ORDONANTA DE URGENTA Nr. 172 din 13 decembrie 2001
privind unele masuri pentru relansarea economica a Societatii Comerciale
"Combinatul Siderurgic Resita" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 825 din 20 decembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
In vederea relansarii economice a Societatii Comerciale "Combinatul
Siderurgic Resita" - S.A., denumita in continuare societate, se adopta
masurile economice prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 2
In cuprinsul prezentei ordonante de urgenta termenii si expresiile de mai
jos au urmatoarele intelesuri:
a) investitor strategic - Noble Ventures Inc., S.U.A.;
b) certificate de obligatii bugetare - certificatele care precizeaza
obligatiile bugetare ale societatii, emise de Ministerul Finantelor Publice,
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate, precum si de orice alte institutii ale statului, in conformitate cu
prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare;
c) APAPS - Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului.
CAP. 1
Restructurarea datoriilor societatii catre stat si creditorii bugetari
Art. 3
Se aproba stingerea, prin conversie in actiuni, a urmatoarelor creante
asupra societatii:
a) creantele bugetare ale Ministerului Finantelor Publice, Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale si ale Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare
datorate de societate, cu exceptia sumelor reprezentand taxa pe valoarea
adaugata suspendate in vama, conform certificatelor de obligatii bugetare,
ramase dupa efectuarea compensarilor cu taxa pe valoarea adaugata de rambursat,
potrivit art. 22 lit. b)1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000
privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata si modificata prin Legea nr.
547/2001, si cu exceptia majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
intarziere, care se scutesc de la plata potrivit art. 5 din prezenta ordonanta
de urgenta, datorate si neachitate la data de 31 octombrie 2001;
b) creantele statului constand in sume platite de Ministerul Finantelor
Publice in calitate de garant bancilor imprumutatoare in contul imprumuturilor
contractate de societate, dobanzile si comisioanele aferente, precum si
comisionul datorat fondului de risc, exigibile la data de 31 octombrie 2001;
c) creantele bugetare ale Ministerului Finantelor Publice, Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale si ale Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare
datorate de societate, cu exceptia sumelor reprezentand taxa pe valoarea
adaugata suspendate in vama, conform certificatelor de obligatii bugetare,
ramase dupa efectuarea compensarilor cu taxa pe valoarea adaugata de rambursat,
potrivit art. 22 lit. b)1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000,
aprobata si modificata prin Legea nr. 547/2001, si cu exceptia majorarilor de
intarziere si a penalitatilor de intarziere, care se scutesc de la plata
potrivit art. 5 din prezenta ordonanta de urgenta, datorate si neachitate
pentru perioada 31 octombrie 2001 - 31 decembrie 2001;
d) creantele statului constand in sume platite de Ministerul Finantelor
Publice in calitate de garant bancilor imprumutatoare in contul imprumuturilor
contractate de societate, dobanzile si comisioanele aferente, care devin
exigibile in perioada 31 octombrie 2001 - 31 decembrie 2001.
Art. 4
(1) Creditorii prevazuti la art. 3 care dobandesc actiunile emise de
societate ca urmare a conversiei creantelor prevazute la art. 3 lit. a) - d) au
obligatia de a transfera aceste actiuni in portofoliul APAPS in vederea
vanzarii acestora, pe baza si in conditiile unui protocol de transfer prin care
se acorda APAPS mandatul privind vanzarea acestor actiuni, in nume propriu si
pe seama acestora, cu precizarea conditiilor esentiale ale contractului de
vanzare.
(2) Investitorul strategic are un drept de preemtiune la cumpararea
actiunilor rezultate ca urmare a conversiei in actiuni a datoriilor societatii,
drept pe care il poate exercita in termen de 60 de zile de la data aprobarii
conversiei de catre adunarea generala a actionarilor, APAPS avand obligatia de
a face oferta de vanzare cu privire la aceste actiuni in mod direct
investitorului strategic.
(3) Sumele rezultate in urma vanzarii actiunilor se distribuie de APAPS
catre creditorii titulari initiali ai actiunilor in mod proportional cu numarul
actiunilor transferate de fiecare dintre acestia in termen de 30 de zile de la
data incasarii pretului.
Art. 5
Se scutesc de la plata toate majorarile de intarziere si penalitatile de
intarziere aferente creantelor prevazute la art. 3 acumulate pana la data
conversiei acestora in actiuni ale societatii.
Art. 6
(1) Prin derogare de la prevederile art. 36 din Legea datoriei publice nr.
81/1999, indeplinirea in continuare, la scadenta, a obligatiilor de plata,
inclusiv cu privire la dobanzi si comisioane aferente, asumate de societate in
baza prevederilor imprumuturilor contractate de societate si garantate de stat,
se va asigura pentru societate de catre Ministerul Finantelor Publice.
(2) Societatea este obligata sa ramburseze Ministerului Finantelor Publice
sumele platite conform alin. (1) in termen de 5 ani, cu o perioada de gratie de
18 luni, potrivit acordurilor de reesalonare incheiate in baza prevederilor
normelor metodologice ce urmeaza sa fie emise in aplicarea prezentei ordonante de
urgenta.
(3) In cazul in care societatea nu va respecta oricare dintre termenele de
plata prevazute in acordurile de reesalonare incheiate potrivit alin. (2),
societatea este obligata la plata majorarilor de intarziere si a penalitatilor
de intarziere in conditiile si in cuantumul prevazute de legislatia in vigoare,
de la data scadentei pana la plata integrala a debitului.
Art. 7
Creditorii bugetari vor ridica toate gajurile, garantiile sau sarcinile
care greveaza activele sau conturile bancare ale societatii constituite in
favoarea lor, aferente creantelor bugetare restructurate potrivit prevederilor
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 8
APAPS este mandatata sa notifice Consiliului Concurentei printr-un formular
de notificare unic, ajutoarele de stat, astfel cum sunt definite de prevederile
Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, acordate de Ministerul Finantelor
Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, de Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate, precum si de orice alte institutii publice sau entitati
care au calitatea de furnizori de ajutoare de stat fata de societate.
CAP. 2
Dispozitii speciale privind inchiderea procedurii de reorganizare judiciara
a societatii
Art. 9
(1) Procedura de reorganizare judiciara a societatii inceteaza de drept la
data renuntarii la judecata de catre creditorii ale caror creante reprezinta nu
mai putin de 80% din totalul creantelor prezentate in cererile introductive pe
baza carora a fost deschisa aceasta procedura.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 118 - 120 din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, la
primirea cererii judecatorul-sindic pronunta o incheiere prin care ia act de
renuntarea la judecata a creditorului care a formulat-o, calculeaza suma
creantelor creditorilor care au renuntat la judecata pana la acel moment si
procentul reprezentat de acestea in totalul creantelor prezentate in cererile
introductive pe baza carora a fost deschisa procedura reorganizarii judiciare
si, in masura in care conditia prevazuta la alin. (1) este intrunita, constata
inchisa aceasta procedura. Incheierea de constatare a inchiderii procedurii de
reorganizare judiciara trebuie sa prevada si obligarea societatii la plata remuneratiei
administratorului si cuantumul acesteia. Fiecare incheiere se afiseaza la usa
instantei si se publica intr-un ziar national in termen de 24 de ore de la
pronuntare.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 11 din Legea nr. 64/1995,
republicata, incheierile pronuntate conform alin. (2) sunt definitive si
irevocabile.
Art. 10
Creditorii bugetari care au formulat cereri introductive sunt autorizati sa
renunte la judecata conform art. 9 din prezenta ordonanta de urgenta prin ordin
al conducatorului institutiei respective.
Art. 11
Pe data pronuntarii incheierii de inchidere a procedurii de reorganizare
judiciara atributiile administratorului inceteaza, urmand ca acesta sa fie
descarcat de indatoriri si responsabilitati de catre adunarea generala a
actionarilor societatii. Realizarea oricaror alte operatiuni in numele
societatii dupa incetarea atributiilor sale atrage raspunderea
administratorului.
Art. 12
Pentru o perioada de 3 luni de la data pronuntarii incheierii de inchidere a
procedurii de reorganizare judiciara se instituie o procedura de supraveghere
financiara a societatii de catre APAPS, constand in obligatia societatii de
raportare fata de APAPS a operatiunilor si evenimentelor semnificative pentru
indeplinirea obiectului de activitate al societatii. La cererea societatii
termenul de exercitare a supravegherii financiare se poate prelungi prin
hotarare a Guvernului cu maximum 6 luni.
Art. 13
(1) Prevederile art. 35 si 37 din Legea nr. 64/1995, republicata, sunt aplicabile
si pe parcursul procedurii de supraveghere financiara a societatii.
(2) Termenele de prescriptie suspendate potrivit art. 36 din Legea nr.
64/1995, republicata, prin deschiderea procedurii de reorganizare judiciara a
societatii vor reincepe sa curga dupa 10 zile de la expirarea perioadei
prevazute la alin. (1).
Art. 14
Pana la expirarea termenului prevazut la art. 12, din prezenta ordonanta de
urgenta, societatea are obligatia sa reesaloneze sau sa achite creantele admise
la masa credala rezultata din procesul de reorganizare, precum si sa foloseasca
orice alta metoda legala de stingere a acestor creante.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 15
In termen de 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta Ministerul Finantelor
Publice va emite norme metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor
cap. I din prezenta ordonanta de urgenta.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu