LEGE
Nr. 49 din 7 iulie 1993
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Europeana
pentru Reconstructie si Dezvoltare semnat la Londra la 23 aprilie 1993
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 165 din 16 iulie 1993
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Europeana pentru
Reconstructie si Dezvoltare, in valoare de 80 milioane dolari S.U.A., semnat la
Londra la 23 aprilie 1993.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 14 iunie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 28 iunie
1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
ACORD DE IMPRUMUT*)
Acord, datat 23 aprilie 1993, intre Romania (Imprumutatul) si B.E.R.D.
(Banca)
*) Traducere.
PREAMBUL
Avand in vedere ca Banca a hotarat sa asigure finantarea pentru proiecte specifice
destinate sa sustina tranzitia catre economia de piata si sa promoveze
initiativa privata si antreprenoriala in tarile Europei Centrale si de Est,
hotarate sa aplice principiile democratiei multipartite, pluralismului si
economiei de piata,
avand in vedere ca Imprumutatul intentioneaza sa implementeze proiectul
descris in anexa nr. 1 la acest acord (proiectul), care este destinat sa
creasca eficienta sectorului transporturilor, sa promoveze alegerea
investitiilor in transporturi pe baza criteriilor economice si sa creasca
eficienta angajarii de lucrari de drumuri in Romania,
avand in vedere ca Imprumutatul va contracta cu Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare (B.I.R.D.) un imprumut in valoare echivalenta cu o
suta douazeci milioane dolari (120.000.000 $) pentru a asigura finantarea unor
parti din proiect in termenii si conditiile stipulate intr-un acord (Acordul de
imprumut cu B.I.R.D.) pe care Imprumutatul intentioneaza sa-l incheie cu
B.I.R.D.,
avand in vedere ca Imprumutatul va contracta cu Banca Europeana de
Investitii (B.E.I.) un imprumut in valoare de optzeci milioane dolari
(80.000.000 $) pentru a asigura finantarea unor parti din proiect in termenii
si conditiile prezentate intr-un acord (Acordul de imprumut cu B.E.I.) pe care
Imprumutatul intentioneaza sa-l incheie cu B.E.I.,
avand in vedere ca Imprumutatul a solicitat sprijin din partea Bancii
pentru finantarea unei parti din proiect,
avand in vedere ca Banca a convenit, pe baza, inter alia, a celor de mai
sus, sa acorde un credit Imprumutatului in valoare de optzeci milioane dolari
(80.000.000 $) (imprumutul) in termenii si conditiile prezentate in acest
acord,
partile convin prin prezentul acord urmatoarele:
Art. 1
Definitii
Sectiunea 1.01. - Definitii
Oriunde sunt folositi in acest acord sau in anexele acestuia, termenii
definiti in preambul au semnificatia descrisa in acesta, iar urmatorii termeni
au urmatoarele semnificatii:
- acord de infiintare a Bancii - inseamna Acordul de infiintare a Bancii
Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare, datat 29 mai 1990;
- active - inseamna proprietati, venituri si creante de orice fel;
- suma disponibila - inseamna partea din imprumut care, la un moment dat,
nu a fost anulata, trasa sau nu a facut obiectul unui angajament de plata
conditionat sau neconditionat, cu conditia ca, totusi, pentru calcularea
comisionului de angajare datorat conform sectiunii 2.08 a) a acestui acord,
valoarea din imprumut care face obiectul unui angajament de plata conditionat
sa fie inclusa in definitia sumei disponibile;
- zi lucratoare - inseamna o zi in care bancile sunt deschise in New York
si Londra si, pentru scopul definirii datei determinarii dobanzii, pentru
tranzactiile pe piata interbancara a eurodolarului din Londra, Anglia;
- categorie - inseamna o categorie de pozitii care urmeaza sa fie finantate
prin imprumut asa cum se prezinta in tabelul din paragraful 2 din anexa nr. 2
la acest acord;
- angajament de plata conditionat - inseamna orice angajament revocabil
luat de Banca la solicitarea Imprumutatului, conform sectiunii 2.06. din acest
acord;
- dolari sau USD sau $ - inseamna moneda legala a Statelor Unite ale
Americii;
- Ghidul B.E.R.D. pentru trageri - inseamna ghidul pentru trageri al
B.E.R.D., cu eventualele modificari ulterioare;
- Regulile de achizitionare ale B.E.R.D. - inseamna politicile si regulile
de achizitionare pentru proiecte finantate de B.E.R.D., cu eventualele
modificari ulterioare;
- ECU - inseamna unitatea monetara europeana egala in valoare cu unitatea
monetara europeana care este utilizata la un moment dat in sistemul european
monetar;
- datorie externa - inseamna orice datorie care este sau poate deveni
platibila in alta moneda decat a Imprumutatului;
- data determinarii dobanzii - inseamna, pentru orice perioada de dobanda,
a doua zi lucratoare inainte de inceperea acestei perioade de dobanda;
- data platii dobanzii - inseamna orice zi care (cu exceptia celor
specificate in propozitia urmatoare) cade pe 10 mai si 10 noiembrie in fiecare
an. Daca vreo data de plata a dobanzii nu este o zi lucratoare, va fi amanata
pentru prima zi lucratoare care urmeaza;
- perioada de dobanda - inseamna fiecare perioada de sase (6) luni incepand
cu o data de plata a dobanzii si sfarsind cu urmatoarea data de plata a
dobanzii, cu exceptia primei perioade a dobanzii aplicabile fiecarei trageri,
pentru care va avea urmatoarele semnificatii:
1. daca tragerea este efectuata cu cel putin 15 zile lucratoare inainte de
urmatoarea data de plata a dobanzii, perioada incepand cu data la care aceasta
tragere este efectuata si sfarsind cu urmatoarea data de plata a dobanzii, si
2. daca tragerea este efectuata cu mai putin de 15 zile lucratoare inainte
de urmatoarea data de plata a dobanzii, perioada incepand cu data la care
aceasta tragere este efectuata si sfarsind cu data de plata a dobanzii
ulterioare urmatoarei date de plata a dobanzii;
- rata dobanzii - inseamna rata dobanzii platibila in cadrul imprumutului,
periodic, conform sectiunii 2.07 din acest acord;
- ipoteci - inseamna garantii, gajuri, sarcini, privilegii si prioritati de
orice fel;
- moneda imprumutului - inseamna moneda sau monedele in care este exprimat
imprumutul, initial dolari;
- marja - inseamna unu la suta (1,0%) pe an;
- A.N.D. - inseamna Administratia Nationala a Drumurilor, persoana juridica
infiintata urmare a Legii nr. 15/1990, adoptata de Parlamentul Romaniei la 8
august 1990, si actionand conform Hotararii Guvernului nr. 1275 cu privire la
infiintarea Administratiei Nationale a Drumurilor, datata 8 decembrie 1990;
- PMU - inseamna colectivul de conducere a proiectului, stabilit si
actionand conform sectiunii 3.02 a acestui acord;
- active publice - inseamna active ale Imprumutatului, ale oricarei
subdiviziuni politice sau administrative a acestuia si ale oricarei entitati
controlate de el sau aflate in proprietatea sa, sau operand in contul sau
beneficiul Imprumutatului sau oricarei asemenea subdiviziuni, incluzand active
in aur si valuta detinute de orice institutie indeplinind functiile unei banci
centrale sau ale unui fond de stabilizare a schimburilor, ori functiuni
similare, pentru Imprumutat;
- cont special - inseamna contul deschis si care opereaza conform sectiunii
2.02 b) din acest acord;
- pagina Telerate 3750 - inseamna pagina cuprinzand ratele dobanzii oferite
de bancile mari pe piata interbancara din Londra (cunoscuta in mod obisnuit
drept "LIBOR") pentru depozite in moneda imprumutatului, desemnata ca
pagina 3750 in Serviciul Telerate (ori alta asemenea pagina care poate inlocui
pagina 3750 in scopul afisarii acestor rate LIBOR) pentru depozitele in moneda
imprumutului;
- angajament de plata neconditionat - inseamna orice angajament irevocabil
luat de Banca la solicitarea Imprumutatului, conform sectiunii 2.06 din acest
acord.
Sectiunea 1.02.
Capitole
Capitolele si cuprinsul sunt inserate pentru motive de identificare si nu
fac parte din acest acord.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01.
Imprumutul si moneda
Banca convine sa imprumute Imprumutatului, in termenii si conditiile
stipulate sau la care se face referire in acest acord, o suma de optzeci
milioane dolari (80.000.000 $).
Sectiunea 2.02.
Trageri si contul special
a) Sumele disponibile pot fi trase periodic in conformitate cu prevederile
anexei nr. 2 la acest acord pentru cheltuielile efectuate (sau, daca Banca va
conveni astfel, care urmeaza sa fie efectuate) privind costul rezonabil al
bunurilor, lucrarilor si serviciilor necesitate de proiect si care urmeaza sa
fie finantate din sumele imprumutului si referitor la obligatiile legate de
acesta.
b) Pentru scopurile proiectului, Imprumutatul va deschide si va mentine un
cont de depozit special la o banca comerciala acceptabila Bancii, exprimat in
dolari, in termeni si conditii satisfacatoare pentru Banca, inclusiv protectia
corespunzatoare impotriva compensarii, sechestrarii sau confiscarii. Tragerile
in si platile din contul special vor fi efectuate in concordanta cu prevederile
anexei nr. 4 la acest acord.
Sectiunea 2.03.
Perioada de tragere
Dreptul Imprumutatului la trageri din suma disponibila va inceta la 31
decembrie 1997 sau la o data ulterioara stabilita de Banca. Banca va instiinta
prompt Imprumutatul asupra acestei date ulterioare.
Sectiunea 2.04.
Cereri de tragere
a) Cererile de tragere vor fi remise Bancii de catre reprezentantul
Imprumutatului desemnat in sau in concordanta cu sectiunea 10.02. Fiecare
cerere de tragere remisa va fi in concordanta cu, si in forma prevazuta de
Ghidul B.E.R.D., pentru trageri, si trimisa Bancii cu cel putin 15 zile
lucratoare inainte de data estimata, propusa, a tragerii. Fiecare cerere de
tragere va avea un continut acceptabil Bancii si va fi insotita de acele
documente si alte evidente suficiente ca forma si continut pentru a demonstra
Bancii ca Imprumutatul este indreptatit la suma tragerii din suma disponibila
si ca tragerea va fi utilizata exclusiv pentru scopurile proiectului
specificate in acest acord.
b) Exceptand ultima tragere sau daca Banca nu va conveni altfel, tragerile
din suma disponibila se vor face in transe nu mai mici de 100.000 $.
Sectiunea 2.05.
Moneda tragerilor
a) Daca Banca nu stabileste altfel, tragerile vor fi efectuate de Banca in
moneda imprumutului intr-o suma echivalenta cheltuielilor ce urmeaza sa fie
finantate din imprumut.
b) Tragerile pentru cheltuielile in moneda Imprumutatului vor fi efectuate
de Banca in moneda imprumutului, pe baza cursului de schimb oficial pentru
operatiuni comerciale cu cel putin 2 zile lucratoare inainte de data tragerii
si, in lipsa unui asemenea curs, pe baza acelui curs rezonabil pe care il va
stabili Banca.
c) Daca plata va fi solicitata de Imprumutat in alta moneda decat moneda
imprumutului, Imprumutatul, prin prezentul acord, autorizeaza Banca sa cumpere
aceasta moneda in modul pe care Banca il va considera potrivit. Aceasta plata
va fi efectuata de Banca pe baza costului efectiv in moneda imprumutului
suportat de Banca pentru indeplinirea cererii.
Sectiunea 2.06.
Angajamente de plata conditionate si neconditionate
a) La cererea Imprumutatului si in acei termeni si conditii care vor fi
conveniti intre Imprumutat si Banca, Banca poate emite angajamente de plata
conditionate sau neconditionate pentru trageri in favoarea Imprumutatului sau
tertilor cu privire la cheltuielile care se vor finanta din imprumut. In cazul
unui angajament de plata neconditionat, obligatia Bancii de a plati nu va fi
afectata de vreo suspendare sau anulare ulterioara a imprumutului. In cazul
unui angajament de plata conditionat, obligatia Bancii de a plati va inceta
imediat la suspendarea sau la anularea imprumutului.
b) In cazul unui angajament de plata neconditionat, Imprumutatul va plati
Bancii un comision de angajament de plata neconditionat, aplicat la valoarea
angajamentului de plata neconditionat la o rata sau rate ce vor fi convenite
intre Banca si Imprumutat la data emiterii angajamentului de plata
neconditionat. Comisionul pentru angajamentul de plata neconditionat va fi
platit in locul comisionului de angajare, care altfel ar fi aplicabil la
valoarea unui asemenea angajament de plata neconditionat conform sectiunii 2.08
a) din acest acord.
Comisionul va curge de la data emiterii angajamentului de plata
neconditionat asupra valorii sumei angajate, netrase la un moment dat, si va fi
calculat considerand un an de 360 de zile pentru numarul efectiv de zile
trecute in perioada respectiva. Comisionul pentru angajamentul de plata
neconditionat va fi platibil la fiecare data de plata a dobanzii cu incepere de
la prima data de plata a dobanzii dupa emiterea angajamentului de plata
neconditionat.
Sectiunea 2.07.
Dobanda
Dobanda la imprumut va fi determinata si platibila dupa cum urmeaza:
a) Suma capitalului imprumutului trasa din cand in cand si nerambursata va
fi purtatoare de dobanda in cursul perioadei de dobanda respective, la rata
dobanzii respective, calculata in conformitate cu aceasta sectiune.
b) Dobanda va curge zi dupa zi, calculata pentru un an de 360 de zile,
pentru numarul de zile efectiv, inclusiv prima si exclusiv ultima zi in
perioada de dobanda respectiva si va fi datorata si platibila la data platii
dobanzii imediat urmatoare sfarsitului perioadei de dobanda respective.
c) Rata dobanzii va fi suma marjei si a ratei oferite care apare pe pagina
3750 a Telerate la 11 a.m. ora Londrei, la data de determinare a dobanzii
respective pentru una, doua, trei, patru, cinci sau sase luni, oricare perioada
este mai apropiata de durata perioadei de dobanda respective (sau, daca doua
perioade sunt egal apropiate de durata perioadei de dobanda respective, media
celor doua rate).
d) La fiecare data de determinare a dobanzii, Banca va determina, in
conformitate cu subsectiunea c) de mai sus, rata dobanzii aplicabile perioadei
de dobanda respective si va instiinta prompt despre aceasta pe Imprumutat.
e) Daca, din diferite motive, rata dobanzii nu poate fi determinata conform
paginii 3750 a Telerate la vreo data de determinare a dobanzii sau serviciile
paginii 3750 a Telerate inceteaza sa fie disponibile ca rezultat al
intreruperii acestor servicii, Banca va instiinta prompt Imprumutatul si va
determina rata dobanzii la fiecare data de determinare a dobanzii respective,
in conformitate cu subsectiunea c) de mai sus, folosind ratele oferite
comunicate Bancii de trei (3) mari banci active pe piata interbancara a monedei
imprumutului din Londra alese de Banca, dupa consultarea cu compania.
f) Dobanda va fi platita pana la sau la data de plata a dobanzii.
Sectiunea 2.08.
Comisionul de angajare si de semnare
a) Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajare de 0,5% pe an din
suma disponibila. Comisionul de angajare va curge dupa treizeci (30) de zile de
la semnarea acestui acord si va fi calculat pe baza unui an de 360 de zile
pentru numarul efectiv de zile trecute in perioada respectiva. Comisionul de
angajare va fi platibil la fiecare data de plata a dobanzii, cu incepere de la
prima data de plata a dobanzii ce urmeaza datei cand acordul devine efectiv.
b) In sapte (7) zile de la data cand acest acord devine efectiv, un
comision de semnare de 1,0%, aplicat la suma imprumutului, este platibil Bancii
de catre Imprumutat. In sapte (7) zile de la data cand acest acord devine
efectiv, Banca, in contul Imprumutatului, isi va retine din suma disponibila
comisionul de semnare.
Sectiunea 2.09.
Rambursarea
a) Imprumutatul va rambursa suma de capital a imprumutului tras in
conformitate cu schema de amortizare prezentata mai jos:
------------------------------------------------------
Data platii datorate Suma datorata
------------------------------------------------------
10 mai 1996 4.000.000 $
10 noiembrie 1996 4.000.000 $
10 mai 1997 4.000.000 $
10 noiembrie 1997 4.000.000 $
10 mai 1998 4.000.000 $
10 noiembrie 1998 4.000.000 $
10 mai 1999 4.000.000 $
10 noiembrie 1999 4.000.000 $
10 mai 2000 4.000.000 $
10 noiembrie 2000 4.000.000 $
10 mai 2001 4.000.000 $
10 noiembrie 2001 4.000.000 $
10 mai 2002 4.000.000 $
10 noiembrie 2002 4.000.000 $
10 mai 2003 4.000.000 $
10 noiembrie 2003 4.000.000 $
10 mai 2004 4.000.000 $
10 noiembrie 2004 4.000.000 $
10 mai 2005 4.000.000 $
10 noiembrie 2005 4.000.000 $
------------------------------------------------------
TOTAL: 80.000.000 $
------------------------------------------------------
b) Daca vreo data de rambursare a imprumutului, stabilita in paragraful a)
al acestei sectiuni, nu este o zi lucratoare, ea va fi amanata pentru prima zi
lucratoare care ii urmeaza.
Sectiunea 2.10.
Rambursarea anticipata
a) Imprumutatul poate rambursa anticipat tot sau o parte din imprumutul
tras si nerambursat, impreuna cu dobanzile corespunzatoare si neplatite la
acesta la orice data de plata a dobanzii pe baza de notificare scrisa catre
Banca cu nu mai putin de treizeci (30) de zile lucratoare inainte.
b) Imprumutatul va plati Bancii, la data rambursarii anticipate, o taxa
administrativa de rambursare anticipata de 0,125% din suma capitalului
imprumutului de rambursat.
c) In cazul rambursarii anticipate partiale, valoarea acestei sume
rambursate anticipat:
1. va fi in suma cel putin egala cu cea mai mica valoare dintre:
A) echivalentul a 1.000.000 ECU, si
B) suma totala a imprumutului trasa si nerambursata, impreuna cu dobanda
acumulata neplatita si alte taxe; si
2. va fi aplicata:
A) in primul rand pentru plata dobanzii si a altor taxe, si
B) in al doilea rand, in ordine inversa, ratelor scadente de plata a
capitalului imprumutului tras si nerambursat.
Sectiunea 2.11.
Anulare
a) Cu exceptia celor prevazute in sectiunea 6.03 din prezentul acord,
Imprumutatul poate anula total sau partial suma disponibila la orice data de
plata a dobanzii pe baza de notificare scrisa adresata Bancii cu nu mai putin
de treizeci (30) de zile lucratoare inainte. Aceasta anulare va fi in suma cel
putin egala cu cea mai mica valoare dintre:
1. echivalentul a 1.000.000 ECU si
2. suma disponibila.
b) Cu exceptia cazului anularii conform subsectiunii b) a sectiunii 6.02 a
prezentului acord, Imprumutatul va plati Bancii, la data anularii, o taxa de
anulare de 0,125% asupra valorii anulate a imprumutului.
c) Orice anulare de catre Imprumutat conform acestei sectiuni sau de catre
Banca conform art. 6 din prezentul acord va fi aplicata pro-rata acelor
scadente ale valorii imprumutului trase si nerambursate dupa data acestei
anulari.
Sectiunea 2.12.
Plati intarziate
a) Daca Imprumutatul nu plateste capitalul de baza, dobanda sau orice alta
plata la sau inainte de data scadenta conform prezentului acord, Imprumutatul
va plati dobanda la aceasta suma intarziata la rata dobanzii respective plus 2%
pe an de la data cand fiecare suma a devenit datorata pana la data efectiva a
platii.
b) Dobanda la care se refera aceasta sectiune va fi platibila la prima data
ulterioara de plata a dobanzii, daca nu va fi fost platita anterior.
Sectiunea 2.13.
Plati
Platile pentru capital, dobanda, comision de angajare, comision pentru
angajament de plata neconditionat, comision de semnare, rambursare anticipata,
taxe pentru anulare sau administrative, penalitati de intarziere si orice alta
plata datorata Bancii conform prezentului acord vor fi efectuate in moneda
imprumutului, din fonduri imediat disponibile, la acea sau acele banci la care
Banca va solicita in mod rezonabil. Determinarea de catre Banca a fiecarei
asemenea sume va fi definitiva, cu exceptia cazului in care Imprumutatul
demonstreaza Bancii, in mod satisfacator pentru ea, ca aceasta determinare a
implicat o eroare evidenta.
Art. 3
Executarea proiectului
Sectiunea 3.01.
Clauze afirmative privind proiectul
Daca Banca nu convine altfel, Imprumutatul:
a) va determina A.N.D. sa realizeze proiectul cu diligenta si eficienta
necesare, in conformitate cu standardele si practicile de mediu, inginerie,
transport rutier, financiare si administrative solide si va asigura cu
promptitudinea necesara fondurile, facilitatile, serviciile si alte resurse
necesare proiectului;
b) va asigura ori va determina asigurarea proiectului sau va acumula
depozite corespunzatoare acceptabile Bancii pentru asigurarea bunurilor
importate ce urmeaza sa fie finantate din imprumutul pentru proiect, impotriva
accidentelor la achizitia, transportul sau livrarea lor la locul utilizarii sau
instalarii si impotriva accidentelor pe durata perioadei de constructie;
indemnizatia pentru aceasta asigurare va fi platibila intr-o valuta liber
utilizabila pentru a inlocui sau repara aceste bunuri;
c) va pastra si mentine sau va determina pastrarea si mentinerea in conditii
bune de lucru a oricaror facilitati aferente proiectului si, cu promptitudinea
necesara, va face sau va determina sa fie facute toate reparatiile si
modernizarile necesare acestora;
d) va determina ca toate bunurile, lucrarile si serviciile finantate din
imprumut sa fie folosite exclusiv pentru scopurile proiectului;
e) va furniza sau va determina sa fie furnizate, la cererea Bancii,
informatii privind cheltuielile pentru bunurile, lucrarile si serviciile ce
urmeaza a fi asigurate in cadrul proiectului, atat de detaliate cat va solicita
Banca in mod rezonabil; si
f) in orice moment va mentine sau va determina sa fie mentinute in bune
conditii drumurile si alte echipamente, facilitati si infrastructura, finantate
in cadrul prezentului acord, si va efectua, cu promptitudinea necesara, toate
reparatiile si modernizarile necesare acestora in conformitate cu practicile
ingineresti solide.
Sectiunea 3.02.
Colectivul de conducere a proiectului
Pentru a coordona, conduce, supraveghea si evalua toate aspectele
implementarii proiectului, inclusiv procurarea bunurilor, lucrarilor si
serviciilor pentru proiect, Imprumutatul, daca nu convine altfel cu Banca, va
asigura ca un colectiv de conducere a proiectului, cu resurse adecvate si
personal calificat corespunzator, sa fie constituit si sa actioneze in orice
moment pe durata executarii proiectului, pe baza unor termeni de referinta
acceptabili Bancii.
Sectiunea 3.03.
Consultanti
Pentru a sprijini implementarea proiectului, Imprumutatul, daca nu convine
altfel cu Banca, si dupa cum se va dovedi necesar, va angaja sau va determina
A.N.D. sa angajeze si sa foloseasca consultanti ale caror calificari,
experienta si termeni de referinta vor fi acceptabili Bancii, inclusiv
consultanti care sa sprijine implementarea partii E a proiectului.
Sectiunea 3.04.
Achizitionare
Daca Banca nu convine altfel, achizitionarea de bunuri, lucrari si servicii
- inclusiv de consultanta - necesare proiectului si care urmeaza sa fie
finantate din imprumut, va fi guvernata de Regulile de achizitionare ale
B.E.R.D. si de prevederile anexei nr. 3 la acest acord.
Sectiunea 3.05.
Sistemul de gestiune a imbracamintilor rutiere
Daca Banca nu va conveni altfel, Imprumutatul va determina A.N.D. sa
furnizeze Bancii pentru analiza si observatii, pana la 30 iunie 1994, un
proiect de plan pentru un sistem de gestiune a imbracamintilor rutiere si, pana
nu mai tarziu de 31 decembrie 1994, sa aplice sistemul, tinand cont de
observatiile Bancii.
Sectiunea 3.06.
Bugetele drumurilor
a) Fara a se limita la prevederile sectiunii 3.01 a) din prezentul acord si
pentru a se asigura ca in nici un moment pe timpul executarii proiectului nu va
exista vreo intrerupere in finantarea locala sau in valuta necesara
proiectului, Imprumutatul va furniza Bancii, pana nu mai tarziu de 31 octombrie
anual, cu incepere din 1993, pentru analiza si observatii, atat de detaliat cat
va solicita Banca in mod rezonabil:
(i) programul de cheltuieli propus pentru A.N.D. pentru constructia,
intretinerea si reabilitarea drumurilor in anul urmator; si
(ii) sursele financiare propuse pentru acel program, precizand:
A) propunerea privind contributia financiara a A.N.D.; si
B) propunerea privind alocatia bugetara a Imprumutatului pentru acel an.
b) Programul de cheltuieli propus pentru A.N.D. va include o detaliere a
fondurilor necesare in anul urmator pentru a asigura executarea eficienta si la
timp a proiectului si fondurile necesare asigurarii realizarii intretinerii
curente si periodice a drumurilor conform standardelor acceptate pe plan
international.
c) Dupa analiza si observatiile Bancii conform paragrafului a) al acestei
sectiuni, Imprumutatul, tinand cont de observatiile Bancii, va lua toate masurile
necesare pentru a se asigura ca fondurile vor fi disponibilizate cu
promptitudine in urmatorul an fiscal, astfel incat obiectivele specificate in
paragraful b) sa fie indeplinite; si
d) In cazul unei finantari insuficiente prin contributia A.N.D. pentru anul
respectiv, Imprumutatul va actiona, consultandu-se cu Banca, pentru mobilizarea
de resurse suplimentare pentru proiect.
Sectiunea 3.07.
Finantarea de catre Imprumutat
Imprumutatul:
a) va utiliza criterii acceptabile Bancii pentru investitii si/sau emiterea
de garantii la credite pentru toate proiectele sale de drumuri;
b) nu va angaja nici o finantare sau garantare in legatura cu vreun proiect
pentru autostrazi, pana cand rezultatele studiului preinvestitional pentru
autostrada transeuropeana nu vor fi fost discutate cu Banca; si
c) va lua in considerare observatiile Bancii cu privire la acest studiu
inainte de continuarea lucrarilor la sectiunea de autostrada dintre Fundulea si
Constanta.
Sectiunea 3.08.
Controlul asupra lucrarilor executate in regie si de catre contractori
independenti
Daca Banca nu va stabili altfel, Imprumutatul va determina ca A.N.D.:
a) pana la 31 decembrie 1993 sa pregateasca si sa furnizeze Bancii, pentru
analiza si observatii, un plan de implementare pentru:
(i) controlul costului si calitatii pentru activitatile executate in regie;
si
(ii) modernizarea si rationalizarea gestiunii echipamentului utilizat
pentru activitatile executate in regie;
si apoi sa implementeze acest plan in concordanta cu un grafic acceptabil
Bancii; si
b) pana la 31 decembrie 1996 sa se aplice un plan cu obiective cuantificate
acceptabile Bancii, pentru executarea progresiva, de catre contractori
independenti, a unor activitati selectate de intretinere a drumurilor.
Pentru scopurile acestei sectiuni, activitati in regie inseamna constructii
si alte lucrari realizate de Imprumutat utilizand personalul si echipamentul
propriu, iar contractori independenti inseamna contractori pentru lucrari civile
care opereaza in mod autonom si care incheie contracte in cursul obisnuit al
afacerilor, in termenii comerciali obisnuiti si pe baza unor aranjamente la
preturi normale de piata.
Sectiunea 3.09.
Taxe asupra utilizatorilor drumurilor
Daca Banca nu va conveni altfel, Imprumutatul:
a) pana la 30 noiembrie 1993 va determina A.N.D. sa discute cu Banca
concluziile studiului in curs privind taxele asupra utilizatorilor drumurilor,
legat de proiect, si care ofera un sistem de taxe asupra utilizatorilor
drumurilor care sa asigure ca veniturile obtinute de la utilizatorii drumurilor
sa fie suficiente pentru acoperirea tuturor costurilor fixe si variabile de
utilizare a drumurilor; si
b) ulterior sa implementeze, prin luarea tuturor masurilor necesare de
adoptare a legilor corespunzatoare sau intr-un alt mod, in concordanta cu un
grafic acceptabil Bancii, schimbari in sistemul de taxe asupra utilizatorilor
drumurilor, care sa ia in considerare observatiile Bancii si ale A.N.D. si sa
asigure, prin luarea tuturor masurilor necesare, prin adoptarea legilor
corespunzatoare sau intr-un alt mod, ca taxele asupra utilizatorilor drumurilor
sa fie aplicate efectiv.
Sectiunea 3.10.
Punctele de trecere a frontierei
Daca Banca nu va conveni altfel, Imprumutatul:
a) va incepe pana la 30 noiembrie 1993, un studiu, in scopul de a
identifica masurile de rationalizare a operatiunilor de trecere a frontierei si
de imbunatatire a fluxului de trafic si a eficientei controlului la punctele de
trecere a frontierei incluse in proiect;
b) va discuta cu Banca, pana la 30 iunie 1994, constatarile si proiectul de
recomandari ale acestui studiu; si
c) imediat dupa ce studiul va fi analizat de Banca, va pune in aplicare, in
conformitate cu un grafic acceptabil Bancii, masurile de rationalizare la
punctele de trecere a frontierei, luand in considerare observatiile Bancii si
asigurandu-se ca aceste masuri sunt aplicate si respectate in mod efectiv.
Sectiunea 3.11.
Impactul asupra mediului
Imprumutatul va determina A.N.D. sa furnizeze Bancii, pentru analiza si
observatii, inainte de emiterea documentelor de licitatie pentru lucrarile de
reabilitare conform partii A din proiect, o analiza a impactului lucrarilor
propuse asupra mediului, atat de amanuntita cat va solicita Banca in mod
rezonabil.
Ulterior, Imprumutatul va determina A.N.D. sa finalizeze documentele pentru
licitatie, luand in considerare observatiile Bancii.
Sectiunea 3.12.
Cooperare si informatii
Banca, Imprumutatul si A.N.D. vor coopera pe deplin pentru a se asigura ca
scopurile pentru care se acorda imprumutul vor fi realizate. In acest scop,
Banca, Imprumutatul si A.N.D. vor schimba din cand in cand, la cererea
oricareia dintre parti, opinii cu privire la modul cum avanseaza proiectul
pentru care este acordat imprumutul si la modul de indeplinire a obligatiilor
de catre Imprumutat si vor furniza celorlalte parti toate informatiile
referitoare la cele de mai sus, care vor fi solicitate in mod rezonabil, iar
Imprumutatul si A.N.D. vor informa cu promptitudine Banca asupra oricarei
propuneri de schimbare a continutului sau sferei proiectului si asupra oricarui
eveniment sau conditii care ar putea afecta material realizarea proiectului.
Sectiunea 3.13.
Evidente si rapoarte
a) Imprumutatul va lua sau va determina A.N.D. sa ia urmatoarele masuri:
1. va utiliza procedurile si evidentele adecvate pentru a inregistra si
urmari evolutia proiectului (inclusiv costurile si beneficiile aferente
acestuia), pentru a identifica bunurile, lucrarile si serviciile finantate prin
acest imprumut si pentru a evidentia utilizarea lor in cadrul proiectului, si
va pune la dispozitie aceste evidente reprezentantilor Bancii, la solicitarea
acesteia;
2. va permite reprezentantilor Bancii, la solicitarea acesteia, sa viziteze
orice amplasamente sau santiere de constructii incluse in proiect si sa
examineze bunurile, lucrarile si serviciile finantate din acest imprumut,
precum si orice uzine, instalatii, santiere, lucrari, cladiri, proprietati,
echipamente, evidente si documente semnificative pentru modul cum Imprumutatul
isi indeplineste obligatiile asumate prin acest acord;
3. va furniza reprezentantilor Bancii, cel putin trimestrial, toate
informatiile pe care Banca le va solicita in mod rezonabil cu privire la
proiect, inclusiv informatii privitoare la problemele de mediu legate de
proiect, costurile si, acolo unde este cazul, beneficiile aferente acestuia,
utilizarea sumelor alocate prin imprumut si bunurile, lucrarile si serviciile
finantate din aceste sume;
4. va furniza sau va determina sa fie furnizate catre reprezentantii
Bancii, imediat dupa pregatirea lor, toate planurile, specificatiile,
rapoartele, documentele de contractare si programele de achizitionare si
constructie necesare realizarii proiectului, precum si orice alte modificari
materiale sau adaugari la acestea, atat de detaliat cat va solicita Banca in
mod rezonabil.
b) Imediat dupa realizarea proiectului, dar nu mai tarziu de sase (6) luni
dupa data specificata in sau stabilita conform sectiunii 2.03. sau acea data
ulterioara care poate fi stabilita in acest scop de comun acord intre Banca si
Imprumutat, Imprumutatul va pregati si va inainta Bancii un raport atat de
amplu si detaliat cat va solicita Banca in mod rezonabil, referitor la modul de
executie si operare a proiectului, inclusiv informatii privind problemele de
mediu legate de proiect, costurile si beneficiile aferente acestuia, modul de
indeplinire de catre Banca si Imprumutat a obligatiilor asumate prin acest
acord si modul de indeplinire a scopului pentru care a fost acordat imprumutul.
Sectiunea 3.14.
Achizitionarea terenurilor
Imprumutatul va determina A.N.D. sa intreprinda toate actiunile necesare
pentru achizitionarea, atunci cand si cum va fi necesar, a acelor terenuri sau
drepturi legate de terenuri necesare pentru realizarea proiectului si va
furniza Bancii cu promptitudine, la cererea acesteia, documente acceptabile
Bancii care sa demonstreze ca aceste terenuri si drepturi asupra terenurilor
sunt disponibile pentru scopurile proiectului.
Sectiunea 3.15.
Intelegeri suplimentare
Daca Banca nu va conveni altfel, Imprumutatul va lua, intr-un mod
satisfacator pentru Banca, toate masurile necesare pentru a se asigura ca in
timpul executarii lucrarilor legate de proiect:
a) se realizeaza progrese in conducerea traficului si in reducerea
neplacerilor publicului;
b) se iau masuri de siguranta pentru asigurarea securitatii muncitorilor si
utilizatorilor drumurilor;
c) se reduce la minimum zgomotul; si
d) se iau masuri pentru informarea publicului.
Art. 4
Clauze financiare
Sectiunea 4.01.
Cerinte privind raportarile financiare
a) Imprumutatul va utiliza sau va determina A.N.D. sa utilizeze
procedurile, evidentele si conturile necesare pentru o prezentare completa si
corecta, in conformitate cu practicile contabile sanatoase respectate in mod
riguros, a operatiunilor, resurselor si cheltuielilor referitoare la proiect,
inclusiv a costurilor si beneficiilor aferente acestuia.
b) Imprumutatul va lua sau va determina A.N.D. sa ia urmatoarele masuri:
1. tinerea evidentelor si conturilor la care s-a facut referire in
paragraful a) al acestei sectiuni, inclusiv a evidentelor si conturilor pentru
contul special (asa cum a fost definit in sectiunea 2.02. b), pentru fiecare an
fiscal, si efectuarea reviziei contabile a acestora, in conformitate cu
principiile internationale de revizie si cu standardele riguros aplicate, de
catre revizori independenti acceptabili Bancii;
2. furnizarea catre Banca, cat mai curand posibil, dar in orice caz nu mai
tarziu de sase (6) luni de la incheierea fiecarui an fiscal, a raportului de
revizie intocmit de catre un revizor, atat de amplu si detaliat cat va fi
solicitat Banca in mod rezonabil; si
3. furnizarea catre Banca a oricaror alte informatii privind evidentele si
conturile mentionate, cat si a raportului de revizie asupra lor, pe care Banca
le va solicita in mod rezonabil din cand in cand.
Sectiunea 4.02.
Clauza pari passu
a) Imprumutatul se obliga sa se asigure ca nici o alta datorie externa nu
va avea prioritate asupra imprumutului in alocarea, realizarea sau distribuirea
valutei detinute sub controlul sau pentru beneficiul Imprumutatului. Daca vreo
sarcina va fi creata asupra vreunor active publice ca garantie pentru vreo
datorie externa, sau orice aranjament cu efect echivalent care va rezulta sau
ar putea rezulta ca o prioritate in beneficiul creditorului acestei datorii externe
in alocarea, realizarea sau distribuirea valutei, aceasta sarcina va asigura,
daca Banca nu va conveni altfel, ipso facto si fara costuri pentru Banca, in
mod egal si in aceeasi proportie, capitalul de baza al imprumutului, dobanda si
alte sarcini privind imprumutul, iar Imprumutatul, creand sau permitand crearea
acestei sarcini, va face provizioane exprese in acest scop, cu conditia ca,
totusi, in cazul in care dintr-un motiv constitutional sau alt motiv juridic un
asemenea provizion nu poate fi creat cu privire la vreo sarcina creata asupra
activelor unei subdiviziuni politice sau administrative, Imprumutatul va
garanta, prompt si fara costuri pentru Banca, capitalul de baza, dobanda si
alte obligatii privind imprumutul, printr-o sarcina echivalenta asupra altor
active publice, satisfacatoare Bancii.
b) Cele de mai sus nu se vor aplica asupra:
1. ipotecilor create asupra unei proprietati la momentul cumpararii
acesteia, numai ca garantie pentru plata pretului de cumparare a acelei
proprietati sau ca garantie a platii datoriei contractate pentru finantarea
cumpararii acelei proprietati; si
2. ipotecile decurgand din desfasurarea obisnuita a tranzactiilor bancare
care garanteaza o datorie ce ajunge la scadenta nu mai tarziu de un an de la
data acesteia.
Sectiunea 4.03.
Date financiare si economice
a) Imprumutatul va furniza Bancii toate informatiile pe care Banca le va
solicita in mod rezonabil:
1. cu privire la conditiile economice si financiare in teritoriul sau,
inclusiv la balanta de plati si datoria sa externa, ca si ale subdiviziunilor
sale politice si administrative si ale oricaror entitati detinute sau
controlate de sau actionand in contul ori beneficiul Imprumutatului sau ale
unor subdiviziuni ale acestora sau ale oricarei institutii care indeplineste
functiile de banca centrala sau de fond de stabilizare a schimburilor sau
functiuni similare pentru Imprumutat; si
2. cu privire la propunerile de implementare a reformelor economice,
incluzand masuri propuse pentru privatizare, in subsectorul de drumuri, care
pot avea un impact asupra proiectului, inclusiv reforme in cadrul legislativ
sau normativ pentru acest subsector.
b) Imprumutatul va oferi toate posibilitatile rezonabile pentru
reprezentantii Bancii de a vizita orice parte a teritoriului sau in scopuri
legate de imprumut si proiect.
Art. 5
Scutiri si taxe
Sectiunea 5.01.
Impozite
a) Acest acord si orice document in legatura cu el vor fi libere de toate
impozitele percepute de catre sau in teritoriul Imprumutatului asupra sau in
legatura cu semnarea, inregistrarea sau indeplinirea acestuia.
b) Sumele provenind din imprumut nu vor fi trase in contul platilor pentru
nici un fel de impozite percepute de sau in teritoriul Imprumutatului.
c) Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului, sa creasca sau
sa scada procentajul pentru trageri din orice categorie din anexa nr. 2 a
acestui acord, asa cum este necesar pentru a corespunde cu paragraful b) din
aceasta sectiune.
Sectiunea 5.02.
Modalitatea de plata
Toate sumele platibile conform acestui acord vor fi platite in moneda
imprumutului:
a) in acele locuri pe care Banca le va solicita in mod rezonabil; si
b) fara deduceri pentru si libere de orice fel de impozite, taxe si
restrictii impuse de sau aplicate in teritoriul Imprumutatului.
Sumele datorate Bancii in cadrul prezentului acord vor fi considerate ca
achitate in momentul in care au fost primite de catre Banca.
Art. 6
Suspendarea si anularea
Sectiunea 6.01.
Suspendarea
a) Daca vreunul din evenimentele urmatoare va fi survenit si va continua sa
se desfasoare, Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului, sa
suspende total sau partial dreptul Imprumutatului de a efectua cereri pentru
trageri:
1. Imprumutatul nu-si va indeplini obligatia de a face plata (indiferent de
faptul ca o astfel de plata s-ar putea face de un tert) capitalului sau
dobanzii sau oricarei alte sume datorate Bancii:
A) in cadrul acestui acord; sau
B) in cadrul oricarui alt acord de imprumut sau de garantie dintre Banca si
Imprumutat; sau
C) in urma oricarei garantii sau altei finantari de orice fel asigurata de
catre Banca oricarei terte parti cu acordul Imprumutatului;
2. Imprumutatul nu-si va fi indeplinit orice alte obligatii conform cu
acest acord sau cu art. 21.2 al Acordului de infiintare a Bancii;
3. Banca va fi suspendat, total sau partial, dreptul Imprumutatului de a
efectua cereri pentru trageri in cadrul oricarui alt acord de imprumut cu
Banca, datorita neindeplinirii de catre Imprumutat a oricaror obligatii ale
sale prevazute in acel acord sau in orice acord de garantie cu Banca;
4. va fi aparut o situatie care, in opinia Bancii, ar face improbabila
realizarea proiectului sau capacitatea Imprumutatului de a-si indeplini
obligatiile conform acestui acord;
5. dupa data semnarii acestui acord si inaintea datei la care se face
referire in sectiunea 9.04. a acestui acord va fi survenit vreun eveniment care
ar fi indreptatit Banca sa suspende dreptul Imprumutatului de a efectua cereri
pentru trageri, daca acest acord a devenit efectiv la data la care evenimentul
respectiv a survenit.
6. cadrul legislativ si normativ aplicabil sectorului in teritoriul
Imprumutatului va fi fost modificat, suspendat, abrogat, revocat sau anulat;
7. va fi survenit orice eveniment specificat in sectiunea 7.01. c);
8. Banca va fi suspendat sau modificat in alt fel accesul Imprumutatului la
resursele Bancii ca urmare a unei hotarari a Consiliului Guvernatorilor al
Bancii conform art. 8.3. al Acordului de infiintare al Bancii; sau
9. dreptul Imprumutatului de a efectua trageri in conformitate cu Acordul
de imprumut cu B.I.R.D. sau cu Acordul de imprumut cu B.E.I. nu va fi devenit
efectiv pana la data de 31 decembrie 1993 sau pana la o data ulterioara
acceptata de Banca, sau va fi fost suspendat, anulat sau incetat in intregime
sau partial, conform clauzelor acelor acorduri; cu conditia, totusi, ca
prevederile acestui paragraf sa nu se aplice daca Imprumutatul dovedeste in mod
satisfacator Bancii ca are la dispozitie fonduri adecvate pentru proiect din
alte surse in termeni si conditii care sunt in concordanta cu obligatiile
asumate de Imprumutat prin acest acord.
b) Dreptul Imprumutatului de a efectua cereri pentru trageri va continua sa
fie suspendat in intregime sau partial, dupa cum va fi cazul, pana cand
evenimentul sau evenimentele care au provocat suspendarea vor inceta sa existe,
daca Banca nu va notifica Imprumutatului ca dreptul de a efectua cereri pentru
trageri a fost reinstituit, cu conditia, totusi, ca, in cazul vreunei astfel de
notificari de reinstituire, dreptul de a efectua cereri pentru trageri sa fie
reinstituit numai in limitele si pentru conditiile specificate in notificare si
nici o astfel de notificare nu va afecta sau impiedica vreun drept, putere sau
despagubire a Bancii cu privire la orice alt eveniment ulterior descris in
aceasta sectiune.
Sectiunea 6.02.
Anularea
Daca:
a) dreptul Imprumutatului de a efectua cereri pentru trageri va fi fost
suspendat cu privire la orice suma din imprumut pentru o perioada continua de
treizeci (30) de zile; sau
b) in orice moment Banca stabileste, dupa consultare cu Imprumutatul, ca o
anumita suma din imprumut nu va fi necesara pentru finantarea costurilor
proiectului ce urmeaza a se finanta din imprumut; sau
c) in orice moment Banca stabileste ca achizitionarea vreunui articol nu
este in concordanta cu procedurile stabilite sau la care se face referire in
acord si stabileste suma cheltuielilor corespunzatoare acestui articol, care
altfel ar fi fost eligibile pentru finantare din imprumut; sau
d) dupa data specificata in sectiunea 2.03., nici o suma disponibila nu va
fi fost trasa.
Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului, sa inceteze
dreptul Imprumutatului de a efectua cereri de trageri cu privire la o astfel de
suma.
La remiterea unei astfel de notificari, acea suma din imprumut va fi
anulata.
Sectiunea 6.03.
Angajamentul de plata neconditionat de suspendare sau anulare
Nici o anulare sau suspendare de catre Banca nu va fi aplicata sumelor ce
constituie un angajament de plata neconditionat luat de Banca in conformitate
cu sectiunea 2.06., cu exceptia celor expres prevazute in acel angajament.
Sectiunea 6.04.
Obligatiile Imprumutatului
Indiferent de orice anulare sau suspendare, toate prevederile acestui acord
vor continua sa ramana in vigoare si efect, exceptand pe cele specific
prevazute in acest articol.
Art. 7
Accelerarea scadentei
Sectiunea 7.01.
Cazurile de accelerare
Daca oricare din evenimentele de mai jos se vor produce si vor continua
pentru orice perioada specificata mai jos, atunci, in orice interval de timp
ulterior pe timpul continuarii evenimentului, Banca poate, printr-o notificare
adresata Imprumutatului, sa declare capitalul de baza al imprumutului
nerambursat in acel moment datorat si platibil imediat impreuna cu dobanda si
alte sarcini asupra lui si la orice asemenea declaratie acest capital, impreuna
cu dobanda si alte sarcini, va deveni datorat si platibil imediat:
a) orice eveniment specificat in sectiunea 6.01 a) 1. se va fi produs si va
continua pentru o perioada de cincisprezece (15) zile;
b) orice eveniment specificat in sectiunea 6.01. a) 2. sau 6. se va fi
produs si va continua pentru o perioada de treizeci (30) de zile dupa
notificarea pe care Banca o va transmite Imprumutatului in legatura cu acest
eveniment;
c) orice datorie a Imprumutatului in alta moneda decat a sa nu este platita
in termen, este declarata a fi sau altfel devine datorata si platibila inaintea
scadentei sale specificate sau orice creditor caruia aceasta datorie ii
apartine devine indreptatit sa o declare datorata si platibila inaintea
scadentei sale specifice; sau
d) orice eveniment specificat in sectiunea 6.01. a) 9, se va fi produs,
supus clauzelor din acel paragraf.
Art. 8
Aplicabilitate si arbitraj
Sectiunea 8.01.
Aplicabilitate
Drepturile si obligatiile partilor la acest acord vor deveni valide si
aplicabile in concordanta cu prevederile sale fara a tine seama de prevederile
contrare ale oricarei legi interne. Nici una din partile la acest acord nu va
fi indreptatita in nici o imprejurare sa sustina vreo pretentie ca vreuna din
prevederile acestui acord nu este valabila sau aplicabila pentru orice motiv.
Sectiunea 8.02.
Arbitraj
Partile la acest acord se vor stradui sa solutioneze pe cale amiabila orice
litigiu sau diferend survenite ca urmare a prezentului acord sau in legatura cu
acesta. Daca litigiul sau diferendul nu se poate solutiona amiabil, vor fi
supuse arbitrajului unei Curti de Arbitraj, dupa cum este prevazut in cele ce
urmeaza:
a) Actiunea poate fi deschisa de catre Imprumutat impotriva Bancii sau
invers. In orice caz, actiunea de arbitraj trebuie sa fie declansata prin
notificarea partii parate de catre partea reclamanta.
b) Curtea de Arbitraj va fi formata din trei arbitri desemnati astfel: unul
de catre partea reclamanta, al doilea de catre partea parata si al treilea
(numit supraarbitru) pe baza de intelegere intre cei doi arbitri. Daca, in
decurs de treizeci (30) de zile de la notificarea privind deschiderea actiunii
de arbitraj, partea parata nu-si desemneaza un arbitru, acesta va fi numit de
presedintele Curtii Internationale de Justitie, la cererea partii care a
deschis actiunea. Daca cei doi arbitri nu reusesc sa se puna de acord in
privinta supraarbitrului in decurs de 60 de zile de la data desemnarii celui de-al
doilea arbitru, supraarbitrul va fi numit de presedintele Curtii Internationale
de Justitie.
c) Curtea de Arbitraj se va intruni la data si locul fixate de
supraarbitru, apoi va preciza data si locul unde va avea loc sedinta de
arbitraj. Curtea de Arbitraj va rezolva toate problemele de procedura de
competenta sa.
d) Toate deciziile Curtii de Arbitraj se vor lua cu majoritate de voturi.
Deciziile Curtii de Arbitraj, care pot fi luate si in cazul cand una din parti
nu se prezinta, vor fi definitive si obligatorii pentru ambele parti implicate
in arbitraj.
e) Orice notificare sau demers juridic in legatura cu actiunile prevazute
in sectiunea 8.02. sau in legatura cu caracterul executoriu al sentintei
judecatoresti emise in conditiile prezentei sectiuni se va face in conformitate
cu sectiunea 10.01.
f) Curtea de Arbitraj va decide asupra modalitatii de suportare a
cheltuielilor judecatoresti de catre fiecare sau ambele parti.
Sectiunea 8.03.
Evidenta datoriei
In orice procedura de arbitraj aparuta din acest acord, extrasul Bancii
privind orice suma datorata Bancii, conform acestui acord, va reprezenta
evidenta prima facie privind aceasta suma.
Art. 9
Data la care acordul devine efectiv; incetarea acestui acord
Sectiunea 9.01.
Data intrarii in efectivitate
Acest acord va deveni efectiv la data cand Banca remite Imprumutatului
notificarea acceptului sau privind evidentele solicitate conform sectiunilor
9.02. si 9.03.
Sectiunea 9.02.
Conditii precedente intrarii in efectivitate
Imprumutatul va furniza Bancii probe documentare, in forma si continutul
satisfacatoare Bancii, ca:
a) semnarea prezentului acord de catre Imprumutat a fost autorizata si
ratificata legal si ca prevederile prezentului acord sunt obligatorii din punct
de vedere juridic pentru Imprumutat si opozabile acestuia;
b) colectivul de conducere a proiectului la care s-a facut referire in
sectiunea 3.02. a acestui acord a fost infiintat cu resurse adecvate si
personal calificat corespunzator, conform termenilor de referinta acceptabili
Bancii.
Sectiunea 9.03.
Avizul juridic
Imprumutatul va remite Bancii un aviz juridic al ministrului justitiei in
forma si continut satisfacatoare pentru Banca, care sa probeze ca prezentul
acord a fost autorizat, semnat si ratificat in mod legal de catre si in numele
Imprumutatului si constituie o obligatie valabila a Imprumutatului, executorie
in conformitate cu prevederile sale, impreuna cu alte informatii care vor fi
solicitate in mod rezonabil de Banca in legatura cu acesta.
Sectiunea 9.04.
Incetarea datorita neintrarii in efectivitate
Daca acest acord nu va fi devenit aplicabil si efectiv pana la 22 iulie
1993, acest acord si toate obligatiile partilor acestuia vor inceta, daca
Banca, dupa luarea in considerare a ratiunilor intarzierii, nu va stabili o
data ulterioara pentru scopurile acestei sectiuni.
Sectiunea 9.05.
Incetarea datorita indeplinirii obligatiilor
Cand intreaga suma de capital a imprumutului va fi fost rambursata si
dobanda si toate sarcinile asupra imprumutului care se vor fi acumulat vor fi
fost platite, prezentul acord si toate obligatiile partilor la acesta vor
inceta imediat.
Art. 10
Notificari; reprezentanti desemnati si modificari
Sectiunea 10.01.
Notificari
Orice notificare sau cerere necesare sau permise a fi date sau efectuate in
baza acestui acord se vor face in scris. O astfel de notificare sau cerere va
fi considerata a fi fost transmisa sau efectuata in mod corespunzator cand va
fi fost transmisa direct, prin posta, telegraf, telex sau telefax, partii
careia este necesar a-i fi transmisa, pe adresa partii specificate mai jos sau
orice alta adresa pe care partea o va fi specificat in scris partii care da
notificarea sau efectueaza cererea.
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor al Romaniei,
str. Apolodor nr. 17,
Bucuresti, Romania
Telefon: (401) 6312039
Telefax: (401) 6311888
Telex: 11239
Pentru Banca:
Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare
In atentia Departamentului Administrarii
Imprumuturilor
One Exchange Square
London EC2A 2EH
England
Telephone: (44-71) 3386000
Telefax: (44-71) 3386100
Telex: 8812161
Sectiunea 10.02.
Autorizare
Orice actiune necesara sau permisa a fi luata si orice documente cerute sau
permise a fi prezentate in cadrul prezentului acord in numele Imprumutatului
vor fi indeplinite sau furnizate de catre ministrul finantelor al Imprumutatului
sau de orice alt functionar al Imprumutatului pe care il va desemna in scris
ministrul finantelor, iar Imprumutatul va furniza Bancii suficiente dovezi cu
privire la autoritatea si specimenul de semnatura autorizat al fiecarui astfel
de functionar al Imprumutatului.
A.N.D. este desemnat ca reprezentant al Imprumutatului pentru efectuarea
oricaror actiuni necesare sau permise a fi efectuate conform prevederilor
sectiunii 2.04. a prezentului acord.
Sectiunea 10.03.
Modificari
Orice modificari ale prevederilor prezentului acord pot fi convenite in
numele Bancii de catre orice functionar al Bancii autorizat periodic sa
efectueze astfel de modificari si, in numele Imprumutatului, printr-un
instrument scris semnat in numele Imprumutatului de catre un functionar
desemnat prin sau urmare a sectiunii 10.02., cu conditia ca, in opinia unui
astfel de functionar al Imprumutatului, modificarea este rezonabila intr-o
astfel de situatie si nu va majora substantial obligatiile Imprumutatului decurgand
din acest acord. Banca poate accepta semnarea de catre un astfel de
reprezentant al oricarui astfel de instrument ca o dovada definitiva ca in
opinia Imprumutatului modificarea ceruta printr-un astfel de instrument nu va
majora substantial obligatiile Imprumutatului.
Sectiunea 10.04.
Limba engleza
Orice document emis in executarea prezentului acord va fi in limba engleza.
Documentele in orice alta limba vor fi insotite de o traducere certificata in
limba engleza a acestora si o astfel de traducere certificata va fi concludenta
pentru partile in acord.
Drept care partile, actionand prin reprezentantii lor autorizati legal, au
convenit ca prezentul acord sa fie semnat la Londra, Anglia, in trei exemplare
in limba engleza, fiecare considerat ca original, in ziua si anul inscrise mai
sus.
ROMANIA
Ministru de stat, ministrul finantelor,
Florin Georgescu
BANCA EUROPEANA PENTRU RECONSTRUCTIE
SI DEZVOLTARE
Vicepresedinte,
Mario Sarcinelli
ANEXA 1
DESCRIEREA PROIECTULUI
Scopurile proiectului sunt:
a) sa determine cresterea eficientei in sectorul transporturilor si
adaptarea la schimbarile preconizate in cererea de transport prin imbunatatirea
starii tehnice a retelei de drumuri;
b) sa promoveze metode de selectare a investitiilor in transporturi pe baza
de criterii economice;
c) sa imbunatateasca eficienta fiscala prin implementarea unui sistem de
taxe pentru utilizatorii drumurilor, bazate pe analiza costurilor;
d) sa imbunatateasca eficienta angajarii lucrarilor de drumuri prin
introducerea adjudecarilor competitive nu numai pentru constructie, dar si
pentru executia prin contract a lucrarilor de intretinere; si
e) sa sprijine programul de reforme economice, cu accent pe privatizarea
societatilor de constructii.
Proiectul consta din urmatoarele parti, posibil a fi modificate dupa cum
Banca si Imprumutatul vor putea conveni din cand in cand.
Partea A: Reabilitarea drumurilor
Modernizarea si ranforsarea a cca 1.050 km din urmatoarele sectoare
prioritare din reteaua de drumuri nationale ale Romaniei:
1. circa 450 km din drumurile europene E-81 si E-60 intre Pitesti si Bors;
2. circa 360 km din drumul european E-68 intre Sebes si Nadlac si drumurile
europene E-70 si E-71 intre Arad si Moravita; si
3. circa 250 km din drumul european E-60 intre Bucuresti si Giurgeni, E-60
de la Comarnic la Brasov si E-87 si DN-38 de la Constanta si Agigea la granita
cu Bulgaria.
Partea B: Treceri de frontiera
1. Dotarea si modernizarea urmatoarelor sase puncte principale
internationale de trecere a frontierei, pentru a face fata volumului de trafic
in crestere:
1. Bors
2. Nadlac
3. Varsand
4. Siret
5. Albita
si
6. Calafat
2. Rationalizarea operatiunilor la punctele de trecere a frontierei, avand
ca obiectiv accelerarea fluxului de trafic.
Partea C: Siguranta circulatiei
Instalarea si exploatarea indicatoarelor si marcajelor rutiere pe
aproximativ 5.000 km de drumuri, pentru imbunatatirea circulatiei pe traseele
de tranzit si ameliorarea drumurilor reabilitate pana la standardele
internationale de siguranta a circulatiei.
Partea D: Materiale si echipamente
1. Utilizarea materialelor din import, cum ar fi bitumul, pentru acoperirea
unui deficit preconizat, in cadrul programului de ranforsare a drumurilor
nationale.
2. Utilizarea si intretinerea echipamentelor pentru intretineri curente,
inregistrarea traficului, masurarea incarcaturii pe osie si verificarea tehnica
a autovehiculelor, si
3. Exploatarea echipamentelor de testare si supraveghere cum ar fi:
echipament pentru revizia podurilor, pentru cantarirea autovehiculelor, precum
si echipament de laborator si calculatoare pentru sporirea capacitatii de
supraveghere a starii tehnice a retelei de drumuri si imbunatatirea sistemului
de gestiune a drumurilor.
Partea E: Supervizarea constructiilor, studii si instruire
1. Supervizarea constructiilor
Supervizarea lucrarilor de constructii civile descrise in cadrul partilor A
si B ale proiectului, cu sprijin din partea companiilor internationale de
consultanta pentru supervizare.
2. Gestionarea si intretinerea echipamentelor pe baza de contract
Aplicarea unui program in vederea promovarii: a) companiilor private de
productie si de inchiriere echipamente; si b) companiilor mici si mijlocii in
sfera intretinerii drumurilor.
3. Controlul incarcaturii pe osie
Studiul consecintelor adoptarii limitei maxime a incarcaturii pe osie, de
11,5 tone, a Comunitatii Europene si a sporirii capacitatii portante pe alte
drumuri nationale; si
4. Instruirea personalului
Instruirea personalului A.N.D. in domenii cum ar fi: analizele economice si
de mediu; proiectarea; gestiunea constructiilor, echipamentelor si
contractelor; supravegherea lucrarilor de constructii; si buget.
Partea F: Intretinerea cailor ferate
Instalarea si exploatarea echipamentelor de intretinere a cailor de rulare
si de prelucrare a datelor si instruirea personalului in scopul imbunatatirii
conducerii operatiunilor pe calea ferata, al realizarii intretinerii prioritare
a cailor de rulare si al sporirii sigurantei traficului.
Proiectul se preconizeaza a fi finalizat pana la 30 iunie 1997.
ANEXA 2
TRAGEREA SUMELOR DIN IMPRUMUT
1. In cadrul acestei anexe, urmatorii termeni vor avea urmatoarele
semnificatii:
- cheltuieli externe - inseamna cheltuieli efectuate in moneda oricarei
tari, alta decat aceea a Imprumutatului, pentru bunuri, lucrari sau servicii
procurate de pe teritoriul oricarei tari, alta decat aceea a Imprumutatului; si
- cheltuieli locale - inseamna cheltuieli efectuate in moneda Imprumutatului
pentru bunuri, lucrari sau servicii procurate de pe teritoriul Imprumutatului,
cu conditia, totusi, ca daca moneda Imprumutatului este si aceea a unei alte
tari de pe teritoriul careia bunurile, lucrarile sau serviciile sunt furnizate,
cheltuielile in acea moneda pentru acele bunuri sau servicii vor fi considerate
cheltuieli externe.
2. Tabelul de mai jos prezinta categoriile pozitiilor ce urmeaza sa fie
finantate din imprumut, alocarea sumelor imprumutului pentru fiecare categorie
si procentajul cheltuielilor pentru pozitiile ce urmeaza sa fie astfel
finantate in cadrul fiecarei categorii:
------------------------------------------------------------
Suma din % din
imprumut cheltuielile
Categoria alocata in ce urmeaza
moneda sa fie
imprumutului finantate
------------------------------------------------------------
1 2 3
------------------------------------------------------------
(1) Lucrari civile conform
partilor A.1. si B.1. 64.300.000 64%
(2) Echipamente conform
partii D.3. 2.200.000 100%
(3) Servicii de consultanta
conform partii E.1.,
pentru supravegherea
lucrarilor civile conform
partilor A.1. si B.1.1. 3.000.000 10%
(4) Servicii de consultanta
conform partii E.2. 500.000 100%
(5) Nealocate 9.200.000
(6) Suma datorata conform
sectiunii 2.08.b) 800.000
------------------------------------------------------------
TOTAL: 80.000.000
------------------------------------------------------------
3. Indiferent de prevederile paragrafului 2 de mai sus, nu va fi efectuata
nici o tragere referitoare la platile facute pentru cheltuieli efectuate
inaintea datei semnarii acestui acord, cu exceptia unor trageri in suma totala
mai mica de 500.000 $, care pot fi efectuate cu privire la categoriile (3) si
(4) in contul platilor facute pentru cheltuieli inaintea acestei date, dar dupa
20 ianuarie 1993.
4. Indiferent de alocarea sumei imprumutului sau de procentajele pentru
trageri prezentate in aceasta anexa, daca Banca a estimat, in mod rezonabil, ca
valoarea imprumutului alocat atunci pentru orice categorie de tragere va fi
insuficienta pentru a putea finanta procentajul convenit al tuturor cheltuielilor
din cadrul acelei categorii, Banca poate, prin notificarea Imprumutatului:
a) sa realoce acelei categorii, in masura necesara pentru acoperirea
deficitului estimat, sume din imprumut care sunt in acel moment alocate unei
alte categorii si care, dupa parerea Bancii, nu sunt necesare pentru a acoperi
alte cheltuieli; si
b) daca o astfel de alocare nu poate sa acopere pe deplin deficitul
estimat, sa reduca procentajul pentru tragere, aplicabil in acel moment la
astfel de cheltuieli din categoria unde exista acel deficit, pentru ca plati
viitoare dintr-o astfel de categorie sa poata continua pana cand toate
cheltuielile cuprinse in aceasta vor fi fost efectuate.
ANEXA 3
ACHIZITIONAREA
1. Procedurile de adjudecare pentru marfuri, lucrari si servicii:
a) Bunurile, lucrarile si serviciile (excluzand serviciile consultantilor
care sunt prevazute in paragraful 2 al acestei anexe) vor fi achizitionate prin
licitatie deschisa, cu exceptia contractelor pentru echipament de laborator,
testare drumuri si prelucrare date conform partii D.3 a proiectului, estimate
sa coste mai putin decat echivalentul a 200.000 ECU per contract, cu o suma
totala care nu depaseste echivalentul a 500.000 ECU, pentru care achizitionarea
se poate face prin cumparare directa.
b) Pentru scopurile acestui paragraf, procedurile pentru licitatie deschisa
si pentru cumparare directa sunt prezentate in sectiunea 3 a Regulilor de
achizitionare ale B.E.R.D.
2. Serviciile consultantilor:
Consultantii care urmeaza a fi folositi de catre Imprumutat pentru a
sprijini realizarea proiectului vor fi selectati in conformitate cu procedurile
prezentate in sectiunea 5 din Regulile de achizitionare ale B.E.R.D.
3. Analiza de catre Banca:
Toate contractele vor fi supuse procedurilor de analiza prezentate in anexa
nr. 1 la Regulile de achizitionare ale B.E.R.D. si unei analize prealabile a
Bancii.
ANEXA 4
CONTUL SPECIAL
1. Pentru scopurile acestei anexe, urmatorii termeni vor avea urmatoarea
semnificatie:
- categorie eligibila - inseamna categoriile (1), (2), (3) si (4)
prezentate in tabelul din anexa nr. 2, paragraful 2, la acest acord;
- cheltuieli eligibile - inseamna cheltuieli pentru acoperirea costului rezonabil
al bunurilor, lucrarilor si serviciilor necesare pentru proiect si care vor fi
finantate prin sumele din imprumut alocate din cand in cand categoriei
eligibile, in conformitate cu prevederile anexei nr. 2 la acest acord; si
- alocatie autorizata - inseamna o suma cel putin egala cu 100.000 $ si nu
mai mare de 3.000.000 $, care urmeaza a fi trasa din suma disponibila si depusa
in contul special, conform paragrafului 3 a) al acestei anexe.
2. Platile din contul special vor fi facute in exclusivitate pentru
cheltuieli eligibile conform prevederilor acestei anexe.
3. Dupa ce Banca va fi primit o dovada satisfacatoare pentru ea, in sensul
deschiderii contului special in mod legal, tragerile din alocatia autorizata si
tragerile ulterioare pentru realimentarea contului special vor fi efectuate
astfel:
a) Pentru trageri din alocatia autorizata, Imprumutatul va furniza Bancii o
cerere sau cereri pentru un depozit sau depozite care nu vor depasi valoarea
alocatiei autorizate. Pe baza unei asemenea cereri, Banca, in numele
Imprumutatului, va elibera din suma disponibila si va depune in contul special
acea suma sau sume pe care Imprumutatul o (le) va fi solicitat.
b) (i) Pentru realimentarea contului special, Imprumutatul va furniza
Bancii cereri pentru depozite in contul special la intervale pe care Banca le
va preciza.
(ii) Daca Banca nu va conveni altfel, cererile pentru depozite in contul
special vor fi facute de Imprumutat dupa ce cel putin 75% din totalul valorii
alocatiei autorizate in prealabil depuse in contul special va fi fost platita
din contul special pentru cheltuieli eligibile.
(iii) Inainte de sau in acelasi timp cu fiecare cerere, Imprumutatul va
furniza Bancii documente si alte evidente cerute, conform paragrafului 4 al
acestei anexe, pentru plata sau platile referitoare la care alimentarea este
ceruta. Pe baza acestei cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va trage din
suma disponibila si va depune in contul special acea suma pe care Imprumutatul
o va fi cerut si o va fi justificat prin documentele mentionate si alte
evidente pentru a fi platita din contul special pentru cheltuieli eligibile.
Toate aceste depozite vor fi trase de Banca din suma disponibila conform
categoriilor acceptate respective si in sumele respective asa cum vor fi fost
justificate prin documente sau alte evidente.
4. Pentru fiecare plata, facuta de Imprumutat din contul special,
Imprumutatul, la acel termen rezonabil cerut de Banca, va furniza acesteia
astfel de documente si alte evidente care sa demonstreze ca acea plata a fost
facuta in exclusivitate pentru cheltuieli eligibile.
5. Indiferent de prevederile paragrafului 3 al acestei anexe, Bancii nu i
se va cere sa mai faca depuneri in contul special:
a) daca, oricand, Banca va fi stabilit ca toate tragerile viitoare din suma
disponibila trebuie sa fie facute in conformitate cu prevederile sectiunii
2.02. a) a prezentului acord; sau
b) cand suma disponibila alocata categoriilor eligibile va fi egala cu de
doua ori alocatia autorizata maxima.
Dupa aceea, tragerile din suma disponibila alocata categoriilor eligibile
vor urma acele proceduri pe care Banca le va specifica prin notificare
Imprumutatului. Asemenea trageri ulterioare vor fi facute numai dupa ce si in
masura in care Banca va fi fost satisfacuta ca toate aceste sume ramase in
depozit in contul special la data acelei notificari vor fi utilizate pentru a
face plati pentru cheltuieli acceptate.
6. a) Daca Banca va fi stabilit, oricand, ca o plata din contul special:
(i) a fost facuta pentru o cheltuiala ori in valoare neeligibila conform
paragrafului 2 al acestei anexe; sau
(ii) nu a fost justificata prin evidentele furnizate Bancii,
Imprumutatul, dupa notificarea din partea Bancii, va lua cu promptitudine urmatoarele
masuri:
(i) va furniza acele evidente suplimentare pe care Banca i le va solicita;
sau
(ii) va depune in contul special (sau, daca Banca va solicita astfel, ii va
restitui acesteia) o suma egala cu suma acelei plati sau a partii din aceasta
ce nu a fost eligibila sau justificata.
Daca Banca nu va conveni altfel, nici o depunere suplimentara a Bancii in
contul special nu va fi facuta pana cand Imprumutatul nu va prezenta acele
evidente sau nu va face acel depozit sau nu va restitui, dupa cum va fi cazul.
b) Daca Banca va fi stabilit, oricand, ca vreo suma ramasa in contul
special nu va fi necesara pentru a acoperi plati viitoare pentru cheltuieli
eligibile, Imprumutatul va restitui Bancii cu promptitudine, dupa notificarea
din partea acesteia, acea suma ramasa.
c) Imprumutatul poate, dupa notificarea din partea Bancii, sa returneze
Bancii toate sau o parte a fondurilor depuse in contul special.
d) Restituirile facute catre Banca conform paragrafelor 6 a), b) si c) ale
acestei anexe vor fi creditate catre suma disponibila pentru trageri ulterioare
sau pentru anulare, in conformitate cu prevederile respective ale prezentului
acord.