LEGE
Nr. 49 din 7 iulie 1994
pentru ratificarea Statutului Institutului Unificat de Cercetari Nucleare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 187 din 21 iulie 1994

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Statutul Institutului Unificat de Cercetari Nucleare, aprobat
de Consfatuirea reprezentantilor imputerniciti ai guvernelor statelor membre
ale institutului la 23 septembrie 1956, modificat de Comitetul reprezentantilor
imputerniciti ai guvernelor statelor membre ale institutului la 18 martie 1992
si semnat de reprezentantii imputerniciti ai guvernelor statelor membre ale
institutului la 23 iunie 1992.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 20 iunie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29 iunie
1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
STATUTUL*)
Institutului Unificat de Cercetari Nucleare
aprobat de Consfatuirea reprezentantilor imputerniciti ai guvernelor statelor
membre ale institutului la 23 septembrie 1956, modificat de Comitetul
reprezentantilor imputerniciti ai guvernelor statelor membre ale institutului
la 18 martie 1992 si semnat de reprezentantii imputerniciti ai guvernelor
statelor membre ale institutului la 23 iunie 1992
*) Traducere.
Statele care sunt membre ale Institutului Unificat de Cercetari Nucleare la
18 martie 1992 si care nu au intrerupt participarea efectiva in calitate de
membre ale Institutului Unificat de Cercetari Nucleare,
relevand ca Institutul Unificat de Cercetari Nucleare, pe perioada
existentei sale, a indeplinit cu succes sarcinile ce i-au fost incredintate,
recunoscand, totodata, ca principiile de organizare si activitate ale
Institutului de Cercetari Nucleare necesita perfectionarea si aducerea lor in
concordanta cu cerintele formulate pentru nivelul actual al colaborarii
internationale si al efectuarii cercetarilor fundamentale,
in baza articolului 42 al Statutului Institutului Unificat de Cercetari
Nucleare, din 23 septembrie 1956, au hotarat sa modifice statutul si sa-l
adopte in urmatoarea redactare:
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Institutul Unificat de Cercetari Nucleare, denumit in continuare Institut,
este o organizatie internationala interguvernamentala de cercetari stiintifice,
creata in conformitate cu Acordul privind organizarea Institutului Unificat de
Cercetari Nucleare din 26 martie 1956 si care isi realizeaza activitatea pe
principiile deschiderii sale pentru participarea tuturor statelor interesate,
ale colaborarii lor cu drepturi egale si reciproc avantajoase.
Art. 2
Limbile oficiale ale Institutului sunt limbile statelor membre ale
Institutului, limbi de lucru - rusa si engleza.
Art. 3
Sediul institutului: orasul Dubna, regiunea Moscova, Federatia Rusa.
Art. 4
1. Institutul a fost creat in scopul unificarii eforturilor, potentialului
stiintific si material al statelor membre ale Institutului pentru studierea
proprietatilor fundamentale ale materiei.
Principalele domenii de cercetari ale Institutului sunt fizica particulelor
elementare si nucleului atomic si fizica starii condensate a materiei folosind
metode fizico-nucleare.
2. Pentru realizarea scopurilor sale, Institutul:
- efectueaza cercetari teoretice si experimentale in directiile stiintifice
adoptate ale activitatii sale;
- organizeaza schimb de experienta in efectuarea cercetarilor stiintifice,
precum si de informatii obtinute ca rezultat al acestor cercetari, prin
publicarea de lucrari stiintifice, organizarea de conferinte, simpozioane,
stagii etc.;
- sprijina dezvoltarea sub toate aspectele a capacitatilor creatoare ale
colaboratorilor stiintifici ai Institutului prin crearea de conditii favorabile
pentru cresterea nivelului profesional al acestora;
- stabileste legaturi si mentine contacte cu alte institutii si organizatii
stiintifice nationale si internationale, in scopul coordonarii activitatii si
al organizarii colaborarii reciproc avantajoase;
- foloseste rezultatele cercetarilor stiintifice cu caracter aplicativ,
prin introducerea lor in studiile industriale, medicale si in studii tehnice,
pentru asigurarea de surse suplimentare de finantare a cercetarilor
fundamentale.
3. Activitatea Institutului se realizeaza in conformitate cu principiile si
normele unanim recunoscute ale dreptului international.
Rezultatele cercetarilor stiintifice obtinute in Institut pot fi folosite
numai in scopuri pasnice, spre binele intregii omeniri.
Art. 5
1. In conformitate cu statutul de organizatie interguvernamentala,
Institutul este subiect de drept international, in special are dreptul de a
incheia conventii internationale si de a avea observatori pe langa alte
organizatii internationale a caror activitate corespunde scopurilor statutare
ale Institutului.
2. Institutul este persoana juridica si, pe teritoriul statelor membre, se
bucura de capacitatea juridica necesara realizarii functiilor sale.
Pentru scopurile prezentului statut, la activitatea Institutului se aplica
Conventia privind statutul juridic, privilegiile si imunitatile organizatiilor
economice interstatale care functioneaza in anumite domenii ale colaborarii,
din 5 decembrie 1980, asa cum a fost acceptata de partile contractante.
3. Particularitatile situatiei juridice a Institutului pe teritoriul
statului de resedinta a acestuia se reglementeaza, pe langa conventia
mentionata pe pct. 2 al prezentului articol, si prin unele conventii ce se
incheie de catre Institut cu acest stat.
4. Institutul stabileste reguli proprii care reglementeaza activitatea sa.
Aceste reguli au drept scop exclusiv asigurarea celor mai favorabile conditii
pentru activitatea Institutului si au prioritate fata de legislatia tarii de
resedinta a Institutului.
CAP. 2
Participarea la activitatea Institutului
Art. 6
Participarea la activitatea Institutului se realizeaza in forme diferite:
pe baza calitatii de membru al Institutului, precum si prin conventii
bilaterale si multilaterale de participare la indeplinirea anumitor programe
stiintifice.
Art. 7
1. Ca membre ale Institutului sunt recunoscute statele care sunt membre ale
acestuia in conformitate cu Acordul privind organizarea Institutului Unificat
de Cercetari Nucleare din 26 martie 1956 potrivit situatiei la 18 martie 1992
si care nu au intrerupt participarea efectiva in calitate de membre ale
Institutului.
2. In randul membrilor Institutului pot fi primite, de asemenea, orice alte
state care au declarat in scris ca doresc sa participe la activitatea
Institutului, sunt de acord cu prevederile statutului in vigoare al acestuia si
ca ele vor indeplini toate obligatiile care decurg din calitatea de membru al
Institutului.
Cererea in numele guvernului se transmite directorului Institutului, care o
trimite fara intarziere tuturor statelor membre.
Presedintele Comitetului reprezentantilor imputerniciti ai guvernelor
statelor membre ale Institutului o propune pentru ordinea de zi a celei mai
apropiate sesiuni a Comitetului reprezentantilor imputerniciti, daca pana la
inceperea lucrarilor acesteia raman cel putin 30 de zile din ziua primirii
cererii de catre directorul Institutului.
3. Hotararea privind primirea statului in randul membrilor Institutului se
adopta potrivit pct. 2 la art. 20 din prezentul statut. Comitetul
reprezentantilor imputerniciti stabileste, totodata, cuantumul cotizatiei
noului membru al Institutului.
4. Statele membre ale Institutului participa la finantarea activitatii
Institutului si au drepturi egale la conducerea Institutului.
5. Orice stat membru al Institutului se poate retrage din randul membrilor
sai, dar nu inainte de trei ani de la primirea lui in randul membrilor
Institutului.
Notificarea in scris asupra retragerii din Institut se transmite
presedintelui Comitetului reprezentantilor imputerniciti ai Institutului cu cel
putin trei luni inainte de incheierea anului financiar curent.
Retragerea oricarui membru din Institut nu afecteaza obligatiile sale
financiare pe anul in care el se retrage din Institut.
Retragerea din Institut intra in vigoare la incheierea anului financiar in
care statul respectiv a declarat asupra retragerii sale. Cuantumul
compensatiilor banesti catre statul care a iesit din randul membrilor
Institutului se stabileste de catre comitetul financiar, in conformitate cu
participarea lui la cheltuielile capitale pe Institut, dupa intocmirea darii de
seama privind bugetul pe anul financiar in care statul a declarat asupra
retragerii sale din randul membrilor Institutului.
6. Valabilitatea drepturilor si privilegiilor care decurg din calitatea de
membru al Institutului se suspenda in privinta oricarui membru al Institutului
care are datorii in achitarea cotizatiilor, daca suma datoriei este egala cu
suma cotizatiilor datorate de el pe ultimii doi ani sau depasesc aceasta suma.
In acest caz, membrul Institutului care are datorii financiare este lipsit
de dreptul de vot in Comitetul reprezentantilor imputerniciti si, de asemenea,
se va pune problema participarii acestui stat membru la activitatea
Institutului.
Valabilitatea drepturilor si privilegiilor se reinnoieste imediat dupa
virarea de catre membrul Institutului a intregii sume datorate sau virarea, in
termenele stabilite, a unei parti a acesteia care, in acest caz, se stabileste
de catre Comitetul reprezentantilor imputerniciti.
7. Membrul Institutului, ale carui drepturi si privilegii au fost
suspendate potrivit procedurii mentionate, in cazul neachitarii in decurs de
doi ani a intregii datorii catre Institut pe perioada anterioara suspendarii
drepturilor si privilegiilor sale, poate fi exclus din randul membrilor
Institutului.
Art. 8
Statele care nu sunt membre ale Institutului pot participa la unele
directii stiintifice ale activitatii Institutului sau la lucrari privind
anumite proiecte stiintifice, pe baza unei conventii bilaterale care urmeaza a
fi aprobata de catre Comitetul reprezentantilor imputerniciti.
Art. 9
Pe baza conventiilor ce se incheie cu Institutul, la proiectele stiintifice
ale acestuia pot participa organizatii si Institutii de cercetari stiintifice
internationale si nationale, precum si oameni de stiinta din statele care nu
sunt membre ale Institutului.
In conventiile partilor cu privire la colaborare se stabilesc: caracterul
activitatii in comun, obligatiile reciproce, volumul si modul de compensare
pentru folosirea utilajelor si materialelor Institutului.
Art. 10
In scopul schimbului de informatii, al organizarii colaborarii si al
coordonarii activitatii, organizatiilor internationale li se poate acorda
statutul consultativ de observator pe langa Institut.
Statutul consultativ da drept observatorului de a participa, in formele
stabilite, la lucrarile organului superior al Institutului.
CAP. 3
Mijloacele si bunurile Institutului
Art. 11
Pentru asigurarea indeplinirii activitatii sale statutare, Institutul are
mijloace si bunuri proprii si atrase, care se reflecta in bilantul sau,
intocmit in valuta liber convertibila.
Art. 12
1. Mijloacele Institutului se constituie din urmatoarele surse:
a) cotizatiile membrilor Institutului;
b) finantarea speciala a proiectelor stiintifice;
c) mijloacele ce se primesc in cadrul acordurilor si protocoalelor de
colaborare tehnico-stiintifica;
d) veniturile din activitatea economica a Institutului;
e) incasarile din folosirea proprietatii intelectuale;
f) credite si imprumuturi bancare;
g) alte venituri.
2. Cotizatiile membrilor Institutului se stabilesc pe baza unei scale
speciale, care trebuie sa reflecte participarea reala a fiecarui membru al
Institutului la activitatea acestuia.
La aderarea de doi membri la Institut sau la retragerea din acesta a
oricarui membru, scala cotizatiilor se revizuieste.
Cotizatiile se achita in valuta liber convertibila.
In contul achitarii cotizatiilor se poate calcula costul livrarilor de
utilaje, aparate, materiale, servicii si al anumitor lucrari efectuate pe baza
comenzilor Institutului.
3. Modul de finantare a activitatii Institutului si intocmirea bugetului
acestuia se reglementeaza printr-un protocol financiar care constituie parte
integranta a statutului.
4. Raspunderea pentru cheltuirea mijloacelor Institutului in conformitate
cu bugetul aprobat o poarta directorul Institutului.
In procesul de executie a bugetului, directorul Institutului poate face
modificari partiale in repartitia mijloacelor pe articolele bugetului, in
limitele stabilite de Comitetul reprezentantilor imputerniciti.
Art. 13
1. Institutul are dreptul sa aiba in proprietate cladiri, constructii,
instalatii, utilaje si aparate stiintifice, precum si alte bunuri, si anume:
a) cele transmise lui gratuit pentru folosire sau in contul achitarii
cotizatiilor de catre membrii Institutului;
b) cele achizitionate sau produse de Institut prin mijloace proprii;
c) cele primite de Institut ca mostenire, donatie si alte tranzactii civile
si juridice.
2. Modul de a dispune de mijloacele si bunurile aflate in proprietatea
Institutului se stabileste de catre Comitetul reprezentantilor imputerniciti.
Art. 14
In cazul excluderii din Institut a oricarui membru al acestuia, mijloacele
banesti si bunurile aduse de acest membru se compenseaza numai la lichidarea
Institutului.
CAP. 4
Comitetul reprezentantilor imputerniciti ai guvernelor statelor membre ale
Institutului
Art. 15
Organul superior al Institutului este Comitetul reprezentantilor
imputerniciti ai guvernelor statelor membre ale Institutului.
Art. 16
Fiecare membru al Institutului are un reprezentant in Comitetul
reprezentantilor imputerniciti. Reprezentantul imputernicit are dreptul de a
desemna, in cazuri exceptionale, in scris, un loctiitor si de a-i transmite
acestuia imputernicirile sale.
La desemnarea sau inlocuirea de catre orice stat a reprezentantului sau in
Comitetul reprezentantilor imputerniciti, cel desemnat trebuie sa prezinte
imputernicirile sale, in scris, presedintelui Comitetului reprezentantilor
imputerniciti.
Art. 17
1. Comitetul reprezentantilor imputerniciti indeplineste urmatoarele
atributii:
a) primeste in Institut noi membri, suspenda valabilitatea drepturilor si
privilegiilor membrilor Institutului care au datorii financiare si, de
asemenea, ii exclude din randul membrilor Institutului in cazurile prevazute in
prezentul statut;
b) decide in problema acordarii statutului consultativ de observator pe
langa Institut;
c) aproba conventia privind participarea la activitatea Institutului, ce se
incheie pe baza art. 6 si 8 din statut;
d) stabileste perspectivele si directiile de dezvoltare ale Institutului si
aproba planurile activitatii stiintifice ale acestuia;
e) stabileste si revizuieste scala cotizatiilor membrilor Institutului si,
de asemenea, stabileste cuantumul, termenele si modul de achitare a
cotizatiilor pentru alte organizatii si institutii care participa la anumite
proiecte ale Institutului;
f) stabileste volumul minim si maxim al cotelor de specialisti si statelor
membre ale Institutului, participanti la activitatea acestuia;
g) aproba Regulamentul privind directorul Institutului si Regulamentul
personalului Institutului;
h) aproba bugetul anual al Institutului si darea de seama asupra executiei
acestuia, precum si raportul asupra activitatii stiintifice a Institutului;
i) alege directorul si aproba vicedirectorii Institutului, directorul
administrativ, secretarul stiintific sef si inginerul sef ai Institutului si,
in caz de necesitate, ii revoca;
j) stabileste nivelul salariului pentru categoriile de personal din
Institut;
k) isi creaza organe de lucru permanente si temporare, asculta rapoartele
acestora si conduce activitatea lor;
l) aduce modificari si completari la statutul Institutului in conformitate
cu prevederile pct. 2 al art. 20 si ale art. 38 din prezentul statut.
2. Comitetul reprezentantilor imputerniciti poate, de asemenea, sa ia spre
examinare orice alta problema referitoare la activitatea Institutului.
Art. 18
1. Comitetul reprezentantilor imputerniciti isi realizeaza activitatea in
sesiuni.
Sesiunile ordinare ale Comitetului reprezentantilor imputerniciti se
convoaca anual la data si locul stabilite la sesiunea anterioara.
2. Sesiunea extraordinara a Comitetului reprezentantilor imputerniciti
poate fi convocata la hotararea acestuia sau la cererea a cel putin 1/3 din
membrii Institutului.
3. Sedinta Comitetului reprezentantilor imputerniciti se considera legal
constituita, daca la ea participa cel putin 2/3 din membrii sai.
4. Comitetul reprezentantilor imputerniciti isi adopta reguli proprii de
procedura, alege presedintele si stabileste perioada mandatului acestuia.
Art. 19
La examinarea oricarei probleme, fiecare membru al Comitetului
reprezentantilor imputerniciti are dreptul la un singur vot.
Art. 20
1. Comitetul reprezentantilor imputerniciti adopta hotarari si recomandari
cu privire la problemele examinate.
2. Hotararile privind primirea si excluderea membrilor Institutului se iau
pe baza de consens. Celelalte hotarari se adopta cu majoritatea de 2/3 din cei
prezenti si participanti la vot.
3. Recomandarile se adopta cu majoritatea simpla a celor prezenti si
participanti la vot. Daca voturile se impart in parti egale, hotarator este
votul presedintelui Comitetului reprezentantilor imputerniciti care, in acest
caz, nu se poate abtine de la vot.
4. In timpul sesiunii Comitetului reprezentantilor imputerniciti se
intocmeste protocolul sedintei.
Art. 21
Pe langa Comitetul reprezentantilor imputerniciti se creaza si functioneaza
consiliul stiintific si comitetul financiar.
Art. 22
1. Membri ai consiliului stiintific sunt:
a) cate un om de stiinta din partea fiecarui stat membru al Institutului, a
carui desemnare, revocare si inlocuire se fac de catre reprezentantul
imputernicit;
b) oameni de stiinta in principal din statele membre ale institutului, care
se aleg de catre Comitetul reprezentantilor imputerniciti la recomandarea
directorului Institutului si a membrilor consiliului stiintific, desemnati
potrivit lit. a) pct. 1 din prezentul articol, fara a se lua in considerare
reprezentarea egala a statelor membre;
c) directorul Institutului.
2. Consiliul stiintific:
a) evalueaza rezultatele activitatii stiintifice a Institutului;
d) da avizul cu privire la planurile lucrarilor de cercetari stiintifice
ale Institutului si la rapoartele asupra indeplinirii lor, care i se prezinta
de catre directorul Institutului;
c) face expertiza propunerilor directorului si ale unor membri ai
Institutului asupra dezvoltarii de noi programe si proiecte stiintifice;
d) face recomandari privind perfectionarea activitatii stiintifice a Institutului;
e) stabileste reguli proprii de procedura si le prezinta spre aprobare
Comitetului reprezentantilor imputerniciti;
f) trimite presedintelui Comitetului reprezentantilor imputerniciti
hotararile si recomandarile sale asupra problemelor examinate.
3. Consiliul stiintific isi tine sesiunile de cel putin doua ori pe an.
Art. 23
1. Comitetul financiar include in componenta sa cate un specialist din
partea fiecarui stat membru al Institutului, a carui desemnare, revocare si
inlocuire se fac de catre reprezentantul imputernicit.
2. In activitatea sa, comitetul financiar, se conduce dupa prevederile
protocolului financiar, isi stabileste reguli de procedura si le prezinta spre
aprobare Comitetului reprezentantilor imputerniciti.
3. Comitetul financiar:
a) realizeaza controlul activitatii financiare a Institutului, verifica
corectitudinea executiei bugetului de catre directorul Institutului;
b) da avizul asupra proiectului bugetului pe noul an financiar, prezentat
de directorul Institutului, precum si asupra darii de seama privind executia
bugetului in anul financiar trecut;
c) face recomandari Comitetului reprezentantilor imputerniciti cu privire
la perfectionarea activitatii financiare a Institutului si, de asemenea, acorda
consultatii in orice alta problema financiara.
4. Comitetul financiar isi tine sedintele cel putin o data pe an si trimite
protocoalele sedintelor sale presedintelui Comitetului reprezentantilor
imputerniciti.
CAP. 5
Directia Institutului
Art. 24
1. Conducerea directa a activitatii Institutului se realizeaza de catre
directie, condusa de directorul Institutului. In componenta directiei intra, de
asemenea, vicedirectorii Institutului, directorii de laboratoare, directorul
administrativ, secretarul stiintific sef si inginerul sef ai Institutului.
2. Directorul se alege pe o perioada de 5 ani de catre Comitetul
reprezentantilor imputerniciti prin majoritatea simpla a voturilor membrilor
sai prezenti si participanti la vot. Alegerea directorului se face la sesiunea
ordinara a Comitetului reprezentantilor imputerniciti, iar intrarea in functie
se face de la 1 ianuarie din anul care urmeaza anului alegerii.
3. Reprezentand si realizand interesele Institutului, directia acestuia, in
activitatea sa, se conduce dupa hotararile si recomandarile Comitetului
reprezentantilor imputerniciti, dupa acordurile in vigoare si dupa obligatiile
asumate. Directia nu trebuie sa indeplineasca instructiuni din partea unor
state membre ale Institutului.
4. Directorii de laboratoare se aleg de catre consiliul stiintific al
Institutului si se numesc in functie de catre directorul acestuia.
Art. 25
1. Principala persoana oficiala a Institutului este directorul.
2. Directorul Institutului:
a) organizeaza activitatea Institutului in conformitate cu scopurile si
sarcinile acestuia, prevazute in statut, precum si cu planurile de activitate
ale Institutului, aprobate de Comitetul reprezentantilor imputerniciti;
b) organizeaza elaborarea planurilor de perspectiva ale dezvoltarii
Institutului si a planurilor curente ale activitatii acestuia;
c) conduce intocmirea bugetului Institutului si este raspunzator pentru
executia lui;
d) reprezinta Institutul in relatiile cu statele, alte organizatii si
institutii si incheie acorduri in numele Institutului, inclusiv cu privire la
participarea unor state nemembre la anumite proiecte stiintifice ale
Institutului si, de asemenea, acorduri corespunzatoare cu institutii si
organizatii de cercetari stiintifice si cu oameni de stiinta;
e) aproba structura Institutului in conformitate cu prevederile lit. d)
pct. 1 al art. 17 din prezentul statut si aproba statul de functii al acestuia;
stabileste sistemul de plata a muncii pentru colaboratorii Institutului;
f) propune candidaturi pentru functiile de vicedirectori, director
administrativ, secretar stiintific sef si inginer sef ai Institutului;
g) prezinta spre examinare Comitetului reprezentantilor imputerniciti
proiectele documentelor care, potrivit art. 17 din prezentul statut, urmeaza a
fi aprobate de catre acesta;
h) dispune de mijloacele materiale ale Institutului in conformitate cu
bugetul si, de asemenea, de bunurile acestuia, in limitele stabilite;
i) angajeaza si elibereaza din serviciu pe membrii personalului
Institutului; stabileste salariul personalului in conformitate cu Regulamentul
personalului;
j) aproba regulamentul de ordine interioara;
k) raporteaza Comitetului reprezentantilor imputerniciti asupra activitatii
Institutului si a persoanelor juridice constituite potrivit art. 31;
l) realizeaza alte functii de conducere a Institutului pe baza
Regulamentului privind directorul Institutului, care se aproba de catre
Comitetul reprezentantilor imputerniciti.
Art. 26
Vicedirectorii Institutului conduc principalele directii stiintifice ale
activitatii Institutului. Repartizarea obligatiilor intre membrii directiei se
face de catre directorul Institutului.
CAP. 6
Consiliul tehnico-stiintific al Institutului
Art. 27
1. Consiliul tehnico-stiintific al Institutului este organul consultativ pe
langa directia Institutului si este chemat sa asigure participarea
colaboratorilor stiintifici ai Institutului la organizarea activitatii de
cercetare stiintifica a acestuia.
2. Modul de alegere, componenta si problemele de procedura ale activitatii
consiliului tehnico-stiintific se stabilesc in Regulamentul consiliului
tehnico-stiintific, care se aproba de catre directorul Institutului.
Art. 28
Consiliul tehnico-stiintific este imputernicit sa discute probleme legate
de activitatea stiintifica a Institutului si sa dea recomandarile sale cu
privire la acestea.
CAP. 7
Structura Institutului
Art. 29
1. Structura Institutului o constituie laboratoarele stiintifice,
subsectiile tehnico-ingineresti, de productie, administrativ-economice si alte
subsectii auxiliare ale Institutului, a caror activitate se reglementeaza prin
regulamente speciale care se aproba de catre directorul Institutului.
2. Structura Institutului poate fi perfectionata pe baza experientei
acumulate in activitatea Institutului.
Art. 30
Principala unitate stiintifico-organizatorica este colectivul stiintific
care efectueaza cercetari in cadrul proiectului stiintific aprobat si acceptat
pentru finantare. Modul de creare si activitatea colectivului stiintific,
drepturile si obligatiile conducatorului proiectului se stabilesc intr-un
regulament care se aproba de catre directorul Institutului.
Art. 31
Prin punere de acord cu comitetul financiar si Comitetul reprezentantilor
imputerniciti, Institutul poate fi fondator sau asociat de/la persoane juridice
pentru folosirea practica a rezultatelor cercetarilor sale si asigurarea
finantarii suplimentare a activitatii stiintifice.
Persoanele juridice create au capacitatea legala acordata de legile tarii
de resedinta.
CAP. 8
Personalul Institutului
Art. 32
Toate persoanele cuprinse in statul de functii al Institutului sunt
colaboratori ai unei organizatii internationale interguvernamentale de
cercetari stiintifice.
Art. 33
Personalul Institutului se constituie din cetateni ai statelor membre ale
Institutului si cetateni ai altor state.
Art. 34
Situatia juridica a personalului Institutului se stabileste prin prezentul
statut, Regulamentul personalului, regulamentul de ordine interioara, precum si
prin contractele de munca ce se incheie cu personalul.
Art. 35
In scopul apararii drepturilor sale, personalul Institutului poate crea o
asociatie, careia directia Institutului ii recunoaste dreptul de a reprezenta
interesele colaboratorilor Institutului cuprinsi in aceasta. In cadrul
asociatiei pot fi reprezentate interesele organizatiilor sindicale si ale
grupelor nationale. Statutul asociatiei personalului trebuie sa corespunda
scopurilor activitatii Institutului si caracterului international al acestuia.
Aceasta concordanta se stabileste prin Regulamentul personalului Institutului.
Art. 36
Intregul personal al Institutului, in realizarea activitatii sale, trebuie
sa respecte legile si obiceiurile statului de resedinta a Institutului.
CAP. 9
Prevederi finale
Art. 37
1. Litigiile dintre membrii Institutului cu ocazia aplicarii sau
interpretarii prevederilor statutului Institutului, aparute in legatura cu
participarea lor la activitatea Institutului, se rezolva prin consultari intre
partile in litigiu.
2. Daca litigiul nu a fost rezolvat in decurs de o luna din momentul
inceperii consultarilor, orice parte poate remite litigiul la comisia de
conciliere.
3. Modul de constituire si procedura activitatii comisiei de conciliere se
stabilesc in conformitate cu regulile aprobate de Comitetul reprezentantilor
imputerniciti.
Art. 38
Ulterior, se admite modificarea totala sau partiala a statutului.
Propuneri corespunzatoare pot fi facute de orice membru al Institutului,
precum si de directia acestuia, presedintele Comitetului reprezentantilor
imputerniciti trimite fiecarui membru al Institutului propunerile facute. Ele
se includ in ordinea de zi a sesiunii urmatoare a Comitetului reprezentantilor
imputerniciti. Modificarile se adopta in conformitate cu prevederile lit. l)
pct. 1 al art. 17 si cu prevederile pct. 2 al art. 20 din statut.
Art. 39
1. Activitatea Institutului inceteaza prin acordul membrilor sai sau in
cazul in care in acesta raman mai putin de trei state membre.
2. La lichidarea Institutului, mijloacele si bunurile acestuia, dupa
stingerea tuturor obligatiilor Institutului, se impart intre toti membrii
Institutului, inclusiv cei care s-au retras anterior, proportional cu suma
cotizatiilor lor.
Cladirile, constructiile si alte obiective ale Institutului, care nu pot fi
impartite in forma lor naturala in virtutea indisolubilitatii lor fata de
teritoriul pe care se afla, se valorifica prin vanzarea lor, cu distribuirea
ulterioara a mijloacelor obtinute prin valorificare, intre membrii
Institutului.
Drept preponderent la achizitionarea acestor bunuri are statul pe al carui
teritoriu se afla Institutul.
3. Modul de efectuare a lichidarii Institutului se stabileste de catre
Comitetul reprezentantilor imputerniciti.
Art. 40
Prezentul statut intra in vigoare in baza art. 42 al statutului
Institutului din 23 septembrie 1956, din momentul semnarii sale de catre
reprezentantii imputerniciti ai guvernelor statelor membre ale Institutului.
Statutul a fost intocmit in doua exemplare, in limbile rusa si engleza;
text autentic este exemplarul in limba rusa.
Exemplarele semnate ale statutului se vor pastra la Institut.
Copiile statutului, autentificate de directia Institutului, se transmit
tuturor membrilor acestuia.
Art. 41
Potrivit art. 102 al Statutului Organizatiei Natiunilor Unite, prezentul
statut se inregistreaza la Secretariatul O.N.U.
Pentru certificare, imputernicitii, in mod corespunzator, au semnat
prezentul statut*).
------------
*) Prezentul statut a fost semnat in numele urmatoarelor state: Republica
Azerbaidjan, Armenia, Republica Belarus, Bulgaria, Republica Federativa Ceha si
Slovaca, Republica Populara Democrata Coreeana, Republica Cuba, Republica
Gruzia, Republica Kazahstan, Republica Moldova, Mongolia, Polonia, Romania,
Federatia Rusa, Ucraina, Ungaria, Republica Uzbekistan, Republica Socialista
Vietnam.
ANEXA 1
PROTOCOL FINANCIAR
la Statutul Institutului Unificat de Cercetari Nucleare
Statele membre ale organizatiei internationale interguvernamentale de
cercetari stiintifice - Institutul Unificat de Cercetari Nucleare (denumit in
continuare Institut), dorind sa stabileasca conditiile care privesc activitatea
financiara a Institutului, au convenit asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Comitetul financiar
1. Comitetul financiar, ca organ al Comitetului reprezentantilor
imputerniciti (denumit in continuare C.R.I.), include in componenta sa cate un
specialist din partea fiecarui stat membru al Institutului, a carui desemnare,
revocare si inlocuire se fac de catre reprezentantul imputernicit sau guvernul
tarii.
2. In activitatea sa, comitetul financiar se conduce dupa prevederile
protocolului financiar, stabileste reguli proprii de procedura si le prezinta
spre aprobare C.R.I.
3. Sedinta comitetului financiar se considera legal constituita, daca la ea
participa cel putin 2/3 din membrii sai.
Hotararile se adopta cu 2/3 din participantii la vot.
Recomandarile se adopta cu majoritatea simpla a participantilor la vot.
Daca voturile se impart in mod egal, hotarator este votul presedintelui
sedintei care, in acest caz, nu se poate abtine de la vot. La vot participa
numai membrii comitetului financiar desemnati in conformitate cu prevederile
pct. 1.
4. Comitetul financiar, in special:
a) realizeaza controlul asupra activitatii financiare a Institutului,
verifica corectitudinea executiei bugetului de catre directorul Institutului;
b) face bilantul pe marginea proiectului de buget pe noul an financiar,
prezentat de directorul Institutului, precum si pe marginea raportului privind
executia bugetului in anul financiar expirat;
c) stabileste regulile financiare ale activitatii Institutului, face
recomandari C.R.I. cu privire la perfectionarea activitatii financiare a
Institutului si, de asemenea, acorda consultatii pentru orice alta problema
financiara.
5. Comitetul financiar se intruneste in sedinta, cel putin o data pe an si
transmite protocoalele sedintelor sale presedintelui C.R.I. si directorului
Institutului.
Din insarcinarea C.R.I., la initiativa presedintelui acestuia, la
propunerea directorului, convenita cu presedintele C.R.I., au loc sedinte
extraordinare ale comitetului financiar.
Art. 2
Bugetul
1. Anul financiar al organizatiei se considera de la 1 ianuarie pana la 31
decembrie.
2. Directorul prezinta cel mai tarziu la 1 octombrie reprezentantilor
imputerniciti ai guvernelor statelor membre ale Institutului calculul detaliat
al bugetului pe urmatorul an financiar, pentru examinarea lui de catre
comitetul financiar si aprobarea ulterioara la consfatuirea C.R.I.
O data cu bugetul, directorul prezinta lista materialelor si utilajelor
costisitoare, necesare Institutului, planificate pentru cumparare si vanzare in
anul respectiv.
3. Datele privind veniturile si cheltuielile se grupeaza pe capitole si
articole de buget. Bugetul consta din capitolul "Cheltuieli pentru
infrastructura Institutului" si din capitole privind principalele directii
stiintifice, in conformitate cu hotararile consiliului stiintific al
Institutului si cu hotararile C.R.I. In capitolele privind directiile
stiintifice, cheltuielile se grupeaza pe articole in doua parti: cheltuieli
pentru stiinta si cheltuieli pentru infrastructura de laborator.
Forma de prezentare a bugetului se stabileste de catre comitetul financiar.
In procesul de executie a bugetului, directorul Institutului poate face
modificari partiale in repartizarea mijloacelor pe articolele bugetului, in
limitele stabilite de C.R.I., in afara cheltuielilor pentru salarii si
colaborare internationala.
Art. 3
Bugetul suplimentar
C.R.I. poate insarcina pe directorul Institutului sa prezinte un buget
suplimentar pentru finantarea speciala a instalatiilor si obiectivelor de baza
mari. De regula, bugetul suplimentar se prezinta o data cu bugetul anual de baza.
Art. 4
Sursele de intocmire a bugetului
1. Bugetul Institutului se constituie din urmatoarele surse:
a) cotizatiile membrilor Institutului;
b) finantarea speciala a proiectelor stiintifice;
c) mijloace ce se primesc in cadrul acordurilor si protocoalelor de
colaborare tehnico-stiintifica;
d) venituri din activitatea economica a Institutului;
e) incasari din folosirea proprietatii intelectuale;
f) alte incasari.
2. Cotizatiile membrilor Institutului se stabilesc dupa o scala speciala,
care trebuie sa reflecte participarea reala si interesul stiintific al fiecarui
membru al Institutului la activitatea acestuia, pe baza principiului finantarii
speciale si avand in vedere venitul national al fiecarui membru.
3. La aderarea la Institut de noi membri sau la retragerea din acesta a
oricarui membru, scala cotizatiilor se revizuieste.
Comitetul financiar examineaza si propune C.R.I. cuantumul cotizatiei
noului membru al Institutului.
4. Achitarea cotizatiilor se face trimestrial, in cuantum de cel putin 1/4
din suma anuala a limitei valutare minime mentionate la pct. 2 al art. 5 din
prezentul protocol. Termenele de livrare a materialelor si utilajelor se
stabilesc prin contracte.
Art. 5
Valuta pentru achitarea cotizatiilor
1. Cotizatiile se achita in valuta liber convertibila.
2. Pentru perioada de tranzitie, in contul achitarii cotizatiilor se poate
lua in calcul valoarea livrarilor de utilaje, aparate, materiale, servicii si a
unor lucrari executate pe baza de comenzi ale Institutului. Cel putin 20% se
achita in valuta liber convertibila.
3. Pentru perioada de tranzitie, C.R.I. poate permite tarii de resedinta a
Institutului si tarilor care au facut parte anterior din U.R.S.S. sa achite o
anumita parte din cotizatiile lor in valuta nationala a tarii de resedinta a
Institutului, care se foloseste pe parcursul desfasurarii activitatii acestuia.
Art. 6
Mijloace circulante proprii
Institutului i se atribuie mijloace circulante proprii. Normativul
mijloacelor circulante se aproba de C.R.I. la propunerea directorului
Institutului, dupa examinare de catre comitetul financiar.
Art. 7
Mijloacele si bunurile institutului
Pentru asigurarea indeplinirii activitatii sale statutare, Institutul are
mijloace si bunuri proprii si atrase, care se reflecta in bilantul sau intocmit
in valuta liber convertibila - dolari S.U.A.
1. Mijloacele Institutului se constituie din urmatoarele surse:
a) cotizatiile membrilor Institutului;
b) finantarea speciala a proiectelor stiintifice;
c) mijloacele ce se primesc in cadrul acordurilor si protocoalelor de
colaborare tehnico-stiintifica;
d) venituri din activitatea economica a Institutului;
e) incasari din folosirea proprietatii intelectuale;
f) credite si imprumuturi bancare;
g) alte incasari.
2. Institutul are dreptul sa aiba in proprietate cladiri, constructii,
instalatii, utilaje si aparate stiintifice, precum si alte bunuri, si anume:
a) cele transmise gratuit pentru folosire sau in contul achitarii
cotizatiilor de catre membrii Institutului;
b) cele achizitionate sau produse de Institut prin mijloace proprii;
c) cele primite de Institut ca mostenire, donatie sau alte tranzactii
civile si juridice.
3. In scopul folosirii mai rationale a resurselor existente in Institut, al
imbunatatirii structurii si accelerarii innoirii fondurilor de baza potrivit
procedurii aprobate de C.R.I., directorului Institutului i se acorda dreptul de
vanzare la pretul pietei sau dreptul de inchiriere a fondurilor de baza scoase
din exploatare, inclusiv a instalatiilor experimentale si de baza, a cladirilor
si constructiilor. Mijloacele obtinute se folosesc ca sursa suplimentara de
acoperire a cheltuielilor Institutului si de finantare a obiectivelor si
instalatiilor ce se construiesc din nou.
4. In cazul excluderii din Institut a oricarui membru al acestuia,
mijloacele banesti si bunurile aduse de acest membru se recupereaza numai la
lichidarea Institutului.
5. In cazul retragerii din Institut a oricarui membru, cuantumul
compensatiilor banesti se stabileste de comitetul financiar in conformitate cu
participarea acestuia la cheltuielile capitale pe Institut, dupa raportul
privind bugetul pe anul financiar in care statul a declarat asupra retragerii
sale din randul membrilor Institutului.
Termenele de plata a compensatiilor se stabilesc de catre C.R.I. prin
convenire cu partea care se retrage din Institut.
Art. 8
Raport si revizie
1. In Institut se tine evidenta cheltuielilor si veniturilor incasate.
2. C.R.I., la propunerea comitetului financiar, desemneaza revizori
contabili imputerniciti pentru doi ani. Revizorii contabili efectueaza revizia
activitatii Institutului, care trebuie, in particular, sa certifice concordanta
cheltuielilor cu alocatiile bugetare aprobate.
Revizorii contabili efectueaza, de asemenea, revizia in alte probleme
financiare, potrivit planului stabilit de comitetul financiar.
3. Directorul prezinta revizorilor contabili toate materialele si le acorda
asistenta pe care acestia o pot solicita in cursul indeplinirii obligatiilor
lor.
4. Conducatorul grupului de revizori contabili raporteaza asupra
concluziilor reviziei comitetului financiar.
Art. 9
Protocolul financiar poate fi modificat sau precizat prin hotarare a
C.R.I., pe masura necesitatii, la initiativa reprezentantilor imputerniciti, a
comitetului financiar sau a directorului Institutului.
Pentru certificare, imputernicitii, in mod corespunzator, au semnat
prezentul statut.