NORME
Nr. 18 din 6 decembrie 1995
privind confectionarea, completarea si utilizarea Ordinului de plata pentru
trezoreria statului pe suport hartie (OPHT) in operatiuni de decontari
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI Nr. 18 din 6 decembrie
1995
MINISTERUL FINANTELOR Nr. 16144 din 6 decembrie 1995
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 28 mai 1996
Art. 1
OPHT este un instrument de decontare la si de la trezoreria statului, care
se confectioneaza, se completeaza si se utilizeaza potrivit prezentelor norme
metodologice.
Art. 2
OPHT se utilizeaza de catre platitori astfel:
a) Persoane juridice (agenti economici si alti platitori) pentru:
- virarea in contul general al trezoreriei statului a impozitelor, taxelor
si a altor obligatii, inclusiv restituiri din finantarea anilor precedenti
datorate bugetului de stat, bugetelor locale si bugetelor fondurilor speciale,
si a mijloacelor extrabugetare; virarea sumelor datorate catre trezoreria
centrala a statului;
- virarea in contul institutiilor publice a sumelor reprezentand plata
serviciilor prestate si a lucrarilor executate de catre acestea.
b) Ordonatori de credite pentru:
- plata in contul general al trezoreriei statului a impozitelor, taxelor si
a altor obligatii datorate bugetului de stat, bugetelor locale si bugetelor
fondurilor speciale;
- plata din contul de cheltuieli sau de disponibil, dupa caz, care este
deschis la trezoreria statului, a obligatiilor catre furnizori si creditori,
virari de sume reprezentand transferuri si subventii, restituiri de venituri
din fondurile speciale administrate de ordonatorii principali de credite.
c) Ministerul Finantelor si organele financiare teritoriale pentru:
- restituiri de venituri necuvenite, precum si regularizari din bugetul de
stat si din bugetele locale; virari de sume din fondurile constituite
centralizat la nivelul economiei nationale, inclusiv plati pentru datoria
publica interna si externa, rambursari de credite, precum si alte plati.
Art. 3
OPHT se completeaza de catre platitori, in cazul virarii veniturilor
bugetare pe bugete, si anume: bugetul de stat, bugetele locale, bugetele
fondurilor speciale, in 3 exemplare, urmarindu-se concordanta sumelor de pe
cele 3 exemplare, care sa fie inscrise lizibil si cu separarea cifrelor care
indica sumele in lei si a celor care indica sumele in bani.
Art. 4
Elementele din formular se completeaza astfel:
4.1. Persoane juridice (agenti economici si alti platitori)
4.1.1. Pe fata OPHT
a) In rubrica "PLATITI" se inscrie suma in cifre; cifrele se
aliniaza de la dreapta la stanga. Spatiile ramase libere se completeaza cu
asteriscuri, pentru a preintampina eventualele erori.
b) In rubrica "LEI, ADICA" se inscrie citet si, recomandabil,
fara pauza intre cuvinte, suma in litere.
c) In rubrica "PLATITOR" se inscrie denumirea exacta a
platitorului fara prescurtari.
d) In rubrica "COD FISCAL" se inscrie codul fiscal al platitorului,
stabilit si comunicat de catre organul financiar.
e) In spatiul marcat "DIN CONT" se completeaza numarul contului
platitorului la unitatea bancara din care se face virarea sumei.
f) In spatiul "DE LA BANCA" se inscrie denumirea unitatii bancare
la care platitorul are deschis contul.
g) In rubrica "REPREZENTAND PLATI" se va descrie in cuvinte, de
catre platitor, in cazul virarii veniturilor la trezorerie, obiectul platii, de
exemplu: venituri virate bugetului de stat, bugetului local, fondului special,
dupa caz, conform specificatiei de pe verso. In cazul in care suma virata
priveste plata serviciilor prestate catre institutiile publice, la obiectul
platii se va inscrie: contravaloarea lucrarilor executate sau a serviciilor
prestate conform facturii nr. ...
h) Inscrisul din rubrica "PRIN TREZORERIA" se anuleaza cu o
linie. In acelasi mod se anuleaza si inscrisul din rubrica "DIN
CONT".
i) In rubrica "CATRE BENEFICIAR" se va inscrie denumirea completa
a trezoreriei in contul careia are loc virarea sumelor (ex.: Trezoreria
orasului Predeal, Trezoreria municipiului Brasov ...).
j) In rubrica "IN CONT" se va inscrie numarul contului
trezoreriei unde sa se faca virarea sumei (simbolizat prin "51.0"
urmat de codul judetului), deschis la sucursala judeteana a Bancii Nationale a
Romaniei.
k) In rubrica "LA BANCA" se inscrie denumirea sucursalei judetene
a Bancii Nationale a Romaniei sau, dupa caz, unitatea bancara la care este
deschis contul trezoreriei beneficiare a sumei.
l) Rubrica "SEMNATURA" este rezervata pentru semnaturile care
angajeaza valabil contul platitorului.
m) Inscrisul "L.S." este destinat aplicarii vizibile a stampilei
platitorului.
n) In rubrica "LA DATA DE" se inscrie data indicata de platitor
pentru plata la trezorerie. In cazul in care platitorul nu doreste sa specifice
o anumita data de efectuare a platii la trezorerie, in locul destinat
completarii acestei rubrici se inscriu asteriscuri.
o) In rubrica "DATA EMITERII" se inscrie clar, vizibil, de catre
platitor, data (ziua, luna, anul) la care este emis OPHT.
p) In rubrica "EXEMPLARE" se inscrie numarul exemplarului OPHT,
respectiv 1, 2, 3, avand acelasi continut.
4.1.2. Pe versoul OPHT
a) In rubrica "Obligatii de plata" se inscrie denumirea completa
a venitului sau a taxei care se vireaza, de exemplu: impozit pe profit, impozit
pe salarii, taxe de timbru, taxa vamala etc.
b) In rubrica "Suma datorata (debit)" platitorul inscrie pe
propria raspundere, suma pe care o datoreaza, pe fiecare obligatie de plata in
parte.
De exemplu: pentru impozitul pe salarii se va inscrie suma din statul de
plata; pentru impozitul pe profit, suma datorata conform declaratiei de impozit
pe profit; pentru taxele vamale se inscriu sumele datorate conform declaratiei
vamale etc.
In cazul diferentelor de impozite stabilite de organele fiscale se inscriu
sumele respective prevazute in procesele-verbale.
c) In rubrica "Codul, numarul si data documentului" se inscrie la
cod astfel:
- D, pentru declaratie de impunere sau deconturi;
- P, pentru procese-verbale de control sau de constatare;
- I, pentru instiintare de plata;
- A, pentru alte documente.
Codurile mentionate mai sus vor fi urmate de numarul si de data
documentului.
d) In rubrica "Termenul de plata" se inscrie termenul legal de
plata la buget, stabilit conform legii.
e) In rubrica "Cod cont" se inscrie codul contului venitului
deschis la trezorerie, in care se vireaza suma.
NOTA:
Codul conturilor de venituri se stabileste distinct pentru bugetul de stat,
bugetele locale si bugetele fondurilor speciale si se formeaza astfel:
- contul veniturile bugetului cod
de stat 20
- contul veniturile bugetului local 21
- capitolul si subcapitolul din 01.01 - 30.01
clasificatia bugetara (buget de stat)
01.02 - 46.02
(buget local)
- codul fiscal al platitorului
Exemplu:
- contul pentru "IMPOZITUL PE SALARII", venit al bugetului de
stat, este: 20.02.01.01 (cod fiscal);
- contul pentru "TAXE ASUPRA MIJLOACELOR DE TRANSPORT DETINUTE DE
PERSOANE JURIDICE" venit al bugetului local este: 21.06.02 urmat de codul
fiscal.
Pentru fondurile speciale sunt deschise la trezorerie conturi de
disponibil, simbolizate cu cod 30, urmat de cod cont gradul II aferent fiecarui
fond, precum si de codul fiscal al institutiei publice.
Exemplu: pentru evidenta constituirii si utilizarii fondului special pentru
sanatate, se foloseste contul 30.06 urmat de codul fiscal al directiei
sanitare.
NOTA:
De regula, conturile de venituri si ale fondurilor speciale se preiau de la
trezoreria statului in raza careia are sediul fiscal platitorul.
f) In rubrica "SUMA: LEI" se va inscrie suma platii aferente.
4.2. Ordonatorii de credite
4.2.1. Pe fata OPHT
a) Rubrica "PLATITI" si "LEI ADICA" se completeaza
potrivit precizarilor de la pct. 4.1.1 lit. a) si b).
b) In rubrica "PLATITOR" se inscrie denumirea completa a
ordonatorului de credite (institutia publica).
c) In rubrica "COD FISCAL" se inscrie codul fiscal al institutiei
publice, comunicat de organele financiare.
d) In rubrica "DIN CONT" se completeaza numarul contului
trezoreriei statului, deschis la sucursala judeteana a Bancii Nationale a
Romaniei, si anume cod 51.0... urmat de codul judetului.
e) In rubrica "DE LA BANCA" se completeaza urmatoarele: Banca
Nationala a Romaniei, Sucursala judetului ... (unde isi are deschis contul
trezoreria).
f) In rubrica "REPREZENTAND PLATI" se inscrie natura platii, si
anume: impozit pe salariu pe luna ..., impozit pe cladiri, contributia la fondul
pentru sanatate, contributia pentru pensia suplimentara; sume virate pentru
plata pensiilor; contravaloarea facturii nr. ..., in cazul marfurilor si
bunurilor achizitionate, al serviciilor prestate etc.
g) In rubrica "PRIN TREZORERIA" se completeaza cu denumirea
trezoreriei la care ordonatorul de credite (institutia publica) isi are deschis
contul.
h) In rubrica "DIN CONT" se completeaza contul din care se
dispune plata: contul de cheltuieli al bugetului de stat, al bugetului local,
al bugetului asigurarilor sociale de stat sau contul de disponibilitati,
fonduri speciale, dupa caz.
i) In rubrica "CATRE BENEFICIAR" se inscrie, dupa caz:
- denumirea trezoreriei, in cazul virarii impozitelor si taxelor;
- denumirea institutiei publice care administreaza fondul special;
- denumirea completa a beneficiarului sumei, care are cont la o societate
bancara.
j) In rubrica "IN CONT" se inscrie numarul contului deschis la
unitatea bancara in care vireaza suma, si anume:
- in cazul virarii impozitelor si taxelor, se inscrie contul de venituri al
bugetului de stat, al bugetelor locale si fondurilor speciale;
- in cazul virarii de sume catre furnizori si creditori se inscrie contul
acestora deschis la bancile comerciale.
k) in rubrica "LA BANCA" se completeaza denumirea unitatii
bancare unde este deschis contul in care vireaza suma.
l) in rubricile: "SEMNATURA", "L.S.", "LA DATA
DE", "DATA EMITERII", "EXEMPLARE" se completeaza
potrivit precizarilor de la pct. 4.1.1 lit. l), m), n), o) si p).
4.2.2. Pe versoul OPHT
Rubricile de pe versoul OPHT se completeaza numai in cazul impozitelor,
taxelor si fondurilor speciale, potrivit precizarilor de la pct. 4.1.2.
Art. 5
OPHT se confectioneaza prin tiparire pe suport hartie, in conformitate cu
reglementarile in vigoare ale Bancii Nationale a Romaniei privind ordinul de
plata pe suport hartie (OPH), modificate si completate cu urmatoarele
prevederi, dupa caz.
OPHT se tipareste pe hartie fara proprietati autocopiative (conform
Circularei Bancii Nationale a Romaniei nr. 33 din 4 august 1995, care modifica
si completeaza Normele tehnice ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 16/1994
privind OPH), calitatea hartiei neputand fi inferioara parametrilor prevazuti
in normele tehnice ale Bancii Nationale a Romaniei in vigoare.
OPHT se tipareste in 3 exemplare de culoare portocalie.
Art. 6
Banca Nationala a Romaniei si societatile bancare nu vor accepta pentru
decontare decat OPHT conforme cu reglementarile Bancii Nationale a Romaniei in
vigoare, avand avizul prealabil prevazut de Regulamentul Bancii Nationale a
Romaniei nr. 1/1995 si cu respectarea prezentelor norme metodologice.
Art. 7
Prezentele norme metodologice intra in vigoare la data publicarii lor in
Monitorul Oficial al Romaniei, iar OPHT inlocuieste Dispozitia de plata
reglementata prin Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/1980, de la 2
ianuarie 1996.
p. Ministru de stat, ministrul finantelor,
Nicolae Constantinescu,
secretar de stat
p. Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Vladimir Soare,
viceguvernator
- FATA -
------------------------------------------------------------------------------
| ORDIN DE PLATA NR. |_|_|_|_|_|_| PLATITI_____________________LEI, ADICA
|
|------------------------------------------------------------------------------|
|------------------------------------------------------------------------------|
| PLATITOR ___________________| PRIMIRE/ACCEPTARE | CATRE BENEFICIAR
__________|
|_____________________________|___________________|____________________________|
|COD FISCAL |_|_|_|_| DIN CONT|___________________|____________________IN
CONT:|
|_____________________________|___________________|____________________________|
| DE LA BANCA_________________|_______________LS. | LA BANCA
__________________|
|_____________________________| SEMNATURA |____________________________|
|REPREZENTAND PLATI___________| R_______________A
|____________________________|
|_____________________________| |_______________________L.S.
|
|_____________________________| |____________________________|
|_____________________________|
|____________________________|
|_____________________________|
|____________________________|
| PRIN TREZORERIA___________ | |____________________________|
|__________________ DIN CONT: | | SEMNATURA DATA
EXEM-|
|_____________________________| | PLATITORULUI EMITERII
PLARE|
|_____________________________| LA DATA DE P
|^____________|v_______|_____|
|_____________________________|___________________|____________________________|
| |ATENTIE: SE UTILIZEAZA IN
|
| RELATIA CU TREZORERIA
| | STATULUI
|
|______________________________________________________________________________|
- VERSO -
--------------------------------------------------------------------------------
| | Suma | Codul, | Termenul | Cod | Suma: | B |
| Obligatii |datorata | numarul, | de plata | cont | lei | |
| de plata | (debit) | si data | | | | |
| | - lei - |documentului| | | | |
|-----------|---------|------------|----------|------|--------------------|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|-----------|---------|------------|----------|------|--------------------|---|
|-----------|---------|------------|----------|------|--|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
|-----------|---------|------------|----------|------|--|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
|-----------|---------|------------|----------|------|--|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
|-----------|---------|------------|----------|------|--|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
|-----------|---------|------------|----------|------|--|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
|-----------|---------|------------|----------|------|--|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
|-----------|---------|------------|----------|------|--|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
|-----------|---------|------------|----------|TOTAL |--|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
|-----------------------------------------------------------------------------|
NOTA:
Ordinul de plata este tiparit pe hartie autocopiativa. Versoul formularului
se completeaza introducand intre file hartie carbon (indigo). Agentii economici
isi procura ordinul de plata de la bancile comerciale unde au conturile deschise,
iar institutiile publice, de la trezoreriile statului.