LEGE
Nr. 76 din 14 decembrie 1991
privind ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Ungaria privind stabilirea unui regim de CER DESCHIS
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 252 din 17 decembrie 1991
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege:
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Ungaria
privind stabilirea unui regim de CER DESCHIS, semnat la Bucuresti, la 11 mai
1991.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 20 noiembrie 1991.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 10
decembrie 1991.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Ungaria privind stabilirea unui
regim de CER DESCHIS
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Ungaria, denumite in continuare
parti,
reamintind angajamentele lor asumate in cadrul Conferintei pentru
Securitate si Cooperare in Europa de a promova o mai mare deschidere si
transparenta a activitatilor lor militare si de a intari securitatea prin
masuri de crestere a increderii si securitatii,
urmarind sa puna in aplicare in relatiile lor bilaterale, in plus fata de
prevederile Documentului de la Viena din 1990 al Negocierilor privind masuri de
crestere a increderii si securitatii, alte masuri de cooperare pentru intarirea
increderii si securitatii,
reafirmind dorinta lor de a contribui in continuare la incheierea cu succes
a negocierilor Conferintei privind CERUL DESCHIS, asa cum s-a prevazut in Carta
de la Paris pentru o Noua Europa,
convinse ca un regim bilateral de CER DESCHIS aplicat cu succes constituie
o experienta valoroasa pentru elaborarea unui tratat privind CERUL DESCHIS si
ca functionarea simultana a celor doua regimuri va conduce la incredere si
securitate sporita,
luind nota de faptul ca un regim de CER DESCHIS si aplicarea sa cu succes
ar incuraja deschiderea reciproca a statelor parti, ar spori previzibilitatea
activitatilor lor militare si ar intari increderea intre ele,
convinse ca regimul de CER DESCHIS va fi aplicat pe o baza reciproca si
echitabila care va proteja interesul fiecarui stat parte,
luind nota de posibilitatea de a folosi rezultatele unor astfel de
survoluri pentru a imbunatati deschiderea si transparenta, a intari increderea
si securitatea si a imbunatati verificarea masurilor actuale si viitoare de
control al armamentelor, promovind astfel respectarea acestora,
luind nota de faptul ca functionarea unui regim de CER DESCHIS nu va aduce
prejudicii statelor care nu sint parti la acest acord,
considerind ca un regim eficient de CER DESCHIS va duce la consolidarea
relatiilor imbunatatite de buna vecinatate intre statele parti,
au convenit cele ce urmeaza:
Art. 1
Definitii
Pentru scopurile acestui acord si anexelor sale:
1. Termenul membru al echipajului de zbor inseamna o persoana din oricare
din cele doua state parti care a fost desemnata si acceptata potrivit
articolului XIX al acestui acord si care indeplineste atributii legate de
functionarea sau intretinerea avionului de observare sau a senzorilor acestuia
si care participa ca membru al echipajului de zbor al avionului de observare pe
timpul zborului de observare, sau care este supraveghetor-inspectori.
2. Termenul membru al echipajului de observare inseamna o persoana a partii
observatoare care a fost desemnata si acceptata in conformitate cu articolul
XIX al acestui acord si care indeplineste atributii legate de functionarea
senzorilor avionului de observare al partii observate si care participa ca
membru al echipajului de zbor al avionului de observare al partii observate pe
timpul zborului de observare.
3. Termenul supraveghetor in zbor inseamna o persoana desemnata de partea
observata sa fie la bordul avionului de observare pe timpul zborului de
observare si care isi indeplineste atributiile in conformitate cu anexa D.
4. Termenul plan de zbor inseamna un plan de zbor al partii observatoare
care intruneste cerintele articolului VI.
5. Termenul spatiu aerian riscant inseamna zone ale partii observate in
care exista pericole invizibile sau neobisnuite pentru siguranta avionului.
Spatiul aerian riscant include zone interzise, zone cu restrictii si zone
periculoase, stabilite in interesul sigurantei zborului, sigurantei publice si
protectiei mediului inconjurator si publicate de partea observata in
conformitate cu regulile O.A.C.I. in Publicatia de Informatii Aeronautice
(A.I.P.).
6. Termenul inspector inseamna o persoana desemnata de partea observata sau
de partea observatoare pentru a efectua inspectii ale avionului de observare,
echipamentului si senzorilor acestuia, in conformitate cu articolul IX si anexa
C.
7. Termenul echipa de inspectie inseamna un grup de inspectori desemnati de
partea observata sau partea observatoare sa efectueze inspectia avionului de
observare, echipamentului si senzorilor acestuia, in conformitate cu art. IX si
anexa C.
8. Termenul supraveghetor-inspectori inseamna un reprezentant desemnat de
partea observatoare sau partea observata, care a fost autorizat sa supravegheze
toate activitatile inspectorilor si ale echipei de inspectie pe timpul
inspectiilor si sa indeplineasca indatoriri specifice in conformitate cu
articolul IX si anexa C.
9. Termenul inspectie inseamna acea activitate descrisa si efectuata
potrivit articolului IX si anexei C.
10. Termenul perioada de inspectie inseamna perioada de timp in care echipa
de inspectie inspecteaza avionul de observare, echipamentul si senzorii
acestuia, in conformitate cu articolul IX si anexa C.
11. Termenul avion de observare inseamna un avion neinarmat, cu aripa fixa,
apt sa transporte doi supraveghetori de zbor ai partii observate, in plus fata
de membrii echipajului sau de zbor. Un avion este considerat neinarmat cind nu
transporta nici un fel de armament (munitii) de nici un tip sau echipamente
destinate pentru intrebuintarea armamentului.
12. Termenul zbor de observare inseamna un zbor si orice escale aferente
pentru realimentare, efectuate in conformitate cu prevederile si restrictiile
acestui acord, de catre un avion de observare deasupra teritoriului partii
observate.
13. Termenul parte observata inseamna o parte deasupra teritoriului careia
este efectuat un zbor de observare.
14. Termenul parte observatoare inseamna o parte care efectueaza un zbor de
observare.
15. Termenul punct de intrare inseamna aerodromul (aerodromurile) de pe
teritoriul fiecarei parti care este (sint) desemnat(e) in anexa B pentru
sosirea avionului de observare pe teritoriul partii observate.
16. Termenul punct de iesire inseamna aerodromul (aerodromurile) de pe
teritoriul fiecarei parti care este (sint) desemnat(e) in anexa B pentru
plecarea avionului de observare de pe teritoriul partii observate.
17. Termenul echipamente de observare permise inseamna echipamente de
observare de la bordul avionului de observare descrise in anexa E.
18. Termenul cota inseamna numarul de zboruri de observare pe care fiecare
parte se angajeaza sa le accepte anual (cota pasiva) si numarul de zboruri de
observare pe care fiecare parte va avea dreptul sa le efectueze anual (cota
activa), asa cum se prevede in anexa A.
19. Termenul culoar de intrare inseamna punctul obligatoriu de raport
specificat si publicat de partea observata in anexa B, prin care avionul de
observare va intra in spatiul aerian al partii observate.
20. Termenul culoar de iesire inseamna un punct obligatoriu de raport
specificat si publicat de partea observata in anexa B, prin care avionul de
observare va parasi spatiul aerian al partii observate.
21. Termenul Ruta a Serviciului de Dirijare a Traficului Aerian (A.T.S.)
inseamna o ruta specifica, stabilita pentru canalizarea fluxului de trafic
conform prevederilor Serviciului de Dirijare a Traficului Aerian.
Art. 2
Drepturi si obligatii fundamentale ale partilor
1. Fiecare parte va avea dreptul sa efectueze zboruri de observare in
conformitate cu prevederile acestui acord.
2. Fiecare parte se angajeaza sa permita zboruri de observare deasupra
teritoriului sau in conformitate cu prevederile acestui acord.
3. Fiecare parte poate efectua zboruri de observare cu propriul avion de
observare sau cu avionul de observare al celeilalte parti.
4. Zonele cu spatiu aerian riscant sint exceptate, in conformitate cu
prevederile articolelor I si VIII si anexei G.
Art. 3
Cotele de zboruri de observare
1. In scopul indeplinirii obiectivelor acestui acord, fiecare parte va avea
dreptul sa efectueze si isi asuma obligatia sa accepte un numar convenit de
zboruri de observare, in conformitate cu anexa A.
2. Numarul zborurilor de observare pe care o parte va putea sa le efectueze
va fi egal cu numarul de zboruri pe care aceasta va fi solicitata sa le
accepte.
Art. 4
Avionul de observare
In timpul efectuarii zborurilor in baza prezentului acord, avionul de
observare se va conforma prevederilor acestui acord.
In afara de cazul in care contravine prevederilor prezentului acord,
avionul de observare se va conforma, de asemenea, cu:
a) standardele publicate si practica recomandata a O.A.C.I;
b) procedurile si directivele nationale publicate ale partii observate
privind controlul traficului pentru siguranta zborului; si
c) instructiunile autoritatilor de control al traficului aerian si
serviciilor de control terestru.
Art. 5
Proceduri inainte si dupa zborul de observare
1. La intrarea in vigoare a prezentului acord, fiecare parte va comunica
celeilalte parti urmatoarele informatii:
a) aerodromurile pentru cazuri de urgenta situate intre culoarele sale de
intrare si punctele sale de intrare si intre punctele sale de iesire si
culoarele sale de iesire;
b) procedurile instrumentale de aterizare si decolare pentru:
- punctele sale de intrare si de iesire;
- aerodromurile sale de rezerva din apropierea punctelor de intrare si de
iesire;
- aerodromurile adecvate aflate de-a lungul rutei de zbor, care pot fi
folosite in caz de urgenta.
2. Fiecare parte va notifica prompt celeilalte parti orice actualizari si
amendamente la astfel de informatii.
3. O parte poate schimba locul punctelor sale de intrare si/sau de iesire
la 3 luni de la notificarea prealabila a celeilalte parti.
4. Pentru a efectua un zbor de observare, partea observatoare va notifica
partii observate ora estimata de sosire a avionului sau de observare la punctul
de intrare al partii observate. O asemenea notificare va fi facuta cu cel putin
24 de ore inainte de ora estimata de sosire.
5. Notificarea catre partea observata va cuprinde, de asemenea, tipul si
modelul avionului care urmeaza sa soseasca, numarul de inregistrare si
indicativul sau, precum si numele si prenumele, tipul de pasaport, numarul si
functia fiecarui membru al echipajului de zbor.
6. In cazul in care partea observatoare intentioneaza sa foloseasca avionul
de observare al partii observate, aceasta va prezenta cererea sa cu 7 zile
inainte de ora propusa de incepere a zborului de observare.
7. La incheierea zborului de observare, avionul de observare va parasi
teritoriul partii observate de la punctul de iesire. Zborul de plecare de la
punctul de iesire va incepe nu mai tirziu de 24 de ore de la incheierea
zborului de observare, in afara de cazul cind conditiile meteorologice sau
navigabilitatea avionului de observare nu permit aceasta.
Art. 6
Planurile de zbor si efectuarea zborurilor de observare
1. In termen de 6 ore de la sosirea avionului de observare sau a
echipajului de observare la punctul de intrare, partea observatoare va prezenta
partii observate un plan de zbor pentru zborul de observare propus. Partea
observata va examina si aproba sau va modifica si aproba, cit mai curind
posibil, planul de zbor propus, in conformitate cu prevederile acestui acord.
2. Zborul de observare va fi efectuat in conformitate cu planul de zbor
aprobat si cu aprobarile si instructiunile controlorilor de trafic aerian ai
partii observate.
3. Planul de zbor va avea continutul conform anexei nr. 2 a Conventiei
asupra Aviatiei Civile Internationale (Chicago, 1944) si va fi in forma
specificata de Documentul O.A.C.I. 4444-RAC/501, Regulile aerului si
serviciilor de trafic aerian, amendate sau revizuite.
4. Planul de zbor va cere si va asigura ca:
a) durata planificata a zborului de observare sa nu depaseasca durata
zborurilor de observare prevazuta in anexa A;
b) zborul de observare sa inceapa nu mai devreme de 16 ore si nu mai tirziu
de 48 ore de la prezentarea planului de zbor partii observate;
c) avionul de observare sa zboare pe o ruta directa intre coordonatele sau
reperele de navigatie desemnate in planul de zbor si sa treaca pe la fiecare
coordonata sau reper de navigatie in ordinea secventiala prevazuta in planul de
zbor; si
d) avionul de observare sa nu amine, intirzie sau temporizeze altfel
plecarea de la orice punct de pe traiectul planului de zbor aprobat si nici sa
nu intrerupa fara motiv intemeiat fluxul normal al traficului aerian, cu
exceptia cazurilor cind:
- este permisa potrivit planului de zbor aprobat;
- este necesara pentru sosirea la sau plecarea de la aerodromurile
desemnate in timp ce se executa procedurile publicate sau instructiunile
primite de la controlul traficului aerian;
- se primesc instructiuni de la controlul traficului aerian;
- se impune din motive de siguranta a zborului;
- traiectele de zbor pot fi intersectate, cu conditia ca nici un punct de
intersectie sa nu fie traversat mai mult decit o data pe timpul zborului de
observare.
5. Partea observata va asigura ca membrilor echipajului de zbor sa li se
dea informatiile cele mai recente ale partii observate despre conditiile
meteorologice si siguranta zborurilor care privesc planul de zbor pentru
fiecare zbor de observare, inclusiv avize catre piloti, proceduri privind
regulile internationale de zbor si informatii despre aerodromurile de rezerva
si de urgenta, dispuse de-a lungul rutei de zbor, prevazute in planul de zbor
aprobat.
6. Toate zborurile de observare vor fi efectuate in conformitate cu
prevederile acestui acord si cu standardele si practicile recomandate de
O.A.C.I., precum si cu luarea corespunzatoare in consideratie a diferentelor
existente in regulile si reglementarile nationale, publicate in A.I.P. sau in
conformitate cu cerintele nationale privind controlul traficului aerian si de
zbor, asupra caruia echipajul zborului de observare va fi informat.
7. In cazul in care avionul de observare face o deviere de la planul de
zbor, permisa de articolul XIII al acestui acord, timpul aditional de zbor
rezultat din aceasta deviere nu va fi calculat in durata specificata in anexa
A.
Art. 7
Senzori
1. Fiecare parte va putea folosi pe timpul zborurilor de observare orice
senzor necesar pentru atingerea obiectivelor acestui acord, care este inscris
in anexa E. Senzorii care nu sint inscrisi in anexa E sint interzisi si nu vor
fi la bordul avionului de observare.
2. Partile se angajeaza sa foloseasca aceleasi tipuri de senzori, de
capacitate comparabila si, in acest scop, sa inlesneasca accesul la asemenea
senzori, pentru a fi folositi de catre cealalta parte.
3. Avionul de observare va fi echipat cu aceiasi senzori, cind este
folosit, la cerere, de cealalta parte.
4. Datele culese de senzori in timpul zborurilor de observare vor ramine
incapsulate la bordul avionului de observare pina la terminarea zborului de
observare. Sint interzise orice operatiuni de legare a datelor senzorilor.
5. Asa cum se prevede in paragraful 4 al articolului XVI al acestui tratat,
o parte poate utiliza un tip sau un model de senzor neinscris in anexa E pentru
sau in legatura cu un zbor de observare dupa:
a) primirea aprobarii Comisiei Consultative Romano-Ungare CER DESCHIS
(C.C.R.U.C.D.); si
b) punerea la dispozitie, spre examinare, inainte de zbor, celeilalte
parti, a unui tip sau model reprezentativ al unui asemenea senzor, in
conformitate cu prevederile anexei E.
6. Fiecare parte care foloseste un avion de observare va asigura ca
senzorii sa functioneze conform caracteristicilor si ca aceste caracteristici
sa corespunda cerintelor convenite.
Art. 8
Spatiul aerian riscant
1. Avionul de observare poate efectua zboruri de observare oriunde deasupra
teritoriului partii observate in conformitate cu articolele II si VI.
2. Spatiul aerian riscant trebuie anuntat public. Asemenea anunturi publice
trebuie sa specifice pericolele pentru avionul de observare si membrii
echipajului de zbor. Fiecare parte va asigura ca asemenea anunturi publice
privind spatiul aerian riscant sint aduse prompt la cunostinta celeilalte parti
cu ajutorul sursei desemnate de parte in anexa G.
3. Spatiul aerian riscant anuntat in anexa G trebuie luat in considerare de
partea observatoare la pregatirea planului unui zbor de observare.
4. Fiecare parte poate introduce amendamente si adaugiri la anexa G,
aducind aceasta la cunostinta celeilalte parti.
5. La nevoie, partea observata va informa membrii echipajului de zbor in
timpul pregatirii pentru zborul de observare asupra noului spatiu aerian
riscant, indicind cauzele restrictiilor introduse.
6. In cazul in care planul de zbor al partii observatoare solicita survolul
spatiului aerian riscant al partii observate, partea observata va aproba planul
de zbor daca este in conformitate cu articolul VI, dar il poate amenda astfel
incit sa specifice altitudinea minima de siguranta deasupra spatiului aerian
riscant. Aceasta altitudine minima de siguranta va face parte din planul de
zbor. Daca nu exista altitudine minima sigura corespunzatoare cerintelor de
siguranta aeriana, partea observata va propune o ruta de zbor alternativa cit
mai aproape de spatiul aerian riscant pe care o permit cerintele de siguranta
aeriana. Ca alternativa, partea observata poate propune ca timpul pentru
sosirea avionului de observare deasupra spatiului aerian riscant sa fie
modificat astfel incit sa corespunda cerintelor de siguranta a zborului.
Asemenea alternativa privind ruta sau timpul zborului va fi incorporata in
planul de zbor revizuit si aprobat de partea observata.
7. Partea observatoare poate alege fie sa efectueze zborul de observare pe
baza unui plan de zbor amendat, evitind spatiul aerian riscant respectiv, fie
sa anuleze zborul de observare. In aceasta ultima situatie, avionul de
observare sau echipajul de observare va parasi teritoriul partii observate in
conformitate cu articolul V si survolul nu va fi inregistrat in cota nici uneia
dintre parti.
8. In cazul in care partea observatoare informeaza partea observata ca
refuzul accesului la orice portiune din spatiul aerian riscant al partii
observate nu a fost justificat pe baza de considerente de siguranta aeriana si
daca problema nu este solutionata pe canale diplomatice, partea observatoare
poate ridica aceasta problema, spre examinare, in cadrul Comisiei Consultative
Romano-Ungare CER DESCHIS, conform articolului XVI al acestui acord.
Art. 9
Inspectia avionului si senzorilor
Cind un zbor de observare se efectueaza folosind un avion de observare al
partii observatoare, la inminarea planului de zbor, daca nu se convine altfel
intre partile observata si observatoare, echipa de inspectie a partii observate
poate inspecta avionul de observare, insotita de supraveghetorii-inspectori ai
partii observatoare, pentru a determina daca exista orice echipament interzis
pe avionul de observare. O asemenea inspectie se va termina cu cel putin 3 ore
inainte de inceperea planificata a zborului de observare prevazuta in planul de
zbor. Toate aceste inspectii vor fi efectuate in conformitate cu anexa C.
Art. 10
Supraveghetori de zbor in avionul de observare
Partea observata va avea dreptul sa aiba doi supraveghetori de zbor la
bordul avionului de observare pe timpul fiecarui zbor de observare, in
conformitate cu anexa D. Asemenea supraveghetori de zbor vor avea dreptul de
acces in toate partile avionului de observare pe timpul zborului de observare.
Supraveghetorii de zbor vor avea drepturile si obligatiile mentionate in anexa
D. In exercitarea functiilor lor, supraveghetorii de zbor nu se vor amesteca in
activitatile membrilor echipajului de zbor.
Art. 11
Service si intretinere la avionul de observare
1. Partea observata, la cerere, va asigura:
a) combustibilul, service-ul si intretinerea, furnizate normal avioanelor
comerciale, pentru avionul de observare, la punctul de intrare sau de iesire si
la orice alt punct de realimentare prestabilit, specificat in planul de zbor;
si
b) masa si facilitati pentru odihna membrilor echipajului de zbor al
avionului de observare.
2. La cererea partii observatoare, pot fi convenite intre parti si alte
servicii pentru a garanta realizarea efectiva a zborului de observare. Daca
apare necesitatea unei cereri tehnice neprevazute pentru avionul de observare,
partea observata va acorda neintirziat sprijinul necesar. Cu privire la serviciile
obtinute se va intocmi un protocol intre un supraveghetor-inspectori al partii
observatoare si un imputernicit oficial al partii observate, la punctul de
intrare sau iesire.
3. Partea observatoare va rambursa partii observate costurile obisnuite si
rezonabile privind combustibilul, intretinerea, service-ul, masa si
facilitatile pentru cazare. Valoarea rambursarii va fi convenita intre parti in
fiecare caz in parte si va reprezenta o estimare echitabila a costurilor unor
asemenea servicii la momentul acordarii lor, excluzind impozitele, taxele,
cheltuielile vamale sau alte cheltuieli similare.
4. Partea observatoare va rambursa partii observate costurile privind
folosirea avionului de observare al partii observate. Partea observata va
informa in prealabil partea observatoare asupra costului estimativ al orei de
zbor cu avionul de observare.
5. Asemenea cheltuieli nu vor fi mai mari decit acelea pe care partea
observata le-ar percepe ea insasi pentru acelasi serviciu.
Art. 12
Interzicerea, corectarea sau scurtarea zborurilor de observare
1. Partea observata, notificind aceasta partii observatoare, poate sa
interzica, inainte de inceperea sa, ori sa corecteze sau sa scurteze, in mod
nedaunator, dupa inceperea sa, orice zbor de observare care:
a) nu este permis de termenii anexei A;
b) nu are planul de zbor completat in conformitate cu acest acord;
c) soseste la punctul de intrare in mai putin de 24 ore de la notificarea
ceruta de articolul V al acestui acord;
d) nu ajunge la punctul de intrare in 6 ore de la timpul estimat de sosire,
mentionat in notificarea amintita;
e) deviaza de la planul de zbor, cu exceptia cazurilor permise de articolul
XIII al acestui acord;
f) este efectuat de un avion, altul decit un avion de observare; sau
g) in alt fel, nu corespunde termenilor, conditiilor, prevederilor si
restrictiilor acestui acord.
2. Partea observata poate corecta sau scurta in spatiul sau aerian un zbor
la punctul de intrare sau de la un punct de iesire, care deviaza de la ruta
directa ceruta de articolul VI.
3. Cind partea observata interzice, corecteaza sau scurteaza un zbor de
observare in conformitate cu acest articol, ea trebuie sa transmita partii
observatoare, in scris, pe canalele diplomatice obisnuite, o explicatie pentru
actiunea sa.
4. Un zbor de observare care a fost interzis nu va fi inregistrat in
cota-partii observate. Un zbor de observare propus care a fost corectat sau
scurtat nu va fi inregistrat in cota-partii observate.
5. Problemele care apar potrivit acestui articol pot fi prezentate Comisiei
Consultative Romano-Ungare CER DESCHIS spre rezolvare, asa cum se prevede in
articolul XVI al acestui acord.
Art. 13
Devieri si cazuri de urgenta
1. In pofida oricaror altor prevederi ale acestui acord, devierile unui
avion de observare de la planul de zbor sau de la rutele catre si de la
punctele de intrare si iesire, care sint necesare (a) din cauza conditiilor
meteorologice nefavorabile, (b) instructiunilor controlului de trafic aerian
pentru siguranta zborului sau (c) din cauza dificultatilor tehnice ale
avionului sau altor evenimente dincolo de controlul partii observatoare, nu vor
fi considerate o incalcare a acestui acord si nu vor constitui temeiuri pentru
corectarea, scurtarea sau interzicerea de catre partea observata a unui zbor de
observare, a unui zbor care soseste la punctul de intrare sau a unui zbor care
paraseste punctul de iesire.
2. Partea observata va acorda oricarui avion de observare care declara o situatie
de urgenta intreaga gama a dificultatilor de pericol si deviere pentru a
asigura ajungerea cit mai rapida la cel mai apropiat aerodrom adecvat. O
investigare complexa a declaratiei va fi efectuata in conformitate cu regulile
partii observate, cu participarea partii observatoare, intr-un loc la alegerea
partii observate.
3. In cazul unui accident, care implica avionul de observare pe teritoriul
partii observate, partea observata va conduce operatiunile de cautare si
salvare, in conformitate cu propriile reglementari si proceduri pentru asemenea
operatii. O investigare completa a accidentului de catre partea observata va fi
efectuata in conformitate cu reglementarile partii observate, cu participarea
partii observatoare, intr-un loc la alegerea partii observate. La incheierea
investigatiei, toate sfarimaturile si resturile avionului de observare,
echipamentului si senzorilor, daca au fost gasite si recuperate, vor fi
returnate partii observatoare, daca cere aceasta.
Art. 14
Neamestec
1. Nici o parte nu va folosi nici un aparat sau echipament care sa
stinjeneasca functionarea avionului de observare si a senzorilor sau efectuarea
in siguranta a zborului de observare.
Art. 15
Folosirea informatiei
1. Informatia culeasa prin zborurile de observare va fi folosita in
exclusivitate pentru atingerea scopurilor acestui acord.
2. Atit partea observatoare cit si partea observata va primi cite un set
complet de date obtinute ca rezultat al prelucrarii materialelor de observare.
3. Materialele de observare obtinute ca rezultat al zborului de observare
vor fi prelucrate in conformitate cu prevederile anexei H.
4. Informatia obtinuta de o parte ca rezultat al zborurilor de observare nu
trebuie sa fie folosita in detrimentul securitatii sau al altor interese ale
celeilalte parti si nu trebuie sa fie transferata nici unui stat tert.
Art. 16
Comisia Consultativa Romano-Ungara CER DESCHIS
1. Pentru a promova obiectivele si aplicarea prevederilor acestui acord,
partile stabilesc Comisia Consultativa Romano-Ungara CER DESCHIS, denumita in
continuare comisia.
2. Comisia va lua hotariri si va intreprinde actiuni pe baza acordului
partilor.
3. Fiecare parte poate ridica in fata comisiei orice problema privind
respectarea obligatiilor din acest acord.
4. Partile se vor intilni in cadrul comisiei pentru:
a) a conveni asemenea masuri tehnice si administrative conforme cu
prezentul acord, care pot fi necesare pentru a asigura viabilitatea si
eficienta acestui acord;
b) a examina problemele referitoare la respectarea obligatiilor asumate
prin acest acord;
c) a conveni actualizari ale anexelor, care prevad aceasta; si
d) a examina problemele ridicate de o parte, conform acestui acord.
5. Prevederile generale privind functionarea comisiei sint mentionate in
anexa F.
Art. 17
Notificari
1. Cu exceptia situatiei in care se prevede altfel, partile vor transmite
notificarile cerute de acest acord pe canale diplomatice.
Art. 18
Raspunderea
1. O parte va fi, in conformitate cu dreptul international si practica
internationala, raspunzatoare sa plateasca compensatii pentru daunele cauzate
celeilalte parti ori persoanelor fizice sau juridice ori proprietatii lor, in
cursul aplicarii acestui acord.
Art. 19
Membrii echipajului de zbor si membrii echipei de inspectie
1. Membrii echipajului de zbor si membrii echipei de inspectie vor fi
desemnati de fiecare parte in modul urmator:
a) In termen de 30 de zile de la semnarea acestui acord, fiecare parte va
transmite celeilalte parti, spre examinare. o lista a membrilor echipajelor de
zbor si membrilor echipelor de inspectie propusi, care vor efectua zboruri de
observare pentru acea parte. Aceasta lista nu va cuprinde mai mult de 30 persoane
si va contine numele si prenumele, data nasterii, gradul, functia si tipul
pasaportului pentru fiecare persoana de pe lista. Fiecare parte va avea dreptul
sa amendeze lista sa de membri ai echipajelor de zbor si membri ai echipelor de
inspectie. Fiecare parte va trebui sa transmita celeilalte parti lista sa
amendata a membrilor echipajelor de zbor si membrilor echipelor de inspectie;
b) Daca orice persoane de pe lista originala sau lista amendata sint
inacceptabile pentru cealalta parte aceasta va notifica, in termen de 14 zile,
partii care a transmis lista ca asemenea persoane nu vor fi acceptate ca membri
ai echipajului de zbor si membri ai echipelor de inspectie. Persoanele
nedeclarate inacceptabile in termen de 14 zile sint considerate acceptate ca
membri ai echipajelor de zbor si membri ai echipelor de inspectie. In cazul in
care o parte considera ulterior ca un membru al echipajului de zbor sau un
membru al echipei de inspectie este inacceptabil, acea parte va notifica
aceasta celeilalte parti, care a desemnat membrul echipajului de zbor sau
membrul echipei de inspectie si care, in termen de maximum 2 zile lucratoare,
va elimina persoana respectiva de pe lista sa de membri ai echipajelor de zbor
si membri ai formatiunilor de inspectie.
2. Pentru a-si exercita functiile efectiv, in scopul aplicarii acordului,
membrilor echipajelor de zbor si membrilor echipelor de inspectie li se vor
acorda inviolabilitatea si imunitatile mentionate in articolele 29 si 30
paragraful 2 cu privire la documente si corespondenta si articolul 31 din
Conventia asupra relatiilor diplomatice de la Viena, din 18 aprilie 1961.
Asemenea inviolabilitate si imunitati vor fi acordate pe intreaga perioada de
la sosirea membrilor echipajului de zbor si membrilor echipei de inspectie pe
teritoriul partii observate si pina la plecarea lor de pe acest teritoriu si
ulterior cu privire la actele intreprinse anterior, in exercitarea functiilor
lor oficiale ca membri ai echipajelor de zbor sau membri ai echipelor de
inspectie.
Imunitatea de jurisdictie poate fi ridicata de catre partea observatoare in
aceste cazuri cind este de parere ca imunitatea ar impiedica cursul justitiei
si ca poate fi ridicata fara a aduce prejudicii acordului. O asemenea renuntare
trebuie intotdeauna sa fie expresa. Fara a aduce prejudicii inviolabilitatii si
imunitatilor lor sau drepturilor partii observatoare, potrivit acestui acord,
este datoria membrilor echipajului de zbor si a membrilor echipei de inspectie
sa respecte legislatia si reglementarile partii observate.
3. Membrilor echipajului de zbor si membrilor echipei de inspectie ai unei
parti li se va permite sa aduca pe teritoriul partii observate, fara plata nici
unei taxe vamale sau altor taxe aferente, articole de uz personal, cu exceptia
articolelor al caror import sau export este interzis de lege sau controlat prin
reglementari de carantina.
4. In cazul ca fie partea observatoare, fie partea observata, considera ca
a existat o incalcare sau un abuz privind inviolabilitatea sau imunitatile acordate
in baza acestui articol, acea parte poate inainta comisiei un raport in care sa
precizeze natura problemei, spre examinare.
Art. 20
Ratificare, intrare in vigoare
1. Prezentul acord face obiectul ratificarii, in conformitate cu procedurile
constitutionale ale fiecarei parti.
2. Acest acord va intra in vigoare la schimbarea instrumentelor de
ratificare.
Art. 21
Amendamente, masuri de aplicare, examinare periodica
1. Fiecare parte poate propune amendamente la acest acord. Amendamentele
convenite vor intra in vigoare in conformitate cu procedurile mentionate in
articolul XX care reglementeaza intrarea in vigoare a acestui acord.
2. Orice hotarire luata de comisie potrivit subparagrafelor a) sau c) ale
paragrafului 4 al articolului XVI nu va fi considerata amendament la acest
acord.
3. In termen de 60 de zile de la semnarea unui tratat multilateral CER
DESCHIS, se va tine o sesiune a comisiei pentru a examina aspecte legate de
aplicarea in continuare a acestui acord.
Art. 22
Durata, denuntare
1. Acest acord va avea o durata nelimitata.
2. Fiecare parte poate sa denunte acest acord daca hotaraste ca
evenimentele extraordinare legate de problematica acestui acord au pus in
pericol interesele sale supreme. O parte care intentioneaza sa denunte acordul
va notifica hotarirea ei celeilalte parti cu cel putin 6 luni inainte de
denuntarea sa.
3. In cazul in care o parte notifica hotarirea sa de a denunta acest acord
in conformitate cu paragraful 2 al acestui articol, o sedinta a comisiei va fi
convocata de catre parti, in termen de 30 de zile de la primirea unei asemenea
notificari, pentru a examina aspectele practice referitoare la denuntarea
acordului.
Art. 23
Inregistrare
Acest acord va fi inregistrat conform articolului 102 al Cartei
Organizatiei Natiunilor Unite.
Art. 24
Acest acord contine 24 articole si anexele A - H, toate formind parte
integranta a acestui acord.
Incheiat la Bucuresti, la 11 mai 1991, in doua exemplare, fiecare in
limbile romana si ungara, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru
Guvernul Romaniei
Dr. Teodor Melescanu
Pentru
Guvernul Republicii Ungaria
Dr. Ferenc Somogyi
ANEXA A
(COTA DE ZBORURI)
Romania: Ungaria:
Numarul zborurilor de observare pe an: 4 4
Durata maxima a zborurilor de observare: 3 ore 3 ore
Distanta maxima a zborului de observare: 1.200 km 1.200 km
Aceasta anexa poate fi examinata si actualizata de comisie. Aceasta
actualizare nu va fi considerata un amendament la acord.
ANEXA B
Romania: Ungaria:
Punctele de intrare si iesire: Bucuresti - Budapesta -
Otopeni Ferihegy
Timisoara Szolnok
Culoare de intrare si plecare: - Toate culoarele de intrare si plecare
existente de-a lungul granitei
romano-ungare, publicate in A.I.P.
Rutele aeriene spre si de la - Caile aeriene internationale
punctele de intrare si iesire:
Limbile folosite pe timpul - romana, ungara si engleza.
informarilor:
Aceasta anexa poate fi examinata si actualizata de comisie.
Aceasta actualizare nu va fi considerata un amendament la acord.
ANEXA C
(INSPECTII)
Urmatoarele proceduri vor reglementa inspectia avionului de observare
efectuata de catre echipa de inspectie, pentru a constata daca la bordul avionului
de observare se afla vreun echipament interzis, conform articolului IX al
acordului.
1. Dupa sosirea avionului de observare la punctul de intrare, echipa de
inspectie va face, la cererea supraveghetorilor-inspectori, o informare asupra
modului in care echipa de inspectie intentioneaza sa inspecteze avionul de
observare, inclusiv, dar nu limitat la acestea, in legatura cu orice masuri de
siguranta referitoare la activitatile echipei de inspectie si va intreprinde
urmatoarele masuri:
a) preda supraveghetorilor-inspectori o lista a membrilor echipei de
inspectie, care nu vor depasi 10 persoane, in afara de cazul cind se convine
altfel de catre partea observatoare si partea observata, si o declaratie
privind functia generala, pe timpul inspectiei, a fiecarui membru al echipei de
inspectie; si
b) preda supraveghetorilor-inspectori o lista a fiecarui articol al
echipamentului de inspectie care urmeaza a fi folosit de echipa de inspectie
pentru efectuarea inspectiei, care vor fi limitate la urmatoarele articole:
(i) blitzuri;
(ii) camere video si aparate foto;
(iii) agende, aparate de inregistrare, rigle, stilouri si creioane;
(iv) aparate portabile de inregistrare audio, a caror folosire va fi
limitata la inregistrarea activitatilor de inspectie;
(v) senzori in infrarosu de tip pasiv;
(vi) echipament cu ultrasunete;
(vii) aparate de masurare a lentilelor;
(viii) aparate de masurare a diametrelor interioare;
(ix) alte echipamente specializate de masurare, aprobate de
supraveghetorii-inspectori si adecvate pentru inspectia tipului respectiv de
avion de observare, echipamentului si senzorilor inspectati; si
(x) alt echipament, asa cum a fost aprobat in scris de
supraveghetorii-inspectori pentru acea inspectie; si
c) efectueaza, cu participarea supraveghetorilor-inspectori, un inventar al
fiecarui echipament de inspectie inscris pe lista predata de echipa de
inspectie, conform subparagrafului 1 b) al acestei anexe si examineaza cu
supraveghetorii-inspectori procedurile de calcul pe care
supraveghetorii-inspectori le vor urma conform paragrafului 9 al acestei anexe
pentru a confirma ca fiecare articol al echipamentului de inspectie adus la
bordul avionului de observare de catre echipa de inspectie a fost scos din
avionul de observare la incheierea inspectiei.
2. La predarea planului de zbor, daca nu se convine altfel intre partea
observata si partea observatoare, echipa de inspectie a partii observate poate
inspecta avionul de observare, insotita de supraveghetorii-inspectori ai partii
observatoare, pentru a constata daca exista vreun echipament interzis in
avionul de observare. Toate asemenea inspectii vor fi efectuate in conformitate
cu articolul IX si anexa C.
3. Echipa de inspectie va fi insotita, pe parcursul intregii inspectii a
avionului de observare, de catre supraveghetorii-inspectori pentru a confirma
ca inspectia este efectuata in conformitate cu prevederile acestei anexe.
Echipa de inspectie va inlesni indeplinirea acestei indatoriri de catre supraveghetorii-inspectori.
Supraveghetorii-inspectori vor inlesni inspectia avionului de observare,
echipamentului sau si senzorilor acestuia, de catre echipa de inspectie.
4. In efectuarea inspectiei sale, echipa de inspectie va avea acces deplin
la intregul exterior si interior al avionului de observare si la echipamentul
acestuia. Un asemenea acces se va asigura, dar nu limita, la urmatoarele:
a) cabina de pilotaj;
b) compartimentul de operare a echipamentului de observare;
c) sectiunea compartimentului din coada avionului;
d) sectiunea ermetica a fuzelajului anterior;
e) aripi;
f) motoare;
g) fuzelaj; si
h) compartimentele cargo si bagaje.
5. In cursul efectuarii inspectiei sale, echipa de inspectie va avea acces deplin
la senzori. Intregul acces la senzori si echipamentul electronic asociat
acestor senzori din exteriorul sau interiorul avionului de observare se va face
prin panourile de acces, unde asemenea panouri de acces sint destinate a fi
deschise, indepartate sau inlocuite.
6. In pofida prevederilor paragrafelor 4 si 5 ale acestei anexe, inspectia
se va executa in asa fel incit sa nu:
a) degradeze sau dauneze sau sa impiedice functionarea ulterioara a
avionului de observare, a senzorilor sai ori a echipamentelor acestuia;
b) altereze structura electrica sau mecanica a avionului de observare,
senzorilor sau echipamentului acestuia; sau
c) afecteze siguranta de navigabilitate a avionului de observare.
Echipa de inspectie nu poate deschide compartimente de la bordul avionului
de observare, ori scoate senzori, echipamente sau panouri de la avion, sau
indeparta bariere fizice pentru a avea acces la avionul de observare,
echipamentul sau senzorii acestuia, cu conditia, totusi, ca supraveghetorii-inspectori
sa efectueze, la cerere, toate aceste deschideri sau indepartari, in masura in
care compartimentele, panourile si barierele respective sint destinate a fi
deschise, indepartate si reamplasate. Supraveghetorii-inspectori se vor echipa
ei insisi cu uneltele necesare pentru a indeplini cu promptitudine toate aceste
cereri. Supraveghetorilor-inspectori li se va asigura suficient timp in cursul
inspectiei pentru a reamplasa si asigura toate componentele, panourile si
barierele care au fost deschise sau indepartate, astfel incit la sfirsitul
inspectiei toate aceste componente, panouri si bariere sa fie reamplasate si
asigurate.
7. Echipamentul care nu figureaza pe lista echipamentului de inspectie,
predata de echipa de inspectie potrivit subparagrafului 1 b) al acestei anexe,
nu va putea fi luat la bordul avionului de observare de catre echipa de
inspectie; de asemenea, echipa de inspectie nu poate aduce la bordul avionului
de observare nici un fel de arme.
8. Echipa de inspectie poate face adnotari, fotografii, inregistrari video
si audio, scheme si inregistrari similare ale avionului de observare si
senzorilor, pe timpul inspectiei, nici una din acestea nefiind supuse
revizuirii sau examinarii partii observatoare.
9. La terminarea inspectiei, care nu se va incheia mai tirziu de 3 ore
inainte de inceputul planificat al zborului de observare si care nu va avea o
durata mai mare de 8 ore zi-lumina, in afara de cazul cind se convine altfel de
catre parti, echipa de inspectie:
a) se va retrage de la avionul de observare si zona imediata a acestuia
intr-un loc nu mai aproape de 25 metri de orice parte a avionului de observare;
si
b) va demonstra supraveghetorilor-inspectori ca tot echipamentul de
inspectie de pe lista predata potrivit subparagrafului 1 b) al acestei anexe a
fost inlaturat din avionul de observare.
Supraveghetorii-inspectori pot folosi propriile proceduri de calcul pentru
a confirma respectarea subparagrafului b) al acestui paragraf. Daca
supraveghetorii-inspectori nu sint in masura sa confirme conformitatea cu
subparagraful b) al acestui paragraf, partea observata poate interzice zborul
de observare si nici un zbor de observare nu va fi inregistrat in cota
niciuneia dintre parti.
10. Echipa de inspectie va informa imediat supraveghetorii-inspectori
asupra oricarui echipament suspectat a fi echipament interzis, descoperit de
catre echipa de inspectie la bordul avionului de observare. Daca partea
observatoare nu este in masura sa demonstreze ca articolele respective nu sint
echipamente interzise, partea observata poate interzice zborul de observare,
conform subparagrafului 1 g) al articolului XII al acordului, si avionul de
observare va parasi teritoriul partii observate.
11. Informatia si informarile furnizate de o parte potrivit acestei anexe
si/sau paragrafului 2 al articolului VIII al acordului vor fi comunicate in
limba desemnata pentru acea parte in anexa B, in afara de cazul in care partea
care primeste informatia sau informarea este de acord altfel.
12. Partea observata va asigura, la cerere, o camera corespunzatoare pentru
informarile prevazute de aceasta anexa si pentru a fi folosita de catre
supraveghetori-inspectori la pregatirea informarii in legatura cu inspectiile.
Partea observata va acorda, de asemenea, asistenta cu personal de secretariat
pentru supraveghetori-inspectori pentru indeplinirea responsabilitatilor
acestora conform acestei anexe.
13. Partea observata nu va dezvalui statelor care nu sint parti la acest
acord informatii privind avionul de observare, echipamentul si senzorii
acestuia, obtinute conform articolului IX sau acestei anexe, fara permisiunea
expresa a partii observatoare.
14. La intrarea in vigoare a acestui acord, fiecare parte va notifica
celeilalte parti fiecare tip si model de avion de observare si senzor pe care
aceasta intentioneaza sa le foloseasca, initial, pentru zboruri de observare.
De fiecare data cind o parte intentioneaza sa foloseasca pentru zborurile de
observare un nou model de avion si/sau de senzor din tipurile convenite,
aceasta va notifica celeilalte parti modelul acestui avion si/sau senzor.
La cerere, vor fi furnizate descrieri functionale si scheme generice cu
privire la avion, echipamentul si senzorii acestuia, inclusiv privind toate
componentele senzorilor.
15. In termen de 30 de zile de la notificarea fiecarui tip si model de
avion de observare si/sau de senzor, potrivit paragrafului 14, fiecare parte va
notifica celeilalte parti o perioada de 7 zile in care un tip si un model
reprezentativ din fiecare avion de observare si/sau senzor vor fi disponibile
pentru examinare. Partea al carei avion de observare si/sau senzori se
examineaza va asigura facilitatile corespunzatoare in care sa se efectueze
examinarea.
16. Examinarile nu vor depasi 48 de ore, fara consimtamintul partii al
carei avion de observare si/sau senzori se examineaza.
17. Reprezentantii partii care efectueaza examinarea:
a) vor fi notificati partii al carei avion de observare si senzori se
examineaza, inaintea examinarii;
b) vor fi cetateni ai partii respective;
c) vor beneficia de inviolabilitate si imunitati de care se bucura agentii
diplomatici conform articolelor 29 si 31 din Conventia de la Viena privind
relatiile diplomatice, pentru intreaga perioada a prezentei acestora pe
teritoriul partii al carei avion de observare si/sau senzori se examineaza, si
dupa aceea in ceea ce priveste actele intreprinse in prealabil in exercitarea
functiilor lor oficiale;
d) vor avea acelasi tratament ca acela acordat membrilor echipajului de
zbor si membrilor echipelor de inspectie in virtutea paragrafului 2 al
articolului XIX privind ridicarea imunitatii si paragrafelor 3 si 4 ale
articolului XIX din acest acord;
e) vor fi supusi prevederilor paragrafelor 1, 3 - 8 si 12 din aceasta
anexa, in masura in care aceste paragrafe sint aplicabile membrilor echipei de
inspectie;
f) vor fi insotiti pe timpul examinarii de reprezentanti ai partii al carei
avion de observare si senzori se examineaza; si
g) vor fi solicitati sa identifice echipamentul de inspectie specific si,
daca partea al carei avion de observare si senzori se examineaza, cere aceasta,
va demonstra ca asemenea echipament nu va degrada, distruge, altera sau
impiedica functionarea normala a avionului de observare si a senzorilor sai.
18. Partea al carei avion de observare si senzori se examineaza va
intreprinde, inainte de inceperea unei asemenea examinari, masurile urmatoare:
a) va informa partea care efectueaza examinarea asupra tuturor masurilor de
siguranta necesare pentru examinarea avionului de observare;
b) va informa partea care efectueaza examinarea asupra procedurilor pe care
intentioneaza sa le foloseasca pentru a permite o examinare completa;
c) va informa partea care efectueaza examinarea asupra configuratiei
avionului de observare si asupra localizarii senzorilor si a echipamentelor
asociate pe avionul de observare; si
d) va face toate eforturile pentru a raspunde partii care efectueaza
examinarea la intrebarile legate de examinare.
19. Potrivit paragrafului 17 e) al acestei anexe, partea care efectueaza
examinarea nu poate sa deschida compartimente de la bordul avionului de
observare, sa indeparteze panouri de la avion, senzori sau echipamente, sau sa
indeparteze barierele de acces la avionul de observare, echipamentul sau
senzorii acestuia, cu conditia, totusi, ca partea al carei avion de observare
si senzori sint examinati, sa efectueze, la cerere, toate deschiderile si
indepartarile, in masura in care compartimentele, panourile si barierele
respective sint destinate a fi deschise, indepartate si reamplasate.
Aceasta anexa poate fi examinata si actualizata de comisie. Aceasta
actualizare nu va fi considerata un amendament la acord.
ANEXA D
(SUPRAVEGHETORI DE ZBOR)
I. Obligatiile partilor
Fiecare parte va inlesni misiunea supraveghetorilor de zbor.
II. Atributiile supraveghetorilor de zbor
Atributiile supraveghetorilor de zbor de la bordul avionului de observare
pe timpul zborului de observare sint:
A. sa reprezinte partea observata;
B. sa urmareasca respectarea de catre partea observatoare a prevederilor
acordului;
C. sa asigure respectarea planului de zbor;
D. sa urmareasca functionarea senzorilor si a altor echipamente ale avionului
de observare;
E. sa informeze asupra regulilor nationale ale partii observate (de
exemplu, reguli privind siguranta zborurilor) la solicitarea partii
observatoare;
F. sa inlesneasca, in caz de urgenta, comunicatiile conform celor cerute de
pilotul sef al avionului de observare.
III. Reguli generale de conduita, ca supraveghetori de zbor
A. Doi supraveghetori de zbor vor avea dreptul sa se urce la bordul
avionului de observare la punctul de intrare si sa ramina la bord pe timpul
zborului de observare, inclusiv in cazul oricarei opriri pentru realimentare
sau de urgenta.
B. Supraveghetorii de zbor vor avea dreptul sa aduca la bordul avionului de
observare harti, harti de navigatie, publicatii, manuale privind functionarea
echipamentelor si alte echipamente, cum sint cele pentru inregistrarea audio pe
banda.
C. In afara motivelor privind siguranta zborului, supraveghetorii de zbor
vor avea dreptul sa se deplaseze nestingheriti in avionul de observare,
inclusiv in cabina de pilotaj. In exercitarea drepturilor lor, supraveghetorii
de zbor nu se vor amesteca in activitatile membrilor echipajului de zbor.
D. Supraveghetorii de zbor vor avea dreptul sa urmareasca folosirea
senzorilor de catre partea observatoare, precum si toate activitatile din
cabina de pilotaj pe timpul zborului de observare. Aceasta include dreptul de a
asculta la comunicatiile avionului de observare (interioare si exterioare) si
de a urmari instrumentele de zbor si navigatie ale avionului de observare.
E. Supraveghetorii de zbor sint reprezentanti ai partii observate pe timpul
efectuarii zborului de observare. Supraveghetorii de zbor pot sa ofere
consultatii, sa comunice cu controlorii de trafic aerian in mod corespunzator
si pot ajuta la stabilirea si interpretarea comunicatiilor, de la controlorii
de trafic aerian la membrii echipajului, in ceea ce priveste efectuarea
zborului de observare. In acest scop, supraveghetorilor de zbor li se va acorda
acces la echipamentul radio al avionului de observare.
F. Supraveghetorii de zbor sint responsabili pentru cunoasterea pozitiei
avionului de observare si localizarea spatiului aerian riscant aflat de-a
lungul sau in apropierea traiectului zborului de observare. Daca un
supraveghetor de zbor sau personalul controlului de trafic aerian al partii
observate considera ca avionul de observare deviaza de la planul de zbor,
acesta va atentiona membrii echipajului de zbor.
G. Daca supraveghetorii de zbor constata ca nu li s-a permis sa-si exercite
drepturile conform acordului, partea observata va inainta comisiei, spre
examinare, un raport in care precizeaza natura problemei.
ANEXA E
(SENZORI)
I. - 1. Pachetul de senzori pentru scopurile CERULUI DESCHIS poate cuprinde
oricare din urmatoarele tipuri de senzori, in orice numar si combinatie:
a) aparate fotoaeriene;
b) camere video.
2. Comisia va examina anual actualizarea paragrafului 1 al acestei anexe.
Aceasta actualizare nu va fi considerata un amendament la acord.
II. - 1. Culegerea de informatii radio de la avionul de observare este
interzisa. Orice aparat care poate culege, prelucra, retransmite si/sau
inregistra semnale electronice privind comunicatiile, instrumentatia
telemetrica, precum si semnale electronice nelegate de comunicatii este
interzis, cu exceptia: (1) acelui echipament necesar pentru operatiuni de zbor
si navigatie si (2) acelor aparate care sint componente ale altor senzori (de
exemplu, echipament de inregistrare pentru senzorii de bord neinterzisi).
Asemenea echipamente si aparate exceptate nu vor fi folosite pentru a indeplini
nici o functie interzisa.
2. Echipamentele pentru legatura de date (codificata/necodificata), cum
sint acelea care ar putea fi folosite pentru a transmite date culese de senzor
de la avionul de observare la o statie terestra, un alt avion sau satelit sint
interzise.
ANEXA F
(COMISIA)
1. Comisia va intreprinde acele actiuni prevazute in articolul XVI al
acordului.
2. Fiecare parte va desemna un reprezentant in comisie, asistat de experti
pe care ii considera necesari.
3. Comisia va tine o sesiune ordinara pe an calendaristic, daca nu
hotaraste altfel. La cererea unei parti pot fi convenite sesiuni speciale. O
asemenea parte va informa cealalta parte inainte asupra problemelor care
urmeaza a fi supuse spre examinare.
4. Sedinta initiala a comisiei va fi tinuta in termen de 60 de zile de la
intrarea in vigoare a acestui acord. Dupa aceea, sesiunile comisiei vor avea
loc in capitalele partilor si vor alterna intre cele doua capitale. Partea in a
carei capitala are loc sesiunea va asigura sprijinul administrativ pentru
sesiune. Sesiunile pot fi, de asemenea, tinute in alte locuri asupra carora
partile pot conveni.
5. La sesiunea initiala, comisia va stabili regulile sale de procedura.
6. Lucrarile comisiei vor fi confidentiale. Comisia poate conveni sa faca
publice hotaririle sale.
7. Fiecare parte va suporta cheltuielile care decurg din participarea sa la
comisie. Cheltuielile efectuate de comisie ca organism vor fi suportate de
catre parti in mod egal.
ANEXA G
(SPATIU AERIAN RISCANT)
Spatiul aerian riscant al partilor este acela publicat in Publicatia de
Informare Aeronautica (A.I.P.).
ANEXA H
(PRELUCRAREA MATERIALELOR REZULTATE IN URMA ZBORULUI DE OBSERVARE)
1. Obligatiile partilor
a) Fiecare parte va inlesni in orice mod posibil prelucrarea la timp si de
inalta calitate a materialelor de observare si distribuirea lor partii
observatoare.
b) Partea care efectueaza prelucrarea va fi responsabila pentru calitatea
prelucrarii materialelor rezultate in urma zborului de observare.
2. Prevederi generale
a) Prelucrarea initiala (developarea) materialelor rezultate in urma
zborului de observare se va efectua in amenajari terestre stabilite, care
urmeaza a fi notificate de parti la intrarea in vigoare a acestui acord, de
catre un grup mixt de specialisti ai partii observate si partii observatoare si
cu ajutorul echipamentului convenit.
b) Ori de cite ori este posibil sa se instaleze senzori dubli pe avionul de
observare, partea observatoare va lua un set din materialele rezultate in urma
zborului de observare, iar celalalt set de materiale de observare va ramine
partii observate. Daca nu pot fi instalati senzori dubli pe avionul de observare,
materialul rezultat in urma zborului de observare va ramine la partea
observata, iar copia acestuia va fi luata de catre partea observatoare.