LEGE Nr. 486
din 27 decembrie 2006
bugetului de stat pe anul
2007
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1043 din 29 decembrie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Obiectul prezentei legi îl constituie
stabilirea volumului veniturilor şi a structurii acestora, pe capitole şi
subcapitole, al cheltuielilor pe destinaţii şi pe ordonatori principali de
credite pentru bugetul de stat, bugetele Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, creditelor externe, fondurilor externe nerambursabile,
precum şi pentru sumele alocate din venituri proprii, pentru anul 2007.
Art. 2. - (1) Sinteza bugetului de stat pe anul 2007,
detaliată la venituri pe capitole şi subcapitole, iar la cheltuieli, pe
capitole, subcapitole, paragrafe şi titluri, este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Bugetul de stat pe anul 2007 se stabileşte la
venituri în sumă de 55.575,5 milioane lei, iar la cheltuieli în sumă de
64.630,4 milioane lei, cu un deficit de 9.054,9 milioane lei.
(3) Sinteza cheltuielilor bugetare pe anul 2007, pe surse de finanţare, cu detalierea pe părţi, capitole,
subcapitole, paragrafe, titluri, articole şi alineate, după caz, este prevăzută
în anexa nr. 2.
(4) Bugetele ordonatorilor principali de credite şi
anexele la acestea sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(5) Se interzic reţinerea şi utilizarea de către
ordonatorii de credite finanţaţi integral din bugetul de stat a oricăror
venituri proprii care nu sunt prevăzute în anexe la bugetele ordonatorilor
principali de credite.
CAPITOLUL II
Structura veniturilor bugetului de stat
Art. 3. - Veniturile bugetului de stat pe anul 2007
sunt în sumă de 55.575,5 milioane lei şi se prezintă astfel:
-
milioane lei -
VENITURI - TOTAL din care:
|
55.575,5
|
1. Venituri curente
|
55.496,3
|
din acestea:
|
|
a) Venituri fiscale din care:
|
52.185,9
|
a1) Impozit pe venit, profit şi câştiguri din capital de la
persoane juridice din care:
|
11.783,4
|
- impozit pe profit
|
10.382,0
|
a2) Impozit pe venit, profit şi câştiguri de la persoane fizice
din care:
|
2.186,7
|
- impozit pe venit şi salarii
|
13.041,5
|
- cote defalcate din impozitul pe venit (se scad)
|
-10.854,8
|
a3) Impozite şi taxe pe bunuri şi servicii din care:
|
36.415,8
|
- taxa pe valoarea adăugată
|
35.487,0
|
- sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată (se scad)
|
-12.767,9
|
- accize
|
12.402,0
|
a4) Impozit pe comerţul exterior şi tranzacţiile internaţionale
|
1.596,2
|
a5) Alte impozite şi taxe fiscale
|
203,8
|
b) Contribuţii de asigurări
|
352,0
|
c) Venituri nefiscale
|
2.958,4
|
2. Venituri din capital
|
74,3
|
3. Incasări din rambursarea împrumuturilor acordate
|
4,9
|
CAPITOLUL III
Regimul şi destinaţiile cheltuielilor bugetului de
stat
Art. 4. - Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2007, în sumă de 64.630,4 milioane lei, în structură economică, se
prezintă astfel:
- milioane lei -
CHELTUIELI - TOTAL din care:
|
64.630,4
|
1. Cheltuieli curente din acestea:
|
54.122,6
|
a) Cheltuieli de personal
|
12.271,0
|
b) Bunuri şi servicii
|
5.255,8
|
c) Dobânzi
|
2.992,9
|
d) Subvenţii
|
3.812,3
|
e) Fonduri de rezervă
|
140,7
|
f) Transferuri între unităţi ale administraţiei publice
|
7.342,1
|
g) Alte transferuri
|
10.602,2
|
h) Asistenţă socială
|
10.709,8
|
i) Alte cheltuieli
|
995,8
|
2. Cheltuieli de capital
|
7.820,7
|
3. Imprumuturi
|
6,2
|
4. Rambursări de credite din acestea:
|
2.680,9
|
a) Rambursări de credite externe
|
2.670,1
|
b) Rambursări de credite interne
|
10,8
|
Art. 5. - (1) Ordonatorii principali de credite au obligaţia să se încadreze în cheltuielile de personal, numărul
maxim de posturi şi în structura posturilor prevăzute pentru fiecare în anexa
nr. 3.
(2) In bugetul Ministerului Finanţelor Publice -
Acţiuni generale sunt prevăzute şi sumele aferente creşterilor salariale ce se
vor acorda în anul 2007 în condiţiile stabilite prin lege, cu excepţia
instituţiilor publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, care
vor acorda creşterile salariale din bugetele aprobate acestora. Aceste sume se
vor repartiza pe ordonatori principali de credite în cursul anului prin
hotărâre a Guvernului, în funcţie de execuţia bugetară şi de necesităţile de
finanţare.
Art. 6. - (1) Cheltuielile pentru servicii publice
generale, finanţate de la bugetul de stat pe anul 2007, se stabilesc în sumă de
13.398,0 milioane lei, din care: 1.861,2 milioane lei cheltuieli de personal,
1.206,3 milioane lei bunuri şi servicii, 1.704,9 milioane lei dobânzi, 140,7
milioane lei fonduri de rezervă, 562,9 milioane lei transferuri între unităţi
ale administraţiei publice, 7.296,6 milioane lei alte transferuri, 109,1
milioane lei alte cheltuieli, 248,2 milioane lei cheltuieli de capital şi 268,1
milioane lei rambursări de credite.
(2) Cheltuielile pentru servicii publice generale pe
capitole de cheltuieli sunt în sumă de 6.928,8
milioane lei pentru autorităţi publice şi acţiuni externe, 1.697,4 milioane lei
pentru cercetare fundamentală şi cercetare-dezvoltare-inovare, 2.233,3 milioane
lei pentru alte servicii publice generale, 2.468,5 milioane lei pentru
tranzacţii privind datoria publică şi împrumuturi şi 70,0 milioane lei
transferuri cu caracter general între diferite nivele ale administraţiei.
(3) Administraţia Prezidenţială poate să deconteze,
în limitele prevăzute de dispoziţiile legale, cheltuielile de transport, cazare
şi alte cheltuieli pentru membrii delegaţiilor oficiale, reprezentanţii unor
instituţii şi reprezentanţii mass-media care nu sunt salariaţii Administraţiei
Prezidenţiale şi care îl însoţesc pe Preşedintele României în vizitele pe care le efectuează în ţară şi
în străinătate.
Art. 7. - (1) Cheltuielile pentru apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională, finanţate de la bugetul de stat pe anul 2007,
se stabilesc în sumă de 14.626,9 milioane lei, din care: 8.990,8 milioane lei cheltuieli de personal, 2.039,2
milioane lei bunuri şi servicii, 136,0 milioane lei dobânzi, 671,3 milioane lei
transferuri între unităţi ale administraţiei publice, 117,9 milioane lei alte
transferuri, 41,1 milioane lei asistenţă socială, 1,6 milioane lei alte cheltuieli,
2.066,9 milioane lei cheltuieli de capital şi 562,1 milioane lei rambursări de credite.
(2) Cheltuielile pentru apărare sunt în sumă de 5.388,4
milioane lei, iar cheltuielile pentru ordine publică şi siguranţă naţională
sunt în sumă de 9.238,5 milioane lei.
Art. 8. - (1) Cheltuielile social-culturale, finanţate
de la bugetul de stat pe anul 2007, se stabilesc în sumă de 23.097,7 milioane
lei, din care: 929,3 milioane lei cheltuieli de personal, 1.446,6
milioane lei bunuri şi servicii, 117,2 milioane lei dobânzi, 4.287,8 milioane lei transferuri
între unităţi ale administraţiei publice, 177,0 milioane lei alte transferuri,
10.668,7 milioane lei asistenţă socială, 842,0
milioane lei alte cheltuieli, 4.343,8 milioane lei
cheltuieli de capital, 0,2 milioane lei împrumuturi şi 285,1 milioane lei rambursări de
credite.
(2) Cheltuielile social-culturale pe capitole de
cheltuieli sunt în sumă de 8.220,5 milioane lei pentru învăţământ, 2.124,3 milioane lei pentru sănătate,
1.197,1 milioane lei pentru cultură, recreere şi religie şi 11.555,8 milioane
lei pentru asigurări şi asistenţă socială.
(3) Sumele pentru sprijinirea organizaţiilor
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, pentru finanţarea de proiecte
şi programe interetnice şi de combatere a intoleranţei şi pentru proiecte de
comunicare, informare publică şi promovarea intereselor româneşti peste hotare,
precum şi pentru finanţarea unor acţiuni cu caracter social-cultural sunt
prevăzute în anexa la bugetul Secretariatului General al Guvernului, iar modul
de repartizare şi utilizare a acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(4) In bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării
la capitolul „Invăţământ" sunt prevăzute, pentru unităţile de învăţământ
preuniversitar de stat, sume pentru: achiziţionarea de mijloace pentru
transportul elevilor, edificarea şi construirea de campusuri şcolare, dotarea
cu mobilier şcolar, înfiinţarea şi modernizarea unor şcoli de arte şi meserii,
continuarea procesului de informatizare, asigurarea utilităţilor de natura
investiţiilor, dotarea bibliotecilor şcolare cu cărţi şi material didactic,
dotarea laboratoarelor şcolare, dotarea şcolilor cu echipament sportiv, dotarea
unităţilor conexe, alte dotări specifice învăţământului, granturi pentru
educaţie, reforma educaţiei timpurii, precum şi pentru reparaţii capitale.
Art. 9. - (1) Cheltuielile pentru servicii şi
dezvoltare publică, locuinţe, mediu şi ape, finanţate de la bugetul de stat pe
anul 2007, se stabilesc în sumă de 2.018,0 milioane lei, din care: 114,5
milioane lei cheltuieli de personal, 124,2 milioane lei bunuri şi servicii, 200,1 milioane lei
dobânzi, 23,7 milioane lei subvenţii, 322,8 milioane lei transferuri între
unităţi ale administraţiei publice, 195,0 milioane lei alte transferuri, 0,1
milioane lei alte cheltuieli, 698,1 milioane lei cheltuieli de capital şi 339,5
milioane lei rambursări de credite.
(2) Cheltuielile pentru servicii şi dezvoltare publică,
locuinţe, mediu şi ape, pe capitole de cheltuieli, sunt în sumă de 1.463,9
milioane lei pentru locuinţe, servicii şi dezvoltare publică şi 554,1 milioane
lei pentru protecţia mediului.
Art. 10. - (1) Cheltuielile din bugetul de stat pentru
acţiuni economice se stabilesc în sumă de 11.489,7 milioane lei, din care:
375,2 milioane lei cheltuieli de personal, 439,5 milioane lei bunuri şi
servicii, 834,6 milioane lei dobânzi, 3.788,6 milioane lei subvenţii, 1.497,3
milioane lei transferuri între unităţi ale administraţiei publice, 2.815,6
milioane lei alte transferuri, 43,0 milioane lei alte cheltuieli, 463,8
milioane lei cheltuieli de capital, 6,0 milioane lei împrumuturi şi 1.226,1
milioane lei rambursări de credite.
(2) Cheltuielile pentru acţiuni economice, pe capitole
de cheltuieli, sunt în sumă de 1.225,5 milioane lei pentru acţiuni generale
economice, comerciale şi de muncă, 641,4 milioane lei pentru combustibili şi
energie, 506,3 milioane lei pentru industria extractivă, prelucrătoare şi
construcţii, 3.729,8 milioane lei pentru agricultură, silvicultură,
piscicultura şi vânătoare, 5.197,1 milioane lei pentru transporturi, 28,0
milioane lei pentru comunicaţii, 80,7 milioane lei pentru
cercetare-dezvoltare-inovare în domeniul economic şi 80,9 milioane lei pentru
alte acţiuni economice.
(3) Cheltuielile destinate
activităţilor de susţinere şi promovare a exportului, a mediului de afaceri
românesc şi a tranzacţiilor internaţionale cuprinse în bugetul de stat, în sumă
de 334,9 milioane lei, se vor utiliza conform prevederilor Legii nr. 96/2000
privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK
- S.A., republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 11. - La partea de cheltuieli a bugetului de stat
se stabilesc şi se utilizează, pe bază de hotărâri ale Guvernului:
a) Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia
Guvernului, în sumă de 128,7 milioane lei, care se foloseşte pentru finanţarea
unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în timpul exerciţiului bugetar;
b) Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, în
sumă de 12,0 milioane lei, care se utilizează pentru finanţarea unor acţiuni
urgente în vederea înlăturării efectelor unor calamităţi naturale şi
sprijinirii persoanelor fizice sinistrate.
Art. 12. - Cheltuielile pentru dobânzi se stabilesc în sumă de 2.992,9 milioane lei, din care:
a) 852,2 milioane lei dobânzi aferente datoriei
publice interne;
b) 2.108,0 milioane lei dobânzi aferente datoriei
publice externe;
c) 32,7 milioane lei alte dobânzi.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii referitoare la bugetele locale
Art. 13. - Din taxa pe valoarea adăugată se alocă
12.767,9 milioane lei sume defalcate pentru bugetele locale, din care:
a) 1.315,6 milioane lei pentru finanţarea
cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor, potrivit anexei nr. 4;
b) 8.368,2 milioane lei
pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor,
municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, potrivit anexei nr. 5;
c) 741,6 milioane lei pentru retehnologizarea,
modernizarea şi dezvoltarea sistemelor centralizate de producere şi distribuţie
a energiei termice, care se vor repartiza pe unităţi administrativ-teritoriale,
prin hotărâre a Guvernului, în condiţiile prevederilor art. 2 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 48/2004 pentru adoptarea unor măsuri privind furnizarea energiei termice
populaţiei, pentru încălzirea locuinţei şi prepararea apei calde de consum,
prin sisteme publice centralizate de alimentare cu energie termică, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 430/2004, cu modificările ulterioare;
d) 457,8 milioane lei destinate finanţării
cheltuielilor privind drumurile judeţene şi comunale, prevăzute în anexa nr. 6,
a căror repartizare, pe unităţi administrativ-teritoriale, se face în funcţie
de lungimea şi starea tehnică a acestora, prin hotărâre, de către consiliul
judeţean, după consultarea primarilor;
e) 1.544,7 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor
locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor, prevăzute în anexa
nr. 7, care se repartizează pe unităţi administrativ-teritoriale, potrivit
prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale;
f) 340,0 milioane lei pentru finanţarea Programului
de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural, care se vor repartiza pe
judeţe şi pe proiecte eligibile prin hotărâre a Guvernului, potrivit
prevederilor art. 8 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2006 privind
instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural, cu
modificările ulterioare.
Art. 14. - (1) Sumele defalcate
din taxa pe valoarea adăugată, prevăzute la art. 13 lit. a), sunt destinate
finanţării:
a) sistemului de protecţie a copilului;
b) centrelor de asistenţă socială a persoanelor cu
handicap;
c) drepturilor privind acordarea de produse lactate şi de panificaţie pentru elevii din clasele I -IV din învăţământul de stat şi pentru
copiii preşcolari din grădiniţele de stat cu program normal de 4 ore;
d) cheltuielilor aferente învăţământului special;
e) instituţiilor de cultură descentralizate începând cu anul 2002;
f) plăţii contribuţiilor pentru personalul neclerical
angajat în unităţile de cult din ţară;
g) serviciilor publice comunitare de evidenţă a
persoanelor de sub autoritatea consiliilor judeţene;
h) ajutoarelor de stat regionale
acordate în temeiul Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru administraţiile zonelor libere
aflate sub autoritatea consiliilor judeţene.
(2) In situaţiile în care contractarea produselor
lactate şi de panificaţie se face şi de către consiliile locale ale comunelor,
oraşelor şi municipiilor, consiliul judeţean va repartiza sume cu această
destinaţie unităţilor administrativ-teritoriale respective.
(3) Sumele pentru asigurarea contribuţiilor pentru
personalul neclerical se includ în bugetul propriu al judeţului, iar plata se
face prin centrele de cult de care aparţine acesta. Instituţiile de cultură
care au trecut în finanţarea autorităţilor administraţiei publice locale
începând cu anul 2002 sunt prevăzute în anexa nr. 5 la Legea bugetului de stat
pe anul 2004 nr. 507/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată,
prevăzute la art. 13 lit. b), sunt destinate finanţării:
a) cheltuielilor de personal,
burselor şi obiectelor de inventar ale instituţiilor sau ale unităţilor de
învăţământ preuniversitar de stat;
b) drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor
cu handicap grav;
c) ajutorului social şi a ajutorului pentru
încălzirea locuinţei cu lemne, cărbuni şi combustibili petrolieri;
d) serviciilor publice comunitare de evidenţă a
persoanelor de sub autoritatea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor,
municipiilor, sectoarelor şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
e) ajutoarelor de stat regionale acordate în temeiul
Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificările şi
completările ulterioare, pentru administraţiile zonelor libere aflate sub
autoritatea consiliilor locale;
f) cheltuielilor creşelor;
g) cheltuielilor descentralizate la nivelul
sectoarelor şi municipiului Bucureşti, respectiv pentru: sistemul de protecţie
a copilului, centrele de asistenţă socială a persoanelor cu handicap,
drepturile privind acordarea de produse lactate şi de panificaţie pentru elevii
din clasele I -IV din
învăţământul de stat şi pentru copiii preşcolari din grădiniţele de stat cu
program normal de 4 ore, învăţământul special, instituţiile de cultură
descentralizate, începând cu anul 2002, şi plata contribuţiilor pentru
personalul neclerical angajat în unităţile de cult.
(5) Repartizarea sumelor defalcate din taxa pe
valoarea adăugată prevăzute la alin. (4) pe comune, oraşe, municipii şi
sectoarele municipiului Bucureşti, după caz, se face prin decizie a
directorului direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, după consultarea consiliului judeţean şi a primarilor,
şi cu asistenţa tehnică de specialitate a inspectoratului şcolar sau a
direcţiei de muncă, solidaritate socială şi familie, după caz, în funcţie, de
regulă, de numărul de beneficiari ai serviciilor respective.
(6) Pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute la art.
13, pe lângă sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, autorităţile
administraţiei publice locale pot aloca şi sume din bugetele locale ale
acestora.
(7) Numărul maxim de posturi finanţate pentru
personalul neclerical din unităţile de cult este prevăzut în anexa nr. 8.
(8) Din bugetele locale se finanţează şi cheltuielile
aferente facilităţilor de transport feroviar pe liniile interne pentru
personalul didactic preuniversitar, potrivit prevederilor art. 107 alin. (4)
din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 15. - (1) In anul 2007 se
acordă transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, în sumă de 70,0
milioane lei, pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe la a
căror realizare contribuie şi Guvernul, potrivit legii.
(2) Ministerul Finanţelor
Publice repartizează transferurile respective pe judeţe şi pe municipiul
Bucureşti şi, în cadrul acestora, pe unităţi administrativ-teritoriale, pentru
finanţarea unor proiecte de investiţii care beneficiază de împrumuturi externe,
potrivit acordurilor de împrumut încheiate cu organismele financiare
internaţionale.
(3) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor
locale, care beneficiază de transferuri din bugetul de stat pentru investiţii
finanţate parţial din împrumuturi externe, au obligaţia să analizeze lunar
execuţia lucrărilor de investiţii şi, în situaţia constatării de fonduri
disponibile, să propună Ministerului Finanţelor Publice reîntregirea
transferurilor de la bugetul de stat, prevăzute în poziţie globală.
Art. 16. - Categoriile de venituri
şi cheltuieli aferente bugetelor locale pe anul 2007 sunt prevăzute în anexa
nr. 9.
CAPITOLUL V
Dispoziţii referitoare la bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate
Art. 17. - (1) Veniturile şi cheltuielile bugetului
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pe anul 2007,
constituit în baza prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, sunt prevăzute în anexa
nr. 10.
(2) Prevederile art. 26 se aplică
şi bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(3) Ordonatorul principal de credite are obligaţia să
se încadreze în cheltuielile de personal, numărul maxim de posturi şi în
structura posturilor prevăzute în anexa nr. 10/04.
CAPITOLUL VI
Responsabilităţi în aplicarea legii
Art. 18. - Guvernul poate aproba prin hotărâre
modificări în structură şi între ordonatorii principali de credite, cu
încadrarea în nivelul total al cheltuielilor din credite externe prevăzute în
anexa nr. 2, în funcţie de derularea programelor de împrumut extern, aprobate
potrivit legii.
Art. 19. - Se interzice ordonatorilor principali de
credite redistribuirea creditelor bugetare de la obiectivele de investiţii în
continuare, respectiv de la obiectivele de investiţii noi la poziţia „Alte
cheltuieli de investiţii", cuprinse în programele de investiţii publice,
anexă la bugetele acestora.
Art. 20. - (1) In bugetele ordonatorilor principali de
credite sunt prevăzute, după caz, şi sumele reprezentând contribuţia Guvernului
României la realizarea programelor şi proiectelor cu finanţare internaţională.
(2) Ordonatorii principali de credite au obligaţia
ca, în cadrul creditelor bugetare aprobate pe anul 2007, să asigure integral şi
cu prioritate fondurile necesare reprezentând componenta locală aferentă
derulării programelor şi proiectelor cu finanţare internaţională, precum şi
fondurile necesare finanţării angajamentelor asumate prin documentele privind
aderarea României la Uniunea Europeană.
(3) Se interzice ordonatorilor
principali de credite să efectueze virări de credite bugetare de la titlul
„Transferuri între unităţi ale administraţiei publice", alineatele
„Transferuri privind contribuţii de sănătate pentru persoanele care execută
pedepse privative de libertate sau arest preventiv" şi „Transferuri
privind contribuţii de sănătate pentru persoanele aflate în concediu pentru
creşterea copilului" la celelalte alineate şi articole de cheltuieli ale
aceluiaşi capitol sau la alte capitole bugetare.
(4) Se interzice
ordonatorilor principali de credite să efectueze virări de credite bugetare de
la titlul „Alte transferuri", alineatele „Programe cu finanţare
rambursabilă", „Programe
comunitare", „Programe PHARE şi alte programe cu finanţare
nerambursabilă", „Programe ISPA", „Programe SAMTID", „Programe
SAPARD", „Programe FEDR", „Programe FSE", „Programe FC",
„Programe FEADR", „Programe FEGA" şi „Programe FEP", la
celelalte alineate şi articole de cheltuieli ale aceluiaşi capitol sau la alte
capitole bugetare.
(5) Din sumele prevăzute în
bugetele ordonatorilor principali de credite la alineatele „Programe
comunitare", „Programe PHARE şi alte programe cu finanţare
nerambursabilă", „Programe ISPA", „Programe SAMTID", „Programe
SAPARD", „Programe FEDR", „Programe FSE", „Programe FC",
„Programe FEADR", „Programe FEGA" şi „Programe FEP", pentru
cofinanţarea acţiunilor se pot efectua cheltuieli curente şi de capital pentru
derularea corespunzătoare a obiectivelor cuprinse în aceste programe.
(6) Sumele reprezentând contribuţia
Guvernului la realizarea obiectivelor de investiţii cu finanţare externă de la
titlul „Alte transferuri", alineatul „Investiţii ale agenţilor economici
cu capital de stat", şi de la titlul „Active nefinanciare" nu pot fi
redistribuite la alte obiective de investiţii.
(7) In condiţiile prevederilor Legii nr. 500/2002
privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, în cursul întregului an,
ordonatorii principali de credite pot efectua virări de credite bugetare între
titlurile şi articolele de cheltuieli din cadrul aceluiaşi capitol sau de la
alte capitole pentru asigurarea:
a) plăţii la scadenţă a contribuţiei României la
bugetul Uniunii Europene, a cotizaţiilor şi contribuţiilor la organisme
internaţionale, la organisme financiar-bancare internaţionale, a rambursărilor
de credite externe, dobânzilor şi a altor costuri aferente creditelor externe,
precum şi derulării corespunzătoare a programelor finanţate din fonduri
comunitare, a programelor cu finanţare rambursabilă şi a programelor PHARE, ISPA, SAMTID şi SAPARD;
b) sumelor necesare achitării debitelor datorate
bugetului Comunităţii Europene, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor
nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a
fondurilor de cofinanţare aferente acestora, aprobată prin Legea nr. 22/2000,
cu modificările şi completările ulterioare, şi cele reprezentând majorările de
întârziere.
(8) Ministerul Finanţelor Publice poate efectua în
cursul întregului an virări de credite bugetare între alineatele articolului
bugetar „Contribuţia României la bugetul Uniunii Europene".
(9) Se interzice ordonatorilor principali de credite
să efectueze virări de credite bugetare de la titlul „Rambursări de
credite" la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiaşi capitol
sau la alte capitole bugetare.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 21. - (1) Cheltuielile privind despăgubirile,
inclusiv cele provenite din aplicarea legislaţiei privind creanţele fiscale
administrate de Ministerul Finanţelor Publice şi Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală, alte daune stabilite ca fiind datorate de Ministerul Finanţelor Publice şi de
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în nume propriu sau în reprezentarea
interesului statului, pe baza hotărârilor definitive ale instanţelor
judecătoreşti, precum şi obligaţiile băneşti ale statului român, născute din
aplicarea Convenţiei europene a drepturilor omului şi constatate prin acorduri
de soluţionare amiabilă, prin decizii ale Comitetului Miniştrilor Consiliului
Europei şi hotărâri ale Curţii Europene a Drepturilor Omului, se acoperă de
către Ministerul Finanţelor Publice, pe bază de documente legale, din sumele
prevăzute cu această destinaţie în bugetul de stat pe
anul 2007.
(2) Din sumele prevăzute în bugetul Ministerului
Finanţelor Publice pentru despăgubiri civile, precum şi pentru cheltuieli
judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în reprezentarea intereselor
statului, potrivit dispoziţiilor legale, se asigură şi fondurile necesare în
vederea aplicării:
a) Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii
cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în
urma aplicării Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7
septembrie 1940, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Legii nr. 290/2003 privind acordarea de
despăgubiri sau compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile proprietate a
acestora, sechestrate, reţinute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord şi
Ţinutul Herţa, ca urmare a stării de război şi a aplicării Tratatului de Pace
între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie
1947, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase, aliajelor acestora
şi pietrelor preţioase în România, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) Din sumele prevăzute în bugetul Ministerului
Finanţelor Publice pentru despăgubiri civile, cheltuieli judiciare şi
extrajudiciare derivate din acţiuni în reprezentarea intereselor statului,
potrivit dispoziţiilor legale, precum şi pentru aplicarea Legii nr. 9/1998,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Legii nr.
290/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se asigură, la
solicitarea Secretariatului General al Guvernului, respectiv a Cancelariei
Primului-Ministru, fondurile necesare în vederea suportării despăgubirilor,
cheltuielilor judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în care Guvernul
României este parte şi, respectiv, aplicării Legii nr. 9/1998, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi a Legii nr. 290/2003, cu
modificările şi completările ulterioare. Pe măsura necesităţilor de finanţare,
se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă modificările
corespunzătoare în bugetul de stat şi în bugetele celor 3 ordonatori principali
de credite în scopul asigurării creditelor bugetare în limita cărora vor fi
efectuate plăţile.
Art. 22. - (1) Instituţiile şi autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale care au în administrare hoteluri,
case de odihnă şi de oaspeţi, baze de odihnă, tratament şi alte asemenea
unităţi asigură finanţarea cheltuielilor curente şi de capital pentru
respectivele unităţi exclusiv din veniturile proprii ale acestor activităţi.
(2) Se interzice ordonatorilor de credite să finanţeze
activităţile legate de administrarea unităţilor prevăzute la alin. (1) din sume alocate de la bugetul
de stat, bugetele locale şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate.
Art. 23. - Facilităţile şi fondurile alocate prin
prezenta lege, care sunt de natura ajutorului de stat, se acordă după
îndeplinirea obligaţiilor prevăzute în legislaţia comunitară în domeniul
ajutorului de stat.
Art. 24. - (1) Se autorizează Ministerul Finanţelor
Publice să introducă, în conformitate cu procedurile comunitare pentru
fondurile structurale şi de coeziune, modificările corespunzătoare între
bugetele ordonatorilor principali de credite care gestionează fonduri
comunitare nerambursabile, inclusiv cele privind cofinanţarea aferentă de la
bugetul de stat, cu condiţia încadrării în nivelul total al fondurilor externe
nerambursabile şi al cofinanţării aferente.
(2) Fondurile externe nerambursabile şi cofinanţarea
aferentă se evidenţiază în bugetele ordonatorilor principali de credite, în
primul trimestru, în vederea utilizării acestora în cadrul implementării
programelor şi proiectelor aprobate.
Art. 25. - Ministerul
Finanţelor Publice exercită controlul financiar preventiv delegat şi după data
de 1 ianuarie 2007 la instituţiile publice la care, în urma procesului de
evaluare efectuat în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999
privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicată, se
constată menţinerea unor deficienţe ale mediului de control intern şi se
manifestă un risc semnificativ privind buna gestiune a fondurilor şi/sau
patrimoniului public.
Art. 26. - (1) Plata premiului
anual aferent anului 2007 pentru personalul din instituţiile publice,
indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv pentru
personalul aferent activităţilor de pe lângă unele instituţii publice finanţate
integral din venituri proprii, se efectuează din prevederile bugetare pe anul
2008, începând cu luna ianuarie 2008.
(2) Din prevederile bugetare aprobate pentru anul 2007
instituţiile publice prevăzute la alin. (1) asigură plata premiului anual
aferent anului 2006.
Art. 27. - Anexele nr. 1-10*)
fac parte integrantă din prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 65 alin. (2) şi ale art. 76 alin.
(2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
*) Anexele nr. 1-10 se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.043 bis .