Augustin Zegrean |
- preşedinte |
Acsinte Gaspar |
- judecător |
Petre Lăzăroiu |
- judecător |
Mircea Ştefan Minea |
- judecător |
Ion Predescu |
- judecător |
Puskás Valentin Zoltán |
- judecător |
Tudorel Toader |
- judecător |
Fabian Niculae |
- magistrat-asistent |
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă nr. 68/2008 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, excepţie ridicată de Primăria Moviliţa şi Consiliul Local Moviliţa în Dosarul nr. 3.420/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 28 aprilie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 3.420/91/2009, Tribunalul Vrancea - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2008 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical.Excepţia a fost invocată de Primăria Moviliţa şi Consiliul Local Moviliţa, într-un dosar având ca obiect obligaţia de a face.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile legale criticate reglementează un transfer silit de proprietate care nu respectă prevederile referitoare la expropriere consacrate de art. 44 alin. (1) şi (3) din Legea fundamentală şi de art. 1 din Primul Protocol la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.De asemenea, autorii excepţiei de neconstituţionalitate arată că, în măsura în care se vând spaţiile care au destinaţia de cabinete medicale, precum şi spaţiile în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, chiar în condiţiile interdicţiei de schimbare pe viitor a destinaţiei acestora, statul nu va mai dispune de baza materială care să asigure îndeplinirea obligaţiei constituţionale menţionate şi, drept urmare, nu va mai putea garanta dreptul cetăţenilor la ocrotirea sănătăţii.Tribunalul Vrancea - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal, faţă de excepţia invocată, apreciază că nu îşi poate exprima o opinie concludentă atât timp cât autorii acesteia au preluat în motivarea excepţiei considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 871/2007.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2008 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 6 iunie 2008.În opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale cuprinse în art. 34 - Dreptul la ocrotirea sănătăţii şi art. 44 alin. (2) şi (3) - Dreptul de proprietate privată.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că susţinerile autorilor excepţiei de neconstituţionalitate sunt neîntemeiate.Astfel, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2008 prevede, la art. 4: „Consiliile judeţene sau consiliile locale, după caz, pot aproba prin hotărâre lista spaţiilor şi a terenurilor aferente din proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale ori din proprietatea privată a statului, pentru care sunt mandatate să vândă, ce urmează să fie vândute potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe [...]“.Curtea observă că, spre deosebire de reglementarea anterioară, respectiv Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 iulie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 236/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 14 iunie 2006, declarată neconstituţională prin Decizia nr. 871 din 9 octombrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 701 din 17 octombrie 2007, care impunea consiliilor locale să aprobe prin hotărâre lista spaţiilor care urmau să fie vândute, actuala reglementare conferă consiliilor locale posibilitatea de a aproba sau nu prin hotărâre lista spaţiilor destinate vânzării către medici, dentişti, biologi, biochimişti, fizicieni etc. sau altor persoane cu drept de liberă practică în domeniu. Aşa fiind, prevederile legale criticate nu mai impun un transfer silit de proprietate, atributul dispoziţiei juridice asupra bunurilor care fac obiectul proprietăţii private a unităţilor administrativ-teritoriale ori a statului este neştirbit, nefiind, deci, încălcate dispoziţiile art. 44 din Legea fundamentală, cum pretind autorii excepţiei.Pe de altă parte, dacă autorităţile publice locale hotărăsc să vândă respectivele spaţii sau o parte din ele (în condiţiile ordonanţei de urgenţă în vigoare), prin aceasta nu se aduce atingere dispoziţiilor art. 34 din Constituţie, ci - dimpotrivă - se asigură, în sistemul sanitar actual, baza materială necesară medicilor şi celorlalţi specialişti pentru mai buna îndeplinire a actului medical, în scopul asigurării sănătăţii populaţiei. Prevederile art. 10 alin. (2) şi (3) din ordonanţă prevăd, în acest sens, că imobilele dobândite în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă nu pot fi înstrăinate, închiriate sau folosite de cumpărător pentru alte activităţi decât în scopul desfăşurării activităţii medicale şi/sau a activităţilor conexe actului medical, iar în localităţile în care există un singur spaţiu medical cu destinaţia de cabinet de medicină de familie, acesta îşi va menţine destinaţia în cazul înstrăinării.Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2008 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, excepţie ridicată de Primăria Moviliţa şi Consiliul Local Moviliţa, în Dosarul nr. 2.582/112/2009 al Tribunalului Vrancea – Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 iulie 2011.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Fabian Niculae