LEGE
Nr. 89 din 25 mai 1999
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind
transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 247 din 1 iunie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12 din 7 iulie 1998 privind
transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
254 din 8 iulie 1998, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 1, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Transportul feroviar public constituie, prin natura sa, un sector
strategic de interes national, reprezinta un serviciu public esential pentru
societate, contribuie la libera circulatie, la rezolvarea unor interese majore
ale economiei, la deplasarea persoanelor, marfurilor si a altor bunuri, in
interiorul tarii si in trafic international, cu un grad inalt de siguranta, in
conditii ecologice, eficiente, si indeplineste sarcini specifice pentru nevoile
de aparare a tarii, potrivit legii."
2. La articolul 1, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (3^1) si (3^2)
cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Serviciile conexe transportului sunt activitatile ce se
desfasoara in legatura nemijlocita cu sau in timpul transportului.
(3^2) Serviciile adiacente transportului sunt activitatile ce au ca obiect
asigurarea desfasurarii in siguranta a transportului."
3. La articolul 2, literele b) si d) vor avea urmatorul cuprins:
"b) detin in proprietate sau cu chirie material rulant de tractiune
inmatriculat de autoritatea competenta, necesar pentru remorcarea trenurilor,
sau trenuri automotoare, cu caracteristicile tehnice si de dotare impuse de
prescriptiile de siguranta a circulatiei feroviare si de calitatea serviciului
de transport;
..................................................................
d) dispun de personalul necesar atestat pentru efectuarea operatiunilor de
transport feroviar care fac obiectul activitatii operatorului respectiv;"
4. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Licenta pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar prevazute la
art. 1 se acorda de Ministerul Transporturilor."
5. La articolul 5, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Transportul feroviar public de calatori are caracter de serviciu
public social. Pentru aceste servicii operatorii de transport feroviar public
primesc de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, diferentele
dintre tarifele stabilite cu avizul autoritatilor publice competente si
costurile reale de transport, la care se adauga o cota de profit intre 3 si 5%
."
6. La articolul 7 alineatul (2), literele b) si l) vor avea urmatorul
cuprins:
"b) elaboreaza si supune aprobarii Guvernului programele de dezvoltare
si de modernizare a infrastructurii feroviare deschise accesului public;
..................................................................
l) asigura gestionarea proprietatii publice si private a statului din
domeniul transportului feroviar;"
7. La articolul 7 alineatul (3), literele i) si r) vor avea urmatorul
cuprins:
"i) emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de
marfuri periculoase pe calea ferata;
..................................................................
r) aproba norme si regulamente obligatorii pentru detinatorii de linii
ferate industriale si de mijloace de transport pe calea ferata, care au acces
pe infrastructura feroviara deschisa accesului public, dupa caz, precum si
pentru beneficiarii de transport;"
8. La articolul 7, alineatul (4) se abroga:
9. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Gestionarea infrastructurii feroviare, proprietate publica sau
proprietate privata a statului, se asigura de catre o companie nationala
rezultata ca urmare a reorganizarii Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane, careia i se atribuie in concesiune, fara plata redeventei,
infrastructura feroviara publica si care detine in proprietate alte elemente
ale infrastructurii feroviare preluate de la Societatea Nationala a Cailor
Ferate Romane, stabilite prin hotarare a Guvernului.
(2) Contractul de concesiune se incheie, in numele statului, cu Ministerul
Transporturilor, pentru o perioada de 49 de ani."
10. La articolul 10 alineatul (1), dupa litera e) se introduce litera f) cu
urmatorul cuprins:
"f) alte instalatii si cladiri aferente infrastructurii
feroviare."
11. La articolul 10, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Elementele concrete ale infrastructurii feroviare publice,
prevazute la alin. (1), se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(3) Celelalte elemente ale ansamblului infrastructurii feroviare,
neprevazute la alin. (1), constituie proprietate privata a companiei care
gestioneaza infrastructura feroviara publica sau, dupa caz, a societatilor
nationale si a societatilor comerciale, rezultate din reorganizare, precum si a
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, ramasa dupa reorganizare."
12. La articolul 11, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Exploatarea infrastructurii feroviare publice se realizeaza de catre
compania nationala care gestioneaza infrastructura feroviara, prin:"
13. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Pentru realizarea de noi elemente ale infrastructurii feroviare publice
sau pentru dezvoltarea, modernizarea ori reabilitarea celor existente, a caror
finantare nu se poate asigura de compania prevazuta la art. 9 alin. (1), precum
si pentru exploatarea acestora Ministerul Transporturilor poate incheia
contracte de concesionare cu alte persoane juridice, romane sau straine, in
conditiile legii.
(2) Pe data aprobarii concesiunii contractul incheiat de Ministerul
Transporturilor cu compania prevazuta la art. 9 alin. (1) se modifica in mod
corespunzator."
14. La articolul 23, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Inchiderea liniilor ferate din motive de rentabilitate, urmata de
conservare sau de dezafectare, ori mentinerea in exploatare a liniei respective
si regimul exploatarii ei se aproba de catre Guvern, la propunerea Ministerului
Transporturilor, cu avizul Ministerului Apararii Nationale si al administratiei
publice locale."
15. La articolul 25, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Zona de protectie a infrastructurii feroviare publice cuprinde
terenurile limitrofe, situate de o parte si de alta a axei caii ferate,
indiferent de proprietar, in limita a maximum 100 m de la axa caii ferate,
precum si terenurile destinate sau care servesc, sub orice forma, la asigurarea
functionarii acesteia. Limitele concrete ale zonelor de protectie se stabilesc
pe baza normativelor emise de Ministerul Transporturilor, cu informarea scrisa
a proprietarilor terenurilor in termen de 30 de zile."
16. La articolul 32, litera g) va avea urmatorul cuprins:
"g) propun spre aprobare sau aproba, dupa caz, in conditiile legii,
studii de fezabilitate pentru modernizari si obiective de investitii noi care
privesc transporturile pe caile ferate, proiectarea sau executia de obiective
de investitii noi si participa la receptia si la punerea in functiune a
acestora, in conformitate cu programele aprobate;"
17. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane continua sa fiinteze, avand ca
obiect principal de activitate gestionarea datoriei si a creantelor existente
la data reorganizarii. Dupa finalizarea procesului de divizare Societatea
Nationala a Cailor Ferate Romane se va reorganiza prin hotarare a Guvernului,
care va stabili forma juridica, atributiile si patrimoniul acesteia."
18. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
Compania nationala, societatile nationale si societatile comerciale
prevazute la art. 43 se organizeaza si functioneaza sub autoritatea
Ministerului Transporturilor, prin hotarare a Guvernului, care va stabili forma
juridica, atributiile si patrimoniul acestora."
19. La articolul 48 alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) pot constitui societati comerciale, filiale, agentii si
reprezentante in tara si in strainatate, in conditiile legii;"
20. Articolul 57 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 57
Majorarile de intarziere pentru neplata la termen a obligatiilor catre stat
si institutii publice, existente la data inmatricularii in registrul comertului
a companiei nationale care gestioneaza infrastructura feroviara, a societatilor
nationale si a societatilor comerciale rezultate din reorganizare, precum si
majorarile datorate de Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane in forma
ramasa dupa reorganizare sunt scutite de la plata."
Art. 2
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 va fi republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 19
aprilie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
PAULA IVANESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 aprilie 1999, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ULM SPINEANU