![SmartCity1](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Având în vedere prevederile art. 16, 21, ale art. 23 lit. f) şi ale art. 24 lit. a) şi o) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,în baza art. 14 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 204/2006, şi ale art. 57 alin. (2)-(4) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 411/2004,Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă. Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1(1) În sistemul pensiilor private din România, societăţile de pensii constituite în baza Legii nr. 204/2006 pot administra fonduri de pensii facultative şi un fond de pensii administrat privat, în baza deciziilor de autorizare emise de Comisie.(2) În sistemul pensiilor private din România, societăţile de pensii constituite în baza Legii nr. 411/2004 pot administra un fond de pensii administrat privat şi fonduri de pensii facultative, în baza deciziilor de autorizare emise de Comisie. Articolul 2(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004, respectiv la art. 2 din Legea nr. 204/2006.(2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:a)administrator ofertant - administratorul unui fond de pensii administrat privat care elaborează oferta de preluare a administrării unui fond de pensii facultative autorizat; b)administrator acceptant - administratorul unui fond de pensii facultative care acceptă oferta de preluare a administrării fondului de pensii facultative. Capitolul IIAutorizarea unei societăţi de pensii ca societate de administrare a fondurilor de pensii private Articolul 3(1) Pentru a administra atât fonduri de pensii facultative, cât şi un fond de pensii administrat privat, o societate de pensii constituită în baza Legii nr. 204/2006 trebuie să obţină următoarele:a)decizia de autorizare de administrare, eliberată de Comisie în baza Legii nr. 204/2006; b)decizia de autorizare de administrare, eliberată de Comisie în baza Legii nr. 411/2004. (2) Pentru a administra atât un fond de pensii administrat privat, cât şi fonduri de pensii facultative, o societate de pensii constituită în baza Legii nr. 411/2004 trebuie să obţină următoarele:a)decizia de autorizare de administrare, eliberată de Comisie în baza Legii nr. 411/2004; b)decizia de autorizare de administrare, eliberată de Comisie în baza Legii nr. 204/2006. Articolul 4Denumirea societăţilor de pensii care vor administra, în baza autorizaţiilor obţinute, atât un fond de pensii administrat privat, cât şi fonduri de pensii facultative va conţine sintagma societate de administrare a fondurilor de pensii private, care va fi utilizată atât în materialele publicitare, cât şi în toate înscrisurile. Articolul 5(1) Pentru eliberarea deciziilor prevăzute la art. 3, societăţile de pensii trebuie:a)să îndeplinească cumulativ condiţiile prevăzute în Legea nr. 204/2006, în Legea nr. 411/2004, precum şi în normele emise de Comisie în aplicarea acestora; b)să depună la Comisie, pentru fiecare cerere de autorizare, în mod separat, toate documentele necesare prevăzute fie în Legea nr. 204/2006, fie în Legea nr. 411/2004, după cum este cazul, precum şi în normele emise de Comisie în aplicarea acestora; c)să deţină un capital social minim, reprezentând echivalentul în lei al sumei de 5,5 milioane euro, calculat astfel: 1,5 milioane euro la cursul Băncii Naţionale a României la data vărsării capitalului social aferent autorizării pentru administrarea de fonduri de pensii facultative şi 4 milioane euro la cursul Băncii Naţionale a României la data vărsării capitalului social aferent autorizării pentru administrarea unui fond de pensii administrat privat. (2) Societăţile de pensii care la momentul depunerii celei dea doua cereri de autorizare au un capital social care excedează nivelului minim prevăzut la alin. (1) lit. c) pentru desfăşurarea celor două activităţi nu sunt obligate să procedeze la o majorare a capitalului social. Articolul 6(1) Pentru obţinerea celei de-a doua decizii de autorizare de administrare, societăţile de pensii vor depune la Comisie toate documentele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b), după cum urmează:a)în copie, documentele care au fost deja depuse pentru obţinerea primei decizii de autorizare, în cazul în care acestea nu au suferit modificări sau în cazul în care nu au expirat. Documentele depuse în copie vor fi însoţite de o declaraţie de conformitate cu originalul, semnată de reprezentantul legal al societăţii pe pensii; b)în original, toate celelalte documente prevăzute de legislaţia în vigoare. (2) În situaţia prevăzută la art. 5 alin. (2) societăţile de pensii vor anexa şi o analiză financiară care să demonstreze că alocarea de capital pentru desfăşurarea celei de-a doua activităţi nu afectează capacitatea companiei de a desfăşura activitatea de administrare pentru care a fost autorizată iniţial. Articolul 7Comisia, după analiza celei de-a doua cereri de autorizare şi a documentaţiei aferente, va proceda la aprobarea sau respingerea cererii de autorizare prealabilă de administrare, eliberată în baza Legii nr. 204/2006 sau, după caz, în baza Legii nr. 411/2004. Articolul 8(1) Societăţile de pensii care deţin autorizaţie de administrare în baza Legii nr. 411/2004 şi au obţinut şi decizia prealabilă de autorizare de administrare, eliberată de Comisie în baza Legii nr. 204/2006, vor înregistra la oficiul registrului comerţului modificările corespunzătoare, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea deciziei prealabile de autorizare de administrare din partea Comisiei.(2) Societăţile de pensii care deţin autorizaţie de administrare în baza Legii nr. 204/2006 şi au obţinut şi decizia prealabilă de autorizare de administrare, eliberată de Comisie în baza Legii nr. 411/2004, vor înregistra la oficiul registrului comerţului modificările corespunzătoare, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea deciziei prealabile de autorizare de administrare din partea Comisiei. Articolul 9În cazul în care societăţile de pensii care au obţinut autorizaţia de administrare a fondurilor de pensii, constituite atât în baza Legii nr. 204/2006, cât şi în baza Legii nr. 411/2004, nu respectă termenul de 30 de zile calendaristice pentru înregistrarea modificărilor la oficiul registrului comerţului, decizia prealabilă de autorizare de administrare eliberată de Comisie îşi pierde valabilitatea. Articolul 10(1) În termen de 5 zile lucrătoare de la obţinerea certificatului de înregistrare a modificărilor de la oficiul registrului comerţului, societatea de pensii va depune la Comisie o copie a certificatului.(2) În termen de 15 zile lucrătoare de la depunerea certificatului de înregistrare conform alin. (1), Comisia va proceda la aprobarea sau respingerea cererii de autorizare de administrare în baza Legii nr. 204/2006 sau în baza Legii nr. 411/2004. Capitolul IIIPreluarea administrării unui fond de pensii facultative de către un administrator al unui fond de pensii administrat privat Articolul 11Administratorul unui fond de pensii administrat privat poate prelua administrarea unui fond de pensii facultative, cu respectarea procedurii prevăzute de prezentul capitol. Articolul 12(1) În cazul în care, prin hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor, administratorul ofertant va decide preluarea administrării unui fond de pensii facultative, acesta va formula o ofertă de preluare pe care o va supune atenţiei administratorului fondului de pensii facultative.(2) Oferta de preluare a administrării unui fond de pensii facultative va fi însoţită şi de proiectul de notificare a participanţilor, întocmit în conformitate cu art. 15. Articolul 13(1) Prin hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor administratorul fondului de pensii facultative poate accepta oferta de preluare a administrării din partea administratorului ofertant.(2) În situaţia în care adunarea generală extraordinară a acţionarilor administratorului fondului de pensii facultative acceptă oferta administratorului fondului de pensii administrat privat, administratorul fondului de pensii administrat privat va proceda la depunerea cererii de autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative. Articolul 14(1) Cererea de autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative a administratorului ofertant va fi însoţită de documentele prevăzute în secţiunea a 3-a din Norma nr. 2/2006 privind autorizarea societăţii de administrare a fondurilor de pensii facultative, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 14/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de următoarele documente:a)hotărârile adunărilor generale extraordinare ale acţionarilor ale fiecărui administrator în parte, prin care se aprobă/se acceptă oferta de preluare a administrării fondului/fondurilor de pensii facultative; b)oferta de preluare a administrării unui fond de pensii facultative; c)proiectul de notificare a participanţilor la fondul de pensii facultative pentru care s-a formulat oferta de preluare a administrării, întocmit în conformitate cu prevederile art. 15. (2) Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (1) lit. b), în procesul de autorizare ca administrator al fondurilor de pensii facultative, elementele prevăzute la art. 14 lit. k), l) şi m) din Norma nr. 2/2006, cu modificările şi completările ulterioare, vor fi înlocuite de modificările propuse şi de forma modificată a prospectului schemei de pensii facultative a fondului de pensii facultative pentru care s-a formulat oferta de preluare.(3) În situaţia în care, prin hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor, administratorul ofertant a decis preluarea mai multor fonduri de pensii facultative de la acelaşi administrator, documentele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) vor fi depuse pentru fiecare fond de pensii pentru care se face oferta de preluare. Articolul 15(1) Proiectul de notificare a participanţilor la fondul de pensii facultative pentru care s-a formulat oferta de preluare a administrării va menţiona împuternicirea reprezentantului/ reprezentanţilor legal/legali al/ai fondului pentru semnarea actelor adiţionale la contractul de societate civilă şi la contractul de administrare, în vederea schimbării administratorului.(2) Proiectul de notificare va prezenta detaliat modalitatea şi termenul de derulare a procesului de informare a participanţilor de către administratorul acceptant, oferta de preluare a administrării fondului de pensii facultative şi solicitarea acordului acestora cu privire la modificarea prospectului schemei de pensii ca urmare a schimbării administratorului. Informarea participanţilor fondului de pensii facultative se va face în scris, la ultima adresă de corespondenţă cunoscută a participantului, prin scrisoare recomandată, precum şi prin publicare în cel puţin două cotidiene naţionale şi pe pagina proprie de web a ambilor administratori.(3) Proiectul de notificare va preciza faptul că, în termen de 30 de zile calendaristice de la data informării, participanţii care nu sunt de acord cu oferta de preluare vor aduce la cunoştinţă în scris administratorului acest fapt şi vor solicita transferul la un alt fond de pensii facultative, fără penalităţi de transfer, comisioanele fiind în sarcina administratorului acceptant. (4) În cadrul proiectului de notificare se va preciza că neexprimarea de obiecţii din partea participantului va fi considerată în mod implicit ca acord asupra schimbării administratorului şi modificării contractului de administrare, inclusiv a prospectului schemei de pensii la care acesta este participant. Articolul 16(1) În termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea dosarului complet al solicitantului Comisia hotărăşte cu privire la eliberarea unei decizii de autorizare prealabilă a administratorului ofertant ca administrator de fonduri de pensii facultative, precum şi a unei decizii de avizare prealabilă a modificării prospectului schemei de pensii facultative.(2) Deciziile prevăzute la alin. (1) se comunică solicitantului în termen de două zile calendaristice de la adoptarea acestora de către Comisie. Articolul 17(1) În termen de 5 zile calendaristice de la comunicarea deciziilor Comisiei, administratorul acceptant va proceda la notificarea participanţilor la fondul de pensii pentru care a fost formulată oferta de preluare a administrării.(2) Notificarea participanţilor la fondul de pensii pentru care a fost formulată oferta de preluare a administrării se va face în modalităţile şi cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 15 alin. (2) şi (4). Articolul 18(1) În termen de 5 zile calendaristice de la data expirării perioadei de notificare, administratorul acceptant va depune la Comisie dovada informării şi a obţinerii acordului participanţilor fondului de pensii facultative, cu o majoritate de cel puţin jumătate plus unu din numărul participanţilor, însoţită de următoarele documente:a)actele adiţionale la contractul de societate şi la contractul de administrare, semnate de către reprezentanţii fondului şi de ambii administratori; b)situaţiile financiare auditate ale fondului de pensii facultative la data hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor prin care se acceptă oferta de preluare. (2) În termen de 5 zile calendaristice de la data expirării perioadei de notificare, administratorul ofertant va depune la Comisie o copie a certificatului de înregistrare la oficiul registrului comerţului a modificărilor corespunzătoare autorizării ca administrator al fondurilor de pensii facultative.(3) Cheltuielile aferente activităţii de audit al situaţiilor financiare prevăzute la alin. (1) lit. b) vor fi suportate exclusiv de către administratorul acceptant. Articolul 19(1) În termen de 10 zile calendaristice de la depunerea documentaţiei complete prevăzute la art. 18, Comisia va emite următoarele:a)decizia de autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative, pentru administratorul ofertant, conform art. 10 alin. (2); b)decizia de autorizare a modificării prospectului schemei de pensii facultative a fondului de pensii facultative, conform Normei nr. 28/2007 privind prospectul schemei de pensii facultative, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 60/2007; c)decizia de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului acceptant, conform art. 38 lit. g) din Legea nr. 204/2006, în cazul în care aceasta este solicitată. (2) În termen de 5 zile calendaristice de la data primirii, deciziile menţionate la alin. (1) lit. a)-c) se vor publica pe pagina web a ambilor administratori şi în cel puţin două cotidiene naţionale. Pe pagina web a administratorului ofertant se va înlocui proiectul de notificare prevăzut la art. 15 cu prospectul schemei de pensii facultative, în forma modificată şi autorizată de Comisie. Articolul 20(1) În termen de 5 zile calendaristice de la data aprobării, deciziile prevăzute la art. 19 vor fi comunicate administratorului ofertant, administratorului acceptant, depozitarului şi auditorului fondului de pensii facultative.(2) De la data primirii deciziilor prevăzute la art. 19 administratorul ofertant devine administratorul fondului de pensii facultative preluat, transferul activităţii de administrare, respectiv investirea activelor fondului, obligaţii de evidenţă şi raportare etc., fiind realizat fără să fie necesară îndeplinirea altor formalităţi prealabile, administratorul ofertant având toate drepturile şi obligaţiile prevăzute de Legea nr. 204/2006. Articolul 21(1) În termen de 5 zile calendaristice de la data primirii deciziilor prevăzute la art. 19, administratorul ofertant va depune la Comisie procesul-verbal privind predarea-primirea administrării şi a arhivei fondului de pensii facultative preluat, pentru a dovedi că formalităţile juridice şi financiar-contabile privind preluarea fondului de pensii facultative au fost finalizate.(2) Transferul administrării se va realiza în baza situaţiilor financiare pentru fondul preluat, inclusiv un inventar detaliat al activelor şi pasivelor fondului, a situaţiei privind provizioanele constituite de administratorul acceptant, întocmite la data primirii deciziilor, precum şi a raportului de gestiune pentru fond. Articolul 22Contractele administratorului acceptant cu agenţii de marketing încetează de drept la data primirii deciziilor prevăzute la art. 19. Articolul 23În termen de 5 zile calendaristice de la data depunerii la Comisie a procesului-verbal prevăzut la art. 21, administratorul ofertant va publica pe pagina web proprie un comunicat prin care va preciza faptul că s-au finalizat formalităţile juridice şi financiar-contabile privind preluarea fondului de pensii facultative. Capitolul IVOrganizarea şi evidenţa separată a activelor şi pasivelor la nivelul societăţilor de administrare a fondurilor de pensii private Secţiunea 1Dispoziţii generale Articolul 24(1) Alocarea capitalului social necesar desfăşurării activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative şi a unui fond de pensii administrat privat se va face după cum urmează:a)echivalentul în lei al sumei de 1,5 milioane euro, calculat la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, exclusiv pentru administrarea de fonduri de pensii facultative; b)echivalentul în lei al sumei de 4 milioane euro, calculat la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, exclusiv pentru administrarea unui fond de pensii administrat privat. (2) Capitalul social al administratorului va fi majorat cu 0,2% pentru echivalentul în lei al fiecărui milion de euro care depăşeşte echivalentul în lei a 200 milioane euro active totale nete ale fondurilor de pensii private, aflate în administrare, pe fiecare segment în parte.(3) Evidenţierea alocării de capital social necesar desfăşurării activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative şi a unui fond de pensii administrat privat, în contabilitatea administratorului, se va face după cum urmează:a)echivalentul în lei destinat exclusiv pentru administrarea de fonduri de pensii facultative se reflectă în contabilitate în contul analitic creat pentru segmentul de pensii facultative; b)echivalentul în lei destinat exclusiv pentru administrarea unui fond de pensii administrat privat se reflectă în contabilitate în contul analitic creat pentru segmentul de pensii administrate privat. Articolul 25Activele şi pasivele fondului de pensii administrat privat sunt organizate, evidenţiate şi administrate distinct, separat de celelalte active şi pasive ale fondurilor de pensii facultative pe care le administrează acelaşi administrator şi de contabilitatea proprie a administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri şi administrator. Articolul 26Societăţilor de pensii le este interzis orice transfer între activele, pasivele, veniturile şi cheltuielile privind desfăşurarea activităţii de administrare a unui fond de pensii administrat privat şi activele, pasivele, veniturile şi cheltuielile aferente activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative. Secţiunea a 2-aOrganizarea şi evidenţa separată a activelor şi pasivelor în contabilitatea societăţilor de administrare a fondurilor de pensii private Articolul 27Societatea de administrare a fondurilor de pensii private organizează şi ţine distinct contabilitatea pentru fiecare fond de pensii pe care îl administrează, precum şi faţă de propria contabilitate. Articolul 28(1) Propria contabilitate a societăţii de administrare a fondurilor de pensii private evidenţiază separat elementele de activ şi de pasiv, de venituri şi de cheltuieli atât pentru segmentul aferent fondurilor de pensii facultative, cât şi pentru segmentul aferent fondului de pensii administrat privat.(2) În cadrul segmentului aferent fondurilor de pensii facultative, cheltuielile şi veniturile vor fi evidenţiate distinct, la nivel de cont analitic, pentru fiecare fond de pensii facultative administrat.(3) Pentru evidenţierea tranzacţiilor aferente fiecărui segment de activitate, societatea de administrare a fondurilor de pensii private îşi va deschide cont bancar distinct pentru fiecare dintre acestea.(4) Conturile prin care se efectuează tranzacţiile aferente activităţii de administrare a pensiilor administrate privat vor fi separate de conturile prin care se efectuează tranzacţiile aferente activităţii de administrare a pensiilor facultative, chiar dacă aceste conturi sunt deschise la aceeaşi instituţie de credit. Articolul 29(1) Evidenţierea elementelor de activ şi de pasiv, de venituri şi de cheltuieli în contabilitatea societăţii de administrare a fondurilor de pensii private se va face direct, iar pentru elementele ce nu pot fi alocate prin această metodă se va utiliza o normă internă privind cheile de repartiţie, aprobată la nivelul consiliului de administraţie/directoratului.(2) Dacă o cheltuială este efectuată în mod evident în beneficiul uneia dintre activităţi, aceasta va fi recunoscută în evidenţele contabile ale acelui segment, iar plata se efectuează din contul bancar corespunzător segmentului de activitate.(3) În cazul în care o cheltuială este efectuată în beneficiul ambelor activităţi, societatea identifică, prin norma internă prevăzută la alin. (1), cota de procent alocată fiecărui tip de activitate, iar plata se va executa din contul unuia dintre segmente, urmând ca suma să fie decontată ulterior din contul celuilalt segment.(4) Norma internă prevăzută la alin. (1) va fi elaborată în termen de 30 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a prezentei norme şi va fi comunicată Comisiei în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării.(5) Norma internă prevăzută la alin. (1) va fi menţinută cel puţin pe parcursul unui an de la data adoptării, cu excepţia cazului în care apar modificări majore în structura veniturilor şi cheltuielilor companiei. În acest caz, în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării modificărilor la norma internă, administratorul comunică Comisiei noua normă internă, motivele pentru care s-a impus un nou mod de calcul, precum şi cheile de repartiţie rezultate ca urmare a acestuia. Articolul 30(1) Orice operaţiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document justificativ care stă la baza înregistrărilor în contabilitate.(2) Documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat şi aprobat, precum şi a celor care le-au înregistrat în contabilitate, după caz. Articolul 31(1) Balanţa de verificare este documentul contabil utilizat pentru verificarea exactităţii înregistrărilor contabile.(2) Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli, pentru fiecare segment de activitate, se realizează la sfârşitul lunii calendaristice.(3) Profitul sau pierderea rezultată pentru fiecare segment de activitate se stabileşte lunar.(4) Balanţa de verificare a conturilor analitice se întocmeşte lunar şi ori de câte ori se consideră necesar, atât la nivel de segment de activitate, cât şi la nivel de societate. Articolul 32Situaţiile financiare anuale se întocmesc la nivel de societate de administrare a fondurilor de pensii private, cumulat pentru cele două segmente de activitate, conform reglementărilor contabile emise de Comisie. Capitolul VDispoziţii finale Articolul 33Termenele prevăzute de prezenta normă, care expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare, se vor prelungi până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare. Articolul 34Nerespectarea prevederilor prezentei norme constituie contravenţie şi se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare, respectiv art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), art. 141 alin. (2)-(11) şi ale art. 142 din Legea nr. 411/2004 şi art. 120, art. 121 alin. (1) lit. k) şi alin. (2)-(11), art. 122 şi art. 1221 din Legea nr. 204/2006. Articolul 35La data intrării în vigoare a prezentei norme se abrogă Norma nr. 13/2007 privind autorizarea societăţii de pensii ca administrator al fondurilor de pensii facultative şi al unui fond de pensii administrat privat, precum şi transferul activităţii de administrare a unui fond de pensii facultative către un administrator al unui fond de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 35/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 363 din 28 mai 2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.