LEGE
Nr. 50 din 7 iulie 1993
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Washington la 30 aprilie 1993
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 165 din 16 iulie 1993

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul de Imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare, in valoare de 120 milioane dolari S.U.A,
semnat la Washington la 30 aprilie 1993.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 14 iunie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 28 iunie
1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
ACORD DE IMPRUMUT*)
Acord, datat 30 aprilie 1993, intre Romania (Imprumutatul) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
Avand in vedere ca:
A) Imprumutatul, fiind satisfacut in ceea ce priveste fezabilitatea si
prioritatea proiectului descris in anexa nr. 2 la acest acord, a solicitat
Bancii sa-i acorde sprijin in finantarea proiectului;
B) Imprumutatul intentioneaza sa contracteze din alte surse de finantare
(cofinantatori) imprumuturi (imprumuturi in cofinantare) in valoare totala de
160.000.000 $, pentru a sprijini finantarea proiectului in termenii si
conditiile stipulate in acorduri (acordurile de imprumut in cofinantare), care
urmeaza a se incheia intre Imprumutat si cofinantatori;
C) partea A a proiectului va fi realizata de Administratia Nationala a
Drumurilor (A.N.D.), partea B a proiectului va fi realizata de Registrul Auto
Roman (R.A.R.), iar partea C a proiectului va fi realizata de Societatea Nationala
a Cailor Ferate Romane (S.N.C.F.R.), toate cu asistenta Imprumutatului si, ca
parte a acestei asistente, Imprumutatul va pune la dispozitia A.N.D., R.A.R. si
S.N.C.F.R. sumele imprumutului asa cum se prevede in acest acord, iar la
dispozitia A.N.D. sumele din imprumuturile de cofinantare asa cum se prevede in
acordurile de imprumut in cofinantare; si
avand in vedere ca Banca a fost de acord, pe baza, inter alia, a celor de
mai sus, sa acorde imprumutul Imprumutatului in termenii si conditiile prevazute
in acest acord si in Acordul de proiect cu A.N.D., Acordul de proiect cu R.A.R.
si Acordul de proiect cu S.N.C.F.R, toate din aceeasi data cu prezentul acord,
incheiate intre Banca si A.N.D., R.A.R. si, respectiv, S.N.C.F.R.
partile convin prin prezentul acord asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Conditiile generale; definitii
Sectiunea 1.01.
Conditiile generale aplicabile acordurilor de imprumut ale Bancii, datate 1
ianuarie 1985, cu modificarile prezentate mai jos (Conditiile generale),
constituie parte integranta a acestui acord.
a) Ultima propozitie din sectiunea 3.02. este eliminata.
b) In sectiunea 6.02., subparagraful k) este renumerotat ca subparagraful
(1) si un nou subparagraf k) este adaugat dupa cum urmeaza:
"k) Daca va interveni o situatie extraordinara in care orice trageri
ulterioare din imprumut nu ar fi conforme cu prevederile art. III sectiunea 3
din Statutul Bancii."
Sectiunea 1.02.
Daca contextul nu cere altfel, termenii definiti in Conditiile generale si
in preambulul acestui acord au semnificatiile respective prezentate in acestea,
iar urmatorii termeni suplimentari au urmatoarele semnificatii:
a) Acordul de proiect cu A.N.D., Acordul de proiect cu R.A.R. si Acordul de
proiect cu S.N.C.F.R. inseamna acordurile din aceeasi data cu prezentul acord
intre Banca si A.N.D., R.A.R si, respectiv, S.N.C.F.R, cu eventualele
modificari ulterioare, iar acesti termeni includ toate intelegerile
suplimentare acordurilor de proiect mentionate;
b) Acordul subsidiar de finantare cu A.N.D., Acordul subsidiar de finantare
cu R.A.R. si Acordul subsidiar de finantare cu S.N.C.F.R. inseamna acordurile
ce urmeaza a se incheia intre Imprumutat si A.N.D., R.A.R. si, respectiv,
S.N.C.F.R., conform sectiunii 3.01. b) a prezentului acord, cu eventualele
modificari ulterioare;
c) cont special inseamna contul la care se face referire in sectiunea 2.02.
b) a prezentului acord;
d) Statutul A.N.D., Statutul R.A.R. si Statutul S.N.C.F.R, inseamna,
respectiv, Hotararea Guvernului Romaniei din 8 decembrie 1990 privind
infiintarea A.N.D., Hotararea Guvernului Romaniei din 8 noiembrie 1991 privind
infiintarea R.A.R. si Hotararea Guvernului Romaniei din 29 martie 1991 privind
infiintarea S.N.C.F.R;
e) PMU inseamna colectivul de conducere a proiectului, care urmeaza a
functiona in A.N.D. conform prevederilor paragrafului 1 din anexa la Acordul de
proiect cu A.N.D., avand responsabilitatea coordonarii si supervizarii generale
a realizarii proiectului si procurarii bunurilor si serviciilor destinate
acestuia; si
f) planuri de actiune inseamna planurile convenite cu Banca, pentru
introducerea unui sistem bazat pe costuri pentru taxele asupra utilizatorilor
drumurilor si a unui sistem modernizat de control al incarcaturii pe osie,
pentru reteaua de drumuri nationale a Imprumutatului;
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01.
Banca convine sa imprumute Imprumutatului, in termenii si conditiile
prevazute sau la care se refera acordul de imprumut, diferite valute care vor
avea o valoare totala echivalenta sumei de o suta douazeci milioane dolari
(120.000.000 $), reprezentand suma tragerilor din imprumut, fiecare tragere
fiind evaluata de Banca la data acelei trageri.
Sectiunea 2.02.
a) Suma imprumutului poate fi trasa din contul imprumutului in conformitate
cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord, pentru cheltuieli efectuate
(sau, daca Banca va conveni astfel, care urmeaza sa fie efectuate) cu privire
la costul rezonabil al bunurilor si serviciilor necesare proiectului si care
urmeaza sa fie finantate din imprumut.
b) Pentru scopurile proiectului, Imprumutatul va deschide si pastra in
dolari un cont special de depozit la o banca comerciala, acceptabila Bancii, in
termeni si conditii satisfacatoare Bancii (inclusiv protectia corespunzatoare
impotriva compensarii, sechestrarii sau confiscarii). Depunerile in si
tragerile din contul special se vor efectua in conformitate cu prevederile
anexei nr. 5 la acest acord.
Sectiunea 2.03.
Data incetarii va fi 31 decembrie 1998 sau acea data ulterioara pe care o
va stabili Banca. Banca va notifica prompt Imprumutatului acea data ulterioara.
Sectiunea 2.04.
Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajare de 0,75% pe an asupra
capitalului imprumutului neutilizat la un moment dat.
Sectiunea 2.05.
a) Imprumutatul va plati dobanda la capitalul imprumutului tras si
nerambursat periodic la o rata, pentru fiecare perioada de dobanda, egala cu
costul imprumuturilor calificate stabilit pentru semestrul precedent, plus 0,5%
. La fiecare din datele specificate in sectiunea 2.06. din acest acord,
Imprumutatul va plati dobanda acumulata asupra valorii capitalului nerambursat
din perioada de dobanda precedenta, calculata la rata aplicabila in cursul
acelei perioade de dobanda.
b) Cat de curand posibil dupa incheierea fiecarui semestru, Banca va
notifica Imprumutatului costul imprumuturilor calificate, determinat pentru
acel semestru.
c) Pentru scopurile acestei sectiuni:
(i) perioada de dobanda inseamna o perioada de 6 (sase) luni care se
incheie pe data imediat precedenta fiecarei date specificate in sectiunea 2.06.
din prezentul acord, incepand cu perioada de dobanda in care este semnat acest
acord.
(ii) costul imprumuturilor calificate inseamna costul, asa cum este
determinat in mod rezonabil de Banca si exprimat ca un procent pe an,
imprumuturilor nerambursate ale Bancii, contractate dupa 30 iunie 1982, cu
exceptia acelor imprumuturi sau portiuni din imprumuturi pe care Banca le-a
alocat pentru finantarea: A) investitiilor Bancii; si B) imprumuturilor ce pot
fi efectuate de Banca dupa 1 iulie 1989 si care poarta rate ale dobanzii
determinate altfel decat este prevazut in paragraful a) din aceasta sectiune;
(iii) semestru inseamna primele 6 (sase) luni sau ultimele 6 (sase) luni
ale unui an calendaristic.
d) La acea data pe care Banca o poate specifica prin notificare adresata
Imprumutatului cu nu mai putin de 6 (sase) luni inainte, paragrafele a), b) si
c) (iii) din aceasta sectiune vor fi modificate pentru a se citi:
"a) Imprumutatul va plati dobanda la valoarea capitalului imprumutului
tras si nerambursat periodic, la o rata, pentru fiecare trimestru, egala cu
costul imprumuturilor calificate determinat pentru trimestrul precedent, plus
0,5% . La fiecare din datele specificate in sectiunea 2.06. din acest acord,
Imprumutatul va plati dobanda acumulata asupra valorii capitalului nerambursat
in perioada de dobanda precedenta, calculata la ratele aplicabile in cursul
acelei perioade de dobanda."
"b) Cat de curand posibil dupa incheierea fiecarui trimestru, Banca va
notifica Imprumutatului costul imprumuturilor calificate determinat pentru acel
trimestru."
"c) (iii) trimestru inseamna o perioada de 3 (trei) luni incepand cu 1
ianuarie, 1 aprilie, 1 iulie sau 1 octombrie intr-un an calendaristic."
Sectiunea 2.06.
Dobanda si alte speze vor fi platibile semianual, pe 15 aprilie si 15
octombrie in fiecare an.
Sectiunea 2.07.
Imprumutatul va rambursa capitalul imprumutului conform graficului de
amortizare prezentat in anexa nr. 3 la acest acord.
Art. 3
Realizarea proiectului
Sectiunea 3.01.
a) Imprumutatul isi declara angajamentul pentru realizarea obiectivelor
proiectului asa cum sunt prezentate in anexa nr. 2 la acest acord si, in acest
scop, fara vreo limitare sau restrictie asupra vreuneia din celelalte obligatii
ale sale conform acordului de imprumut, va determina A.N.D., R.A.R si
S.N.C.F.R., sub coordonarea si supervizarea generala a P.M.U., sa indeplineasca,
in conformitate cu prevederile Acordului de proiect cu A.N.D., Acordului de
proiect cu R.A.R. si, respectiv, Acordului de proiect cu S.N.C.F.R., toate
obligatiile A.N.D., R.A.R. si S.N.C.F.R. stipulate in acestea, va lua sau va
determina sa fie luate toate masurile, inclusiv asigurarea de fonduri,
facilitati, servicii si alte resurse necesare sau adecvate pentru a permite
A.N.D., R.A.R. si S.N.C.F.R. sa indeplineasca acele obligatii, si nu va lua sau
permite sa fie luata nici o masura care ar impiedica sau interveni negativ in
indeplinirea lor.
b) Imprumutatul va pune la dispozitia A.N.D., R.A.R. si, respectiv,
S.N.C.F.R. sumele provenind din imprumut, conform unor acorduri subsidiare de
finantare ce urmeaza a se incheia intre Imprumutat si fiecare dintre: A.N.D.,
R.A.R si S.N.C.F.R, in termeni si conditii care vor fi aprobate de Banca, si
care vor include pe cele prezentate in anexa nr. 6 la acest acord.
c) Imprumutatul isi va exercita drepturile conform acordurilor subsidiare
de finantare cu A.N.D., R.A.R. si S.N.C.F.R., astfel incat sa protejeze
interesele Imprumutatului si ale Bancii si sa indeplineasca scopurile
imprumutului, si, exceptand cazul in care Banca va conveni altfel, Imprumutatul
nu va cesiona, modifica, abroga sau deroga de la vreunul din acordurile
mentionate sau de la vreo prevedere a lor.
Sectiunea 3.02.
Daca Banca nu va conveni altfel, procurarea de bunuri, lucrari si servicii
de consultanta, necesare proiectului si care urmeaza sa fie finantate din
imprumut, vor fi guvernate de prevederile anexei nr. 4 la acest acord.
Sectiunea 3.03.
Banca si Imprumutatul convin prin prezentul acord ca obligatiile prezentate
in sectiunile 9.04., 9.05., 9.06., 9.07., 9.08. si 9.09. din Conditiile
generale (referitoare la asigurarea, utilizarea bunurilor si serviciilor,
planuri si grafice, evidente si rapoarte, intretinere si, respectiv,
achizitionare de terenuri) cu privire la: a) partea A a proiectului va fi
realizata de A.N.D. conform sectiunii 2.03. din Acordul de proiect cu A.N.D.;
b) partea B a proiectului va fi realizata de R.A.R. conform sectiunii din
Acordul de proiect cu R.A.R.; si c) partea C a proiectului va fi realizata de
S.N.C.F.R. conform sectiunii 2.03. a Acordului de proiect cu S.N.C.F.R.
Art. 4
Intelegeri financiare si diverse
Sectiunea 4.01.
a) In legatura cu toate cheltuielile pentru care s-au efectuat trageri din
contul imprumutului pe baza declaratiei de cheltuieli, Imprumutatul:
(i) va mentine sau va determina sa fie mentinute, conform practicilor
contabile sanatoase, evidente si conturi reflectand acele cheltuieli;
(ii) va asigura ca toate evidentele (contracte, comenzi, facturi, note de
plata, recipise sau alte documente) care probeaza aceste cheltuieli sunt
pastrate cel putin un an dupa ce Banca a primit raportul reviziei contabile
pentru anul fiscal in care s-a efectuat ultima tragere din contul imprumutului;
si
(iii) va permite reprezentantilor Bancii sa examineze acele evidente.
b) Imprumutatul:
(i) va pastra evidentele si conturile la care se refera paragraful a) (i)
din aceasta sectiune, inclusiv cele pentru contul special pentru fiecare an
fiscal pentru care s-a facut revizia contabila, in conformitate cu principii de
revizie contabila adecvate, riguros aplicate, de catre revizori contabili
independenti, acceptabili Bancii;
(ii) va furniza sau va determina sa fie furnizate Bancii cat mai curand
posibil, dar in nici un caz nu mai tarziu de 6 (sase) luni dupa incheierea
fiecarui asemenea an, raportul acelei revizii contabile efectuate de revizorii
contabili mentionati, atat de amplu si detaliat cat va fi solicitat Banca in
mod rezonabil, incluzand avizul separat al revizorilor contabili mentionati
referitor la modul in care declaratiile de cheltuieli remise in timpul acelui
an fiscal, ca si procedurile si controalele interne implicate in pregatirea
lor, sunt acceptabile pentru sustinerea tragerilor respective; si
(iii) va furniza sau va determina sa fie furnizate Bancii acele alte
informatii cu privire la evidentele si conturile mentionate si la revizia
acestora, pe care Banca le va solicita in mod rezonabil din cand in cand.
Sectiunea 4.02.
Imprumutatul:
a) va implementa planurile de actiune cu eficienta si diligenta necesare;
b) va analiza cu Banca, pana la 31 octombrie in fiecare an, progresele
realizate in indeplinirea acestora; si
c) in cursul a 3 (trei) luni de la fiecare din acele analize va actualiza
si apoi aplica toate masurile necesare pentru a asigura indeplinirea eficienta
a acestora in perioada urmatoare acelei analize, luand in considerare opiniile
Bancii in acele probleme.
Sectiunea 4.03.
Imprumutatul:
a) va asigura sau va determina sa fie asigurate, cat de prompt va fi
necesar, fondurile, facilitatile, serviciile si alte resurse pentru realizarea
intretinerii curente si periodice a retelei sale de drumuri nationale in
conformitate cu practicile si standardele sanatoase ingineresti si de
intretinere a drumurilor; si
b) (i) va analiza cu Banca, nu mai tarziu de 31 octombrie in fiecare an
fiscal, programul de cheltuieli propus al Imprumutatului pentru reteaua sa de
drumuri nationale in cursul anului fiscal urmator si va lua in considerare
opiniile Bancii in finalizarea programului mentionat; si (ii) se va asigura apoi
ca in reteaua drumurilor sale nationale vor fi realizate numai acele investitii
cu un cost total anual mai mare de 5 milioane $ echivalent fiecare, care sunt
stabilite a fi viabile din punct de vedere economic conform criteriilor
convenite cu Banca.
Sectiunea 4.04.
Imprumutatul va dezvolta, pana la 31 decembrie 1993, pe baza orientarilor
acceptabile Bancii, un plan de actiune pentru imbunatatirea sigurantei
circulatiei si, apoi, va lua toate masurile pentru a-l aplica cu diligenta si
eficienta necesare si intr-un mod destinat sa conduca la realizarea
obiectivelor acestuia.
Art. 5
Compensatii pentru Banca
Sectiunea 5.01.
Conform sectiunii 6.02. (1) din Conditiile generale, sunt specificate
urmatoarele evenimente suplimentare:
a) A.N.D., R.A.R. si S.N.C.F.R. nu-si vor fi indeplinit vreuna din
obligatiile lor conform Acordului de proiect cu A.N.D., Acordului de proiect cu
R.A.R. si, respectiv, Acordului de proiect cu S.N.C.F.R.;
b) ca rezultat al unor evenimente produse dupa data semnarii acordului de
imprumut, s-a ivit o situatie extraordinara care face improbabil ca A.N.D.,
R.A.R sau S.N.C.F.R. sa fie capabile a-si indeplini obligatiile conform
Acordului de proiect cu A.N.D., Acordului de proiect cu R.A.R. sau, respectiv,
Acordului de proiect cu S.N.C.F.R.;
c) Statutul A.N.D., Statutul R.A.R. sau Statutul S.N.C.F.R. va fi
modificat, suspendat, abrogat, anulat, astfel incat sa afecteze material si
negativ capacitatea A.N.D., R.A.R. sau S.N.C.F.R. de a-si indeplini oricare din
obligatiile lor in cadrul respectivelor acorduri de proiect;
d) Imprumutatul sau orice alta autoritate competenta va fi luat vreo masura
pentru dizolvarea sau desfiintarea A.N.D., R.A.R. sau S.N.C.F.R. sau pentru
suspendarea operatiunilor acestora;
e) (i) sub rezerva subparagrafului (ii) al acestui paragraf:
A) dreptul Imprumutatului de a efectua trageri in cadrul oricarui imprumut
sau imprumut nerambursabil acordate Imprumutatului pentru finantarea
proiectului va fi fost suspendat, anulat sau va fi incetat integral sau partial
conform conditiilor acestora; sau
B) oricare asemenea imprumut va fi devenit datorat si platibil inainte de
scadenta convenita a acestuia.
(ii) Subparagraful (i) din acest paragraf nu se va aplica daca Imprumutatul
probeaza in mod satisfacator Bancii ca:
A) acea suspendare, anulare, incetare sau accelerare a scadentei nu se
datoreaza neindeplinirii de catre Imprumutat a vreuneia dintre obligatiile sale
conform acelui acord; si
B) Imprumutatul are la dispozitie fonduri adecvate pentru proiect din alte
surse, in termeni si conditii conforme cu obligatiile Imprumutatului prevazute
in acest acord.
Sectiunea 5.02.
Conform sectiunii 7.01. h) din Conditiile generale, sunt specificate
urmatoarele evenimente suplimentare:
a) orice eveniment specificat in paragraful a) din sectiunea 5.01. a
acestui acord va avea loc si va continua pe o perioada de 60 de zile dupa ce
notificarea sa a fost remisa Imprumutatului de catre Banca;
b) orice eveniment specificat in paragrafele c) si d) din sectiunea 5.01. a
acestui acord va avea loc; si
c) evenimentul specificat in paragraful e) (i) B) din sectiunea 5.01. a
acestui acord va avea loc, sub rezerva prevederilor paragrafului e) (ii) din
acea sectiune.
Art. 6
Data intrarii in efectivitate. Incetarea
Sectiunea 6.01.
Urmatoarele evenimente sunt specificate ca fiind conditii suplimentare
pentru intrarea in efectivitate a acordului de imprumut in sensul prevederilor
sectiunii 12.01. c) din Conditiile generale:
a) toate conditiile pentru intrarea in efectivitate a acordurilor de
imprumut in cofinantare au fost indeplinite, altele decat cele referitoare la
intrarea in efectivitate a prezentului acord; si
b) Acordul subsidiar de finantare cu A.N.D., Acordul subsidiar de finantare
cu R.A.R si Acordul subsidiar de finantare cu S.N.C.F.R. au fost incheiate in
numele partilor la acestea.
Sectiunea 6.02.
Cele ce urmeaza sunt specificate ca probleme suplimentare, conform
semnificatiei sectiunii 12.02 c) din Conditiile generale, pentru a fi incluse
in avizul sau avizele ce urmeaza sa fie furnizate Bancii:
a) ca fiecare dintre acordurile de proiect cu A.N.D., R.A.R. si S.N.C.F.R.
a fost legal autorizat sau aprobat de catre A.N.D., R.A.R. si, respectiv,
S.N.C.F.R. si este juridic obligatoriu pentru ele, in conformitate cu termenii
lor; si
b) ca fiecare dintre acordurile subsidiare de finantare cu A.N.D., R.A.R si
S.N.C.F.R. a fost legal autorizat sau aprobat de catre partile la acestea si
este juridic obligatoriu pentru ele, in conformitate cu termenii lor.
Sectiunea 6.03.
Data la care se implinesc 90 de zile de la data semnarii prezentului acord
este specificata pentru scopurile sectiunii 12.04. din Conditiile generale.
Art. 7
Reprezentantii Imprumutatului. Adrese
Sectiunea 7.01.
Ministrul Finantelor al Imprumutatului este desemnat ca reprezentant al
Imprumutatului pentru scopurile sectiunii 11.03. din Conditiile generale.
Sectiunea 7.02.
Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile sectiunii 11.01 din
Conditiile generale:
Pentru Imprumutat: Ministerul Finantelor,
str. Apolodor nr. 17, sector 5,
Bucuresti, Romania
Telex: 11239
Pentru Banca: Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare,
1818 H Street, N.W.
Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Adresa telegrafica: INTBAFRAD
Washington, D.C.
Telex: 248423 (RCA)
82987 (FTCC)
64145 (WUI) sau
197688 (TRT)
Drept care partile la acest acord, actionand prin reprezentantii lor legal
autorizati, au semnat acest acord in numele lor, la Washington, Districtul
Columbia, S.U.A, in ziua si anul inscrise mai sus.
ROMANIA
prin: Vasile Puscas,
ministru consilier la Ambasada Romaniei in S.U.A
BANCA INTERNATIONALA PENTRU
RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE
prin: Michael Wiehen
directorul Directiei Europa si Asia Centrala
din Departamentul I
ANEXA 1
TRAGEREA SUMELOR DIN IMPRUMUT
1. Tabelul de mai jos prezinta categoriile de pozitii care urmeaza sa fie
finantate din imprumut, alocarea sumelor din imprumut pe fiecare categorie si
procentul cheltuielilor pe pozitii ce urmeaza sa fie finantate astfel in cadrul
fiecarei categorii:
-------------------------------------------------------------------------------
Categoria Valoarea din % din cheltuieli
imprumut ce vor fi
alocata finantate
(exprimata in
echivalent
dolari)
-------------------------------------------------------------------------------
(1) Pentru partea A a
proiectului:
a) lucrari 66.000.000 70%
b) bunuri 22.000.000 100% din cheltuielile externe,
100% din cheltuielile locale (cost
franco-uzina)
si 80% din cheltuielile locale
pentru alte pozitii achizitionate
pe plan local
c) servicii de
consultanta si
scolarizare 4.000.000 100%
d) nealocate 4.000.000
(2) Bunuri pentru partea B 4.000.000 100% din cheltuielile externe,
a proiectului 100% din cheltuielile locale (cost
franco-uzina)
si 80% din cheltuielile locale
pentru alte pozitii achizitionate
pe plan local
(3) Pentru partea C
a proiectului:
a) bunuri 18.900.000 100% din cheltuielile externe, 100%
din cheltuielile locale (cost
franco-uzina)
b) scolarizare 200.000 100%
(4) Nealocate 900.000
-----------
TOTAL: 120.000.000
-------------------------------------------------------------------------------
2. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul cheltuieli externe inseamna cheltuieli in moneda oricarei tari,
alta decat cea a Imprumutatului, pentru bunuri si servicii furnizate din
teritoriul oricarei tari, alta decat cea a Imprumutatului; si
b) termenul cheltuieli locale inseamna cheltuieli in moneda Imprumutatului
sau pentru bunuri sau servicii furnizate din teritoriul Imprumutatului.
3. Indiferent de prevederile paragrafului 1 de mai sus, nu se va efectua
nici o tragere cu privire la plati facute inaintea datei semnarii prezentului
acord, cu exceptia tragerilor, in suma totala mai mica de 250.000 $,
referitoare la categoria (1) c) in contul platilor facute pentru cheltuieli
anterioare acestei date, dar dupa 1 martie 1993.
ANEXA 2
DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiectivul proiectului este de a creste eficienta sectorului
transporturilor Imprumutatului.
Proiectul este compus din urmatoarele parti, sub rezerva acelor modificari
asupra caror Imprumutatul si Banca vor conveni ulterior pentru a indeplini urmatoarele
obiective:
Partea A: A.N.D.
1. Reabilitarea a cca. 1.100 km drumuri nationale.
2. Imbunatatirea semnalizarii in trafic si a marcarii rutiere pe cca. 5.000
km drumuri nationale.
3. Modernizarea a 6 puncte de trecere a frontierei.
4. Furnizarea de asistenta tehnica, scolarizare personal, echipament si
materiale pentru realizarea acestei parti a proiectului si pentru optimizarea
functiunilor A.N.D. de control al traficului, ranforsarea unor drumuri
nationale secundare si intretinerea curenta a drumurilor nationale.
Partea B: R.A.R.
Furnizarea de echipament pentru imbunatatirea testarii periodice a
vehiculelor cu privire la conditiile tehnice si nivelurile de emisie a gazelor.
Partea C: S.N.C.F.R.
Furnizarea de echipament pentru intretinerea cailor de rulare, comunicatie
si prelucrarea datelor si scolarizarea personalului in scopul optimizarii
conducerii operatiunilor de calea ferata si al realizarii intretinerii
prioritare a cailor de rulare si cresterii sigurantei traficului.
Proiectul se preconizeaza a fi incheiat pana la 30 iunie 1998.
ANEXA 3
GRAFICUL DE AMORTIZARE
-------------------------------------------------------------------------------
Data platii datorate Plata capitalului*)
(exprimat in dolari)
-------------------------------------------------------------------------------
La fiecare 15 aprilie si 15 octombrie, incepand cu
15 octombrie 1998 pana la 15 aprilie 2010 5.000.000
-------------------------------------------------------------------------------
PRIME PENTRU RAMBURSAREA ANTICIPATA
Conform sectiunii 3.04. b) din Conditiile generale, prima platibila asupra
capitalului de baza la orice scadenta a imprumutului care se va rambursa
anticipat va fi procentul specificat pentru perioada aplicabila de rambursare
anticipata prezentat mai jos:
-------------------------------------------------------------------------------
Prima
-------------------------------
Rata dobanzii (exprimata ca un
Perioada de rambursare procent pe an) aplicabila
anticipata imprumutului la data rambursarii
anticipate, multiplicata cu:
-------------------------------------------------------------------------------
- Nu mai mult de 3 ani inainte de
scadenta 0,18
- Mai mult de 3 ani, dar nu mai mult
de 6 ani inainte de scadenta 0,35
- Mai mult de 6 ani, dar nu mai mult
de 11 ani inainte de scadenta 0,65
- Mai mult de 11 ani, dar nu mai mult
de 15 ani, inainte de scadenta 0,88
- Mai mult de 15 ani inainte de scadenta 1,00
-------------------------------------------------------------------------------
*) Cifrele din aceasta coloana reprezinta echivalent dolari determinat la
datele respective ale tragerilor. Vezi Conditii generale, sectiunile 3.04. si
4.03.
ANEXA 4
ACHIZITIONARE SI SERVICII DE CONSULTANTA
Sectiunea I - Achizitionarea de bunuri si angajarea de lucrari
Partea A: Licitatia competitiva internationala
1. Cu exceptia celor prevazute in partea C a prezentei anexe, bunurile si
lucrarile vor fi achizitionate prin contracte adjudecate in concordanta cu
proceduri conforme celor prezentate in sectiunile I si II ale Ghidului de
achizitionare in cadrul imprumuturilor B.I.R.D. si creditelor A.D.I., publicat
de Banca in mai 1992 (ghidul). Pentru contracte cu pret fix, invitatia la
licitatie la care se refera paragraful 2.13. din ghid va prevedea ca, atunci
cand adjudecarea contractului se amana dincolo de perioada initiala de
validitate a ofertelor, pretul de licitatie al castigatorului licitatiei se va
majora pentru fiecare saptamana de intarziere prin doi factori de corectie
cunoscuti anterior, acceptabili Bancii: unul se va aplica tuturor componentelor
in moneda straina, iar celalalt, componentei in moneda locala a pretului de
licitatie. Aceasta majorare nu va fi luata in considerare la evaluarea
ofertelor.
2. Ofertele pentru lucrari vor fi precalificate asa cum prevede paragraful
2.10. al ghidului.
3. In masura posibilului, contractele pentru bunuri vor fi grupate in
pachete de oferte cu un pret estimat egal cu echivalentul a 300.000 $ sau mai
mult fiecare.
Partea B: Preferinta pentru producatorii locali
In achizitionarea bunurilor conform procedurilor descrise in partea A.1. a
acestei anexe, bunurilor produse in Romania li se poate oferi o marja de
preferinta in concordanta cu, si conditionat de prevederile paragrafelor 2.55.
si 2.56. din ghid si paragrafelor 1-4 din anexa nr. 2 la acesta.
Partea C: Alte proceduri de achizitionare
Bunurile ce urmeaza a fi achizitionate in cadrul categoriilor (1) si (2)
din tabelul prezentat in paragraful 1 din anexa nr. 1 la acest acord, estimate
sa coste mai putin decat echivalentul a 300.000 $ per contract, pana la o
valoare totala nu mai mare decat echivalentul a 2.000.000 $ pentru cele care
vor fi finantate in cadrul categoriei (1) si 1.000.000 $ pentru cele care vor
fi finantate in cadrul categoriei (2), pot fi achizitionate prin contracte
adjudecate pe baza comparatiei cotatiilor de pret solicitate pe baza unei liste
de cel putin trei furnizori din cel putin trei tari diferite eligibile conform
ghidului, in concordanta cu procedurile acceptabile Bancii.
Partea D: Analiza de catre Banca a hotararilor privind achizitionarea
1. Analiza precalificarii:
Cu privire la precalificarea ofertelor asa cum este prevazuta in partea
A.2. a prezentei, se vor aplica procedurile expuse in paragraful 1 al anexei
nr. 1 la ghid.
2. Analiza invitatiilor la licitatie, adjudecarilor propuse si contractelor
finale:
a) In ceea ce priveste contractele estimate sa coste echivalentul a 300.000
$ sau mai mult, se vor aplica procedurile prezentate in paragrafele 2 si 4 din
anexa nr. 1 la ghid. Daca platile pentru aceste contracte urmeaza sa se
efectueze din contul special, aceste proceduri vor fi modificate astfel incat
sa existe siguranta ca cele doua copii autentificate ale contractului, necesar
a fi remise Bancii conform paragrafului 2 d), vor fi transmise Bancii inainte
de efectuarea primei plati din contul special referitoare la acel contract.
b) Cu privire la contractele care nu sunt guvernate de paragraful
precedent, se vor aplica procedurile expuse in paragrafele 3 si 4 din anexa nr.
1 la ghid. Cand platile pentru asemenea contracte trebuie sa se faca din contul
special, procedurile mentionate vor fi modificate pentru a exista siguranta ca
cele doua copii autentificate ale contractului, impreuna cu celelalte
informatii necesar a fi remise Bancii conform paragrafului 3 mentionat, vor fi
transmise Bancii ca parte a evidentelor ce trebuie furnizate conform
paragrafului 4 din anexa nr. 5 la prezentul acord.
c) Prevederile subparagrafului precedent b) nu se vor aplica la contracte
in regie pentru care tragerile din contul imprumutului se vor face pe baza
avizului de cheltuieli.
3. Cifra de 15% este specificata prin prezenta pentru scopurile
paragrafului 4 din anexa nr. 1 la ghid.
Sectiunea II - Utilizarea consultantilor
1. Serviciile de consultanta vor fi procurate prin contracte adjudecate
consultantilor ale caror calificari, experienta, termeni si conditii de
angajare vor fi satisfacatoare Bancii. Acesti consultanti vor fi selectionati
conform principiilor si procedurilor acceptabile Bancii pe baza Ghidului pentru
utlilizarea consultantilor de catre imprumutatii Bancii Mondiale si de catre
Banca Mondiala ca agentie executanta, publicat de Banca in august 1981 (ghidul
pentru consultanti).
2. Fara ca acest lucru sa fie considerat ca o incalcare a prevederilor
paragrafului 1 din aceasta sectiune, prevederile ghidului pentru consultanti,
care impun analiza sau aprobarea anterioara a Bancii pentru bugete, liste
scurte, proceduri de selectie, scrisori de invitatie, oferte, rapoarte de
evaluare si contracte, nu se vor aplica acelor contracte estimate sa coste mai
putin de 100.000 $ echivalent fiecare. Totusi, aceasta exceptie la analiza
anterioara a Bancii nu se va aplica termenilor de referinta pentru acele
contracte, nici angajarii consultantilor individuali, selectionarii firmelor de
la o singura sursa, responsabilitatilor apreciate de Banca a fi de natura
critica, si modificarilor la contracte care majoreaza valoarea acestora la
100.000 $ echivalent sau mai mult.
ANEXA 5
CONTUL SPECIAL
1. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul categorii eligibile inseamna categoriile (1), (2) si (3)
prezentate in tabelul din paragraful 1 al anexei nr. 1 la acest acord;
b) termenul cheltuieli eligibile inseamna cheltuieli cu privire la costul
rezonabil al bunurilor si serviciilor necesare proiectului si care urmeaza sa
fie finantate din imprumut prin sumele alocate din cand in cand pentru
categoriile eligibile conform prevederilor anexei nr. 1 la acest acord; si
c) termenul alocatie autorizata inseamna o suma echivalenta cu 7.000.000 $
ce se va trage din contul imprumutului si se va depune in contul special
conform paragrafului 3 a) din aceasta anexa.
2. Platile din contul special se vor efectua exclusiv pentru cheltuieli
eligibile, in conformitate cu prevederile acestei anexe.
3. Dupa ce Banca a primit dovezi satisfacatoare pentru ea referitoare la
deschiderea contului special conform legii, tragerile din alocatia autorizata
si tragerile ulterioare pentru realimentarea contului special se vor efectua
dupa cum urmeaza:
a) Pentru trageri din alocatia autorizata, Imprumutatul va remite Bancii o
cerere sau cereri pentru un depozit sau depozite care nu depasesc suma totala a
alocatiei autorizate. Pe baza acelei sau acelor cereri, Banca, in numele
Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depune in contul special
acea suma sau sume pe care Imprumutatul le va fi solicitat.
b) (i) Pentru realimentarea contului special, Imprumutatul va remite Bancii
cereri pentru depuneri in contul special la acele intervale pe care Banca le va
specifica.
(ii) Inainte de sau la momentul remiterii fiecarei asemenea cereri,
Imprumutatul va furniza Bancii si alte evidente necesare, conform paragrafului
4 din aceasta anexa, pentru plata sau platile cu privire la care se solicita
realimentarea. Pe baza fiecarei asemenea cereri, Banca, in numele
Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depune in contul special
acea suma pe care Imprumutatul o va fi solicitat si despre care se va fi
demonstrat prin documentele mentionate si alte evidente ca a fost platita din
contul special pentru cheltuieli eligibile.
Toate acele depozite vor fi trase de catre Banca din contul imprumutului
conform respectivelor categorii eligibile si in respectivele valori
echivalente, dupa cum vor fi justificate prin documentele mentionate si alte
evidente.
4. Pentru fiecare plata efectuata de Imprumutat din contul special,
Imprumutatul va remite, la acea data pe care Banca o va solicita in mod
rezonabil, acele documente si alte evidente care sa probeze ca acea plata a
fost efectuata exclusiv pentru cheltuieli eligibile.
5. Indiferent de prevederile paragrafului 3 din aceasta anexa, Banca nu va
fi obligata sa efectueze depuneri in continuare in contul special:
a) daca, in orice moment, Banca va fi stabilit ca toate tragerile
ulterioare vor trebui efectuate de Imprumutat direct din contul imprumutului,
conform prevederilor art. V din Conditiile generale si paragrafului a) din
sectiunea 2.02. al prezentului acord; sau
b) o data cu valoarea totala netrasa din imprumut alocata categoriilor
eligibile, mai putin valoarea oricarui angajament special restant asumat de
Banca conform sectiunii 5.02 din Conditiile generale cu privire la proiect, va
egala echivalentul dublului sumei alocatiei autorizate.
Dupa aceea, tragerea din contul special a valorii ramase din imprumut,
alocata categoriilor eligibile, va urma acele proceduri pe care Banca le va
specifica Imprumutatului prin notificare. Aceste trageri ulterioare se vor
efectua numai dupa si in masura in care Banca va fi fost incredintata in mod
satisfacator ca toate acele sume ramase in depozit in contul special la data
acelei notificari vor fi utilizate pentru efectuarea platilor pentru cheltuieli
eligibile.
6. a) Daca Banca va fi determinat, oricand, ca vreo plata din contul
special: (i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau o valoare neeligibila
conform paragrafului 2 al acestei anexe; sau (ii) nu a fost justificata prin
evidentele transmise Bancii, Imprumutatul, dupa notificare din partea Bancii:
A) va furniza prompt acele evidente suplimentare pe care Banca le poate
solicita; sau B) va depune prompt in contul special (sau, daca Banca o va cere,
va restitui Bancii) o suma egala cu valoarea acelei plati sau portiunii din ea
neeligibile sau nejustificate. Daca Banca nu convine altfel, nu se va face nici
o depunere ulterioara de catre Banca in contul special pana cand Imprumutatul
nu va furniza acele evidente sau nu va face depunere ori restituire, dupa cum
va fi cazul.
b) Daca Banca va fi stabilit, oricand, ca vreo suma ramasa in contul
special nu va fi necesara pentru a acoperi plati ulterioare pentru cheltuieli
eligibile, Imprumutatul va restitui Bancii, cu promptitudine, dupa ce aceasta
i-a notificat, acea suma ramasa.
c) Imprumutatul poate, prin notificare adresata Bancii, sa restituie Bancii
integral sau partial fondurile depuse in contul special.
d) Restituirile catre Banca efectuate conform paragrafelor 6 a), b) si c)
din aceasta anexa vor fi creditate in contul imprumutului pentru trageri ulterioare
sau pentru anulare conform prevederilor respective ale acestui acord, inclusiv
al Conditiilor generale.
ANEXA 6
CONDITIILE PRINCIPALE ALE ACORDURILOR SUBSIDIARE DE FINANTARE CU
A.N.D., R.A.R. SI S.N.C.F.R.
1. Valoarea capitalului de baza ce va fi pus la dispozitie de Imprumutat
conform acordurilor subsidiare de finantare cu A.N.D., R.A.R. si S.N.C.F.R. va
fi, respectiv, echivalentul in dolari (determinat pentru data sau datele
respective ale tragerii din contul imprumutului sau ale platii din contul
special) al valorii in moneda sau monedele astfel trase sau platite in contul
costului:
a) lucrarilor, bunurilor, serviciilor de consultanta si scolarizarii
finantate din sumele imprumutului alocate din cand in cand categoriei (1) din
tabelul prezentat in paragraful 1 al anexei nr. 1 la acest acord, cu privire la
valoarea capitalului de baza ce urmeaza a fi pus la dispozitie conform
Acordului subsidiar de finantare cu A.N.D.;
b) bunurilor finantate din sumele imprumutului alocate categoriei (2) din
tabelul mentionat, cu privire la valoarea capitalului de baza ce urmeaza a fi
pus la dispozitie conform Acordului subsidiar de finantare cu R.A.R.; si
c) bunurilor si scolarizarii finantate din sumele imprumutului alocate categoriei
(3) din tabelul mentionat, cu privire la Acordul subsidiar de finantare cu
S.N.C.F.R.
2. Fiecare din sumele capitalului de baza la care se refera paragraful 1 al
prezentei anexe, trase si nerambursate la un moment dat, vor fi purtatoare de dobanda
la o rata per annum cel putin egala cu rata dobanzii aplicabile periodic
imprumutului conform sectiunii 2.05 din prezentul acord.
3. Fiecare din sumele capitalului de baza la care se refera paragraful 1 al
acestui anexe va fi rambursata in cursul unei perioade de 17 ani, inclusiv o
perioada de gratie de cel mult 5 ani.