LEGE
Nr. 650 din 7 decembrie 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea
produselor si serviciilor de piata
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 914 din 16 decembrie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 99 din 29 august 2000 privind
comercializarea produselor si serviciilor de piata, adoptata in temeiul art. 1
lit. C pct. 2 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 424 din
1 septembrie 2000, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezenta ordonanta stabileste principiile generale privind desfasurarea
activitatii comerciale si urmareste dezvoltarea retelei de distributie a
produselor si serviciilor de piata, cu respectarea principiilor liberei
concurente, protectiei vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice
ale consumatorilor, precum si a mediului."
2. Literele c), e), f) si g) ale articolului 2 vor avea urmatorul cuprins:
"c) informarea corecta si protejarea intereselor consumatorilor,
precum si posibilitatea asigurarii produselor si serviciilor de piata in zonele
de vecinatate ale acestora;
............................................................................
e) promovarea diverselor tipuri de retele de distributie si forme de
vanzare;
f) stimularea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii cu activitate
de comercializare a produselor si serviciilor de piata;
g) sustinerea si ocrotirea activitatii comerciale si de prestari de
servicii de piata in zonele defavorizate."
3. Alineatul (1) si literele a), d), h), i) si j) ale alineatului (3) ale
articolului 3 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Prezenta ordonanta reglementeaza activitatile din sectorul comercial si
al serviciilor de piata privind cerintele necesare desfasurarii acestor
activitati, structurile de vanzare, practicile comerciale si regulile generale
de comercializare, precum si sanctiunile in caz de nerespectare a prevederilor
acesteia.
............................................................................
a) produsele medicamentoase, dispozitivele medicale;
............................................................................
d) bunurile din productia proprie a mestesugarilor individuali vandute la
locurile de productie;
............................................................................
h) marfurile vandute catre vizitatori, in cadrul festivalurilor,
targurilor, saloanelor sau al altor manifestari expozitionale, cu conditia ca
acestea sa faca obiectul manifestarilor respective;
i) produsele confiscate si valorificate conform dispozitiilor legale in
vigoare;
j) produsele si serviciile de piata reglementate prin acte normative
speciale."
4. Litera e) a alineatului (3) al articolului 3 se abroga.
5. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) consumator - orice persoana fizica sau grup de persoane fizice
constituite in asociatii, care cumpara, dobandeste, utilizeaza ori consuma
produse sau servicii in afara activitatii profesionale;
b) comerciant - persoana fizica sau juridica autorizata sa desfasoare
activitati de comercializare a produselor si serviciilor de piata;
c) comert cu ridicata/de gros - activitatea desfasurata de comerciantii
care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in
cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;
d) comert cu amanuntul/de detail - activitatea desfasurata de comerciantii
care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al
acestora;
e) comert de gros cash and carry/forma de comert cu autoservire pe baza de
legitimatie de acces - activitatea desfasurata de comerciantii care vand
marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane juridice sau persoane
fizice autorizate si asociatii familiale autorizate conform legii, inregistrate
in baza de date a vanzatorului, in scopul revanzarii si/sau prelucrarii, precum
si al utilizarii acestora ca produse consumabile;
f) comert ambulant - activitatea de comercializare cu amanuntul realizata
prin trecere dintr-un loc in altul, in rulote mobile, standuri mobile,
chioscuri mobile sau in vehicule special amenajate;
g) serviciu de alimentatie publica - activitatea de pregatire, preparare,
prezentare si servire a produselor si a bauturilor pentru consumul acestora in
unitati specializate sau la domiciliul/locul de munca al consumatorilor;
h) exercitiu comercial - una sau mai multe activitati de comercializare cu
ridicata, cu amanuntul, de tip cash and carry, de alimentatie publica, precum
si a serviciilor desfasurate de un comerciant. Obiectul activitatilor de
comercializare il constituie produsele si serviciile cuprinse in anexa nr. 3 la
prezenta ordonanta;
i) serviciu de piata - orice actiune sau prestatie care face obiectul
vanzarii-cumpararii pe piata si care nu are drept consecinta transferul
proprietatii asupra unui bun corporal, efectuata in scopul satisfacerii unor
necesitati ale consumatorilor;
j) structura de vanzare - spatiul de desfasurare a unuia sau mai multor
exercitii comerciale;
k) suprafata de vanzare - suprafata destinata accesului consumatorilor
pentru achizitionarea produsului/serviciului, expunerii produselor oferite, platii
acestora si circulatiei personalului angajat pentru derularea activitatii. Nu
constituie suprafete de vanzare cele destinate depozitarii si pastrarii
marfurilor, productiei, birourilor si anexelor;
l) structura de vanzare cu suprafata mica - structura de vanzare avand o
suprafata de vanzare de pana la 400 mp inclusiv;
m) structura de vanzare cu suprafata medie - structura de vanzare avand o
suprafata de vanzare cuprinsa intre 400 - 1.000 mp inclusiv;
n) structura de vanzare cu suprafata mare - structura de vanzare avand o
suprafata de vanzare mai mare de 1.000 mp;
o) centru comercial - structura de vanzare cu suprafata medie sau mare in
care se desfasoara activitati de comercializare cu amanuntul de produse,
servicii de piata si de alimentatie publica, ce utilizeaza o infrastructura
comuna si utilitati adecvate. Suprafata de vanzare a unui centru comercial este
rezultata din suma suprafetelor de vanzare cu amanuntul de produse si servicii
de piata si de alimentatie publica cuprinse in acesta;
p) comert in zone publice - activitatea de comercializare a produselor si
serviciilor, desfasurata permanent sau sezonier in piete, targuri, oboare,
pasaje publice, porturi, aeroporturi, gari, autogari, drumuri publice si strazi
sau orice zona de alta natura destinata folosintei publice."
6. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Orice exercitiu comercial se desfasoara numai de catre comercianti
autorizati in conditiile legii.
(2) Exercitarea de activitati comerciale cu produse din sectorul alimentar
si de alimentatie publica necesita cunostinte de specialitate si se efectueaza
cu personal calificat, conform normelor de aplicare a prezentei ordonante.
(3) In termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante,
personalul angajat in efectuarea de activitati comerciale cu produse din
sectorul alimentar si de alimentatie publica va trebui sa indeplineasca una
dintre urmatoarele cerinte profesionale:
a) sa fi absolvit un curs de specialitate pentru comercializarea produselor
alimentare si/sau de alimentatie publica, organizat conform legislatiei in
vigoare;
b) sa fi desfasurat cel putin 2 ani de activitate profesionala de
comercializare de produse alimentare si/sau de alimentatie publica si sa fi absolvit
un curs de notiuni fundamentale de igiena, organizat in conformitate cu
dispozitiile legale in vigoare."
7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Comertul in zone publice se desfasoara in structuri de vanzare cu sediu
fix sau ambulant.
(2) Exercitarea activitatii de comercializare in zone publice este supusa
acordului autoritatilor administratiilor publice locale sau ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, dupa caz, cu respectarea regulamentelor proprii ale
acestora si a planurilor de urbanism.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica si in cazul transferului, mutarii sau
extinderii unui exercitiu comercial, precum si in cazul modificarilor aduse
structurii de vanzare."
8. Articolele 7, 8 si 9 se abroga.
9. Dupa articolul 8 se introduce articolul 8^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 8^1
Acordul prevazut la art. 6 alin. (2) nu se elibereaza in urmatoarele
cazuri:
a) contravine planului general de dezvoltare urbana si criteriilor generale
privind determinarea zonelor si locurilor de vanzare din localitati;
b) aduce prejudicii spatiilor aflate in incinta sau in apropierea unor
cladiri de valoare arhitectonica deosebita ori cu valoare de patrimoniu;
c) exercitiul comercial se face in spatii improvizate;
d) se incalca dispozitiile prezentei ordonante."
10. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Structurile de vanzare cu amanuntul si cele in care se presteaza servicii
de piata pot fi deschise publicului in toate zilele saptamanii. Fiecare
comerciant isi stabileste orarul de functionare cu respectarea prevederilor
inscrise in legislatia muncii si cu conditia respectarii reglementarilor in
vigoare privind linistea si ordinea publica si in conformitate cu solicitarile
autoritatilor administratiei publice locale privind continuitatea unor
activitati comerciale sau de prestari de servicii, in functie de necesitatile
consumatorilor."
11. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Orarul de functionare se afiseaza la intrarea in unitate, in mod vizibil
din exterior, comerciantul fiind obligat sa asigure respectarea acestuia."
12. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Structurile de vanzare cu amanuntul din sectorul alimentar nu pot fi
inchise mai mult de doua zile consecutive, cu exceptia unor cauze obiective de
nefunctionare."
13. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Autoritatile administratiei publice asigura dezvoltarea armonioasa a
retelei si tipurilor de distributie si promovarea intreprinderilor mici si
mijlocii cu activitate de comercializare a produselor si serviciilor de
piata."
14. Literele a), b), e), f) si h) ale alineatului (1), litera b) a
alineatului (2), literele a) si d) ale alineatului (5) si alineatul (6) ale articolului
14 vor avea urmatorul cuprins:
"a) sprijinirea crearii unei retele de distributie care sa asigure
servicii de calitate consumatorilor si care sa raspunda necesitatilor de consum
ale acestora si marcarea acesteia in documentatiile de urbanism intocmite;
b) dezvoltarea armonioasa a retelei si tipurilor de distributie cu
respectarea principiului liberei concurente;
............................................................................
e) dezvoltarea si revigorarea retelei de distributie in zonele montane,
rurale si defavorizate si sustinerea crearii de servicii de piata in aceste
zone;
f) stimularea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii cu activitate
comerciala in scopul cresterii competitivitatii acestora si gradului de ocupare
a fortei de munca;
............................................................................
h) respectarea legislatiei in vigoare din domeniul urbanismului pentru
structurile de vanzare si de prestari de servicii de piata.
............................................................................
b) modului de incadrare a suprafetelor structurilor de vanzare pentru
protejarea lucrarilor de arta, a edificiilor cu valoare arhitectonica, istorica
sau arheologica, precum si a mediului in centrele istorice si in localitatile
de interes turistic;
............................................................................
a) criteriile generale ce trebuie respectate in determinarea zonelor si
amplasamentelor structurilor de vanzare din localitati;
............................................................................
d) criteriile de atribuire a amplasamentelor structurilor de vanzare;
............................................................................
(6) In scopul promovarii si protejarii activitatii comerciale in zonele
periferice ale oraselor, precum si in zonele rurale, montane sau defavorizate,
autoritatile administratiei publice locale, prin hotarari ale consiliilor
locale, pot acorda, in conditiile legii, inlesniri la plata impozitelor si
taxelor datorate bugetelor locale."
15. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Pentru zone sau edificii cu valoare arhitectonica, istorica sau arheologica
si pentru zone turistice, autoritatile administratiei publice locale pot
acorda, in limita competentelor legale, facilitati financiare comerciantilor
care contribuie prin efort propriu la reabilitarea sau la restaurarea
acestora."
16. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Autoritatile administratiei publice, camerele de comert si industrie si
societatile comerciale, precum si alte persoane fizice sau juridice interesate
pot sa organizeze cursuri de pregatire si perfectionare profesionala in
domeniul comercializarii produselor si serviciilor de piata prevazute in anexa
nr. 3, cu conditia ca acestea sa fie autorizate conform legislatiei in vigoare.
(2) Cursul profesional va contine ca obiecte de studiu materii adecvate
pentru a garanta insusirea normelor si reglementarilor cu privire la sanatatea,
securitatea si informarea consumatorilor, la comercializarea produselor si
serviciilor de piata, precum si insusirea notiunilor fundamentale de
igiena."
17. Articolul 17 se abroga.
18. Dupa articolul 17, se introduce articolul 17^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 17^1
Examinarea si avizarea implantarii structurilor de vanzare cu suprafata
mare se vor realiza pe baza criteriilor elaborate de catre ministerul cu
atributii in domeniul comertului interior."
19. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica
sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale
consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele
respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la
aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida
sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de
valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de
ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs,
determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de
reaprovizionare s-au diminuat."
20. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in
pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 18 lit. a) - c), e) - i),
precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in
pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret
egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in
reglementarile legale in vigoare."
21. Literele a), b), d), e) si g) ale articolului 20 vor avea urmatorul
cuprins:
"a) incetarea definitiva a activitatii comerciantului, inclusiv in
cazul schimbarii proprietarului, chiriasului, locatarului sau mandatarului,
dupa caz, care exploateaza structura de vanzare, cu exceptia cazurilor in care
aceasta este vanduta, cedata sau inchiriata unei persoane juridice administrate
de vechiul proprietar (utilizator) sau in care acesta este actionar;
b) incetarea din proprie initiativa a activitatii comerciantului in
structura de vanzare respectiva sau ca urmare a anularii contractului de
inchiriere, locatie sau mandat, in baza unei hotarari judecatoresti ramase
definitive sau in baza unei hotarari judecatoresti de evacuare silita;
............................................................................
d) schimbarea profilului structurii de vanzare, suspendarea sau inlocuirea
unei activitati comerciale desfasurate in acea structura;
e) modificarea conditiilor de exploatare a suprafetei de vanzare, daca
lucrarile de transformare si amenajare depasesc 30 de zile si sunt efectuate in
interiorul acesteia, structura de vanzare fiind inchisa in toata aceasta
perioada, sau modificarea conditiilor de exercitare a activitatii in cazul
incheierii ori anularii unui contract de distributie avand o clauza de
aprovizionare exclusiva;
............................................................................
g) deteriorarea grava, din cauza unor calamitati sau acte de vandalism, a
unei parti sau, dupa caz, a intregului stoc de produse, exclusiv cele
alimentare."
22. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Vanzarile de lichidare sunt supuse notificarii in baza unui inventar detaliat
al marfurilor de lichidat intocmit de comerciant, care este obligat sa
justifice cu documente legale provenienta produselor respective. Notificarea se
face la primaria localitatii in a carei raza teritoriala este amplasata
structura de vanzare sau, dupa caz, la primariile sectoarelor municipiului
Bucuresti, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea vanzarilor de lichidare in
situatiile prevazute la art. 20 lit. a), d) si e) si cu cel putin 5 zile
inainte de inceperea vanzarilor de lichidare in situatiile prevazute la art. 20
lit. b), c), f) si g). Perioada pentru care se notifica vanzarile de lichidare
este de maximum:
a) 90 de zile pe an pentru cazurile prevazute la art. 20 lit. a) si f);
b) 60 de zile pe an pentru cazurile prevazute la art. 20 lit. b), d), e) si
g);
c) 15 zile pe an pentru cazurile prevazute la art. 20 lit. c).
(2) La cererea organelor de control abilitate comerciantul este obligat sa
justifice cu documente legale situatia care a motivat vanzarea de lichidare, in
termen de maximum 10 zile de la finalizarea operatiunilor de lichidare pentru
situatiile prevazute la art. 20 lit. a) - d), f) si g) si, respectiv, de
maximum 45 de zile in cazul situatiilor prevazute la art. 20 lit. e).
(3) Orice anunt sau alta forma de publicitate privind vanzarea de lichidare
trebuie sa specifice in mod obligatoriu data de debut a vanzarii si durata
acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus vanzarii de lichidare, in
cazul in care operatiunea nu se refera la totalitatea produselor din structura
de vanzare."
23. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Pe durata vanzarilor de lichidare se pot lichida numai produsele
inscrise in lista de inventar aferenta notificarii si aflate in stocul unitatii
comerciale la data depunerii/transmiterii notificarii. Stocul este format din
produsele expuse in spatiile destinate vanzarii si cele aflate in depozitele
structurii de vanzare; produsele detinute in antrepozite si/sau in depozite
situate in afara structurii de vanzare pentru care a fost facuta notificarea nu
intra in componenta stocului de lichidat.
(2) Pot face obiectul vanzarilor de lichidare numai produsele care fac
parte din stocul structurii de vanzare si a caror contravaloare a fost achitata
de comerciant la data depunerii/transmiterii notificarii sau a emiterii
hotararii judecatoresti prevazute la art. 20 lit. b) sau la data evenimentelor
prevazute la art. 20 lit. g)."
24. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Vanzarea de soldare este orice vanzare insotita sau precedata de
publicitate si anuntata sub denumirea <<soldare/soldari/solduri>>
si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a
stocului de marfuri sezoniere dintr-o structura de vanzare cu amanuntul."
25. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Vanzarile de soldare se pot efectua numai in cursul a doua perioade pe an,
cu o durata maxima de cate 45 de zile fiecare, cu conditia ca produsele propuse
pentru soldare sa fie achitate furnizorului de catre comerciant cu cel putin 30
de zile inaintea datei de debut a perioadei de vanzari de soldare si oferite
spre vanzare in mod obisnuit inaintea acestei date."
26. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Stocul de produse propus pentru soldare trebuie sa fie constituit in
prealabil in structura de vanzare respectiva, in spatiile de vanzare si
depozitele structurii de vanzare, precum si, dupa caz, in unul sau mai multe
depozite ale comerciantului, cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a
vanzarii de soldare, si nu va fi reinnoit dupa constituire sau in cursul
vanzarilor de soldare."
27. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Vanzarea de soldare trebuie sa aiba loc in structurile de vanzare in care produsele
respective erau vandute in mod obisnuit."
28. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
Documentele legale justificative care atesta ca stocul de produse propus
pentru soldare a fost constituit cu cel putin 15 zile inainte de data de debut
a vanzarii de soldare si achitat cu cel putin 30 de zile inainte de aceasta
data vor fi pastrate pentru a putea fi prezentate, ori de cate ori este nevoie,
organelor de control abilitate. Dovada achitarii contravalorii produselor
supuse vanzarii de soldare rezulta din examinarea actelor contabile."
29. Litera b) a alineatului (1) al articolului 29 va avea urmatorul
cuprins:
"b) perioada 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de
primavara-vara."
30. Alineatul (2) al articolului 30 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea
trebuie sa specifice obligatoriu data de debut a vanzarii de soldare si durata
acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii in cazul in care
operatiunea de soldare nu se refera la totalitatea produselor din structura de
vanzare."
31. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
Vanzarile efectuate in structuri denumite magazin de fabrica sau depozit de
fabrica sunt vanzarile din productia proprie, efectuate direct consumatorilor
de catre producatori, acestia indeplinind obligatiile ce revin oricarui
comerciant care desfasoara comert cu amanuntul. Vanzarile cu pret redus prin
magazin sau depozit de fabrica nu sunt supuse notificarii."
32. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
In cadrul vanzarilor definite la art. 31, cu exceptia produselor
alimentare, producatorii pot practica vanzari cu pret redus pentru acea parte
din productia lor care indeplineste urmatoarele conditii asupra carora
consumatorii au fost informati:
a) nu a fost anterior oferita spre vanzare din cauza defectelor de
fabricatie;
b) face obiectul retururilor din reteaua comerciala;
c) reprezinta stocul din productia sezonului anterior ramas nevandut."
33. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) In sensul prezentei ordonante, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu
amanuntul/vanzarile cash and carry/prestarile de servicii de piata care pot
avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu
conditia ca:
a) sa nu fie efectuata in pierdere;
b) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la
servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent;
c) produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata
intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va
informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului
disponibil.
(2) In sensul prezentei ordonante, nu sunt considerate vanzari
promotionale:
a) actiunile de promovare efectuate de producatori;
b) actiunile de lansare de produse/servicii noi pe piata."
34. Partea introductiva si literele a) si d) ale alineatului (1) al
articolului 35 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) Vanzarile cu pret redus prevazute la art. 18, astfel cum sunt definite
de prezenta ordonanta, atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere
de preturi care comporta o comparatie exprimata in cifre, sunt supuse
urmatoarelor reguli de fixare si publicitate a preturilor:
a) Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze
la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse
sau servicii identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de
referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in
acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data
aplicarii pretului redus.
............................................................................
d) Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in
procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs
sau grupa de produse identice:
- fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
- fie prin mentiunile <<pret nou>>, <<pret vechi>>
langa sumele corespunzatoare;
- fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare
langa pretul anterior, barat."
35. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
Vanzarea la distanta este acea forma de vanzare cu amanuntul care se
desfasoara in lipsa prezentei fizice simultane a consumatorului si a
comerciantului, in urma unei oferte de vanzare efectuate de acesta din urma,
care, in scopul incheierii contractului, utilizeaza exclusiv tehnici de
comunicatie la distanta."
36. Articolele 37 - 41 se abroga.
37. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
(1) Vanzarea directa este acea practica comerciala prin care produsele sau
serviciile sunt desfacute de catre comerciant direct consumatorilor, in afara
spatiilor de vanzare cu amanuntul, prin intermediul vanzatorilor directi, care
prezinta produsele si serviciile oferite spre vanzare.
(2) Vanzarea prin retele (multilevel marketing) este o forma a vanzarii
directe prin care produsele si serviciile sunt oferite consumatorilor prin
intermediul unei retele de vanzatori directi care primesc un comision atat
pentru vanzarile proprii, cat si pentru vanzarile generate de retelele de
vanzatori directi pe care i-au recrutat personal."
38. Litera b) a articolului 43 va avea urmatorul cuprins:
"b) faptul de a propune unei persoane sa colecteze adeziuni sau sa se
inscrie pe o lista, facand-o sa spere castiguri financiare rezultate din
cresterea numarului de persoane recrutate sau inscrise."
39. Alineatul (2) al articolului 45 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Comerciantii care efectueaza vanzari in afara spatiilor
comerciale raspund civil fata de efectele activitatii vanzatorilor
directi."
40. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
Comerciantii sunt obligati sa elibereze legitimatii pentru vanzatorii
directi, angajati in acest sistem de vanzare. Legitimatiile trebuie sa contina
numele, prenumele si fotografia vanzatorului, denumirea si sediul
comerciantului, semnatura administratorului/directorului si vor fi vizate
trimestrial. Legitimatiile vor fi retrase imediat ce detinatorii acestora isi
pierd calitatea de vanzatori directi."
41. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
Vanzatorii directi, angajati in acest sistem de vanzare, sunt obligati sa
se legitimeze inaintea prezentarii produselor/serviciilor oferite, precum si la
solicitarea consumatorilor."
42. Articolul 48 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48
(1) Loteria publicitara este acea practica de promovare a
produselor/serviciilor care tinde sa stimuleze in randul participantilor
speranta unui castig prin tragere la sorti.
(2) Loteriile publicitare sunt admise numai in conditiile in care
participantilor nu le este impusa in contrapartida nici o cheltuiala directa
sau indirecta, suplimentara achizitionarii produsului/serviciului.
(3) Cheltuielile efectuate de catre participanti pentru achizitionarea de
efecte si servicii postale si pentru tarifele telefonice normale, referitoare
la participarea la loteria publicitara, nu intra sub incidenta alin. (2)."
43. Articolul 49 se abroga.
44. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
(1) In privinta castigurilor puse in joc in cadrul unei loterii
publicitare, anunturile de prezentare a acesteia vor preciza natura, numarul si
valoarea comerciala a respectivelor castiguri, precum si urmatoarea mentiune:
<<regulamentul de participare/desfasurare este disponibil in mod gratuit
oricarui solicitant.>> In acest scop se va mentiona adresa sau numarul de
telefon la care solicitarea poate fi transmisa, respectiv facuta.
(2) In regulament se va preciza obligatia organizatorului loteriei
publicitare de a face publice numele castigatorilor si castigurile
acordate."
45. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
(1) Regulamentul si/sau orice alt document in baza caruia urmeaza sa se
desfasoare loteria publicitara trebuie sa fie autentificat si depus la un notar
public inainte de inceperea operatiunii. In scopul prevenirii desfasurarii unor
jocuri de noroc deghizate organizatorul va depune un exemplar al regulamentului
si/sau al documentului autentificat, dupa caz, la Directia generala de
administrare a veniturilor publice si a monopolurilor din cadrul Ministerului
Finantelor Publice, pana la data inceperii loteriei publicitare.
(2) Pentru a verifica corecta desfasurare a loteriei publicitare respective
reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
Ministerului Finantelor Publice si Ministerului de Interne pot solicita
organizatorilor de loterii publicitare regulamentul de desfasurare a acestora,
precum si un exemplar al anunturilor adresate publicului, caz in care
organizatorii vor prezenta aceasta documentatie in termen de 5 zile de la data
solicitarii."
46. Articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
Nu sunt asimilate loteriei publicitare concursurile in cadrul carora
premiile sunt castigate exclusiv datorita abilitatii, cunostintelor si
perspicacitatii participantilor, castigatorul fiind desemnat in functie de
valoarea prestatiei sale."
47. Dupa articolul 54 se introduce articolul 54^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 54^1
Nu este asimilata loteriei publicitare si este considerata practica
comerciala permisa alocarea de premii in mod aleator, inainte de oferirea la
vanzare a produselor/serviciilor si atribuirea castigurilor la achizitionarea
produselor/serviciilor, chiar daca intrarea in posesie a premiilor are loc la o
data ulterioara."
48. Articolul 55 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 55
Vanzarea cu prime este acea practica comerciala prin care la vanzarea sau
oferta de vanzare de produse/servicii se ofera consumatorului, cu titlu
gratuit, imediat sau la un anumit termen, prime sub forma unor
produse/servicii."
49. Articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 56
Este interzisa orice vanzare ori oferta de vanzare de produse sau orice
prestare ori oferta de prestare de servicii facuta catre consumator, care da
dreptul acestuia, cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, la o prima
sub forma unor produse/servicii, in afara cazurilor in care acestea sunt
identice sortimental cu produsele/serviciile cumparate."
50. Litera c) a articolului 57 va avea urmatorul cuprins:
"c) produsele sau serviciile a caror valoare este de pana la 10% din
preturile de vanzare/tarifele produselor/serviciilor achizitionate de catre
consumatori;"
51. Litera a) a punctului 1 al articolului 59 va avea urmatorul cuprins:
"a) fiecare produs si fiecare serviciu sa poata fi achizitionat si
separat la pretul practicat in cadrul aceleiasi suprafete de vanzare;"
52. Articolul 61 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61
Orice vanzare fortata este interzisa. Expedierea unui produs sau prestarea
unui serviciu catre o persoana se face numai in baza unei comenzi prealabile
din partea acesteia."
53. Alineatul (3) al articolului 64 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Se interzice introducerea pe piata a produselor, daca acestea nu
sunt insotite de documentele de angajare ale producatorului/importatorului
referitoare la calitatea si securitatea acestora, emise conform reglementarilor
legale in vigoare."
54. Litera a) a articolului 67 va avea urmatorul cuprins:
"a) proprietatile produsului, inclusiv compozitia, instructiunile de
montare si punere in functiune, de utilizare, de intretinere si de depozitare,
service-ul necesar pe durata medie de utilizare a produsului;"
55. Articolul 71 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 71
La vanzarea produsului sau la prestarea serviciului comerciantul ori, dupa
caz, prestatorul trebuie sa aduca cu buna-credinta la cunostinta
consumatorului, la solicitarea acestuia, pe langa informatiile furnizate prin
etichetare, marcare si ambalare si informatii corecte si utile privind
caracteristicile produsului sau serviciului, conditiile de vanzare si modul de
utilizare."
56. Punctul B al capitolului VI va avea urmatorul titlu:
"B. Obligatia indicarii preturilor/tarifelor"
57. Alineatele (1) si (2) ale articolului 74 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 74
(1) Comerciantul care in reteaua de distributie ofera spre vanzare
produse/servicii trebuie sa indice pretul de vanzare/tariful practicat si
pretul pe unitatea de masura, conform reglementarilor legale in vigoare.
(2) Preturile de vanzare, preturile pe unitatea de masura si tarifele
practicate se indica in mod vizibil, lizibil si fara echivoc prin marcare, etichetare
si/sau afisare."
58. Articolul 80 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 80
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, si se sanctioneaza
dupa cum urmeaza:
1. desfasurarea oricarui exercitiu comercial cu incalcarea prevederilor
art. 5 alin. (1), cu suspendarea activitatii comerciale pana la data
autorizarii si cu amenda:
a) de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru structurile de vanzare cu
suprafata mica;
b) de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru structurile de vanzare cu
suprafata medie;
c) de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru structurile de vanzare cu
suprafata mare;
d) de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei pentru comerciantii ambulanti;
e) de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru comerciantii care practica
vanzari in afara spatiilor comerciale si pentru cei care practica vanzari
directe;
2. nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amenda de la 2.000.000
lei la 10.000.000 lei;
3. comercializarea de produse si servicii de piata, altele decat cele
inscrise in autorizatia de functionare, cu amenda de la 1.000.000 lei la
10.000.000 lei;
4. nerespectarea prevederilor art. 11, cu amenda de la 2.000.000 lei la
20.000.000 lei;
5. oferirea spre vanzare a produselor in pierdere in alte cazuri decat cele
prevazute la art. 19, cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei, in
masura in care nu sunt aplicabile prevederile Legii concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile ulterioare;
6. vanzarile de lichidare efectuate in alte cazuri decat cele prevazute la
art. 20 lit. a) - g), cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei si cu
sistarea operatiunilor de lichidare;
7. nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (1) si ale art. 29 alin. (2),
cu privire la notificare, cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei;
8. neprezentarea la solicitarea organelor de control abilitate a
documentelor legale privind justificarea situatiei care a motivat lichidarea,
conform dispozitiilor cuprinse in art. 21 alin. (2), cu amenda de la 20.000.000
lei la 100.000.000 lei;
9. nerespectarea prevederilor art. 22, 25 si 26, cu amenda de la 20.000.000
lei la 100.000.000 lei si cu sistarea vanzarilor de lichidare sau de soldare,
dupa caz;
10. realizarea vanzarilor de soldare in alte perioade decat cele prevazute
la art. 29 alin. (1), cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei si cu
sistarea vanzarilor de soldare;
11. neprezentarea, la solicitarea organelor de control abilitate, a
documentelor legale justificative, conform prevederilor art. 28 si 33, cu
amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei;
12. nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (3) si ale art. 30 alin. (2),
cu amenda de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
13. utilizarea denumirii <<soldare/solduri/soldari>> sau a
sinonimelor acesteia, in cazuri in care aceasta nu este in legatura cu o
operatiune de soldare astfel cum este definita de prezenta ordonanta, cu amenda
de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei si cu interzicerea practicarii acestei
denumiri;
14. practicarea de vanzari sau de orice alte procedee prevazute la art. 43,
cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei, iar veniturile realizate
din aceste practici se confisca si se fac venit la bugetul de stat;
15. nerespectarea prevederilor art. 46, cu amenda de la 5.000.000 lei la
10.000.000 lei;
16. nerespectarea prevederilor art. 47, cu amenda de la 1.000.000 lei la
2.000.000 lei;
17. nerespectarea de catre organizatorii de loterii publicitare a
prevederilor art. 48 alin. (2), cu amenda de la 20.000.000 lei la 50.000.000
lei, iar veniturile realizate ilicit din aceasta practica se confisca si se fac
venit la bugetul de stat;
18. neprezentarea in termen a documentelor solicitate conform prevederilor
art. 51 alin. (2), cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei;
19. nerespectarea prevederilor art. 56, cu amenda de la 20.000.000 lei la
50.000.000 lei;
20. nerespectarea prevederilor art. 58, 61 si 63, cu amenda de la 5.000.000
lei la 20.000.000 lei;
21. nerespectarea prevederilor art. 77 alin (2), cu amenda de la 1.000.000
lei la 5.000.000 lei;
22. exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul
in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare, cu amenda de
la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele doua
activitati;
23. desfasurarea oricarui exercitiu comercial in perioada suspendarii
activitatii comerciale, cu amenda prevazuta la pct. 1 lit. a) - e), caz in care
limitele minime si maxime se dubleaza, iar veniturile realizate ilicit in
perioada dintre data suspendarii activitatii comerciale si momentul constatarii
contraventiei se confisca si se fac venit la bugetul de stat."
59. Articolul 81 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 81
Sanctiunile prevazute la art. 80 se pot aplica si persoanelor juridice, caz
in care limitele minime si maxime ale amenzilor se dubleaza."
60. Articolul 82 se abroga.
61. Articolul 83 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 83
Impiedicarea sau obstructionarea sub orice forma, de catre comerciant sau
de oricare alta persoana, a organelor autoritatilor administratiei publice in
exercitarea atributiilor lor privind controlul respectarii prevederilor
prezentei ordonante constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la
20.000.000 lei la 50.000.000 lei."
62. Articolul 84 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 84
Contraventiile prevazute la art. 80 se constata si se sanctioneaza de
catre:
a) organele de control abilitate ale primariilor, pentru cele prevazute la
pct. 1 - 4, 6 - 11, 13 si 21 - 23;
b) organele de control abilitate ale Ministerului Finantelor Publice,
pentru cele prevazute la pct. 5, 6, 8 - 11, 13, 14, 17 - 19 si 22;
c) organele de control abilitate ale Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, pentru cele prevazute la pct. 4, 12, 18, 20 si 21;
d) organele de control abilitate ale politiei, pentru cele prevazute la
pct. 15, 16 si 18."
63. Articolul 85 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85
Prevederile prezentei ordonante referitoare la contraventii se completeaza
cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu exceptia art. 28 si 29."
64. Articolul 86 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 86
In cazul repetarii contraventiilor prevazute la art. 80 pct. 1, 3, 6 - 11,
13, 22 si 23 intr-un interval de 12 luni, chiar daca amenda a fost platita,
precum si in cazul in care se incalca in mod repetat dispozitiile legale
privind linistea si ordinea publica, primariile vor suspenda activitatea
comerciala pe o perioada de pana la 30 de zile pentru structura de vanzare
respectiva."
65. Dupa articolul 86 se introduce articolul 86^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 86^1
Sanctiunile aplicate de organele de control abilitate, conform prevederilor
prezentei ordonante, vor fi aduse la cunostinta primariilor in termen de 48 de
ore de la aplicarea acestora."
66. Articolul 87 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 87
In cazul vanzarilor de lichidare si de soldare, atunci cand acestea se
efectueaza in pierdere, conform prevederilor art. 19, costul de achizitie este
deductibil din punct de vedere fiscal."
67. Dupa articolul 87 se introduc articolele 87^1 si 87^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 87^1
In termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
comerciantii care desfasoara activitati de comercializare a produselor si
serviciilor de piata sunt obligati sa solicite autorizarea exercitiilor
comerciale in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
Art. 87^2
Ministerul cu atributii in domeniul comertului interior, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice, va elabora norme metodologice de aplicare a prezentei
ordonante, in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, a legii de aprobare a prezentei ordonante. Normele
metodologice vor fi supuse spre aprobare Guvernului."
68. Articolul 88 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 88
Ministerul cu atributii in domeniul comertului interior, in baza
consultarii cu alte organisme abilitate ale administratiei publice, precum si
cu organizatiile neguvernamentale, elaboreaza reglementari specifice cu privire
la comercializarea produselor si serviciilor de piata."
69. Dupa articolul 88 se introduce articolul 88^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 88^1
Pentru realizarea unei baze de date privind reteaua de distributie si de
prestari de servicii de piata autoritatile administratiei publice locale vor
transmite ministerului cu atributii in domeniul comertului interior informatii
privind reteaua de distributie, conform normelor stabilite de catre
acesta."
70. Articolul 89 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 89
(1) Anexa nr. 3 face parte integranta din prezenta ordonanta si poate fi
actualizata prin hotarare a Guvernului.
(2) Valoarea amenzilor prevazute la art. 80 si 83 se va actualiza prin
hotarare a Guvernului."
71. Dupa articolul 89 se introduc articolele 90 si 91 cu urmatorul cuprins:
"Art. 90
(1) Organele abilitate in aplicarea prevederilor prezentei ordonante vor
stabili modalitatile concrete de colaborare.
(2) Administratiile publice locale vor intreprinde actiunile necesare in
vederea aplicarii dispozitiilor prezentei ordonante si a normelor metodologice
de aplicare a acesteia.
(3) La solicitarea autoritatilor administratiei publice interesate, Oficiul
National al Registrului Comertului sau, dupa caz, oficiile registrului
comertului de pe langa tribunale vor pune gratuit la dispozitie acestora
informatiile cu privire la inregistrarea si autorizarea functionarii
comerciantilor.
Art. 91
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2003."
72. In cuprinsul ordonantei titlurile articolelor se abroga.
73. Anexele nr. 1 si 2 se abroga.
74. Anexa nr. 3 va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA 3*)
TABEL
cu clasificarea activitatilor din economia nationala
___________________________________________________________________________
Cod Denumirea activitatii
CAEN*1)
___________________________________________________________________________
5010 Comert cu autovehicule
___________________________________________________________________________
5021 Intretinerea si repararea autovehiculelor (fara reparatii executate
in intreprinderi organizate de tip industrial)
___________________________________________________________________________
5030 Comert cu piese si accesorii pentru autovehicule
___________________________________________________________________________
5041 Vanzarea motocicletelor, pieselor si accesoriilor aferente
___________________________________________________________________________
5042 Repararea si intretinerea motocicletelor
___________________________________________________________________________
5050 Vanzarea cu amanuntul a carburantilor pentru autovehicule
___________________________________________________________________________
5122 Comert cu ridicata al florilor si al plantelor
___________________________________________________________________________
5131 Comert cu ridicata al fructelor si legumelor proaspete
___________________________________________________________________________
5132 Comert cu ridicata al carnii si mezelurilor
___________________________________________________________________________
5133 Comert cu ridicata al produselor lactate, oualor, uleiurilor si
grasimilor comestibile
___________________________________________________________________________
5134 Comert cu ridicata al bauturilor
___________________________________________________________________________
5135 Comert cu ridicata al tutunului
___________________________________________________________________________
5136 Comert cu ridicata al zaharului, ciocolatei si produselor zaharoase
___________________________________________________________________________
5137 Comert cu ridicata cu cafea, ceai, cacao si condimente
___________________________________________________________________________
5138 Comert cu ridicata, specializat, al altor produse alimentare
___________________________________________________________________________
5139 Comert cu ridicata, nespecializat, de produse alimentare, bauturi
si tutun
___________________________________________________________________________
5141 Comert cu ridicata al produselor textile
___________________________________________________________________________
5142 Comert cu ridicata al imbracamintei si incaltamintei
___________________________________________________________________________
5143 Comert cu ridicata al aparatelor electrice si de uz gospodaresc si
al aparatelor de radio si televizoare
___________________________________________________________________________
5144 Comert cu ridicata al produselor din ceramica, sticlarie, tapete si
produse de intretinere
___________________________________________________________________________
5145 Comert cu ridicata al produselor cosmetice si de parfumerie
___________________________________________________________________________
5146 Comert cu ridicata al produselor farmaceutice
___________________________________________________________________________
5147 Comert cu ridicata al altor bunuri de consum, nealimentare, n.c.a.
___________________________________________________________________________
5151 Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si
al produselor derivate
___________________________________________________________________________
5153 Comert cu ridicata al materialului lemnos si de constructii
___________________________________________________________________________
5154 Comert cu ridicata al echipamentelor si furniturilor, de fierarie,
ipsosarie si incalzire
___________________________________________________________________________
5155 Comert cu ridicata al produselor chimice
___________________________________________________________________________
5156 Comert cu ridicata al altor produse intermediare, n.c.a.
___________________________________________________________________________
5164 Comert cu ridicata al masinilor si materialelor de birou
___________________________________________________________________________
5166 Comert cu ridicata al masinilor, accesoriilor si uneltelor agricole
___________________________________________________________________________
5170 Comert cu ridicata al altor produse, n.c.a.
___________________________________________________________________________
5211 Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare
predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun
___________________________________________________________________________
5212 Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare
predominanta de produse nealimentare
___________________________________________________________________________
5221 Comert cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete
___________________________________________________________________________
5222 Comert cu amanuntul al carnii si al produselor din carne
___________________________________________________________________________
5223 Comert cu amanuntul al pestelui, crustaceelor si molustelor
___________________________________________________________________________
5224 Comert cu amanuntul al painii, produselor de patiserie si
zaharoaselor
___________________________________________________________________________
5225 Comert cu amanuntul al bauturilor
___________________________________________________________________________
5226 Comert cu amanuntul al produselor din tutun
___________________________________________________________________________
5227 Comert cu amanuntul, in magazine specializate, al produselor n.c.a.
___________________________________________________________________________
5231 Comert cu amanuntul al produselor farmaceutice
___________________________________________________________________________
5232 Comert cu amanuntul al articolelor medicale si ortopedice
___________________________________________________________________________
5233 Comert cu amanuntul al produselor cosmetice si de toaleta
___________________________________________________________________________
5241 Comert cu amanuntul al textilelor
___________________________________________________________________________
5242 Comert cu amanuntul al imbracamintei
___________________________________________________________________________
5243 Comert cu amanuntul al incaltamintei si articolelor din piele
___________________________________________________________________________
5244 Comert cu amanuntul al mobilei, al articolelor de iluminat si al
altor articole de uz casnic
___________________________________________________________________________
5245 Comert cu amanuntul al articolelor si aparatelor electrice de uz
casnic
___________________________________________________________________________
5246 Comert cu amanuntul al articolelor de fierarie, vopsitorie, sticla
si articolelor din sticla
___________________________________________________________________________
5247 Comert cu amanuntul al cartilor, jurnalelor si articolelor de
papetarie
___________________________________________________________________________
5248 Comert cu amanuntul, in magazine specializate, al altor produse,
neclasificate in alta parte
___________________________________________________________________________
5260 Comert cu amanuntul al bunurilor de ocazie vandute prin magazine
___________________________________________________________________________
5261 Comert cu amanuntul prin corespondenta
___________________________________________________________________________
5262 Comert cu amanuntul prin standuri in piete
___________________________________________________________________________
5263 Comert cu amanuntul care nu se efectueaza prin magazine
___________________________________________________________________________
5271 Reparatii de incaltaminte si ale altor articole din piele
___________________________________________________________________________
5272 Reparatii de articole electrice de uz gospodaresc
___________________________________________________________________________
5273 Reparatii de ceasuri si bijuterii
___________________________________________________________________________
5274 Alte reparatii de articole personale si gospodaresti
___________________________________________________________________________
5530 Restaurante
___________________________________________________________________________
5541 Cafenele si baruri fara spectacol
___________________________________________________________________________
5542 Cafenele si baruri cu spectacol
___________________________________________________________________________
5551 Cantine
___________________________________________________________________________
5552 Alte unitati de preparare a hranei
___________________________________________________________________________
7020 Inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau
inchiriate
___________________________________________________________________________
7032 Administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract
___________________________________________________________________________
7110 Inchirierea autoturismelor si utilitarelor de capacitate mica
___________________________________________________________________________
7133 Inchirierea masinilor si echipamentelor de birou
___________________________________________________________________________
7140 Inchirierea bunurilor personale si gospodaresti
___________________________________________________________________________
7250 Intretinerea si repararea masinilor de birou, de contabilizat si a
calculatoarelor
___________________________________________________________________________
7470 Activitati de intretinere si curatare a cladirilor
___________________________________________________________________________
7481 Activitati fotografice
___________________________________________________________________________
7483 Activitati de secretariat, dactilografiere, multiplicare si
traduceri
___________________________________________________________________________
9301 Spalarea, curatarea si vopsirea textilelor si blanurilor
___________________________________________________________________________
9302 Coafura si alte activitati de infrumusetare
___________________________________________________________________________
9303 Activitati de pompe funebre si similare
___________________________________________________________________________
9304 Activitati de intretinere corporala
___________________________________________________________________________
9305 Alte activitati de servicii
___________________________________________________________________________
9500 Activitati ale personalului angajat in gospodarii personale"
___________________________________________________________________________
*1) Conform Hotararii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea
Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 si 301 bis din 5 noiembrie
1997.
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si
serviciilor de piata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
424 din 1 septembrie 2000, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 21 noiembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26
noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC