LEGE
Nr. 491 din 10 noiembrie 2004
privind obligatia de serviciu public pe rute aeriene interne
ACT EMIS DE: PARLAMENT ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1096 din 24 noiembrie 2004

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
(1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate impune
transportatorilor aerieni obligatia de serviciu public pentru cursele aeriene
regulate, efectuate pe rute interne avand ca destinatie aeroporturi ce
deservesc zone periferice sau defavorizate de pe teritoriul Romaniei sau pe
rute interne cu trafic redus, avand ca destinatie un aeroport de interes local
de pe acest teritoriu, in conditiile in care asemenea rute sunt considerate
importante pentru dezvoltarea economica a zonei deservite de aeroportul in
cauza.
(2) Impunerea obligatiei de serviciu public se face dupa consultarea
consiliilor judetene interesate si dupa informarea eventualilor transportatori
aerieni ce deservesc rutele respective.
(3) Impunerea obligatiei de serviciu public pe una sau mai multe rute
aeriene interne se face prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului, care va fi publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 2
(1) Obligatia de serviciu public pe o ruta aeriana interna reprezinta toate
cerintele referitoare la continuitatea, regularitatea, capacitatea de transport
si tariful oferit unui transportator aerian de a efectua curse regulate pe ruta
respectiva, cerinte pe care transportatorul aerian nu si le-ar asuma daca ar
lua in considerare numai interesul comercial.
(2) Cursele aeriene efectuate in astfel de conditii sunt considerate curse
aeriene regulate.
Art. 3
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va evalua
necesitatea impunerii obligatiei de serviciu public luand in considerare
urmatoarele elemente:
a) interesul public;
b) posibilitatea utilizarii altor moduri de transport si capacitatea
acestora de a satisface nevoile de transport avute in vedere;
c) conditiile si tarifele de transport aerian ce pot fi oferite
utilizatorilor;
d) implicatiile asupra activitatii transportatorilor aerieni care opereaza
sau intentioneaza sa opereze pe ruta aeriana respectiva.
Art. 4
In situatia in care alte moduri de transport nu pot asigura un serviciu
adecvat si neintrerupt, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului poate include in obligatia de serviciu public cerinta ca orice
transportator aerian care intentioneaza sa opereze pe acea ruta sa asigure
operarea pe o anumita perioada, care va fi stabilita in conformitate cu
celelalte cerinte ale obligatiei de serviciu public.
Art. 5
(1) Pe o ruta pentru care a fost impusa obligatia de serviciu public in conformitate
cu prevederile art. 1, 2 si 4, numai transportatorii aerieni care au notificat
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului ca au acceptat toate
cerintele ce decurg din obligatiile acestui serviciu, pe intreaga perioada de
operare respectiva, pot oferi spre vanzare bilete de transport individuale
numai daca respectiva cursa aeriana respecta toate cerintele ce decurg din
obligatia de serviciu public.
(2) Prin bilete de transport individuale se intelege acele bilete de
transport care nu includ alte servicii conexe, cum ar fi cazarea, care sunt
vandute publicului de catre transportatorul aerian, de catre agentii sai
autorizati sau de catre agentii de charter.
Art. 6
(1) Daca nici un transportator aerian nu a inceput, intr-o perioada de 90
de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a
ordinului prevazut la alin. (3) al art. 1, operarea de curse aeriene regulate
pe ruta pe care a fost impusa obligatia de serviciu public, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate permite accesul pe ruta
aeriana respectiva unui singur transportator aerian, pe o perioada de maximum 3
ani, dupa care situatia va fi reanalizata.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), dreptul de operare pe ruta aeriana
pe care a fost instituita obligatia de serviciu public va fi acordat, prin
licitatie publica, cu respectarea prevederilor legale specifice in vigoare,
oricarui transportator aerian autorizat sa realizeze asemenea curse aeriene.
(3) Atat caietul de sarcini pentru participarea la licitatie, cat si,
ulterior, contractul incheiat cu transportatorul aerian selectat vor cuprinde,
printre altele, urmatoarele elemente:
a) cerintele impuse de obligatia de serviciu public;
b) regulile privind incheierea, amendarea si incetarea contractului, in
special cele referitoare la aparitia unor modificari neprevazute;
c) perioada de valabilitate a contractului;
d) sanctiunile aplicate pentru nerespectarea prevederilor contractuale.
(4) La selectarea ofertantilor se va tine cont de modul de indeplinire a
cerintelor impuse, inclusiv de tariful si conditiile pe care transportatorii
aerieni le ofera utilizatorilor, precum si de valoarea compensatiei prevazute
la art. 7 alin. (1), pe care acestia, eventual, o solicita.
Art. 7
(1) Daca un transportator aerian a fost selectat prin aplicarea
prevederilor art. 6, acestuia i se poate acorda de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, o
compensatie pentru asigurarea cerintelor impuse prin obligatia de serviciu
public, a carei valoare va tine cont de costurile si veniturile rezultate in
urma prestarii acestui serviciu.
(2) Nivelul maxim al compensatiei nu poate depasi deficitul generat de
prestarea serviciului public. In caz contrar, compensatia reprezinta ajutor de
stat si sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de
stat, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 8
Prevederile art. 6 alin. (1) si (2) nu se aplica rutelor pentru care alte
moduri de transport pot asigura un serviciu adecvat si neintrerupt in situatia
in care capacitatea oferita depaseste 30.000 de locuri pe an.
Art. 9
Anual, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va cuprinde
in bugetul alocat cheltuielile estimate pentru acoperirea costurilor generate
de aplicarea art. 7.
Art. 10
Prezenta lege realizeaza alinierea legislatiei nationale in vederea
aplicarii directe, la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, a
Regulamentului Consiliului nr. 2.408/92/CEE din 23 iulie 1992 privind accesul
transportatorilor aerieni comunitari pe rutele aeriene intracomunitare,
publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 240 din 24 august
1992.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU