LEGE
Nr. 5 din 7 martie 1996
pentru ratificarea Conventiei privind concilierea si arbitrajul in cadrul
Conferintei pentru Securitate si Cooperare in Europa, semnata la Stockholm la
15 decembrie 1992
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 51 din 13 martie 1996

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia privind concilierea si arbitrajul in cadrul
Conferintei pentru Securitate si Cooperare in Europa, semnata la Stockholm la
15 decembrie 1992, cu urmatoarea rezerva:
"In aplicarea prevederilor art. 19 paragraful 4, Romania isi rezerva
dreptul de a opta pentru folosirea procedurilor de conciliere sau de arbitraj
prevazute in tratatele bilaterale si multilaterale incheiate sau pe care ea le
va incheia."
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 5 decembrie 1995, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 19
februarie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
CONVENTIE
privind concilierea si arbitrajul in cadrul Conferintei pentru Securitate si
Cooperare in Europa*)
-----------------
*) Traducere.
Statele-parti la aceasta conventie, fiind state participante la Conferinta
pentru Securitate si Cooperare in Europa,
constiente de obligatia lor, potrivit art. 2 paragraful 3 si art. 33 ale
Cartei Natiunilor Unite, de a solutiona diferendele dintre ele in mod pasnic,
subliniind ca ele nu intentioneaza in nici un fel sa aduca atingere
competentei altor institutii sau mecanisme existente, inclusiv Curtea
Internationala de Justitie, Curtea Europeana a Drepturilor Omului, Curtea de
Justitie a Comunitatilor Europene si Curtea Permanenta de Arbitraj,
reafirmand angajamentul lor solemn de a-si solutiona diferendele prin
mijloace pasnice si hotararea lor de a institui mecanisme pentru solutionarea
diferendelor dintre statele participante,
reamintind ca aplicarea integrala a tuturor principiilor si angajamentelor
C.S.C.E. constituie, prin ea insasi, un element esential in prevenirea
diferendelor dintre statele participante la C.S.C.E.,
preocupate sa intareasca si sa indeplineasca angajamentele cuprinse, in
special, in Raportul Reuniunii de experti privind solutionarea pasnica a
diferendelor, adoptat la La Valletta, si aprobat de catre Consiliul Ministrilor
Afacerilor Externe ai C.S.C.E. la intalnirea sa de la Berlin din 19-20 iunie
1991,
au convenit dupa cum urmeaza:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Infiintarea Curtii
Se infiinteaza Curtea de Conciliere si Arbitraj pentru a solutiona, prin
conciliere si, cand va fi cazul, prin arbitraj, diferendele care ii vor fi
supuse in conformitate cu prevederile acestei conventii.
Art. 2
Comisii de conciliere si tribunale arbitrale
1. Concilierea va fi facuta de Comisia de conciliere constituita pentru
fiecare diferend. Comisia va fi compusa din conciliatori desemnati de pe o
lista intocmita potrivit prevederilor art. 3.
2. Arbitrajul va fi facut de catre Tribunalul arbitral constituit pentru
fiecare diferend. Tribunalul arbitral va fi compus din arbitri desemnati de pe
o lista intocmita potrivit prevederilor art. 4.
3. Conciliatorii si arbitrii, impreuna, vor constitui Curtea de conciliere
si arbitraj in cadrul C.S.C.E., denumita in continuare Curtea.
Art. 3
Desemnarea conciliatorilor
1. Fiecare stat parte la aceasta conventie va desemna, in termen de doua
luni de la intrarea ei in vigoare, doi conciliatori, dintre care cel putin unul
este cetatean al statului care l-a desemnat. Celalalt conciliator poate fi
cetatean al altui stat participant la C.S.C.E. Statul care devine parte la
aceasta conventie, dupa intrarea ei in vigoare, isi va desemna conciliatorii in
termen de doua luni dupa intrarea in vigoare a conventiei in privinta sa.
2. Conciliatorii trebuie sa fie persoane care detin sau au detinut functii
inalte pe plan international sau national si care poseda competente recunoscute
in domeniul dreptului international, al relatiilor internationale sau al
solutionarii diferendelor.
3. Conciliatorii vor fi desemnati pentru o perioada de 6 ani, care poate fi
reinnoita. Statul care i-a desemnat nu poate dispune incheierea functiilor lor
in cursul mandatului. In caz de deces, demisie sau imposibilitate de a actiona,
constatata de Biroul Curtii, statul in cauza va desemna un nou conciliator,
pentru perioada de timp ramasa din mandatul predecesorului.
4. La expirarea mandatului lor, conciliatorii vor continua sa se ocupe de
cazurile cu care au fost sesizati.
5. Numele conciliatorilor vor fi notificate grefierului, care le va inscrie
intr-o lista ce va fi comunicata Secretariatului C.S.C.E. pentru a fi transmisa
statelor participante la C.S.C.E.
Art. 4
Desemnarea arbitrilor
1. Fiecare stat parte la aceasta conventie va desemna, in termen de doua
luni de la intrarea ei in vigoare, un arbitru si un supleant, care pot fi
cetateni ai acestui stat sau ai oricarui alt stat participant la C.S.C.E.
Statul care devine parte la aceasta conventie, dupa intrarea ei in vigoare, va
desemna un arbitru si un supleant in termen de doua luni de la intrarea in
vigoare a conventiei in privinta sa.
2. Arbitrii si supleantii lor trebuie sa intruneasca conditiile cerute de
tarile lor pentru exercitarea celor mai inalte functii judiciare sau sa fie
jurisconsulti, avand o competenta recunoscuta in domeniul dreptului
international.
3. Arbitrii si supleantii lor sunt desemnati pentru un mandat de 6 ani,
care poate fi reinnoit o singura data. Statul-parte care i-a desemnat nu poate
dispune incetarea functiilor lor in cursul mandatului. In caz de deces, demisie
sau imposibilitate de a actiona, constatata de Biroul Curtii, arbitrul va fi
inlocuit de supleantul sau.
4. Daca un arbitru si supleantul sau decedeaza, demisioneaza sau sunt,
ambii, in imposibilitate de a actiona, faptul fiind constatat de Birou, se va
proceda la noi desemnari potrivit paragrafului 1. Noul arbitru si supleantul
sau vor incheia mandatul predecesorilor.
5. Regulamentul Curtii poate prevedea reinnoirea partiala a arbitrilor si a
supleantilor lor.
6. La expirarea mandatului lor, arbitrii vor continua sa se ocupe de
cazurile cu care au fost sesizati.
7. Numele arbitrilor vor fi notificate grefierului, care le va inscrie pe o
lista ce va fi comunicata Secretariatului C.S.C.E., pentru a fi transmisa
statelor participante la C.S.C.E.
Art. 5
Independenta membrilor Curtii si a grefierului
Conciliatorii, arbitrii si grefierul isi vor exercita functiile in deplina
independenta. Inainte de a-si prelua functiile, ei vor face o declaratie prin
care se vor angaja sa-si exercite functiile in mod impartial si potrivit
constiintei lor.
Art. 6
Privilegii si imunitati
Conciliatorii, arbitrii, grefierul, precum si agentii si consilierii
partilor in litigiu se vor bucura, pe timpul cat isi indeplinesc functiile pe
teritoriul statelor parti la aceasta conventie, de privilegiile si de
imunitatile acordate persoanelor care indeplinesc functii similare in cadrul
Curtii Internationale de Justitie.
Art. 7
Biroul Curtii
1. Biroul Curtii va fi format din presedinte, un vicepresedinte si trei
membri.
2. Presedintele Curtii va fi ales de catre membrii Curtii, reuniti in colegiu.
Presedintele prezideaza Biroul.
3. Conciliatorii si arbitrii vor alege, in cadrul colegiilor lor
respective, doi membri ai Biroului si pe supleantii acestora.
4. Biroul isi va alege vicepresedintele dintre membrii sai.
Vicepresedintele va fi ales dintre conciliatori, daca presedintele este un
arbitru, si dintre arbitri, daca presedintele este un conciliator.
5. Regulamentul Curtii va stabili modalitatile pentru alegerea
presedintelui, a celorlalti membrii ai Biroului si a supleantilor acestora.
Art. 8
Procedura de luare a deciziilor
1. Deciziile Curtii vor fi luate cu votul majoritatii membrilor care
participa la vot. Membrii care se abtin nu sunt considerati ca participanti la
vot.
2. Deciziile Biroului vor fi luate cu votul majoritatii membrilor sai.
3. Deciziile comisiilor de conciliere si cele ale tribunalelor arbitrale
vor fi luate cu votul majoritatii membrilor lor, care nu au dreptul de a se
abtine de la vot.
4. In caz de vot egal, votul presedintelui va prevala.
Art. 9
Grefierul
Curtea isi va numi grefierul si va putea sa prevada numirea altor
functionari necesari. Statutul personalului grefei va fi elaborat de Birou si
va fi adoptat de catre statele-parti la prezenta conventie.
Art. 10
Sediul
1. Sediul Curtii este stabilit la Geneva.
2. La cererea partilor in litigiu si cu acordul Biroului Curtii, o comisie
de conciliere sau un tribunal arbitral se pot intruni in afara sediului Curtii
Art. 11
Regulamentul Curtii
1. Curtea va adopta propriul sau regulament, care va fi supus aprobarii
statelor-parti la prezenta conventie.
2. Regulamentul Curtii va stabili, in special, regulile de procedura care
trebuie aplicate de catre comisiile de conciliere si de tribunalele arbitrale,
constituite in conformitate cu prezenta conventie. El va preciza de la care
dintre aceste reguli nu se va putea deroga, prin acordul partilor in litigiu.
Art. 12
Limbile de lucru
Regulamentul Curtii va stabili regulile aplicabile in privinta limbilor de
lucru.
Art. 13
Protocol financiar
Cu exceptia prevederilor art. 17, toate cheltuielile Curtii vor fi
suportate de statele-parti la prezenta conventie.
Dispozitiile privind calcularea cheltuielilor, intocmirea si aprobarea bugetului
anual al Curtii, repartizarea cheltuielilor intre statele-parti la aceasta
conventie, verificarea conturilor Curtii si problemele conexe vor fi cuprinse
intr-un protocol financiar, care va fi adoptat de catre Comitetul Inaltilor
Functionari. Un stat este legat de protocol in momentul cand devine parte la
conventie.
Art. 14
Raport periodic
Biroul va prezenta, anual, Consiliului C.S.C.E., prin Comitetul Inaltilor
Functionari, un raport asupra activitatilor desfasurate in baza prezentei conventii.
Art. 15
Notificarea cererilor de conciliere sau de arbitraj
Grefierul Curtii va informa Secretariatul C.S.C.E. despre toate cererile de
conciliere sau de arbitraj, pentru a fi comunicate imediat statelor
participante la C.S.C.E.
Art. 16
Comportarea partilor; masurile provizorii
1. In timpul procedurii, partile in litigiu se vor abtine de la orice
actiune care ar putea agrava situatia sau care ar putea ingreuna ori impiedica
solutionarea diferendului.
2. Comisia de conciliere poate atrage atentia partilor in litigiul cu care
a fost sesizata asupra masurilor pe care le-ar putea lua pentru a preveni
agravarea diferendului si pentru ca solutionarea acestuia sa nu devina mai
dificila.
3. Tribunalul arbitral, constituit pentru a solutiona un diferend, poate
indica masurile provizorii care ar trebui sa fie luate de catre partile in
litigiu, in conformitate cu prevederile paragrafului 4 al art. 26.
Art. 17
Cheltuielile de procedura
Partile in litigiu si orice parte intervenienta isi vor suporta, fiecare,
propriile cheltuieli de procedura.
CAP. 2
Competenta
Art. 18
Competenta comisiei si a tribunalului
1. Orice stat parte la prezenta conventie poate supune unei comisii de
conciliere orice diferend cu un alt stat-parte, care nu a putut fi solutionat,
intr-o perioada de timp rezonabila, prin negocieri.
2. Un diferend poate fi supus unui tribunal arbitral in conditiile
prevazute la art. 26.
Art. 19
Mentinerea mijloacelor existente de solutionare
1. Comisia de conciliere sau tribunalul arbitral constituite pentru
solutionarea unui diferend va inceta examinarea acestuia:
a) daca, inainte de sesizarea comisiei sau a tribunalului, acest diferend a
fost supus unei curti sau unui tribunal carui competenta partile in litigiu
sunt obligate sa o accept sau, daca o asemenea instanta a pronuntat deja o
hotarare asupra fondului acestui diferend;
b) daca partile in litigiu au acceptat, dinainte, competenta exclusiva a
unui organ jurisdictional, altul decat tribunalul prevazut de prezenta
conventie, si daca acest organ este competent sa decida, cu forta obligatorie,
asupra diferendului ce i-a fost supus, sau daca partile in litigiu a convenit
sa caute solutionarea acestuia exclusiv prin alt mijloace.
2. Comisia de conciliere, constituita pentru solutionarea unui diferend,
inceteaza examinarea acestuia chiar si dupa ce a fost sesizata, daca una sau
toate partile in litigiu supun diferendul unei curti sau unui tribunal a carui
competenta partile respective sunt obligate sa o accepte.
3. Comisia de conciliere va suspenda examinarea diferendului daca, mai
inainte, acesta a fost supus altui organ care are competenta sa formuleze
propuneri cu privire acest diferend. Daca prin acest demers anterior nu se
ajunge la solutionarea diferendului, comisia isi va relua lucrarile, la cererea
partilor in litigiu sau a uneia dintre ele, sub rezerva prevederilor
paragrafului 1 al art. 26.
4. Un stat poate, in momentul semnarii sau ratificarii conventiei, sau al
aderarii la aceasta, sa faca o rezerva pentru a asigura compatibilitatea
mecanismului de solutionare a diferendelor, instituit de aceasta conventie, cu
alte mijloace de solutionare a diferendelor care rezulta din angajamentele
internationale aplicabile acestui stat.
5. Daca, in orice moment, partile reusesc sa solutioneze diferendul,
comisia sau tribunalul scoate cauza de pe rol, dupa ce a primit o confirmare
scrisa de la toate partile ca ele au solutionat diferendul.
6. Orice dezacord intre partile in litigiu cu privire competenta comisiei
sau a tribunalului este solutionat de comisie sau de tribunal.
CAP. 3
Concilierea
Art. 20
Cererea pentru constituirea unei comisii de conciliere
1. Orice stat-parte la prezenta conventie poate adresa grefierului o cerere
pentru a solicita constituirea unei comisii de conciliere pentru solutionarea
unui diferend intre el si unul sau mai multe state-parti. Doua sau mai multe
state-parti pot, de asemenea, sa adreseze grefierului o cerere comuna.
2. Constituirea unei comisii de conciliere poate fi ceruta de asemenea,
prin acordul a doua sau mai multe state-parti sau intre unul sau mai multe
state-parti si unul sau mai multe state participante la C.S.C.E. Acordul
trebuie sa fie notificat grefierului.
Art. 21
Constituirea comisiei de conciliere
1. Fiecare parte in litigiu va numi un conciliator de pe lista
conciliatorilor, stabilita in conformitate cu art. 3, pentru a face parte din
comisia de conciliere.
2. Cand mai mult de doua state sunt parti la acelasi diferend, partile care
au aceleasi interese se pot intelege sa numeasca un singur conciliator. Daca nu
procedeaza in acest sens, fiecare dintre cele doua parti in litigiu va numi un
numar egal de conciliatori, pana la un maximum stabilit de Birou.
3. Orice stat care este parte la un diferend supus unei comisii de
conciliere, fara a fi parte la aceasta conventie, poate numi, pentru a face
parte din comisie, o persoana aleasa fie de pe lista de conciliatori stabilita
in conformitate cu art. 3, fie dintre cetatenii unui stat participant la
C.S.C.E. In acest caz, acestia din urma vor avea, in scopul examinarii
diferendului, aceleasi drepturi si aceleasi obligatii ca si ceilalti membri ai
comisiei. Ei isi vor exercita functiile in deplina independenta si vor face
declaratia ceruta de art. 5, inainte de a-si ocupa locurile in comisie.
4. Imediat dupa primirea cererii sau a acordului prin care partile in
litigiu solicita constituirea unei comisii de conciliere, presedintele Curtii
va consulta partile in litigiu in privinta componentei restului comisiei.
5. Biroul va numi alti trei conciliatori pentru a face parte din comisia de
conciliere. Acest numar poate fi majorat sau redus de catre Birou, cu conditia
sa fie impar. Membrii Biroului si supleantii lor, care se afla pe lista
conciliatorilor, pot fi numiti pentru a face parte din comisie.
6. Comisia de conciliere isi alege presedintele din randul membrilor numiti
de Birou.
7. Regulamentul Curtii va stabili regulile aplicabile pentru situatia in
care, la inceputul sau in cursul procedurii, unul dintre membrii numiti sa faca
parte din comisie este recuzat, nu poate sau refuza sa participe.
8. Orice problema in legatura cu aplicarea acestui articol va fi solutionata
de catre Birou ca o chestiune preliminara.
Art. 22
Procedura de constituire a unei comisii de conciliere
1. Daca constituirea unei comisii de conciliere este solicitata pe calea
unei cereri, cererea va enunta obiectul diferendului, partea sau partile
impotriva carora este formulata cererea si numele conciliatorului sau ale
conciliatorilor numiti de catre partea sau partile solicitante. Cererea va
indica, pe scurt, si mijloacele de solutionare la care s-a recurs anterior.
2. De indata ce s-a primit o cerere, grefierul o va notifica celeilalte sau
celorlalte parti in litigiu mentionate in cerere. Cealalta parte sau celelalte
parti dispun de un termen de 15 zile de la notificare pentru a numi pe
conciliatorul sau pe conciliatorii care vor face parte din comisia de
conciliere. Daca, in acest termen, una sau mai multe parti in litigiu nu au
ales membrul sau membrii comisiei pe care au dreptul sa-i numeasca, Biroul va
numi numarul corespunzator de conciliatori. Aceasta numire se va face dintre conciliatorii
desemnati in conformitate cu art. 3 de catre partea sau de catre fiecare dintre
partile in cauza sau, daca aceste parti nu au desemnat inca conciliatori,
dintre conciliatorii care nu au fost desemnati de catre cealalta parte sau de
catre celelalte parti in litigiu.
3. Daca constituirea unei comisii de conciliere este ceruta in baza unui
acord, acordul trebuie sa enunte obiectul diferendului. Daca nu exista acord,
in intregime sau in parte, asupra obiectului diferendului, fiecare parte isi
poate formula propria sa pozitie in legatura cu obiectul acestuia.
4. In cazul in care constituirea comisiei de conciliere este ceruta in baza
unui acord, fiecare parte va notifica grefierului numele conciliatorului sau
ale conciliatorilor pe care i-a numit sa faca parte din comisie.
Art. 23
Procedura de conciliere
1. Procedura de conciliere este confidentiala si in contradictoriu. Sub
rezerva prevederilor art. 10 si 11 si a regulamentului Curtii, comisia de
conciliere isi va stabili procedura, dupa consultarea partilor in litigiu.
2. Daca partile in litigiu sunt de acord, comisia de conciliere poate
invita orice stat-parte la prezenta conventie, care are un interes in
solutionarea diferendului, sa participe la procedura.
Art. 24
Obiectivul concilierii
Comisia de conciliere va ajuta partile in litigiu sa-l solutioneze in
concordanta cu dreptul international si cu angajamentele la care au subscris in
cadrul C.S.C.E.
Art. 25
Rezultatul procedurii de conciliere
1. Daca in cursul procedurii, partile in litigiu reusesc, cu ajutorul
comisiei de conciliere, sa gaseasca o solutie reciproc acceptabila, ele vor
consemna termenii acestei solutii intr-o incheiere, semnata de reprezentantii
lor si de membrii comisiei. Semnarea acestui document va incheia procedura.
Consiliul C.S.C.E. va fi informat prin intermediul Comitetului Inaltilor
Functionari, despre reusita concilierii.
2. Cand comisia de conciliere apreciaza ca toate aspectele diferendului si
toate posibilitatile de gasire a unei solutii au fost epuizate, ea va redacta
un raport final. Raportul va contine propunerile comisiei pentru solutionarea
pasnica a diferendului.
3. Raportul comisiei de conciliere va fi notificat partilor in litigiu,
care vor dispune de o perioada de 30 de zile pentru a-i examina si pentru a-l
informa pe presedintele comisiei daca sunt gata sa accepte solutia propusa.
4. Daca o parte in litigiu nu accepta solutia propusa, cealalta parte sau
celelalte parti nu mai sunt legate de acceptarea, de catre ele, a solutiei
respective.
5. Daca, in termenul prevazut la paragraful 3, partile in litigiu nu au
acceptat solutia propusa, raportul va fi inaintat Consiliului C.S.C.E., prin
intermediul Comitetului Inaltilor Functionari.
6. Daca una dintre parti refuza sa participe la procedura de conciliere sau
paraseste procedura dupa inceperea acesteia, se va intocmi, de asemenea, un
raport in scopul notificarii de indata a acestei situatii Consiliului C.S.C.E.,
prin intermediul Comitetului Inaltilor Functionari.
CAP. 4
Arbitrajul
Art. 26
Cererea pentru constituirea unui tribunal arbitral
1. O cerere de arbitraj poate fi formulata oricand, pe baza de acord intre
doua sau mai multe state-parti la prezenta conventie sau intre unul sau mai
multe state-parti la conventie si unul sau mai multe alte state participante la
C.S.C.E.
2. Statele-parti la conventie pot, oricand, sa declare, printr-o notificare
adresata depozitarului, ca ele recunosc ca obligatorie, ipso facto si fara un
acord special, competenta unui tribunal arbitral, sub rezerva reciprocitatii. O
astfel de declaratie poate fi facuta fara limitarea duratei sau pentru o durata
determinata. Ea poate fi facuta pentru toate diferendele sau poate exclude
diferende asupra unor chestiuni referitoare la integritatea teritoriala, la
apararea nationala, la un titlu de suveranitate asupra teritoriului national
sau la pretentii concurente cu privire la jurisdictia asupra altor zone.
3. O cerere de arbitraj nu poate fi formulata printr-o solicitare adresata
grefierului Curtii impotriva unui stat-parte la conventie, care a facut
declaratia prevazuta la paragraful 2, decat dupa ce s-a scurs o perioada de 30
de zile dupa ce raportul comisiei de conciliere, care s-a ocupat de examinarea
diferendului, a fost transmis Consiliului C.S.C.E., potrivit prevederilor
paragrafului 5 al art. 25.
4. Dupa ce un diferend este supus unui tribunal arbitral, in conformitate
cu acest articol, tribunalul poate, din proprie initiativa sau la cererea uneia
sau a tuturor partilor in litigiu, sa indice masurile provizorii care ar trebui
luate de catre partile in litigiu pentru a evita agravarea diferendului si
pentru ca solutionarea acestuia sa nu devina mai dificila sau pentru a evita ca
o viitoare hotarare a tribunalului sa ramana neexecutata, datorita atitudinii
partilor sau a uneia dintre partile in litigiu.
Art. 27
Sesizarea unui tribunal arbitral
1. Daca o cerere de arbitraj este formulata in baza unui acord, acesta
trebuie sa precizeze obiectul diferendului. Daca nu exista acord, in intregime
sau in parte, cu privire la obiectul diferendului, fiecare parte isi poate
formula propria pozitie in legatura cu obiectul acestuia.
2. Daca arbitrajul este solicitat printr-o cerere, aceasta trebuie sa
precizeze obiectul diferendului, statul-parte sau statele-parti la prezenta
conventie impotriva caruia sau carora este indreptata si elementele principale
de fapt si de drept pe care se intemeiaza. Imediat dupa primirea cererii,
grefierul o va notifica celuilalt stat parte sau celorlalte state parti
mentionate in cerere.
Art. 28
Constituirea tribunalului arbitral
1. Dupa ce se formuleaza o cerere de arbitraj, se constituie un tribunal
arbitral.
2. Arbitrii desemnati de partile in litigiu in conformitate cu prevederile
art. 4 sunt membri de drept ai tribunalului. Daca sunt mai mult de doua
state-parti la acelasi diferend, statele care au aceleasi interese pot conveni
sa numeasca un singur arbitru.
3. Biroul va numi, dintre arbitri, un numar de membri care sa faca parte
din tribunal, astfel incat numarul membrilor numiti de Birou sa fie cu cel
putin unu mai mare decat numarul membrilor de drept. Membrii Biroului si
supleantii lor, care sunt pe lista arbitrilor, vor fi eligibili pentru a fi
numiti sa faca parte din tribunal.
4. Daca un membru de drept al tribunalului nu poate sa participe sau daca,
anterior, a luat cunostinta, in orice calitate, de cazul care face obiectul
diferendului supus tribunalului, acest membru va fi inlocuit de supleantul sau.
Daca supleantul se afla in aceeasi situatie, statul in cauza va numi, in
conformitate cu modalitatile prevazute la paragraful 5, un membru in scopul
examinarii acestui diferend. In cazul cand ar aparea dubii in ceea ce priveste
capacitatea unui membru sau a supleantului sau de a face parte din tribunal,
Biroul va decide.
5. Orice stat care este parte la un diferend supus unui tribunal arbitral,
fara sa fie parte la prezenta conventie, poate numi o persoana pentru a face
parte din tribunal, aleasa fie de pe lista arbitrilor, stabilita in
conformitate cu art. 4, fie dintre cetatenii unui stat participant la C.S.C.E.
Orice persoana astfel numita trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute in
paragraful 2 al art. 4; ea are, in scopul examinarii diferendului, aceleasi
drepturi si obligatii ca si ceilalti membri ai tribunalului. Persoana
respectiva isi va exercita functiile in deplina independenta si va face
declaratia ceruta de art. 5, inainte de a lua parte la lucrarile tribunalului.
6. Tribunalul isi va alege presedintele dintre membrii numiti de Birou.
7. In cazul cand unul dintre membrii tribunalului numit de Birou nu poate
participa la lucrari, el nu va fi inlocuit decat daca numarul membrilor numiti
de Birou scade sub numarul membrilor de drept sau al membrilor numiti de
partile in litigiu, in conformitate cu dispozitiile paragrafului 5. In acest
caz, unul sau mai multi membri noi vor fi numiti de catre Birou potrivit
paragrafelor 3 si 4 ale acestui articol. In cazul numirii unuia sau mai multor
noi membri, nu va fi ales un nou presedinte decat daca membrul care nu poate sa
participe este insusi presedintele tribunalului.
Art. 29
Procedura de arbitraj
1. Procedura de arbitraj se desfasoara in contradictoriu, conform principiilor
unei judecati echitabile. Ea comporta o faza scrisa si una orala.
2. Tribunalul arbitral dispune, fata de partile in litigiu, de competentele
necesare de cercetare a faptelor si de investigatie pentru indeplinirea
sarcinilor sale.
3. Orice stat participant la C.S.C.E. care considera ca are un interes
juridic deosebit, ce ar putea fi afectat de hotararea tribunalului, poate, in
termen de 15 zile de la transmiterea notificarii efectuate de catre
Secretariatul C.S.C.E., potrivit prevederilor art. 15, sa adreseze grefierului
Curtii o cerere de interventie. Aceasta cerere trebuie transmisa imediat
partilor in litigiu si tribunalului constituit pentru examinarea diferendului.
4. Daca statul intervenient dovedeste ca are un astfel de interes, el va fi
autorizat sa participe la procedura, in masura in care este necesar pentru
protectia acestui interes. Partea respectiva a hotararii tribunalului este
obligatorie pentru statul intervenient.
5. Partile in litigiu dispun de o perioada de 30 de zile pentru a transmite
tribunalului observatiile lor privind cererea de interventie. Tribunalul va
pronunta o hotarare cu privire la admisibilitatea cererii.
6. Dezbaterile in fata tribunalului se vor tine cu usile inchise, afara de
cazul cand tribunalul decide altfel, la cererea partilor in litigiu.
7. In cazul cand una sau mai multe dintre partile in litigiu nu se
prezinta, cealalta parte sau celelalte parti pot cere tribunalului sa se
pronunte in favoarea pretentiilor sale sau ale lor. In acest caz, inainte de a
da sentinta, tribunalul trebuie sa se asigure ca este competent si ca
argumentele partii sau ale partilor care participa la procedura sunt
intemeiate.
Art. 30
Rolul tribunalului arbitral
Rolul tribunalului arbitral este de a hotari, in conformitate cu dreptul
international, asupra diferendelor care ii sunt supuse. Aceasta prevedere nu
aduce atingere competentei tribunalului de a da o decizie ex aequo et bono,
daca partile in litigiu sunt de acord.
Art. 31
Sentinta tribunalului arbitral
1. Sentinta tribunalului arbitral va fi motivata. Daca ea nu exprima, in
intregime sau in parte, opinia unanima a membrilor lui, fiecare membru al
acestuia va avea dreptul sa ataseze la sentinta opinia sa separata sau
disidenta.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 4 al art. 29, sentinta
tribunalului nu va fi obligatorie decat intre partile in litigiu si numai cu
privire la cazul care a fost solutionat.
3. Sentinta este definitiva si nu poate fi supusa apelului. Totusi partile
in litigiu sau una dintre ele pot cere tribunalului arbitral sa interpreteze
sentinta in cazul unei divergente privind sensul sau continutul acesteia. Daca
partile in litigiu nu convin altfel, o astfel de cerere trebuie facuta in
termen de 6 luni de la comunicarea sentintei. Dupa primirea observatiilor
partilor in litigiu, tribunalul va proceda la interpretarea sentintei cat mai
curand posibil.
4. O cerere de revizuire a sentintei nu poate fi facuta decat daca se
descopera fapte de natura sa aiba o influenta decisiva si care, inainte de
pronuntarea sentintei, nu erau cunoscute tribunalului si nici partii sau
partilor in litigiu care cer revizuirea. Cererea de revizuire trebuie facuta in
termen de 6 luni de la descoperirea noului fapt. Nici o cerere de revizuire nu
poate fi formulata dupa 10 ani de la data pronuntarii sentintei.
5. In masura posibilului, examinarea unei cereri de interpretare sau a unei
cereri de revizuire va fi facuta de catre tribunalul care a dat sentinta. Daca
Biroul constata ca acest lucru este imposibil, se va proceda la constituirea
unui nou tribunal, in conformitate cu prevederile art. 28.
Art. 32
Publicarea sentintei arbitrale
Sentinta arbitrala este publicata de catre grefier. O copie certificata
conforma va fi comunicata partilor in litigiu si Consiliului C.S.C.E., prin
intermediul Comitetului Inaltilor Functionari.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 33
Semnarea si intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie este deschisa, la sediul Guvernului Suediei, pentru
semnare de catre statele participante la C.S.C.E., pana la 31 martie 1993. Ea
va fi supusa ratificarii.
2. Statele participante la C.S.C.E., care nu au semnat conventia, pot adera
ulterior la aceasta.
3. Conventia va intra in vigoare la doua luni de la data depunerii celui
de-al doisprezecelea instrument de ratificare sau de aderare.
4. Pentru orice stat care o ratifica sau adera la aceasta, dupa depunerea
celui de-al doisprezecelea instrument de ratificare sau de aderare, conventia va
intra in vigoare la doua luni dupa depunerea instrumentului sau de ratificare
sau de aderare.
5. Guvernul Suediei asigura functiile de depozitar al conventiei.
Art. 34
Rezerve
La prezenta conventie nu se pot face decat acele rezerve pe care le permite
in mod expres.
Art. 35
Amendamente
1. Amendamentele la prezenta conventie trebuie sa fie adoptate in
conformitate cu paragrafele care urmeaza.
2. Orice stat-parte la conventie poate sa formuleze propuneri de amendare a
acesteia, care vor fi comunicate de catre depozitar Secretariatului C.S.C.E.,
pentru a fi transmise statelor participante la C.S.C.E.
3. Daca Consiliul C.S.C.E. adopta textul amendamentului propus, acesta va
fi comunicat de catre depozitar statelor-parti la conventie, pentru a fi
acceptat in conformitate cu regulile lor constitutionale respective.
4. Orice amendament astfel adoptat va intra in vigoare in a treizecea zi
dupa ce toate statele-parti la conventie il vor fi informat pe depozitar despre
acceptarea acestui amendament.
Art. 36
Denuntarea
1. Orice stat-parte la prezenta conventie poate, in orice moment, sa o
denunte printr-o notificare adresata depozitarului.
2. Denuntarea va deveni efectiva la un an de la data primirii notificarii de
catre depozitar.
3. Conventia va continua totusi sa se aplice fata de statul care a
denuntat-o, in ceea ce priveste procedurile in curs la data cand denuntarea
intra in vigoare. Aceste proceduri vor fi continuate pana la incheierea lor.
Art. 37
Notificari si comunicari
Notificarile si comunicarile care urmeaza a fi facute de catre depozitar
vor fi adresate grefierului si Secretariatului C.S.C.E. si vor fi comunicate
apoi statelor participante la C.S.C.E.
Art. 38
Statele care nu sunt parte la prezenta conventie
Se confirma ca, in conformitate cu dreptul international, nici o prevedere
a prezentei conventii nu trebuie interpretata ca stabilind vreo obligatie sau
angajament pentru statele participante la C.S.C.E. care nu sunt parte la
conventie, afara de cazul cand obligatiile sau angajamentele sunt prevazute in
mod expres si acceptate in mod expres, in scris, de catre aceste state.
Art. 39
Dispozitii tranzitorii
1. Curtea va proceda, in termen de 4 luni de la intrarea in vigoare a
prezentei conventii, la alegerea Biroului sau, la adoptarea regulamentului sau
si la desemnarea grefierului, in conformitate cu prevederile art. 7, 9 si 11.
Guvernul statului-gazda al Curtii va face aranjamentele necesare in cooperare
cu depozitarul.
2. Pana la numirea grefierului, functiile prevazute la paragraful 5 al art.
3 si la paragraful 7 al art. 4, vor fi exercitate de catre depozitar.
Incheiata la Stockholm la 15 decembrie 1992, in limbile engleza, franceza,
germana, italiana, rusa si spaniola, toate cele sase versiuni fiind egal
autentice.