ORDONANTA DE URGENTA Nr. 201 din 15 noiembrie 2000
pentru crearea cadrului institutional necesar in vederea functionarii Centrului
Regional al Initiativei de Cooperare in Sud-Estul Europei pentru combaterea
infractionalitatii transfrontaliere
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 589 din 21 noiembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In intelesul prezentei ordonante de urgenta:
a) Acordul SECI inseamna Acordul de cooperare pentru prevenirea si
combaterea infractionalitatii transfrontaliere, semnat la Bucuresti la 26 mai
1999 si ratificat prin Legea nr. 208/1999, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 654 din 31 decembrie 1999, intrat in vigoare la 1
februarie 2000;
b) Centrul SECI inseamna Centrul Regional al Initiativei de Cooperare in
Sud-Estul Europei pentru combaterea infractionalitatii transfrontaliere, situat
in municipiul Bucuresti;
c) Acordul de sediu inseamna Acordul de sediu dintre Romania si Centrul
Regional al Initiativei de Cooperare in Sud-Estul Europei, semnat la Bucuresti
la 2 octombrie 2000;
d) autoritatile romane competente inseamna organele administratiei publice
centrale si locale sau alte institutii publice romane, in functie de contextul
prevederilor specifice din Acordul de sediu;
e) Punctul national unic de contact initial, in sensul art. 8 paragraful 1
din Acordul SECI, este denumit Punctul national focal.
Art. 2
In aplicarea prevederilor art. 29 (Aplicarea provizorie) din Acordul de
sediu autoritatile romane competente sunt obligate sa aplice provizoriu Acordul
de sediu.
Art. 3
In aplicarea prevederilor art. 27 (Operarea Acordului de sediu) Ministerul
Afacerilor Externe, Ministerul de Interne, Ministerul Finantelor - Directia
Generala a Vamilor, Serviciul de Protectie si Paza si alte autoritati romane
competente vor incheia intelegeri administrative separate in vederea crearii
conditiilor optime pentru buna functionare a Centrului SECI.
Art. 4
In cadrul Ministerului de Interne se infiinteaza, ca directie, Punctul
national focal, a carui structura organizatorica este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
In cadrul Ministerului de Interne - Inspectoratul General al Politiei si
Ministerului Finantelor - Directia Generala a Vamilor se infiinteaza functia de
ofiter de legatura la Centrul SECI.
CAP. 2
Punctul national focal
Art. 6
Punctul national focal (PNF) are urmatoarele atributii:
a) sprijina activitatea ofiterilor de legatura romani la Centrul SECI,
pentru prevenirea, constatarea, cercetarea si combaterea infractionalitatii
transfrontaliere;
b) primeste cererile de asistenta de la institutiile cu competente in
domeniul prevenirii si combaterii infractionalitatii din Romania sau de la
ofiterii de legatura romani;
c) urmareste activitatile de verificare desfasurate de unitatile de politie
si vama din Romania sau de alte structuri abilitate, asigurand solutionarea
operativa si de calitate a cererilor de asistenta;
d) organizeaza o baza de date proprie, in care implementeaza, stocheaza si
prelucreaza cererile de asistenta si datele obtinute in procesul verificarii
acestora;
e) asigura confidentialitatea deplina a informatiilor si datelor gestionate
in conformitate cu prevederile legale;
f) coopereaza cu Ministerul Public, Ministerul Justitiei, Serviciul Roman
de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Oficiul National pentru
Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor si cu alte institutii cu competente
in domeniu, prin punctele de contact stabilite de acestea.
Art. 7
Personalul PNF este asigurat de Ministerul de Interne prin numire si de
Ministerul Finantelor - Directia Generala a Vamilor prin detasare, potrivit
anexei nr. 1.
CAP. 3
Ofiterii de legatura
Art. 8
(1) Ministrul de interne si ministrul finantelor numesc cate un ofiter de
legatura la propunerea sefului Inspectoratului General al Politiei si a
directorului general al Directiei Generale a Vamilor.
(2) Criteriile aplicate in selectia ofiterilor de politie si a expertilor
vamali cu atributii in domeniul combaterii infractionalitatii transfrontaliere
vor fi in concordanta cu reglementarile interne ale Centrului SECI.
(3) Numirea celor 2 ofiteri de legatura se face pentru o perioada de
minimum 2 ani, fiind notificata Secretariatului Centrului SECI prin Ministerul
Afacerilor Externe din Romania.
(4) La incheierea misiunii, ofiterilor de legatura li se vor asigura
functii echivalente celor detinute la momentul numirii.
Art. 9
(1) In desfasurarea activitatii lor specifice la Centrul SECI ofiterii de
legatura reprezinta Guvernul Romaniei, pastrandu-si atributiile si calitatile
de politist si de expert vamal.
(2) Salarizarea ofiterilor de legatura se va face in raport cu importanta
activitatii desfasurate si cu statutul de organism international al Centrului SECI,
urmand sa li se acorde sporuri, premii si stimulente conform anexei nr. 2.
Art. 10
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va introduce in nomenclatorul de
functii functia de ofiter de legatura.
CAP. 4
Alte dispozitii
Art. 11
(1) Persoanele angajate pe baza de contract de catre Centrul SECI, care la
data angajarii isi desfasurau activitatea in cadrul Ministerului de Interne sau
Ministerului Finantelor - Directia Generala a Vamilor, se considera detasate,
pastrandu-si calitatea avuta de cadru militar activ, respectiv de expert vamal
sau alte categorii de salariati.
(2) La incetarea activitatii in cadrul Centrului SECI acestor persoane li
se vor asigura functii corespunzatoare gradului si pregatirii lor profesionale.
(3) Persoanele provenind din Ministerul de Interne, Ministerul Finantelor -
Directia Generala a Vamilor sau din alte institutii publice, care desfasoara
activitati la Centrul SECI, dar nu sunt remunerate din bugetul acestor
institutii, au regim de detasare si se bucura de toate drepturile si
obligatiile avute la momentul detasarii.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 12
In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta autoritatile romane competente vor elabora ordine si instructiuni
interne de aplicare.
Art. 13
Fondurile necesare pentru aplicarea prezentei ordonante de urgenta vor fi
prevazute intr-un capitol distinct in bugetul Ministerului de Interne.
Art. 14
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Mihai Razvan Ungureanu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
p. Ministru de interne,
Mircea Muresan,
secretar de stat
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Liviu Lucian Albu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA A PUNCTULUI NATIONAL FOCAL SI ASIGURAREA
PERSONALULUI
I. Structura organizatorica:
a) Conducere - 2 posturi
b) Serviciul operational - 9 posturi
c) Serviciul analiza informatica - 8 posturi
d) Compartimentul juridic - 1 post
e) Compartimentul administrativ - 6 posturi, din care
4 posturi vor deservi Centrul SECI
Numarul total de posturi: minimum 26
II. Asigurarea personalului:
a) Ministerul de Interne - 19 functii, prin numire
(militari si civili)
b) Ministerul Finantelor - 7 functii, prin detasare.
ANEXA 2
SALARIZAREA OFITERILOR DE LEGATURA
Salarizarea ofiterilor de legatura se va face conform reglementarilor
specifice fiecarei institutii, astfel:
a) Pentru ofiterii de legatura ai Ministerului de Interne - Inspectoratul
General al Politiei, conform Legii nr. 138/1999 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare
nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor
drepturi salariale personalului civil din aceste institutii:
- solda lunara compusa din:
- solda de functie, coeficient 4,60;
- solda de grad;
- diferenta soldei de grad;
- solda de merit - 20%;
- spor de reprezentare, echivalent cu indemnizatia de comanda - 42%;
- gradatii;
- indemnizatie de dispozitiv - 25%;
- spor de periculozitate - 30%, aplicat la solda lunara, conform art. 25
din Legea nr. 138/1999;
- premiu anual conform art. 29 din Legea nr. 138/1999;
- spor pentru lucrari de exceptie si misiuni speciale - 50%, aplicat la
solda lunara, conform art. 38 din Legea nr. 138/1999.
b) Pentru ofiterii de legatura ai Ministerului Finantelor - Directia
Generala a Vamilor, conform Legii nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoanele
care ocupa functii de demnitate publica si Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru
personalul contractual din sectorul bugetar, cu modificarile ulterioare:
- indemnizatie de conducere la nivel de director general adjunct din cadrul
Ministerului Finantelor - Directia Generala a Vamilor - 50%;
- spor de vechime;
- salariu de merit - 15%;
- spor de portarma - 20%;
- premiu anual conform Ordonantei Guvernului nr. 16/1998 privind Statutul
personalului vamal, cu modificarile ulterioare;
- alte drepturi salariale acordate personalului din aparatul central al
Directiei Generale a Vamilor, cu respectarea conditiilor legale.
Stimulentele lunare se vor acorda conform normelor metodologice privind
constituirea si utilizarea fondurilor destinate personalului din aparatul
central al Directiei Generale a Vamilor.
c) In cazul adoptarii altor acte normative pe linie de salarizare
drepturile salariale vor fi adaptate in mod corespunzator.