe toata durata contractului, daca la incheierea acestuia nu s-a convenit altfel; in contractul de delegare a gestiunii se va mentiona modul de repartitie a acestor bunuri la incetarea, din orice cauza, a acestuia.
    Art. 19
    (1) Operatorii de servicii energetice de interes local raspund de indeplinirea cu buna-credinta a obligatiilor fata de utilizatori.
    (2) Pentru neindeplinirea obligatiilor fata de autoritatile administratiei publice locale si fata de utilizatori, operatorii, in afara raspunderii contractuale, pot fi sanctionati contraventional in conditiile prezentei ordonante.
    (3) In functie de gradul de neindeplinire a obligatiilor contractuale, se poate proceda la rezilierea contractului de delegare a gestiunii, in conditiile legii.

    CAP. 3
    Reglementari privind functionarea sistemelor energetice de interes local

    SECTIUNEA 1
    Producerea energiei termice

    Art. 20
    (1) Producerea energiei termice reprezinta activitatea organizata prin care se realizeaza in instalatiile din centralele termice sau centralele electrice de termoficare agent termic sub forma de abur, apa fierbinte sau apa calda, necesar asigurarii incalzirii si prepararii apei calde de consum pentru locuinte, institutii publice, agenti economici etc.
    (2) Producatorii de energie termica pot fi agenti economici, persoane juridice romane, compartimente de specialitate din aparatul propriu al consiliilor locale sau servicii publice din subordinea consiliilor locale, autorizate si/sau licentiate conform legii, avand ca obiect de activitate producerea energiei termice, in scopul furnizarii acesteia.
    (3) Activitatea de producere a energiei termice se desfasoara in conditii de tratament egal pentru toti producatorii, fiind interzise orice discriminari.
    Art. 21
    (1) Producatorii de energie termica au urmatoarele obligatii principale:
    a) sa livreze energia termica oricarei persoane fizice sau juridice solicitante care indeplineste conditiile de autorizare si de licenta pentru a fi transportator, distribuitor ori furnizor sau care este utilizator de energie termica, in limita capacitatii instalatiilor si cu respectarea reglementarilor legale in vigoare si a conditiilor tehnice impuse prin autorizatii si licente si prin clauzele contractuale;
    b) sa asigure livrarea energiei termice in retelele de transport, de distributie sau in instalatiile utilizatorului, potrivit standardelor si/sau normelor tehnice in vigoare si contractelor incheiate, precum si controlul calitativ si cantitativ al acestor parametri;
    c) sa mentina o rezerva de combustibil la un nivel suficient, pentru indeplinirea obligatiilor privind producerea si furnizarea energiei termice prevazute in autorizatiile si licentele acordate;
    d) sa se conformeze, din punct de vedere operativ, cerintelor dispecerului coordonator si sa infiinteze, dupa caz, trepte proprii de dispecerat; in cazul centralelor electrice de termoficare, acoperirea sarcinii termice este prioritara celei electrice;
    e) sa asigure eficienta energetica si economia de combustibil in producerea energiei termice;
    f) sa intocmeasca bilantul energiei termice produse si al celei livrate, sa monitorizeze parametrii acesteia atat la producere, cat si la livrare si sa ia masuri de eficientizare energetica;
    g) sa exploateze instalatiile de producere racordate la sistemele de transport, distributie sau la instalatiile utilizatorului, astfel incat sa nu induca in sistem fenomene perturbatoare peste limitele admise de prescriptiile tehnice in vigoare;
    h) sa intervina operativ la obiectivele pe care le detin in cazul unui pericol potential de producere a unor avarii, explozii sau a altor accidente in functionare, putand ocupa in mod temporar zona de acces pentru personal si zona tehnica de lucru, anuntand despre aceasta organele administrative si institutiile abilitate, precum si detinatorii terenurilor in cauza;
    i) sa obtina acordurile si/sau autorizatiile prevazute de lege pentru instalatii si personal si sa nu dezvolte capacitati de productie suplimentare decat dupa obtinerea unei noi autorizari;
    j) sa schimbe combustibilii utilizati pentru producerea energiei termice, cu respectarea normelor tehnice specifice si a aprobarilor legale, cand aceasta schimbare asigura functionarea instalatiilor in conditii de siguranta si conduce la cresterea randamentului, a eficientei energetice si la reducerea costurilor de productie, cu conditia respectarii reglementarilor in vigoare privind protectia mediului;
    k) sa intocmeasca si sa urmareasca realizarea programelor de reabilitare si retehnologizare a instalatiilor de producere a energiei termice existente, in vederea cresterii eficientei energetice a acestora, reducerii preturilor si tarifelor, cresterii calitatii energiei termice, asigurarii continuitatii alimentarii utilizatorilor si incadrarii in normele privind emisiile poluante si protectia mediului;
    l) sa furnizeze autoritatilor administratiei publice locale si autoritatii nationale de reglementare din domeniul de competenta informatii privind activitatea de producere a energiei termice;
    m) sa pastreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute de la terti in cursul desfasurarii activitatii;
    n) sa colaboreze, la cererea autoritatilor de reglementare competente, la elaborarea sau revizuirea reglementarilor din domeniu.
    (2) Producatorii pot sa desfasoare activitati de informare, consultanta, finantare si pot executa lucrari la instalatiile consumatorilor, in conditiile convenite cu acestia, in vederea cresterii eficientei utilizarii combustibililor si a energiei.
    Art. 22
    Producatorii de energie termica au urmatoarele drepturi:
    a) sa incheie contracte de vanzare-cumparare cu furnizorii sau contracte de furnizare cu consumatorii, in cazul in care detin licenta de furnizare; clauzele minime ale acestor contracte se stabilesc de catre autoritatea de reglementare competenta in contractele-cadru;
    b) sa aiba acces la retelele termice de transport si distributie in conditiile prezentei ordonante;
    c) sa obtina culoar de trecere pentru liniile electrice de legatura a capacitatilor lor de productie cu sistemul national de transport sau cu retelele electrice de distributie, in cazul centralelor electrice de termoficare, si/sau pentru conductele de transport al energiei termice intre capacitatea de productie si operatorii de distributie sau consumatori;
    d) sa furnizeze energia termica in retelele de transport, de distributie si/sau in instalatiile utilizatorilor, potrivit prevederilor legale in vigoare, ale contractelor incheiate si in limita capacitatii acestora si, dupa caz, sa suporte in mod echitabil costurile dezvoltarii retelelor de transport;
    e) sa desfasoare activitatea de dispecerizare, ca functie operativa, si activitatea de analiza economica a functionarii sistemului coordonat, cu asigurarea conditiilor de furnizare specificate in contractele de vanzare-cumparare incheiate;
    f) sa solicite desfiintarea constructiilor si a obiectivelor amplasate nelegal in zona de protectie, precum si a celor care nu respecta distantele de siguranta fata de instalatiile si constructiile proprii;
    g) sa transfere, motivat, pentru o perioada de cel mult un an, in conditiile legii, pe baza de contract, in intregime sau in parte, unei alte persoane juridice drepturile si obligatiile privind producerea energiei termice; transferul se poate face numai cu acordul autoritatilor administratiei publice locale si al autoritatilor de reglementare competente;
    h) pentru lucrari de investitii, de reabilitare si de retehnologizare producatorii pot contracta credite bancare; pe durata rambursarii creditelor producatorii nu vor inregistra cheltuieli cu amortizarea aferenta investitiilor facute din credite aflate in derulare, aceste cheltuieli fiind esalonate dupa rambursarea creditului pe o perioada de maximum 5 ani, fara a se depasi termenul normal de amortizare a investitiilor;
    i) sa solicite ajustarea nivelului preturilor in functie de influentele intervenite in elementele de cost pentru energia termica si sa incaseze contravaloarea energiei termice livrate la preturile si tarifele legal stabilite;
    j) sa infiinteze si sa mentina un sistem propriu de telecomunicatii pentru legatura cu capacitatile lor de productie, cu dispeceratele si cu consumatorii racordati la instalatiile aflate in administrarea lor.
    Art. 23
    Obligatiile si drepturile prevazute la art. 21 si 22 nu sunt limitative, acestea putand fi completate, cu acordul partilor, in cadrul contractului de furnizare a energiei termice.

    SECTIUNEA a 2-a
    Transportul energiei termice

    Art. 24
    (1) Transportul energiei termice reprezinta activitatea organizata prin care energia termica ajunge din instalatiile de producere in instalatiile de distributie si/sau la instalatiile utilizatorilor finali.
    (2) Instalatiile de transport al energiei termice se delimiteaza fizic de instalatiile de producere sau de distributie prin puncte de separare precizate in contractele incheiate intre parti, in conformitate cu reglementarile tehnice in vigoare.
    (3) Operatorii de transport al energiei termice sunt persoane juridice romane, autorizate in conformitate cu prevederile legale, care desfasoara activitati de transport si/sau de distributie pentru o zona determinata, pe baza de licente acordate de autoritatea de reglementare competenta.
    (4) Activitatea de transport al energiei termice se desfasoara in conditii de tratament egal pentru toti utilizatorii racordati la RTET, fiind interzise orice discriminari.
    Art. 25
    Transportatorii de energie termica au urmatoarele obligatii principale:
    a) sa exploateze si sa administreze RTET, in conditii de siguranta, eficienta si de protectie a mediului, si sa contribuie, conform conventiilor incheiate cu autoritatile administratiei publice locale, la reabilitarea si dezvoltarea acestora;
    b) sa asigure, in conditii egale si nediscriminatorii, accesul producatorilor, distribuitorilor si al utilizatorilor la RTET, in limitele capacitatii de transport si cu respectarea regimurilor de functionare a acestora;
    c) sa asigure, prin planificarea, coordonarea, supravegherea, controlul si analiza functionarii, echilibrul functional al RTET;
    d) sa asigure regimurile optime de transport si livrare a energiei termice, notificate de producatori, distribuitori si/sau de utilizatori;
    e) sa elaboreze conventiile tehnice de exploatare, cuprinzand principalele conditii tehnice care trebuie indeplinite de producatori, transportatori, distribuitori si consumatori in vederea executarii in bune conditii a contractelor de transport, precum si a celor de vanzare-cumparare a energiei termice;
    f) sa intocmeasca si sa urmareasca realizarea bilanturilor energiei termice la intrarea si la iesirea din sistem;
    g) sa elaboreze si sa supuna spre aprobare autoritatilor administratiei publice locale, cu informarea autoritatilor de reglementare competente, planurile de perspectiva privind dezvoltarea si/sau modernizarea, in conditii de eficienta energetica si economica, a RTET, in concordanta cu stadiul actual si evolutia viitoare a consumului de energie termica; planurile vor contine modalitati de finantare si realizare a investitiilor de transport, cu luarea in considerare a planurilor de organizare si amenajare a teritoriului, in conditiile respectarii intocmai a cerintelor legale privind protectia mediului;
    h) sa organizeze supravegherea stricta a modului de functionare a RTET si sa previna sustragerile de energie termica, deteriorarea retelelor, racordarea si/sau bransarea clandestina la acestea;
    i) sa puna la dispozitie autoritatii administratiei publice locale si autoritatii nationale de reglementare din domeniul de competenta informatii privind activitatea de transport al energiei termice;
    j) sa pastreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute in cursul activitatii.
    Art. 26
    Transportatorii de energie termica au urmatoarele drepturi:
    a) sa solicite stabilirea si ajustarea nivelului preturilor si tarifelor si sa incaseze contravaloarea energiei termice transportate si vandute;
    b) sa intrerupa sau sa limiteze transportul energiei termice, in conditiile in care sunt periclitate siguranta si integritatea RTET;
    c) sa intrerupa, pentru timpul strict necesar executarii lucrarilor de intretinere si de reparatii, functionarea partiala sau totala a RTET, cu anuntarea prealabila a distribuitorilor si/sau a utilizatorilor;
    d) sa avizeze realizarea unui nou racord sau modificarea unui racord existent, daca in urma realizarii unei analize de specialitate rezulta ca operatiunea este posibila din punct de vedere tehnic;
    e) sa supravegheze si sa previna sustragerea de energie termica, racordurile sau bransarile clandestine si/sau deteriorarile RTET;
    f) sa elaboreze norme tehnice specifice activitatii proprii;
    g) sa obtina culoar de trecere pentru conductele de transport al energiei termice intre unitatea de productie si distribuitori sau utilizatori;
    h) sa intrerupa prestatia in cazul nerespectarii clauzelor contractuale.
    Art. 27
    (1) Dezvoltarea retelelor termice trebuie sa asigure economisirea energiei si se va face cu respectarea normelor si normativelor tehnice de proiectare, executie si exploatare in vigoare, a planurilor de urbanism si amenajare a teritoriului, a reglementarilor in vigoare privind protectia mediului, sanatatea si igiena publica si a dreptului de proprietate.
    (2) Pentru protectia instalatiilor de transport si distributie se interzice tertilor, persoane fizice sau juridice:
    a) sa amplaseze constructii, sa efectueze sapaturi de orice fel sub retele termice si in zona de protectie a acestora, fara consimtamantul prealabil al titularilor instalatiilor;
    b) se depoziteze materiale in zona de protectie a instalatiilor;
    c) sa intervina in orice mod asupra retelelor termice.
    (3) Extinderea retelelor de gaze naturale pe strazile pe care exista retele termice cu apa fierbinte/calda va fi supusa avizarii consiliilor locale, avand drept criteriu de evaluare economia de combustibil.

    SECTIUNEA a 3-a
    Distributia si furnizarea energiei termice

    Art. 28
    (1) Distributia si furnizarea energiei termice reprezinta activitatea prin care energia termica se preia de la producator sau transportator si, dupa transformare si procesare, se livreaza utilizatorilor.
    (2) Energia termica livrata utilizatorilor se factureaza de catre furnizor pe baza indicatiilor echipamentelor de inregistrare si masurare. In cazul consumatorilor casnici echipamentele de inregistrare si masurare sunt achizitionate si montate prin grija furnizorului, iar in cazul consumatorilor industriali sau urbani, altii decat cei casnici, prin grija acestora. In toate cazurile intretinerea echipamentelor este asigurata de operatorul furnizor.
    (3) Instalatiile de distributie a energiei termice se delimiteaza fizic de instalatiile de producere, de cele de transport sau de cele ale utilizatorilor prin puncte de separare; punctele de separare vor fi precizate in contractele incheiate intre parti si vor fi prevazute cu echipamente de masurare adecvate, in conformitate cu reglementarile tehnice in vigoare.
    (4) Distribuitorii si furnizorii de energie termica sunt persoane juridice romane, autorizate si/sau licentiate de autoritatea de reglementare competenta, avand ca obiect de activitate distributia energiei termice in scopul vanzarii acesteia; contractul incheiat in acest scop, denumit in cele ce urmeaza contract de furnizare, se incheie intre furnizor si utilizator si trebuie sa cuprinda cel putin clauzele minimale, pe categorii de consumatori, stabilite de autoritatile administratiei publice locale si de autoritatea nationala de reglementare competenta prin contractele-cadru.
    (5) Activitatea de distributie si furnizare a energiei termice se desfasoara in conditii de tratament egal pentru toti operatorii distribuitori/furnizori de energie termica, fiind interzise orice discriminari.
    (6) Distribuitorii/furnizorii de energie termica au dreptul sa intrerupa serviciul de distributie/furnizare numai in caz de consum fraudulos, de neplata a facturilor sau cand utilizatorii nu respecta alte clauze contractuale.
    Art. 29
    (1) Distribuitorii si furnizorii de energie termica au urmatoarele obligatii principale:
    a) sa opereze, sa intretina, sa repare si sa dezvolte sistemul de distributie in conditii de siguranta si eficienta energetica, cu respectarea dreptului de proprietate, a prevederilor legislatiei privind protectia mediului si sanatatea publica si a normelor tehnice in vigoare;
    b) sa racordeze/sa branseze la retelele de distributie aflate in administrarea sa, in conditiile legii, nediscriminatoriu, oricare solicitant din zona de operare, persoana fizica sau juridica, prin intermediul unei instalatii prevazute cu sisteme omologate de masurare-inregistrare a energiei termice furnizate/consumate si cu dispozitive de reglare a debitului;
    c) sa intocmeasca si sa urmareasca bilantul energiei termice la intrarea si la iesirea din sistemul de distributie;
    d) sa solicite desfiintarea constructiilor si a altor obiective amplasate ilegal in zona de protectie, precum si a celor care nu respecta distantele de siguranta fata de constructiile si instalatiile proprii aferente activitatii de distributie;
    e) sa furnizeze autoritatii administratiei publice locale si autoritatii nationale de reglementare competente informatii privind activitatea de distributie si furnizare a energiei termice;
    f) sa efectueze revizia si reglarea periodica a instalatiilor de incalzire si de alimentare cu apa calda de consum apartinand utilizatorilor, pe baza de contract;
    g) sa actioneze pentru depistarea pierderilor de caldura si de agent termic din retelele de distributie a energiei termice si, cu precadere, pentru remedierea defectiunilor si a avariilor;
    h) sa asigure achizitionarea si instalarea, exploatarea, intretinerea periodica si verificarea metrologica a sistemelor proprii de inregistrare-masurare a energiei termice furnizate utilizatorilor, potrivit reglementarilor in vigoare;
    i) sa monitorizeze si sa evalueze starea tehnica si siguranta in functionare a instalatiilor aflate in gestiunea si administrarea sa, precum si a indicatorilor specificati in reglementarile tehnice in vigoare si in regulamentul de serviciu;
    j) sa realizeze lucrari de dezvoltare si de modernizare a instalatiilor aflate in administrarea si exploatarea sa, pe baza unor programe de perspectiva aprobate de autoritatile administratiei publice locale;
    k) sa anunte utilizatorii afectati de limitarile sau intreruperile planificate, in modul stabilit prin contracte, si sa comunice durata planificata pentru intreruperile necesare executarii unor lucrari de intretinere si reparatii;
    l) sa asigure instruirea profesionala si specializarea personalului propriu;
    m) sa pastreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute in cursul desfasurarii activitatii.
    (2) Distribuitorul/furnizorul raspunde pentru toate daunele provocate utilizatorilor/consumatorilor din culpa sa, in conditiile stabilite prin contract, si, in special, daca:
    a) nu incepe furnizarea energiei termice la termenul contractat sau nu livreaza energia termica in conditiile stabilite in contract;
    b) nu anunta utilizatorul din timp cu privire la limitarile sau la intreruperile programate pentru lucrarile planificate;
    c) dupa sistarea furnizarii energiei termice ceruta de utilizator nu reia furnizarea in prima zi lucratoare dupa primirea in scris a instiintarii privind incetarea motivului sistarii;
    d) nu respecta parametrii de calitate contractati pentru energia termica furnizata.
    Art. 30
    (1) Distribuitorii si furnizorii de energie termica au urmatoarele drepturi principale:
    a) sa desfasoare activitati comerciale legate de vanzarea-cumpararea energiei termice prin exploatarea retelelor de distributie;
    b) sa solicite stabilirea si/sau ajustarea nivelului tarifelor si sa incaseze contravaloarea energiei termice vandute;
    c) sa stabileasca conditiile tehnice de racordare/bransare a utilizatorilor la instalatiile aflate in administrarea lor, cu respectarea normativelor tehnice in vigoare si a reglementarilor-cadru aprobate de autoritatea nationala de reglementare competenta;
    d) sa avizeze, in baza unor studii de specialitate din care sa rezulte ca operatiunea este posibila din punct de vedere tehnic, realizarea noilor racorduri/bransamente sau modificarea celor existente;
    e) sa elaboreze norme tehnice specifice activitatii proprii;
    f) sa intrerupa, total sau partial, functionarea retelei de distributie pe durata strict necesara executarii lucrarilor de intretinere si de reparatii programate, cu anuntarea prealabila a consumatorilor;
    g) sa utilizeze terenurile si alte bunuri aflate in proprietatea unui tert, cu respectarea prevederilor legale, pentru a asigura functionarea normala a instalatiilor pe care le administreaza si le exploateaza;
    h) sa foloseasca cu titlu gratuit, cu acordul autoritatilor administratiei publice locale si cu respectarea conditiilor legale, terenurile apartinand domeniului public si/sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale pentru realizarea unor lucrari de intretinere si reparatii pe care le executa la constructiile si instalatiile de distributie;
    i) sa transfere, in conditiile legii, pe baza de contract, in intregime sau in parte, unei terte persoane juridice drepturile si obligatiile privind exploatarea punctelor termice si a retelelor termice de distributie, cu aprobarea scrisa prealabila a autoritatilor administratiei publice locale si a autoritatii de reglementare competente;
    j) sa aiba acces, in conditiile legii, la instalatiile de consum ale utilizatorului, conform contractelor de furnizare, ori de cate ori este necesara interventia la acestea;
    k) sa intrerupa furnizarea energiei termice in cazul nerespectarii clauzelor contractuale, cu un preaviz de 3 zile lucratoare;
    l) sa presteze activitati de informare, consultanta, finantare sau sa execute lucrari de reparatii si reabilitari la instalatiile utilizatorilor, in conditiile convenite cu acestia, in scopul cresterii eficientei si utilizarii rationale a energiei termice.
    (2) Operatorii distribuitori/furnizori de energie termica sunt autorizati sa limiteze sau sa intrerupa, pentru un grup cat mai restrans de utilizatori si pe o durata cat mai scurta, furnizarea energiei termice in urmatoarele situatii:
    a) cand este periclitata viata sau sanatatea oamenilor ori integritatea bunurilor materiale;
    b) pentru prevenirea, limitarea extinderii sau remedierea avariilor in sistemul energetic urban;
    c) pentru executarea unor manevre si lucrari care nu se pot efectua fara intreruperi.
    (3) Operatorii distribuitori/furnizori de energie termica stabilesc programul lucrarilor de reparatii si mentenanta planificate la retelele termice si la instalatiile de distributie/furnizare, corelat cu programele similare ale producatorilor/transportatorilor cu care au interfata; realizarea lucrarilor se va programa, de regula, in sezonul cald astfel incat dupa inceperea sezonului de incalzire sa se asigure continuitatea serviciului.
    Art. 31
    (1) Pentru asigurarea producerii, distributiei si furnizarii energiei termice in sistem centralizat, in conditii de competitie si avand la baza strategia nationala si/sau locala de asigurare cu combustibil si energie termica, se pot adopta si aplica solutii locale de incalzire si preparare a apei calde de consum prin executarea de centrale termice si/sau puncte termice de scara sau imobil, cu respectarea urmatoarelor conditii:
    a) la solicitarea utilizatorului, pentru imobile ale caror bransamente sau portiuni de retele termice au fost executate initial pe cheltuiala acestuia, cu un preaviz de 3 luni, dar nu in timpul sezonului rece;
    b) la propunerea furnizorului, cu un preaviz de minimum 6 luni, dar nu mai devreme de sfarsitul sezonului de incalzire, in situatiile in care din punct de vedere tehnic si/sau economic nu se mai justifica alimentarea cu energie termica in sistem centralizat;
    c) la propunerea autoritatilor administratiei publice locale, cu un preaviz de minimum 6 luni, dar nu mai devreme de sfarsitul sezonului de incalzire.
    (2) Finantarea lucrarilor prevazute la alin. (1) se asigura de utilizatori/consumatori in cazurile mentionate la lit. a) si b), respectiv de autoritatile administratiei publice locale, in cazurile mentionate la lit. b) si c).
    Art. 32
    (1) Debransarile individuale ale unor apartamente situate in imobile de locuit tip bloc - condominii -, alimentate cu energie termica prin reteaua urbana de distributie, indiferent de cauze, se pot realiza in urmatoarele conditii cumulative:
    a) numai cu acceptul scris al asociatiei de proprietari si/sau de locatari, sub semnatura reprezentantilor legali ai acestora, dar nu in timpul sezonului de incalzire;
    b) dupa obtinerea in prealabil a celorlalte acorduri si avize prevazute de legislatia in vigoare.
    (2) In situatia in care debransarea se face cu intentia inlocuirii sistemului de incalzire centralizat cu un sistem de incalzire individual pe baza de gaze naturale sau gaze lichefiate, suplimentar se vor indeplini urmatoarele conditii:
    a) evacuarea gazelor arse se va face printr-un cos care va depasi nivelul aticului imobilului;
    b) proprietarul apartamentului este obligat sa aiba un contract de service permanent pe toata durata functionarii instalatiei cu o firma autorizata privind intretinerea si asigurarea bunei functionari a respectivei instalatii;
    c) proprietarul impreuna cu firma de service raspund solidar civil si/sau penal, dupa caz, pentru eventualele pagube sau pierderi de vieti omenesti in caz de explozie provocata de proasta functionare a instalatiei individuale de incalzire.

    SECTIUNEA a 4-a
    Utilizatorii de energie termica

    Art. 33
    Sunt utilizatori de energie termica persoanele fizice sau juridice care consuma in instalatiile proprii, pe baza de contract, energia termica livrata de un distribuitor/furnizor.
    Art. 34
    Utilizatorii de energie termica au urmatoarele drepturi:
    a) sa preia energia termica din instalatiile distribuitorului/furnizorului in conformitate cu prevederile contractului de furnizare;
    b) sa aiba acces la echipamentele de masurare a energiei termice in vederea decontarii, chiar daca acestea se afla in incinta distribuitorului/furnizorului, in prezenta imputernicitului acestuia, cu conditia ca echipamentele de masurare sa se refere strict la utilizatorul care solicita accesul;
    c) sa racordeze la instalatiile proprii, in conditiile legii, alti consumatori de energie termica, denumiti subconsumatori; racordarea se poate face numai cu acordul prealabil scris al distribuitorului/furnizorului;
    d) sa solicite distribuitorului/furnizorului remedierea defectiunilor si a deranjamentelor survenite la instalatiile de distributie;
    e) sa solicite distribuitorului/furnizorului instalarea, contra cost, a termostatelor de radiator si a sistemelor de alocare a consumurilor si de repartizare a costurilor facturii de incalzire in imobile condominiale;
    f) sa solicite rezilierea contractului cu un preaviz de 30 de zile calendaristice.
    Art. 35
    Utilizatorii de energie termica au urmatoarele obligatii:
    a) sa achite integral si la termen facturile emise de furnizor, eventualele corectii sau regularizari ale acestora urmand sa fie efectuate ulterior;
    b) sa comunice in scris distribuitorului/furnizorului orice modificare a conditiilor care au fost avute in vedere la intocmirea contractului de furnizare;
    c) sa respecte normele si prescriptiile tehnice in vigoare, in vederea eliminarii efectelor negative asupra calitatii energiei termice furnizate;
    d) sa exploateze si sa intretina instalatiile proprii pentru asigurarea utilizarii eficiente a energiei termice;
    e) sa suporte in totalitate consecintele care ii afecteaza pe subconsumatori, determinate de restrictionarea sau intreruperea furnizarii energiei termice catre acestia, ca urmare a nerespectarii prevederilor contractuale, inclusiv in cazul neplatii energiei termice;
    f) sa permita distribuitorului/furnizorului, la solicitarea acestuia, intreruperea programata a alimentarii cu energie termica pentru intretinere, revizii si reparatii executate la instalatiile acestuia;
    g) sa nu modifice instalatiile de incalzire centrala, aferente unui imobil condominial, decat in baza unei documentatii tehnice care reconsidera ansamblul instalatiilor termice, aprobata de catre distribuitorul/furnizorul de energie termica;
    h) sa suporte costul remedierilor si al pagubelor produse furnizorului si altor utilizatori, inclusiv ca urmare a nelivrarii energiei termice atunci cand s-au produs defectiuni datorate culpei sale;
    i) sa permita accesul distribuitorului/furnizorului la instalatiile de utilizare a energiei termice aflate in folosinta sau pe proprietatea sa, pentru verificarea functionarii si integritatii acestora sau pentru debransarea instalatiilor in caz de neplata sau pericol de avarie.
    Art. 36
    Drepturile si obligatiile prevazute la art. 34 si 35 vor fi dezvoltate in contractele de furnizare negociate si incheiate cu distribuitorii/furnizorii de energie termica, avand la baza contractele-cadru elaborate de autoritatea de reglementare competenta.

    CAP. 4
    Preturi si tarife

    SECTIUNEA 1
    Principii pentru stabilirea preturilor si a tarifelor

    Art. 37
    (1) Preturile si tarifele trebuie sa asigure acoperirea cheltuielilor de productie, exploatare, intretinere, modernizare si retehnologizare, justificate economic, si un profit de maximum 10% .
    (2) Cota de profit de maximum 10% se aplica la costul total al activitatilor desfasurate pentru asigurarea serviciilor energetice de interes local, exclusiv cota de dezvoltare de 3% prevazuta la art. 43.
    (3) In pretul de livrare al energiei termice nu se vor include pierderile de agent termic, datorate defectiunilor tehnologice de pe intregul sistem de producere, transport si distributie a energiei termice, produse prin acte de neglijenta sau intentionat.
    (4) Preturile si tarifele pentru energia termica livrata utilizatorilor trebuie sa asigure:
    a) utilizarea eficienta a energiei termice;
    b) cresterea parametrilor de calitate ai serviciilor energetice de interes local cu costuri cat mai mici si cu respectarea reglementarilor referitoare la protectia mediului;
    c) egalitate de tratament pentru toti utilizatorii, indiferent de destinatia pentru care este utilizat agentul termic.
    (5) Preturile si tarifele pentru energia termica nu pot fi stabilite promotional si nu pot include subventia ca instrument de recuperare a cheltuielilor de la alte categorii de consumatori, pe baza subventiei incrucisate.

    SECTIUNEA a 2-a
    Stabilirea si ajustarea preturilor si tarifelor

    Art. 38
    (1) Stabilirea preturilor si a tarifelor pentru energia termica produsa si livrata utilizatorilor se face de catre autoritatile de reglementare competente stabilite potrivit art. 15 alin. (2) si (3), pe baza propunerilor operatorilor economici care produc, transporta, distribuie si furnizeaza energie termica la utilizatori, cu avizul prealabil al autoritatilor administratiei publice locale implicate.
    (2) Fundamentarea propunerilor se face pe baza costurilor fixe si variabile si a cantitatilor de energie termica produsa si livrata.
    (3) Autoritatea de reglementare competenta va urmari ca in documentatiile de fundamentare a preturilor combustibilii sa fie luati in calcul cu cele mai mici costuri, in conditia de livrare loco centrala termica.
    Art. 39
    Ajustarea preturilor si a tarifelor se face de catre autoritatea de reglementare competenta stabilita potrivit art. 15 alin. (2) si (3), pe baza cererilor de ajustare ale operatorilor insotite de documentatia de fundamentare a costurilor si de avizul prealabil al autoritatilor administratiei publice locale implicate sau prin autosesizare.
    Art. 40
    In cazul in care, dupa ajustarea preturilor si a tarifelor, furnizorii de combustibili si de energie electrica modifica preturile de livrare, avand ca efect majorarea costului total al producerii energiei termice, consiliile locale pot aproba recalcularea corespunzatoare a preturilor de productie ajustate anterior si implicit a preturilor finale la utilizator, incepand cu data primei livrari facute la noile preturi, fara modificarea nivelului costurilor celorlalte elemente de cheltuieli si a cotei de profit, care raman la nivelurile aprobate de autoritatea de reglementare competenta.
    Art. 41
    In situatii deosebite, cum ar fi restructurarea sau reorganizarea regiilor autonome si modificarea structurala a costurilor sau a conditiilor de productie, la solicitarea operatorilor economici autoritatea de reglementare competenta va analiza nivelul preturilor si al tarifelor si va hotari, cu avizul autoritatii administratiei publice locale, asupra solicitarii de modificare a preturilor si a tarifelor.
    Art. 42
    In cazurile in care producatorii si/sau transportatorii si distribuitorii de energie termica desfasoara activitati in cadrul unor programe de dezvoltare-reabilitare a infrastructurii aferente serviciilor, cu finantare din imprumuturi externe, sau in cazul concesionarii unor servicii energetice de interes local pentru care autoritatea administratiei publice locale a stabilit, cu acordul creditorilor sau al concesionarilor, reguli sau formule de ajustare, autoritatea de reglementare competenta va aplica regulile sau formulele de ajustare stabilite in contract.
    Art. 43
    (1) Cota de dezvoltare, modernizare si retehnologizare a sistemelor energetice de interes local, inclusiv pentru protectia mediului, se stabileste la 3% din costul total al productiei, transportului, distributiei si furnizarii energiei termice aferente utilizatorilor/consumatorilor din economie, cu exceptia consumatorilor casnici.
    (2) Sumele incasate prin preturi si/sau tarife corespunzatoare cotei prevazute la alin. (1) se constituie intr-un cont distinct al operatorului si se utilizeaza, cu avizul autoritatii administratiei publice locale implicate, exclusiv pentru scopul in care a fost deschis.
    (3) Operatorii serviciilor energetice de interes local au obligatia sa asigure finantarea pregatirii profesionale continue a propriilor salariati.
    Art. 44
    Operatorii din sistemul de producere, transport, distributie si furnizare a energiei termice, indiferent de subordonare sau de natura capitalului, sunt obligati sa tina contabilitatea de gestiune distinct, conform normelor legale, pe activitatile de productie, de transport, de distributie si de furnizare, care sa permita autoritatilor competente cunoasterea costurilor fixe si a celor variabile, precum si a veniturilor realizate, pe tipuri de energie produsa, in functie de combustibilul folosit.
    Art. 45
    Tinand seama de caracterul sezonier al incalzirii, pentru a veni in sprijinul populatiei autoritatile administratiei publice locale, precum si operatorii furnizori de energie termica pot sa decida ca energia termica livrata sa fie facturata in rate egale pe tot parcursul anului, fara a se afecta datoriile acestora catre bugetul de stat si bugetele locale. Avand in vedere ponderea costurilor fixe si variabile, autoritatea nationala de reglementare competenta va elabora, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, metodologia de aplicare a tarifului binom la facturarea energiei termice furnizate/livrate utilizatorilor.
    Art. 46
    Tarifele pentru alte servicii, cum sunt eliberarea acordurilor si avizelor, verificarea documentatiilor, service-ul instalatiilor interioare apartinand utilizatorilor, sau alte tarife pentru serviciile solicitate se stabilesc prin hotarari ale consiliilor de administratie sau ale adunarilor generale ale actionarilor, pe tipuri de lucrari sau servicii furnizate/prestate, si se incaseaza separat, cu acordul autoritatilor administratiei publice locale.
    Art. 47
    Controlul respectarii reglementarilor legale in domeniul preturilor si al tarifelor pentru energia termica produsa si/sau transportata si distribuita de operatorii serviciilor energetice de interes local se face de autoritatea de reglementare competenta si de structurile abilitate ale autoritatilor administratiei publice locale.

    CAP. 5
    Reglementari privind contorizarea energiei termice

    Art. 48
    (1) Masurarea cantitatilor de energie termica furnizate prin intermediul sistemelor energetice de interes local, sub forma de agent termic pentru incalzire si de apa calda pentru consum, este obligatorie si se realizeaza prin montarea la nivelul bransamentelor utilizatorilor, in punctul de delimitare/separare a instalatiilor sau in alt punct stabilit prin acordul de furnizare, a echipamentelor de masurare-inregistrare si control, cu respectarea prevederilor specifice in domeniu, emise de autoritatea de reglementare competenta.
    (2) Bransamentele pana la punctele de delimitare/separare, inclusiv echipamentele de masurare-inregistrare a energiei termice montate la interfata dintre retelele publice de distributie si instalatiile utilizatorilor, fac parte, impreuna cu retelele publice de distributie, din domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale, iar operatorii care asigura distributia centralizata a energiei termice sunt obligati sa le intretina, sa le verifice metrologic si sa le inlocuiasca ori de cate ori este nevoie, pe cheltuiala lor.
    Art. 49
    (1) Echiparea sistemelor energetice de interes local si a imobilelor cu destinatie de locuinte cu dispozitive de masurare-inregistrare a cantitatilor de energie termica produse si/sau distribuite se face de catre operatorii furnizori de energie termica, in mod esalonat, pana la 31 decembrie 2004, pe baza unor programe elaborate si aprobate de autoritatile administratiei publice locale in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
    (2) Autoritatile administratiei publice locale si operatorii pot solicita si pot obtine credite pentru care vor acorda garantii locale in scopul finantarii acestor programe.
    (3) Pana la finalizarea actiunii de contorizare la bransamentul utilizatorilor se admite si calculul consumurilor pe baza contoarelor de la furnizor sau in sistem pausal, conform normelor in vigoare.
    (4) Utilizatorii care doresc contorizarea consumurilor de energie termica in devans fata de programul aprobat pot sa achizitioneze si sa isi monteze aparate de masurare-inregistrare pe cheltuiala proprie, in baza unei documentatii aprobate de catre operatorul distribuitor/furnizor de energie termica; dupa montare si receptie aparatele de masurare a energiei termice se predau in administrare si exploatare operatorului, contravaloarea acestora urmand sa fie recuperata de la acesta prin deducere lunara din factura de plata pana la concurenta sumei investite.
    (5) Utilizatorii de tip condominial care doresc contorizare in sistem integrat - contor general de bransament si contoare secundare pe racordurile proprii, termostate de radiator si/sau alocatoare de costuri - vor achizitiona si vor monta aceste dispozitive pe cheltuiala proprie.
    (6) Contoarele montate in aval de contorul de bransament sau in aval de punctul de delimitare/separare dintre retelele publice de distributie si instalatiile de utilizare apartin utilizatorilor; sarcina asigurarii intretinerii, inlocuirii si verificarii metrologice a acestora revine utilizatorilor.
    (7) In termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante Ministerul Administratiei Publice va emite un normativ cu privire la conditiile de montare si exploatare a sistemelor de alocare a costurilor pentru incalzire si apa calda de consum, montate in imobilele condominiale.
    Art. 50
    (1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se interzic proiectarea, executia si punerea in functiune a sistemelor energetice de interes local fara dotarea lor corespunzatoare cu dispozitive de masurare-inregistrare a cantitatilor produse si/sau distribuite.
    (2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante proiectarea si realizarea noilor imobile tip condominiu cu destinatie de locuinte sau cu destinatie mixta - locuinte si spatii cu alta destinatie -, avand sursa comuna de energie termica sau racordate la retelele publice de distributie, trebuie sa asigure individualizarea consumurilor si conditiile de montare a sistemelor de masurare-inregistrare-repartizare a consumurilor pentru intregul imobil si pentru fiecare apartament sau spatiu cu alta destinatie.
    Art. 51
    (1) In cazul imobilelor tip condominiu cu destinatie mixta - locuinte si spatii cu alta destinatie - existente, avand brasamente si instalatii interioare comune, separarea si individualizarea consumurilor pe categorii de folosinte sau corespunzator fiecarui spatiu cu alta destinatie se fac pe cheltuiala detinatorilor spatiilor cu alta destinatie, prin separarea instalatiilor de utilizare si prin montarea dispozitivelor de masurare-inregistrare a consumurilor, in decurs de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, cu respectarea prevederilor art. 35.
    (2) Dupa montare aparatele de masurare-inregistrare a energiei termice instalate in punctele de delimitare/separare a instalatiilor ori la limita de proprietate se predau in exploatare catre distribuitor/furnizor, in conditiile prevazute la art. 48.
    Art. 52
    (1) Furnizarea energiei termice pentru incalzire si prepararea apei calde de consum se efectueaza contra cost, in baza unui contract de furnizare cu caracter permanent, denumit in continuare contract-abonament, care constituie actul juridic prin care se reglementeaza raporturile dintre furnizor si utilizator cu privire la furnizarea, facturarea, utilizarea si plata serviciului.
    (2) Relatia contractuala operator-utilizator se materializeaza la nivelul bransamentului, respectiv al racordului, in punctul de delimitare a instalatiilor; in cazul cladirilor tip condominiu avand bransamente si instalatii interioare comune, indiferent de destinatie, furnizorul nu are competenta de a se implica in defalcarea si repartizarea pe detinatorii spatiilor locative individuale a cheltuielilor aferente condominiului pentru consumul de energie termica, aceasta activitate revenind, potrivit legii, asociatiilor de proprietari/locatari.
    (3) In cazul imobilelor tip condominiu, indiferent de destinatie, avand bransamente si instalatii interioare de utilizare comune, calitatea de abonat titular de contract revine asociatiei proprietarilor legal constituite.
    (4) Detinatorii cu orice titlu ai spatiilor locative, indiferent de destinatie, situate in imobile existente tip condominiu, racordate la retelele publice de distributie a energiei termice, avand bransamente si instalatii interioare comune, pot incheia contracte de furnizare in nume propriu numai daca asigura pe propria cheltuiala conditiile tehnice necesare separarii si individualizarii consumurilor.
    Art. 53
    (1) Contravaloarea serviciilor energetice de interes local furnizate utilizatorilor se incaseaza de la acestia pe baza de factura; factura reprezinta documentul de plata emis in conformitate cu legislatia fiscala in vigoare de operatorul furnizor de servicii energetice de interes local.
    (2) Facturarea si incasarea contravalorii serviciilor furnizate se fac lunar sau, daca partile stabilesc altfel, la intervalele prevazute in contractul-abonament; facturarea si plata consumului casnic de energie termica livrata pentru incalzire se pot esalona, cu acordul partilor, pe parcursul intregului an, regularizarile facandu-se semestrial.
    (3) Contractele-abonament se incheie cu plata anticipata a unei sume reprezentand contravaloarea prezumata a cantitatii de energie termica furnizate/consumate intr-o perioada de 30 de zile.
    (4) Suma depusa anticipat se reactualizeaza anual in baza preturilor si tarifelor aprobate.
    (5) Suma achitata anticipat se restituie la incetarea raporturilor contractuale.

    CAP. 6
    Sanctiuni

    Art. 54
    Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
    Art. 55
    Constituie contraventii in domeniul serviciilor energetice de interes local urmatoarele fapte:
    a) activitatile care pot pune in pericol viata, sanatatea si/sau bunurile cetatenilor;
    b) intretinerea necorespunzatoare sau neluarea masurilor de protectie impotriva inghetului a instalatiilor de distributie a energiei termice, corespunzator obligatiilor ce revin operatorului potrivit prevederilor legale sau clauzelor contractului de delegare a gestiunii;
    c) refuzul utilizatorului de a permite personalului imputernicit al operatorului accesul la instalatiile proprii in scopul efectuarii controlului, inregistrarii consumurilor, executarii lucrarilor de intretinere si reparatii, bransarii unor noi consumatori sau pentru debransarea instalatiilor in caz de neplata;
    d) folosirea de catre utilizator a apei calde menajere si a agentului termic pentru incalzire pentru spalarea autovehiculelor, topirea zapezii sau in alte scopuri decat cele prevazute in contractele-abonament;
    e) executarea lucrarilor de reparatie capitala a instalatiilor de incalzire centrala sau modificarea acestora fara documentatie tehnica legal aprobata si fara acordul operatorului;
    f) golirea instalatiilor in vederea executarii unor modificari sau reparatii fara acceptul scris al operatorului;
    g) nerespectarea programului de contorizare aprobat potrivit legii;
    h) furnizarea agentului termic de catre producator/distribuitor la parametrii care pun in pericol siguranta instalatiilor de utilizare;
    i) producerea, transportul si/sau distributia de energie termica fara licenta eliberata de autoritatea de reglementare competenta si/sau fara contract de delegare a serviciului acordat in conditiile legii de autoritatea administratiei publice locale.
    Art. 56
    Constituie contraventii in domeniul stabilirii si ajustarii preturilor si tarifelor pentru energia termica livrata sub forma de agent termic pentru incalzire si apa calda menajera urmatoarele fapte:
    a) practicarea de catre producatori, transportatori, distribuitori si/sau furnizori a altor preturi sau tarife decat cele stabilite de autoritatea de reglementare competenta;
    b) fundamentarea si sustinerea cererii de stabilire sau de ajustare a preturilor si tarifelor de catre producatori, transportatori, distribuitori si/sau furnizori cu date eronate, in scopul obtinerii unor tarife si preturi mai mari;
    c) refuzul operatorilor de servicii energetice urbane - producatori, transportatori, distribuitori si/sau furnizori - de a se supune controlului autoritatilor de reglementare abilitate in ceea ce priveste preturile si tarifele.
    Art. 57
    Contraventiile prevazute la art. 55 si 56 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) cu amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei pentru persoanele fizice si cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoanele juridice, faptele prevazute la art. 55 lit. d), e) si f);
    b) cu amenda de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei pentru persoanele fizice si de la 4.000.000 lei la 7.000.000 lei pentru persoanele juridice, faptele prevazute la art. 55 lit. a), b) si c);
    c) cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoanele fizice si de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoanele juridice, faptele prevazute la art. 56 lit. a), b) si c);
    d) cu amenda de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoanele fizice si de la 150.000.000 lei la 250.000.000 lei pentru persoanele juridice, faptele prevazute la art. 55 lit. g), h) si i).
    Art. 58
    (1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 55 si 56 si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 57 se fac de catre primari si/sau de imputernicitii acestora, respectiv de autoritatea de reglementare competenta.
    (2) In cazul contraventiilor prevazute la art. 56 preturile si tarifele stabilite gresit se corecteaza, iar sumele incasate in mod necuvenit se constituie venit la bugetul local.
    (3) Cuantumul amenzilor contraventionale prevazute la art. 57 va fi reactualizat in raport cu rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice.
    (4) Dispozitiile referitoare la contraventii prevazute la art. 55 - 58 se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002.
    Art. 59
    In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cele doua autoritati competente, ANRSC, respectiv ANRE, vor stabili prin protocol modul de predare-primire a competentelor si atributiilor specifice.

    CAP. 7
    Dispozitii finale

    Art. 60
    Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 90 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 61
    La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice dispozitii contrare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul administratiei publice,
                         Ionel Flesariu,
                         secretar de stat

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

                         p. Ministrul industriei si resurselor,
                         Iulian Iancu,
                         secretar de stat




SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 73/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 73 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordonanţa 73/2002
Legea 119 2007
pentru respingerea Ordonantei Guvernului nr. 73/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu energie termica produsa centralizat
Legea 131 2004
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/2004 pentru modificarea si completarea unor dispozitii legale privind serviciile publice de gospodarie comunala
Ordonanţa 34 2004
pentru modificarea si completarea unor dispozitii legale privind serviciile publice de gospodarie comunala
Ordin 20 2003
pentru aprobarea Metodologiei de solutionare a neintelegerilor precontractuale privind furnizarea/prestarea serviciilor publice de gospodarie comunala
Ordin 20 2003
pentru aprobarea Metodologiei de solutionare a neintelegerilor precontractuale privind furnizarea/prestarea serviciilor publice de gospodarie comunala
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu