LEGE
Nr. 81 din 23 decembrie 1991
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Comunitatea
Economica Europeana, precum si a Memorandumului de intelegere la acest acord
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 267 din 31 decembrie 1991
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Comunitatea Economica
Europeana, precum si Memorandumul de intelegere la acest acord, semnate la
Bruxelles la 28 noiembrie 1991.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18
decembrie 1991, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 20 decembrie 1991, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
ACORD DE IMPRUMUT
intre Romania (ca Imprumutat), Banca Nationala a Romaniei (ca reprezentant al
Imprumutatului) si Comunitatea Economica Europeana (ca Imprumutator)
Comunitatea Economica Europeana, denumita in cele ce urmeaza
"C.E.E." sau "Imprumutatorul", reprezentata prin Comisia
Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza "comisia", in
numele careia actioneaza domnii Henning Christophersen, vicepresedinte al
comisiei, si Turico Cioffi, director general, si Romania, denumita in cele ce
urmeaza "Imprumutatul", reprezentata prin domnul George Danielescu,
ministrul economiei si finantelor, si Banca Nationala a Romaniei, actionind ca
reprezentant al Imprumutatului, denumita in cele ce urmeaza "agent",
reprezentata prin domnul Mugur Isarescu, guvernator, avind in vedere ca
Guvernul Romaniei a solicitat C.E.E. un imprumut pe termen mediu,
Consiliul Comunitatilor Europene, denumit in cele ce urmeaza
"consiliul", prin Decizia din 22 iulie 1991 de asistenta financiara
pe termen mediu pentru Romania, a hotarit sa raspunda acestei cereri si sa
acorde Imprumutatului un imprumut in suma maxima de 375 milioane ECU, pe o
durata maxima de 7 ani, administrat de comisie in deplina consultare cu Comisia
Monetara, in concordanta cu toate aranjamentele incheiate intre Fondul Monetar
International (F.M.I.) si Romania.
Avind in vedere ca consiliul a autorizat comisia sa negocieze cu
autoritatile romane, dupa consultarea cu Comitetul Monetar, conditiile de
politica economica ale imprumutului,
avind in vedere ca comisia a consultat Comitetul Monetar in legatura cu
conditiile imprumutului,
avind in vedere ca autoritatile romane si-au luat angajamentul sa
implementeze un program convenit cu comisia, printr-un Memorandum de intelegere
anexat la prezentul acord de imprumut ("acordul"),
avind in vedere ca consiliul a hotarit ca imprumutul sa fie pus la
dispozitia Imprumutatului in doua transe,
avind in vedere ca, in ce priveste prima transa, comisia este autorizata sa
se imprumute in numele C.E.E. cu resursele necesare in vederea imprumutarii lor
Romaniei, imediat ce se va incheia un aranjament stand-by intre Imprumutat si
F.M.I.,
avind in vedere ca un astfel de aranjament a fost incheiat intre F.M.I. si
Imprumutat la 11 aprilie 1991,
avind in vedere ca comisia, in implementarea primei transe, va lansa in
numele C.E.E., dupa consultarea cu Comitetul Monetar, o emisiune publica de
obligatiuni in suma de 190 milioane ECU, a carei valoare va fi pusa la
dispozitia agentului,
avind in vedere ca o copie a contractelor referitoare la emisiunea de
obligatiuni preconizata, inclusiv un SWAP posibil, denumite in cele ce urmeaza
"contractele de imprumut", va fi anexata la acest acord si va
constitui parte integranta a acestui acord,
a convenit cele ce urmeaza:
Art. 1
Cuantumul imprumutului
Imprumutatorul se obliga sa acorde Imprumutatului un imprumut in suma
maxima de 375 milioane ECU, in doua transe, in conformitate cu termenii
definiti in decizia consiliului, cu privire la asistenta financiara pe termen
mediu acordata Romaniei, din 22 iulie 1991, iar Imprumutatul accepta aceasta
obligatie. Prima transa in suma de 190 milioane ECU ("imprumutul")
este acordata prin prezentul acord, a carei suma neta este definita in
articolul 2 din acesta.
Art. 2
Rezultate nete, trageri si conditii precedente
1. Suma neta a imprumutului va fi egala cu suma neta a emisiunii publice de
obligatiuni, efectuata de C.E.E., mai putin suma totala a comisioanelor si
costurilor legate de emisiunea de obligatiuni mentionata si de pregatirea
acestei emisiuni de obligatiuni si a imprumutului;
2. Suma neta a imprumutului definit in paragraful anterior va fi
transferata pe data platii emisiunii de obligatiuni (data platii
obligatiunilor): (1) in contul ECU al Bancii Reglementelor Internationale
(B.R.I.) la Banca Europeana de Investitii, daca B.R.I. si Kreditansalt fur
Wiederaufbau (K.F.W.) au acordat cele doua imprumuturi-punte paralele (denumite
impreuna "imprumut-punte") Romaniei in avans fata de imprumut pentru
o suma egala cu: a) suma nominala datorata pentru imprumut-punte, plus b), suma
dobinzii datorate pentru acest imprumut-punte la data platii obligatiunilor,
aceasta suma va fi platita in conformitate cu a) si b) si nu va depasi in nici
un caz suma neta a imprumutului.
(2) O suma egala cu suma neta, mai putin suma de la punctul (1), daca ea
exista, va fi transferata in contul agentului la Banca Reglementelor
Internationale.
3. Transferul sumei nete catre Imprumutat va fi supus:
(i) comisiei, dupa ce a primit cu cel putin 2 zile lucratoare luxemburgheze
anterior datei platii obligatiunilor, doua avize juridice date de: a) ministrul
justitiei Romaniei, domnul Mircea Ionescu-Quintus; si b) consilierul juridic
roman al Imprumutatorului; domnul Ion Nestor, avocat.
Aceste avize juridice vor fi datate nu mai devreme de data intrarii in
vigoare a acordului, asa dupa cum se defineste in articolul 10, dar nu mai
tirziu de 2 zile lucratoare luxemburgheze, inainte de data platii
obligatiunilor si vor declara ca, in conformitate cu legile, reglementarile si
deciziile obligatorii din punct de vedere juridic ce se aplica in prezent prin
executarea acordului de catre ministrul economiei si finantelor, domnul George
Danielescu, Imprumutatorul este angajat in mod valabil si irevocabil sa-si
indeplineasca obligatiile prevazute in acest acord. Imprumutatul si agentul se
angajeaza sa informeze imediat pe Imprumutator daca intre data avizelor
juridice si data platii obligatiunilor a intervenit un eveniment care ar face
incorecta orice afirmatie continuta in avizele juridice;
(ii) semnarii contractelor de imprumut intre C.E.E., pe de o parte, si un
sindicat de banci, pe de alta parte, cu cel putin 2 zile lucratoare inainte de
data platii obligatiunilor si primirii de catre C.E.E. a sumei nete a
obligatiunilor de la sindicatul de banci mentionat la data platii
obligatiunilor.
(iii) Nici o modificare materiala nefavorabila sa nu intervina de la data
acordului, care, dupa parerea Imprumutatorului, dupa consultarea cu
Imprumutatul, ar putea sa prejudicieze material abilitatea Imprumutatului de
a-si indeplini obligatiile de plata potrivit acordului, adica serviciul
imprumutului si rambursarea imprumutului la scadenta stabilita.
Art. 3
Dobinzi
1. Rata dobinzii la imprumut si datele obligatorii de plata a dobinzii vor
fi aceleasi cu cele stabilite in articolele corespunzatoare ale contractelor de
imprumut.
2. Daca suma neta a imprumutului nu poate fi transferata la data de plata a
obligatiunilor pentru orice motive altele decit cele mentionate la articolul 2
paragraful 3 (2), Imprumutatorul va plasa aceasta suma la cea mai buna rata
obtenabila de pe piata pentru depozite la termen. Dobinda primita la
Imprumutator asupra acestor depozite va fi dedusa din prima plata de dobinda
datorata la plata de Imprumutat.
3. In cazul platii intirziate a oricarei sume datorate si platibile de
catre Imprumutat, dobinda la asemenea suma va fi calculata asa cum este
determinata in articolele corespunzatoare ale contractelor de imprumut.
In plus, Imprumutatul se angajeaza sa despagubeasca pe Imprumutator pentru
toate costurile si cheltuielile suportate de Imprumutator ca urmare a unei incalcari
a oricarei obligatii din acord de catre Imprumutat.
Art. 4
Rambursarea
Imprumutatul va rambursa suma principala a imprumutului de 190 milioane ECU
la data si in conditiile determinate in contractele de imprumut si in special
in articolul "Rascumparare si cumparare" din "Circulara de
oferta" si in conditiile specifice ale obligatiunilor.
Art. 5
Plati
1. Toate platile ce vor fi efectuate de Imprumutat vor fi scutite de orice
impozite, comisioane si alte scazaminte.
2. Imprumutatul declara ca acordul nu este supus nici unui impozit sau
altei impuneri in Romania.
3. Platile vor fi facute de catre Imprumutat in ECU, in contul de ECU al
Imprumutatorului la Kreditbank - S.A. Luxemburg, numarul 52.319440.65, sau in
alt cont pe care Imprumutatorul il va notifica in scris Imprumutatului cu cel
putin 15 zile inainte de data scadenta.
4. Imprumutatul este de acord sa plateasca toate costurile si cheltuielile
suportate de Imprumutator pentru pregatirea imprumutului si a emisiunii de
obligatiuni corespunzatoare, contractele de imprumut si alte angajamente luate
de Imprumutator in legatura cu emisiunea de obligatiuni si pe durata de
valabilitate a obligatiunilor. Aceste costuri ce vor fi suportate de Imprumutat
includ costurile legale si de circulatie si comisioanele legate de serviciul
financiar al obligatiunii si impozitele si taxele de inregistrare, daca exista.
Sumele mai sus mentionate vor fi platite de Imprumutat la primirea
documentelor justificative la aceeasi scadenta si in aceleasi conditii in care
sint suportate de Imprumutator.
Art. 6
Cazuri de dificultate si rambursari anticipate
1. Imprumutatorul, prin notificare scrisa catre Imprumutat, poate sa
declare suma principala a imprumutului imediat datorata si platibila impreuna
cu dobinda acumulata, daca:
a) Imprumutatul nu-si va indeplini la scadentele stabilite orice plata a
sumei principale sau a dobinzii in legatura cu imprumutul si aceasta
neindeplinire nu va fi remediata prin plata acestora in limita a 2 zile
lucratoare dupa notificarea scrisa facuta de Imprumutator Imprumutatului; sau
b) Imprumutatul nu-si va indeplini obligatiile in efectuarea oricarei
obligatiuni conform acordului si aceasta deficienta va continua pe o perioada
de 30 de zile dupa ce notificarea scrisa va fi fost facuta Imprumutatului de
catre Imprumutator;
c) exista declaratie de neplata in cadrul oricarui imprumut extern datorat
de Romania, ca rezultat al interventiei unei situatii de dificultate, asa cum
este definita in orice instrument care guverneaza sau evidentiaza o asemenea
indatorare, sau orice asemenea indatorare externa nu este platita la scadenta
stabilita, sau exista o deficienta a Romaniei in plata datorata in cadrul unei
garantii a unei datorii externe; sau
d) pentru orice motiv, obligatiile Romaniei potrivit Acordului de imprumut
nu vor fi sau nu vor inceta sa fie obligatorii sau aplicabile din partea
Romaniei, sau Romania va sustine ca obligatiile sale mentionate nu sint
obligatorii sau aplicabile fata de Romania; sau
e) Romania va fi complet incapabila sa-si plateasca datoriile externe care
vin la scadenta sau va incheia un aranjament sau o combinatie cu sau in
beneficiul creditorilor sai externi sau va declara sau impune un moratoriu
asupra platii datoriei externe sau al garantiei asumate de aceasta.
Pentru lamurirea celor de mai sus "indatorare externa" semnifica
orice indatorare care este, fie:
(i) denominata intr-o valuta alta decit valuta Romaniei sau
(ii) survenita in orice alta valuta, in afara Romaniei.
2. Daca C.E.E. este obligata, in legatura cu prevederile corespunzatoare
din contractele de imprumut, sa restituie suma existenta pentru un motiv care
nu a fost sau nu este sub controlul C.E.E., atunci suma principala impreuna cu
dobinzile acumulate vor fi datorate in aceleasi conditii determinate in
termenii si conditiile contractelor de imprumut.
3. In situatia unei incheieri inainte de termen a SWAP-ului, daca este
cazul, Imprumutatul va asigura serviciul datoriei partii corespunzatoare ratei
fixe a obligatiunii emise.
4. Imprumutatorul poate, dar nu este obligat, sa exercite drepturile
potrivit acestui articol si poate, de asemenea, sa-l exercite numai partial,
fara a prejudicia exercitarea viitoare a unor asemenea drepturi.
5. Imprumutatul va rambursa toate costurile si cheltuielile ocazionate
C.E.E. drept consecinta a platii anticipate a imprumutului.
Art. 7
Notificari
Orice notificare in legatura cu acest acord va fi valabila daca este
expediata catre:
pentru C.E.E.:
Comisia Comunitatilor Europene
Directoratul general: "Credit and Investment"
Centre A. Wagner
P.O. Box 1907
L - 2920 Luxemburg
pentru Romania:
Ministerul Economiei si Finantelor
Directia relatiilor financiare cu organismele
internationale si guvernamentale
str. Doamnei nr. 8
Bucuresti, Romania
pentru agent:
Banca Nationala a Romaniei
Departamentul international
str. Lipscani nr. 25
Bucuresti, Romania.
Notificarile vor fi facute prin posta inregistrata. In caz de urgenta, ele
pot fi facute prin fax sau telex si confirmate potrivit celor de mai sus.
Notificarile devin efective la primirea scrisorii, a telexului sau a faxului.
Art. 8
Diverse
1. In cazul cind vreo prevedere a acordului, pentru orice motiv, nu este
legala sau obligatoriu legala, celelalte prevederi nu vor fi afectate.
2. Preambulul si anexele la acest acord, adica: "Acordul de
subscriptie", "Acordul in legatura cu agentia fiscala",
"Circulara de oferta" si "Acordurile de SWAP", daca exista,
formeaza parte integranta a acordului. Titlurile articolelor acordului sint
numai de convenienta.
3. Acest acord are drept scop sa puna la dispozitia Imprumutatului rezultatele
obligatiunilor remise de C.E.E. in acest scop. Drept consecinta, Imprumutatul
si C.E.E. accepta ca drepturile si obligatiile lor, daca nu este altfel
prevazut in acord, sint, in cel mai larg sens posibil, definite si interpretate
prin referinta la documentele corespunzatoare ale imprumutului. In special
termenii din contractele de imprumut cu privire la ECU, care este valuta
emisiunii de obligatiuni si a imprumutului, vor fi aplicabili acestui acord.
Art. 9
Legea care guverneaza imprumutul si jurisdictia
Acordul este guvernat de si va fi aplicat in conformitate cu legea
franceza. Orice litigiu referitor la acordul dintre Imprumutat si Imprumutator
va fi supus, potrivit articolului 181 din Tratatul de infiintare a Comunitatii
Economice Europene, jurisdictiei neexclusive a Curtii de Justitie a
Comunitatilor Europene ("Curtea de justitie"). Imprumutatorul va fi
liber sa-si sustina drepturile impotriva Imprumutatului si la Curtile de
justitie din Romania si prin aceasta renunta irevocabil si neconditionat, in
ceea ce-l priveste sau proprietatea si activele sale, la orice imunitate la
care este sau ar putea fi indreptatit, privind jurisdictia si executia
referitoare la orice actiune sau procedura adusa in fata Curtii de justitie sau
a Curtilor din Romania, in ceea ce priveste acordul.
Art. 10
Intrarea in vigoare
Acordul va intra in vigoare la data la care Imprumutatorul a primit
notificarea Imprumutatului ca cerintele constitutionale ale acordului au fost
indeplinite.
Bruxelles, 28 noiembrie 1991
ROMANIA
reprezentata de ministrul finantelor
COMUNITATEA ECONOMICA EUROPEANA
reprezentata de Comisia
Comunitatilor Europene
BANCA NATIONALA A ROMANIEI, ca agent,
reprezentata de presedinte
MEMORANDUM DE INTELEGERE
intre Romania si Comunitatea Economica Europeana
1. Comunitatea Europeana a hotarit sa acorde Romaniei un imprumut, pe
termen mediu, in suma maxima de 375 milioane ECU, cu o durata maxima de 7 ani,
pentru a sprijini tara in eforturile sale de a-si transforma economia intr-o
economie de piata. Imprumutul comunitatii face parte din pachetul global care
se constituie in favoarea Romaniei in cadrul Grupului celor 24, in suma totala
de aproximativ un miliard dolari S.U.A., in vederea sustinerii balantei de
plati si consolidarii rezervelor in anul 1991.
2. Imprumutul va fi pus la dispozitie in doua transe, acordarea fiecarei
transe fiind supusa unui numar de conditii.
Pentru eliberarea primei transe, Guvernul roman va trebui sa incheie un
acord cu Fondul Monetar International asupra unui aranjament stand-by bazat pe
un program cuprinzator de politica economica.
Acordarea celei de-a doua transe va fi conditionata de evaluarea pozitiva
de catre comisie a unui numar limitat de criterii de performanta specificate
mai jos, precum si a progresului realizat in ceea ce priveste reforma
structurala. Conditiile vor fi bazate pe programul de politica economica al
Guvernului Romaniei si vor fi in deplina concordanta cu Acordul dintre Romania
si F.M.I. In plus, comisia va examina implementarea pachetului general de
finantare al G-24 acordat Romaniei, pentru a se asigura ca suma totala a
contributiilor de la tarile Grupului celor 24 care nu sint membre ale
Comunitatii Europene si alte tari terte este echivalenta cu suma acordata de
catre comunitate.
A doua transa va fi eliberata in trimestrul IV/1991. Data exacta va fi
convenita de cele doua parti intr-o etapa ulterioara. Comunitatea va plati cele
doua transe ale imprumutului Bancii Nationale a Romaniei care actioneaza ca
reprezentant al Guvernului roman. Banca Nationala a Romaniei va utiliza aceste
resurse in conformitate cu "modelul de utilizare a finantarii"
convenit intre Guvernul Romaniei si Fondul Monetar International in contextul
aranjamentului stand-by pentru anul 1991.
3. Criteriile de cuantificare a performantei anexate la imprumutul
comunitar vor fi identice cu cele incluse in aranjamentul stand-by cu F.M.I. In
consecinta, inainte de eliberarea celei de-a doua transe, comisia, in
colaborare cu autoritatile romane si cu personalul F.M.I., precum si cu
Comitetul monetar, cu luarea in considerare a rezultatelor evaluarii pe termen
mediu a evolutiilor economice si politicilor finalizate cu F.M.I., pina la data
de 14 august 1991, va verifica daca au fost respectate criteriile cantitative
stipulate in aranjamentul stand-by sau daca s-a ajuns la noi intelegeri.
Aceste criterii includ:
1. plafoane trimestriale asupra schimbarii cumulate in ceea ce priveste
creditul net al sistemului bancar catre Guvern;
2. plafoane trimestriale asupra activelor interne ale sistemului bancar;
3. plafoane trimestriale minime pentru schimbarile cumulate in activele
straine nete in valuta convertibila;
4. plafoane asupra contractarii sau garantarii noii datorii externe pe
termen mediu si lung de catre Guvern, Banca Nationala a Romaniei si alte
entitati publice (exclusiv datoria inclusa in angajamente internationale de
rezerva).
4. In plus, la criteriile de performanta cuantificate, inainte de achitarea
celei de-a doua transe, comisia va evalua progresele facute in legatura cu implementarea
politicilor structurale, in cooperare cu autoritatile romane si in colaborare
cu Comitetul monetar. In aceasta evaluare, o atentie speciala va fi acordata
progreselor in domeniul liberalizarii preturilor, reducerii restrictiilor in
domeniul comertului si schimbului valutar, stabilirii unui cadru legal pentru
drepturile de proprietate privata si privatizarii intreprinderilor. Cadrul de
referinta al acestei evaluari este explicat in anexa.
5. Guvernul Romaniei s-a angajat sa furnizeze comisiei toate informatiile
necesare urmaririi situatiei economice si financiare care vor fi necesare
pentru stabilirea criteriilor de performanta si analiza politicilor
structurale. Criteriile de performanta trimestriale vor fi in special
controlate pe baza informatiei ce va fi furnizata comisiei trimestrial de Banca
Nationala a Romaniei. Pe durata perioadei imprumutului, Romania va ramine in
strinsa consultare cu comisia si se angajeaza sa comunice toate informatiile in
legatura cu politicile si evolutiile economice, care sa dea posibilitatea
Imprumutatorului sa urmareasca progresele.
6. Pentru a furniza o baza continua pentru un efort sustinut de reforma si
pentru a salvgarda interesele participantilor din cadrul comunitatii si ai
G-24, ca creditori, Romania va cauta sa obtina o prelungire a valabilitatii
aranjamentului cu fondul sau un nou aranjament stand-by la expirarea celui
existent.
7. Anexa este parte integranta a Memorandumului.
ROMANIA
COMUNITATEA ECONOMICA EUROPEANA
REPREZENTATA DE
COMISIA COMUNITATII EUROPENE
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ANEXA 1
ROMANIA: CRITERII DE AJUSTARE STRUCTURALA
In momentul efectuarii analizei de catre comisie, care va preceda decizia
de acordare a celei de-a doua transe a imprumutului, Romania se angajeaza sa
realizeze progrese in urmatoarele domenii:
1. Reforma preturilor
Lista produselor aflate inca sub controlul preturilor va fi revazuta si se
va elabora un program pentru eliminarea acestui control. Subventiile bugetare
pentru preturi in sectorul energiei vor fi reduse sau eliminate conform
programului F.M.I. Nici o alta subventie la preturi nu va mai fi introdusa.
Se va adopta o legislatie antimonopol, adecvata pentru a crea un cadru
legal interventiei Guvernului si supravegherii preturilor.
2. Regimul comertului exterior
In concordanta cu orientarea spre economia de piata a reformei,
autoritatile vor continua politica lor de evitare a recurgerii la orice
restrictii cantitative asupra importurilor. Situatia de dereglare va fi
solutionata, daca va fi necesar, prin folosirea suprataxelor temporare la
import. In ce priveste exportul, folosirea licentelor se va aplica numai
produselor care sint expuse controlului intern asupra preturilor.
3. Regimul cursului de schimb - investitii
Autoritatile vor permite repatrierea libera a profiturilor si a veniturilor
rezultate din lichidarea investitiilor facute de nonrezidenti in Romania in
cadrul Legii privind investitiile straine. Ele se vor stradui, de asemenea, in
continuare, sa incheie acorduri de protejare a investitiilor cu acele state
membre ale comunitatii cu care nu s-au incheiat pina in prezent asemenea acorduri.
In urmarirea obiectivului pe termen mediu, al deplinei convertibilitati a
monedei nationale, Guvernul va cauta sa continue progresele in eliminarea
distorsiunilor existente pe pietele de schimb valutar.
Autoritatile sint deplin angajate pentru o unificare cit mai curind a
cursului de schimb oficial cu rata stabilita pe piata interbancara.
4. Privatizare
Prevederi legislative in legatura cu drepturile de proprietate,
privatizare, reforma agrara, investitiile straine, legea comerciala, elaborarea
procedurilor de faliment si crearea bursei de valori vor fi adoptate in cursul
anului 1991.
Autoritatile intentioneaza sa realizeze progrese substantiale in procesul
privatizarii pamintului si a locuintelor in 1991. Privatizarea pe scara larga a
intreprinderilor de stat va fi initiata in 1991, iar autoritatile vor elabora
un grafic pentru realizarea continuarii programului in anii urmatori.