ORDONANTA
URGENTA Nr. 106 din 30 august 1999
privind contractele
incheiate in afara spatiilor comerciale*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 168 din 5 martie 2008
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta ordonanţă reglementează contractele
încheiate în condiţiile prevăzute la art. 3-5 între un comerciant care
furnizează bunuri sau servicii şi un consumator.
Art. 2. -In sensul prezentei ordonanţe, următorii
termeni se definesc astfel:
a) consumator- orice
persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii care, în
cadrul tranzacţiilor care intră sub incidenţa prezentei ordonanţe, acţionează
în scopuri din afara activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie,
artizanale ori liberale;
b) comerciant - orice
persoană fizică sau juridică autorizată, care acţionează în cadrul activităţii
sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, în
cadrul tranzacţiilor care intră sub incidenţa prezentei ordonanţe, precum şi
orice persoană care acţionează în acelaşi scop, în numele sau pe seama
acesteia;
c) spaţiu comercial - orice loc sau spaţiu autorizat conform
reglementărilor legale în vigoare, folosit în mod obişnuit de comerciant în
scopul desfăşurării activităţii pentru care a fost autorizat.
Art. 3. - Prezenta ordonanţă se aplică în cazul
contractelor încheiate în următoarele situaţii:
a) în timpul unei deplasări organizate de comerciant în
afara spaţiilor sale comerciale;
b) în timpul unei vizite efectuate de comerciant, dacă
aceasta nu a avut loc la solicitarea expresă a consumatorului:
1. la locuinţa unui consumator, unde pot fi încheiate
contracte şi cu alte persoane prezente;
2. la locul de muncă al consumatorului sau în locul în
care acesta se găseşte, chiar temporar, pentru motive de lucru, studiu sau
tratament;
c) în orice alte locuri publice sau destinate publicului, în care comercianul prezintă o ofertă pentru produsele sau
serviciile pe care le furnizează, în vederea acceptării acesteia de către
consumator.
Art. 4. - Sunt supuse prevederilor prezentei ordonanţe
şi contractele încheiate în urma solicitării de către consumator a unei vizite
a comerciantului pentru alte produse sau servicii decât cele pentru care
consumatorul a solicitat vizita, cu condiţia ca, în momentul solicitării,
consumatorul să nu fi cunoscut şi nici să nu fi avut în mod rezonabil
posibilitatea de a cunoaşte faptul că furnizarea produsului sau a serviciului
respectiv face parte din activitatea comercială sau profesională a
comerciantului.
Art. 5. - Prezenta ordonanţă se aplică şi în cazul
propunerilor de contract făcute de consumator, în condiţii analoage celor
specificate la art. 3 şi 4.
Art. 6. - Prezenta ordonanţă nu se aplică:
a) contractelor pentru care valoarea totală care
urmează să fie achitată de consumator este mai mică decât echivalentul în lei a
30 de euro la cursul de zi al Băncii Naţionale a României;
b) contractelor privind construirea, vânzarea şi
închirierea de bunuri imobile, precum şi contractelor care conţin alte drepturi
referitoare la bunuri imobile, cu excepţia contractelor privind furnizarea de
produse ce urmează să fie încorporate în bunuri imobile şi, de asemenea, a
contractelor privind repararea de bunuri imobile;
c) contractelor privind furnizarea de produse
alimentare, băuturi sau de produse de uz curent utilizate în gospodărie,
livrate cu regularitate de către comerciant;
d) contractelor de asigurări;
e) contractelor privind valorile mobiliare;
f) contractelor referitoare la furnizarea de bunuri sau
servicii, în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
1. contractul s-a încheiat pe baza unui catalog al comerciantului, pe care consumatorul a avut
posibilitatea să îl consulte în absenţa acestuia, pentru a fi corect informat
în vederea luării unei decizii;
2. contractul prevede o continuitate a relaţiilor
comerciale dintre consumator şi comerciant în cadrul unor livrări succesive de
produse sau de servicii;
3. atât catalogul, cât şi contractul menţionează expres
dreptul consumatorului de a returna produsul într-un termen de 7 zile
lucrătoare, începând de la data primirii acestuia, sau de a denunţa unilateral
contractul în decursul aceleiaşi perioade, fără o altă obligaţie decât aceea de
a avea grijă în mod rezonabil de bunuri.
CAPITOLUL II
Forma contractului
Art. 7. - Contractul trebuie să fie întocmit în formă
scrisă, încheiat cel mai târziu în momentul livrării produsului sau
serviciului, şi să conţină cel puţin datele complete de identificare a părţilor
contractante, obiectul şi preţul contractului, data şi locul încheierii
acestuia.
CAPITOLUL III
Dreptul de denunţare unilaterală a contractului
Art. 8. - (1) In situaţiile prevăzute la art. 3-5
comerciantul va informa în scris consumatorul, înainte sau cel mai târziu în
momentul încheierii contractului, despre dreptul acestuia din urmă de a denunţa
unilateral contractul în termenul prevăzut în prezenta ordonanţă, indicând
numele şi adresa persoanei faţă de care îşi poate exercita acest drept.
(2) Contractul trebuie să stipuleze, cu caractere mari
şi în imediata vecinătate a locului rezervat pentru semnătura consumatorului,
clauza expresă despre dreptul de denunţare unilaterală a contractului, în
termenele şi în condiţiile prevăzute în prezenta ordonanţă, precum şi numele şi
adresa comerciantului faţă de care consumatorul poate să îşi exercite acest
drept.
*) Republicată în temeiul art. V
lit. c) din titlul III „ Dispoziţii finale" al
Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor
în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia
europeană privind protecţia consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 899
din 28 decembrie 2007, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa Guvernului nr. 106/1999 privind contractele
încheiate în afara spaţiilor comerciale a fost publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 431
din 31 august 1999, şi a fost aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 60/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 30 ianuarie 2002.
(3) Comerciantul este obligat să înmâneze
consumatorului un exemplar din contractul încheiat şi să poată proba acest
lucru în faţa organelor de control.
Art. 9. - (1) Consumatorul are dreptul de a denunţa
unilateral contractul, în termen de 7 zile lucrătoare, care începe să curgă:
a) de la data încheierii contractului, dacă aceasta este concomitentă cu data livrării produsului;â
b) de la data încheierii contractului de prestări
servicii;
c) de la data primirii produsului de către consumator,
dacă livrarea a fost efectuată după data încheierii contractului.
(2) Părţile pot stipula în contract un termen mai mare
decât cel prevăzut la alin. (1), dacă consideră necesar.
(3) Pentru a-şi exercita dreptul de denunţare
unilaterală, consumatorul trebuie să anunţe comerciantul, în scris, prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire, data expedierii acesteia
trebuind să se încadreze în termenul prevăzut în contract. Anunţarea
comerciantului exonerează consumatorul de orice obligaţie, cu excepţia celei de
a înapoia comerciantului produsele livrate, contractul considerându-se
desfiinţat.
Art. 10. - Dacă comerciantul a omis să informeze
consumatorul despre dreptul de denunţare sau dacă informaţia a fost incompletă
ori greşită, astfel încât nu ar permite exercitarea unui asemenea drept,
termenul prevăzut la art. 9 se prelungeşte cu 60 de zile lucrătoare.
Art. 11. - Comerciantul este obligat să primească
produsele returnate de consumator în termenele prevăzute în prezenta ordonanţă.
CAPITOLUL IV
Condiţii pentru exercitarea dreptului de denunţare unilaterală a contractului
Art. 12. -In cazul denunţării
unilaterale a contractelor de livrare a produselor, acestea din urmă se
returnează de către consumator în următoarele condiţii:
a) în starea în care au fost primite, cu eventualele
modificări necesare în vederea examinării acestora;
b) cu gradul normal de uzură, cauzat de folosirea
conform instrucţiunilor de utilizare care i-au fost aduse la cunoştinţă.
Art. 13. -In cazul contractelor de prestări servicii,
dreptul de denunţare nu poate fi exercitat asupra serviciilor deja prestate
conform condiţiilor contractuale.
CAPITOLUL V
Efectele exercitării dreptului de denunţare
unilaterală a
contractului
Art. 14. -In cazul în care consumatorul nu a efectuat
nicio plată şi nici nu a primit produsul sau nu i s-a prestat serviciul conform
contractului, exercitarea dreptului de denunţare a contractului de către
consumator dezleagă ambele părţi de orice obligaţie.
Art. 15. - (1) Dacă produsul a fost primit de
consumator, în cazul în care acesta denunţă contractul, trebuie să returneze
produsul în termenul prevăzut la art. 9 sau, după caz, la art. 10.
(2) Produsul se consideră returnat în momentul în care a fost predat la
oficiul poştal sau unui alt expeditor ori predat direct operatorului economic
sau persoanei desemnate de acesta, caz în care se încheie între părţi un act
care să consemneze data predării-primirii.
(3) Cheltuielile de expediere sunt în sarcina
comerciantului. Art. 16. - (1) Comercianul, în termen de 15 zile de la primirea comunicării conform art. 9 sau, după caz, art. 10, trebuie
să ramburseze consumatorului toate sumele plătite de acesta, precum şi eventualele
cheltuieli aferente, conform prevederilor prezentei ordonanţe.
(2) Sumele se consideră rambursate la termenele la care
au fost efectiv restituite, expediate sau a fost ordonată plata lor.
(3) Se consideră nulă orice clauză care prevede
limitări la rambursarea catre consumator a sumelor sus-menţionate.
Art. 17. - Dreptul consumatorului la denunţarea
contractului nu poate fi anulat de nicio clauză contractuală sau înţelegere
între părţi, aceasta fiind considerată nulă de drept.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 18. - Incălcarea prevederilor prezentei ordonanţe
atrage răspunderea materială, civilă, contravenţională sau penală, după caz.
Art. 19. - Constituie contravenţii, dacă nu au fost
săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate
infracţiuni, şi se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 7 şi 8, cu amendă
contravenţională de la 200 lei la 500 lei;
b) nerespectarea prevederilor
art. 11, art. 15 alin. (3) şi ale art. 16, cu amendă contravenţională de la 500
lei la 1.000 lei.
Art. 20. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 19 se fac de către reprezentanţii împuterniciţi
ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Art. 21. - Contravenţiilor prevăzute la art. 19 le sunt
aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 22. - Limitele minimă şi maximă ale amenzilor
prevăzute la art. 19, precum şi valoarea prevăzută la art. 6 lit. a) pot fi
actualizate prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de indicele de inflaţie.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 23. - (1) Prezenta ordonanţă intră în vigoare după
30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
se abrogă orice alte dispoziţii contrare.
Prezenta ordonanţă transpune
prevederile Directivei 85/577/CEE a Consiliului din 20 decembrie 1985 privind
protecţia consumatorilor în cazul contractelor negociate în afara spaţiilor
comerciale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 372 din 31 decembrie 1985.