NORME
METODOLOGICE Nr. 844 din 8 aprilie 1996
pentru aplicarea Legii nr. 20 din 8 aprilie 1996 privind unele masuri necesare
pentru desfasurarea campaniei agricole din primavara anului 1996, ca urmare a
starii de urgenta din agricultura
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 71 din 9 aprilie 1996
1. Potrivit art. 1 din Legea nr. 20 din 8 aprilie 1996, linia de credite
deschisa de Banca Nationala a Romaniei, in suma de 1.100 miliarde lei, va fi
utilizata pentru finantarea cheltuielilor de productie agricola aferente
lucrarilor agricole de primavara si lucrarilor de recoltat din anul 1996, cat
si pentru asigurarea stocurilor de furaje necesare zootehniei pana la noua
recolta.
Creditarea se va face in completarea resurselor proprii. Sursele de
finantare vor fi puse la dispozitia bancilor comerciale de catre Banca
Nationala a Romaniei, pe baza conventiilor incheiate cu fiecare banca
comerciala si potrivit solicitarilor Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
2. Creditele se vor acorda pentru: repararea tractoarelor, masinilor
agricole, utilajelor de recoltat si transportat, executarea lucrarilor agricole
de arat, pregatirea terenului, semanat si intretinerea culturilor,
achizitionarea de seminte, ingrasaminte chimice, erbicide, fungicide,
combustibili si carburanti, fertilizari si tratamente fitosanitare, taieri in
plantatiile de vie, pomi si hamei, lucrarile de sezon in legumicultura din camp
si spatii protejate, precum si pentru culturile furajere.
Pentru sectorul vegetal, finantarea cheltuielilor din credite se va face pe
baza devizelor de cheltuieli pe culturi, elaborate de solicitantii de credite,
si care vor fi pastrate in dosarele de credite ale acestora.
Pentru aprovizionarile si serviciile care includ T.V.A., decontarea din
credite a acestora se va face la valoarea integrala a facturii (inclusiv
T.V.A.). La incasarea T.V.A. de la buget, dupa achitarea obligatiilor de plata
prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, sumele respective se vor utiliza
exclusiv pentru rambursarea creditelor din care s-au decontat.
Din credite se va deconta si contravaloarea semintelor si a materialului de
plantat din productia proprie.
Din creditele aprobate se vor reconstitui cheltuielile pentru stocurile de
produse care sunt utilizate in campania agricola de primavara, efectuate
anterior, decontate din credite cu dobanda curenta sau din credite acordate pe
baza de hotarari ale Guvernului. De asemenea, se vor deconta cheltuielile
efectuate pentru campania agricola din primavara anului 1996, nedecontate pana
in prezent.
Creditele acordate anterior pentru campania de primavara din anul 1996,
potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 94/1996, agentilor economici
care au acces la credite in baza Legii nr. 20/1996, prevazuti la pct. 4 din
prezentele norme metodologice vor fi transferate la credite acordate potrivit
acestei legi.
Cheltuielile pentru asigurarea stocurilor de furaje finantate din credite
reprezinta valoarea tuturor furajelor (inclusiv ingrediente) necesare
sectorului zootehnic, pana la noua recolta din acest an.
3. Creditele aprobate prin Legea nr. 20/1996 se vor acorda urmatoarelor
categorii de beneficiari, indiferent de forma de proprietate si de exploatare a
terenurilor agricole:
- producatorilor agricoli - persoane fizice sau juridice - care exploateaza
terenuri agricole detinute in proprietate, in arenda, in asociere sau in alte
forme de organizare;
- societatilor comerciale prelucratoare de produse agricole cu terenuri
agricole in exploatare;
- institutelor si statiunilor de cercetare agricola cu profil vegetal,
zootehnic si horticol;
- societatilor comerciale prestatoare de servicii in agricultura (Agromec,
Agroservice, Servagromec, Comcereal, fabricile de ulei, Semrom, Unisem si
altele asemenea) si Agentiei Nationale a Produselor Agricole - R.A.
De asemenea, beneficiaza de credite pentru asigurarea stocurilor de furaje
pana la noua recolta societatile comerciale pentru cresterea si ingrasarea
animalelor si pasarilor, precum si producatorii agricoli care au sectoare de
animale si pasari, indiferent daca au sau nu terenuri agricole in exploatare.
4. Potrivit art. 4 din Legea nr. 20/1996, producatorii agricoli - persoane
fizice sau juridice -, societatile comerciale prestatoare de servicii in
agricultura si societatile comerciale care prelucreaza sfecla de zahar, in,
canepa, fructe si legume din camp si sere pot angaja credite, chiar daca au
datorii ca urmare a pagubelor produse de calamitati naturale, credite restante
si dobanzi neachitate din anii anteriori.
5. Pagubele produse ca urmare a calamitatilor naturale vor fi evidentiate
in bilantul contabil incheiat la 31 decembrie 1995 la cheltuieli exceptionale,
pe baza actelor de constatare intocmite potrivit Ordinului comun al ministrului
finantelor si al ministrului agriculturii si alimentatiei nr. 233/24/1990.
Prevederile acestui ordin se aplica in mod corespunzator si in cazul
agentilor economici cu capital privat, mixt sau majoritar privat, precum si
persoanelor fizice.
6. Creditele restante si dobanzile neachitate la 31 martie 1996 ale
beneficiarilor de credite, potrivit Legii nr. 20/1996, prevazute la art. 4 din
lege, vor fi reesalonate la plata in anii 1997 si 1998.
Reesalonarea creditelor si a dobanzilor neachitate se va face la
solicitarea agentilor economici, indiferent de forma de proprietate, prin
incheierea de acorduri de reesalonare incheiate de catre bancile comerciale si
agentii economici in cauza, tinand seama de rezultatele analizei efectuate cu
fiecare agent economic in parte.
In mod corespunzator, Banca Nationala a Romaniei va asigura credite
speciale la nivelul ratei dobanzilor de referinta pentru reesalonarea
creditelor si a dobanzilor restante existente la 31 martie 1996.
Bancile comerciale vor prezenta Bancii Nationale a Romaniei situatia
centralizata a datoriilor restante propuse la reesalonare, in termen de 5 zile de
la intrarea in vigoare a prezentelor norme metodologice.
Bancile comerciale vor proceda la incheierea acordurilor cu agentii
economici in termen de 5 zile de la primirea confirmarii de catre Banca
Nationala a Romaniei a sumelor ce urmeaza a fi reesalonate.
Creditele reesalonate sunt purtatoare de dobanzi la nivelul ratei de
referinta. Dobanda se va incasa la aceleasi termene la care se vor rambursa
creditele.
7. Creditele vor fi acordate in conditiile prevazute de normele proprii de
creditare ale bancilor comerciale, coroborat cu prevederile Legii nr. 20/1996.
Bancile comerciale vor aproba derogari de la normele proprii de creditare,
ca urmare a starii de urgenta din agricultura, prevazute in Legea nr. 20/1996.
8. Creditele acordate vor fi garantate potrivit normelor proprii de
creditare ale fiecarei banci comerciale.
Creditele angajate potrivit Legii nr. 20/1996 vor putea fi garantate,
luandu-se in calcul si contravaloarea produselor prevazute in programul pe
acest an, calculata in proportie de 100% pe baza contractelor de livrare a
acestora.
9. Termenele de rambursare a creditelor ce vor fi inscrise in
graficele-anexa la contractele de credite vor fi corelate cu perioadele de
valorificare a produselor creditate si de incasare a contravalorii acestora, in
maximum 30 de zile de la recoltare, potrivit tehnologiilor pe culturi, dar nu
mai tarziu de 31 decembrie 1996.
Bancile comerciale vor rambursa Bancii Nationale a Romaniei liniile de
credite primite, la aceleasi termene la care acestea se incaseaza de la
beneficiarii de credite.
10. Banca Nationala a Romaniei percepe o dobanda egala cu rata inflatiei
(calculata lunar de Comisia Nationala pentru Statistica pe ultimele 12 luni la
indicele preturilor de consum). Bancile comerciale percep o marja de 3 puncte
procentuale.
Beneficiarii de credite vor suporta o dobanda de 15% pe an, din care, la
incasare, bancile comerciale isi retin marja de 3 puncte procentuale, diferenta
fiind platita Bancii Nationale a Romaniei, potrivit conventiei.
Diferenta dintre nivelul dobanzii incasate de la beneficiarii de credite si
nivelul dobanzii stabilite potrivit alin. 1 de mai sus (rata dobanzii perceputa
de Banca Nationala a Romaniei plus marja de dobanda de 3 puncte procentuale
perceputa de bancile comerciale) va fi subventionata din alocatiile prevazute
in bugetul de stat pe anul 1997 cu aceasta destinatie pentru Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei. Plata acestor alocatii se va face in cursul lunii
ianuarie 1997, pe baza deconturilor intocmite de bancile comerciale si
prezentate Ministerului Finantelor de catre Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei.
Bancile comerciale, dupa primirea alocatiei de la Ministerul Agriculturii
si Alimentatiei, vor achita Bancii Nationale a Romaniei diferenta de dobanda.
11. Beneficiarii de credite raspund, potrivit legii, de utilizarea
creditelor conform destinatiei stabilite prin contractele de credite incheiate
cu bancile comerciale si, in cazul in care la controalele efectuate se constata
abateri, vor suporta consecintele prevazute de lege, inclusiv diferenta de
dobanda de la 15% la dobanda penalizatoare pentru creditele overdraft.
Bancile comerciale si Ministerul Agriculturii si Alimentatiei vor efectua
controale la toti beneficiarii de credite asupra modului de respectare a
destinatiei creditelor si a celorlalte prevederi din lege si din prezentele
norme metodologice.
Banca Nationala a Romaniei va verifica prin sondaj, la sediul central al
bancilor comerciale si la sucursalele acestora, respectarea destinatiei
creditelor acordate.
12. Evidentierea si raportarea creditelor acordate potrivit Legii nr.
20/1996 vor fi reglementate de catre fiecare banca comerciala.
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
Ministru,
Valeriu Tabara
BANCA AGRICOLA - S.A.
Presedinte,
Gheorghe Barbulescu
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Guvernator,
Mugur Isarescu
BANCA COMERCIALA ROMANA - S.A.
Presedinte,
Ion Ghica
Avizat
MINISTERUL FINANTELOR
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu