ORDONANTA
URGENTA Nr. 24 din 24 martie 2010
privind implementarea
programului de încurajare a consumului de fructe în scoli
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 204 din 31 martie 2010
In conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr.
1.234/2007al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei
organizări comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii
specifice referitoare la anumite produse agricole („Regulamentul unic OCP"),
cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
Regulamentului (CE) nr. 288/2009 al Comisiei din 7 aprilie 2009 de stabilire a
normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în
ceea ce priveşte acordarea de ajutoare comunitare pentru aprovizionarea
instituţiilor de învăţământ cu fructe şi legume,
fructe şi legume prelucrate şi produse pe bază de banane
destinate copiilor, în cadrul programului de încurajare a consumului de fructe
în şcoli,
în conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor
comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare
agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi Fondul
european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat,
privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea
Europeană şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente
programului de colectare şi gestionare a datelor necesare
desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a
programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul
pescuitului şi pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind
stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare
rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare
agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de
garantare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2009, cu
modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din
Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei, statele membre au obligaţia de
a trimite Comisiei Europene o strategie privind implementarea programului,
până la data de 31 ianuarie a anului în care se va derula programul. Pentru
anul şcolar 2009/2010, termenul pentru transmiterea acestei strategii
afost31 mai 2009, conform art. 16 alin. (2) din acelaşi regulament.
România a notificat Comisia în termenul prevăzut şi a transmis
informaţii despre buget, grup-ţintă şi produse eligibile,
în conformitate cu art. 103ga din Regulamentul (CE) nr.
1.234/2007 al Consiliului, în vederea instituirii unui program de încurajare a
consumului de fructe în şcoli, şi cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr.
288/2009 al Comisiei, începând cu anul şcolar 2010/2011, strategia de
implementare a programului trebuie să conţină obligatoriu
anumite elemente - buget, contribuţia naţională şi a
Uniunii Europene, durata, grupul-ţintă, produsele eligibile şi
modul de implicare al părţilor interesate relevante,
întrucât România a notificat Comisiei Europene atât
strategia, în formatul prevăzut de Documentul de lucru al DG Agri pentru
gestionarea Programului Uniunii Europene de încurajare a consumului de fructe
în şcoli din 22 iulie 2009, cât şi lista produselor eligibile -
mărul - aprobată de Ministerul Sănătăţii,
întrucât neadoptarea de urgenţă a prezentului
act normativ conduce la neîndeplinirea obligaţiilor asumate de România în
faţa Comisiei Europene - cele două notificări precizate anterior
- privind implementarea acestui program începând cu anul şcolar 2009/2010
şi la neaccesarea fondurilor europene alocate, întrucât neaccesarea
fondurilor europene nu va asigura implementarea programului asumat de Guvern
prin Nota referitoare la implementarea Programului de distribuţie gratuită
a fructelor în şcoli (School Fruit Scheme) pentru absorbţia
fondurilor UE alocate României - de 4,99 milioane euro pentru fiecare an
şcolar până în 2013, aprobată în şedinţa Guvernului
din data de 15 aprilie 2009,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Incepând cu anul şcolar 2009/2010 se
acordă gratuit elevilor din clasele I-VIII care frecventează
învăţământul de stat şi privat autorizat/acreditat, pentru
o perioadă de maximum 100 de zile de şcolarizare, mere în limita
valorii zilnice de 0,3 lei/elev.
(2) începând cu anul şcolar 2010/2011, fructele
distribuite elevilor, perioada şi frecvenţa distribuţiei, precum
şi limita valorii zilnice/elev se stabilesc şi se actualizează
anual prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia
preţurilor şi tarifelor. Limita valorică cuprinde preţul
integral de achiziţie a fructelor, inclusiv taxa pe valoarea adăugată,
cheltuielile de transport, distribuţie şi depozitare a acestora,
după caz.
(3) Procedura de atribuire a contractelor de furnizare
a fructelor se stabileşte potrivit prevederilor legislaţiei în
domeniul achiziţiilor publice.
(4) Caietele de sarcini pentru procedurile de
atribuire a contractelor de furnizare a fructelor se vor elabora de către
consiliile judeţene şi/sau locale ale sectoarelor municipiului
Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi
municipiilor, după caz, cu respectarea specificaţiilor tehnice care
vor fi aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării
rurale, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(5) Măsurile adiacente distribuţiei de fructe
ale căror obiective sunt formarea şi fixarea obiceiurilor alimentare
sănătoase, bugetul aferent acestora, precum şi modalitatea de
implementare efectivă şi de gestionare la nivelul administraţiei
publice se vor stabili prin hotărâre a Guvernului.
Art. 2. - (1) Fructele se vor distribui în pauza de
dinaintea ultimei ore.
(2) Fondurile necesare finanţării programului
de încurajare a consumului de fructe în şcoli în anul 2010 se asigură
din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată aprobate prin
anexele nr. 4 şi 5 la Legea bugetului de stat pe anul 2010 nr. 11/2010,
pentru mierea de albine.
Art. 3. - (1) Incepând cu anul bugetar 2011, sumele
aferente acordării drepturilor prevăzute la art. 1 alin. (2) se
suportă din bugetele locale ale judeţelor, sectoarelor municipiului
Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi
municipiilor, după caz.
(2) Pentru aplicarea prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă vor fi acordate sume defalcate din taxa pe
valoarea adăugată, pentru bugetele locale.
(3) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului
de stat către bugetele locale se repartizează pe unităţi
administrativ-teritoriale prin hotărâre a consiliului judeţean sau a
Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, cu
asistenţă tehnică de specialitate a inspectoratului şcolar
judeţean, respectiv a Inspectoratului Şcolar al Municipiului
Bucureşti. Repartizarea se face având în vedere numărul de elevi
beneficiari, comunicat de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.
Art. 4. - Consiliile judeţene, consiliile locale
ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor,
oraşelor şi municipiilor, după caz, vor recupera de la
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, sumele
plătite în limita creditelor bugetare cu această destinaţie.
Art. 5. - (1) Consiliile judeţene şi/sau
locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale
comunelor, oraşelor şi municipiilor, după caz, sunt responsabile
de organizarea procedurilor de achiziţie publică, desemnarea
câştigătorilor, încheierea contractelor cu furnizorii, monitorizarea
şi controlul distribuţiei fructelor.
(2) Fructele, transportul şi distribuţia
acestora la unităţile de învăţământ se
contractează de către consiliile judeţene, consiliile locale ale
sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv ale comunelor, oraşelor
şi municipiilor, după caz, având în vedere numărul de elevi
beneficiari comunicat de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, cu respectarea
dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) Pentru obţinerea unor preţuri cât mai
competitive, autorităţile contractante vor opta, de regulă,
pentru atribuirea contractului pe loturi şi pentru organizarea unei
licitaţii electronice, ca fază finală a procedurii de atribuire
aplicate.
(4) Ordonatorii principali de credite pentru efectuarea
plăţilor către furnizori sunt preşedinţii consiliilor
judeţene, primarii sectoarelor municipiului Bucureşti şi,
respectiv, primarii comunelor, oraşelor şi municipiilor, după
caz.
(5) Plata fructelor şi a serviciilor contractate
se efectuează, la solicitarea furnizorilor de fructe şi de servicii,
pe baza documentelor de recepţie calitativă şi cantitativă,
întocmite de unităţile de învăţământ şi aprobate
de preşedinţii consiliilor judeţene şi de primarii
sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv de primarii comunelor,
oraşelor şi municipiilor, după caz.
Art. 6. - (1) Dreptul de a primi fructe şi de a
beneficia de măsurile prevăzute la art. 1 alin. (5) îl au numai
elevii prezenţi la cursuri.
(2) Consiliile locale şi unităţile
şcolare răspund în mod direct de asigurarea condiţiilor de
primire, recepţie şi distribuţie a fructelor, precum şi de
confirmarea documentelor care stau la baza plăţii acestora.
(3) Consiliile locale şi primarii au
obligaţia să urmărească şi să verifice buna
desfăşurare a procesului de aprovizionare, iar unităţile
şcolare răspund de respectarea condiţiilor de igienă
privind distribuţia fructelor către elevi.
Art. 7. - Finanţarea sumelor aprobate de
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură, care reprezintă sprijinul financiar pentru activitatea
de distribuire gratuită a fructelor în şcoli, se asigură de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, de la titlul „Proiecte cu finanţare din fonduri externe
nerambursabile postaderare", articolul „Programe din Fondul european de
garantare agricolă (FEGA)", reprezentând sprijin financiar din FEGA
şi din contribuţie publică naţională totală. Contribuţia
publică naţională totală se compune din cofinanţare
publică de minimum 25% din valoarea sprijinului financiar acordat prin
FEGA şi taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiei
fructelor şi prestărilor de servicii.
Art. 8. - (1) Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale, prin Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, va asigura comunicarea aferentă
programului. Fondurile necesare implementării acţiunilor de
comunicare se vor asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale, reprezentând sprijin financiar aferent
Fondului european de garantare agricolă. Acţiunile de comunicare
aferente programului se avizează de către Ministerul
Sănătăţii şi de către Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(2) Acţiunile de comunicare a programului se
realizează în fiecare şcoală participantă prin expunerea de
afişe realizate în conformitate cu prevederile legale.
(3) Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură este responsabilă de organizarea
procedurii de achiziţie publică pentru realizarea şi
distribuţia afişelor prevăzute la alin. (2), în conformitate cu
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor
de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de
servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 9. - (1) Consiliile judeţene, consiliile
locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale
comunelor, oraşelor şi municipiilor, după caz, se constituie ca
solicitanţi de sprijin financiar pentru furnizarea de fructe în
şcoli. In acest sens, vor depune, înainte de începerea anului şcolar,
la centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, angajamente scrise conform
cărora:
a) vor distribui numai fructele stabilite conform art.
1 alin. (1) şi (2) şi numai elevilor prevăzuţi la art. 1
alin. (1), cu nominalizarea şcolilor;
b) vor returna orice ajutor plătit nejustificat,
pentru cantităţile în cauză, în cazul în care se constată
că fructele nu au fost distribuite elevilor conform art. 1 alin. (1)
şi (2) sau că sprijinul financiar a fost plătit pentru alte
produse decât cele stabilite conform art. 1 alin. (1) şi (2);
c) în caz de fraudă sau neglijenţă
gravă, vor plăti către Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură o sumă egală cu
diferenţa dintre suma plătită iniţial şi suma la care
au dreptul;
d) vor pune la dispoziţia Agenţiei de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, la cererea
acesteia, documente justificative legate de furnizarea fructelor în şcoli;
e) se vor supune oricărui control dispus de
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură, în special în ceea ce priveşte verificarea
înregistrărilor şi inspecţia fizică.
(2) Pentru anul şcolar 2009/2010 angajamentele
prevăzute la alin. (1) se depun în termen de 15 zile lucrătoare de la
intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Organismul privat care, în urma procedurii de
achiziţie prevăzute la art. 8 alin. (3), va fi desemnat
câştigător se va constitui ca solicitant de sprijin financiar pentru
realizarea şi distribuţia afişelor prevăzute la art. 8
alin. (2) şi va trebui să depună la Agenţia de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, în termen de
15 zile lucrătoare, un angajament scris conform căruia va păstra
înregistrări ale distribuirii către inspectoratele şcolare
judeţene, respectiv către Inspectoratul Şcolar al Municipiului
Bucureşti.
(4) Inspectoratele şcolare judeţene,
respectiv Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti se vor ocupa
de distribuţia către unităţile şcolare din subordine a
afişelor prevăzute la art. 8 alin. (2).
Art. 10. - (1) In vederea acordării sprijinului
financiar pentru furnizarea fructelor în şcoli conform art. 1 alin. (1)
şi (2), solicitanţii prevăzuţi la art. 9 alin. (1) depun la
centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură cereri de plată, după
sfârşitul fiecărui semestru al anului şcolar, conform
structurii anului şcolar aprobate de Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului până în ultima zi a celei
de-a treia luni care urmează perioadei care face obiectul respectivei
cereri.
(2) Cererea de plată va include informaţii referitoare
la:
a) cantităţile de fructe distribuite;
b) numele şi adresele sau numerele unice de
identificare ale şcolilor cărora li s-au distribuit
cantităţile de fructe prevăzute la lit. a);
c) numărul de elevi din fiecare şcoală
în care au fost distribuite fructele;
d) cuantumul sprijinului financiar, inclusiv taxa pe
valoarea adăugată, care se va stabili în funcţie de numărul
de elevi şi limita valorii zilnice prevăzute la art. 1 alin. (1)
şi (2) şi care trebuie însoţit de documente justificative.
(3) In vederea acordării sprijinului financiar
pentru realizarea şi distribuţia afişelor prevăzute la art.
8 alin. (2), solicitantul menţionat ia art. 9 alin. (3) va depune la
sediul central al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie
pentru Agricultură o cerere de plată până în ultima zi a celei
de-a treia luni care urmează datei la care a finalizat distribuţia
afişelor către inspectoratele şcolare judeţene, respectiv
către Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.
(4) Cererea de plată va include informaţii
referitoare la:
a) numărul de afişe distribuite către
inspectoratele şcolare judeţene, respectiv către Inspectoratul
Şcolar al Municipiului Bucureşti;
b) cuantumul sprijinului financiar, inclusiv taxa pe
valoarea adăugată, care se va stabili pe baza preţului de
achiziţie pentru realizarea şi distribuţia afişelor
plătit furnizorului şi a numărului de şcoli în care au fost
distribuite şi care trebuie însoţit de documente justificative.
(5) Plata sprijinului financiar se face de către
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură, în termen de 3 luni de la depunerea cererii de plată
corect completate.
(6) In cazul în care termenele prevăzute la alin.
(1) şi (3) se depăşesc cu până la două luni, sprijinul
financiar total se plăteşte totuşi, dar cu următoarele
reduceri:
a) 5%, dacă depăşirea este mai mică
sau egală cu o lună;
b) 10%, dacă depăşirea este mai mare de
o lună, dar mai mică de două luni.
(7) In cazul în care termenele prevăzute la alin.
(1) şi (3) se depăşesc cu mai mult de două luni, ajutorul
se reduce cu 1% pe zi suplimentară.
(8) Solicitanţii prevăzuţi la art. 9 au
deplina responsabilitate în ceea ce priveşte angajamentele asumate şi
înscrierea datelor pe documentele de aprobare şi plată a sprijinului
financiar.
Art. 11. - Sumele reprezentând sprijinul financiar
pentru furnizarea fructelor în şcoli, recuperate conform art. 4 de la
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură de solicitanţii prevăzuţi la art. 9 alin. (1),
reprezintă venituri ale bugetului de stat.
Art. 12. - (1) Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale este autoritatea naţională responsabilă
pentru asigurarea monitorizării anuale a programului, în parteneriat cu
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,
Ministerul Sănătăţii şi Agenţia de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, în
funcţie de competenţe.
(2) Evaluarea şi monitorizarea anuală a
programului se realizează în conformitate cu prevederile art. 12 din
Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei din 7 aprilie 2009 de stabilire a
normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în
ceea ce priveşte acordarea de ajutoare comunitare pentru aprovizionarea
instituţiilor de învăţământ cu fructe şi legume,
fructe şi legume prelucrate şi pe bază de banane destinate
copiilor, în cadrul programului de încurajare a consumului de fructe în
şcoli.
(3) Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură este responsabilă cu elaborarea
ghidului solicitantului, a formularisticii de solicitare, înregistrare şi
centralizare a sprijinului financiar, cu procedurile de acordare a sprijinului
financiar pentru furnizarea de fructe şi pentru realizarea şi
distribuţia afişelor, cu procedurile de control în vederea
aplicării acestei măsuri şi cu aplicarea sancţiunilor
conform art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei.
(4) Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, prin centrele judeţene, pune la
dispoziţia solicitanţilor formularistica şi documentaţia
necesare implementării corecte a programului de încurajare a consumului de
fructe în şcoli.
(5) Consiliile judeţene, consiliile locale ale
sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor,
oraşelor şi municipiilor, după caz, au obligaţia
transmiterii tuturor datelor solicitate, referitoare la programul de încurajare
a consumului de fructe în şcoli, către Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului, Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale şi Ministerul Sănătăţii.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului
şi sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul sănătăţii,
Adrian Streinu Cercel,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu