Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 49 din  7 iulie 1993

pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare semnat la Londra la 23 aprilie 1993

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 165 din 16 iulie 1993


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, in valoare de 80 milioane dolari S.U.A., semnat la Londra la 23 aprilie 1993.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 14 iunie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                PRESEDINTELE SENATUI
            prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 28 iunie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

            PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                    ADRIAN NASTASE


                   ACORD DE IMPRUMUT*)
    Acord, datat 23 aprilie 1993, intre Romania (Imprumutatul) si B.E.R.D. (Banca)

    *) Traducere.

                        PREAMBUL
    Avand in vedere ca Banca a hotarat sa asigure finantarea pentru proiecte specifice destinate sa sustina tranzitia catre economia de piata si sa promoveze initiativa privata si antreprenoriala in tarile Europei Centrale si de Est, hotarate sa aplice principiile democratiei multipartite, pluralismului si economiei de piata,
    avand in vedere ca Imprumutatul intentioneaza sa implementeze proiectul descris in anexa nr. 1 la acest acord (proiectul), care este destinat sa creasca eficienta sectorului transporturilor, sa promoveze alegerea investitiilor in transporturi pe baza criteriilor economice si sa creasca eficienta angajarii de lucrari de drumuri in Romania,
    avand in vedere ca Imprumutatul va contracta cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (B.I.R.D.) un imprumut in valoare echivalenta cu o suta douazeci milioane dolari (120.000.000 $) pentru a asigura finantarea unor parti din proiect in termenii si conditiile stipulate intr-un acord (Acordul de imprumut cu B.I.R.D.) pe care Imprumutatul intentioneaza sa-l incheie cu B.I.R.D.,
    avand in vedere ca Imprumutatul va contracta cu Banca Europeana de Investitii (B.E.I.) un imprumut in valoare de optzeci milioane dolari (80.000.000 $) pentru a asigura finantarea unor parti din proiect in termenii si conditiile prezentate intr-un acord (Acordul de imprumut cu B.E.I.) pe care Imprumutatul intentioneaza sa-l incheie cu B.E.I.,
    avand in vedere ca Imprumutatul a solicitat sprijin din partea Bancii pentru finantarea unei parti din proiect,
    avand in vedere ca Banca a convenit, pe baza, inter alia, a celor de mai sus, sa acorde un credit Imprumutatului in valoare de optzeci milioane dolari (80.000.000 $) (imprumutul) in termenii si conditiile prezentate in acest acord,

    partile convin prin prezentul acord urmatoarele:

    Art. 1
    Definitii

    Sectiunea 1.01. - Definitii
    Oriunde sunt folositi in acest acord sau in anexele acestuia, termenii definiti in preambul au semnificatia descrisa in acesta, iar urmatorii termeni au urmatoarele semnificatii:
    - acord de infiintare a Bancii - inseamna Acordul de infiintare a Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare, datat 29 mai 1990;
    - active - inseamna proprietati, venituri si creante de orice fel;
    - suma disponibila - inseamna partea din imprumut care, la un moment dat, nu a fost anulata, trasa sau nu a facut obiectul unui angajament de plata conditionat sau neconditionat, cu conditia ca, totusi, pentru calcularea comisionului de angajare datorat conform sectiunii 2.08 a) a acestui acord, valoarea din imprumut care face obiectul unui angajament de plata conditionat sa fie inclusa in definitia sumei disponibile;
    - zi lucratoare - inseamna o zi in care bancile sunt deschise in New York si Londra si, pentru scopul definirii datei determinarii dobanzii, pentru tranzactiile pe piata interbancara a eurodolarului din Londra, Anglia;
    - categorie - inseamna o categorie de pozitii care urmeaza sa fie finantate prin imprumut asa cum se prezinta in tabelul din paragraful 2 din anexa nr. 2 la acest acord;
    - angajament de plata conditionat - inseamna orice angajament revocabil luat de Banca la solicitarea Imprumutatului, conform sectiunii 2.06. din acest acord;
    - dolari sau USD sau $ - inseamna moneda legala a Statelor Unite ale Americii;
    - Ghidul B.E.R.D. pentru trageri - inseamna ghidul pentru trageri al B.E.R.D., cu eventualele modificari ulterioare;
    - Regulile de achizitionare ale B.E.R.D. - inseamna politicile si regulile de achizitionare pentru proiecte finantate de B.E.R.D., cu eventualele modificari ulterioare;
    - ECU - inseamna unitatea monetara europeana egala in valoare cu unitatea monetara europeana care este utilizata la un moment dat in sistemul european monetar;
    - datorie externa - inseamna orice datorie care este sau poate deveni platibila in alta moneda decat a Imprumutatului;
    - data determinarii dobanzii - inseamna, pentru orice perioada de dobanda, a doua zi lucratoare inainte de inceperea acestei perioade de dobanda;
    - data platii dobanzii - inseamna orice zi care (cu exceptia celor specificate in propozitia urmatoare) cade pe 10 mai si 10 noiembrie in fiecare an. Daca vreo data de plata a dobanzii nu este o zi lucratoare, va fi amanata pentru prima zi lucratoare care urmeaza;
    - perioada de dobanda - inseamna fiecare perioada de sase (6) luni incepand cu o data de plata a dobanzii si sfarsind cu urmatoarea data de plata a dobanzii, cu exceptia primei perioade a dobanzii aplicabile fiecarei trageri, pentru care va avea urmatoarele semnificatii:
    1. daca tragerea este efectuata cu cel putin 15 zile lucratoare inainte de urmatoarea data de plata a dobanzii, perioada incepand cu data la care aceasta tragere este efectuata si sfarsind cu urmatoarea data de plata a dobanzii, si
    2. daca tragerea este efectuata cu mai putin de 15 zile lucratoare inainte de urmatoarea data de plata a dobanzii, perioada incepand cu data la care aceasta tragere este efectuata si sfarsind cu data de plata a dobanzii ulterioare urmatoarei date de plata a dobanzii;
    - rata dobanzii - inseamna rata dobanzii platibila in cadrul imprumutului, periodic, conform sectiunii 2.07 din acest acord;
    - ipoteci - inseamna garantii, gajuri, sarcini, privilegii si prioritati de orice fel;
    - moneda imprumutului - inseamna moneda sau monedele in care este exprimat imprumutul, initial dolari;
    - marja - inseamna unu la suta (1,0%) pe an;
    - A.N.D. - inseamna Administratia Nationala a Drumurilor, persoana juridica infiintata urmare a Legii nr. 15/1990, adoptata de Parlamentul Romaniei la 8 august 1990, si actionand conform Hotararii Guvernului nr. 1275 cu privire la infiintarea Administratiei Nationale a Drumurilor, datata 8 decembrie 1990;
    - PMU - inseamna colectivul de conducere a proiectului, stabilit si actionand conform sectiunii 3.02 a acestui acord;
    - active publice - inseamna active ale Imprumutatului, ale oricarei subdiviziuni politice sau administrative a acestuia si ale oricarei entitati controlate de el sau aflate in proprietatea sa, sau operand in contul sau beneficiul Imprumutatului sau oricarei asemenea subdiviziuni, incluzand active in aur si valuta detinute de orice institutie indeplinind functiile unei banci centrale sau ale unui fond de stabilizare a schimburilor, ori functiuni similare, pentru Imprumutat;
    - cont special - inseamna contul deschis si care opereaza conform sectiunii 2.02 b) din acest acord;
    - pagina Telerate 3750 - inseamna pagina cuprinzand ratele dobanzii oferite de bancile mari pe piata interbancara din Londra (cunoscuta in mod obisnuit drept "LIBOR") pentru depozite in moneda imprumutatului, desemnata ca pagina 3750 in Serviciul Telerate (ori alta asemenea pagina care poate inlocui pagina 3750 in scopul afisarii acestor rate LIBOR) pentru depozitele in moneda imprumutului;
    - angajament de plata neconditionat - inseamna orice angajament irevocabil luat de Banca la solicitarea Imprumutatului, conform sectiunii 2.06 din acest acord.

    Sectiunea 1.02.
    Capitole
    Capitolele si cuprinsul sunt inserate pentru motive de identificare si nu fac parte din acest acord.

    Art. 2
    Imprumutul

    Sectiunea 2.01.
    Imprumutul si moneda
    Banca convine sa imprumute Imprumutatului, in termenii si conditiile stipulate sau la care se face referire in acest acord, o suma de optzeci milioane dolari (80.000.000 $).

    Sectiunea 2.02.
    Trageri si contul special
    a) Sumele disponibile pot fi trase periodic in conformitate cu prevederile anexei nr. 2 la acest acord pentru cheltuielile efectuate (sau, daca Banca va conveni astfel, care urmeaza sa fie efectuate) privind costul rezonabil al bunurilor, lucrarilor si serviciilor necesitate de proiect si care urmeaza sa fie finantate din sumele imprumutului si referitor la obligatiile legate de acesta.
    b) Pentru scopurile proiectului, Imprumutatul va deschide si va mentine un cont de depozit special la o banca comerciala acceptabila Bancii, exprimat in dolari, in termeni si conditii satisfacatoare pentru Banca, inclusiv protectia corespunzatoare impotriva compensarii, sechestrarii sau confiscarii. Tragerile in si platile din contul special vor fi efectuate in concordanta cu prevederile anexei nr. 4 la acest acord.

    Sectiunea 2.03.
    Perioada de tragere
    Dreptul Imprumutatului la trageri din suma disponibila va inceta la 31 decembrie 1997 sau la o data ulterioara stabilita de Banca. Banca va instiinta prompt Imprumutatul asupra acestei date ulterioare.

    Sectiunea 2.04.
    Cereri de tragere
    a) Cererile de tragere vor fi remise Bancii de catre reprezentantul Imprumutatului desemnat in sau in concordanta cu sectiunea 10.02. Fiecare cerere de tragere remisa va fi in concordanta cu, si in forma prevazuta de Ghidul B.E.R.D., pentru trageri, si trimisa Bancii cu cel putin 15 zile lucratoare inainte de data estimata, propusa, a tragerii. Fiecare cerere de tragere va avea un continut acceptabil Bancii si va fi insotita de acele documente si alte evidente suficiente ca forma si continut pentru a demonstra Bancii ca Imprumutatul este indreptatit la suma tragerii din suma disponibila si ca tragerea va fi utilizata exclusiv pentru scopurile proiectului specificate in acest acord.
    b) Exceptand ultima tragere sau daca Banca nu va conveni altfel, tragerile din suma disponibila se vor face in transe nu mai mici de 100.000 $.

    Sectiunea 2.05.
    Moneda tragerilor
    a) Daca Banca nu stabileste altfel, tragerile vor fi efectuate de Banca in moneda imprumutului intr-o suma echivalenta cheltuielilor ce urmeaza sa fie finantate din imprumut.
    b) Tragerile pentru cheltuielile in moneda Imprumutatului vor fi efectuate de Banca in moneda imprumutului, pe baza cursului de schimb oficial pentru operatiuni comerciale cu cel putin 2 zile lucratoare inainte de data tragerii si, in lipsa unui asemenea curs, pe baza acelui curs rezonabil pe care il va stabili Banca.
    c) Daca plata va fi solicitata de Imprumutat in alta moneda decat moneda imprumutului, Imprumutatul, prin prezentul acord, autorizeaza Banca sa cumpere aceasta moneda in modul pe care Banca il va considera potrivit. Aceasta plata va fi efectuata de Banca pe baza costului efectiv in moneda imprumutului suportat de Banca pentru indeplinirea cererii.

    Sectiunea 2.06.
    Angajamente de plata conditionate si neconditionate
    a) La cererea Imprumutatului si in acei termeni si conditii care vor fi conveniti intre Imprumutat si Banca, Banca poate emite angajamente de plata conditionate sau neconditionate pentru trageri in favoarea Imprumutatului sau tertilor cu privire la cheltuielile care se vor finanta din imprumut. In cazul unui angajament de plata neconditionat, obligatia Bancii de a plati nu va fi afectata de vreo suspendare sau anulare ulterioara a imprumutului. In cazul unui angajament de plata conditionat, obligatia Bancii de a plati va inceta imediat la suspendarea sau la anularea imprumutului.
    b) In cazul unui angajament de plata neconditionat, Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament de plata neconditionat, aplicat la valoarea angajamentului de plata neconditionat la o rata sau rate ce vor fi convenite intre Banca si Imprumutat la data emiterii angajamentului de plata neconditionat. Comisionul pentru angajamentul de plata neconditionat va fi platit in locul comisionului de angajare, care altfel ar fi aplicabil la valoarea unui asemenea angajament de plata neconditionat conform sectiunii 2.08 a) din acest acord.
    Comisionul va curge de la data emiterii angajamentului de plata neconditionat asupra valorii sumei angajate, netrase la un moment dat, si va fi calculat considerand un an de 360 de zile pentru numarul efectiv de zile trecute in perioada respectiva. Comisionul pentru angajamentul de plata neconditionat va fi platibil la fiecare data de plata a dobanzii cu incepere de la prima data de plata a dobanzii dupa emiterea angajamentului de plata neconditionat.

    Sectiunea 2.07.
    Dobanda
    Dobanda la imprumut va fi determinata si platibila dupa cum urmeaza:
    a) Suma capitalului imprumutului trasa din cand in cand si nerambursata va fi purtatoare de dobanda in cursul perioadei de dobanda respective, la rata dobanzii respective, calculata in conformitate cu aceasta sectiune.
    b) Dobanda va curge zi dupa zi, calculata pentru un an de 360 de zile, pentru numarul de zile efectiv, inclusiv prima si exclusiv ultima zi in perioada de dobanda respectiva si va fi datorata si platibila la data platii dobanzii imediat urmatoare sfarsitului perioadei de dobanda respective.
    c) Rata dobanzii va fi suma marjei si a ratei oferite care apare pe pagina 3750 a Telerate la 11 a.m. ora Londrei, la data de determinare a dobanzii respective pentru una, doua, trei, patru, cinci sau sase luni, oricare perioada este mai apropiata de durata perioadei de dobanda respective (sau, daca doua perioade sunt egal apropiate de durata perioadei de dobanda respective, media celor doua rate).
    d) La fiecare data de determinare a dobanzii, Banca va determina, in conformitate cu subsectiunea c) de mai sus, rata dobanzii aplicabile perioadei de dobanda respective si va instiinta prompt despre aceasta pe Imprumutat.
    e) Daca, din diferite motive, rata dobanzii nu poate fi determinata conform paginii 3750 a Telerate la vreo data de determinare a dobanzii sau serviciile paginii 3750 a Telerate inceteaza sa fie disponibile ca rezultat al intreruperii acestor servicii, Banca va instiinta prompt Imprumutatul si va determina rata dobanzii la fiecare data de determinare a dobanzii respective, in conformitate cu subsectiunea c) de mai sus, folosind ratele oferite comunicate Bancii de trei (3) mari banci active pe piata interbancara a monedei imprumutului din Londra alese de Banca, dupa consultarea cu compania.
    f) Dobanda va fi platita pana la sau la data de plata a dobanzii.

    Sectiunea 2.08.
    Comisionul de angajare  si de semnare
    a) Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajare de 0,5% pe an din suma disponibila. Comisionul de angajare va curge dupa treizeci (30) de zile de la semnarea acestui acord si va fi calculat pe baza unui an de 360 de zile pentru numarul efectiv de zile trecute in perioada respectiva. Comisionul de angajare va fi platibil la fiecare data de plata a dobanzii, cu incepere de la prima data de plata a dobanzii ce urmeaza datei cand acordul devine efectiv.
    b) In sapte (7) zile de la data cand acest acord devine efectiv, un comision de semnare de 1,0%, aplicat la suma imprumutului, este platibil Bancii de catre Imprumutat. In sapte (7) zile de la data cand acest acord devine efectiv, Banca, in contul Imprumutatului, isi va retine din suma disponibila comisionul de semnare.

    Sectiunea 2.09.
    Rambursarea
    a) Imprumutatul va rambursa suma de capital a imprumutului tras in conformitate cu schema de amortizare prezentata mai jos:
    ------------------------------------------------------
      Data platii datorate               Suma datorata
    ------------------------------------------------------
       10 mai 1996                         4.000.000 $
       10 noiembrie 1996                   4.000.000 $
       10 mai 1997                         4.000.000 $
       10 noiembrie 1997                   4.000.000 $
       10 mai 1998                         4.000.000 $
       10 noiembrie 1998                   4.000.000 $
       10 mai 1999                         4.000.000 $
       10 noiembrie 1999                   4.000.000 $
       10 mai 2000                         4.000.000 $
       10 noiembrie 2000                   4.000.000 $
       10 mai 2001                         4.000.000 $
       10 noiembrie 2001                   4.000.000 $
       10 mai 2002                         4.000.000 $
       10 noiembrie 2002                   4.000.000 $
       10 mai 2003                         4.000.000 $
       10 noiembrie 2003                   4.000.000 $
       10 mai 2004                         4.000.000 $
       10 noiembrie 2004                   4.000.000 $
       10 mai 2005                         4.000.000 $
       10 noiembrie 2005                   4.000.000 $
    ------------------------------------------------------
            TOTAL:                        80.000.000 $
    ------------------------------------------------------
    b) Daca vreo data de rambursare a imprumutului, stabilita in paragraful a) al acestei sectiuni, nu este o zi lucratoare, ea va fi amanata pentru prima zi lucratoare care ii urmeaza.

    Sectiunea 2.10.
    Rambursarea anticipata
    a) Imprumutatul poate rambursa anticipat tot sau o parte din imprumutul tras si nerambursat, impreuna cu dobanzile corespunzatoare si neplatite la acesta la orice data de plata a dobanzii pe baza de notificare scrisa catre Banca cu nu mai putin de treizeci (30) de zile lucratoare inainte.
    b) Imprumutatul va plati Bancii, la data rambursarii anticipate, o taxa administrativa de rambursare anticipata de 0,125% din suma capitalului imprumutului de rambursat.
    c) In cazul rambursarii anticipate partiale, valoarea acestei sume rambursate anticipat:
    1. va fi in suma cel putin egala cu cea mai mica valoare dintre:
    A) echivalentul a 1.000.000 ECU, si
    B) suma totala a imprumutului trasa si nerambursata, impreuna cu dobanda acumulata neplatita si alte taxe; si
    2. va fi aplicata:
    A) in primul rand pentru plata dobanzii si a altor taxe, si
    B) in al doilea rand, in ordine inversa, ratelor scadente de plata a capitalului imprumutului tras si nerambursat.

    Sectiunea 2.11.
    Anulare
    a) Cu exceptia celor prevazute in sectiunea 6.03 din prezentul acord, Imprumutatul poate anula total sau partial suma disponibila la orice data de plata a dobanzii pe baza de notificare scrisa adresata Bancii cu nu mai putin de treizeci (30) de zile lucratoare inainte. Aceasta anulare va fi in suma cel putin egala cu cea mai mica valoare dintre:
    1. echivalentul a 1.000.000 ECU si
    2. suma disponibila.
    b) Cu exceptia cazului anularii conform subsectiunii b) a sectiunii 6.02 a prezentului acord, Imprumutatul va plati Bancii, la data anularii, o taxa de anulare de 0,125% asupra valorii anulate a imprumutului.
    c) Orice anulare de catre Imprumutat conform acestei sectiuni sau de catre Banca conform art. 6 din prezentul acord va fi aplicata pro-rata acelor scadente ale valorii imprumutului trase si nerambursate dupa data acestei anulari.

    Sectiunea 2.12.
    Plati intarziate
    a) Daca Imprumutatul nu plateste capitalul de baza, dobanda sau orice alta plata la sau inainte de data scadenta conform prezentului acord, Imprumutatul va plati dobanda la aceasta suma intarziata la rata dobanzii respective plus 2% pe an de la data cand fiecare suma a devenit datorata pana la data efectiva a platii.
    b) Dobanda la care se refera aceasta sectiune va fi platibila la prima data ulterioara de plata a dobanzii, daca nu va fi fost platita anterior.

    Sectiunea 2.13.
    Plati
    Platile pentru capital, dobanda, comision de angajare, comision pentru angajament de plata neconditionat, comision de semnare, rambursare anticipata, taxe pentru anulare sau administrative, penalitati de intarziere si orice alta plata datorata Bancii conform prezentului acord vor fi efectuate in moneda imprumutului, din fonduri imediat disponibile, la acea sau acele banci la care Banca va solicita in mod rezonabil. Determinarea de catre Banca a fiecarei asemenea sume va fi definitiva, cu exceptia cazului in care Imprumutatul demonstreaza Bancii, in mod satisfacator pentru ea, ca aceasta determinare a implicat o eroare evidenta.
    Art. 3
    Executarea proiectului

    Sectiunea 3.01.
    Clauze afirmative privind proiectul
    Daca Banca nu convine altfel, Imprumutatul:
    a) va determina A.N.D. sa realizeze proiectul cu diligenta si eficienta necesare, in conformitate cu standardele si practicile de mediu, inginerie, transport rutier, financiare si administrative solide si va asigura cu promptitudinea necesara fondurile, facilitatile, serviciile si alte resurse necesare proiectului;
    b) va asigura ori va determina asigurarea proiectului sau va acumula depozite corespunzatoare acceptabile Bancii pentru asigurarea bunurilor importate ce urmeaza sa fie finantate din imprumutul pentru proiect, impotriva accidentelor la achizitia, transportul sau livrarea lor la locul utilizarii sau instalarii si impotriva accidentelor pe durata perioadei de constructie; indemnizatia pentru aceasta asigurare va fi platibila intr-o valuta liber utilizabila pentru a inlocui sau repara aceste bunuri;
    c) va pastra si mentine sau va determina pastrarea si mentinerea in conditii bune de lucru a oricaror facilitati aferente proiectului si, cu promptitudinea necesara, va face sau va determina sa fie facute toate reparatiile si modernizarile necesare acestora;
    d) va determina ca toate bunurile, lucrarile si serviciile finantate din imprumut sa fie folosite exclusiv pentru scopurile proiectului;
    e) va furniza sau va determina sa fie furnizate, la cererea Bancii, informatii privind cheltuielile pentru bunurile, lucrarile si serviciile ce urmeaza a fi asigurate in cadrul proiectului, atat de detaliate cat va solicita Banca in mod rezonabil; si
    f) in orice moment va mentine sau va determina sa fie mentinute in bune conditii drumurile si alte echipamente, facilitati si infrastructura, finantate in cadrul prezentului acord, si va efectua, cu promptitudinea necesara, toate reparatiile si modernizarile necesare acestora in conformitate cu practicile ingineresti solide.

    Sectiunea 3.02.
    Colectivul de conducere a proiectului
    Pentru a coordona, conduce, supraveghea si evalua toate aspectele implementarii proiectului, inclusiv procurarea bunurilor, lucrarilor si serviciilor pentru proiect, Imprumutatul, daca nu convine altfel cu Banca, va asigura ca un colectiv de conducere a proiectului, cu resurse adecvate si personal calificat corespunzator, sa fie constituit si sa actioneze in orice moment pe durata executarii proiectului, pe baza unor termeni de referinta acceptabili Bancii.

    Sectiunea 3.03.
    Consultanti
    Pentru a sprijini implementarea proiectului, Imprumutatul, daca nu convine altfel cu Banca, si dupa cum se va dovedi necesar, va angaja sau va determina A.N.D. sa angajeze si sa foloseasca consultanti ale caror calificari, experienta si termeni de referinta vor fi acceptabili Bancii, inclusiv consultanti care sa sprijine implementarea partii E a proiectului.

    Sectiunea 3.04.
    Achizitionare
    Daca Banca nu convine altfel, achizitionarea de bunuri, lucrari si servicii - inclusiv de consultanta - necesare proiectului si care urmeaza sa fie finantate din imprumut, va fi guvernata de Regulile de achizitionare ale B.E.R.D. si de prevederile anexei nr. 3 la acest acord.

    Sectiunea 3.05.
    Sistemul de gestiune a imbracamintilor rutiere
    Daca Banca nu va conveni altfel, Imprumutatul va determina A.N.D. sa furnizeze Bancii pentru analiza si observatii, pana la 30 iunie 1994, un proiect de plan pentru un sistem de gestiune a imbracamintilor rutiere si, pana nu mai tarziu de 31 decembrie 1994, sa aplice sistemul, tinand cont de observatiile Bancii.

    Sectiunea 3.06.
    Bugetele drumurilor
    a) Fara a se limita la prevederile sectiunii 3.01 a) din prezentul acord si pentru a se asigura ca in nici un moment pe timpul executarii proiectului nu va exista vreo intrerupere in finantarea locala sau in valuta necesara proiectului, Imprumutatul va furniza Bancii, pana nu mai tarziu de 31 octombrie anual, cu incepere din 1993, pentru analiza si observatii, atat de detaliat cat va solicita Banca in mod rezonabil:
    (i) programul de cheltuieli propus pentru A.N.D. pentru constructia, intretinerea si reabilitarea drumurilor in anul urmator; si
    (ii) sursele financiare propuse pentru acel program, precizand:
    A) propunerea privind contributia financiara a A.N.D.; si
    B) propunerea privind alocatia bugetara a Imprumutatului pentru acel an.
    b) Programul de cheltuieli propus pentru A.N.D. va include o detaliere a fondurilor necesare in anul urmator pentru a asigura executarea eficienta si la timp a proiectului si fondurile necesare asigurarii realizarii intretinerii curente si periodice a drumurilor conform standardelor acceptate pe plan international.
    c) Dupa analiza si observatiile Bancii conform paragrafului a) al acestei sectiuni, Imprumutatul, tinand cont de observatiile Bancii, va lua toate masurile necesare pentru a se asigura ca fondurile vor fi disponibilizate cu promptitudine in urmatorul an fiscal, astfel incat obiectivele specificate in paragraful b) sa fie indeplinite; si
    d) In cazul unei finantari insuficiente prin contributia A.N.D. pentru anul respectiv, Imprumutatul va actiona, consultandu-se cu Banca, pentru mobilizarea de resurse suplimentare pentru proiect.

    Sectiunea 3.07.
    Finantarea de catre Imprumutat
    Imprumutatul:
    a) va utiliza criterii acceptabile Bancii pentru investitii si/sau emiterea de garantii la credite pentru toate proiectele sale de drumuri;
    b) nu va angaja nici o finantare sau garantare in legatura cu vreun proiect pentru autostrazi, pana cand rezultatele studiului preinvestitional pentru autostrada transeuropeana nu vor fi fost discutate cu Banca; si
    c) va lua in considerare observatiile Bancii cu privire la acest studiu inainte de continuarea lucrarilor la sectiunea de autostrada dintre Fundulea si Constanta.

    Sectiunea 3.08.
    Controlul asupra lucrarilor executate in regie si de catre contractori independenti
    Daca Banca nu va stabili altfel, Imprumutatul va determina ca A.N.D.:
    a) pana la 31 decembrie 1993 sa pregateasca si sa furnizeze Bancii, pentru analiza si observatii, un plan de implementare pentru:
    (i) controlul costului si calitatii pentru activitatile executate in regie; si
    (ii) modernizarea si rationalizarea gestiunii echipamentului utilizat pentru activitatile executate in regie;
    si apoi sa implementeze acest plan in concordanta cu un grafic acceptabil Bancii; si
    b) pana la 31 decembrie 1996 sa se aplice un plan cu obiective cuantificate acceptabile Bancii, pentru executarea progresiva, de catre contractori independenti, a unor activitati selectate de intretinere a drumurilor.
    Pentru scopurile acestei sectiuni, activitati in regie inseamna constructii si alte lucrari realizate de Imprumutat utilizand personalul si echipamentul propriu, iar contractori independenti inseamna contractori pentru lucrari civile care opereaza in mod autonom si care incheie contracte in cursul obisnuit al afacerilor, in termenii comerciali obisnuiti si pe baza unor aranjamente la preturi normale de piata.

    Sectiunea 3.09.
    Taxe asupra utilizatorilor drumurilor
    Daca Banca nu va conveni altfel, Imprumutatul:
    a) pana la 30 noiembrie 1993 va determina A.N.D. sa discute cu Banca concluziile studiului in curs privind taxele asupra utilizatorilor drumurilor, legat de proiect, si care ofera un sistem de taxe asupra utilizatorilor drumurilor care sa asigure ca veniturile obtinute de la utilizatorii drumurilor sa fie suficiente pentru acoperirea tuturor costurilor fixe si variabile de utilizare a drumurilor; si
    b) ulterior sa implementeze, prin luarea tuturor masurilor necesare de adoptare a legilor corespunzatoare sau intr-un alt mod, in concordanta cu un grafic acceptabil Bancii, schimbari in sistemul de taxe asupra utilizatorilor drumurilor, care sa ia in considerare observatiile Bancii si ale A.N.D. si sa asigure, prin luarea tuturor masurilor necesare, prin adoptarea legilor corespunzatoare sau intr-un alt mod, ca taxele asupra utilizatorilor drumurilor sa fie aplicate efectiv.

    Sectiunea 3.10.
    Punctele de trecere a frontierei
    Daca Banca nu va conveni altfel, Imprumutatul:
    a) va incepe pana la 30 noiembrie 1993, un studiu, in scopul de a identifica masurile de rationalizare a operatiunilor de trecere a frontierei si de imbunatatire a fluxului de trafic si a eficientei controlului la punctele de trecere a frontierei incluse in proiect;
    b) va discuta cu Banca, pana la 30 iunie 1994, constatarile si proiectul de recomandari ale acestui studiu; si
    c) imediat dupa ce studiul va fi analizat de Banca, va pune in aplicare, in conformitate cu un grafic acceptabil Bancii, masurile de rationalizare la punctele de trecere a frontierei, luand in considerare observatiile Bancii si asigurandu-se ca aceste masuri sunt aplicate si respectate in mod efectiv.

    Sectiunea 3.11.
    Impactul asupra mediului
    Imprumutatul va determina A.N.D. sa furnizeze Bancii, pentru analiza si observatii, inainte de emiterea documentelor de licitatie pentru lucrarile de reabilitare conform partii A din proiect, o analiza a impactului lucrarilor propuse asupra mediului, atat de amanuntita cat va solicita Banca in mod rezonabil.
    Ulterior, Imprumutatul va determina A.N.D. sa finalizeze documentele pentru licitatie, luand in considerare observatiile Bancii.

    Sectiunea 3.12.
    Cooperare si informatii
    Banca, Imprumutatul si A.N.D. vor coopera pe deplin pentru a se asigura ca scopurile pentru care se acorda imprumutul vor fi realizate. In acest scop, Banca, Imprumutatul si A.N.D. vor schimba din cand in cand, la cererea oricareia dintre parti, opinii cu privire la modul cum avanseaza proiectul pentru care este acordat imprumutul si la modul de indeplinire a obligatiilor de catre Imprumutat si vor furniza celorlalte parti toate informatiile referitoare la cele de mai sus, care vor fi solicitate in mod rezonabil, iar Imprumutatul si A.N.D. vor informa cu promptitudine Banca asupra oricarei propuneri de schimbare a continutului sau sferei proiectului si asupra oricarui eveniment sau conditii care ar putea afecta material realizarea proiectului.

    Sectiunea 3.13.
    Evidente si rapoarte
    a) Imprumutatul va lua sau va determina A.N.D. sa ia urmatoarele masuri:
    1. va utiliza procedurile si evidentele adecvate pentru a inregistra si urmari evolutia proiectului (inclusiv costurile si beneficiile aferente acestuia), pentru a identifica bunurile, lucrarile si serviciile finantate prin acest imprumut si pentru a evidentia utilizarea lor in cadrul proiectului, si va pune la dispozitie aceste evidente reprezentantilor Bancii, la solicitarea acesteia;
    2. va permite reprezentantilor Bancii, la solicitarea acesteia, sa viziteze orice amplasamente sau santiere de constructii incluse in proiect si sa examineze bunurile, lucrarile si serviciile finantate din acest imprumut, precum si orice uzine, instalatii, santiere, lucrari, cladiri, proprietati, echipamente, evidente si documente semnificative pentru modul cum Imprumutatul isi indeplineste obligatiile asumate prin acest acord;
    3. va furniza reprezentantilor Bancii, cel putin trimestrial, toate informatiile pe care Banca le va solicita in mod rezonabil cu privire la proiect, inclusiv informatii privitoare la problemele de mediu legate de proiect, costurile si, acolo unde este cazul, beneficiile aferente acestuia, utilizarea sumelor alocate prin imprumut si bunurile, lucrarile si serviciile finantate din aceste sume;
    4. va furniza sau va determina sa fie furnizate catre reprezentantii Bancii, imediat dupa pregatirea lor, toate planurile, specificatiile, rapoartele, documentele de contractare si programele de achizitionare si constructie necesare realizarii proiectului, precum si orice alte modificari materiale sau adaugari la acestea, atat de detaliat cat va solicita Banca in mod rezonabil.
    b) Imediat dupa realizarea proiectului, dar nu mai tarziu de sase (6) luni dupa data specificata in sau stabilita conform sectiunii 2.03. sau acea data ulterioara care poate fi stabilita in acest scop de comun acord intre Banca si Imprumutat, Imprumutatul va pregati si va inainta Bancii un raport atat de amplu si detaliat cat va solicita Banca in mod rezonabil, referitor la modul de executie si operare a proiectului, inclusiv informatii privind problemele de mediu legate de proiect, costurile si beneficiile aferente acestuia, modul de indeplinire de catre Banca si Imprumutat a obligatiilor asumate prin acest acord si modul de indeplinire a scopului pentru care a fost acordat imprumutul.

    Sectiunea 3.14.
    Achizitionarea terenurilor
    Imprumutatul va determina A.N.D. sa intreprinda toate actiunile necesare pentru achizitionarea, atunci cand si cum va fi necesar, a acelor terenuri sau drepturi legate de terenuri necesare pentru realizarea proiectului si va furniza Bancii cu promptitudine, la cererea acesteia, documente acceptabile Bancii care sa demonstreze ca aceste terenuri si drepturi asupra terenurilor sunt disponibile pentru scopurile proiectului.

    Sectiunea 3.15.
    Intelegeri suplimentare
    Daca Banca nu va conveni altfel, Imprumutatul va lua, intr-un mod satisfacator pentru Banca, toate masurile necesare pentru a se asigura ca in timpul executarii lucrarilor legate de proiect:
    a) se realizeaza progrese in conducerea traficului si in reducerea neplacerilor publicului;
    b) se iau masuri de siguranta pentru asigurarea securitatii muncitorilor si utilizatorilor drumurilor;
    c) se reduce la minimum zgomotul; si
    d) se iau masuri pentru informarea publicului.

    Art. 4
    Clauze financiare

    Sectiunea 4.01.
    Cerinte privind raportarile financiare
    a) Imprumutatul va utiliza sau va determina A.N.D. sa utilizeze procedurile, evidentele si conturile necesare pentru o prezentare completa si corecta, in conformitate cu practicile contabile sanatoase respectate in mod riguros, a operatiunilor, resurselor si cheltuielilor referitoare la proiect, inclusiv a costurilor si beneficiilor aferente acestuia.
    b) Imprumutatul va lua sau va determina A.N.D. sa ia urmatoarele masuri:
    1. tinerea evidentelor si conturilor la care s-a facut referire in paragraful a) al acestei sectiuni, inclusiv a evidentelor si conturilor pentru contul special (asa cum a fost definit in sectiunea 2.02. b), pentru fiecare an fiscal, si efectuarea reviziei contabile a acestora, in conformitate cu principiile internationale de revizie si cu standardele riguros aplicate, de catre revizori independenti acceptabili Bancii;
    2. furnizarea catre Banca, cat mai curand posibil, dar in orice caz nu mai tarziu de sase (6) luni de la incheierea fiecarui an fiscal, a raportului de revizie intocmit de catre un revizor, atat de amplu si detaliat cat va fi solicitat Banca in mod rezonabil; si
    3. furnizarea catre Banca a oricaror alte informatii privind evidentele si conturile mentionate, cat si a raportului de revizie asupra lor, pe care Banca le va solicita in mod rezonabil din cand in cand.

    Sectiunea 4.02.
    Clauza pari passu
    a) Imprumutatul se obliga sa se asigure ca nici o alta datorie externa nu va avea prioritate asupra imprumutului in alocarea, realizarea sau distribuirea valutei detinute sub controlul sau pentru beneficiul Imprumutatului. Daca vreo sarcina va fi creata asupra vreunor active publice ca garantie pentru vreo datorie externa, sau orice aranjament cu efect echivalent care va rezulta sau ar putea rezulta ca o prioritate in beneficiul creditorului acestei datorii externe in alocarea, realizarea sau distribuirea valutei, aceasta sarcina va asigura, daca Banca nu va conveni altfel, ipso facto si fara costuri pentru Banca, in mod egal si in aceeasi proportie, capitalul de baza al imprumutului, dobanda si alte sarcini privind imprumutul, iar Imprumutatul, creand sau permitand crearea acestei sarcini, va face provizioane exprese in acest scop, cu conditia ca, totusi, in cazul in care dintr-un motiv constitutional sau alt motiv juridic un asemenea provizion nu poate fi creat cu privire la vreo sarcina creata asupra activelor unei subdiviziuni politice sau administrative, Imprumutatul va garanta, prompt si fara costuri pentru Banca, capitalul de baza, dobanda si alte obligatii privind imprumutul, printr-o sarcina echivalenta asupra altor active publice, satisfacatoare Bancii.
    b) Cele de mai sus nu se vor aplica asupra:
    1. ipotecilor create asupra unei proprietati la momentul cumpararii acesteia, numai ca garantie pentru plata pretului de cumparare a acelei proprietati sau ca garantie a platii datoriei contractate pentru finantarea cumpararii acelei proprietati; si
    2. ipotecile decurgand din desfasurarea obisnuita a tranzactiilor bancare care garanteaza o datorie ce ajunge la scadenta nu mai tarziu de un an de la data acesteia.

    Sectiunea 4.03.
    Date financiare si economice
    a) Imprumutatul va furniza Bancii toate informatiile pe care Banca le va solicita in mod rezonabil:
    1. cu privire la conditiile economice si financiare in teritoriul sau, inclusiv la balanta de plati si datoria sa externa, ca si ale subdiviziunilor sale politice si administrative si ale oricaror entitati detinute sau controlate de sau actionand in contul ori beneficiul Imprumutatului sau ale unor subdiviziuni ale acestora sau ale oricarei institutii care indeplineste functiile de banca centrala sau de fond de stabilizare a schimburilor sau functiuni similare pentru Imprumutat; si
    2. cu privire la propunerile de implementare a reformelor economice, incluzand masuri propuse pentru privatizare, in subsectorul de drumuri, care pot avea un impact asupra proiectului, inclusiv reforme in cadrul legislativ sau normativ pentru acest subsector.
    b) Imprumutatul va oferi toate posibilitatile rezonabile pentru reprezentantii Bancii de a vizita orice parte a teritoriului sau in scopuri legate de imprumut si proiect.

    Art. 5
    Scutiri si taxe

    Sectiunea 5.01.
    Impozite
    a) Acest acord si orice document in legatura cu el vor fi libere de toate impozitele percepute de catre sau in teritoriul Imprumutatului asupra sau in legatura cu semnarea, inregistrarea sau indeplinirea acestuia.
    b) Sumele provenind din imprumut nu vor fi trase in contul platilor pentru nici un fel de impozite percepute de sau in teritoriul Imprumutatului.
    c) Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului, sa creasca sau sa scada procentajul pentru trageri din orice categorie din anexa nr. 2 a acestui acord, asa cum este necesar pentru a corespunde cu paragraful b) din aceasta sectiune.

    Sectiunea 5.02.
    Modalitatea de plata
    Toate sumele platibile conform acestui acord vor fi platite in moneda imprumutului:
    a) in acele locuri pe care Banca le va solicita in mod rezonabil; si
    b) fara deduceri pentru si libere de orice fel de impozite, taxe si restrictii impuse de sau aplicate in teritoriul Imprumutatului.
    Sumele datorate Bancii in cadrul prezentului acord vor fi considerate ca achitate in momentul in care au fost primite de catre Banca.

    Art. 6
    Suspendarea si anularea

    Sectiunea 6.01.
    Suspendarea
    a) Daca vreunul din evenimentele urmatoare va fi survenit si va continua sa se desfasoare, Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului, sa suspende total sau partial dreptul Imprumutatului de a efectua cereri pentru trageri:
    1. Imprumutatul nu-si va indeplini obligatia de a face plata (indiferent de faptul ca o astfel de plata s-ar putea face de un tert) capitalului sau dobanzii sau oricarei alte sume datorate Bancii:
    A) in cadrul acestui acord; sau
    B) in cadrul oricarui alt acord de imprumut sau de garantie dintre Banca si Imprumutat; sau
    C) in urma oricarei garantii sau altei finantari de orice fel asigurata de catre Banca oricarei terte parti cu acordul Imprumutatului;
    2. Imprumutatul nu-si va fi indeplinit orice alte obligatii conform cu acest acord sau cu art. 21.2 al Acordului de infiintare a Bancii;
    3. Banca va fi suspendat, total sau partial, dreptul Imprumutatului de a efectua cereri pentru trageri in cadrul oricarui alt acord de imprumut cu Banca, datorita neindeplinirii de catre Imprumutat a oricaror obligatii ale sale prevazute in acel acord sau in orice acord de garantie cu Banca;
    4. va fi aparut o situatie care, in opinia Bancii, ar face improbabila realizarea proiectului sau capacitatea Imprumutatului de a-si indeplini obligatiile conform acestui acord;
    5. dupa data semnarii acestui acord si inaintea datei la care se face referire in sectiunea 9.04. a acestui acord va fi survenit vreun eveniment care ar fi indreptatit Banca sa suspende dreptul Imprumutatului de a efectua cereri pentru trageri, daca acest acord a devenit efectiv la data la care evenimentul respectiv a survenit.
    6. cadrul legislativ si normativ aplicabil sectorului in teritoriul Imprumutatului va fi fost modificat, suspendat, abrogat, revocat sau anulat;
    7. va fi survenit orice eveniment specificat in sectiunea 7.01. c);
    8. Banca va fi suspendat sau modificat in alt fel accesul Imprumutatului la resursele Bancii ca urmare a unei hotarari a Consiliului Guvernatorilor al Bancii conform art. 8.3. al Acordului de infiintare al Bancii; sau
    9. dreptul Imprumutatului de a efectua trageri in conformitate cu Acordul de imprumut cu B.I.R.D. sau cu Acordul de imprumut cu B.E.I. nu va fi devenit efectiv pana la data de 31 decembrie 1993 sau pana la o data ulterioara acceptata de Banca, sau va fi fost suspendat, anulat sau incetat in intregime sau partial, conform clauzelor acelor acorduri; cu conditia, totusi, ca prevederile acestui paragraf sa nu se aplice daca Imprumutatul dovedeste in mod satisfacator Bancii ca are la dispozitie fonduri adecvate pentru proiect din alte surse in termeni si conditii care sunt in concordanta cu obligatiile asumate de Imprumutat prin acest acord.
    b) Dreptul Imprumutatului de a efectua cereri pentru trageri va continua sa fie suspendat in intregime sau partial, dupa cum va fi cazul, pana cand evenimentul sau evenimentele care au provocat suspendarea vor inceta sa existe, daca Banca nu va notifica Imprumutatului ca dreptul de a efectua cereri pentru trageri a fost reinstituit, cu conditia, totusi, ca, in cazul vreunei astfel de notificari de reinstituire, dreptul de a efectua cereri pentru trageri sa fie reinstituit numai in limitele si pentru conditiile specificate in notificare si nici o astfel de notificare nu va afecta sau impiedica vreun drept, putere sau despagubire a Bancii cu privire la orice alt eveniment ulterior descris in aceasta sectiune.

    Sectiunea 6.02.
    Anularea
    Daca:
    a) dreptul Imprumutatului de a efectua cereri pentru trageri va fi fost suspendat cu privire la orice suma din imprumut pentru o perioada continua de treizeci (30) de zile; sau
    b) in orice moment Banca stabileste, dupa consultare cu Imprumutatul, ca o anumita suma din imprumut nu va fi necesara pentru finantarea costurilor proiectului ce urmeaza a se finanta din imprumut; sau
    c) in orice moment Banca stabileste ca achizitionarea vreunui articol nu este in concordanta cu procedurile stabilite sau la care se face referire in acord si stabileste suma cheltuielilor corespunzatoare acestui articol, care altfel ar fi fost eligibile pentru finantare din imprumut; sau
    d) dupa data specificata in sectiunea 2.03., nici o suma disponibila nu va fi fost trasa.
    Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului, sa inceteze dreptul Imprumutatului de a efectua cereri de trageri cu privire la o astfel de suma.
    La remiterea unei astfel de notificari, acea suma din imprumut va fi anulata.

    Sectiunea 6.03.
    Angajamentul de plata neconditionat de suspendare sau anulare
    Nici o anulare sau suspendare de catre Banca nu va fi aplicata sumelor ce constituie un angajament de plata neconditionat luat de Banca in conformitate cu sectiunea 2.06., cu exceptia celor expres prevazute in acel angajament.

    Sectiunea 6.04.
    Obligatiile Imprumutatului
    Indiferent de orice anulare sau suspendare, toate prevederile acestui acord vor continua sa ramana in vigoare si efect, exceptand pe cele specific prevazute in acest articol.

    Art. 7
    Accelerarea scadentei

    Sectiunea 7.01.
    Cazurile de accelerare
    Daca oricare din evenimentele de mai jos se vor produce si vor continua pentru orice perioada specificata mai jos, atunci, in orice interval de timp ulterior pe timpul continuarii evenimentului, Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului, sa declare capitalul de baza al imprumutului nerambursat in acel moment datorat si platibil imediat impreuna cu dobanda si alte sarcini asupra lui si la orice asemenea declaratie acest capital, impreuna cu dobanda si alte sarcini, va deveni datorat si platibil imediat:
    a) orice eveniment specificat in sectiunea 6.01 a) 1. se va fi produs si va continua pentru o perioada de cincisprezece (15) zile;
    b) orice eveniment specificat in sectiunea 6.01. a) 2. sau 6. se va fi produs si va continua pentru o perioada de treizeci (30) de zile dupa notificarea pe care Banca o va transmite Imprumutatului in legatura cu acest eveniment;
    c) orice datorie a Imprumutatului in alta moneda decat a sa nu este platita in termen, este declarata a fi sau altfel devine datorata si platibila inaintea scadentei sale specificate sau orice creditor caruia aceasta datorie ii apartine devine indreptatit sa o declare datorata si platibila inaintea scadentei sale specifice; sau
    d) orice eveniment specificat in sectiunea 6.01. a) 9, se va fi produs, supus clauzelor din acel paragraf.

    Art. 8
    Aplicabilitate si arbitraj

    Sectiunea 8.01.
    Aplicabilitate
    Drepturile si obligatiile partilor la acest acord vor deveni valide si aplicabile in concordanta cu prevederile sale fara a tine seama de prevederile contrare ale oricarei legi interne. Nici una din partile la acest acord nu va fi indreptatita in nici o imprejurare sa sustina vreo pretentie ca vreuna din prevederile acestui acord nu este valabila sau aplicabila pentru orice motiv.

    Sectiunea 8.02.
    Arbitraj
    Partile la acest acord se vor stradui sa solutioneze pe cale amiabila orice litigiu sau diferend survenite ca urmare a prezentului acord sau in legatura cu acesta. Daca litigiul sau diferendul nu se poate solutiona amiabil, vor fi supuse arbitrajului unei Curti de Arbitraj, dupa cum este prevazut in cele ce urmeaza:
    a) Actiunea poate fi deschisa de catre Imprumutat impotriva Bancii sau invers. In orice caz, actiunea de arbitraj trebuie sa fie declansata prin notificarea partii parate de catre partea reclamanta.
    b) Curtea de Arbitraj va fi formata din trei arbitri desemnati astfel: unul de catre partea reclamanta, al doilea de catre partea parata si al treilea (numit supraarbitru) pe baza de intelegere intre cei doi arbitri. Daca, in decurs de treizeci (30) de zile de la notificarea privind deschiderea actiunii de arbitraj, partea parata nu-si desemneaza un arbitru, acesta va fi numit de presedintele Curtii Internationale de Justitie, la cererea partii care a deschis actiunea. Daca cei doi arbitri nu reusesc sa se puna de acord in privinta supraarbitrului in decurs de 60 de zile de la data desemnarii celui de-al doilea arbitru, supraarbitrul va fi numit de presedintele Curtii Internationale de Justitie.
    c) Curtea de Arbitraj se va intruni la data si locul fixate de supraarbitru, apoi va preciza data si locul unde va avea loc sedinta de arbitraj. Curtea de Arbitraj va rezolva toate problemele de procedura de competenta sa.
    d) Toate deciziile Curtii de Arbitraj se vor lua cu majoritate de voturi. Deciziile Curtii de Arbitraj, care pot fi luate si in cazul cand una din parti nu se prezinta, vor fi definitive si obligatorii pentru ambele parti implicate in arbitraj.
    e) Orice notificare sau demers juridic in legatura cu actiunile prevazute in sectiunea 8.02. sau in legatura cu caracterul executoriu al sentintei judecatoresti emise in conditiile prezentei sectiuni se va face in conformitate cu sectiunea 10.01.
    f) Curtea de Arbitraj va decide asupra modalitatii de suportare a cheltuielilor judecatoresti de catre fiecare sau ambele parti.

    Sectiunea 8.03.
    Evidenta datoriei
    In orice procedura de arbitraj aparuta din acest acord, extrasul Bancii privind orice suma datorata Bancii, conform acestui acord, va reprezenta evidenta prima facie privind aceasta suma.

    Art. 9
    Data la care acordul devine efectiv; incetarea acestui acord

    Sectiunea 9.01.
    Data intrarii in efectivitate
    Acest acord va deveni efectiv la data cand Banca remite Imprumutatului notificarea acceptului sau privind evidentele solicitate conform sectiunilor 9.02. si 9.03.

    Sectiunea 9.02.
    Conditii precedente intrarii in efectivitate
    Imprumutatul va furniza Bancii probe documentare, in forma si continutul satisfacatoare Bancii, ca:
    a) semnarea prezentului acord de catre Imprumutat a fost autorizata si ratificata legal si ca prevederile prezentului acord sunt obligatorii din punct de vedere juridic pentru Imprumutat si opozabile acestuia;
    b) colectivul de conducere a proiectului la care s-a facut referire in sectiunea 3.02. a acestui acord a fost infiintat cu resurse adecvate si personal calificat corespunzator, conform termenilor de referinta acceptabili Bancii.

    Sectiunea 9.03.
    Avizul juridic
    Imprumutatul va remite Bancii un aviz juridic al ministrului justitiei in forma si continut satisfacatoare pentru Banca, care sa probeze ca prezentul acord a fost autorizat, semnat si ratificat in mod legal de catre si in numele Imprumutatului si constituie o obligatie valabila a Imprumutatului, executorie in conformitate cu prevederile sale, impreuna cu alte informatii care vor fi solicitate in mod rezonabil de Banca in legatura cu acesta.

    Sectiunea 9.04.
    Incetarea datorita neintrarii in efectivitate
    Daca acest acord nu va fi devenit aplicabil si efectiv pana la 22 iulie 1993, acest acord si toate obligatiile partilor acestuia vor inceta, daca Banca, dupa luarea in considerare a ratiunilor intarzierii, nu va stabili o data ulterioara pentru scopurile acestei sectiuni.

    Sectiunea 9.05.
    Incetarea datorita indeplinirii obligatiilor
    Cand intreaga suma de capital a imprumutului va fi fost rambursata si dobanda si toate sarcinile asupra imprumutului care se vor fi acumulat vor fi fost platite, prezentul acord si toate obligatiile partilor la acesta vor inceta imediat.

    Art. 10
    Notificari; reprezentanti desemnati si modificari

    Sectiunea 10.01.
    Notificari
    Orice notificare sau cerere necesare sau permise a fi date sau efectuate in baza acestui acord se vor face in scris. O astfel de notificare sau cerere va fi considerata a fi fost transmisa sau efectuata in mod corespunzator cand va fi fost transmisa direct, prin posta, telegraf, telex sau telefax, partii careia este necesar a-i fi transmisa, pe adresa partii specificate mai jos sau orice alta adresa pe care partea o va fi specificat in scris partii care da notificarea sau efectueaza cererea.

         Pentru Imprumutat:
     Ministerul Finantelor al Romaniei,
     str. Apolodor nr. 17,
     Bucuresti, Romania
     Telefon: (401) 6312039
     Telefax: (401) 6311888
     Telex: 11239

         Pentru Banca:
     Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare
     In atentia Departamentului Administrarii
     Imprumuturilor
     One Exchange Square
     London EC2A 2EH
     England
     Telephone: (44-71) 3386000
     Telefax: (44-71) 3386100
     Telex: 8812161

    Sectiunea 10.02.
    Autorizare
    Orice actiune necesara sau permisa a fi luata si orice documente cerute sau permise a fi prezentate in cadrul prezentului acord in numele Imprumutatului vor fi indeplinite sau furnizate de catre ministrul finantelor al Imprumutatului sau de orice alt functionar al Imprumutatului pe care il va desemna in scris ministrul finantelor, iar Imprumutatul va furniza Bancii suficiente dovezi cu privire la autoritatea si specimenul de semnatura autorizat al fiecarui astfel de functionar al Imprumutatului.
    A.N.D. este desemnat ca reprezentant al Imprumutatului pentru efectuarea oricaror actiuni necesare sau permise a fi efectuate conform prevederilor sectiunii 2.04. a prezentului acord.

    Sectiunea 10.03.
    Modificari
    Orice modificari ale prevederilor prezentului acord pot fi convenite in numele Bancii de catre orice functionar al Bancii autorizat periodic sa efectueze astfel de modificari si, in numele Imprumutatului, printr-un instrument scris semnat in numele Imprumutatului de catre un functionar desemnat prin sau urmare a sectiunii 10.02., cu conditia ca, in opinia unui astfel de functionar al Imprumutatului, modificarea este rezonabila intr-o astfel de situatie si nu va majora substantial obligatiile Imprumutatului decurgand din acest acord. Banca poate accepta semnarea de catre un astfel de reprezentant al oricarui astfel de instrument ca o dovada definitiva ca in opinia Imprumutatului modificarea ceruta printr-un astfel de instrument nu va majora substantial obligatiile Imprumutatului.

    Sectiunea 10.04.
    Limba engleza
    Orice document emis in executarea prezentului acord va fi in limba engleza. Documentele in orice alta limba vor fi insotite de o traducere certificata in limba engleza a acestora si o astfel de traducere certificata va fi concludenta pentru partile in acord.
    Drept care partile, actionand prin reprezentantii lor autorizati legal, au convenit ca prezentul acord sa fie semnat la Londra, Anglia, in trei exemplare in limba engleza, fiecare considerat ca original, in ziua si anul inscrise mai sus.
                        ROMANIA

          Ministru de stat, ministrul finantelor,
                    Florin Georgescu

           BANCA EUROPEANA PENTRU RECONSTRUCTIE
                      SI DEZVOLTARE
                      Vicepresedinte,
                     Mario Sarcinelli


    ANEXA 1

              DESCRIEREA PROIECTULUI

    Scopurile proiectului sunt:
    a) sa determine cresterea eficientei in sectorul transporturilor si adaptarea la schimbarile preconizate in cererea de transport prin imbunatatirea starii tehnice a retelei de drumuri;
    b) sa promoveze metode de selectare a investitiilor in transporturi pe baza de criterii economice;
    c) sa imbunatateasca eficienta fiscala prin implementarea unui sistem de taxe pentru utilizatorii drumurilor, bazate pe analiza costurilor;
    d) sa imbunatateasca eficienta angajarii lucrarilor de drumuri prin introducerea adjudecarilor competitive nu numai pentru constructie, dar si pentru executia prin contract a lucrarilor de intretinere; si
    e) sa sprijine programul de reforme economice, cu accent pe privatizarea societatilor de constructii.
    Proiectul consta din urmatoarele parti, posibil a fi modificate dupa cum Banca si Imprumutatul vor putea conveni din cand in cand.

    Partea A: Reabilitarea drumurilor
    Modernizarea si ranforsarea a cca 1.050 km din urmatoarele sectoare prioritare din reteaua de drumuri nationale ale Romaniei:
    1. circa 450 km din drumurile europene E-81 si E-60 intre Pitesti si Bors;
    2. circa 360 km din drumul european E-68 intre Sebes si Nadlac si drumurile europene E-70 si E-71 intre Arad si Moravita; si
    3. circa 250 km din drumul european E-60 intre Bucuresti si Giurgeni, E-60 de la Comarnic la Brasov si E-87 si DN-38 de la Constanta si Agigea la granita cu Bulgaria.

    Partea B: Treceri de frontiera
    1. Dotarea si modernizarea urmatoarelor sase puncte principale internationale de trecere a frontierei, pentru a face fata volumului de trafic in crestere:
    1. Bors
    2. Nadlac
    3. Varsand
    4. Siret
    5. Albita
    si
    6. Calafat
    2. Rationalizarea operatiunilor la punctele de trecere a frontierei, avand ca obiectiv accelerarea fluxului de trafic.

    Partea C: Siguranta circulatiei
    Instalarea si exploatarea indicatoarelor si marcajelor rutiere pe aproximativ 5.000 km de drumuri, pentru imbunatatirea circulatiei pe traseele de tranzit si ameliorarea drumurilor reabilitate pana la standardele internationale de siguranta a circulatiei.

    Partea D: Materiale si echipamente
    1. Utilizarea materialelor din import, cum ar fi bitumul, pentru acoperirea unui deficit preconizat, in cadrul programului de ranforsare a drumurilor nationale.
    2. Utilizarea si intretinerea echipamentelor pentru intretineri curente, inregistrarea traficului, masurarea incarcaturii pe osie si verificarea tehnica a autovehiculelor, si
    3. Exploatarea echipamentelor de testare si supraveghere cum ar fi: echipament pentru revizia podurilor, pentru cantarirea autovehiculelor, precum si echipament de laborator si calculatoare pentru sporirea capacitatii de supraveghere a starii tehnice a retelei de drumuri si imbunatatirea sistemului de gestiune a drumurilor.

    Partea E: Supervizarea constructiilor, studii si instruire
    1. Supervizarea constructiilor
    Supervizarea lucrarilor de constructii civile descrise in cadrul partilor A si B ale proiectului, cu sprijin din partea companiilor internationale de consultanta pentru supervizare.
    2. Gestionarea si intretinerea echipamentelor pe baza de contract
    Aplicarea unui program in vederea promovarii: a) companiilor private de productie si de inchiriere echipamente; si b) companiilor mici si mijlocii in sfera intretinerii drumurilor.
    3. Controlul incarcaturii pe osie
    Studiul consecintelor adoptarii limitei maxime a incarcaturii pe osie, de 11,5 tone, a Comunitatii Europene si a sporirii capacitatii portante pe alte drumuri nationale; si
    4. Instruirea personalului
    Instruirea personalului A.N.D. in domenii cum ar fi: analizele economice si de mediu; proiectarea; gestiunea constructiilor, echipamentelor si contractelor; supravegherea lucrarilor de constructii; si buget.
    Partea F: Intretinerea cailor ferate
    Instalarea si exploatarea echipamentelor de intretinere a cailor de rulare si de prelucrare a datelor si instruirea personalului in scopul imbunatatirii conducerii operatiunilor pe calea ferata, al realizarii intretinerii prioritare a cailor de rulare si al sporirii sigurantei traficului.
    Proiectul se preconizeaza a fi finalizat pana la 30 iunie 1997.

    ANEXA 2

                 TRAGEREA SUMELOR DIN IMPRUMUT

    1. In cadrul acestei anexe, urmatorii termeni vor avea urmatoarele semnificatii:
    - cheltuieli externe - inseamna cheltuieli efectuate in moneda oricarei tari, alta decat aceea a Imprumutatului, pentru bunuri, lucrari sau servicii procurate de pe teritoriul oricarei tari, alta decat aceea a Imprumutatului; si
    - cheltuieli locale - inseamna cheltuieli efectuate in moneda Imprumutatului pentru bunuri, lucrari sau servicii procurate de pe teritoriul Imprumutatului, cu conditia, totusi, ca daca moneda Imprumutatului este si aceea a unei alte tari de pe teritoriul careia bunurile, lucrarile sau serviciile sunt furnizate, cheltuielile in acea moneda pentru acele bunuri sau servicii vor fi considerate cheltuieli externe.
    2. Tabelul de mai jos prezinta categoriile pozitiilor ce urmeaza sa fie finantate din imprumut, alocarea sumelor imprumutului pentru fiecare categorie si procentajul cheltuielilor pentru pozitiile ce urmeaza sa fie astfel finantate in cadrul fiecarei categorii:
------------------------------------------------------------
                                   Suma din       % din
                                   imprumut     cheltuielile
               Categoria          alocata in     ce urmeaza
                                   moneda         sa fie
                                imprumutului    finantate
------------------------------------------------------------
                  1                  2              3
------------------------------------------------------------
 (1) Lucrari civile conform
     partilor A.1. si B.1.         64.300.000       64%
 (2) Echipamente conform
     partii D.3.                    2.200.000      100%
 (3) Servicii de consultanta
     conform partii E.1.,
     pentru supravegherea
     lucrarilor civile conform
     partilor A.1. si B.1.1.        3.000.000       10%
 (4) Servicii de consultanta
     conform partii E.2.              500.000      100%
 (5) Nealocate                      9.200.000
 (6) Suma datorata conform
     sectiunii 2.08.b)                800.000
------------------------------------------------------------
                      TOTAL:       80.000.000
------------------------------------------------------------
    3. Indiferent de prevederile paragrafului 2 de mai sus, nu va fi efectuata nici o tragere referitoare la platile facute pentru cheltuieli efectuate inaintea datei semnarii acestui acord, cu exceptia unor trageri in suma totala mai mica de 500.000 $, care pot fi efectuate cu privire la categoriile (3) si (4) in contul platilor facute pentru cheltuieli inaintea acestei date, dar dupa 20 ianuarie 1993.
    4. Indiferent de alocarea sumei imprumutului sau de procentajele pentru trageri prezentate in aceasta anexa, daca Banca a estimat, in mod rezonabil, ca valoarea imprumutului alocat atunci pentru orice categorie de tragere va fi insuficienta pentru a putea finanta procentajul convenit al tuturor cheltuielilor din cadrul acelei categorii, Banca poate, prin notificarea Imprumutatului:
    a) sa realoce acelei categorii, in masura necesara pentru acoperirea deficitului estimat, sume din imprumut care sunt in acel moment alocate unei alte categorii si care, dupa parerea Bancii, nu sunt necesare pentru a acoperi alte cheltuieli; si
    b) daca o astfel de alocare nu poate sa acopere pe deplin deficitul estimat, sa reduca procentajul pentru tragere, aplicabil in acel moment la astfel de cheltuieli din categoria unde exista acel deficit, pentru ca plati viitoare dintr-o astfel de categorie sa poata continua pana cand toate cheltuielile cuprinse in aceasta vor fi fost efectuate.

    ANEXA 3

                   ACHIZITIONAREA
    1. Procedurile de adjudecare pentru marfuri, lucrari si servicii:
    a) Bunurile, lucrarile si serviciile (excluzand serviciile consultantilor care sunt prevazute in paragraful 2 al acestei anexe) vor fi achizitionate prin licitatie deschisa, cu exceptia contractelor pentru echipament de laborator, testare drumuri si prelucrare date conform partii D.3 a proiectului, estimate sa coste mai putin decat echivalentul a 200.000 ECU per contract, cu o suma totala care nu depaseste echivalentul a 500.000 ECU, pentru care achizitionarea se poate face prin cumparare directa.
    b) Pentru scopurile acestui paragraf, procedurile pentru licitatie deschisa si pentru cumparare directa sunt prezentate in sectiunea 3 a Regulilor de achizitionare ale B.E.R.D.
    2. Serviciile consultantilor:
    Consultantii care urmeaza a fi folositi de catre Imprumutat pentru a sprijini realizarea proiectului vor fi selectati in conformitate cu procedurile prezentate in sectiunea 5 din Regulile de achizitionare ale B.E.R.D.
    3. Analiza de catre Banca:
    Toate contractele vor fi supuse procedurilor de analiza prezentate in anexa nr. 1 la Regulile de achizitionare ale B.E.R.D. si unei analize prealabile a Bancii.

    ANEXA 4

                      CONTUL SPECIAL

    1. Pentru scopurile acestei anexe, urmatorii termeni vor avea urmatoarea semnificatie:
    - categorie eligibila - inseamna categoriile (1), (2), (3) si (4) prezentate in tabelul din anexa nr. 2, paragraful 2, la acest acord;
    - cheltuieli eligibile - inseamna cheltuieli pentru acoperirea costului rezonabil al bunurilor, lucrarilor si serviciilor necesare pentru proiect si care vor fi finantate prin sumele din imprumut alocate din cand in cand categoriei eligibile, in conformitate cu prevederile anexei nr. 2 la acest acord; si
    - alocatie autorizata - inseamna o suma cel putin egala cu 100.000 $ si nu mai mare de 3.000.000 $, care urmeaza a fi trasa din suma disponibila si depusa in contul special, conform paragrafului 3 a) al acestei anexe.
    2. Platile din contul special vor fi facute in exclusivitate pentru cheltuieli eligibile conform prevederilor acestei anexe.
    3. Dupa ce Banca va fi primit o dovada satisfacatoare pentru ea, in sensul deschiderii contului special in mod legal, tragerile din alocatia autorizata si tragerile ulterioare pentru realimentarea contului special vor fi efectuate astfel:
    a) Pentru trageri din alocatia autorizata, Imprumutatul va furniza Bancii o cerere sau cereri pentru un depozit sau depozite care nu vor depasi valoarea alocatiei autorizate. Pe baza unei asemenea cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va elibera din suma disponibila si va depune in contul special acea suma sau sume pe care Imprumutatul o (le) va fi solicitat.
    b) (i) Pentru realimentarea contului special, Imprumutatul va furniza Bancii cereri pentru depozite in contul special la intervale pe care Banca le va preciza.
    (ii) Daca Banca nu va conveni altfel, cererile pentru depozite in contul special vor fi facute de Imprumutat dupa ce cel putin 75% din totalul valorii alocatiei autorizate in prealabil depuse in contul special va fi fost platita din contul special pentru cheltuieli eligibile.
    (iii) Inainte de sau in acelasi timp cu fiecare cerere, Imprumutatul va furniza Bancii documente si alte evidente cerute, conform paragrafului 4 al acestei anexe, pentru plata sau platile referitoare la care alimentarea este ceruta. Pe baza acestei cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va trage din suma disponibila si va depune in contul special acea suma pe care Imprumutatul o va fi cerut si o va fi justificat prin documentele mentionate si alte evidente pentru a fi platita din contul special pentru cheltuieli eligibile.
    Toate aceste depozite vor fi trase de Banca din suma disponibila conform categoriilor acceptate respective si in sumele respective asa cum vor fi fost justificate prin documente sau alte evidente.
    4. Pentru fiecare plata, facuta de Imprumutat din contul special, Imprumutatul, la acel termen rezonabil cerut de Banca, va furniza acesteia astfel de documente si alte evidente care sa demonstreze ca acea plata a fost facuta in exclusivitate pentru cheltuieli eligibile.
    5. Indiferent de prevederile paragrafului 3 al acestei anexe, Bancii nu i se va cere sa mai faca depuneri in contul special:
    a) daca, oricand, Banca va fi stabilit ca toate tragerile viitoare din suma disponibila trebuie sa fie facute in conformitate cu prevederile sectiunii 2.02. a) a prezentului acord; sau
    b) cand suma disponibila alocata categoriilor eligibile va fi egala cu de doua ori alocatia autorizata maxima.
    Dupa aceea, tragerile din suma disponibila alocata categoriilor eligibile vor urma acele proceduri pe care Banca le va specifica prin notificare Imprumutatului. Asemenea trageri ulterioare vor fi facute numai dupa ce si in masura in care Banca va fi fost satisfacuta ca toate aceste sume ramase in depozit in contul special la data acelei notificari vor fi utilizate pentru a face plati pentru cheltuieli acceptate.
    6. a) Daca Banca va fi stabilit, oricand, ca o plata din contul special:
    (i) a fost facuta pentru o cheltuiala ori in valoare neeligibila conform paragrafului 2 al acestei anexe; sau
    (ii) nu a fost justificata prin evidentele furnizate Bancii,
    Imprumutatul, dupa notificarea din partea Bancii, va lua cu promptitudine urmatoarele masuri:
    (i) va furniza acele evidente suplimentare pe care Banca i le va solicita; sau
    (ii) va depune in contul special (sau, daca Banca va solicita astfel, ii va restitui acesteia) o suma egala cu suma acelei plati sau a partii din aceasta ce nu a fost eligibila sau justificata.
    Daca Banca nu va conveni altfel, nici o depunere suplimentara a Bancii in contul special nu va fi facuta pana cand Imprumutatul nu va prezenta acele evidente sau nu va face acel depozit sau nu va restitui, dupa cum va fi cazul.
    b) Daca Banca va fi stabilit, oricand, ca vreo suma ramasa in contul special nu va fi necesara pentru a acoperi plati viitoare pentru cheltuieli eligibile, Imprumutatul va restitui Bancii cu promptitudine, dupa notificarea din partea acesteia, acea suma ramasa.
    c) Imprumutatul poate, dupa notificarea din partea Bancii, sa returneze Bancii toate sau o parte a fondurilor depuse in contul special.
    d) Restituirile facute catre Banca conform paragrafelor 6 a), b) si c) ale acestei anexe vor fi creditate catre suma disponibila pentru trageri ulterioare sau pentru anulare, in conformitate cu prevederile respective ale prezentului acord.


SmartCity5

COMENTARII la Legea 49/1993

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 49 din 1993
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu