NORME METODOLOGICE Nr
NORME
METODOLOGICE Nr. 48211 din 12 septembrie 1994
privind perceperea, incasarea, virarea, utilizarea, evidenta si controlul
destinatiei sumelor rezultate din aplicarea timbrului literar, cinematografic,
teatral, muzical, folcloric si al artelor plastice
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR

PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 17 octombrie 1994
In temeiul art. 2 si 5 din Legea nr. 35/1994 privind timbrul literar,
cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor plastice, s-au
elaborat prezentele norme metodologice.
CAP. 1
Dispozitii generale
1. Sumele rezultate din aplicarea celor sase categorii de timbre care fac
obiectul Legii nr. 35/1994 reprezinta obligatii de plata ale unitatilor care
comercializeaza produse si/sau presteaza servicii asupra carora se aplica unul
din timbrele instituite, in calitate de unitati platitoare, precum si drepturi
cuvenite organizatiilor de creatori, in calitate de unitati beneficiare.
Unitatile platitoare prevazute in anexele nr. 1-6 au obligatia ca pana la
data de 20 a fiecarei luni, cu exceptia lunii decembrie, la care termenul este
31 ianuarie, sa vireze in conturile organizatiilor de creatori beneficiare,
incasarile din luna precedenta, reprezentand valoarea timbrului.
In cazul in care pentru un domeniu cultural exista mai multe organizatii de
creatori legal constituite, conform Decretului-lege nr. 27/1990, repartizarea
sumelor incasate se face in conformitate cu prevederile art. 2 alin. 2 din
Legea nr. 35/1994.
Unitatile platitoare raspund, potrivit legii, pentru respectarea optiunii
creatorului.
2. Fondurile virate in conturile organizatiilor de creatori, raman la
dispozitia acestora, urmand a fi angajate si utilizate potrivit obiectului de
activitate prevazut in statutul fiecarei organizatii beneficiare legal
constituite, conform Decretului-lege nr. 27/1990, cu aprobarea organului de
conducere al acesteia si cu respectarea intocmai a destinatiilor prevazute la
art. 3 din Legea nr. 35/1994. In acest scop, organizatiile de creatori vor
intocmi si aproba un buget distinct.
3. Organizatiile de creatori legal constituite pot conveni, prin protocol,
colectarea sumelor reprezentand valoarea timbrelor prevazute de lege si
utilizarea acestora pentru realizarea unor programe comune, cu respectarea
dispozitiilor prevazute la art. 3 din Legea nr. 35/1994.
4. In vederea urmaririi incasarii si utilizarii sumelor reprezentand
valoarea timbrului, fiecare organizatie de creatori are obligatia sa constituie,
in baza prevederilor art. 2 alin. 3 din Legea nr. 35/1994, un organism
financiar format din 1-3 persoane. Se recomanda ca nivelul de salarizare a
acestora sa nu depaseasca nivelul maxim al functiilor corespunzatoare din
unitatile bugetare.
Organismele financiare special constituite in cadrul organizatiilor de
creatori au obligatia tinerii evidentei incasarilor rezultate din aplicarea
timbrului si asigurarii respectarii destinatiei fondurilor astfel obtinute.
Cheltuielile ocazionate de functionarea organismelor financiare se pot
suporta din sumele incasate, reprezentand valoarea timbrului.
Pentru a se evita efectuarea unor cheltuieli suplimentare, gestionarea
sumelor rezultate din aplicarea timbrului poate fi efectuata si de catre
organele de specialitate ale organizatiilor de creatori, cu conditia tinerii
unei evidente distincte a acestei activitati si a asigurarii conditiilor de
respectare stricta a prevederilor Legii nr. 35/1994.
CAP. 2
Organizarea evidentei contabile si modul de raportare a veniturilor si
cheltuielilor privind executia bugetului timbrului literar, cinematografic,
teatral, muzical, folcloric si al artelor plastice, prin darea de seama
contabila
1. Unitatile platitoare care incaseaza categoriile de timbre reglementate
prin Legea nr. 35/1994 sunt obligate sa evidentieze in contabilitatea proprie
contravaloarea acestora, dupa cum urmeaza:
- regiile autonome si societatile comerciale - indiferent de forma de
proprietate a capitalului social - in creditul contului 447 "Fonduri
speciale - taxe si varsaminte asimilate", analitic distinct, deschis
pentru fiecare organizatie de creatori beneficiara, prin debitul conturilor 531
"Casa" sau 512 "Conturi curente la banci";
- asociatiile familiale care exercita acte de comert si celelalte persoane
fizice care au calitatea de comerciant, in "Registrul jurnal de incasari
si plati", pe un rand distinct "Sume incasate reprezentand timbrul
literar" (cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor
plastice) pozitii care se centralizeaza lunar, in vederea determinarii sumelor
care urmeaza a fi virate uniunilor si organizatiilor de creatori;
- institutiile publice finantate de la bugetul de stat, din mijloace
extrabugetare, organizatiile de creatori, precum si alte organizatii - in
creditul contului 231 "Creditori", analitic distinct pentru fiecare
organizatie de creatori beneficiara, prin debitul conturilor 13
"Casa" sau 105, 107, 119, 120 sau 700, dupa caz.
2. Unitatile beneficiare - uniuni si asociatii de creatori - evidentiaza in
contabilitate disponibilitatile banesti, veniturile si cheltuielile potrivit
Legii nr. 35/1994, cu ajutorul urmatoarelor conturi:
119 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala";
337 "Fonduri cu destinatie speciala"
- analitic 337.40 "Fondul special din aplicarea timbrului
literar" (cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor
plastice), dupa caz;
421 "Cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala"
- analitic 421.40 "Cheltuieli din Fondul special din aplicarea
timbrului literar (cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor
plastice), dupa caz.
3. Planul de conturi pentru organizatiile obstesti si instructiunile de
aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 315/1985,
cu modificarile ulterioare, se completeaza corespunzator cu conturile
mentionate la pct. 2. Continutul si functiunea conturilor nou-introduse sunt
prezentate in anexa nr. 7.
Anexa nr. 8 cuprinde monografia privind inregistrarea in contabilitate a
principalelor operatiuni economico-financiare.
4. Raportarea veniturilor si a cheltuielilor privind executia bugetului
timbrului literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor
plastice se face distinct cu ajutorul anexei la darea de seama contabila pentru
organizatiile obstesti, potrivit normelor elaborate de Ministerul Finantelor.
CAP. 3
Dispozitii finale
1. Denumirea, contul si banca organizatiilor de creatori care, pana la data
elaborarii prezentelor norme metodologice, au facut dovada infiintarii,
organizarii si functionarii conform prevederilor legale in vigoare si care pot
beneficia de sumele incasate din cele sase categorii de timbre in conditiile
art. 2 din Legea nr. 35/1994 sunt cuprinse in anexa nr. 9, care poate fi
completata ulterior.
2. Orice alte dispozitii contrare prevazute in acte cu caracter normativ in
domeniul (ordine, instructiuni, norme) isi inceteaza aplicabilitatea.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Uniunea Criticilor,
Redactorilor
si Realizatorilor
Muzicali din Romania
Presedinte,
Grigore Constantinescu
Uniunea Scriitorilor din Romania
Vicepresedinte,
Laurentiu Ulici
Uniunea Teatrala din Romania
Presedinte,
Ion Caramitru
Asociatia Scriitorilor
Profesionisti
din Romania
Presedinte,
Ion Bogdan Lefter
Uniunea Cineastilor din Romania
Presedinte,
Mihnea Gheorghiu
Uniunea Compozitorilor si
Muzicologilor
din Romania
Presedinte,
Adrian Iorgulescu
Uniunea Autorilor si
Realizatorilor
de Film,
Presedinte,
Sergiu Nicolaescu
Uniunea Interpretilor,
Coregrafilor
si Criticilor Muzicali din Romania
Presedinte,
Mihai Brediceanu
Asociatia Societatea
Creatorilor de Film
Presedinte,
Mircea Daneliuc
Uniunea Artistilor
Plastici din Romania
Presedinte,
Nicolae Aurel Alexi
ANEXA 1
TIMBRUL LITERAR
1. Potrivit prevederilor art. 1 lit. a) din Legea nr. 35/1994 privind
timbrul literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor
plastice, timbrul literar se determina prin aplicarea procentului de 2% la
pretul de vanzare al unei carti si se adauga acestui pret.
2. Timbrul literar se percepe pentru cartile beletristice (lucrari de
proza, critica literara, versuri, piese de teatru, literatura pentru copii,
memorialistica, eseuri si altele de aceeasi natura), operele clasice sau
traducerile cu drepturi de autor expirate, editate sau nu in Romania.
3. In cazul lucrarilor care apar in doua sau mai multe volume, cu pret de
vanzare unic pentru toate volumele sau diferentiat pe volum, valoarea timbrului
literar se calculeaza la pretul de vanzare si se adauga acestui pret, dupa cum
a fost stabilit, pentru toate volumele sau diferentiat pe volum.
4. La cartile editate in seria "casete", care apar in mai multe
unitati componente si au un singur pret de vanzare, valoarea timbrului literar
este de 2% din pretul de vanzare pentru intreaga caseta si se adauga acestui
pret.
5. Toate unitatile patrimoniale, persoane fizice sau juridice, indiferent
de forma de proprietate a capitalului social, care editeaza si importa carti
beletristice ce urmeaza a fi vandute in Romania sunt obligate sa determine
valoarea timbrului literar si sa o imprime, distinct, pe fiecare carte,
adaugind-o pretului de vanzare al acesteia. Totodata, vor fi imprimate
denumirea, banca si contul uniunii de creatie pentru care a optat creatorul,
titularul dreptului de autor sau mostenitorii acestuia.
Exemplu: 1.000 lei pret de vanzare
------- 20 lei T.L. Uniunea (asociatia) ..........................
--------------- Contul nr. ...................................
1.020 lei Total Banca ........................................
6. Unitati platitoare
Toate unitatile patrimoniale, persoane fizice sau juridice, indiferent de
forma de proprietate a capitalului social, care vand cu amanuntul carte
beletristica editata in Romania sau importata, sunt obligate sa vireze in
conturile organizatiilor de creatori beneficiare sumele incasate, rezultate din
aplicarea timbrului literar, raspunzand, potrivit legii, pentru respectarea
optiunii creatorului. In acest scop, unitatile platitoare vor mentiona, intr-o
situatie anexa la dispozitia de plata, titlul lucrarii, numarul de exemplare
vandute, pretul de vanzare si suma incasata reprezentand valoarea timbrului
literar.
Unitatile care vand en gros carte beletristica nu au dreptul sa incaseze
valoarea timbrului literar, cu exceptia cazurilor in care vanzarea se face
catre persoane fizice sau alte unitati ce nu achizitioneaza carte in scopul
revanzarii.
Pentru cartile beletristice aparute inainte de aplicarea prezentelor norme
metodologice si pentru care, pana in momentul vanzarii acestora, creatorii sau
producatorii nu si-au exprimat optiunea cu privire la organizatia de creatori
beneficiara a timbrului literar, precum si in cazul cartilor beletristice
importate sau pentru cazurile in care cei in drept nu-si manifesta optiunea
potrivit legii, timbrul literar se vireaza Uniunii Scriitorilor din Romania in
contul nr. 45101032, B.C.R. Filiala sectorului 1, Bucuresti.
7. Unitati beneficiare Organizatiile de creatori beneficiare ale timbrului
literar sunt cele stabilite potrivit legii si imprimate pe cartea beletristica,
iar in cazurile prevazute la ultimul alineat de la pct. 6, Uniunea Scriitorilor
din Romania.
8. Sumele incasate in conditiile ultimului alineat de la pct. 6 vor fi
utilizate conform protocolului incheiat intre uniunile de creatie legal
constituite.
ANEXA 2
TIMBRUL CINEMATOGRAFIC
1. Potrivit prevederilor art. 1 lit. b) din Legea nr. 35/1994 privind
timbrul literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor
plastice, timbrul cinematografic se determina prin aplicarea procentului de 2%
la pretul unui bilet si se adauga acestui pret.
Timbrul cinematografic se percepe pentru spectacolele cinematografice si
video organizate in tara.
2. Unitatile platitoare
Toate unitatile patrimoniale, persoane fizice sau juridice, indiferent de
forma de proprietate a capitalului social, care au stabilit prin actul de
infiintare sau sunt autorizate de catre Centrul National al Cinematografiei sa
organizeze spectacole cinematografice sau video in tara, sunt obligate sa
includa in pretul de vanzare al biletului valoarea timbrului cinematografic si
sa imprime, pe fiecare bilet, mentiunea "Pretul include timbrul
cinematografic".
Unitatile platitoare sunt obligate sa vireze, in contul organizatiilor de
creatori beneficiare, sumele incasate, rezultate din aplicarea timbrului
cinematografic, raspunzand, potrivit legii, pentru respectarea optiunii
creatorului, iar in cazul filmului strain, a distribuitorului.
Pentru filmele romanesti, producatorul va solicita optiunea creatorilor
pentru uniunea de creatie din domeniul cinematografiei beneficiara timbrului
cinematografic, banca si contul acesteia, pe care le va comunica
distribuitorului.
3. Unitatile beneficiare
Organizatiile de creatori beneficiare ale timbrului cinematografic sunt
cele stabilite in conditiile art. 2 din Legea nr. 35/1994 si comunicate de
catre producatorul filmelor romanesti, distribuitorului, iar pentru filmele
straine, cele stabilite de distribuitor.
ANEXA 3
TIMBRUL TEATRAL
1. Potrivit prevederilor art. 1 lit. c) din Legea nr. 35/1994 privind
timbrul literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor
plastice, timbrul teatral se determina prin aplicarea procentului de 5% la
pretul unui bilet si se adauga acestui pret.
Timbrul teatral se percepe pentru spectacolele din tara ale teatrelor
profesioniste, trupelor si companiilor particulare, institutiilor si
asociatiilor care organizeaza spectacole cu artisti profesionisti din domeniul
teatrului, precum si pentru spectacolele organizate de Uniunea Teatrala din
Romania.
2. Unitatile platitoare
Toate unitatile de spectacol teatral si oricare alte unitati care
organizeaza spectacole teatrale in Romania, persoane fizice sau juridice,
indiferent de forma de proprietate a capitalului social, sunt obligate sa
includa in pretul de vanzare al biletului valoarea timbrului teatral si sa
imprime distinct, pe fiecare bilet, mentiunea "Pretul include timbrul
teatral".
Unitatile platitoare sunt obligate sa vireze, in conturile organizatiilor
de creatori beneficiare, sumele incasate, rezultate din aplicarea timbrului
teatral, raspunzand, potrivit legii, pentru respectarea optiunii creatorului.
Denumirea organizatiei de creatori beneficiara, banca si contul acesteia
vor fi comunicate unitatilor platitoare de catre realizatorul spectacolului
teatral pe baza optiunii creatorilor.
3. Unitatile beneficiare
Organizatiile de creatori beneficiare ale timbrului teatral sunt:
- Uniunea Teatrala din Romania, cont de virament nr. 40.10.11.5013 deschis
la Credit Bank, Agentia sectorului 2, Bucuresti;
- Alte organizatii de creatori legal constituite conform prevederilor
Decretului-lege nr. 27/1990.
ANEXA 4
TIMBRUL MUZICAL
1. Potrivit prevederilor art. 1 lit. d) din Legea nr. 35/1994 privind
timbrul literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor
plastice, timbrul muzical se determina prin aplicarea procentului de 5% la
pretul unui bilet si de 2% la pretul fiecarui disc, fiecarei tiparituri, casete
video si audio inregistrate, cu caracter muzical, altele decat cele folclorice,
si se adauga acestor preturi.
Timbrul muzical se percepe pentru toate spectacolele muzicale realizate in
tara (inclusiv pentru spectacolele din cabarete, baruri si restaurante cu
intrare pe baza de bilet), precum si pentru inregistrarile muzicale, cu
exceptia celor folclorice.
2. Unitatile platitoare
Toate unitatile patrimoniale, persoane fizice sau juridice, cu capital de
stat sau privat, care realizeaza spectacole sau inregistrari muzicale in tara,
altele decat cele folclorice, sunt obligate sa determine valoarea timbrului
muzical si sa o imprime, distinct, impreuna cu denumirea, banca si contul
uniunii de creatie pentru care a optat creatorul, pe fiecare disc, tiparitura,
caseta video si audio inregistrata, cu caracter muzical, altele decat cele
folclorice, adaugind-o la pretul acestora, iar pentru spectacolele muzicale sa
includa, in pretul de vanzare al biletului, valoarea timbrului muzical si sa
imprime pe fiecare bilet mentiunea "Pretul include timbrul muzical".
Unitatile platitoare sunt obligate sa vireze, in conturile organizatiilor de
creatori beneficiare, sumele incasate, rezultate din aplicarea timbrului
muzical, raspunzand, potrivit legii, pentru respectarea optiunii creatorului
sau a interpretului.
Unitatile care realizeaza spectacole vor solicita optiunea interpretilor
pentru uniunea de creatie beneficiara a timbrului muzical, banca si contul
acesteia.
Pentru inregistrarile muzicale provenite din import, precum si pentru cele
existente in stoc pana la data intrarii in vigoare a prezentelor norme
metodologice (disc, casete video si audio si tiparituri) si pentru spectacolele
muzicale, altele decat cele folclorice, pentru care creatorii nu si-au
manifestat optiunea, timbrul muzical se vireaza Uniunii Compozitorilor si
Muzicologilor din Romania in contul nr. 4072996510074, B.R.D., Filiala
"Victoria" Bucuresti.
3. Unitatile beneficiare
Organizatiile de creatori beneficiare ale timbrului muzical sunt cele
nominalizate pe disc, tiparitura, caseta video si audio inregistrate sau cele
stabilite de catre realizatorul spectacolului muzical pe baza optiunii
interpretilor.
4. Sumele incasate in conditiile ultimului alineat de la pct. 2 vor fi
utilizate conform protocolului incheiat intre uniunile de creatie legal
constituite.
ANEXA 5
TIMBRUL FOLCLORIC
1. Potrivit prevederilor art. 1 lit. e) din Legea nr. 35/1994 privind
timbrul literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor
plastice, timbrul folcloric se determina prin aplicarea procentului de 5% la
pretul unui bilet si de 2% la pretul fiecarui disc, fiecarei tiparituri, casete
video si audio folclorice inregistrate si se adauga acestor preturi.
Timbrul folcloric se percepe pentru toate spectacolele si inregistrarile cu
caracter folcloric, realizate in tara.
2. Unitatile platitoare
Toate unitatile patrimoniale, persoane fizice sau juridice, cu capital de
stat sau privat, care realizeaza spectacole sau inregistrari cu caracter
folcloric in tara sunt obligate sa determine valoarea timbrului folcloric si sa
o imprime, distinct, pe fiecare disc, tiparitura, caseta video si audio
inregistrate cu caracter folcloric, adaugind-o la pretul acestora, iar pentru
spectacolele folclorice sa includa in pretul de vanzare al biletului valoarea
timbrului folcloric si sa imprime pe fiecare bilet mentiunea "Pretul
include timbrul folcloric".
Unitatile platitoare sunt obligate sa vireze, in conturile organizatiilor
de creatori beneficiare, sumele incasate, rezultate din aplicarea timbrului
folcloric, raspunzand, potrivit legii, pentru respectarea optiunii
realizatorului sau a interpretului.
Unitatile care realizeaza spectacole vor solicita optiunea interpretilor
pentru uniunea de creatie beneficiara a timbrului folcloric, banca si contul
acesteia.
Pentru inregistrarile muzicale folclorice - inclusiv cele existente in stoc
la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice (disc, casete
video si audio si tiparituri), precum si pentru spectacolele muzicale
folclorice pentru care creatorii nu si-au manifestat optiunea, timbrul
folcloric se vireaza Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in
contul nr. 4072996510074, B.R.D., Filiala "Victoria" Bucuresti, pana
la infiintarea in domeniul folcloric a primei organizatii de creatori legal
constituita, conform Decretului-lege nr. 27/1990.
3. Unitatile beneficiare
Pana la infiintarea, in domeniul folcloric, a primei organizatii de
creatori legal constituita, conform Decretului-lege nr. 27/1990, sumele
provenite din aplicarea timbrului folcloric se incaseaza de catre Uniunea
Compozitorilor si Muzicologilor din Romania, urmand a fi utilizate potrivit
prevederilor art. 3 lit. j) din Legea nr. 35/1994, pentru editarea de catre
Institutul de Etnografie si Folclor a colectiei "Disc-document".
Dupa infiintarea unei organizatii de creatie in domeniul folcloric, se vor
aplica prevederile art. 2 din Legea nr. 35/1994.
ANEXA 6
TIMBRUL ARTELOR PLASTICE
1. Potrivit prevederilor art. 1 lit. f) din Legea nr. 35/1994 privind
timbrul literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor
plastice, timbrul artelor plastice se determina prin aplicarea procentului de
0,5% la pretul de vanzare al operei de arta si se adauga acestui pret.
Timbrul artelor plastice se percepe pentru operele de arta din domeniile
picturii, sculpturii, graficii, artei decorative si artei aplicate.
2. Unitatile platitoare
Toate unitatile patrimoniale, persoane fizice sau juridice, cu capital de
stat sau privat, care vand sau achizitioneaza (prin contract sau direct) in
tara, de la persoane fizice sau juridice, operele de arta din domeniile
prevazute la alineatul precedent, sunt obligate sa determine valoarea timbrului
artelor plastice si sa o aplice distinct, pe fiecare opera de arta, adaugind-o
la pretul de vanzare al acesteia.
Unitatile platitoare sunt obligate sa vireze, in conturile organizatiilor
de creatori beneficiare, sumele incasate, rezultate din aplicarea timbrului
artelor plastice, raspunzand, potrivit legii, pentru respectarea optiunii
creatorului.
3. Unitatile beneficiare
Organizatiile de creatori beneficiare ale timbrului artelor plastice sunt:
- Uniunea Artistilor Plastici din Romania, cont de virament nr.
45.36.74.5092, deschis la B.C.R., Filiala sectorului 1, Bucuresti;
- Alte organizatii de creatori legal constituite, conform prevederilor
Decretului-lege nr. 27/1990.
ANEXA 7
INSTRUCTIUNI
privind continutul si functionarea conturilor nou-introduse
Contul 119 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala"
Cu ajutorul acestui cont organizatiile obstesti tin evidenta mijloacelor
banesti existente in conturile de disponibil reprezentand fondurile cu
destinatie speciala constituite potrivit reglementarilor in vigoare la
dispozitia acestora - fondul special din aplicarea timbrului literar
(cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor plastice) -, precum
si a miscarii lor ca urmare a incasarilor si platilor efectuate conform
bugetelor de venituri si cheltuieli privind fondurile cu destinatie speciala.
Contabilitatea analitica se tine separat pe feluri de fonduri cu destinatie
speciala.
In cadrul acestui cont, evidenta analitica a platilor de casa se conduce pe
articolele si alineatele clasificatiei economice a indicatorilor financiari,
potrivit bugetului aprobat. Sunt considerate plati de casa sumele virate din
contul de disponibil pentru achitarea furnizorilor pentru livrari de materiale,
lucrari executate si servicii prestate, procurarea de carnete de cecuri cu
limita de suma, ridicarea numerarului din contul de disponibil pentru acordarea
avansurilor spre decontare, precum si pentru alte plati efectuate in conformitate
cu normele legale. Evidenta platilor de casa se tine cu ajutorul "Fisei
pentru operatiuni bugetare".
Contul 119 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala" este
un cont de activ. In debitul acestui cont se inregistreaza sumele incasate
pentru constituirea fondurilor cu destinatie speciala potrivit dispozitiilor
legale in vigoare, iar in creditul sau, sumele platite, redistribuite sau
restituite din aceste fonduri. Soldul debitor al contului reprezinta mijloacele
banesti existente in contul de disponibil la banca.
Contul 119 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala" se
debiteaza prin creditul conturilor:
13. "Casa"
- cu sumele depuse in numerar in contul de disponibil la banca,
reprezentand incasari prin casierie pentru constituirea fondurilor cu
destinatie speciala, potrivit normelor in vigoare;
115 "Disponibil pentru investitii"
- la sfarsitul anului, cu disponibilitatile banesti aflate in contul de
disponibil pentru investitii ramase neutilizate si virate in contul de disponibil
a fondurilor cu destinatie speciala;
150 "Carnete de cecuri cu limita de suma"
- cu soldul carnetelor de cecuri cu limita de suma nefolosit si virat in
contul de disponibil al fondurilor cu destinatie speciala;
213 "Alte decontari"
- cu sumele necheltuite de subunitati si restituite organizatiei obstesti
care le-a transmis, pentru finantarea unor actiuni prevazute in bugetul aprobat
pentru fondurile cu destinatie speciala;
220 "Debitori"
- cu sumele incasate de la debitori direct in contul de disponibil din
fonduri cu destinatie speciala;
225 "Clienti"
- cu sumele incasate in contul de disponibil din fonduri cu destinatie
speciala, pentru produsele livrate, serviciile prestate etc.;
- cu sumele incasate de la clienti in contul de disponibil din fonduri cu
destinatie speciala din valorificarea materialelor rezultate in urma scoaterii
din functiune a mijloacelor fixe din fonduri cu destinatie speciala, potrivit
normelor in vigoare, dupa ce s-au scazut cheltuielile efectuate pentru aceste
operatiuni;
- cu sumele incasate din valorificarea materialelor rezultate din
declasarea sau scoaterea din uz a obiectelor de inventar, potrivit normelor in
vigoare, dupa ce s-au scazut cheltuielile efectuate pentru aceste operatiuni;
231 "Creditori"
- cu sumele virate eronat in contul de disponibil din fonduri cu destinatie
speciala si care urmeaza a fi restituite beneficiarilor;
337 "Fonduri cu destinatie speciala"
- cu sumele primite in contul de disponibil pentru constituirea fondului cu
destinatie speciala, potrivit normelor in vigoare.
Contul 119 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala" se
crediteaza prin debitul conturilor:
13 "Casa"
- cu sumele ridicate din contul de disponibil din fonduri cu destinatie
speciala, pentru efectuarea platilor in numerar prin casierie;
115 "Disponibil pentru investitii"
- cu sumele virate in conturile de disponibil deschise la bancile
finantatoare, pentru acoperirea platilor privind investitiile realizate din
fondurile cu destinatie speciala;
150 "Carnete de cecuri cu limita de suma"
- cu sumele virate din contul de disponibil din fonduri cu destinatie
speciala, pentru procurarea de carnete de cecuri cu limita de suma;
159 "Alte valori"
- cu valoarea tichetelor de calatorie, a timbrelor fiscale si postale, a
bonurilor cantitati fixe de carburanti etc., procurate si achitate din contul
de disponibil din fonduri cu destinatie speciala;
213 "Alte decontari"
- cu sumele transmise subunitatilor, pentru finantarea unor actiuni
prevazute in bugetul aprobat pentru fondurile cu destinatie speciala;
220 "Debitori"
- cu sumele preluate eronat din contul de disponibil din fonduri cu
destinatie speciala, care urmeaza a fi reclamate bancii si recuperate;
- cu sumele virate altor unitati drept garantii pentru serviciile ce
urmeaza a fi prestate (convorbiri telefonice, gaze, energie termica etc.);
231 "Creditori"
- cu sumele virate in contul altor unitati, care au fost retinute in
prealabil de la personalul remunerat din fonduri cu destinatie speciala
(chirii, pensii alimentare, popriri in baza unor hotarari judecatoresti, rate
pentru locuinte proprietate personala, bunuri procurate cu plata in rate etc.);
- cu sumele restituite unitatilor beneficiare din contul de disponibil din
fonduri cu destinatie speciala provenite din virari eronate in cont;
- cu sumele datorate Fondului special pentru sanatate.
232 "Decontari cu bugetul statului"
- cu impozitele, taxele, contributiile etc., virate bugetului de stat
potrivit normelor legale in vigoare;
233 "Decontari privind asigurarile sociale"
- cu sumele reprezentand contributii de asigurari sociale de stat, virate
din contul de disponibil din fonduri cu destinatie speciala in contul bugetului
asigurarilor sociale de stat, potrivit normelor legale in vigoare;
- cu contributia pentru pensia suplimentara retinuta de la personalul
remunerat din fonduri cu destinatie speciala, virata in contul bugetului
asigurarilor sociale de stat, potrivit normelor legale in vigoare;
234 "Furnizori"
- cu sumele platite din contul de disponibil din fonduri cu destinatie
speciala, pentru materialele achizitionate, lucrari executate si servicii
prestate;
235 "Decontari privind contributia la constituirea fondului pentru
plata ajutorului de somaj"
- cu sumele virate din contul de disponibil din fonduri cu destinatie
speciala, reprezentand contributia unitatii pentru constituirea fondului pentru
plata ajutorului de somaj;
- cu sumele virate din contul de disponibil din fonduri cu destinatie
speciala, reprezentand contributia personalului pentru constituirea fondului
pentru plata ajutorului de somaj;
337 "Fonduri cu destinatie speciala"
- cu sumele platite, redistribuite sau restituite din contul de disponibil
cu destinatie speciala, potrivit reglementarilor in vigoare;
421 "Cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala"
- cu sumele virate din contul de disponibil din fonduri cu destinatie
speciala, reprezentand cheltuieli care, prin natura lor, se inregistreaza
direct in contul de cheltuieli, potrivit reglementarilor in vigoare.
Contul 337 "Fonduri cu destinatie speciala"
Cu ajutorul acestui cont organizatiile obstesti tin evidenta fondurilor cu
destinatie speciala constituite in conformitate cu normele in vigoare.
Contabilitatea analitica se tine pe feluri de fonduri cu destinatie
speciala, ca de exemplu: sume incasate reprezentand timbrul literar, sume
incasate reprezentand timbrul cinematografic etc. si se evidentiaza in
contabilitate cu ajutorul contului 337.40 "Fondul special din aplicarea
timbrului literar" (cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al
artelor plastice), astfel:
337.40.01 - Fondul special din aplicarea timbrului literar;
337.40.02 - Fondul special din aplicarea timbrului cinematografic;
337.40.03 - Fondul special din aplicarea timbrului teatral;
337.40.04 - Fondul special din aplicarea timbrului muzical;
337.40.05 - Fondul special din aplicarea timbrului folcloric;
337.40.06 - Fondul special din aplicarea timbrului artelor plastice.
Contul 337 "Fonduri cu destinatie speciala" este un cont de
pasiv. In creditul acestui cont se inregistreaza fondurile constituite, iar in
debitul sau sumele cheltuite sau virate unitatilor din subordine. Soldul
creditor al contului reprezinta fondurile existente la dispozitia organizatiei
obstesti.
Contul 337 "Fondul cu destinatie speciala" se crediteaza prin
debitul conturilor:
119 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala"
- cu sumele primite in contul de disponibil, pentru constituirea fondului
cu destinatie speciala, potrivit normelor in vigoare;
13 "Casa" - cu sumele incasate in numerar pentru constituirea
fondului cu destinatie speciala, potrivit normelor in vigoare.
Contul 337 "Fonduri cu destinatie speciala" se debiteaza prin
creditul conturilor:
119 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala"
- cu sumele platite, redistribuite sau restituite din contul de disponibil
cu destinatie speciala, potrivit reglementarilor in vigoare;
415 "Cheltuieli pentru investitii in continuare"
- la sfarsitul anului, cu valoarea lucrarilor de investitii ramase
neterminate la finele anului precedent, care in anul curent au fost terminate,
receptionate, puse in functiune si inregistrate la mijloace fixe;
421 "Cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala"
- la finele anului, cu totalul cheltuielilor efectuate din fondurile cu
destinatie speciala, pentru inchiderea contului de cheltuieli.
Contul 421 "Cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala"
Cu ajutorul acestui cont organizatiile obstesti tin evidenta cheltuielilor
efectuate din fondurile special constituite potrivit reglementarilor in
vigoare.
Contabilitatea analitica a platilor de casa si a cheltuielilor efective se
conduce distinct in cadrul fiecarui fond, pe articole si alineate potrivit
"Clasificatiei economice" - anexa nr. 1 la "Clasificatia
indicatorilor financiari", aprobata prin Ordinul ministrului finantelor nr.
691/1990 - cu ajutorul "Fisei pentru operatiuni bugetare", ca de
exemplu in contul analitic 421.40 "Cheltuieli din fondul special din
aplicarea timbrului literar (cinematografic, teatral, muzical, folcloric ai al
artelor plastice), astfel:
421.40.01 - Cheltuieli din Fondul special din aplicarea timbrului literar;
421.40.02 - Cheltuieli din Fondul special din aplicarea timbrului
cinematografic;
421.40.03 - Cheltuieli din Fondul special din aplicarea timbrului teatral;
421.40.04 - Cheltuieli din Fondul special din aplicarea timbrului muzical;
421.40.05 - Cheltuieli din Fondul special din aplicarea timbrului
folcloric;
421.40.06 - Cheltuieli din Fondul special din aplicarea timbrului artelor
plastice.
Uniunile si asociatiile de creatori vor organiza evidenta cheltuielilor si
pe destinatiile prevazute la art. 3 din Legea nr. 35/1994.
Contul 421 "Cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala" este
un cont de activ. In debitul acestui cont se inregistreaza platilor efectuate
din fondurile cu destinatie speciala, potrivit dispozitiilor legale in vigoare,
iar in creditul acestui cont se inregistreaza, la finele anului, totalul
cheltuielilor efectuate pentru inchiderea contului.
Soldul debitor al contului in cursul anului reprezinta cheltuielile
efectuate pana la un moment dat.
Contul 421 "Cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala" se
debiteaza prin creditul conturilor:
119 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala"
- cu sumele virate din contul de disponibil din fonduri cu destinatie
speciala reprezentand cheltuieli care prin natura lor se inregistreaza direct
in contul de cheltuieli, potrivit reglementarilor in vigoare;
13 "Casa"
- cu sumele platite in numerar care prin natura lor se inregistreaza direct
in contul de cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala, potrivit
reglementarilor in vigoare;
150 "Carnete de cecuri cu limita de suma"
- cu cheltuielile de transport si alte servicii, achitate din carnete de
cecuri cu limita de suma;
159 "Alte valori"
- cu valoarea tichetelor de calatorie, a timbrelor fiscale si postale,
precum si a altor valori utilizate in actiunile finantate din fondurile cu
destinatie speciala;
213 "Alte decontari"
- cu valoarea deconturilor de cheltuieli primite de la subunitatile carora
li s-au transmis mijloace banesti sau materiale pentru realizarea actiunilor
prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli al fondului cu destinatie
speciala;
220 "Debitori"
- cu valoarea deconturilor de cheltuieli depuse de personalul unitatii
pentru justificarea avansurilor primite;
230 "Decontari cu personalul"
- la sfarsitul lunii, cu salariile si alte drepturi de personal, pe baza
statelor respective;
233 "Decontari privind asigurarile sociale de stat"
- cu contributia la asigurarile sociale de stat, datorata asupra
salariilor, conform reglementarilor in vigoare, inclusa in cheltuielile din
fondurile cu destinatie speciala;
234 "Furnizori"
- cu valoarea obiectelor de inventar sau a mijloacelor fixe care nu
necesita montaj, procurate de la furnizori, precum si a lucrarilor executate si
a serviciilor prestate de acestia organizatiilor obstesti (234 = 119, respectiv
234 = 115);
235 "Decontari privind contributia la constituirea fondului pentru
plata ajutorului de somaj"
- cu contributia unitatii pentru constituirea fondului pentru plata
ajutorului de somaj, conform reglementarilor in vigoare, inclusa in
cheltuielile din fondurile cu destinatie speciala;
600 "Materiale"
- cu valoarea materialelor, la pret de inregistrare, consumate pentru
realizarea actiunilor prevazute in bugetul aprobat pentru fondul cu destinatie
speciala;
- cu valoarea perisabilitatilor la materialele determinate in conditiile si
in limitele stabilite, potrivit reglementarilor in vigoare;
- cu diferentele dintre pretul de inregistrare si cel de decontare,
aferente ambalajelor refolosibile restituite furnizorilor;
- cu pretul de inregistrare al materialelor constatate in plus cu ocazia
inventarierii (in rosu), cu exceptia celor care provin din neinregistrarea unor
intrari de materiale in unitate, pentru care se procedeaza la inregistrarea
lor;
- cu pretul de inregistrare al materialelor restituite la magazie ca
nefolosite (in rosu);
601 "Materiale in prelucrare"
- la terminarea operatiunilor de prelucrare a materialelor, cu pretul de
inregistrare al materialelor utilizate in prelucrare, pentru inchiderea
contului. (Concomitent, se inregistreaza obiectele sau produsele rezultate in
urma prelucrarii: 01 = 310, in cazul mijloacelor fixe; 602 = 311, in cazul
obiectelor de inventar si 620 = 531, in cazul produselor).
Contul 421 "Cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala" se
crediteaza prin debitul conturilor:
220 "Debitori"
- cu sumele trecute in sarcina persoanelor vinovate sau reclamate de terti,
pentru cheltuieli nelegale sau neeconomicoase constatate in anul in care au
fost efectuate;
337 "Fonduri cu destinatie speciala"
- la finele anului, cu totalul cheltuielilor efectuate din fondurile cu
destinatie speciala, pentru inchiderea contului de cheltuieli;
415 "Cheltuieli pentru investitii in continuare"
- la finele anului cu cheltuielile efectuate, aferente investitiilor ramase
neterminate din fondurile cu destinatie speciala, care se continua in anul
urmator.
ANEXA 8
MONOGRAFIE
privind inregistrarea in contabilitate a principalelor operatiuni
economico-financiare
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Explicarea operatiunii Contul Contul
crt. debitor creditor
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
1. Sume incasate in numerar pentru constituirea 13 = 337
fondului cu destinatie speciala (analitic distinct
pe feluri de
fonduri)
2. Depunerea la banca a sumelor incasate in 119 = 13
numerar pentru constituirea fondului cu
destinatie speciala
3. Sume incasate prin contul de disponibil 119 = 337
pentru constituirea fondului cu destinatie (analitic
distinct
speciala pe feluri de
fonduri)
4. Sume transmise subunitatilor pentru 337 = 119
alimentarea conturilor de disponibilitati din (analitic
fonduri cu destinatie speciala ale acestora distinct
pe feluri
de fonduri)
5. Sume primite de subunitati de la organizatia 119 = 337
obsteasca pentru alimentarea conturilor de (analitic distinct
disponibilitati din fonduri cu destinatie pe feluri de
speciala ale acestora fonduri)
6. Sume transmise subunitatilor pentru 213 = 119
finantarea unor actiuni prevazute in bugetul
fondului cu destinatie speciala al
organizatiei obstesti
7. Sume primite de subunitati pentru finantarea 119 = 213
unor actiuni prevazute in bugetul fondului
cu destinatie speciala al organizatiei
obstesti
8. Sume virate in conturile de disponibil 115 = 119
deschise la bancile finantatoare pentru
acoperirea platilor privind investitiile
realizate din fondurile cu destinatie speciala
9. Aprovizionarea cu materiale de la furnizori 600 = 234
10. Aprovizionarea cu obiecte de inventar sau 421 = 234
mijloace fixe care nu necesita montaj, concomitent, dupa caz:
procurate de la furnizori, precum si 602 = 311
inregistrarea lucrarilor executate si a 01 = 310
serviciilor prestate de acestia organizatiei
obstesti
11. Plata furnizorilor pentru materialele si 234 = 119
obiectele de inventar procurate, precum si
pentru lucrarile executate si serviciile
prestate de acestia organizatiei obstesti
12. Plata furnizorilor pentru obiectele de 234 = 115
inventar de natura mijloacelor fixe care nu
necesita montaj, procurate pe seama
disponibilitatilor pentru investitii
13. Sume platite din cont care prin natura lor 421 = 119
se inregistreaza direct in contul de
cheltuieli
14. Deconturile de cheltuieli depuse de 421 = 220
titularii de avans pentru justificarea
avansurilor spre decontare
15. Deconturile de cheltuieli primite de la 421 = 213
subunitatile carora li s-au transmis
mijloace banesti sau materiale pentru
realizarea actiunilor prevazute in
bugetul de venituri si cheltuieli al
fondului cu destinatie speciala
16. Salariile cuvenite personalului, inclusiv 421 = %
contributia la asigurarile sociale de stat 230
si contributia unitatii la constituirea 233
fondului pentru plata ajutorului de somaj 235
17. Consumurile de materiale 421 = 600
18. Plata salariilor
- ridicarea numerarului de la banca 13 = 119
- salariile achitate personalului 230 = 13
- virarea impozitului aferent salariilor 232 = 119
- virarea contributiei la asigurarile 233 = 119
sociale de stat
- virarea contributiei unitatii si a 235 = 119
personalului pentru constituirea fondului
pentru plata ajutorului de somaj
- virarea sumelor cuvenite altor unitati 231 = 119
(chirii, rate, popriri, fondul special
pentru sanatate etc.)
19. Inregistrarea cheltuielilor efectuate 415 = 421
aferente investitiilor ramase neterminate la
finele anului, din fondurile cu destinatie
speciala care se continua in anul urmator
20. La finele anului, inchiderea contului de 337 = 421
cheltuieli, cu totalul cheltuielilor
efectuate din fondurile cu destinatie speciala
21. La sfarsitul anului curent inregistrarea 337 = 415
lucrarilor de investitii ramase neterminate
la finele anului precedent, care in anul
curent au fost terminate, receptionate,
puse in functiune si inregistrate la
mijloace fixe
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 9
LISTA
organizatiilor de creatori care, pana la data elaborarii prezentelor norme
metodologice, au facut dovada infiintarii, organizarii si functionarii conform
prevederilor legale in vigoare
1. Uniunea Scriitorilor din Romania
cont virament nr. 45.10.62.62., B.C.R. - S.M.B.
2. Asociatia Scriitorilor Profesionisti din Romania
cont virament nr. 45.10.80.12.108., B.C.R., Filiala sectorului 1,
Bucuresti.
3. Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania
cont virament nr. 4072996510074, B.R.D., Filiala "Victoria"
Bucuresti.
4. Uniunea Criticilor, Redactorilor si Realizatorilor Muzicali din Romania
cont virament nr. 4072996061338, B.R.D. - S.M.B., Filiala
"Unirea".
5. Uniunea Cineastilor din Romania
cont virament nr. 45.10.0.23.2., B.C.R. - S.M.B. 55100.
6. Uniunea Autorilor si Realizatorilor de Film
cont virament nr. 40.10.11.50.12., Credit Bank, sectorul agricol Ilfov.
7. Asociatia "Societatea Creatorilor de Film"
cont virament nr. 40.00.53.00.07.27.000.2., Banca Romaneasca ; bd. Unirii
nr. 35, Bucuresti, cod postal 70401.
8. Uniunea Teatrala din Romania
cont virament nr. 40.10.11.5013., Credit Bank, Agentia sectorului 2,
Bucuresti.
9. Uniunea Artistilor Plastici din Romania
cont virament nr. 45.36.74.5092., B.C.R., Filiala sectorului 1, Bucuresti.
10. Conventia Autorilor, Producatorilor si Realizatorilor Creatiilor Artistice
si Altor Creatii Intelectuale din Romania
cont virament nr. 46.39.08.52.60.221., Banca "Dacia Felix"
S.M.B.
|