LEGE
Nr. 677 din 21 noiembrie 2001
pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal si libera circulatie a acestor date
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 790 din 12 decembrie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Scop
(1) Prezenta lege are ca scop garantarea si protejarea drepturilor si
libertatilor fundamentale ale persoanelor fizice, in special a dreptului la
viata intima, familiala si privata, cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal.
(2) Exercitarea drepturilor prevazute in prezenta lege nu poate fi
restransa decat in cazuri expres si limitativ prevazute de lege.
Art. 2
Domeniu de aplicare
(1) Prezenta lege se aplica prelucrarilor de date cu caracter personal,
efectuate, in tot sau in parte, prin mijloace automate, precum si prelucrarii
prin alte mijloace decat cele automate a datelor cu caracter personal care fac
parte dintr-un sistem de evidenta sau care sunt destinate sa fie incluse
intr-un asemenea sistem.
(2) Prezenta lege se aplica:
a) prelucrarilor de date cu caracter personal, efectuate in cadrul
activitatilor desfasurate de operatori stabiliti in Romania;
b) prelucrarilor de date cu caracter personal, efectuate in cadrul
activitatilor desfasurate de misiunile diplomatice sau de oficiile consulare
ale Romaniei;
c) prelucrarilor de date cu caracter personal, efectuate in cadrul
activitatilor desfasurate de operatori care nu sunt stabiliti in Romania, prin
utilizarea de mijloace de orice natura situate pe teritoriul Romaniei, cu
exceptia cazului in care aceste mijloace nu sunt utilizate decat in scopul
tranzitarii pe teritoriul Romaniei a datelor cu caracter personal care fac
obiectul prelucrarilor respective.
(3) In cazul prevazut la alin. (2) lit. c) operatorul isi va desemna un
reprezentant care trebuie sa fie o persoana stabilita in Romania. Prevederile
prezentei legi aplicabile operatorului sunt aplicabile si reprezentantului
acestuia, fara a aduce atingere posibilitatii de a introduce actiune in
justitie direct impotriva operatorului.
(4) Prezenta lege se aplica prelucrarilor de date cu caracter personal
efectuate de persoane fizice sau juridice, romane ori straine, de drept public
sau de drept privat, indiferent daca au loc in sectorul public sau in sectorul
privat.
(5) In limitele prevazute de prezenta lege, aceasta se aplica si
prelucrarilor si transferului de date cu caracter personal, efectuate in cadrul
activitatilor de prevenire, cercetare si reprimare a infractiunilor si de
mentinere a ordinii publice, precum si al altor activitati desfasurate in
domeniul dreptului penal, in limitele si cu restrictiile stabilite de lege.
(6) Prezenta lege nu se aplica prelucrarilor de date cu caracter personal,
efectuate de persoane fizice exclusiv pentru uzul lor personal, daca datele in
cauza nu sunt destinate a fi dezvaluite.
(7) Prezenta lege nu se aplica prelucrarilor si transferului de date cu
caracter personal, efectuate in cadrul activitatilor in domeniul apararii
nationale si sigurantei nationale, desfasurate in limitele si cu restrictiile
stabilite de lege.
(8) Prevederile prezentei legi nu aduc atingere obligatiilor asumate de
Romania prin instrumente juridice ratificate.
Art. 3
Definitii
In intelesul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc dupa cum
urmeaza:
a) date cu caracter personal - orice informatii referitoare la o persoana fizica
identificata sau identificabila; o persoana identificabila este acea persoana
care poate fi identificata, direct sau indirect, in mod particular prin
referire la un numar de identificare ori la unul sau la mai multi factori
specifici identitatii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale
sau sociale;
b) prelucrarea datelor cu caracter personal - orice operatiune sau set de
operatiuni care se efectueaza asupra datelor cu caracter personal, prin
mijloace automate sau neautomate, cum ar fi colectarea, inregistrarea,
organizarea, stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea,
utilizarea, dezvaluirea catre terti prin transmitere, diseminare sau in orice
alt mod, alaturarea ori combinarea, blocarea, stergerea sau distrugerea;
c) stocarea - pastrarea pe orice fel de suport a datelor cu caracter
personal culese;
d) sistem de evidenta a datelor cu caracter personal - orice structura
organizata de date cu caracter personal, accesibila potrivit unor criterii
determinate, indiferent daca aceasta structura este organizata in mod
centralizat ori descentralizat sau este repartizata dupa criterii functionale
ori geografice;
e) operator - orice persoana fizica sau juridica, de drept privat ori de
drept public, inclusiv autoritatile publice, institutiile si structurile
teritoriale ale acestora, care stabileste scopul si mijloacele de prelucrare a
datelor cu caracter personal; daca scopul si mijloacele de prelucrare a datelor
cu caracter personal sunt determinate printr-un act normativ sau in baza unui
act normativ, operator este persoana fizica sau juridica, de drept public ori
de drept privat, care este desemnata ca operator prin acel act normativ sau in
baza acelui act normativ;
f) persoana imputernicita de catre operator - o persoana fizica sau
juridica, de drept privat ori de drept public, inclusiv autoritatile publice,
institutiile si structurile teritoriale ale acestora, care prelucreaza date cu
caracter personal pe seama operatorului;
g) tert - orice persoana fizica sau juridica, de drept privat ori de drept
public, inclusiv autoritatile publice, institutiile si structurile teritoriale
ale acestora, alta decat persoana vizata, operatorul ori persoana imputernicita
sau persoanele care, sub autoritatea directa a operatorului sau a persoanei
imputernicite, sunt autorizate sa prelucreze date;
h) destinatar - orice persoana fizica sau juridica, de drept privat ori de
drept public, inclusiv autoritatile publice, institutiile si structurile
teritoriale ale acestora, careia ii sunt dezvaluite date, indiferent daca este
sau nu tert; autoritatile publice carora li se comunica date in cadrul unei
competente speciale de ancheta nu vor fi considerate destinatari;
i) date anonime - date care, datorita originii sau modalitatii specifice de
prelucrare, nu pot fi asociate cu o persoana identificata sau identificabila.
CAP. 2
Reguli generale privind prelucrarea datelor cu caracter personal
Art. 4
Caracteristicile datelor cu caracter personal in cadrul prelucrarii
(1) Datele cu caracter personal destinate a face obiectul prelucrarii
trebuie sa fie:
a) prelucrate cu buna-credinta si in conformitate cu dispozitiile legale in
vigoare;
b) colectate in scopuri determinate, explicite si legitime; prelucrarea
ulterioara a datelor cu caracter personal in scopuri statistice, de cercetare
istorica sau stiintifica nu va fi considerata incompatibila cu scopul
colectarii daca se efectueaza cu respectarea dispozitiilor prezentei legi,
inclusiv a celor care privesc efectuarea notificarii catre autoritatea de
supraveghere, precum si cu respectarea garantiilor privind prelucrarea datelor
cu caracter personal, prevazute de normele care reglementeaza activitatea
statistica ori cercetarea istorica sau stiintifica;
c) adecvate, pertinente si neexcesive prin raportare la scopul in care sunt
colectate si ulterior prelucrate;
d) exacte si, daca este cazul, actualizate; in acest scop se vor lua
masurile necesare pentru ca datele inexacte sau incomplete din punct de vedere
al scopului pentru care sunt colectate si pentru care vor fi ulterior
prelucrate, sa fie sterse sau rectificate;
e) stocate intr-o forma care sa permita identificarea persoanelor vizate
strict pe durata necesara realizarii scopurilor in care datele sunt colectate
si in care vor fi ulterior prelucrate; stocarea datelor pe o durata mai mare
decat cea mentionata, in scopuri statistice, de cercetare istorica sau
stiintifica, se va face cu respectarea garantiilor privind prelucrarea datelor
cu caracter personal, prevazute in normele care reglementeaza aceste domenii,
si numai pentru perioada necesara realizarii acestor scopuri.
(2) Operatorii au obligatia sa respecte prevederile alin. (1) si sa asigure
indeplinirea acestor prevederi de catre persoanele imputernicite.
Art. 5
Conditii de legitimitate privind prelucrarea datelor
(1) Orice prelucrare de date cu caracter personal, cu exceptia
prelucrarilor care vizeaza date din categoriile mentionate la art. 7 alin. (1),
art. 8 si 10, poate fi efectuata numai daca persoana vizata si-a dat
consimtamantul in mod expres si neechivoc pentru acea prelucrare.
(2) Consimtamantul persoanei vizate nu este cerut in urmatoarele cazuri:
a) cand prelucrarea este necesara in vederea executarii unui contract sau
antecontract la care persoana vizata este parte ori in vederea luarii unor
masuri, la cererea acesteia, inaintea incheierii unui contract sau
antecontract;
b) cand prelucrarea este necesara in vederea protejarii vietii,
integritatii fizice sau sanatatii persoanei vizate ori a unei alte persoane
amenintate;
c) cand prelucrarea este necesara in vederea indeplinirii unei obligatii
legale a operatorului;
d) cand prelucrarea este necesara in vederea aducerii la indeplinire a unor
masuri de interes public sau care vizeaza exercitarea prerogativelor de
autoritate publica cu care este investit operatorul sau tertul caruia ii sunt
dezvaluite datele;
e) cand prelucrarea este necesara in vederea realizarii unui interes
legitim al operatorului sau al tertului caruia ii sunt dezvaluite datele, cu
conditia ca acest interes sa nu prejudicieze interesul sau drepturile si
libertatile fundamentale ale persoanei vizate;
f) cand prelucrarea priveste date obtinute din documente accesibile
publicului, conform legii;
g) cand prelucrarea este facuta exclusiv in scopuri statistice, de
cercetare istorica sau stiintifica, iar datele raman anonime pe toata durata
prelucrarii.
(3) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dispozitiilor legale care
reglementeaza obligatia autoritatilor publice de a respecta si de a ocroti
viata intima, familiala si privata.
Art. 6
Incheierea operatiunilor de prelucrare
(1) La incheierea operatiunilor de prelucrare, daca persoana vizata nu si-a
dat in mod expres si neechivoc consimtamantul pentru o alta destinatie sau
pentru o prelucrare ulterioara, datele cu caracter personal vor fi:
a) distruse;
b) transferate unui alt operator, cu conditia ca operatorul initial sa
garanteze faptul ca prelucrarile ulterioare au scopuri similare celor in care
s-a facut prelucrarea initiala;
c) transformate in date anonime si stocate exclusiv in scopuri statistice,
de cercetare istorica sau stiintifica.
(2) In cazul operatiunilor de prelucrare efectuate in conditiile prevazute
la art. 5 alin. (2) lit. c) sau d), in cadrul activitatilor descrise la art. 2
alin. (5), operatorul poate stoca datele cu caracter personal pe perioada
necesara realizarii scopurilor concrete urmarite, cu conditia asigurarii unor
masuri corespunzatoare de protejare a acestora, dupa care va proceda la
distrugerea lor daca nu sunt aplicabile prevederile legale privind pastrarea
arhivelor.
CAP. 3
Reguli speciale privind prelucrarea datelor cu caracter personal
Art. 7
Prelucrarea unor categorii speciale de date
(1) Prelucrarea datelor cu caracter personal legate de originea rasiala sau
etnica, de convingerile politice, religioase, filozofice sau de natura
similara, de apartenenta sindicala, precum si a datelor cu caracter personal
privind starea de sanatate sau viata sexuala este interzisa.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in urmatoarele cazuri:
a) cand persoana vizata si-a dat in mod expres consimtamantul pentru o
astfel de prelucrare;
b) cand prelucrarea este necesara in scopul respectarii obligatiilor sau
drepturilor specifice ale operatorului in domeniul dreptului muncii, cu
respectarea garantiilor prevazute de lege; o eventuala dezvaluire catre un tert
a datelor prelucrate poate fi efectuata numai daca exista o obligatie legala a
operatorului in acest sens sau daca persoana vizata a consimtit expres la
aceasta dezvaluire;
c) cand prelucrarea este necesara pentru protectia vietii, integritatii
fizice sau a sanatatii persoanei vizate ori a altei persoane, in cazul in care
persoana vizata se afla in incapacitate fizica sau juridica de a-si da
consimtamantul;
d) cand prelucrarea este efectuata in cadrul activitatilor sale legitime de
catre o fundatie, asociatie sau de catre orice alta organizatie cu scop nelucrativ
si cu specific politic, filozofic, religios ori sindical, cu conditia ca
persoana vizata sa fie membra a acestei organizatii sau sa intretina cu
aceasta, in mod regulat, relatii care privesc specificul activitatii
organizatiei si ca datele sa nu fie dezvaluite unor terti fara consimtamantul
persoanei vizate;
e) cand prelucrarea se refera la date facute publice in mod manifest de
catre persoana vizata;
f) cand prelucrarea este necesara pentru constatarea, exercitarea sau
apararea unui drept in justitie;
g) cand prelucrarea este necesara in scopuri de medicina preventiva, de
stabilire a diagnosticelor medicale, de administrare a unor ingrijiri sau
tratamente medicale pentru persoana vizata ori de gestionare a serviciilor de
sanatate care actioneaza in interesul persoanei vizate, cu conditia ca
prelucrarea datelor respective sa fie efectuate de catre ori sub supravegherea
unui cadru medical supus secretului profesional sau de catre ori sub
supravegherea unei alte persoane supuse unei obligatii echivalente in ceea ce
priveste secretul;
h) cand legea prevede in mod expres aceasta in scopul protejarii unui
interes public important, cu conditia ca prelucrarea sa se efectueze cu
respectarea drepturilor persoanei vizate si a celorlalte garantii prevazute de
prezenta lege.
(3) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dispozitiilor legale care
reglementeaza obligatia autoritatilor publice de a respecta si de a ocroti
viata intima, familiala si privata.
(4) Autoritatea de supraveghere poate dispune, din motive intemeiate,
interzicerea efectuarii unei prelucrari de date din categoriile prevazute la
alin. (1), chiar daca persoana vizata si-a dat in scris si in mod neechivoc
consimtamantul, iar acest consimtamant nu a fost retras, cu conditia ca interdictia
prevazuta la alin. (1) sa nu fie inlaturata prin unul dintre cazurile la care
se refera alin. (2) lit. b) - g).
Art. 8
Prelucrarea datelor cu caracter personal avand functie de identificare
(1) Prelucrarea codului numeric personal sau a altor date cu caracter
personal avand o functie de identificare de aplicabilitate generala poate fi
efectuata numai daca:
a) persoana vizata si-a dat in mod expres consimtamantul; sau
b) prelucrarea este prevazuta in mod expres de o dispozitie legala.
(2) Autoritatea de supraveghere poate stabili si alte cazuri in care se
poate efectua prelucrarea datelor prevazute la alin. (1), numai cu conditia
instituirii unor garantii adecvate pentru respectarea drepturilor persoanelor
vizate.
Art. 9
Prelucrarea datelor cu caracter personal privind starea de sanatate
(1) In afara cazurilor prevazute la art. 7 alin. (2), prevederile art. 7
alin. (1) nu se aplica in privinta prelucrarii datelor privind starea de
sanatate in urmatoarele cazuri:
a) daca prelucrarea este necesara pentru protectia sanatatii publice;
b) daca prelucrarea este necesara pentru prevenirea unui pericol iminent,
pentru prevenirea savarsirii unei fapte penale sau pentru impiedicarea
producerii rezultatului unei asemenea fapte ori pentru inlaturarea urmarilor
prejudiciabile ale unei asemenea fapte.
(2) Prelucrarea datelor privind starea de sanatate poate fi efectuata numai
de catre ori sub supravegherea unui cadru medical, cu conditia respectarii
secretului profesional, cu exceptia situatiei in care persoana vizata si-a dat
in scris si in mod neechivoc consimtamantul atata timp cat acest consimtamant
nu a fost retras, precum si cu exceptia situatiei in care prelucrarea este
necesara pentru prevenirea unui pericol iminent, pentru prevenirea savarsirii
unei fapte penale, pentru impiedicarea producerii rezultatului unei asemenea
fapte sau pentru inlaturarea urmarilor sale prejudiciabile.
(3) Cadrele medicale, institutiile de sanatate si personalul medical al
acestora pot prelucra date cu caracter personal referitoare la starea de
sanatate, fara autorizatia autoritatii de supraveghere, numai daca prelucrarea
este necesara pentru protejarea vietii, integritatii fizice sau sanatatii
persoanei vizate. Cand scopurile mentionate se refera la alte persoane sau la
public in general si persoana vizata nu si-a dat consimtamantul in scris si in
mod neechivoc, trebuie ceruta si obtinuta in prealabil autorizatia autoritatii
de supraveghere. Prelucrarea datelor cu caracter personal in afara limitelor
prevazute in autorizatie este interzisa.
(4) Cu exceptia motivelor de urgenta, autorizatia prevazuta la alin. (3)
poate fi acordata numai dupa ce a fost consultat Colegiul Medicilor din
Romania.
(5) Datele cu caracter personal privind starea de sanatate pot fi colectate
numai de la persoana vizata. Prin exceptie, aceste date pot fi colectate din
alte surse numai in masura in care este necesar pentru a nu compromite
scopurile prelucrarii, iar persoana vizata nu vrea ori nu le poate furniza.
Art. 10
Prelucrarea datelor cu caracter personal referitoare la fapte penale sau
contraventii
(1) Prelucrarea datelor cu caracter personal referitoare la savarsirea de
infractiuni de catre persoana vizata ori la condamnari penale, masuri de
siguranta sau sanctiuni administrative ori contraventionale, aplicate persoanei
vizate, poate fi efectuata numai de catre sau sub controlul autoritatilor
publice, in limitele puterilor ce le sunt conferite prin lege si in conditiile
stabilite de legile speciale care reglementeaza aceste materii.
(2) Autoritatea de supraveghere poate stabili si alte cazuri in care se
poate efectua prelucrarea datelor prevazute la alin. (1), numai cu conditia
instituirii unor garantii adecvate pentru respectarea drepturilor persoanelor
vizate.
(3) Un registru complet al condamnarilor penale poate fi tinut numai sub
controlul unei autoritati publice, in limitele puterilor ce ii sunt conferite
prin lege.
Art. 11
Exceptii
Prevederile art. 5, 6, 7 si 10 nu se aplica in situatia in care prelucrarea
datelor se face exclusiv in scopuri jurnalistice, literare sau artistice, daca
prelucrarea priveste date cu caracter personal care au fost facute publice in
mod manifest de catre persoana vizata sau care sunt strans legate de calitatea
de persoana publica a persoanei vizate ori de caracterul public al faptelor in
care este implicata.
CAP. 4
Drepturile persoanei vizate in contextul prelucrarii datelor cu caracter
personal
Art. 12
Informarea persoanei vizate
(1) In cazul in care datele cu caracter personal sunt obtinute direct de la
persoana vizata, operatorul este obligat sa furnizeze persoanei vizate cel
putin urmatoarele informatii, cu exceptia cazului in care aceasta persoana
poseda deja informatiile respective:
a) identitatea operatorului si a reprezentantului acestuia, daca este
cazul;
b) scopul in care se face prelucrarea datelor;
c) informatii suplimentare, precum: destinatarii sau categoriile de
destinatari ai datelor; daca furnizarea tuturor datelor cerute este obligatorie
si consecintele refuzului de a le furniza; existenta drepturilor prevazute de
prezenta lege pentru persoana vizata, in special a dreptului de acces, de
interventie asupra datelor si de opozitie, precum si conditiile in care pot fi
exercitate;
d) orice alte informatii a caror furnizare este impusa prin dispozitie a
autoritatii de supraveghere, tinand seama de specificul prelucrarii.
(2) In cazul in care datele nu sunt obtinute direct de la persoana vizata,
operatorul este obligat ca, in momentul colectarii datelor sau, daca se
intentioneaza dezvaluirea acestora catre terti, cel mai tarziu pana in momentul
primei dezvaluiri, sa furnizeze persoanei vizate cel putin urmatoarele
informatii, cu exceptia cazului in care persoana vizata poseda deja
informatiile respective:
a) identitatea operatorului si a reprezentantului acestuia, daca este
cazul;
b) scopul in care se face prelucrarea datelor;
c) informatii suplimentare, precum: categoriile de date vizate,
destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor, existenta drepturilor
prevazute de prezenta lege pentru persoana vizata, in special a dreptului de
acces, de interventie asupra datelor si de opozitie, precum si conditiile in
care pot fi exercitate;
d) orice alte informatii a caror furnizare este impusa prin dispozitie a
autoritatii de supraveghere, tinand seama de specificul prelucrarii.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica atunci cand prelucrarea datelor se
efectueaza exclusiv in scopuri jurnalistice, literare sau artistice, daca
aplicarea acestora ar da indicii asupra surselor de informare.
(4) Prevederile alin. (2) nu se aplica in cazul in care prelucrarea datelor
se face in scopuri statistice, de cercetare istorica sau stiintifica, ori in
orice alte situatii in care furnizarea unor asemenea informatii se dovedeste
imposibila sau ar implica un efort disproportionat fata de interesul legitim
care ar putea fi lezat, precum si in situatiile in care inregistrarea sau
dezvaluirea datelor este expres prevazuta de lege.
Art. 13
Dreptul de acces la date
(1) Orice persoana vizata are dreptul de a obtine de la operator, la cerere
si in mod gratuit pentru o solicitare pe an, confirmarea faptului ca datele
care o privesc sunt sau nu sunt prelucrate de acesta. Operatorul este obligat,
in situatia in care prelucreaza date cu caracter personal care privesc
solicitantul, sa comunice acestuia, impreuna cu confirmarea, cel putin
urmatoarele:
a) informatii referitoare la scopurile prelucrarii, categoriile de date
avute in vedere si destinatarii sau categoriile de destinatari carora le sunt
dezvaluite datele;
b) comunicarea intr-o forma inteligibila a datelor care fac obiectul
prelucrarii, precum si a oricarei informatii disponibile cu privire la originea
datelor;
c) informatii asupra principiilor de functionare a mecanismului prin care
se efectueaza orice prelucrare automata a datelor care vizeaza persoana
respectiva;
d) informatii privind existenta dreptului de interventie asupra datelor si
a dreptului de opozitie, precum si conditiile in care pot fi exercitate;
e) informatii asupra posibilitatii de a consulta registrul de evidenta a
prelucrarilor de date cu caracter personal, prevazut la art. 24, de a inainta
plangere catre autoritatea de supraveghere, precum si de a se adresa instantei
pentru atacarea deciziilor operatorului, in conformitate cu dispozitiile
prezentei legi.
(2) Persoana vizata poate solicita de la operator informatiile prevazute la
alin. (1), printr-o cerere intocmita in forma scrisa, datata si semnata. In
cerere solicitantul poate arata daca doreste ca informatiile sa ii fie
comunicate la o anumita adresa, care poate fi si de posta electronica, sau
printr-un serviciu de corespondenta care sa asigure ca predarea i se va face
numai personal.
(3) Operatorul este obligat sa comunice informatiile solicitate, in termen
de 15 zile de la data primirii cererii, cu respectarea eventualei optiuni a
solicitantului exprimate potrivit alin. (2).
(4) In cazul datelor cu caracter personal legate de starea de sanatate,
cererea prevazuta la alin. (2) poate fi introdusa de persoana vizata fie
direct, fie prin intermediul unui cadru medical care va indica in cerere
persoana in numele careia este introdusa. La cererea operatorului sau a
persoanei vizate comunicarea prevazuta la alin. (3) poate fi facuta prin
intermediul unui cadru medical desemnat de persoana vizata.
(5) In cazul in care datele cu caracter personal legate de starea de
sanatate sunt prelucrate in scop de cercetare stiintifica, daca nu exista, cel
putin aparent, riscul de a se aduce atingere drepturilor persoanei vizate si
daca datele nu sunt utilizate pentru a lua decizii sau masuri fata de o anumita
persoana, comunicarea prevazuta la alin. (3) se poate face si intr-un termen
mai mare decat cel prevazut la acel alineat, in masura in care aceasta ar putea
afecta bunul mers sau rezultatele cercetarii, si nu mai tarziu de momentul in
care cercetarea este incheiata. In acest caz persoana vizata trebuie sa isi fi
dat in mod expres si neechivoc consimtamantul ca datele sa fie prelucrate in
scop de cercetare stiintifica, precum si asupra posibilei amanari a comunicarii
prevazute la alin. (3) din acest motiv.
(6) Prevederile alin. (2) nu se aplica atunci cand prelucrarea datelor se
efectueaza exclusiv in scopuri jurnalistice, literare sau artistice, daca
aplicarea acestora ar da indicii asupra surselor de informare.
Art. 14
Dreptul de interventie asupra datelor
(1) Orice persoana vizata are dreptul de a obtine de la operator, la cerere
si in mod gratuit:
a) dupa caz, rectificarea, actualizarea, blocarea sau stergerea datelor a
caror prelucrare nu este conforma prezentei legi, in special a datelor
incomplete sau inexacte;
b) dupa caz, transformarea in date anonime a datelor a caror prelucrare nu
este conforma prezentei legi;
c) notificarea catre tertii carora le-au fost dezvaluite datele a oricarei
operatiuni efectuate conform lit. a) sau b), daca aceasta notificare nu se dovedeste
imposibila sau nu presupune un efort disproportionat fata de interesul legitim
care ar putea fi lezat.
(2) Pentru exercitarea dreptului prevazut la alin. (1) persoana vizata va
inainta operatorului o cerere intocmita in forma scrisa, datata si semnata. In
cerere solicitantul poate arata daca doreste ca informatiile sa ii fie
comunicate la o anumita adresa, care poate fi si de posta electronica, sau
printr-un serviciu de corespondenta care sa asigure ca predarea i se va face
numai personal.
(3) Operatorul este obligat sa comunice masurile luate in temeiul alin.
(1), precum si, daca este cazul, numele tertului caruia i-au fost dezvaluite
datele cu caracter personal referitoare la persoana vizata, in termen de 15
zile de la data primirii cererii, cu respectarea eventualei optiuni a
solicitantului exprimate potrivit alin. (2).
Art. 15
Dreptul de opozitie
(1) Persoana vizata are dreptul de a se opune in orice moment, din motive
intemeiate si legitime legate de situatia sa particulara, ca date care o
vizeaza sa faca obiectul unei prelucrari, cu exceptia cazurilor in care exista
dispozitii legale contrare. In caz de opozitie justificata prelucrarea nu mai
poate viza datele in cauza.
(2) Persoana vizata are dreptul de a se opune in orice moment, in mod
gratuit si fara nici o justificare, ca datele care o vizeaza sa fie prelucrate
in scop de marketing direct, in numele operatorului sau al unui tert, sau sa
fie dezvaluite unor terti intr-un asemenea scop.
(3) In vederea exercitarii drepturilor prevazute la alin. (1) si (2)
persoana vizata va inainta operatorului o cerere intocmita in forma scrisa,
datata si semnata. In cerere solicitantul poate arata daca doreste ca
informatiile sa ii fie comunicate la o anumita adresa, care poate fi si de
posta electronica, sau printr-un serviciu de corespondenta care sa asigure ca
predarea i se va face numai personal.
(4) Operatorul este obligat sa comunice persoanei vizate masurile luate in
temeiul alin. (1) sau (2), precum si, daca este cazul, numele tertului caruia
i-au fost dezvaluite datele cu caracter personal referitoare la persoana
vizata, in termen de 15 zile de la data primirii cererii, cu respectarea
eventualei optiuni a solicitantului exprimate potrivit alin. (3).
Art. 16
Exceptii
(1) Prevederile art. 12, 13, ale art. 14 alin. (3) si ale art. 15 nu se
aplica in cazul activitatilor prevazute la art. 2 alin. (5), daca prin
aplicarea acestora este prejudiciata eficienta actiunii sau obiectivul urmarit
in indeplinirea atributiilor legale ale autoritatii publice.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile strict pentru perioada necesara
atingerii obiectivului urmarit prin desfasurarea activitatilor mentionate la
art. 2 alin. (5).
(3) Dupa incetarea situatiei care justifica aplicarea alin. (1) si (2)
operatorii care desfasoara activitatile prevazute la art. 2 alin. (5) vor lua
masurile necesare pentru a asigura respectarea drepturilor persoanelor vizate.
(4) Autoritatile publice tin evidenta unor astfel de cazuri si informeaza
periodic autoritatea de supraveghere despre modul de solutionare a lor.
Art. 17
Dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale
(1) Orice persoana are dreptul de a cere si de a obtine:
a) retragerea sau anularea oricarei decizii care produce efecte juridice in
privinta sa, adoptata exclusiv pe baza unei prelucrari de date cu caracter
personal, efectuata prin mijloace automate, destinata sa evalueze unele aspecte
ale personalitatii sale, precum competenta profesionala, credibilitatea, comportamentul
sau ori alte asemenea aspecte;
b) reevaluarea oricarei alte decizii luate in privinta sa, care o afecteaza
in mod semnificativ, daca decizia a fost adoptata exclusiv pe baza unei
prelucrari de date care intruneste conditiile prevazute la lit. a).
(2) Respectandu-se celelalte garantii prevazute de prezenta lege, o
persoana poate fi supusa unei decizii de natura celei vizate la alin. (1),
numai in urmatoarele situatii:
a) decizia este luata in cadrul incheierii sau executarii unui contract, cu
conditia ca cererea de incheiere sau de executare a contractului, introdusa de
persoana vizata, sa fi fost satisfacuta sau ca unele masuri adecvate, precum
posibilitatea de a-si sustine punctul de vedere, sa garanteze apararea
propriului interes legitim;
b) decizia este autorizata de o lege care precizeaza masurile ce garanteaza
apararea interesului legitim al persoanei vizate.
Art. 18
Dreptul de a se adresa justitiei
(1) Fara a se aduce atingere posibilitatii de a se adresa cu plangere
autoritatii de supraveghere, persoanele vizate au dreptul de a se adresa
justitiei pentru apararea oricaror drepturi garantate de prezenta lege, care
le-au fost incalcate.
(2) Orice persoana care a suferit un prejudiciu in urma unei prelucrari de date
cu caracter personal, efectuata ilegal, se poate adresa instantei competente
pentru repararea acestuia.
(3) Instanta competenta este cea in a carei raza teritoriala domiciliaza
reclamantul. Cererea de chemare in judecata este scutita de taxa de timbru.
CAP. 5
Confidentialitatea si securitatea prelucrarilor
Art. 19
Confidentialitatea prelucrarilor
Orice persoana care actioneaza sub autoritatea operatorului sau a persoanei
imputernicite, inclusiv persoana imputernicita, care are acces la date cu
caracter personal, nu poate sa le prelucreze decat pe baza instructiunilor
operatorului, cu exceptia cazului in care actioneaza in temeiul unei obligatii
legale.
Art. 20
Securitatea prelucrarilor
(1) Operatorul este obligat sa aplice masurile tehnice si organizatorice
adecvate pentru protejarea datelor cu caracter personal impotriva distrugerii
accidentale sau ilegale, pierderii, modificarii, dezvaluirii sau accesului
neautorizat, in special daca prelucrarea respectiva comporta transmisii de date
in cadrul unei retele, precum si impotriva oricarei alte forme de prelucrare
ilegala.
(2) Aceste masuri trebuie sa asigure, potrivit stadiului tehnicii utilizate
in procesul de prelucrare si de costuri, un nivel de securitate adecvat in ceea
ce priveste riscurile pe care le reprezinta prelucrarea, precum si in ceea ce
priveste natura datelor care trebuie protejate. Cerintele minime de securitate
vor fi elaborate de autoritatea de supraveghere si vor fi actualizate periodic,
corespunzator progresului tehnic si experientei acumulate.
(3) Operatorul, atunci cand desemneaza o persoana imputernicita, este
obligat sa aleaga o persoana care prezinta suficiente garantii in ceea ce
priveste masurile de securitate tehnica si organizatorice cu privire la
prelucrarile ce vor fi efectuate, precum si sa vegheze la respectarea acestor
masuri de catre persoana desemnata.
(4) Autoritatea de supraveghere poate decide, in cazuri individuale, asupra
obligarii operatorului la adoptarea unor masuri suplimentare de securitate, cu
exceptia celor care privesc garantarea securitatii serviciilor de
telecomunicatii.
(5) Efectuarea prelucrarilor prin persoane imputernicite trebuie sa se
desfasoare in baza unui contract incheiat in forma scrisa, care va cuprinde in
mod obligatoriu:
a) obligatia persoanei imputernicite de a actiona doar in baza
instructiunilor primite de la operator;
b) faptul ca indeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (1) revine si
persoanei imputernicite.
CAP. 6
Supravegherea si controlul prelucrarilor de date cu caracter personal
Art. 21
Autoritatea de supraveghere
(1) Autoritatea de supraveghere, in sensul prezentei legi, este Avocatul
Poporului.
(2) Autoritatea de supraveghere isi desfasoara activitatea in conditii de
completa independenta si impartialitate.
(3) Autoritatea de supraveghere monitorizeaza si controleaza sub aspectul
legalitatii prelucrarile de date cu caracter personal care cad sub incidenta
prezentei legi.
In acest scop autoritatea de supraveghere exercita urmatoarele atributii:
a) elaboreaza formularele tipizate ale notificarilor si ale registrelor
proprii;
b) primeste si analizeaza notificarile privind prelucrarea datelor cu
caracter personal, anuntand operatorului rezultatele controlului prealabil;
c) autorizeaza prelucrarile de date in situatiile prevazute de lege;
d) poate dispune, in cazul in care constata incalcarea dispozitiilor
prezentei legi, suspendarea provizorie sau incetarea prelucrarii datelor, stergerea
partiala ori integrala a datelor prelucrate si poate sa sesizeze organele de
urmarire penala sau sa intenteze actiuni in justitie;
e) pastreaza si pune la dispozitie publicului registrul de evidenta a
prelucrarilor de date cu caracter personal;
f) primeste si solutioneaza plangeri, sesizari sau cereri de la persoanele
fizice si comunica solutia data ori, dupa caz, diligentele depuse;
g) efectueaza investigatii din oficiu sau la primirea unor plangeri ori
sesizari;
h) este consultata atunci cand se elaboreaza proiecte de acte normative
referitoare la protectia drepturilor si libertatilor persoanelor, in privinta
prelucrarii datelor cu caracter personal;
i) poate face propuneri privind initierea unor proiecte de acte normative
sau modificarea actelor normative in vigoare in domenii legate de prelucrarea
datelor cu caracter personal;
j) coopereaza cu autoritatile publice si cu organele administratiei
publice, centralizeaza si analizeaza rapoartele anuale de activitate ale
acestora privind protectia persoanelor in privinta prelucrarii datelor cu
caracter personal, formuleaza recomandari si avize asupra oricarei chestiuni
legate de protectia drepturilor si libertatilor fundamentale in privinta
prelucrarii datelor cu caracter personal, la cererea oricarei persoane,
inclusiv a autoritatilor publice si a organelor administratiei publice; aceste
recomandari si avize trebuie sa faca mentiune despre temeiurile pe care se
sprijina si se comunica in copie si Ministerului Justitiei; atunci cand
recomandarea sau avizul este cerut de lege, se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I;
k) coopereaza cu autoritatile similare de peste hotare in vederea
asistentei mutuale, precum si cu persoanele cu domiciliul sau cu sediul in
strainatate, in scopul apararii drepturilor si libertatilor fundamentale ce pot
fi afectate prin prelucrarea datelor cu caracter personal;
l) indeplineste alte atributii prevazute de lege.
(4) Intregul personal al autoritatii de supraveghere are obligatia de a
pastra secretul profesional, cu exceptiile prevazute de lege, pe termen
nelimitat, asupra informatiilor confidentiale sau clasificate la care are sau a
avut acces in exercitarea atributiilor de serviciu, inclusiv dupa incetarea
raporturilor juridice cu autoritatea de supraveghere.
Art. 22
Notificarea catre autoritatea de supraveghere
(1) Operatorul este obligat sa notifice autoritatii de supraveghere,
personal sau prin reprezentant, inainte de efectuarea oricarei prelucrari ori a
oricarui ansamblu de prelucrari avand acelasi scop sau scopuri corelate.
(2) Notificarea nu este necesara in cazul in care prelucrarea are ca unic
scop tinerea unui registru destinat prin lege informarii publicului si deschis
spre consultare publicului in general sau oricarei persoane care probeaza un
interes legitim, cu conditia ca prelucrarea sa se limiteze la datele strict
necesare tinerii registrului mentionat.
(3) Notificarea va cuprinde cel putin urmatoarele informatii:
a) numele sau denumirea si domiciliul ori sediul operatorului si ale
reprezentantului desemnat al acestuia, daca este cazul;
b) scopul sau scopurile prelucrarii;
c) o descriere a categoriei sau a categoriilor de persoane vizate si a
datelor ori a categoriilor de date ce vor fi prelucrate;
d) destinatarii sau categoriile de destinatari carora se intentioneaza sa
li se dezvaluie datele;
e) garantiile care insotesc dezvaluirea datelor catre terti;
f) modul in care persoanele vizate sunt informate asupra drepturilor lor;
data estimata pentru incheierea operatiunilor de prelucrare, precum si
destinatia ulterioara a datelor;
g) transferuri de date care se intentioneaza sa fie facute catre alte
state;
h) o descriere generala care sa permita aprecierea preliminara a masurilor
luate pentru asigurarea securitatii prelucrarii;
i) specificarea oricarui sistem de evidenta a datelor cu caracter personal,
care are legatura cu prelucrarea, precum si a eventualelor legaturi cu alte
prelucrari de date sau cu alte sisteme de evidenta a datelor cu caracter
personal, indiferent daca se efectueaza, respectiv daca sunt sau nu sunt
situate pe teritoriul Romaniei;
j) motivele care justifica aplicarea prevederilor art. 11, art. 12 alin.
(3) sau (4) ori ale art. 13 alin. (5) sau (6), in situatia in care prelucrarea
datelor se face exclusiv in scopuri jurnalistice, literare sau artistice ori in
scopuri statistice, de cercetare istorica sau stiintifica.
(4) Daca notificarea este incompleta, autoritatea de supraveghere va
solicita completarea acesteia.
(5) In limitele puterilor de investigare de care dispune, autoritatea de
supraveghere poate solicita si alte informatii, in special privind originea
datelor, tehnologia de prelucrare automata utilizata si detalii referitoare la
masurile de securitate. Dispozitiile prezentului alineat nu se aplica in
situatia in care prelucrarea datelor se face exclusiv in scopuri jurnalistice,
literare sau artistice.
(6) Daca se intentioneaza ca datele care sunt prelucrate sa fie transferate
in strainatate, notificarea va cuprinde si urmatoarele elemente:
a) categoriile de date care vor face obiectul transferului;
b) tara de destinatie pentru fiecare categorie de date.
(7) Notificarea este supusa unei taxe care trebuie platita de operator
autoritatii de supraveghere.
(8) Autoritatile publice care efectueaza prelucrari de date cu caracter
personal in legatura cu activitatile descrise la art. 2 alin. (5), in temeiul
legii sau in indeplinirea obligatiilor asumate prin acorduri internationale
ratificate, sunt scutite de taxa prevazuta la alin. (7). Notificarea se va
transmite in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a actului normativ
care instituie obligatia respectiva si va cuprinde numai urmatoarele elemente:
a) denumirea si sediul operatorului;
b) scopul si temeiul legal al prelucrarii;
c) categoriile de date cu caracter personal supuse prelucrarii.
(9) Autoritatea de supraveghere poate stabili si alte situatii in care
notificarea nu este necesara, in afara celei prevazute la alin. (2), sau
situatii in care notificarea se poate efectua intr-o forma simplificata, precum
si continutul acesteia, numai in unul dintre urmatoarele cazuri:
a) atunci cand, luand in considerare natura datelor destinate sa fie prelucrate,
prelucrarea nu poate afecta, cel putin aparent, drepturile persoanelor vizate,
cu conditia sa precizeze expres scopurile in care se poate face o asemenea
prelucrare, datele sau categoriile de date care pot fi prelucrate, categoria
sau categoriile de persoane vizate, destinatarii sau categoriile de destinatari
carora datele le pot fi dezvaluite si perioada pentru care datele pot fi
stocate;
b) atunci cand prelucrarea se efectueaza in conditiile art. 7 alin. (2)
lit. d).
Art. 23
Controlul prealabil
(1) Autoritatea de supraveghere va stabili categoriile de operatiuni de
prelucrare care sunt susceptibile de a prezenta riscuri speciale pentru
drepturile si libertatile persoanelor.
(2) Daca pe baza notificarii autoritatea de supraveghere constata ca
prelucrarea se incadreaza in una dintre categoriile mentionate la alin. (1), va
dispune obligatoriu efectuarea unui control prealabil inceperii prelucrarii
respective, cu anuntarea operatorului.
(3) Operatorii care nu au fost anuntati in termen de 5 zile de la data
notificarii despre efectuarea unui control prealabil pot incepe prelucrarea.
(4) In situatia prevazuta la alin. (2) autoritatea de supraveghere este
obligata ca, in termen de cel mult 30 de zile de la data notificarii, sa aduca
la cunostinta operatorului rezultatul controlului efectuat, precum si decizia
emisa in urma acestuia.
Art. 24
Registrul de evidenta a prelucrarilor de date cu caracter personal
(1) Autoritatea de supraveghere pastreaza un registru de evidenta a
prelucrarilor de date cu caracter personal, notificate in conformitate cu
prevederile art. 22. Registrul va cuprinde toate informatiile prevazute la art.
22 alin. (3).
(2) Fiecare operator primeste un numar de inregistrare. Numarul de
inregistrare trebuie mentionat pe orice act prin care datele sunt colectate,
stocate sau dezvaluite.
(3) Orice schimbare de natura sa afecteze exactitatea informatiilor
inregistrate va fi comunicata autoritatii de supraveghere in termen de 5 zile.
Autoritatea de supraveghere va dispune de indata efectuarea mentiunilor
corespunzatoare in registru.
(4) Activitatile de prelucrare a datelor cu caracter personal, incepute
anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, vor fi notificate in vederea
inregistrarii in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi.
(5) Registrul de evidenta a prelucrarilor de date cu caracter personal este
deschis spre consultare publicului. Modalitatea de consultare se stabileste de
autoritatea de supraveghere.
Art. 25
Plangeri adresate autoritatii de supraveghere
(1) In vederea apararii drepturilor prevazute de prezenta lege persoanele
ale caror date cu caracter personal fac obiectul unei prelucrari care cade sub
incidenta prezentei legi pot inainta plangere catre autoritatea de
supraveghere. Plangerea se poate face direct sau prin reprezentant. Persoana
lezata poate imputernici o asociatie sau o fundatie sa ii reprezinte
interesele.
(2) Plangerea catre autoritatea de supraveghere nu poate fi inaintata daca
o cerere in justitie, avand acelasi obiect si aceleasi parti, a fost introdusa
anterior.
(3) In afara cazurilor in care o intarziere ar cauza un prejudiciu iminent
si ireparabil, plangerea catre autoritatea de supraveghere nu poate fi
inaintata mai devreme de 15 zile de la inaintarea unei plangeri cu acelasi
continut catre operator.
(4) In vederea solutionarii plangerii, daca apreciaza ca este necesar,
autoritatea de supraveghere poate audia persoana vizata, operatorul si, daca
este cazul, persoana imputernicita sau asociatia ori fundatia care reprezinta
interesele persoanei vizate. Aceste persoane au dreptul de a inainta cereri,
documente si memorii. Autoritatea de supraveghere poate dispune efectuarea de
expertize.
(5) Daca plangerea este gasita intemeiata, autoritatea de supraveghere
poate decide oricare dintre masurile prevazute la art. 21 alin. (3) lit. d).
Interdictia temporara a prelucrarii poate fi instituita numai pana la incetarea
motivelor care au determinat luarea acestei masuri.
(6) Decizia trebuie motivata si se comunica partilor interesate in termen
de 30 de zile de la data primirii plangerii.
(7) Autoritatea de supraveghere poate ordona, daca apreciaza necesar,
suspendarea unora sau tuturor operatiunilor de prelucrare pana la solutionarea
plangerii in conditiile alin. (5).
(8) Autoritatea de supraveghere se poate adresa justitiei pentru apararea
oricaror drepturi garantate de prezenta lege persoanelor vizate. Instanta
competenta este Tribunalul Municipiului Bucuresti. Cererea de chemare in
judecata este scutita de taxa de timbru.
(9) La cererea persoanelor vizate, pentru motive intemeiate, instanta poate
dispune suspendarea prelucrarii pana la solutionarea plangerii de catre
autoritatea de supraveghere.
(10) Prevederile alin. (4) - (9) se aplica in mod corespunzator si in
situatia in care autoritatea de supraveghere afla pe orice alta cale despre
savarsirea unei incalcari a drepturilor recunoscute de prezenta lege
persoanelor vizate.
Art. 26
Contestarea deciziilor autoritatii de supraveghere
(1) Impotriva oricarei decizii emise de autoritatea de supraveghere in
temeiul dispozitiilor prezentei legi operatorul sau persoana vizata poate
formula contestatie in termen de 15 zile de la comunicare, sub sanctiunea
decaderii, la instanta de contencios administrativ competenta. Cererea se
judeca de urgenta, cu citarea partilor. Solutia este definitiva si irevocabila.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1), precum si de la cele ale art.
23 si 25 prelucrarile de date cu caracter personal, efectuate in cadrul
activitatilor prevazute la art. 2 alin. (5).
Art. 27
Exercitarea atributiilor de investigare
(1) Autoritatea de supraveghere poate investiga, din oficiu sau la primirea
unei plangeri, orice incalcare a drepturilor persoanelor vizate, respectiv a
obligatiilor care revin operatorilor si, dupa caz, persoanelor imputernicite,
in cadrul efectuarii prelucrarilor de date cu caracter personal, in scopul
apararii drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanelor vizate.
(2) Atributiile de investigare nu pot fi exercitate de catre autoritatea de
supraveghere in cazul in care o cerere in justitie introdusa anterior are ca
obiect savarsirea aceleiasi incalcari a drepturilor si opune aceleasi parti.
(3) In exercitarea atributiilor de investigare autoritatea de supraveghere
poate solicita operatorului orice informatii legate de prelucrarea datelor cu
caracter personal si poate verifica orice document sau inregistrare referitoare
la prelucrarea de date cu caracter personal.
(4) Secretul de stat si secretul profesional nu pot fi invocate pentru a
impiedica exercitarea atributiilor acordate prin prezenta lege autoritatii de
supraveghere. Atunci cand este invocata protectia secretului de stat sau a
secretului profesional, autoritatea de supraveghere are obligatia de a pastra
secretul.
(5) Daca exercitarea atributiei de investigare a autoritatii de
supraveghere are ca obiect o prelucrare de date cu caracter personal, efectuata
de autoritatile publice in legatura cu activitatile descrise la art. 2 alin.
(5) pentru un caz concret, este necesara obtinerea acordului prealabil al
procurorului sau al instantei competente.
Art. 28
Norme de conduita
(1) Asociatiile profesionale au obligatia de a elabora si de a supune spre
avizare autoritatii de supraveghere coduri de conduita care sa contina norme
adecvate pentru protectia drepturilor persoanelor ale caror date cu caracter
personal pot fi prelucrate de catre membrii acestora.
(2) Normele de conduita trebuie sa prevada masuri si proceduri care sa
asigure un nivel satisfacator de protectie, tinand seama de natura datelor ce
pot fi prelucrate. Autoritatea de supraveghere poate dispune masuri si
proceduri specifice pentru perioada in care normele de conduita la care s-a
facut referire anterior nu sunt adoptate.
CAP. 7
Transferul in strainatate al datelor cu caracter personal
Art. 29
Conditiile transferului in strainatate al datelor cu caracter personal
(1) Transferul catre un alt stat de date cu caracter personal care fac
obiectul unei prelucrari sau sunt destinate sa fie prelucrate dupa transfer
poate avea loc numai in conditiile in care nu se incalca legea romana, iar
statul catre care se intentioneaza transferul asigura un nivel de protectie
adecvat.
(2) Nivelul de protectie va fi apreciat de catre autoritatea de
supraveghere, tinand seama de totalitatea imprejurarilor in care se realizeaza
transferul de date, in special avand in vedere natura datelor transmise, scopul
prelucrarii si durata propusa pentru prelucrare, statul de origine si statul de
destinatie finala, precum si legislatia statului solicitant. In cazul in care
autoritatea de supraveghere constata ca nivelul de protectie oferit de statul
de destinatie este nesatisfacator, poate dispune interzicerea transferului de
date.
(3) In toate situatiile transferul de date cu caracter personal catre un
alt stat va face obiectul unei notificari prealabile a autoritatii de
supraveghere.
(4) Autoritatea de supraveghere poate autoriza transferul de date cu
caracter personal catre un stat a carui legislatie nu prevede un nivel de
protectie cel putin egal cu cel oferit de legea romana atunci cand operatorul
ofera garantii suficiente cu privire la protectia drepturilor fundamentale ale
persoanelor. Aceste garantii trebuie sa fie stabilite prin contracte incheiate
intre operatori si persoanele fizice sau juridice din dispozitia carora se
efectueaza transferul.
(5) Prevederile alin. (2), (3) si (4) nu se aplica daca transferul datelor
se face in baza prevederilor unei legi speciale sau ale unui acord
international ratificat de Romania, in special daca transferul se face in
scopul prevenirii, cercetarii sau reprimarii unei infractiuni.
(6) Prevederile prezentului articol nu se aplica atunci cand prelucrarea
datelor se face exclusiv in scopuri jurnalistice, literare sau artistice, daca
datele au fost facute publice in mod manifest de catre persoana vizata sau sunt
strans legate de calitatea de persoana publica a persoanei vizate ori de
caracterul public al faptelor in care este implicata.
Art. 30
Situatii in care transferul este intotdeauna permis
Transferul de date este intotdeauna permis in urmatoarele situatii:
a) cand persoana vizata si-a dat in mod explicit consimtamantul pentru
efectuarea transferului; in cazul in care transferul de date se face in
legatura cu oricare dintre datele prevazute la art. 7, 8 si 10, consimtamantul
trebuie dat in scris;
b) cand este necesar pentru executarea unui contract incheiat intre
persoana vizata si operator sau pentru executarea unor masuri precontractuale
dispuse la cererea persoanei vizate;
c) cand este necesar pentru incheierea sau pentru executarea unui contract
incheiat ori care se va incheia, in interesul persoanei vizate, intre operator
si un tert;
d) cand este necesar pentru satisfacerea unui interes public major, precum
apararea nationala, ordinea publica sau siguranta nationala, pentru buna
desfasurare a procesului penal ori pentru constatarea, exercitarea sau apararea
unui drept in justitie, cu conditia ca datele sa fie prelucrate in legatura cu
acest scop si nu mai mult timp decat este necesar;
e) cand este necesar pentru a proteja viata, integritatea fizica sau
sanatatea persoanei vizate;
f) cand intervine ca urmare a unei cereri anterioare de acces la documente
oficiale care sunt publice ori a unei cereri privind informatii care pot fi
obtinute din registre sau prin orice alte documente accesibile publicului.
CAP. 8
Contraventii si sanctiuni
Art. 31
Omisiunea de a notifica si notificarea cu rea-credinta
Omisiunea de a efectua notificarea in conditiile art. 22 sau ale art. 29
alin. (3) in situatiile in care aceasta notificare este obligatorie, precum si
notificarea incompleta sau care contine informatii false constituie
contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa constituie
infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 100.000.000
lei.
Art. 32
Prelucrarea nelegala a datelor cu caracter personal
Prelucrarea datelor cu caracter personal de catre un operator sau de o
persoana imputernicita de acesta, cu incalcarea prevederilor art. 4 - 10 sau cu
nesocotirea drepturilor prevazute la art. 12 - 15 sau la art. 17, constituie
contraventie, daca nu este savarsita in astfel de conditii incat sa constituie
infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 250.000.000
lei.
Art. 33
Neindeplinirea obligatiilor privind confidentialitatea si aplicarea
masurilor de securitate
Neindeplinirea obligatiilor privind aplicarea masurilor de securitate si de
pastrare a confidentialitatii prelucrarilor, prevazute la art. 19 si 20,
constituie contraventie, daca nu este savarsita in astfel de conditii incat sa
constituie infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 15.000.000 lei la
500.000.000 lei.
Art. 34
Refuzul de a furniza informatii
Refuzul de a furniza autoritatii de supraveghere informatiile sau
documentele cerute de aceasta in exercitarea atributiilor de investigare
prevazute la art. 27 constituie contraventie, daca nu este savarsita in astfel
de conditii incat sa constituie infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 150.000.000 lei.
Art. 35
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se efectueaza de
catre autoritatea de supraveghere, care poate delega aceste atributii unor
persoane recrutate din randul personalului sau, precum si de reprezentanti
imputerniciti ai organelor cu atributii de supraveghere si control, abilitate
potrivit legii.
(2) Dispozitiile prezentei legi referitoare la contraventii se completeaza
cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, in masura in care prezenta lege nu dispune altfel.
(3) Impotriva proceselor-verbale de constatare si sanctionare se poate face
plangere la sectiile de contencios administrativ ale tribunalelor.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 36
Intrarea in vigoare
Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, si se pune in aplicare in termen de 3 luni de la
intrarea sa in vigoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 octombrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 22
octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU