ORDONANTA DE URGENTA Nr. 161 din 13 octombrie 2000
pentru modificarea si completarea Legii nr. 18/1996 privind paza obiectivelor,
bunurilor si valorilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 557 din 9 noiembrie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Legea nr. 18/1996 privind paza obiectivelor, bunurilor si valorilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie
1996, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Titlul legii va avea urmatorul cuprins:
"Lege privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor si
valorilor"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Persoanele fizice pot apela pentru protectia personala la serviciile
unei persoane din cadrul societatilor specializate de paza, in conditiile
prezentei legi. Persoana specializata angajata, denumita in continuare garda de
corp, este obligata sa respecte in intreaga sa activitate dispozitiile acestei
legi, ale celorlalte prevederi legale in materie, precum si clauzele
contractului incheiat, indeplinindu-si sarcinile cu buna-credinta si in
serviciul exclusiv al persoanei aparate.
(2) Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale, regiile autonome, companiile si societatile
nationale, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile
comerciale, indiferent de forma capitalului social, institutiile publice,
precum si alte organizatii care detin bunuri ori valori cu orice titlu,
denumite in prezenta lege unitati, sunt obligate sa asigure paza
acestora."
3. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Paza se organizeaza si se efectueaza potrivit planului de paza intocmit
de unitatea ale carei bunuri sau valori se pazesc, cu avizul de specialitate al
politiei, care este obligatoriu si pentru modificarea planului de paza. Acest
aviz nu este necesar in cazul unitatilor la care paza se asigura cu efective de
jandarmi.
(2) Prin planul de paza se stabilesc, in principal: numarul de posturi si
amplasarea acestora, efectivul de personal de paza, amenajarile, instalatiile
si mijloacele tehnice de paza si alarma, masurile necesare pentru asigurarea
transportului valorilor importante, consemnul posturilor, legatura si
cooperarea cu alte organe cu atributii de paza a obiectivelor, bunurilor si
valorilor. De asemenea, vor fi prevazute si regulile de acces, potrivit
dispozitiilor conducatorului unitatii, precum si documentele specifice
serviciului de paza.
(3) In cazul unitatilor la care paza se asigura cu efective de jandarmi
planul de paza se intocmeste, de comun acord, de unitatea de jandarmi si
unitatea la care se asigura paza.
(4) Documentele specifice necesare in vederea executarii si evidentei
serviciului de paza si modelele acestora se stabilesc prin ordin al ministrului
de interne."
4. La articolul 6, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (4) - (8) cu
urmatorul cuprins:
"(4) La solicitarea persoanelor fizice si juridice, in situatii ce nu
sufera amanare, altele decat cele prevazute la alin. (1) si (2), comandantul
Jandarmeriei Romane poate aproba asigurarea temporara a pazei cu efective de
jandarmi a unor obiective, bunuri, valori si transporturi speciale.
(5) Prin situatii ce nu sufera amanare se intelege starile de fapt
caracterizate prin tensiuni interne, acte de dezordine si tulburare grava a
ordinii publice, stare infractionala ridicata, calamitati, catastrofe, furturi
frecvente din proprietatea publica sau privata, care impun luarea de indata,
sub paza cu efective de jandarmi, a unor obiective, locuri, portiuni de teren, altele
decat cele prevazute la alin. (1) si (2).
(6) Paza cu efective de jandarmi, aprobata in conditiile alin. (4), se
ridica dupa incetarea situatiei deosebite care a impus instituirea acesteia.
(7) Ridicarea pazei cu efective de jandarmi se realizeaza prin hotarare a
Guvernului in cazurile prevazute la alin. (1) si (2), respectiv prin ordin al
comandantului Jandarmeriei Romane, in situatiile mentionate la alin. (4).
(8) In situatia in care unitatile carora li s-a prevazut prin acte
normative asigurarea pazei cu efective de jandarmi isi schimba, isi restrang
sau isi inceteaza activitatea ori renunta la aceasta forma de paza, prin
hotarare a Guvernului de ridicare a pazei se vor stabili si modalitatile de
redistribuire a efectivelor disponibilizate si a alocatiilor bugetare aprobate
in acest scop."
5. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Unitatile care beneficiaza de paza cu efective de jandarmi incheie
contracte de prestari de servicii cu unitatile de jandarmi, la nivelul
esalonului care are organ financiar propriu.
(2) Serviciul de paza cu efective de jandarmi se efectueaza contra cost,
conform tarifelor stabilite de Ministerul de Interne la nivelul cheltuielilor
ocazionate de indeplinirea serviciului de paza, avizate de Oficiul Concurentei.
(3) Serviciul de paza cu efective de jandarmi se poate efectua si in
conditiile in care, in contrapartida, beneficiarul prestarilor de servicii
ofera, la randul sau, bunuri sau servicii, daca acestea sunt necesare
Jandarmeriei Romane.
(4) Conditiile efectuarii serviciului de paza conform prevederilor alin.
(3) se stabilesc prin hotarare a Guvernului in termen de 60 de zile*).
(5) Unitatile bugetare si sediile misiunilor diplomatice, precum si
unitatile extrabugetare de interes strategic sau care detin instalatii ori
obiective de o deosebita importanta nationala, beneficiare de paza cu efective
de jandarmi, care sunt exceptate de la plata, se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(6) Veniturile realizate din paza efectuata de unitatile de jandarmi,
potrivit legii, se retin integral de catre acestea ca venituri extrabugetare,
cu titlu permanent, care vor fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor
curente si de capital.
(7) Contractele incheiate intre unitatile de jandarmi si unitatea la care
se asigura paza au valabilitate pe toata durata de aplicabilitate a actului
normativ prin care s-a instituit paza militara. Clauzele contractelor pot fi
modificate periodic, cu acordul ambelor parti.
(8) Conducatorii unitatilor beneficiare de paza, contra cost, cu efective
de jandarmi se vor obliga prin contractul incheiat sa constituie, sub forma
unei scrisori de garantie bancara, pe numele prestatorului de serviciu, suma
aferenta prestarii serviciului contractat pe o perioada de 3 luni.
(9) Instalarea pazei se va face numai dupa asigurarea de catre beneficiarul
serviciului de paza a conditiilor stabilite prin contractul incheiat.
(10) In cazul nerespectarii obligatiilor prevazute de lege si a celor
contractuale de catre beneficiarii de paza, ridicarea pazei de la obiectivele
asigurate cu efective de jandarmi se poate face in termen de 60 de zile de la
atentionarea, in scris, a conducatorilor acestora, prin ordin al comandantului
Jandarmeriei Romane.
(11) Ridicarea pazei prin ordin al comandantului Jandarmeriei Romane in
conditiile prevazute in alin. (10) se poate face si in cazul in care
conducatorul unitatii beneficiare de paza refuza incheierea sau reactualizarea
contractului cu unitatea de jandarmi care asigura efectivele."
------------
*) Termenul curge de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
6. La articolul 8, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu
urmatorul cuprins:
"(2) Efectivele de jandarmi care asigura paza la obiective cu un grad
sporit de dificultate vor beneficia de aceleasi sporuri pentru conditii
periculoase, vatamatoare sau grele de munca, dupa caz, ca si ale personalului
din obiectivul respectiv."
7. La articolul 15, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Personalul de paza al corpurilor specializate se doteaza cu
uniforme, insemne si mijloace de autoaparare corespunzatoare celor stabilite
prin propriile regulamente de organizare si functionare."
8. Alineatele (1) si (2) ale articolului 16 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Primarii sunt obligati sa ia masuri ca in comune si sate sa se asigure
paza bunurilor publice si ale cetatenilor prin formele prevazute de prezenta
lege si de catre locuitorii acestora prin rotatie, conform hotararilor
consiliilor locale, dupa consultarea prealabila a locuitorilor. Consultarea
locuitorilor se realizeaza prin adunari populare organizate pe sate.
(2) Persoanele care executa paza prin rotatie trebuie sa indeplineasca
conditiile prevazute la art. 19 alin. (1) lit. a) - d), sa nu depaseasca
maximul varstei de pensionare si sa poarte insemne distinctive in timpul
executarii serviciului de paza."
9. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Personalul de paza se compune din paznici, portari, controlori acces
sau alte persoane stabilite de conducerea unitatii ori desemnate sa asigure
instruirea, controlul si coordonarea activitatii de paza.
(2) Pentru instruirea, controlul si coordonarea activitatii de paza la
unitatile unde numarul posturilor de paza este de peste 20, structura de
conducere necesara este formata din sef serviciu paza, sef tura, sef instruire.
(3) La celelalte unitati unde numarul de paznici este sub 20, activitatile
specifice de paza se indeplinesc de catre un imputernicit al conducerii
unitatii.
(4) Seful serviciului de paza sau imputernicitul cu paza se subordoneaza
direct conducerii unitatii si stabileste impreuna cu aceasta masurile cele mai
eficiente de paza."
10. Alineatul (2) al articolului 18 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Cu avizul politiei, personalul din paza proprie a unitatilor
poate fi dotat cu arme de foc, bastoane din cauciuc, sprayuri lacrimogene si
alte mijloace de aparare autorizate de lege, in raport cu importanta
obiectivelor, a bunurilor si a valorilor pazite."
11. La articolul 18, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat cu
urmatorul cuprins:
"(3) La unitatile unde functioneaza paza cu efective de jandarmi si
paza proprie, verificarea, avizarea, dotarea cu arme de foc, instruirea si
controlul personalului de paza se efectueaza de catre unitatea de jandarmi care
coordoneaza sistemul unic de paza."
12. Literele a), b), c) si e) ale alineatului (1) al articolului 19 vor
avea urmatorul cuprins:
"a) sa fie cetatean roman si sa aiba varsta cuprinsa intre 21 de ani
si maximul varstei de pensionare prevazut de lege;
b) sa aiba aptitudini fizice, psihice si profesionale adecvate functiei;
c) sa fie cunoscuta ca persoana corecta, cu o buna conduita cetateneasca si
sa nu fi suferit condamnari;
........................................................................
e) sa fie absolvent al invatamantului gimnazial si sa fie atestat de
organul competent."
13. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Atestarea personalului pentru executarea activitatilor de paza a
obiectivelor, bunurilor, valorilor si de garda de corp se face dupa obtinerea
avizului organelor de politie sau jandarmerie, dupa caz, si absolvirea unor
cursuri de calificare, cu durata minima de 45 de zile, contra cost, organizate
de Jandarmeria Romana, de corpurile gardienilor publici sau de societatile
specializate de paza avizate de Ministerul de Interne si Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale.
(2) Cursurile de calificare se desfasoara in baza unei tematici specifice,
aprobate de Inspectoratul General al Politiei sau de Comandamentul National al
Jandarmeriei, dupa caz, sub supravegherea si indrumarea acestor institutii si
se finalizeaza prin examinarea si atestarea absolventilor de catre o comisie
din care face parte un reprezentant al inspectoratului de politie judetean sau
al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, dupa caz, si un
reprezentant al directiei judetene de munca si protectie sociala sau al
Directiei de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti, dupa caz, din
subordinea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(3) In cazul cursurilor organizate de Jandarmeria Romana, din comisia de
atestare face parte si un reprezentant al comandamentului de jandarmi judetean
sau al Comandamentului de Jandarmi al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(4) Inscrierea la cursurile de calificare se face in baza cererii candidatului,
a documentelor care atesta indeplinirea conditiilor prevazute la art. 19 si a
avizului politiei sau jandarmeriei, dupa caz.
(5) Personalul de paza si garda de corp, care indeplinesc conditiile
prevazute la art. 19, se verifica si se avizeaza, in termen de 30 de zile de la
data solicitarii, de catre inspectoratele de politie judetene sau de Directia
Generala de Politie a Municipiului Bucuresti ori de catre unitatile
jandarmeriei, mentionate la art. 18 alin. (3), dupa caz.
(6) Contravaloarea cursurilor de calificare se suporta de catre candidat.
(7) Situatia nominala a persoanelor calificate se comunica de catre
organizatorii cursurilor de calificare prevazuti la alin. (1) la Inspectoratul
General al Politiei, in termen de 10 zile de la data absolvirii cursului,
precum si la inspectoratul de politie judetean sau la Directia Generala de
Politie a Municipiului Bucuresti, dupa caz, pe raza careia domiciliaza, care
vor organiza evidenta personalului calificat.
(8) Solicitarea avizarii se face de catre conducatorul unitatii care
organizeaza cursurile de calificare sau, dupa caz, al celei unde este angajat
personalul de paza sau garda de corp.
(9) Incadrarea personalului in serviciul de paza a obiectivelor, bunurilor,
valorilor sau de garda de corp se face pe baza avizului prevazut la alin. (4),
a certificatului de cazier judiciar si a atestatului primit la terminarea
cursului de calificare si se comunica, in termen de 10 zile, dupa caz, la
unitatea de politie sau de jandarmi competenta teritorial.
(10) In cazul retragerii avizului cel in cauza nu mai poate fi mentinut in
serviciul de paza.
(11) Conducatorii unitatilor prevazute la art. 1 alin. (2) care detin
secrete de stat sau care desfasoara activitati de interes strategic sunt
obligati sa solicite, pe langa avizul organelor de politie sau ale jandarmeriei
prevazut la alin. (4), si avizul Serviciului Roman de Informatii pentru
personalul angajat in vederea executarii serviciului de paza."
14. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Societatile specializate de paza se infiinteaza si functioneaza conform
legii, cu autorizarea Inspectoratului General al Politiei si cu avizul
Serviciului Roman de Informatii.
(2) Societatile prevazute la alin. (1) vor avea ca obiect principal
activitatea de paza. Personalului acestor societati ii este interzisa culegerea
de informatii care exced obiectului de activitate in domeniul pazei.
(3) Conducatorii societatilor specializate de paza trebuie sa obtina avizul
inspectoratului judetean de politie sau al Directiei Generale de Politie a
Municipiului Bucuresti, dupa caz, in a caror raza teritoriala isi au sediul
societatile respective. Conducatori ai societatilor specializate de paza sunt
asociatul/asociatii, precum si persoanele care asigura conducerea operativa a
activitatilor de paza, indeplinind functii de administratori, directori
executivi ori alte functii similare.
(4) Organul de politie competent poate acorda avizul persoanelor prevazute
la alin. (3) care au cetatenie romana si domiciliul in tara, au implinit varsta
de 21 de ani, poseda pregatire corespunzatoare atributiilor ce le revin, sunt
cunoscute cu o buna conduita cetateneasca si nu au suferit condamnari."
15. La articolul 22, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (4) si (5)
cu urmatorul cuprins:
"(4) Echipamentul personalului de paza va fi inscriptionat numai cu
denumirea si sigla societatii, aprobate cu ocazia autorizarii. Pe
autovehiculele din dotarea societatilor specializate de paza se inscriptioneaza
numai denumirea, sigla si numerele de telefon ale societatii. Echiparea si
folosirea de girofaruri sau sirene pe autovehiculele societatilor specializate
de paza este interzisa.
(5) Societatile specializate de paza, ca persoane juridice romane, se pot
asocia cu societati de paza straine, cu respectarea dispozitiilor prezentei
legi."
16. La capitolul II, dupa sectiunea a 4-a se introduce Sectiunea a 5-a
"Garda de corp" cuprinzand articolele 22^1 si 22^2 cu urmatorul
cuprins:
"SECTIUNEA a 5-a
Garda de corp
Art. 22^1
(1) Garda de corp poate fi exercitata de catre personalul societatilor
specializate de paza, infiintate potrivit legii, cu autorizarea Inspectoratului
General al Politiei.
(2) Persoanele fizice pot angaja garda de corp numai pe baza de contract de
prestari de servicii incheiat cu societatile specializate de paza prevazute la
alin. (1).
Art. 22^2
(1) Personalul care executa serviciul de garda de corp este obligat ca in
activitatile desfasurate sa respecte legile in vigoare si sa nu lezeze in vreun
fel drepturile si libertatile cetatenesti.
(2) In timpul serviciului personalul care executa garda de corp are pe
langa obligatiile prevazute la art. 26 lit. f), g), h), i), k), n), o) si
urmatoarele obligatii specifice:
a) sa poarte in timpul serviciului uniforma, insemnele, mijloacele de
aparare si de protectie cu care este dotat, inclusiv armamentul autorizat de
politie, pe care le foloseste numai in cazurile si in conditiile prevazute de
lege. Portul armamentului este interzis in sediile institutiilor publice;
b) sa apere persoana careia ii asigura garda de corp impotriva unor atacuri
care pun in pericol viata, integritatea corporala, sanatatea sau bunurile
acesteia;
c) sa ia primele masuri pentru salvarea persoanei beneficiare de garda de
corp, cand aceasta a fost ranita;
d) sa nu execute, la cererea beneficiarului de garda de corp, activitati
care depasesc limita atributiilor sale legale;
e) sa anunte politia de indata ce intra in posesia unor date sau informatii
despre iminenta pregatire sau savarsire a unor infractiuni;
f) sa opreasca si sa imobilizeze, in functie de posibilitati, persoanele
care au savarsit fapte prevazute de legea penala impotriva persoanei careia ii
asigura paza si sa le predea de indata la cea mai apropiata unitate de politie;
g) in cazul savarsirii uneia dintre faptele prevazute la lit. f) sa
asigure, in limita posibilitatilor, paza locului faptei si a mijloacelor
materiale de proba pana la sosirea politiei, fara a-si abandona misiunea de
garda de corp;
h) sa se subordoneze autoritatilor statului si sa-si dea concursul la
indeplinirea misiunilor ce revin acestora pentru prinderea infractorilor, fara
a incalca obligatiile fata de persoana pe care o are in paza;
i) sa coopereze cu autoritatile statului cu atributii in domeniul apararii,
ordinii publice si sigurantei nationale.
(3) Modul de actiune in diverse situatii al personalului ce executa
serviciul de garda de corp se stabileste prin regulamentul de organizare si
functionare propriu al societatii specializate de paza, aprobat de
Inspectoratul General al Politiei cu ocazia autorizarii acesteia."
17. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Transportul valorilor importante constand in sume de bani, titluri de
credite, cecuri sau alte inscrisuri de valoare, metale si pietre pretioase,
valori stiintifice, tehnice, de cultura si arta, precum si transportul armelor,
munitiilor, materialelor explozive, stupefiantelor, substantelor toxice sau
radioactive ori al altor materii sau substante periculoase se efectueaza cu
mijloace de transport anume destinate, asigurate, dupa caz, cu jandarmi,
gardieni publici, paznici proprii sau ai societatilor specializate de paza,
inarmati cu arme de foc, in conditiile legii.
(2) Efectivele necesare pazei bunurilor si valorilor prevazute la alin. (1)
se stabilesc, de comun acord, de catre conducatorii unitatilor care asigura
efective de paza si beneficiari, prin planul de paza si prin contract,
avandu-se in vedere cuantumul, importanta acestora, situatia operativa,
mijloacele de transport folosite, durata, conditiile meteo si reglementarile
legale in vigoare. Indiferent de natura transportului, paza acestuia se va
asigura de cel putin o persoana inarmata.
(3) Pentru efectivele care asigura paza transportului bunurilor si al
valorilor prevazute la alin. (1), beneficiarii vor asigura, dupa caz, conditii
corespunzatoare pentru executarea serviciului, astfel:
a) compartiment de serviciu sau vagoane tip corp de garda pentru
transportul pe calea ferata;
b) masini blindate pentru transportul valorilor;
c) masini semiblindate sau special amenajate pentru insotirea transportului
auto;
d) compartimente special amenajate sau rezervate pentru transporturi navale
sau aeriene."
18. Alineatele 1 si 2 ale articolului 24 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Mijloacele auto destinate transportului valorilor si al bunurilor
prevazute la art. 23 alin. (1) se certifica potrivit legii, se amenajeaza in
mod corespunzator, se doteaza cu dispozitive tehnice de paza si alarma, care sa
asigure securitatea deplina a persoanelor insotitoare si a valorilor
transportate, si se echipeaza cu tehnica de transmisiuni radio, pe frecventele
aprobate conform legii.
(2) Pe timpul transporturilor valorilor in afara localitatilor sau cand
situatia din zona o impune, conducatorul unitatii va asigura cel putin un
echipaj de insotire pentru paza si protectia valorilor."
19. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Conducatorii unitatilor sunt obligati sa asigure paza, mijloacele
mecano-fizice de protectie si sistemele de alarma impotriva efractiei, in
locurile de pastrare, depozitare si manipulare a bunurilor si a valorilor prevazute
la art. 23, a suportilor magnetici de date si informatii, a documentelor si
datelor cu caracter secret de stat, precum si in locurile unde se desfasoara
activitati care au un asemenea caracter.
(2) Elementele de protectie mecano-fizice incorporate imobilelor destinate
pastrarii, depozitarii si manipularii bunurilor si valorilor de orice fel
trebuie sa fie certificate ca rezista la efractie.
(3) Prin elemente de protectie mecano-fizice in sensul prezentei legi se
intelege ziduri, plase, blindaje, case de fier, dulapuri metalice, tezaure,
geamuri si folie de protectie, grilaje, usi si incuietori.
(4) Prin sisteme de alarma impotriva efractiei in sensul prezentei legi se
intelege un ansamblu de echipamente electronice compus din centrala de comanda
si semnalizare optica si acustica, detectoare de prezenta, antisoc si acustice,
butoane si pedale de panica, control acces si televiziune cu circuit inchis, cu
posibilitati de inregistrare si stocare a imaginilor si datelor, de natura sa
asigure o protectie corespunzatoare obiectivelor si persoanelor.
(5) Instalarea, precum si orice modificare adusa sistemelor de alarma
impotriva efractiei se realizeaza numai dupa avizarea proiectelor de catre
organul de politie competent sau, in situatia prevazuta la art. 18 alin. (3),
de catre unitatea competenta de jandarmi, care controleaza stadiul lucrarilor,
inclusiv punerea in functiune.
(6) Proiectele sistemelor de alarma impotriva efractiei se intocmesc in
conformitate cu normele tehnice stabilite prin hotarare a Guvernului."
20. Litera b) a alineatului (1) al articolului 29 va avea urmatorul
cuprins:
"b) analizeaza temeinic nevoile stricte de paza si stabilesc
efectivele necesare, in raport cu importanta, marimea si vulnerabilitatea
unitatilor respective, cu specificul productiei si cu locul de dispunere a
acestora. La obiectivele in care paza se executa cu efective de jandarmi,
analiza si stabilirea masurilor se realizeaza impreuna cu comandantul unitatii
de jandarmi care a aprobat planul de paza."
21. Dupa litera f) a alineatului 1 al articolului 29 se introduc literele
f^1) si f^2) cu urmatorul cuprins:
"f^1) asigura corp de garda pentru efectivele de jandarmi destinate
serviciului de paza si fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de
functionare a acestuia;
f^2) incheie contracte de prestari de servicii in domeniul pazei, garzii de
corp, transporturilor de valori, pentru realizarea mijloacelor de protectie
mecano-fizice si instalarea sistemelor de alarma impotriva efractiei, numai cu
societatile sau persoanele autorizate ori cu corpurile gardienilor
publici;"
22. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
In vederea asigurarii pazei si sigurantei obiectivelor, bunurilor si
valorilor, unitatile Ministerului de Interne au urmatoarele atributii:
a) asigura paza cu efective de jandarmi a obiectivelor, bunurilor si
valorilor, stabilite prin hotarare a Guvernului sau, dupa caz, prin ordin al
comandantului Jandarmeriei Romane, in conditiile prezentei legi;
b) avizeaza planurile de paza la unitatile la care paza nu este asigurata
cu efective de jandarmi, acorda sprijin de specialitate in organizarea pazei la
aceste unitati, in pregatirea personalului de paza si urmaresc executarea
intocmai a masurilor stabilite prin planul de paza;
c) acorda asistenta in organizarea activitatii de paza si de garda de corp
si asigura, in mod gratuit, armamentul necesar in vederea dotarii institutiilor
publice autorizate prin legea de infiintare, organizare si functionare sa
detina si sa foloseasca arme de foc si munitii, cu exceptia celor din sistemul
de aparare, ordine publica si siguranta nationala; asigura prin inchiriere, in
limita disponibilului, armamentul necesar dotarii personalului de paza pentru
celelalte unitati;
d) avizeaza incadrarea personalului de paza sau retrage avizul acordat
acestuia, in conditiile legii;
e) autorizeaza functionarea societatilor specializate de paza si elibereaza
avizul pentru conducatorii acestora;
f) autorizeaza activitatea de proiectare, producere, instalare si
intretinere a sistemelor de alarma impotriva efractiei sau a componentelor
acestora, precum si a mijloacelor de protectie mecano-fizice si de monitorizare
a alarmelor, in obiective, avizeaza conducatorii si personalul tehnic al
societatilor specializate in aceste domenii sau retrag acest aviz cand nu mai
sunt indeplinite conditiile prevazute de lege;
g) controleaza modul in care se respecta dispozitiile legale cu privire la
paza obiectivelor, a bunurilor si a valorilor, precum si a celor privind garda
de corp si stabilesc masurile ce urmeaza sa fie luate, cat si termenele in care
acestea trebuie indeplinite de catre conducatorul unitatii."
23. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
(1) In cadrul masurilor de paza a obiectivelor, a bunurilor si a valorilor,
conducatorii unitatilor prestatoare, precum si ai unitatilor beneficiare sunt
obligati sa asigure numai folosirea mijloacelor de protectie mecano-fizice si
de alarma impotriva efractiei care sunt certificate.
(2) Certificarea calitatii mijloacelor de protectie mecano-fizice prevazute
la alin. (1) si a componentelor acestora produse in Romania sau importate se
face de catre un laborator de incercari din tara, autorizat si acreditat,
potrivit legii.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) unitatile din sistemul de
aparare, ordine publica si siguranta nationala."
24. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
In proiectele de executie a constructiilor destinate producerii, pastrarii
sau detinerii unor bunuri ori valori importante sau a lucrarilor de
modernizare, modificare si transformare a acestora trebuie sa se prevada
construirea sau introducerea mijloacelor de protectie mecano-fizice si
instalarea sistemelor tehnice de paza si alarma impotriva efractiei."
25. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
(1) Persoanele fizice sau persoanele juridice de drept privat pot desfasura
activitati de proiectare, producere, instalare si intretinere a sistemelor de
alarma impotriva efractiei sau a componentelor acestora, precum si a
mijloacelor de protectie mecano-fizice, numai cu autorizarea Inspectoratului
General al Politiei.
(2) Persoanele fizice sau juridice prevazute la alin. (1) sunt obligate ca
in termen de 10 zile sa comunice, in scris, unitatii de politie competente
orice modificare intervenita in structura si organizarea activitatii pentru
care au fost autorizate.
(3) Emiterea avizului pentru conducatorii societatilor specializate
prevazute la alin. (1) si pentru personalul tehnic al acestora se realizeaza de
inspectoratele de politie judetene sau de Directia Generala de Politie a
Municipiului Bucuresti, pe raza carora isi are sediul societatea.
(4) Conducatorii societatilor specializate prevazute la alin. (1) vor fi
avizati si de Serviciul Roman de Informatii.
(5) Avizarea conducatorilor societatilor specializate in domeniile
prevazute la alin. (1) si a personalului tehnic se face cu respectarea
conditiilor prevazute la art. 19, cu exceptia conditiei de varsta."
26. Dupa articolul 33 se introduc articolele 33^1 si 33^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 33^1
Se interzice comercializarea, in orice mod, a mijloacelor de alarma
impotriva efractiei, a mijloacelor de protectie mecano-fizice sau a
componentelor acestora, fara prezentarea certificatului de calitate, eliberat
de un laborator autorizat din tara, a standardului national sau international
si fara precizarea clasei de siguranta conform normelor europene in care se
incadreaza.
Art. 33^2
Beneficiarii, conducatorii si personalul societatilor specializate in
domeniul sistemelor de alarma si al mijloacelor de protectie mecano-fizice sunt
obligati sa pastreze confidentialitatea informatiilor referitoare la sistemele
instalate sau avute in intretinere."
27. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
Constituie contraventii la prezenta lege urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie
infractiuni:
a) neluarea masurilor de organizare si functionare a pazei, prevazute la
art. 3, 4, 5 alin. (4), 14, 15 si 16;
b) neluarea masurilor prevazute la art. 24 alin. (1) sau nerespectarea
prevederilor art. 25;
c) neintocmirea planului de paza, conform art. 5, sau a celui de transport
de valori, conform art. 23 alin. (2), si neindeplinirea sarcinilor prevazute in
acestea ori a masurilor stabilite de politie;
d) incadrarea sau mentinerea in functie a personalului de paza, de orice
fel, cu nerespectarea dispozitiilor art. 19 alin. (1) si ale art. 20;
e) incalcarea de catre personalul de paza ori garda de corp a obligatiilor
prevazute la art. 22^2, art. 26 lit. a) - e), f), j), k) - n) si la art. 27
lit. a), b), d) si e);
f) neindeplinirea de catre conducatorii unitatilor a obligatiilor prevazute
la art. 20 alin. (9), art. 29 lit. a), b), d), e), f) si g) si la art. 33 alin.
(2);
g) nerespectarea prevederilor art. 22 alin. (1), (3), (4) si (5), ale art.
22^1 alin. (2), ale art. 33^1 si 33^2;
h) instalarea de sisteme tehnice de alarma impotriva efractiei sau de
componente ale acestora, cu incalcarea prevederilor art. 31 alin. (1), precum
si nerespectarea prevederilor art. 32 si ale art. 42 alin. (2), (3), (5), (6)
si (7)."
28. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Contraventiile prevazute la art. 36 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei, contraventiile
prevazute la lit. g) si h);
b) cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, contraventiile prevazute
la lit. a), b), c), d) si f);
c) cu amenda de la 200.000 lei la 1.000.000 lei, contraventiile prevazute
la lit. e)."
29. Dupa articolul 37 se introduc articolele 37^1, 37^2 si 37^3 cu
urmatorul cuprins:
"Art. 37^1
(1) Savarsirea intr-un interval de 3 luni a cel putin doua dintre
contraventiile prevazute la art. 36 lit. g) si h) atrage suspendarea, pe o
perioada de la o luna la 3 luni, a dreptului societatii sanctionate de a
incheia noi contracte si de a angaja personal.
(2) Masura prevazuta la alin. (1) se dispune, la propunerea agentului
constatator, de inspectoratul judetean de politie sau de Directia Generala de
Politie a Municipiului Bucuresti pe raza careia isi are sediul societatea
sanctionata si se comunica Inspectoratului General al Politiei.
(3) Unitatea de politie mentionata la alin. (2) va comunica, in scris,
masura suspendarii, societatii sanctionate, care o poate contesta in justitie,
in conditiile legii.
Art. 37^2
(1) Savarsirea uneia dintre urmatoarele fapte atrage anularea autorizatiei
de functionare:
a) comiterea, de catre conducatorii societatii specializate de paza sau ai
celor autorizate in domeniul sistemelor de alarma impotriva efractiei ori al
componentelor acestora, al mijloacelor de protectie mecano-fizice sau de
monitorizare a alarmelor unor obiective, a unor infractiuni in legatura cu
activitatea acestor societati;
b) refuzul nejustificat de a asigura accesul lucratorilor de politie si ai
jandarmeriei special desemnati pentru exercitarea atributiilor legale de
control, pentru luarea masurilor de prevenire in obiectivele pazite sau
asistate prin mijloace tehnice antiefractie si in organizarea activitatii de
garda de corp;
c) depasirea limitelor obiectului de activitate al societatii specializate
de paza, precum si culegerea de informatii care exced acestuia. In situatia in
care se constata ca informatiile culese de personalul societatii specializate
de paza sau ca activitatile desfasurate de aceasta vizeaza siguranta nationala,
se informeaza, de indata, autoritatile competente cu atributii in domeniul
sigurantei nationale;
d) refuzul nejustificat de a furniza datele, informatiile sau documentele
solicitate de catre reprezentantii autoritatilor publice competente potrivit
legii, aflati in exercitiul functiunii;
e) exercitarea in fapt a atributiilor de organizare si functionare a
activitatii societatii specializate de paza de catre persoane care au suferit
condamnari pentru infractiuni savarsite cu intentie;
f) repetarea in interval de un an a uneia dintre faptele care atrag masura
suspendarii.
(2) Anularea autorizatiei se dispune de catre Inspectoratul General al
Politiei si se comunica Oficiului registrului comertului pe raza caruia
functioneaza societatea specializata de paza la data expirarii termenului
prevazut la alin. (5) sau la data ramanerii definitive a hotararii
judecatoresti prin care s-a contestat aceasta masura.
(3) In cazul prevazut la alin. (1) lit. a) anularea autorizatiei se dispune
dupa ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare a persoanei
in cauza.
(4) In cazurile prevazute la alin. (1) lit. b), c) si d) anularea
autorizatiei se dispune in baza actului de constatare motivat, intocmit de
reprezentantii autoritatilor publice competente.
(5) Dupa anularea autorizatiei conducatorul societatii specializate de paza
este obligat sa rezilieze contractele incheiate cu beneficiarii in termen de 10
zile de la comunicarea in scris a acestei masuri.
(6) Masura anularii autorizatiei de functionare poate fi atacata in
justitie, potrivit legii, de catre societatea sanctionata, iar pana la
ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti nu se aplica prevederile alin.
(5) referitoare la rezilierea contractelor cu beneficiarii.
Art. 37^3
(1) Masura retragerii avizului personalului de paza sau garzii de corp se
ia in mod obligatoriu in urmatoarele situatii:
a) persoana a savarsit o infractiune in legatura cu serviciul;
b) persoana a fost sanctionata contraventional de cel putin doua ori intr-o
luna pentru incalcarea dispozitiilor art. 26 si 22^2 sau a normelor de
convietuire sociala, a ordinii si linistii publice;
c) persoana si-a pierdut aptitudinile fizice necesare in vederea
indeplinirii functiei de paznic sau garda de corp.
(2) Masura retragerii avizului se propune de agentul constatator care s-a
sesizat ca personalul de paza sau garda de corp se afla in vreuna dintre
situatiile prevazute la alin. (1) si se dispune de catre autoritatile prevazute
la art. 20 alin. (4).
(3) Persoana careia i s-a retras avizul poate contesta aceasta masura in
justitie, in conditiile legii.
(4) La nivelul Inspectoratului General al Politiei va fi organizata o
evidenta informatizata a tuturor persoanelor care au fost atestate pentru
serviciul de paza, precum si a celor carora le-au fost retrase avizele de catre
unitatile competente ale Ministerului de Interne.
30. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute in
prezenta lege se fac de catre politisti, jandarmi, precum si de catre primar
sau imputernicitii acestuia, conform competentelor ce le revin, potrivit legii.
(2) Dupa expirarea termenului legal de contestare a procesului-verbal prin
care s-a constatat contraventia sau dupa ramanerea definitiva si irevocabila a
hotararii judecatoresti prin care masura aplicata se considera legala, agentul
constatator are obligatia sa comunice masura sanctionarii contraventionale inspectoratului
de politie judetean sau Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti,
dupa caz, pe teritoriul careia isi are sediul societatea specializata de paza
sanctionata."
31. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
Contraventiilor prevazute in prezenta lege, cu exceptia celor reglementate
la art. 36 lit. g) si h), le sunt aplicabile dispozitiile art. 25 si 26 din
Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
modificarile si completarile ulterioare."
32. Dupa articolul 40 se introduc articolele 40^1 si 40^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 40^1
Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani
urmatoarele fapte:
a) exercitarea fara autorizatie a activitatii de paza a obiectivelor,
bunurilor, valorilor sau de garda de corp;
b) exercitarea fara autorizatie a activitatii de proiectare, producere,
instalare si intretinere a mijloacelor de protectie mecano-fizice sau a
sistemelor de alarma impotriva efractiei;
c) exercitarea activitatilor prevazute la lit. a) si b) in perioada de
suspendare a autorizatiei sau de anulare a acesteia.
Art. 40^2
Implicarea de catre conducatorii unitatilor cu paza proprie, ai corpurilor
specializate de paza sau ai societatilor specializate de paza a personalului
propriu in actiuni de forta, in executari silite, recuperari de debite,
conflicte de munca sau de opunere la desfasurarea actiunilor de restabilire a
ordinii de drept de catre autoritatile publice competente se pedepseste cu
inchisoare de la 1 la 5 ani, daca fapta nu constituie o infractiune mai
grava."
33. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
(1) Corpul gardienilor publici, societatile specializate de paza si cele
din domeniul sistemelor de alarma impotriva efractiei autorizate de
Inspectoratul General al Politiei pot infiinta dispecerate de zona care sa
monitorizeze si sa transmita alarmele de la sistemele electronice conectate.
(2) Infiintarea dispeceratelor de zona potrivit alin. (1) se face numai
dupa avizarea proiectului si a regulamentului de organizare si functionare de
catre Inspectoratul General al Politiei.
(3) Avizul mentionat la alin. (2) este obligatoriu si pentru societatile
care realizeaza doar monitorizarea tehnica a sistemelor.
(4) Plata serviciilor de monitorizare prin dispecerat a sistemului de
alarma local se face pe baza contractelor incheiate cu beneficiarii acestora.
(5) Interventia echipajelor mobile in cazul receptarii semnalelor de alarma
de la abonatii conectati se va realiza cu personal calificat din cadrul
corpurilor gardienilor publici ori al societatilor specializate de paza.
(6) In situatiile in care interventia este confirmata si fortele proprii
sunt depasite de amploarea evenimentului, prin dispecerat se anunta politia
locala in vederea prinderii infractorilor si cercetarii locului faptei. In
celelalte cazuri, dupa prinderea infractorilor, acestia vor fi predati de
indata unitatilor de politie competente teritorial.
(7) Mentionarea in planul de paza a faptului ca obiectivul este asigurat
prin conectarea sistemului de alarma la un dispecerat de monitorizare si
transmitere a alarmelor este obligatorie."
Art. 2
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, prin hotarare a Guvernului se vor stabili normele
metodologice privind:
a) autorizarea societatilor de paza si avizarea personalului acestora;
b) autorizarea activitatilor de proiectare, producere, instalare si
intretinere a sistemelor de alarma impotriva efractiei si a mijloacelor de
protectie mecano-fizice si avizarea personalului acestora;
c) avizarea dispeceratelor de monitorizare a alarmelor;
d) procedura de suspendare sau de anulare a autorizatiei societatii
specializate de paza, precum si procedura retragerii avizului personalului de
paza;
e) normele tehnice ce trebuie respectate cu ocazia proiectarii si
realizarii sistemelor de alarma impotriva efractiei.
Art. 3
(1) Personalul de paza care nu a urmat cursurile de calificare in
conditiile prevazute la art. 20 si care este incadrat in una dintre formele de
paza prevazute la cap. II sectiunile a 3-a si a 4-a va fi supus atestarii, in
conditiile prezentei ordonante de urgenta, in termen de un an de la data
publicarii acesteia.
(2) Societatile specializate de paza care nu indeplinesc conditiile
prevazute la art. 21 alin. (1) vor fi supuse autorizarii sau avizarii, dupa
caz, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta.
(3) Desfasurarea activitatilor de paza de catre societatile specializate
prevazute la alin. (2) dupa expirarea termenului de 6 luni constituie
infractiunea prevazuta la art. 40^1 lit. a).
Art. 4
Legea nr. 18/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 75 din 11 aprilie 1996, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
ordonanta de urgenta, va fi republicata dupa aprobarea acesteia prin lege,
dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Liviu Lucian Albu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul functiei publice,
Ioan Onisei,
secretar de stat