LEGE Nr. 95
din 14 aprilie 2008
privind Statutul
personalului aeronautic tehnic nenavigant din aviatia civila din Romania
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 304 din 18 aprilie 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege
stabileşte regimul juridic al personalului aeronautic tehnic nenavigant din
aviaţia civilă, denumit în continuare personal
tehnic, activităţile tehnice îndeplinite,
categoriile de personal aeronautic tehnic nenavigant din aviaţia civilă din
România, precum şi drepturile şi obligaţiile acestuia, indiferent de forma de
proprietate a organizaţiilor/unităţilor angajatoare.
Art. 2. - Personalul tehnic desfăşoară activităţi
specifice, având drept scop asigurarea exploatării corecte a tehnicii de
aviaţie, menţinerea ei în condiţii de disponibilitate, în deplină siguranţă şi
securitate, în conformitate cu legislaţia internă, cu reglementările europene,
precum şi cu standardele şi practicile recomandate de organizaţiile
internaţionale de aviaţie civilă la care România este
parte.
Art. 3. -In sensul prezentei legi, prin personal aeronautic tehnic nenavigant din aviaţia civilă se înţelege:
a) personalul tehnic certificat, având ca atribuţii
organizarea, urmărirea, controlul, executarea şi atestarea lucrărilor de
întreţinere, de reparaţii şi de exploatare a aeronavelor civile, precum şi a
motoarelor, echipamentelor/instalaţiilor de bord şi a elicelor acestora;
b) personalul operativ de protecţie tehnică a
navigaţiei aeriene, având ca atribuţii asigurarea funcţionării, operarea din
punct de vedere tehnic, întreţinerea şi repararea mijloacelor de navigaţie
aeriană aflate la sol şi a celor necesare serviciilor de dirijare, control şi
informare aeronautică şi meteorologică a zborurilor, precum şi a
telecomunicaţiilor aeronautice;
c) personalul operativ de meteorologie aeronautică,
având ca atribuţii asigurarea serviciilor de informare şi protecţie
meteorologică aeronautică a traficului aerian şi veghea meteorologică a
spaţiului aerian naţional;
d) personalul operativ de telecomunicaţii
aeronautice, având ca atribuţii asigurarea activităţilor de telecomunicaţii
aeronautice;
e) personalul operativ de sol certificat, având ca atribuţii
pregătirea şi organizarea zborurilor, obţinerea şi transmiterea de informaţii
care pot influenţa desfăşurarea ulterioară a zborului, organizarea,
supravegherea, controlul şi executarea activităţilor de handling aeroportuar,
repararea şi întreţinerea mijloacelor şi instalaţiilor tehnice aeroportuare.
CAPITOLUL II
Pregătirea şi certificarea personalului tehnic
Art. 4. - Personalul tehnic va putea să îndeplinească
sarcinile de serviciu numai în condiţiile efectuării pregătirii de
specialitate, examinării şi obţinerii certificării corespunzătoare, care va fi
înscrisă, după caz, în documentul de certificare emis de către organismul
abilitat, conform legii.
Art. 5. - Categoriile de personal tehnic supuse
certificării, precum şi documentele de certificare obligatorii pentru
exercitarea activităţilor aeronautice tehnice civile sunt stabilite prin norme comunitare sau prin ordin al ministrului
transporturilor.
Art. 6. - Programele de pregătire profesională pentru
personalul tehnic sunt avizate sau, după caz, aprobate de Autoritatea
Aeronautică Civilă Română, care stabileşte şi procedurile de echivalare şi
criteriile de certificare a pregătirii, perfecţionării şi acordării licenţei
acestei categorii de personal, prin efectuarea de cursuri în ţară sau în străinătate,
în unităţi care funcţionează în baza unei autorizări sau echivalări emise de
aceasta.
Art. 7. - Specialităţile,
criteriile de selecţionare, duratele de şcolarizare şi formele concrete de
pregătire a personalului tehnic se stabilesc în conformitate cu reglementările
aeronautice aplicabile, specifice fiecărei categorii profesionale, emise în
conformitate cu procedurile, standardele şi recomandările organizaţiilor
internaţionale de aviaţie civilă la care România este parte.
Art. 8. - (1) Documentele de certificare ale
personalului tehnic sunt licenţele şi/sau autorizaţiile emise conform
reglementărilor specifice naţionale, comunitare şi/sau internaţionale.
(2) Documentele de certificare ale personalului tehnic
sunt documente nominale, obligatorii, cu valabilitate pe întreaga durată a
desfăşurării activităţii ca personal aeronautic tehnic nenavigant.
Art. 9. - Documentele de
certificare ale personalului tehnic vor fi luate în considerare la stabilirea
vechimii în muncă şi încadrării în condiţii speciale de muncă.
CAPITOLUL III
Obligaţiile şi răspunderile personalului tehnic
Art. 10. - Personalul tehnic
are următoarele obligaţii şi răspunderi:
a) să posede temeinice cunoştinţe teoretice de
specialitate şi să îşi formeze deprinderile practice necesare asigurării unui
înalt grad de siguranţă şi calitate a acţiunilor pe care trebuie să le
efectueze, în concordanţă cu certificarea înscrisă în documentul de certificare
aeronautică deţinut şi, respectiv, cu sarcinile ce decurg din funcţia pe care o
îndeplineşte;
b) să cunoască şi să aplice în mod corect normele şi
instrucţiunile ce reglementează activitatea aeronautică civilă pe care o
desfăşoară;
c) să cunoască şi să respecte tehnologiile, procesele
tehnologice şi prescripţiile de calitate şi de siguranţă a zborului stabilite
pentru activitatea aeronautică tehnică civilă pe care o desfăşoară;
d) să respecte cu stricteţe normele de siguranţă a
zborului şi de securitate aeronautică;
e) să respecte normele de sănătate şi securitate a
muncii, pe cele privind protecţia împotriva incendiilor şi să acţioneze pentru
preîntâmpinarea accidentelor de muncă;
f) să se prezinte la examenele medicale periodice,
conform reglementărilor în vigoare, şi să raporteze pe cale ierarhică existenţa
oricărei stări de inaptitudine medicală;
g) să îi informeze pe conducătorii ierarhici în cazul
constatării unor nereguli în exploatarea la sol şi în zbor a aeronavei, a
echipamentelor şi a instalaţiilor aeroportuare sau a oricăror abateri de la
regulile stabilite pentru buna desfăşurare a activităţii aeronautice civile;
h) să contribuie, în limita competenţelor acordate prin
atribuţiile funcţionale, la îmbunătăţirea continuă, la creşterea eficienţei şi
a calităţii procesului de instruire teoretică şi practică pentru formarea
personalului aeronautic tehnic civil;
i) să cunoască, să respecte şi să aplice la locul de
muncă regulile stabilite privind paza şi securitatea aeronautică, de intrare în
zonele cu acces limitat, condiţionat sau interzis;
j) să poarte uniforma, echipamentul de lucru sau de
protecţie în conformitate cu reglementările în vigoare;
k) să respecte limitele de timp de muncă şi de odihnă
stabilite prin reglementările aplicabile în vigoare.
Art. 11. - Personalul tehnic trebuie să dovedească
înaltă competenţă şi etică profesională, să respecte întocmai normele privind
ordinea şi disciplina în îndeplinirea corectă şi integrală a sarcinilor şi
îndatoririlor de serviciu.
CAPITOLUL IV
Drepturile specifice personalului tehnic
Art. 12. - (1) Prin derogare de la prevederile Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările şi completările ulterioare, personalul tehnic din
aviaţia civilă poate beneficia de pensie pentru limită de vârstă şi la
împlinirea vârstei de 55 de ani, dacă a realizat cumulativ stagiul complet de
cotizare prevăzut în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, cu modificările şi
completările ulterioare, şi are o vechime de cel puţin 25 de ani în
activităţile prevăzute la art. 3 din prezenta lege.
(2) Dovada vechimii în profesiile prevăzute la art. 3
se face cu adeverinţă eliberată de angajator, care poartă întreaga răspundere
pentru corectitudinea şi valabilitatea datelor înscrise
în aceasta.
Art. 13. - (1) In caz de restructurare sau reorganizare
a activităţii angajatorului, personalul tehnic disponibilizat beneficiază de
pensie dacă a împlinit vârsta de 55 de ani, a realizat cumulativ stagiul
complet de cotizare prevăzut în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, şi are o vechime de cel puţin 20 de
ani în activităţile prevăzute la art. 3 din prezenta lege.
(2) Personalului tehnic nu i se poate desface
contractul de muncă din motive neimputabile lui, dacă mai are 2 ani până la
îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 12.
Art. 14. - Până la data îndeplinirii condiţiilor de
vârstă standard pentru obţinerea unei pensii pentru limită de vârstă, prevăzute
în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, pensia stabilită în condiţiile art. 12 şi 13 se suportă de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse.
Art. 15. - (1) Cererea de pensionare se depune la casa teritorială de pensii din raza de domiciliu a solicitantului.
(2) Drepturile de pensie prevăzute de prezenta lege se
stabilesc prin decizie emisă de casa teritorială de pensii competentă.
Art. 16. - (1) La pensionarea pentru limită de vârstă
în condiţiile prezentei legi, personalul tehnic beneficiază de 18 salarii
compensatorii, eşalonate lunar, suportate de angajator în cuantum egal cu
salariul brut realizat în ultima lună de activitate, anterioară pensionării.
(2) In cazul în care personalul tehnic nu îndeplineşte prevederile art. 12 în ceea ce priveşte vechimea în
activitate, dar îndeplineşte cerinţele privind vârsta şi stagiul complet de
cotizare, va primi mai puţin, pentru fiecare an lipsă de vechime în
activităţile prevăzute la art. 3, câte un salariu compensatoriu,
în conformitate cu alin. (1), dar nu pentru mai mult de 5 ani.
Art. 17. - Personalul tehnic va beneficia, pe lângă
drepturile prevăzute la art. 16, de un salariu compensatoriu brut, suportat de
angajator, pentru fiecare an ce depăşeşte 25 de ani vechime în activităţile
prevăzute la art. 3.
Art. 18. -In cazul decesului personalului tehnic
pensionat, plăţile compensatorii prevăzute la art. 16 şi 17 vor reveni de drept
moştenitorilor legali, fiind suportate de angajator.
Art. 19. -In cazul decesului
personalului tehnic aflat în activitate, care a acumulat o vechime de minimum
10 ani, moştenitorii legali vor beneficia de un ajutor financiar echivalent cu
12 salarii brute la nivelul ultimului salariu brut realizat, suportat de
angajator.
Art. 20. - Prevederile
referitoare la stabilirea, expertizarea, plata, încetarea, suspendarea şi
reluarea plăţii pensiilor, precum şi cele referitoare la răspunderea juridică
şi jurisdicţia din domeniul pensiilor din sistemul public se aplică în mod
corespunzător şi pensiilor stabilite potrivit prezentei
legi.
Art. 21. - (1) Nivelul şi condiţiile de salarizare,
alte drepturi specifice, precum concediul de odihnă suplimentar, timpul de
muncă şi timpul de odihnă, alimentaţia de protecţie şi întărire a organismului,
drepturile de diurnă, condiţiile de cazare şi transport, asigurările pentru
accidente, îmbolnăvire şi pierdere a documentului de certificare, asistenţă
medicală, uniformele, echipamentele de lucru şi de protecţie gratuite şi altele
asemenea se stabilesc prin contractele colective sau prin contractele
individuale de muncă, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare,
corespunzător formelor de organizare a angajatorului şi a modului de finanţare
a acestuia.
(2) Personalul tehnic poate beneficia pe lângă salariul
de bază, stabilit în funcţie de complexitatea activităţii desfăşurate, de
riscul şi răspunderea personală, şi de sporuri specifice, datorate condiţiilor
de muncă, stabilite prin acte normative sau negociate cu angajatorul prin
contractul colectiv de muncă.
Art. 22. - Personalul tehnic este asigurat obligatoriu
de către angajator pentru risc profesional şi pentru cazurile de producere a
unor accidente de muncă urmate de deces, invaliditate permanentă sau temporară,
spitalizare, precum şi pentru cazurile de îmbolnăvire cu pierderea capacităţii
de muncă necesare desfăşurării activităţii de aviaţie civilă specifică, pentru
care deţine documentul de certificare. Condiţiile de asigurare a personalului
tehnic din aviaţia civilă sunt cele prevăzute de lege şi/sau prin contractele
colective de muncă.
Art. 23. - (1) In cazul pierderii capacităţii de muncă
necesare desfăşurării activităţilor de aviaţie civilă specifice, ca urmare a
unui accident de muncă produs din motive neimputabile personalului respectiv,
urmat de invaliditate permanentă sau temporară, personalul tehnic beneficiază:
a) pe timpul recuperării capacităţii de muncă, de
toate drepturile salariale cu caracter permanent pe care le avea la data
pierderii capacităţii de muncă, suportate de angajator, până la stabilirea
definitivă a situaţiei sale de sănătate, fără a se depăşi însă durata de 2 ani;
b) de o compensaţie bănească acordată lunar de către
angajator, până la pensionarea pentru limită de vârstă, care să acopere
diferenţa dintre venitul mediu lunar net indexat din ultimul an de activitate
ca personal tehnic şi venitul net lunar obţinut ca urmare a imposibilităţii
continuării activităţii în calitate de personal tehnic.
(2) Drepturile salariale cu caracter permanent şi
compensaţia prevăzute la alin. (1) se asigură de către angajatorul la care
personalul respectiv îşi desfăşura activitatea cu contract de muncă în momentul
pierderii capacităţii de muncă.
(3) In cazul în care personalul tehnic nu mai este apt
din punct de vedere medical să presteze activităţile de aviaţie civilă pentru
care este certificat, angajatorul îi va asigura un alt loc de muncă,
corespunzător pregătirii sale profesionale, cu menţinerea drepturilor
salariale.
Art. 24. - Personalul tehnic beneficiază de concediu de
odihnă suplimentar plătit pe durata a 12 zile, necesar pentru refacerea
capacităţii psihomotorii şi pentru prevenirea îmbolnăvirilor profesionale,
într-o staţiune balneoclimaterică, asigurat de către angajator, inclusiv masa
şi transportul.
Art. 25. - Este interzisă exercitarea oricărei forme de
constrângere fizică sau psihică, a oricărei presiuni sau a acţiuni de intimidare
împotriva personalului tehnic, care ar putea afecta siguranţa zborului sau care
este de natură a-l împiedica în exercitarea profesiei.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ